Visar inlägg med etikett Adventspynt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Adventspynt. Visa alla inlägg

tisdag 2 december 2008

Slask

Lila och svart, lite silver och lite grönt, så ser det ut när jag har adventspyntat i köket. Gardinerna är nya för i år, små grå och svarta ränder, brukar inte ha kappa i vanliga fall utan bara en eller två panellängder, men jag fick ett ryck, och gardinen var billig, så det blev som det blev. Dessutom ser ni mina fantastiska tapeter. Gula med hönor och tulpaner... Förhoppningsvis får jag bytt ut dem nästa år. Har tänkt mig ett svart/vitt kök.
Och såhär ser det ut på vardagsrumsbordet innan katten får dina ryck, äter julblommor och rycker upp pynt och mossa, suck. Men annars är han rar.

Och hallen. Inte så jätteroligt, men det får vara som det är så länge.

Tänker inte ge mig ut i första taget i detta slaskiga väder. Lite snö och mycket regn. Funderar däremot på att ge mig in i mitt förråd för en röjning. Men vet inte om jag kommer lyckas ta mig ut igen, väldigt mycket saker, skulle behöva en smartare förvaringslösning. Vi får väl se hur det går. Vore synd om det blev sånt här väder i Stockholm, ska ju vara ute hela lördagen, med besök på Rosendal och Skansen. Men jag får väl packa ned regnstället fall i fall.
Såg julkonserten med Shirley, Sonya och Sanna, på TV4 i går kväll. Är inte direkt mina favoritartister, men jag måste medge att jag blev imponerad. Shirley Clamp har en fantastisk röst, visste jag väl i och för sig sedan innan, men till julsånger passar den som en handske. Sonya Aldén har också en jättebra röst. Sanna försvann väl lite, men hon hade iallafall klippt en litet roligare frisyr. Kanske gjorde också glöggen sitt till.
Idag är jag arg på: Samma som igår fast ännu mer; arbetsmarknaden, fanns ju inte ett enda jobb att söka igår. Särskilt sorgligt blev det när jag tittade på alla lediga jobb i Gislaved (15st), Svenljunga (5st) och Tranemo (3st). Suck.
Sen blir jag också lite arg på: Tittade lite på Malou efter 10. Hon hade en man på besök som hade suttit i Guantanamo-fängelset, sedan han blivit såld dit. Med andra ord var han helt oskyldig till vad det nu kan vara de skulle ha kunna fängsla honom för, men han satt iallafall där i fyra år, eftersom Amerikas prestige förbjöd dem att erkänna att de hade fängslat en oskyldig. När han släpptes blev han tvingad att söka asyl i Albanien, vilket han också fick, men då han inte hade någon koppling dit reste han till Sverige, där han har sin syster, här får han dock inte asyl eftersom reglerna säger att man inte kan få asyl i mer än ett land. Sin familj, med fru och tre barn har han i Kina, men dit kan han inte återvända eftersom han då riskerar att fängslas, då han tillhör en folkgrupp som inte är så poppis i landet. Nå. Detta kan man ju i sig bli arg på; oskyldigt fängslad, inte frigiven på grund av USAs prestige, tvingad att söka asyl i Albanien. Men. Det jag blir irriterad över är att en del människor tycker att inte alla ska behandlas efter samma regler. Nu har Sveriges regering ett regelsystem som säger att man bara kan få asyl i det första land man kommer till. Då är det så. Och då ska det vara så för alla. Och inte andra regler för de flyktingar som kommer hit och uppmärksammas i media. Tänk på alla de tusentals flyktingar som har gått igenom samma eller liknande saker, och som inte får asyl, och som inte har hjälp av mediapersonligheter, riksdagsledamöter eller, som det har varit i närheten av mig, en hel by, ledd av den likala buskiseliten. Ska inte samma villkor gälla för dem. Ska de behöva lida för att de inte har en kändis som har fått upp ögonen för deras fall, och som kan företräda dem? Sen kan man naturligtvis diskutera regelverket, men det är en helt annan fråga.

Nu hade jag ju tänkt laga grönsakssoppa, då kanske det är bäst att jag sätter igång.
Fridens!

lördag 29 november 2008

Snott

Var inne på Soffipropps blogg och var tvungen att sno hennes länk http://www.stockholmfilmfestival.se/festival/2008/1_km_film/skrapsaar/ för här är något som bör skrivas. Är kompisen Gabrielas examensfilm från regissörsinriktningen på Göteborgs filmskola. Var där vid examinationsvisningen och blev starkt berörd av denna lilla fina film. Hoppas och tror att ni blir detsamma.
Nu har jag lyckats bli färdig med adventspyntet. Började i torsdags efter utbildningen men blev trött efter kök och hall och lade ner. Fortsatte med sovrum och toalett i går efter jobbet, men blev uppbjuden till mormor och morfar på kvällsmat, Idol och pepparkaksbak med kusin Josefin. Hon är åtta år och drillflicka!! Jäklar vad den lilla människan snurrade med den lilla pinnen. Nu är alltså även vardagsrummet färdigt. Blev hyfsat bra, men känns ändå inte som om känslan av advent har infunnit sig än, kanske blir det bättre när alla fönsterljus och såsmåningom även adventsljuset tänds, men känns fortfarande lite tomt. Ska ju snart till Stockholm, så då finns det stor risk att det får följa med en hel del pynt hem.
Och Johan åkte ur Idol igår. Kändes ganska naturligt. Men han fick iallafall träffa Carola. Vet inte riktigt vad jag ska säga om Carola, hon är som hon är.

Blir en sen middag idag, har haft förmiddagsfika med kusin, morbror och mamma. Med ugnsvärmda marshmallows, ummm, så nu är det dags att äta riktig mat.
Moss och Grankott