Visar inlägg med etikett Blommor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Blommor. Visa alla inlägg

torsdag 1 september 2011

Motormagasinet





Igår var kompisen Linda och hennes lilla trollunge här på besök. Sådant här har de i sin trädgård (tack!). Tyvärr gör inte min kamera (eller rättare sagt kunskapen om hur jag ska hantera den) rättvisa åt färgen, som är någon slags skarpt gammalrosa om sådant nu finns.

Västtrafik byter ut sina bussar mot sådana som drivs med el. Men varför el undrar jag då i min okunnighet. El är väl inte det mest miljövänliga man kan tänka sig? Fast det klart, det beror ju på hur elen utvinns. Vad kommer buss-elen från?

Idag är jag arg på: Hur kommer det sig att det finns så få övre åldersgränser? I detta fallet tänker jag främst på bilkörning. Varför finns det inga övre åldersgränser för hur länge man får köra bil utan att testas?! Det är ju både idiotiskt och livsfarligt att låta (och nu generaliserar jag, det vet jag, jag vet att inte alla är det, men många) smått förvirrade, halvblinda, reaktionsslöa 80+are befinna sig ute på vägarna utan att kollas upp med jämna mellanrum.

Lite gulligt på något sätt att se den smått bedagade rockpoetikonen Patti Smith bli rörd till tårar när hon höll sitt Polarpris-tal. Skönt med stjärnor som visar lite mänsklighet. Bedrövligt av mig att inte känna till mer av Smith än Springsteendängan "Because the Night" men den är å andra sidan ruggigt bra. Pristagarna i den klassiska kategorin; Kronos Quartet vet jag inte mycket om. Ingenting alls egentligen.

Som väntat var det Annie Lööf som valberedningen föreslog som ny partiledare för Centerpartiet. Hon har tydligen varit majoritetens favorit under en längre tid. Men tydligen är hon skriven i Värnamo fast hon bor med maken i Stockholm. Tänk jag trodde att man var tvungen att vara skriven på det ställe där man bodde största delevn av tiden, så har det iallafall varit förr. Men det kanske har ändrats?

Enligt nya uppgifter från Tv.s Uppdrag granskning stjäls det stora summor pengar, och andra föremål från polisens förvar. Och en stor del av stölderna utreds aldrig. På något sätt känns det inte som någon överraskning, kanske (jo, det gör jag ju) tittar jag för mycket på Tv. Men kvinnan som blev av med en av sina påsar med 40 000 (tror jag det var) kronor som hon hade i en bokhylla och som hade blivit omhändertagna efter en brand... Får inte hon lite grann skylla sig själv. Jag menar, hur vårdslöst är det inte att ha tiotusentals kronor liggande framme i plastpåsar? Å andra sidan borde man ju få göra hur man vill i sitt eget hem. Men med tanke på hur tydliga reglerna är för att ha stöldbegärlig egendom liggandes framme i en bil så undrar man ju.

Det finns ett överskott av kyrkobyggnader i Sverige och kostnaderna för drift och underhåll ökar i takt med att antalet kyrkobesökare minskar (var det i Malmö man skulle göra om en kyrka till galleria?). Det hade varit ett verkligt intressant uppdrag att försöka öka Svenska kyrkans popularitet, för man kan ju faktiskt inte fortsätta i samma stil i decennium efter decennium som framförallt landsbygdskyrkorna gör, man måste ju inse att man måste förnya sig och följa efter samhällets utveckling. Så, är det någon som ser detta så skulle det vara ett uppdrag jag kan tänka mig att ta på mig, men det kostar ju såklart.

Hur tänker de kvinnor som skickar kärleksbrev till Anders Behring Breivik? Jag kan iallafall inte förstå det på något sätt.

Tv4 visar höstmode; Studio 54, 70-talsglam är det som gäller. Helst med mycket päls, ormskinn, polokragar och färger som skär sig. Så då vet vi det. Fast i mitt fall gäller det nog snarare att hitta höstens mode-diet, tycker medlehavsdieten (fisk, frukt, grönsaker, nötter och olivolja. Med en liten sked honung på toppen!) låter sympatisk. Tror minsann att det superdupergoda champinjonsoppan jag lagade häromdagen faller under den rubriken:
Koka ihop en påse frysta champinjoner (eller färska om man har det hemma, men de påsfrysta är smidigt), lök, vitlök (blir gott även utan, men vitlöken sätter lite extra piff), bönor (jag tog Borlottibönor, mest för att jag gillade namnet), turkisk yoghurt, buljong (använder alpnaerings grönsaksbuljong på burk), dill, salt, svartpeppar och lite ädelost (fast det var nog inte medelhavsmat, då skulle det nog varit get- eller fårost istället), mixa lite grann och koka upp igen.

Igår var det Rockbjörnengala. På Gröna Lund. Och med Dregen och Elsa Billgren som värdar. Bland vinnarna fanns Veronica Maggio, Håkan Hellström, Daniel Adams-Ray, Mando Diao, och förstås The Ark. Vinst för mest utflippade klädsel gick till Magnus Uggla; svarta jeans och skinnjacka, och därtill ett par svarta solglasögon. Hur tänkte han?!

Nu ska jag iväg och hämta plommon. Det låter väl som Medelhavsmat?

fredag 3 december 2010

Adventsblomster





Wikileaks har släppt nya uppgifter, nu gäller det Jas Gripen-affär versus Norge-USA (Norge låtsades att de var lite sugna på att köpa Jas-plan för 55 miljoner, men det hela var tydligen bara riggat av Amerikanska flygvapnet). Och innan dess var det samarbete mellan Sverige och USA som förintar bilden av Sverige som neutralt/alliansfritt. Och då får det mig att börja fundera, vad är det egentligen som skiljer dessa avslöjanden/läckor från spionage? Just nu är dessutom Wikileaks hemsida nedstängd.
Är det inte bättre att Bönde-söker-fru-bönderna Tomas och Ann-Katrin satsar på en framtid tillsammans, kanske inte lika TV-mässig spänning, men oväntat och de verkar ha ungefär samma livssyn.
Det kommer nog mer eller mindre bli gilliotin på torget om man kommer på vem eller vilka som är ansvariga för parasitsmittan cryptosporidium i vattnet i Östersund! För tillfället är det ungefär 6000 östersundsbor som drabbats av magsjuka, och nu tror man att man kan ha funnit smittkällan.
I Ystad har man troligen "fångat" den så kallade Gryningspyromanen efter nya bränder igår natt.
Ganska naturligt har det blivit rabalder kring att surfplattan utsetts till årets julklapp, själv tror jag att det kommer vara en mjuk klapp som kommer bli årets julklapp - filtar, lakan, kuddar är ju riktigt hett just nu.
Det verkar som om Lennart Johanssons pokal klarar sig från öppning och att man istället kan använda sig av titthålskirurgi för att utröna om huruvida det verkligen står "Bajen forever" inuti eller inte.
Idag är jag arg på: Nu vill ekonomiska experter ersätta bostadsbidrag med stöd till ensamståede föräldrar, och även i viss mån med ändrade bidragssystem för pensionärer. Detta för att främja arbetsviljan. Jag blir så förbannad på att människor som inte har någon som helst verklighetsuppfattning ska få kalla sig experter, och få vara med och utforma systemen i samhället. Det är väl för i hexxxxx inte bara ensamstående föräldrar och pensionärer som behöver bostadsbidrag. Och det främjar väl inte arbetsviljan för människor som har det svårt att få en etter värre situation? Menar man verkligen att det är något positivt att lågavlönade ska tvingas till dubbla eller kanske till och med tredubbla anställningar (samtidigt efterlyser kulturministern fler volontärer inom kulturen!)?! Och när man väl gått in i väggen så får man inte lov att vara sjukskriven heller. Och så tycker man att det är konstigt att den psykiska ohälsan, och de allt grövre våldsdåden (OBS! Jag menar absolut inte att alla som mår psykiskt dåligt begår våldsdåd, däremot förutsätter jag att de som begår grova våldsdåd har psykiska störningar) i landet ökar. Skyll er själva - Svenska beslutsfattare (men det är väl ändå inte ni som drabbas)!!
Nu är både Joan Jett and the Balckhearts, och Ozzy Osborne klara för Sweden Rock!
Troligen har man gripit fel haj för attackerna på ryska turister i Sharm el-Sheik.
Hade tänkt ta mig till stan för julshopping idag, men det verkar bli ändrade planer, hoppas bara inte att även Köpenhamnsresan blir drabbad. Men istället kan idag vara en bra dag för blandbandstillverkning! För till råga på allt är det fruktansvärt kallt ute, rekordet hos mig denna vecka är -18, så kallt borde det inte få vara såhär långt söderut!
Hajk!

måndag 27 oktober 2008

Skillnad på skit och pannkaka
















Sist jag skrev blev det bråttom iväg, Linda ringde och frågade om jag ville följa med på utflykt. Och utflykt dä ä mitt liv dä. Vi var först på Åkerholmens Gårdsbutik utanför Källsjö, å så mysigt, jättefina tavlor, ljusstakar och tittskåp. Tur att där var så hysteriskt varmt där inne så jag bara ville ut, annars hade det kunnat bli dyrt. Sedan var vi på Ateljé Blomman i Gödestad/Klastorp, där de hade lite utställning av olika kvinnliga företagare. Också en ruggigt mysig butik, med mycket prylar, här ovan ser ni mina fynd. Ett rostigt fat och rosa krispiga rosor som såldes till förmån för "rosa bandet" (vilket jag också är lite arg på, eller snarare konfunderad över, hur kommer det sig att bröstcancer får så stor uppmärksamhet när det finns så många sorters cancer, Prostatacancer, tillexempel, som drabbar, och dödar, minst lika många, som bröstcancer, varför finns det inga galor eller disktrasor till förmån för det?). Rosorna är numer betydligt kortare än när jag köpte dem, jävla katt...
Fler fynd gjorde jag senare på kvällen, när Sofie hade uppsamlingsheat med sina kompisar i trakten, hemma i sitt barndomshem, FF, päronen var på orienteringsresa. Då passade jag på och snodde med mig ett, sedan länge utvalt offer, en stickling från hennes Doktor Westerlund, får bara hoppas att den får stå ifred för katten.
Det andra fyndet som syns här ovan är några av de sista Rosenskärorna jag fått in innan de riktiga frostnätterna kommer. Och så blommarodören själv, förståss.

Idag är jag arg på: Först och främst, nu när jag tänkt efter en stund, är jag arg på Fredrik Ljungberg, hur jäXXa girig får man bli? Börja spela i USA. USA!! Där det inte ens är någon som har hört talas om fotboll, soccer. Där det inte ens finns någon egentlig liga. Bara för att få en massa pengar så man kan dra sig tillbaka efter två år. Hade det varit jag som hade haft möjlighet att tjäna 40 miljoner på två år, på något jag tycker är roligast i världen, så hade jag naturligtvis gjort det. Men nu handlar det inte om mig, utan om Fredrik Ljungberg, Ljungan, som redan har 40 miljoner i madrassen. vad i all världen ska han med så mycket pengar till? Vi som följt Fredrik under hans karriär kan väl också tänka oss att det är USA som drar, men Seattle?! Visserligen är Fredrik lite Grunge, och Seattle är Grungens huvudstad n:o 1, men visst tror vi väl att Fredrik egentligen hade hoppats på New York. Kanske är han inte så insatt i hur stort USA är, utan tänker sig resan mellan Seattle och USA som en resa mellan Halmstad och Göteborg. Nåväl, det kan bli en geografilektion för livet.
Sedan är jag arg på det skeva rättssystemet, igen. Häromdagen blev jag glad när jag läste om Matthias Fredriksson som riskerade fängelse för sin fortkörning (130 på 80-väg eller något i den stilen). Jag blev naturligtvis inte glad för att han hade kört för fort, eller för att han riskerar fängelse, utan för att lagen inte gör skillnad på vanliga "Svenssons" och på kända människor. Det tog verkligheten snart ur mig, idag skriver Expressen nämligen om Nakenmodellen som körde 140 på 70-väg, som stoppades av polisen men slapp straff utan istället fick en varning, ett glatt tillrop och fick ställa upp på bild tillsammans med polisen. Det är skillnad på skit och pannkaka!
Nu får jag nog ge mig ut och göra vinterfärdigt i min lilla täppa. In med grillen.