Wikileaks har nu kommit med en ny stor rapport, nu om USAs och Iraks agerande under Irakkriget. Framförallt talar man om enormt många fler dödade, och då främst (60%) civila offer, än vad som tidigare offentliggjorts, och att det förekommit grov tortyr, även med USAs goda minne. Och dessutom rapporter om att civila, och däribland barn utnyttjats och utsatts för extrema faror, såsom bombröjning. Och när man ser dessa rapporter så undrar man hur mycket sanning det egentligen låg i våldtäktsanmälan mot wikileaksgrundaren Assange, man förstår ju att det är många som skulle vinna mycket på att ha honom ur vägen.
Igår var det shopping hela dagen, först var det dags för årets första julmarknad, på Hjulebergs slott (eller inte på slottet, tyvärr, men i stallarna), kändes väldigt mycket förtidigt i regnrusket, och sedan bar det av till stan för snabbkik in på Gallerian och sedan thai-lunch. Och som jag shoppade; en burk whisky-senap, tre småtvålar och en Aftonbladet med hemma-bilaga (skulle kvällstidningarna vilja ha hjälp med att piffa till sina bedrövliga inredningsbilagor så hör av er, någonting borde jag väl ha lärt mig under mina år som inredningstidningsjunkie, tänk Sköna hem)!
Kvällen bestod sedan av TV, tittade på premiären av TV4.s "Så mycket bättre". Jag är inte säker på om man har köpt samma programformat som "Stjärnorna på slottet" eller hur det kan vara tillåtet att göra i stort sett samma program? Det enda som skilde programmen åt, och det som också var bäst, var musikdelarna, då alla medverkanden skulle göra sina versioner av kvällens huvudpersons verk. Gårdagen var enkel, då var det Lasse Berghagen, och han har ju en rejäl sångskatt att ösa ur, men jag funderar på vad de ska kunna hitta på med Septembers hits... Blev lite nervös av Christer Sandelins medverkan också, känns lite som om han skulle kunna bilda bolag med Magnus Hedman och Andreas Kleerup, och väntar bara på att han ska bryta ihop. Sedan "Robins" och funderade på hur tittarna hade reagerat om det hade varit två äldre män som hade haft samma attityd till en ung kvinnlig programledare, som den Lill-Babs och Lotta Engberg hade gentemot Robin, men då är det inga rabiatfeminister som larmar inte.
Och så har det skjutits i Malmö igår igen. Och nu har de iallafall tagit in en man till förhör, men varit tvugna att släppa honom igen eftersom de inte hade tillräckligt som pekade mot honom. Samtidigt så känns det inte som att det verkligen är samma person som utfört alla dåden (fem dåd av 15 kan man hittills kan man koppla till samma vapen), jag tror snarare att det är andra skumma typer som hoppar på vågen. Dessutom verkar nu många av Malmös invånare gå omkring på helspänn och larmar polis så fort de hör en dörr slå igen.
Jaha, så var det med den Krav-märkningen. Tydligen ska Krav-märket också garantera att det inte ska ha förekommit några brott mot mänskliga rättigheter i tillverkningen av varorna. Men i Kravgodkänd blåbärssylt finns det bär inblandade(!) från de utländska bärplockarna som levde i Sverige under hemska förhållanden och sedan fick åka hem med skulder och utan lön, men det tar Krav-märkningen tydligen inte någon hänsyn till.
Syrianska och Norrköping är nu klara för Allsvenskan 2011.
Idag är jag arg på: En mellanstadie-elev på en skola i Linköpings kommun blev upphängd i ribbstolar av sina klass"kamrater", senare försökte han hänga sig med hjälp av en gymnastikpåse. Alltihopa filmades av en annan elev. Att barn och ungdomar kan vara så fruktansvärt grymma! Enligt rektorn var detta en enskild händelse, pojken är tillbaka i skolan och fungerar på ett bra sätt!! Vilket uridiotiskt uttalande; fungerar på ett bra sätt!
Ha en fortsatt trevlig helg!
Visar inlägg med etikett Mobbing. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mobbing. Visa alla inlägg
söndag 24 oktober 2010
måndag 8 december 2008
Tillbaka från storstan
Mat då? Jo jag kan rekomendera restaurangerna Drottninggatan 6 (supergod laxplanka) och Paganini (en fantastisk pasta med oxfilé, bacon, kantareller och pesto, samt en efterrätt bestående av en underbar vit och brun chokladmousse).
Tack till sällskapet för en trevlig resa.
Nästa år lbir det troligtvis andra sidan sundet.
Idag är jag arg på: http://wwwc.aftonbladet.se/ljudbildspel/mammas_lilla_docka/
Aftonbladets fantastiska fotograf Magnus Wennman har fotograferat från en skönhetstävling för barn, och då menar jag verkligen barn, den yngsta är knappt ett år. När man ser det börjar man förstå varför världen ser ut som den gör; stundom vacker, men olycklig.
Och på tal om det: Samma tidning skriver om en flicka som kräver ett skadestånd på nära 240000 kronor av Göteborgs kommun, efter att ha blivit mobbad under flera års tid. "Kränkningarna bestod bland annat i att elever sjöng en nidsång om flickan och hennes familj och lade ut den på internet. Elever ska också ha hotat henne till livet, skurit sönder hennes skor och rotat i hennes skolväska. Enligt BEO har flickan också berättat att hon blivit fysiskt angripen" (www.aftonbladet.se 2008.12.08). Mobbing har alltid funnits, och kommer troligtvis alltid göra det. Men det måste ändå finnas någon som får ta på sig ansvaret för att det inte ska få hända. Man måste iallafall ha en vision om att det inte ska få finnas mobbing i skolan (eller någon annanstans, men man borde iallafall kunna börja med skolorna). Vem ska då ta på sig detta ansvar? I detta fall är det kommunen, kanske är det bra. Kanske borde det istället vara på ännu högre nivå; politikerna i utbildningsdepartementet? Eller på ännu lägre nivå; den enskilda skolan. Är det de högre politikerna som får stå för det inträffade får man därigenom delegera ut ansvaret till varje skola, sätta press genom lagar och förordningar. Är det på den lägre nivån, den enskilda skolan, blir pressen direkt, de måste göra något för att inte ett eventuellt straff ska läggas på dem. Straffet då? Pengar verkar vara det enda som hjälper i en liknande situation. Böter för en enskild skola kan dock bli ett mer kännbart straff än samma böter för ett departement.
Nu har oppositionen äntligen (?) enats. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det.
Nu krisar även det svenska stålet. SSAB varslar. (Men hur festligt är det inte att det har Helena Stålnert som informationschef!).
Och Idol då? Nja, hade nog hoppats att Alice skulle åkt.
Nu är det lunchdags. Känner förresten fortfarande av gunget från X2000.
O, förresten, Svenska skidlandslagets herrlag, med Anders Södergren i laget, blev tvåa i gårdagens staffett.
Vi hörs.
Etiketter:
Idol,
Mobbing,
Stockholm,
Stål,
Unga skönheter,
Vänsterening,
X2000
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)