Januari är galamånad. Och igår var det dags för två av de stora galorna. Samtidigt. Idrottsgalan på SVT och Grammisgalan, bara för dem som var där. Men det är ändå ingen risk att vi lär missa vad som hände, allt står i dagens tidningar. Idrottsgalan igår hade hastigt och lustigt blivit skidgala, och framförallt herrstafettgala. Men de gör sig ju så bra i TV. Men varför i all världen gick inget pris till Robin Söderling? Och på tal om Robin, så gjorde sig Robin Paulsson riktigt bra som galavärd. Men inte lika bra som Robyn gjorde som grammisvinnare, som fick ta emot fyra priser på gårdagens gala. Håkan Hellström fick bara tre. Eva Dahlgren gjorde tydligen (självklart) ett bra jobb som galavärd II, för musikgalan. Gårdagens frågetecken löd; Var Jerringpristagaren Alshammar verkligen nöjd med, ibland alltför pratglade, och dansande, Hans Krunak som stand-in? Och visste inte Björn Ferry att han skulle bli pappa innan armbrytarfrun (väldigt tidigt) talade om det för hela svenska folket i TV?! Och har man verkligen så svårt att få tag på prisutdelare att man behövde anlita SIBA-chefen Fabian Bengtsson (ni vet han som kidnappades), vad hade han med idrott att göra? Modevinkeln på kvällen visade att alternativt, och knall- lite mattröda läppar verkar vara det senaste för tjejerna både i idrotts- och musikvärlden. På herrfronten verkade (tyvärr) mustasch, hatt och fluga vara flugan.
Upplopp i Rosengård i natt. Uppbrända bilar och avfyrande av raketer mot poliser och förbipasserande bilar. Suck, så tjatigt. Idioter!
Ännu en vinst för Sverige i Handbolls-VM!
Tillståndet för USA-kongressledamoten Gabrielle Giffords som sköts i huvudet under ett attentat vid ett politiskt möte för någon vecka sedan, har försämrats.
Nu är lilla prinsessan Madeleine tydligen ihop med någon inne-finansman från USA, vars mamma tydligen har haft ihop det med Prins Charles en gång i tiden. Han är lik någon av hennes (Maddes) ex. Och lik Jonas Berggren i Ace of Base!
Enligt nya rykten i Tyska tidningen Focus var Olof Palmes mördare en jugoslavisk torped, och finns nu i Zagreb.
Nu ska jag gå och byta tvättid, så spännande kan det vara att leva mitt liv.
Tjing
Visar inlägg med etikett Rosengård. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Rosengård. Visa alla inlägg
tisdag 18 januari 2011
Galatime
Etiketter:
Grammisgala,
Idrottsgala,
Kungligt,
Mode,
Musik,
Politiker,
Rosengård
måndag 19 juli 2010
Mina drömmars stad
Igår var det Malmö och firande av Sofie som stod på dagordningen.
Ungefär vad tror ni egentligen ingår för de där pengarna man får betala för badoljning?
Där skulle jag kunna tänka mig att bo. Tänkte att jag skulle ta jobb som skyltningsansvarig på Synsam där, det skulle de behöva en ny...
Idag är jag arg på: Och på tal om Malmö! Nu har de varit igång igen. Snorungeligisterna i Rosengård. Natten till igår var det ett femtontal ynglingar (!) som hindrade, och gav sig på en ambulans som var på väg till en kvinna som hade andningsproblem. Det slutade med att ambulanspersonalen var tvungen att tillkalla polis, och nu är det bestämt att ambulansen inte ska köra in i Rosengård utan poliseskort. Dessa jäxxa slynglar; vad tänker de med egentligen?! Visst förstår jag att det är för att de vill ha uppmärksamhet, men att riskera andra människors liv för den sakens skull! Idioti!
Och så är jag arg på: På tal om slynglar! Läste igår Aftonbladets reportage om "stekarna" (tydligen är de inte brats eftersom brat-kulturen är död, bratsen har blivit vuxna och flyttat ut till förorten) som under tennisveckorna tar över Båstad. Och jag mår lite smått illa! Den som vill sitta vid de bästa borden får betala från 40 000 kronor för en kväll. 100 000 för ett drinkbord. Många betalar kalaset med sms-lån. Ja, de som inte har veckopeng från föräldrarna i Djursholm förstås. Det nya heta kallas vaskning. Då beställer man in två flaskor champange, den ena dricker man upp samtidigt som bartendern häller ut den andra. Flaskorna kostar från strax under tusenlappen styck. Rika livsnjutare kallar de sig enligt artikeln...
Och Robin Söderling förlorade finalen (vann silvret!) igår.
Men Robert Lindstedt vann dubbeln, tillsammans med Horia Tecau.
Och på tal om slynglar II; tydligen har Måns Zelmerlöw blivit tillfrågad om att ta över "Allsång på Skansen" efter en omdebatterad Anders Lundin!
Väl hemma från Malmö (och Laholm) igår så tittade jag på reprisen av "Hemma hos", hemma hos Timo Räisänen. Ett litet rart program. Och visst visste jag att han tyckte om att laga mat. Men att indie-prinsen hade skaffat sig ett sådant typiskt svennebanan-hus. Typisk Västkustvilla med typiskt Myresjö-kök. Och dessutom visade han upp en otroligt fin filt som han (om han inte bara drev med programledaren och publiken) hade stickat själv. Ja, när fan blir gammal...
Nu ska jag fundera ut vad jag ska göra av denna min sista semestervecka; fruntimmersveckan!
Etiketter:
Båstad,
Champange,
Laholm,
Malmö,
Rosengård,
Semesterslut,
Slynglar och Snorungar,
Tennis
torsdag 7 maj 2009
Var kanske inte så farligt
Sa ju igår att jag troligen skulle komma att skriva en irriterad spya över det Uppdrag Granskning som igår skulle handla om äldrevården. Hade väntat mig en totalsågning av svenska äldreboenden, men så farligt var det inte. Egentligen handlade hela programmet, med både reportage, och intervjuer av den aggressiva programledaren, om varför inte de gamla hade lagstadgad rätt att gå ut. Framförallt var det programledaren, Karin Mattisson, som helt hade snöat in på att alla vårdtagare på äldreboendena skulle ha rätt att komma ut, helst en timme varje dag, året om. Och det klart att de får, de får gå ut hur mycket de vill, problemet kommer då de flesta av vårtagarna inte klarar att gå ut själva utan behöver ha personal med sig, och det är här hon inte verkar ha tänkt. Säg att det finns 20 vårdagare på 5 personal mellan klockan 7-13, då skulle det krävas att varje personal är ute 4 timmar var, dessutom kan inte all personal lämna boendet samtidigt utan det måste finnas minst 2 personal kvar för att ta hand om de vårdtagare som inte är ute. Förutom detta ska de gamla komma upp, tvättas/duschas, gå på toaletten, äta, deras rum ska städas, deras kläder ska tvättas och strykas, det ska diskas och de ska ha medicin och kanske omläggning av sår eller dylikt, och sen kanske de behöver gå och lägga sig och vila igen, plus att det tillkommer en mängd administrativt arbete. Men om Karin Mattisson känner för att komma och göra dessa uppgifter så ska vi med glädje gå ut med våra vårdtagare hela dagarna om de skulle vilja. För det finns ju faktiskt en aspekt till på detta, som Socialminister Maria Larsson så riktigt påpekade i programmet; man kan ju faktiskt inte stifta lagar som reglerar detta på samma sätt som man gjort när det gäller djur, FÖR!: man måste se till den enskilda människan, och inte betrakta dem som en homogen grupp. Nä, för det finns ju faktiskt människor som inte vill gå ut så ofta. Och lika lite som man borde ha rätt att komma ut när man blir gammal, lika mycket borde man väl ha rätt att slippa göra saker som man inte vill göra, eller?
Det blev mycket TV igår kväll. Efter en paus för det geniala Sommer så följde Kvällsöppet, som jag orkar sitta uppe och titta på ibland, så tillexempel igår, ja ialla fall halva. Igår handlade det framförallt om kravallerna i Rosengård, efter ett förslag från folkpartisten Johan Pehrsson om att man skulle sätta in en natioenll polisstyrka i Rosengård. När man lyssnade på Rosengårdsborna själva, och på den lokala polisen så verkade det som att det egentligen inte fanns så stora problem, det var ett gäng halvgangsters vars föräldrar inte hade riktig pli på dem oc framför allt så poängterade man att det inte handlade om hela Rosengård, utan bara om det område som kallas Herrgården. Lyssnade man däremot på representanter för räddningstjänsten så fick man en helt annan bild, en bild som visade att de i stort sett hade givit upp. Brinner det utomhus i Herrgården åker man inte dit, brinner det i ett hus så åker man dit efter att polisen har säkrat platsen, är detta inte möjligt så lämnar de det helt enkelt åt sitt öde. Och i natt har det brunnit igen. Den enade åsikten bland både boende och politiker var hur som helst att det blir på detta sätt på grund av en allt för stor segregation. Och här ska politikerna få ett tips av mig, alldeles gratis: Köp upp ett antal lägenheter, runt 5% av det totala antalet på platsen, i de mest attraktiva bostadsområdena; Djursholm, Saltsjöbaden, Innerstäderna, och låt Migrationsverket använda dessa, se till att satsa på ordentlig SFI-undervisning, så att alla nyanlända flyktingar och invandrare som kommer till landet via migrationsverket, lär sig språket, vilket är en förutsättning för att få en stabil grund i det nya samhället, och som inflyttningspresent när de börjat denna undervisning kan de få en prenummeration på en lokal dagstidning. Jag tror man har fastnat i gamla hjulspår och inte ser andra möjligheter, "såhär gör vi här, så har vi alltid gjort". Att man måste satsa på jobben antar jag att jag inte ens behöver tillägga? För att få bukt med de mest akuta problemen föreslår jag dock vattenkanoner.
Och ännu en ung flicka på behandlingshem har tagit sitt liv.
Den svenska kvinnan som faktiskt var drabbad av den nya svininfluensan är redan frisk igen.
Nu hotar Andreas Mini-AnteG Johansson att lämna HBK, GRATIS!, nu när hans kontrakt går ut. Gör man så?!
Kinesiska Geely har lagt bud på både Saab och Volvo.
Och hämtningen av körkortet då? Jo, mellan 7-9.30 (jo, tjena!) och 16-18 finns de på plats så jag kan hämta det. Får väl passa på att köpa lite växter till min "entrélåda" samtidigt. Men vad i all världen ska man sätta där nu, penséernas tid är slut och de frostkänsligas tid har väl knappt börjat. Många frostnätter kvar än.
Det blev mycket TV igår kväll. Efter en paus för det geniala Sommer så följde Kvällsöppet, som jag orkar sitta uppe och titta på ibland, så tillexempel igår, ja ialla fall halva. Igår handlade det framförallt om kravallerna i Rosengård, efter ett förslag från folkpartisten Johan Pehrsson om att man skulle sätta in en natioenll polisstyrka i Rosengård. När man lyssnade på Rosengårdsborna själva, och på den lokala polisen så verkade det som att det egentligen inte fanns så stora problem, det var ett gäng halvgangsters vars föräldrar inte hade riktig pli på dem oc framför allt så poängterade man att det inte handlade om hela Rosengård, utan bara om det område som kallas Herrgården. Lyssnade man däremot på representanter för räddningstjänsten så fick man en helt annan bild, en bild som visade att de i stort sett hade givit upp. Brinner det utomhus i Herrgården åker man inte dit, brinner det i ett hus så åker man dit efter att polisen har säkrat platsen, är detta inte möjligt så lämnar de det helt enkelt åt sitt öde. Och i natt har det brunnit igen. Den enade åsikten bland både boende och politiker var hur som helst att det blir på detta sätt på grund av en allt för stor segregation. Och här ska politikerna få ett tips av mig, alldeles gratis: Köp upp ett antal lägenheter, runt 5% av det totala antalet på platsen, i de mest attraktiva bostadsområdena; Djursholm, Saltsjöbaden, Innerstäderna, och låt Migrationsverket använda dessa, se till att satsa på ordentlig SFI-undervisning, så att alla nyanlända flyktingar och invandrare som kommer till landet via migrationsverket, lär sig språket, vilket är en förutsättning för att få en stabil grund i det nya samhället, och som inflyttningspresent när de börjat denna undervisning kan de få en prenummeration på en lokal dagstidning. Jag tror man har fastnat i gamla hjulspår och inte ser andra möjligheter, "såhär gör vi här, så har vi alltid gjort". Att man måste satsa på jobben antar jag att jag inte ens behöver tillägga? För att få bukt med de mest akuta problemen föreslår jag dock vattenkanoner.
Och ännu en ung flicka på behandlingshem har tagit sitt liv.
Den svenska kvinnan som faktiskt var drabbad av den nya svininfluensan är redan frisk igen.
Nu hotar Andreas Mini-AnteG Johansson att lämna HBK, GRATIS!, nu när hans kontrakt går ut. Gör man så?!
Kinesiska Geely har lagt bud på både Saab och Volvo.
Och hämtningen av körkortet då? Jo, mellan 7-9.30 (jo, tjena!) och 16-18 finns de på plats så jag kan hämta det. Får väl passa på att köpa lite växter till min "entrélåda" samtidigt. Men vad i all världen ska man sätta där nu, penséernas tid är slut och de frostkänsligas tid har väl knappt börjat. Många frostnätter kvar än.
måndag 22 december 2008
Små djur, små olyckor
...men jag vågar inte tänka på hur det kommer gå när de blir lite äldre: http://video.msn.com/video.aspx/?mkt=sv-se&vid=c0825a02-6691-4098-bbe8-698d62f0404d&from=SVSE_WOWTV&tab=m1229508539077&wa=wsignin1.0
Ändrade planer, det blir en tripp till Halmstad med mamma efter middag istället. Sovmorgon med andra ord, och det var väl bra det, för jag satt uppe ända till halv tolv igår för att se färdigt det usla filmen "Heartbreak hotel" med Helena Bergström och Maria Lundquist. Var flera gångeer på väg att ge upp, men var ju ändå tvungen att se om den iallafall skulle sluta bra. Men vad fick man? En Londonresa som hade ett obegripligt inhopp av Jill Johnsson. Har fortfarande inte förstått vad hon gjorde för handlingen. Men man ska som bekant inte peka på logiska luckor i manus.
Bara en tanke, är det inte så att ju sämre ekonomin går, ju kortare kjolar? Nu är vi alltså rejält nere i en svacka, hjälper det tro om jag köper på mig ett lager ankellånga kjolar?
Allsvenskan är tydligen inte tillräckligt bra för Sharbel Touma (DN 20081221). Efter Toumas spel i HBK har jag mina aningar om att det är Touma som inte är tillräckligt bra för allsvenskan...
Hemtjänsten har tydligen vägrat åka ut till Rosengård när det var som värst. Nu har de tydligen fått speciella jackor så de ska utmärka sig i kaoset, och ett lika speciellt larmnummer till polisen. Men nu börjar det tydligen lugna ner sig. Även Rosengård kanske kan hoppas på julefrid.
För övrigt ser jag fram emot "Vinter i p1", det vill säga julens svar på Sommarprogrammen. 25 december› Jonas Gardell, författare, komiker, artist , 26 december› Jan-Öjvind Swahn, professor i folkloristik, författare, 27 december› Jenny och Susanna Kallur, häcklöpare,
28 december› Lamine Dieng, debattör, skådespelare, konstnär, 29 december› Mari Jungstedt, journalist, deckarförfattare, 30 december› Henning Mankell, författare, dramatiker,
31 december› Lasse Åberg, grafisk formgivare, skådespelare, filmregissör, 1 januari Kerstin Ekman (http://www.sr.se/).
Det var allt för idag barn. Och troligtvis allt före julafton, så: Ha en riktigt GOD JUL och ta hand om varandra!
Ändrade planer, det blir en tripp till Halmstad med mamma efter middag istället. Sovmorgon med andra ord, och det var väl bra det, för jag satt uppe ända till halv tolv igår för att se färdigt det usla filmen "Heartbreak hotel" med Helena Bergström och Maria Lundquist. Var flera gångeer på väg att ge upp, men var ju ändå tvungen att se om den iallafall skulle sluta bra. Men vad fick man? En Londonresa som hade ett obegripligt inhopp av Jill Johnsson. Har fortfarande inte förstått vad hon gjorde för handlingen. Men man ska som bekant inte peka på logiska luckor i manus.
Bara en tanke, är det inte så att ju sämre ekonomin går, ju kortare kjolar? Nu är vi alltså rejält nere i en svacka, hjälper det tro om jag köper på mig ett lager ankellånga kjolar?
Allsvenskan är tydligen inte tillräckligt bra för Sharbel Touma (DN 20081221). Efter Toumas spel i HBK har jag mina aningar om att det är Touma som inte är tillräckligt bra för allsvenskan...
Hemtjänsten har tydligen vägrat åka ut till Rosengård när det var som värst. Nu har de tydligen fått speciella jackor så de ska utmärka sig i kaoset, och ett lika speciellt larmnummer till polisen. Men nu börjar det tydligen lugna ner sig. Även Rosengård kanske kan hoppas på julefrid.
För övrigt ser jag fram emot "Vinter i p1", det vill säga julens svar på Sommarprogrammen. 25 december› Jonas Gardell, författare, komiker, artist , 26 december› Jan-Öjvind Swahn, professor i folkloristik, författare, 27 december› Jenny och Susanna Kallur, häcklöpare,
28 december› Lamine Dieng, debattör, skådespelare, konstnär, 29 december› Mari Jungstedt, journalist, deckarförfattare, 30 december› Henning Mankell, författare, dramatiker,
31 december› Lasse Åberg, grafisk formgivare, skådespelare, filmregissör, 1 januari Kerstin Ekman (http://www.sr.se/).
Det var allt för idag barn. Och troligtvis allt före julafton, så: Ha en riktigt GOD JUL och ta hand om varandra!
fredag 19 december 2008
Nu kommer kylan
sägs det, men någon snö lär det inte bli såhär långt söderut, men det är iallafall inte risk för några 25 grader varmt och sol på julafton.
Var ju på julkonsert igår. Jag vet inte vad jag ska säga, helst av allt skulle jag bara vilja glömma bort det helt och hållet, men jag måste ändå få berätta lite. Om ni tänker er klippen från Idol, ni vet som de har med för att skämma ut dem som sjunger inför hela svenska folket, ni vet de klippen som gör att ni gömmer er bakom er skämskudde. Och blandar detta med några välvilligt sjungande pensionärer. Och ett blockflöjtssolo som skulle ha generat hela kommunala musikskolans historia. Typ. Men det fanns ljusglimtar i detta kolmörker. Blev nästan lite imponerad av den lille farbrorn som klämde i i ett rejält operasolo i "O Helga Natt" (Adams Julsång), barnkören var en liten tapper styrka, och de hade en fantastisk låt som lät ungefär såhär: Man måste vara förberedd när man ska ut och resa, och ha någonstans att bo. Det hade inte Josef och Maria så därför fick de föda hos en ko. Är det inte humor på hög nivå så säg. Nu ser jag verkligen fram emot lördagens kör. Snälla gör mig inte besviken!
Idag är jag arg på: Vad faan håller de på med i Rosengård?! Har ni sett nyheterna, det brinner ju en masse, och stenkastning, och slagsmål mellan polis och ungdomar. Jag blir så trött. Och jag är fortfarande trött efter att ha sett gårdagens "Debatt" där ämnet diskuterades. Det hela handlar alltså om en källarlokal som i 16 år har använts som moské/bönelokal/fritidsgård, men nu har ägaren sagt upp avtalet med Sveriges Muslimska förening, och då blir medlemmarna i föreningen arga, men de fortsätter ändå att använda lokalen. Då blir ägaren arg, och ställer konteinrar framför lokalen. Då blir medlemmarna i föreningen ännu argare. Då kommer polisen, och medlemmarna i föreningen blir ännu argare, och börjar elda och kasta sten. Då kommer det ungdomar utifrån, så kallade professionella demonstranter, antifaschister, vänsterextremister, vars hobby och stora nöje i livet är att jävlas med polisen och "samhället". Då blir poliserna ännu argare, mer slagsmål, mer stenkastning, mer bränder. Och som en av Rosengårdskillarna sa i programmet "Det här är bara början". Nu har det gått så långt att brandkåren vägrar åka in i Rosengård, av rädsla för sin egen säkerhet. Ska man göra Rosengård till en autonom zon där ligister av alla slag får hålla på och förstöra och terrorisera bäst de kan? Men vad händer då med den del av Rosengård (det vill säga resterande 99% som bor där), som är livrädda, som tycker att det som händer är hemskt och som skäms över sina medboende? och kan inte dessa professionella demonstranter gå hem och vandalisera på sin egen bakgård (enligt mina fördomar någonstans på Öfre Östermalm, eller vad nu Malmös motsvarighet heter, Bellevue?) Men det måste ju finnas någon som har ansvar för dessa ungdomar, eller? Nej, då skyller man i programmet på samhället, allt är samhällets fel. Eftersom ungdomarna inte har någonstans att ta vägen (det vill säga samma problem som har funnits sedan 1800 blankt, att inte politikerna kan fatta detta NÅGON GÅNG!!, och på tal om det:http://hn.se/kulturnoje/musik/1.128336, tur att det finns någon som fattar iallafall). Och att ungdomarnas föräldrar inte har några jobb och därför inte kan lära sig svenska och bli integrerade (Jag håller fullständigt med, integration är jätteviktigt, språket är livsviktigt och det är ren idioti att klumpa ihop en kategori människor på ett område, att inte politikerna kan fatta detta NÅGON GÅNG!!), men hur mycket jag än håller med om detta måste ju varje förälder ta ansvar för sina barn. Och det är säkert inte det lättaste, framförallt om man känner sig mindrevärdig på grund av den privata situationen i det nya landet, men vad faan, lås in ungjävlarna (whoops, sorry..). Sen kommer integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabouni (ursäkta stavningen) in i programmet, och då blir jag ännu tröttare. Hon valdes som jämställdhets- och integrationsminister eftersom att hon är kvinna och hon är svart. Men vad ser hon av verkligheten från fönstret i sin Östermalmsvåning? Hon ville inte ens svara på frågan om huruvida hon skulle vilja bo i Rosengård. Klart hon inte vill. Vem skulle vilja det så som situationen ser ut där för tillfället. Fegis. SÅ, vad göra? På Andersberg i Halmstad har HFAB och Halmstads kommun gjort ett väldigt fint försök. Andersberg är en invandrartät stadsdel, som dessutom är fylld av misshandel och kriminalitet. För något år sedan rustade man upp Andersbergs centrum, nya affärslokaler och ett medborgarcentrum. HFAB (det kommunala bostadsbolaget) byggde om några hyreshus så de blev rena lyxlägenheterna, detta för att locka andra grupper än dem migrationsverket placerar ut, till Andersberg, och samtidigt ge stadsdelen ett bättre rykte. Jag vet faktiskt inte riktigt hur projektet har gått, men det talades om att lägenheterna var alldeles för dyra för att någon skulle käna det mödan värt att flytta sitt pick och pack från de finare stadsdelarna till det våldsamma Andersberg. Men man gjorde iallafall ett försök, och bara det kanske fick Andersbergsborna att känna att de var värda att satsa på.
Nej, nu är det nog dags att gå och se om det har kommit några julkort. Ska jobba i eftermiddag. Ha det gott!
Var ju på julkonsert igår. Jag vet inte vad jag ska säga, helst av allt skulle jag bara vilja glömma bort det helt och hållet, men jag måste ändå få berätta lite. Om ni tänker er klippen från Idol, ni vet som de har med för att skämma ut dem som sjunger inför hela svenska folket, ni vet de klippen som gör att ni gömmer er bakom er skämskudde. Och blandar detta med några välvilligt sjungande pensionärer. Och ett blockflöjtssolo som skulle ha generat hela kommunala musikskolans historia. Typ. Men det fanns ljusglimtar i detta kolmörker. Blev nästan lite imponerad av den lille farbrorn som klämde i i ett rejält operasolo i "O Helga Natt" (Adams Julsång), barnkören var en liten tapper styrka, och de hade en fantastisk låt som lät ungefär såhär: Man måste vara förberedd när man ska ut och resa, och ha någonstans att bo. Det hade inte Josef och Maria så därför fick de föda hos en ko. Är det inte humor på hög nivå så säg. Nu ser jag verkligen fram emot lördagens kör. Snälla gör mig inte besviken!
Idag är jag arg på: Vad faan håller de på med i Rosengård?! Har ni sett nyheterna, det brinner ju en masse, och stenkastning, och slagsmål mellan polis och ungdomar. Jag blir så trött. Och jag är fortfarande trött efter att ha sett gårdagens "Debatt" där ämnet diskuterades. Det hela handlar alltså om en källarlokal som i 16 år har använts som moské/bönelokal/fritidsgård, men nu har ägaren sagt upp avtalet med Sveriges Muslimska förening, och då blir medlemmarna i föreningen arga, men de fortsätter ändå att använda lokalen. Då blir ägaren arg, och ställer konteinrar framför lokalen. Då blir medlemmarna i föreningen ännu argare. Då kommer polisen, och medlemmarna i föreningen blir ännu argare, och börjar elda och kasta sten. Då kommer det ungdomar utifrån, så kallade professionella demonstranter, antifaschister, vänsterextremister, vars hobby och stora nöje i livet är att jävlas med polisen och "samhället". Då blir poliserna ännu argare, mer slagsmål, mer stenkastning, mer bränder. Och som en av Rosengårdskillarna sa i programmet "Det här är bara början". Nu har det gått så långt att brandkåren vägrar åka in i Rosengård, av rädsla för sin egen säkerhet. Ska man göra Rosengård till en autonom zon där ligister av alla slag får hålla på och förstöra och terrorisera bäst de kan? Men vad händer då med den del av Rosengård (det vill säga resterande 99% som bor där), som är livrädda, som tycker att det som händer är hemskt och som skäms över sina medboende? och kan inte dessa professionella demonstranter gå hem och vandalisera på sin egen bakgård (enligt mina fördomar någonstans på Öfre Östermalm, eller vad nu Malmös motsvarighet heter, Bellevue?) Men det måste ju finnas någon som har ansvar för dessa ungdomar, eller? Nej, då skyller man i programmet på samhället, allt är samhällets fel. Eftersom ungdomarna inte har någonstans att ta vägen (det vill säga samma problem som har funnits sedan 1800 blankt, att inte politikerna kan fatta detta NÅGON GÅNG!!, och på tal om det:http://hn.se/kulturnoje/musik/1.128336, tur att det finns någon som fattar iallafall). Och att ungdomarnas föräldrar inte har några jobb och därför inte kan lära sig svenska och bli integrerade (Jag håller fullständigt med, integration är jätteviktigt, språket är livsviktigt och det är ren idioti att klumpa ihop en kategori människor på ett område, att inte politikerna kan fatta detta NÅGON GÅNG!!), men hur mycket jag än håller med om detta måste ju varje förälder ta ansvar för sina barn. Och det är säkert inte det lättaste, framförallt om man känner sig mindrevärdig på grund av den privata situationen i det nya landet, men vad faan, lås in ungjävlarna (whoops, sorry..). Sen kommer integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabouni (ursäkta stavningen) in i programmet, och då blir jag ännu tröttare. Hon valdes som jämställdhets- och integrationsminister eftersom att hon är kvinna och hon är svart. Men vad ser hon av verkligheten från fönstret i sin Östermalmsvåning? Hon ville inte ens svara på frågan om huruvida hon skulle vilja bo i Rosengård. Klart hon inte vill. Vem skulle vilja det så som situationen ser ut där för tillfället. Fegis. SÅ, vad göra? På Andersberg i Halmstad har HFAB och Halmstads kommun gjort ett väldigt fint försök. Andersberg är en invandrartät stadsdel, som dessutom är fylld av misshandel och kriminalitet. För något år sedan rustade man upp Andersbergs centrum, nya affärslokaler och ett medborgarcentrum. HFAB (det kommunala bostadsbolaget) byggde om några hyreshus så de blev rena lyxlägenheterna, detta för att locka andra grupper än dem migrationsverket placerar ut, till Andersberg, och samtidigt ge stadsdelen ett bättre rykte. Jag vet faktiskt inte riktigt hur projektet har gått, men det talades om att lägenheterna var alldeles för dyra för att någon skulle käna det mödan värt att flytta sitt pick och pack från de finare stadsdelarna till det våldsamma Andersberg. Men man gjorde iallafall ett försök, och bara det kanske fick Andersbergsborna att känna att de var värda att satsa på.
Nej, nu är det nog dags att gå och se om det har kommit några julkort. Ska jobba i eftermiddag. Ha det gott!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)