Visar inlägg med etikett Inredning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Inredning. Visa alla inlägg

söndag 10 juli 2011

Sov sött






Många tankar snurrade i huvudet i går kväll när jag hade gått och lagt mig. Till slut för att tänka på annat började jag fundera på vad jag skulle göra om jag hade vunnit en massa pengar, säg sisådär 80 miljoner. Ett hus förstås, kanske köpt in mig som delägare i någon inredningsbutik, ny bil, fastighetsförvaltning (ni har väl sett Property Ladder?) gått en massa roliga kurser och rest. Nu har jag tyvärr inte vunnit 80 miljoner, jag har inte vunnit något alls, trisslotten jag hittade i ytterfacket på min väska, som legat där sedan i våras var en nitlott. Men ändå handlade jag lite på det stora möbelvaruhuset igår, framförallt denna skärmvägg, som hos mig fick bli en sänggavel. Och jag vet att det inte är direkt Feng Shui med metall nära sängen, men jag tyckte ändå att det blev bättre än de mardrömsframkallande tapeterna, som jag försöker dölja så gott det går. Om det nu inte var på grund av metallen som jag inte kunde somna i går?

Elin Kling på Nyhetsmorgon nu. Har haft en provprenummeration på hennes tidning Style By, men den prenummerationen ska jag säga upp nu, känns lite för intern för den lilla klicken som redan är med i gänget och mer som en informationsbroschyr.

Igår var det KDs tur i Almedalsveckan med fokus på barn och ungdomar, även om jag kanske inte sympatiserar med alla deras åsikter (till exempel kan man inte ta för givet att alla föräldrar är intresserade av vad deras barn tar sig för. I många av de fall Kd tycker att föräldrarna ska rycka in, så kanske det inte finns några närvarande föräldrar som kan engagera sig. Kd måste se längre än sin lyckliga medelklassfamiljeidyll, men även se till de barn och ungdomar som mår dåligt i just denna "idyll") så tror jag fortfarande att Göran Hägglund var det bästa som kunde hända dem, även om de inte verkar inse det själva. Bara en sådan sak som att han under sitt tal igår citerade Tomas Andersson Wij. Idag är det Sverigedemokraternas dag, kan bli intressant, framförallt att se vilka desperata grepp de tar till för att försöka hålla kvar resten av sina sympatisörer nu när en tredjedel av dessa flytt partiet bara den senaste månaden. Men hur i all världen tänkte Jimmy Åkesson (som istället för att som Hägglund citera en svensk poplegendar, citera Nalle Puh, vet inte om det på något sätt symboliserar deras politik, i så fall är det kanske en lovande utveckling) när han matchar en grönrosa skjorta med en servettvinröd näsduk?! Och nu fick Södermalms vänsterkoketta medieelit sig en släng av sleven. Och Miljöpartiet vill ha mer genuspolitik i förskolan räknar han upp bland de negativa vänstersidorna i deras politik, innan han säger att Sd själva är ett parti på uppgång. Samma dag som undersökningar, som sagt, tillkännager att de tappat en tredjedel av sina sympatisörer på bara en månad!

Från och med idag kan man få böter på 800 kronor, för nedskräpning i naturen. Ni vet väl; man ska aldrig, aldrig, aldrig kasta papper, man ska alltid, alltid, alltid plocka upp!

Om man kanske skulle ta sig till Liseberg någon kväll i juli och titta på Carl-Einar Häckner.

Nu är det snart dags att heja på Sverige mot Australien i fotbolls-VM, Japan slog oväntat ut värdlandet Tyskland så vinner vi är vi dessutom OS-klara.

Tjing
                    

måndag 1 november 2010

Pyssel del III

Fortsatte pyssla lite med mina Pandurofynd, decoupagade mitt trä-believe såhär till exempel.

Och så spårade jag ut lite med stämpelsetet, ett Pernilla Andersson-citat på skoskåpet, men det är ändå tänkt att bli blanksvart när jag hittat bra färg, så det gör inte då mycket.

Och sen då den kanske för lilla mattan jag köpte till hallen härom veckan.
De män som greps misstänkta för bombhotet mot Göteborg är nu släppta, man anser att det inte längre finns någon hotbild, männen är dock fortsatt intressanta för utredningen enligt Säpo.
Sådär, nu verkar även Vänsterpartiet ha insett att eran för den röd-gröna alliansen är över för denna gången. De hoppar nu av samarbetet kring trupperna i Afghanistan.
Brasilien har fått en ny president, hon heter Dilma Rousseff och hon efterträder den populäre partikollegan i arbetarpartiet, Lula da Silva, som inte fick ställa upp för nytt omval.
HBK förlorade mot Helsingborg igår. Nu får vi hoppas att inte Åtvidaberg vinner sina två återstående matcher (heja Mjällby), och förståss att vi (det är fortfarande "vi") vinner nästa match, mot Djurgården på söndag, så vi slipper kvala (SKÄRPNING!).


Tack och hej!

måndag 25 oktober 2010

Hoppas på 3-0!

Idag ramlade Jul-specialnumret av Allt i Hemmet ner i brevlådan, och som sagt så var det ju julmarknad i lördags. Och idag har jag varit på Gekås, också översvämmat med julpynt. Och julmarknadsresan är bokad sedan länge. Och jag som knappt tycker att det hunnit vara höst än. Hösten och våren känns nästan lite undanträngda, bara som en sluss på väg till vinter och sommar, lite orättvist känns det som. På Gekkan blev det dock inga julfynd, men en matta blev det äntligen, funderar på om den inte blev lite för liten och pluttrig för hallen, men det får bli bra såhär nu. Jag vet ju hurdan hall jag egentligen vill ha; med mörka väggar och panel och stuckatur och garderober att gömma alla kläder i, och så en stor spegel med barockram, och en sidenklädd pall och en trappa, meneeeh det känns som att det får vänta tills det välbetalda toppjobbet dyker upp.

Idag är jag arg på: Tydligen har övergrepp mot hästar ökat. På radion idag handlade det om det dräktiga stoet Persika som troligen fått en söndrig glasflaska eller något annat vasst föremål i underlivet. Enligt psykologen som uttalade sig i programmet så är det en väldigt störd person som utfört dådet. Vad i all världen är det som får en människa att göra något sådant?!

Och vad är det som gör att en människa kan hamna i Guinness rekordbok för att ha satt rekord i att samla navelludd?! Det är en australiensisk bibliotekarie som har samlat 26 års navelludd i burkar. Totalt har han fått ihop 22,1 gram...

Hur känns det egentligen för Henrik Lundquists sambo tro, med alla skvallertidningsrubriker om honom och prinsessan Madeleines "heta" träffar och kärleksfulla blickar?


Nu har det rödgröna blocket kommit med sin skuggbudget. Egentligen kan de väl lägga in precis vad som helst i den, utan att behöva ta något ansvar för hur en sådan budget skulle komma att slå ut. De vet väl redan från början att den aldrig kommer att komma till användning? Hur som helst så föreslår de 6,5 miljoner mer än regeringen till kommun och landsting, sänkta avgifter för pensionärer och småföretagare, däremot vill man höja skatterna för alkohol och tobak, samt för kärnkraft, koldioxid och vattenkraft (varför på vattenkraft?).

SVTs nyheter visade igår hur enkelt det är att kapa Smartphones, till exempel Iphone. Telefonerna fungerar ju i stort sett som en dator, men har inte till närmelsevis så bra säkerthetsrutiner, brandväggar eller virusprogram som en vanlig dator, därför är det också betydligt lättare att hacka, och därför är det viktigt att man tänker sig för en extra gång vad man använder sin smartphone till.

Och så kommer Ozzy Osborne till Sweden Rock i sommar.

Kalifornien röstar om huruvida delstaten ska godkänna cannabis (odling, marknadsföring och försäljning) eller ej. De drömmer om dagar då knarkturister ska komma till delstaten, och till exempel åka på knarkrovarresor likt dagens vinprovarresor.

HEJA HBK (snälla vinn nu ikväll)!! Men det allra bästa inför matchen var Radio Hallands intervju med gamle (!) hjälten från Gotland; Jesper Mattsson (som egentligen tycker att det räcker med Tommy Jönsson som back i kvällens match), saknar den tiden, tänk om dagens spelare vore som det gamla gardet!

Tjing!

måndag 13 september 2010

Integritet?






Funderar på den psykiskt funktionshindrade kvinnan i Skåne som frös ihjäl, och som det nu är sådant rabalder om. Hon ville tvunget ha fönstret öppet, och elementet avstängt på natten, även när den kalla vintern kom. Hon ville absolut inte till läkare även fast hennes kroppstemperatur sjönk kraftigt. När hon väl skickades iväg akut gick hennes liv inte att rädda, hon var för nedkyld. Och i flera dagar har nu det bolag (för det var ett privat vårdbolag, hade det spelat någon roll, hade det gjort någon skillnad om det varit ett kommunalt vårdteam?) kritiserats starkt av alla som vill göra sin röst hörd såhär inför valet. Men skulle hennes vårdare ha vägrat följa hennes önskan? Skulle vården tvångsomhändertagit henne? Det hela beror förstås till viss del på hur svårt funktionshindrad hon var. Men tänk om hon visste precis vad hon höll på med? Tänk om hon ville frysa ihjäl då hon kanske ansåg att det var hennes enda chans att kunna slippa ifrån sitt liv om det nu var det hon ville. Hur långt vården gå i sin funktion att rädda liv. Ska den rädda liv som inte vill räddas, till varje pris?

Angående Demensboendet i Piteå som var ämnet i veckans "Agenda", där vårdtagarna låsts in på nätterna utan personal tillgänglig. Nu har Piteå kommun anmälts för olaga frihetsberövande.

Hemskt med olyckan mellan en traktorgrävare och ett x2000-tåg mellan Norrköping och Linköping igår, med ett flertal svårt skadade. Först gick det dessutom rykten om att tåget körde alldeles för fort, men tydligen finns det spärrar på tågen som förhindrar för höga hastigheter.

Arbetslösheten i Halland fortsätter att öka, och framförallt är det andelen kvinnor som drabbats. Tänk, det pratas det inte om i valspurten!
Se där ja, gick inte så där jättebra för Zlatan i premiären med Milan!
Jaha, då var det kört; ensamstående låginkomsttagare har större risk att dö i hjärtinfarkt...

Ikväll ska jag ge SVTs och Sissela Benns "I Annelie" en chans.

Här kommer dagens musiktips!

Nehej, nu är det dags för en ny tur till tvättstugan.

tisdag 7 oktober 2008

Obama eller McCain

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/usavalet/2008/electoralcompass2008.html kan du tesata om du är mest Obama eller McCain, kanske inte ger några revolutionerande insikter, men lite kul är det. Hade egentligen tänkt gå in och göra DNs nutidsorientering, men den låg inte uppe på deras hemsida, kanske kommer. Alltid kul att se om man hänger med mer än höstadiekidsen. Det gör man (jag) troligtvis inte. Var som sagt iväg och firade födelsedag igår. Trevligt som vanligt och vansinnigt (jo nästan) god kräft- och skinklasange. Låter konstigt, smakar gott. Men sen blev jag arg, och...


Idag är jag arg på: dagens ungdom. Födelsedagsbarnets flickvän vikarierarar som lärare, och det hon berättar (ja, hon har tystnadsplikt, det var inte sådana saker hon pratade om) fick mig att bli överlycklig över att jag lade mina eventuella lärarplaner på hyllan. Fy fasen, vilka små gangsters det finns. Och ändå skulle jag kunna tänka mig att de exempel hon kom med bara var en piss i Nissan av vad somliga lärare har varit med om. Visserligen har jag varit i högljudda diskussioner med familjemedlemmar som har väldigt konservativa åsikter vad gäller skolan. Och som propagerar för betyg i ordning och uppförande (det ser jag väl i och för sig en poäng i), men även förbud mot kepsar och hängiga byxbakar, på lektionerna. Men, det måste ändå bli hårdare tag i skolan. och då menar jag inte dresscode, jag tror verkligen inte att klädseln påverkar ordningen i skolsalarna, det har väl alltid funnits mode, och en keps avgör inte om du är duktig och ordningsam eller inte. Jag menar absolut inte heller att aga ska tillåtas, det är ju bara idioti. Men jag pratar om respekt. Och den respekten ska vara ömsesidig, mellan elev och lärare. hur skapar man då sådan respekt? Hade jag vetat det hade jag troligtvis inte suttit här nu. Men först och främs måste det finnas regler, både för lärare och elever. och regler kan inte finnas utan att det finns straff om man inte följer reglerna. De elever som skiter i alla regler, skiter troligtvis, iallafall just nu, i sina betyg, om de ens kommit upp i de årskurserna att de har betyg. Att visas ut ur klassrummet då? Kanske ibland det de önskar, så det är ingen bra idé, men ibland är det helt enkelt nödvändigt för att det ska bli lugn och ro på lektionen. Skamvrå, tja, det kör man ju med i de populära nanny-programmen, men jag tror inte det skapar respekt att förnedra människor. Att ringa hem till föräldrarna? Tja, det beror på vilka föräldrarna är; går de att prata med? Bryr de sig? Är de kanske själva, elevernas största problem? Svaret är förståss starka ledare, både som lärare och inom elevgruppen, som inte behöver ta till hot och våld för att stärka sina elever och kamrater, och få dem att känna tillhörighet och trygghet. Precis som i Liam Norbergs, något saltade, krönika som jag refererade till igår. Hur man hittar dessa personer, och får dem att bli lärare, eller engagera sig som kamrater, beroende på vilken grupp det handlar om, tja, det är en fråga för rektorerna, eller skolcheferna, vilka naturligtvis också bör vara starka, förtroendeingivande ledare. Kanske är det sådant man bör satsa på från regeringens håll när man satsar mer pengar på högre utbildning (när ska de fatta att inte alla behöver/kan/vill gå på högskola eller universitet), men också, till deras försvar, också på mer lärlingsutbildning (De kanske har fattat ändå).


Jo, vi fick maräng- och dajmglasstårta till efterrätt. Och till det drack jag ett té (som faktiskt var en kräftskivepresent från mig och Linda, vilken god smak vi har..), med smak av kaktus (lite taggig eftersmak... eller hur smakar egentligen kaktus?) och apelsin. Det var väldans gott, behövde varken mjölk eller socker, vilka jag annars brukar behöva överdosera för att få ett riktigt gott té (iallafall svart eller, framförallt, grönt té), som den amatör jag är. Nu finns det tydligen téprovarkurser, det hade varit kul.
För övrigt. Har ni sett min nya blogglänk, till Broarne Blogg (har nätbutik också), visst får man ett rejält göra-om-sug. Trist att jag bor i en hyreslägenhet och inte har något överflöd av pengar och dessutom har tummen ganska nära mitten av näven. Så jag får väl nöja mig med hur jag har det för tillfället. Jag putsade fönster och bytte gardiner i sovrummet igår iallafall. Blev som ett helt nytt fönster, och matchade både katten, den höströda häcken (växthäcken alltså) och lägenheterna mittemot. Trodde jag kunde lagt in en bild, men hittar den inte någonstans på min dator, så ni får förestaälla er hur det ser ut. Tunna röda gardiner, rött "elementskydd" med IKEAs grönsaksmönster, röd matta och vit lampa med spetsmönster i skärmen och två vita snirkliga krukor med nedklippt doftpelargon, respektive döende miniorkidé i. Visst låter det fint. Kanske inte är riktigt lika fint i verkligheten, men det är ju så det är. Väntar med spänning på den dagen "val-av-omtapetsering-lappen" dimper ner. Ska beställa omtapetsering av köket först och främst, hade egentligen tänkt måla själv i somras, men då jobbade jag så mycket att det inte blev av. Och sen har det inte heller blivit av... Jo, förstår ni, i köket har jag gula tapeter med mönster i kubistiska kycklingar och tulpanet, och en likadan bård. Vem som haft den ytterst dåliga smaken att välja dessa tapeter vet jag inte, men jag vet vilket fastighetsbolag som haft den lika dåliga smaken att godkänna denna tapetsering överhuvudtaget. förhoppningsvis blir denna omtapetsering inte så dyr, det är gamla tapeter (men det förklarar det ändå inte). Har tänkt mig vitt i köket. Sovrummet blir nog tyvärr dyrare, men jag står snart inte ut längre med de små blå blommorna och ränderna, konstigt att jag ändå sover så gott som jag gör. Här hade jag iallafall tänkt mig mörkgrått, om det går att få igenom. Och om det finns sådana tapeter i Boråstapeters billighetsutbud, vilket de flesta bostadsbolag tillhandahåller.
Det om detta. Nyheter då? Aftonbladet rapporterar idag om: att svullen mage kan bero på för mycket fibrer (mycket fibrer kräver mycket vatten, kan leda till förstoppning annars (pardon my french...), en ny kille ihjälskjuten i Malmö (VARFÖR håller de på på det viset?!), Aftonbladets läsare tycker det är OK att blogga på jobbet (beror såklart på vad man jobbar med, men det är väl inte konstigt att det inte är ordning och reda i skolorna, när det inte är ordning och reda på arbetsplatserna, eller tvärtom), En kvinna blev av med sina äggstockar när man skulle operera bort hennes blindtarm (är det konstigt att man drar sig för att gå till doktorn?), 1500 har sökt till nya Robinson (ett bantningsknep så gott som något), och Morrisey åker på Turné och släpper två skivor nästa år (trevligt). Enligt Expressen släpper även Per Gessle en ny skiva nästa år (är den på engelska kan det bli riktigt bra, gillar "Son of a Plummer"), Man saknar en dement 82-åring i Ljusdal (han har alltså försvunnit från ett boende, visst är det hemskt, men frågan är om det hade varit bättre med låsta dörrar överallt och gps-sändare i skorna på de gamla, är det en värdig ålderdom?), och Anders Eklund kräver tvångsvård, hotar/varnar för att samma sak annars kan hända igen när han blir fri. Ni som läste mitt inlägg igår vet att jag efterfrågade samma sak. Här måste jag dock komma med en liten rättelse, enligt ett inslag i morgonens (alltså inte i morgon, utan idag på morgonen) rapport i SVT, så får även de som dömts till fängelse, vård, men de får inte samma exklusiva vård som dem som dömts till vård. Var väl egentligen självklart, men man kan aldrig vara säker på någonting nu för tiden. Huruvida Anders Eklund har rätt att kräva någonting överhuvudtaget kan man ju diskutera. Hallands Nyheter skriver om den omdiskuterade, f.d bandchefen i Falkenberg, Jerry Karlsson, som avskedades, eller iallafall omplacerades, för att han spred dålig stämning och propagerade mot ledningen, typ, (trodde inte det var lagligt att plocka bort någon från sitt jobb på grund av sådant, men vad vet jag, yttrandefrihetsgrundlagen anyone?). Han har iallafall fått ett nytt jobb. Som brandman. Och DN då, jo DN har nu lagt ut sin nutidsorientering, så nu ska jag gnugga hjärncellerna och se om jag är lika med som en 15-åring.
Tills nästa gång: Baka lite muffins. De jag bakade enligt receptet jag lade ut igår blev väldigt goda, hade i solrosfrön, men det tycker jag inte att ni ska ha, mosade i bananerna (tog två) och det blev perfekt och saftigt, och bytte ut hälften av sockret mot farinsocker, ummm. Men det bästa var nog ändå hallonen i botten.
Ha det GOTT
Förresten, har ni lagt märke till min nya layout? Riktigt nöjd själv faktiskt.