Visar inlägg med etikett Mode. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mode. Visa alla inlägg

torsdag 1 september 2011

Motormagasinet





Igår var kompisen Linda och hennes lilla trollunge här på besök. Sådant här har de i sin trädgård (tack!). Tyvärr gör inte min kamera (eller rättare sagt kunskapen om hur jag ska hantera den) rättvisa åt färgen, som är någon slags skarpt gammalrosa om sådant nu finns.

Västtrafik byter ut sina bussar mot sådana som drivs med el. Men varför el undrar jag då i min okunnighet. El är väl inte det mest miljövänliga man kan tänka sig? Fast det klart, det beror ju på hur elen utvinns. Vad kommer buss-elen från?

Idag är jag arg på: Hur kommer det sig att det finns så få övre åldersgränser? I detta fallet tänker jag främst på bilkörning. Varför finns det inga övre åldersgränser för hur länge man får köra bil utan att testas?! Det är ju både idiotiskt och livsfarligt att låta (och nu generaliserar jag, det vet jag, jag vet att inte alla är det, men många) smått förvirrade, halvblinda, reaktionsslöa 80+are befinna sig ute på vägarna utan att kollas upp med jämna mellanrum.

Lite gulligt på något sätt att se den smått bedagade rockpoetikonen Patti Smith bli rörd till tårar när hon höll sitt Polarpris-tal. Skönt med stjärnor som visar lite mänsklighet. Bedrövligt av mig att inte känna till mer av Smith än Springsteendängan "Because the Night" men den är å andra sidan ruggigt bra. Pristagarna i den klassiska kategorin; Kronos Quartet vet jag inte mycket om. Ingenting alls egentligen.

Som väntat var det Annie Lööf som valberedningen föreslog som ny partiledare för Centerpartiet. Hon har tydligen varit majoritetens favorit under en längre tid. Men tydligen är hon skriven i Värnamo fast hon bor med maken i Stockholm. Tänk jag trodde att man var tvungen att vara skriven på det ställe där man bodde största delevn av tiden, så har det iallafall varit förr. Men det kanske har ändrats?

Enligt nya uppgifter från Tv.s Uppdrag granskning stjäls det stora summor pengar, och andra föremål från polisens förvar. Och en stor del av stölderna utreds aldrig. På något sätt känns det inte som någon överraskning, kanske (jo, det gör jag ju) tittar jag för mycket på Tv. Men kvinnan som blev av med en av sina påsar med 40 000 (tror jag det var) kronor som hon hade i en bokhylla och som hade blivit omhändertagna efter en brand... Får inte hon lite grann skylla sig själv. Jag menar, hur vårdslöst är det inte att ha tiotusentals kronor liggande framme i plastpåsar? Å andra sidan borde man ju få göra hur man vill i sitt eget hem. Men med tanke på hur tydliga reglerna är för att ha stöldbegärlig egendom liggandes framme i en bil så undrar man ju.

Det finns ett överskott av kyrkobyggnader i Sverige och kostnaderna för drift och underhåll ökar i takt med att antalet kyrkobesökare minskar (var det i Malmö man skulle göra om en kyrka till galleria?). Det hade varit ett verkligt intressant uppdrag att försöka öka Svenska kyrkans popularitet, för man kan ju faktiskt inte fortsätta i samma stil i decennium efter decennium som framförallt landsbygdskyrkorna gör, man måste ju inse att man måste förnya sig och följa efter samhällets utveckling. Så, är det någon som ser detta så skulle det vara ett uppdrag jag kan tänka mig att ta på mig, men det kostar ju såklart.

Hur tänker de kvinnor som skickar kärleksbrev till Anders Behring Breivik? Jag kan iallafall inte förstå det på något sätt.

Tv4 visar höstmode; Studio 54, 70-talsglam är det som gäller. Helst med mycket päls, ormskinn, polokragar och färger som skär sig. Så då vet vi det. Fast i mitt fall gäller det nog snarare att hitta höstens mode-diet, tycker medlehavsdieten (fisk, frukt, grönsaker, nötter och olivolja. Med en liten sked honung på toppen!) låter sympatisk. Tror minsann att det superdupergoda champinjonsoppan jag lagade häromdagen faller under den rubriken:
Koka ihop en påse frysta champinjoner (eller färska om man har det hemma, men de påsfrysta är smidigt), lök, vitlök (blir gott även utan, men vitlöken sätter lite extra piff), bönor (jag tog Borlottibönor, mest för att jag gillade namnet), turkisk yoghurt, buljong (använder alpnaerings grönsaksbuljong på burk), dill, salt, svartpeppar och lite ädelost (fast det var nog inte medelhavsmat, då skulle det nog varit get- eller fårost istället), mixa lite grann och koka upp igen.

Igår var det Rockbjörnengala. På Gröna Lund. Och med Dregen och Elsa Billgren som värdar. Bland vinnarna fanns Veronica Maggio, Håkan Hellström, Daniel Adams-Ray, Mando Diao, och förstås The Ark. Vinst för mest utflippade klädsel gick till Magnus Uggla; svarta jeans och skinnjacka, och därtill ett par svarta solglasögon. Hur tänkte han?!

Nu ska jag iväg och hämta plommon. Det låter väl som Medelhavsmat?

tisdag 9 augusti 2011

Lasse Lämnar

Nu har så även Lars Ohly tillkännagivit att han inte ställer upp för omval till partiledarposten. Tre personer har (hittills) gått ut med att de vill ta över; Jonas Sjöstedt (som jag tror skulle vara bäst, men jag tror tyvärr inte att partiet kommer att välja ännu en medelålders man), Ulla Andersson, som jag ser som en ny Maud Olofsson, och visserligen vill Vänsterpartiet säkert ha en kvinlig partiledare, men jag tror inte de väljer Ulla, hellre då Josefin Brink (som jag gärna ser i duett med Jonas Sjöstedt, och som tydligen är Vänsterpartisternas egen favorit), men det verkar inte som att hon kandiderar. Så, återstår då Hans Linde, ung och homosexuell, och jag som är lite fördomsfull ser framför mig hur vänsterpartisterna ställer sig upp och jublar, även om jag själv tycker att han verkar lite för självgod för att bli en bra partiledare medkännande även mot de inte lika unga och hippa (enligt Hallands Nyheters nätundersökning vill 42% av de svarande ha tillbaka Gudrun Schyman som partiledare...).

Drottning Silvia har nu genomfört (ja, alltså inte hon själv, men hon har satt någon på att göra det) egna efterforskningar kring hennes fars nazism och övertagande av en judisk industri. Dessa efterforskningar har nu visat att pappa Sommerlath (som enligt experter och professorer, otvivelaktigt var medlem i nazistpartiet) köpte den judiskägda industrin, och som betalning fick den judiske ägaren del i den kaffeplantage i Brasilien som Walter Sommerlath blivit delägare till genom sin brasilianska fru. Och genom ägandet i denna plantage så beviljades den judiske industriägaren inresetillstånd i Brasilien, och slapp därmed deportation till koncentrationslägren. Allt enligt Silvias "egna" efterforskningar. Nåja, vi får väl se om det är någon som orkar undersöka de uppgifterna närmare.

Nu har upploppen i London spritt sig även utanför huvudstaden, och även smittat av sig till idrottens värld, där både Premiere League-matcher och en träningslandskamp mot Holland ställts in.

Just nu pågår Stockholms modevecka (Mercedes Benz Fashion Week), tydligen är det mycket svart(!) som gäller i år, det märks bland annat på att årets rookie blev herrklädesmärket Obscur som med sina svarta, ofta skinnkläder, är starkt inspirerade av gothkulturen (eller Matrix/Nazilägervakt-modet om man så vill). Men även andra klara färger; gult, rosa, vitt och orange, gärna kombinerade i stora sjok. Och ni har väl inte missat att den hetaste accessoaren i höst är tre äpplen hög och Blå, ja just, Smurfarna (vilken är ni? Själv är jag rädd att jag är Brillsmurfen) är tillbaka!

Tjing!

lördag 30 april 2011

Valborg

Visst var den väl fin, Kates klänning, men med en sådan bröllopsbudget borde man väl ändå kunnat komma på något roligare? Framförallt när modehuset heter Alexander McQueen (Sarah Burton), men kjolen var snygg baktill med sina veck och volanger om man tittar lite noggrannare. Vickan gav iallafall alla gravidrykten svar på tal när hon kom indundrande(?) i en beigeaprikos (smått spackelfärgad) åtsittande dräktklänning med några konstiga veck under magen. Som sagt; pengar går inte alltid hand i hand med smak, men i kungligheternas fall går pengar ofta hand i hand med en stylist.
Hur tänkte Victoria Beckham när hon tog på sig ett svart tält på bröllopet?
Förresten, borde inte William fundera på att raka av sig resten av det lilla håret han har kvar på huvudet. Tror det skulle passa honom.

Kan undra om Kungen planerar att gå i pension idag? I så fall; grattis!

Viljo Nousiainen, från nationallegend till rikspervo på bara några timmar. Ja, så går det. Sämst måste vara SVTs reporter som frågade Patrik Sjöberg om det inte var ojust att gå ut med detta nu när Nousiainen är död och inte kan försvara sig. Bäst, Sjöbergs svar; hur mycket kan en 11-åring försvara sig mot sin styvfar och tränare. Hoppas detta ger hopp och stöd åt andra ungdomar som är drabbade. Och tydligen är Yannick Tregaro och Emma Green gifta. Roligt för dem.

Trodde verkligen tornadovarningssystemen i USA hade förbättrats sedan den underskattade filmen Twister!

Dagens boktips: I grunden utan skuld, av Viveca Sten. Nya mord i Sandhamn, och liksom Anna Janssons böcker som jag tipsade om senast, är även Stens så mycket bättre än de halvmessyrer till tv-filmer som gjorts baserade på böckerna. Och liksom liksom Janssons böcker är det även i Sandhamnsmorden en grym barndom som ligger till grund för instabila vuxna. Tur att Sjöberg och Tregaro hittat andra vägar att göra sig av med sina barndoms demoner.
Nu matlagning och städning, och kanske en första gräsklippning. Sedan hoppas jag på brasa utan brandrisk.
Ha nu en skön Valborg och första maj!

lördag 26 februari 2011

Så var det lörda igen

Var och kikade lite på bokrean igår, i allra finaste realokalen; Socitén i Varberg. Bra mycket bättre än utbudet i Falkenberg förra året, men ändock, bokrean är inte vad den brukade vara, så mycket mindre att välja bland, och så mycket dyrare.

Och så var det dags för sista Melodifestivalsdeltävlingen. Ikväll tävlar; Melody Club - lite tråkigt tycker jag, blir nog ingen höjdare. Näst ut är Julia Alvgard - Och det lilla jag hörde var iallafall inte värt de sistaplatstippningar alla gett henne, så illa var det väl inte, lite One More Time kanske? Sen Lasse Stefanz - det dansband jag har allra svårast för, men detta var ju We are all the Winners! Och jag klarar inte av hattkillens röst, så det hade inte spelat någon roll hur bra låten hade varit för hans låt förstör allt. Men det går säkert bra, dansbandspubliken tittar väl på Melodifestivalen? Linda Pritchard - Ännu en Fredrik Kempe-låt, och pust och stön så gammalt och tråkigt, detta blir nog sistaplatsen. Och därefter kommer eye-candiet Anders Fernette - de lite äldre flickornas Eric Saade, men rösten håller tyvärr inte för låten, får väl hoppas det blir bättre när det blir på riktigt, men det blir nog ingenting som går vidare. Och så Linda Bengtzing, gamlingen i gamet, och en typisk Bengtzing-låt, och det finns ju folk som gillar det. Fart och fläkt iallafall och en säker Globen-finalist. Kvällens Wild Card Nicke Borg därefter - en riktig 80-tals rockballad, det här var inte alls dumt, inte alls. Sist ut är recensenternas etta, Love Generation, och de hör säkert något som inte jag hör, för jag tycte detta var tråkigt, nej vet ni, inte på min lista. Så hur ska vi då sammanfatta det hela? Jo, Bengtzing och Nicke Borg direkt till Globen, och tyvärr Lasse Stefanz och Love Generation till andra chansen, femma: Melody Club, sexa: Anders Fernette (även om hans Jan Johansen-skinnjacka lovar bättre resultat), sjua: Julia Alvgard (eventuellt att hon och Anders kommer i omvänd ordning) och sist: Linda Pritchard. Och är detta det enda som Christer Björkman och kompani kan skrapa ihop så bör de nog fundera på om det inte är dags att gå tillbaka till systemet med bara en tävlingsomgång.

Samtidigt som det är fullt kaos i Libyen börjar nu grytorna bubbla alltmer i Jemen och Elfenbenskusten.

Landslagsspelaren (104 landskamper), och VM-medaljören i Handboll, Jonas Ernelind har dött i cancer, bara 34 år gammal. Som sagt; cancer måste vara den värsta sjukdomen i hela världen. Måtte den bara utrotas snart!

Nu äntligen åkte Alexandra Pascalidou ur Let´s dance.

Borgliga Fine Gael blir troligen de som tar över makten efter Fianna Fàil i Irland efter dagens val. Men förmodligen får de inte ensam majoritet utan får regera tillsammans med Labour.

Dior avskedar sin chefsdesigner John Galliano efter att han har gripits på en restaurang efter att ha varit inblandad i ett rasistbråk där han gjort antisemitiska uttalanden. Så kan det gå.

Tjing!

lördag 12 februari 2011

Kändisliv

Enveten som skam, men nu har han till slut avgått; Mubarak, och egyptierna jublar. Makten har tills vidare lämnats över till armén, som är en värnpliktsarmé och inte en grupp elitsoldater, och ska så småningom leda till ett fritt val är det sagt. Så vi får väl hoppas på det. Men nu är medias experter inne på samma spår som jag i ett tidigare inlägg; blir Marocco nästa del i den muslimska revolutionen i arabvärlden? Mubarak rapporteras nu ha lämnat Egypten och åkt till Förenade Arabemiraten.

Lite sent, men någon kanske har missat att gitarrlegenden Gary Moore avled häromdagen.

Nu är tågbiljetterna till Stockholmsresan beställda, tips på annorlunda shopping och sightseeing är fortfarande välkomna.

Fotbollsklubben Örgryte har gått i konkurs, och flyttas därmed också ned till division ett.

Snabba ryck för Let´s danceaktuella Figge Norling, som redan hunnit få barn ihop med, och planerar bröllop med Lo Kauppi! Kan inte ha varit mer än något år sedan han var gift med Tova Magnusson Norling? Förresten var det Andreas Weise som otippat åkte ur gårdagens program, nu borde det väl ändå snart vara Pascalidous eller Frank Anderssons tur att ryka?

Och Glenn Hyséns nya tandsköterska säger att Hyséns ex-fru ringer henne på nätterna, men det vill inte ex-fru Hysén, som enligt tidningarna dessutom vägrar skriva på skilsmässopapprena, kännas vid. Ja, jag undrar jag, och framförallt undrar jag vad de har att vinna på att dela allt med kvällsdrakarna?

Hur krisig är egentligen Pontus Kåmarks ekonomi som får honom att ena veckan göra spelreklam iklädd kvinnokläder, och andra som lättklädd hårdrockare. Eller börjar han tycka att han kommer för långt bort från rampljuset?

Dagens té-tips; har ni provat Pukkas téer? jättegoda, finns på hälsokosten, både betydligt godare och billigare än Kusmis téer, och nästan lika snygga förpackningar.

Och så var det schlagerdags igen, och efter en snabb genomlyssning av kvällens bidrag låter mitt omdöme såhär: Först ut Brolle, och Brolle är ju Brolle, och honom ska man ju både se och höra för att det ska bli så bra som möjligt. Klippet som svt.se förhandsvisar kanske inte var den bästa delen av låten dock. Loreen kommer sen, och det vet jag inte alls vad jag ska säga om, men de som sagt att det låter Toni Braxton sätter huvudet rätt på spiken, fast med lite etnoinfluenser, nog ingenting som tilltalar mellopubliken. Nummer tre ut är Babsan och hans/hennes spenjorer, och ja, pust... Hoppar snabbt över till nummer fyra som är Elisabeth Andreassen, och jösses så pompöst tråkigt! Nummer fem sen är Sanna Nielsen på snurrplatta och Evighetkopia, och det funkade ju sist så varför inte? Men var verkligen sexan, The Monikers låt så dålig? Den svängde ju iallafall rejält. Och det gör väl i och för sig Lena PH-kopian Aniella också, fast... jättekonstigt. Sist ut kommer favoriten 1.17 Christian Walz, och jag hoppas verkligen att han går vidare, tillsammans med Brolle. Och sen skickar vi väl Sanna och The Moniker till andra chansen. Men Elisabeth Andreassens Lars Wallin-klänning ser iallafall fin ut. Tillsammans med Sannas skor.

En man har försökt ta sig in hos Mona Sahlin, polisen eftersöker nu en mörkklädd man...

Spännade; Lindex har gått från klarhet till klarhet, nu ska de samarbeta med stylisten Rachel Zoe (och spännande för oss som följer de sporadiska avsnitt av serien The Rachel Zoe Project som sänds då och då i svensk Tv, så är hon nu höggravid), som ska styla kedjans vårkollektion. Dessutom samarbetar Marimekko med Converse, mer sånt!

Ikväll blir det melodifestivalkväll med vännerna, och jag tänker försöka ge mig på att baka pizza, får väl se hur det går, och till efterrätt, på begäran; chokladfondant.

tisdag 18 januari 2011

Galatime

Januari är galamånad. Och igår var det dags för två av de stora galorna. Samtidigt. Idrottsgalan på SVT och Grammisgalan, bara för dem som var där. Men det är ändå ingen risk att vi lär missa vad som hände, allt står i dagens tidningar. Idrottsgalan igår hade hastigt och lustigt blivit skidgala, och framförallt herrstafettgala. Men de gör sig ju så bra i TV. Men varför i all världen gick inget pris till Robin Söderling? Och på tal om Robin, så gjorde sig Robin Paulsson riktigt bra som galavärd. Men inte lika bra som Robyn gjorde som grammisvinnare, som fick ta emot fyra priser på gårdagens gala. Håkan Hellström fick bara tre. Eva Dahlgren gjorde tydligen (självklart) ett bra jobb som galavärd II, för musikgalan. Gårdagens frågetecken löd; Var Jerringpristagaren Alshammar verkligen nöjd med, ibland alltför pratglade, och dansande, Hans Krunak som stand-in? Och visste inte Björn Ferry att han skulle bli pappa innan armbrytarfrun (väldigt tidigt) talade om det för hela svenska folket i TV?! Och har man verkligen så svårt att få tag på prisutdelare att man behövde anlita SIBA-chefen Fabian Bengtsson (ni vet han som kidnappades), vad hade han med idrott att göra? Modevinkeln på kvällen visade att alternativt, och knall- lite mattröda läppar verkar vara det senaste för tjejerna både i idrotts- och musikvärlden. På herrfronten verkade (tyvärr) mustasch, hatt och fluga vara flugan.

Upplopp i Rosengård i natt. Uppbrända bilar och avfyrande av raketer mot poliser och förbipasserande bilar. Suck, så tjatigt. Idioter!

Ännu en vinst för Sverige i Handbolls-VM!

Tillståndet för USA-kongressledamoten Gabrielle Giffords som sköts i huvudet under ett attentat vid ett politiskt möte för någon vecka sedan, har försämrats.

Nu är lilla prinsessan Madeleine tydligen ihop med någon inne-finansman från USA, vars mamma tydligen har haft ihop det med Prins Charles en gång i tiden. Han är lik någon av hennes (Maddes) ex. Och lik Jonas Berggren i Ace of Base!

Enligt nya rykten i Tyska tidningen Focus var Olof Palmes mördare en jugoslavisk torped, och finns nu i Zagreb.

Nu ska jag gå och byta tvättid, så spännande kan det vara att leva mitt liv.

Tjing

tisdag 30 september 2008

Grannar

Idag är jag arg på: Min granne, den lilla pingstliljan, och min bovärd som är hennes hejduk. Träffade på grannen idag och nu hade hon samlat tillräckligt med mod för att gå på mig om min katt, som hon och bovärden har för sig skiter i hennes land. Hade det nu varit så hade det kanske inte varit hela världen, det är liksom nedbrytbart och inte mer smutsigt än jorden för man gräver väl ändå inte direkt med händerna. Men nu är det så att jag har en innekatt som inte varit ute på några längre utflykter så han har haft tillfälle att uträtta sina behov, på nästan ett år. Har i och för sig ingenting emot att de frågar, eftersom de vet att jag har katt. Han har nämligen smitit ut ibland när jag öppnat dörren, men då har han inte hunnit göra något innan han varit inne igen och det är flera månader sedan sist. Det som gör mig arg och ledsen, är att de inte tror mig när jag talar om detta. Åldersdiskriminering är i och för sig, säkert ingenting som är något nytt för någon i min ålder. Det talas om åldersdiskriminering när det gäller äldre, men det är sällan, om än någonsin man hör om åldersdiskriminering mot yngre, och då har jag ändå uppnått den respektabla åldern av 28år. Men det händer fortfarande att människor ser ned på mig och inte tycker att mina åsikter och vad jag säger, är lika mycket värt, som någon som är lite äldre. Redan när jag flyttade in fick jag höra att det kanske inte var så viktigt hur lägenheten såg ut, eftersom jag var ung!!! Och det är jag inte ensam om.
Och så är jag arg på, återigen: Rättsväsende och poliser. Skrev för ett tag sedan om Malmöpolisen, som under upploppen där blev beordrade att ta på sig sina vanliga mössor, istället för skyddshjälmar. Nu har det riktats kritik mot polisen eftersom de varit för passiva under upploppen. Jag blir så trött. Och så rättsväsendet; det är väl inte konstigt att det finns kriminalitet i landet, när domstolarna fäller utslag som är helt orimliga och till och med uppmuntrar till fortsatt brottslig verksamhet. Att människor kan hota och lura gång efter annan, och dessutom vinna på det i rätten. Det är för jävligt.

Och så var det det där brödet. Njo, det blev snyggt. Men det var nog mest luft och lite svampigt, men det duger när det blir lite skralt i kassan, eller till lite soppa eller sallad. Och Idol. Mina favoriter kommer idag. alltid lite roligare, av någon konstig anledning, att se killarna, men de är inte bara roligare att titta på, utan även att lyssna på. Tjejerna låter ju nästan likadant, även om det faktiskt var lite bättre i år. loulou Lamotte (är det taget!) har ju en fantastisk pipa när hon väljer rätt låtar. Annars är min favorit Lars, som sjunger dylan mer Dylan än dylan själv, även om jag tyckte det var bättre när han sjöng annat. Och så den lille Johan, som det förhoppningsvis kommer gå bra för även efter Idol och målbrott.
Idag har jag varit på Gekå's, men som tur var var jag inte på riktigt shoppinghumör, så det blev inte så farligt dyrt, men nya dukar och schampo och balsam fick jag iallafall handlat in. Och ett litet tjusigt, rutigt paraply. rutigt ska ju vara höstens nya svarta. Och på tal om det så var Aftonbladets lilla modebäver, Sofi Fahrman, med hos Malou på 4an i dag på morgonen, hon påstod att hon hade över 160 000 läsare på sin blogg och över 600 000 på bloggen hon har på Aftonbladets sida. Antar att jag har lika många läsare, men jag kan inte klura ut hur man ska få igång något slags räkneverk för besökare, så jag vet bara inte om det.Hur som haver talade hon om att man ska ha svart på fötterna i höst. Och att man, hör och häpna, kan använda även sommarens skor i höst, och ha till exempel ett par knästrumpr under. Tror dock inte att det gällde ballerinaskor eller sandaler, vilker var det enda jag lyckades köpa till sommaren, så det får väl bli mina gamla stövlar i höst också. Och lila superspetsiga, superute kängor med dålig klack. Så kan det va. Nu får det vara bra för idá. Ajöken