Visar inlägg med etikett Allsång på Skansen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Allsång på Skansen. Visa alla inlägg

tisdag 16 augusti 2011

Blev trött på Måns

Den grå tegeldelen är inte tegel utan timrat, sådant får man veta om man följer med på den guidade visningen av slottet


Jo, jag blev trött på Måns (och folk tyckte att Anders Lundin var för mycket...!) och hans allsång, så jag satte mig här istället. Kan undra om Niklas Strömstedt tycker det är okej att se ut som sin pappa nu när han är gift?

Var på Gunnebo slott och trädgårdar i Mölndal idag (ett slott skulle man allt ha, och folk som hjälpte till att sköta om det). Riktigt mysigt ställe. Och beger ni er dit så rekomenderar jag verkligen att följa med på den guidade visningen av slottet, se- och hörvärt. (Det är ju ofta så att man får mycket mer ut av ett museiebesök eller likanade om man följer med de där guiderna som brukar finnas, man jag brukar nästan alltid vara lite för bekväm och vilja gå i min egen takt). För att inte tala om alla ljuvliga dofter från trädgårdslanden, och buffén var inte dum den heller, även om den kanske inte riktigt var värd sina 155 kronor.

Dagens bloggtips; Linda, som bloggar om tankarna kring sin Gastic Bypass.

Anledningen till att fantastiska Sif Ruuds död inte kom som en överraskning var, som vanligt, att jag redan trodde att hon var död. Men det var hon tydligen inte, inte förrän nu.

15-åringen man haffat för att ha lagt ut en sprängladdning på en lekplats (men som nekar), som skadade en 4-årig flicka, hade tydligen lagt ut en sprängladdning till i närheten av en lekplats. Hade det varit en vuxen människa som gjort det hade det ju enbart varit sjukt. Nu var det på något sätt mer sorgligt. Vad har skadat en sådan människa, och vad kommer att hända med honom i framtiden?`

Enligt studier från SMHI beror det på ändringar i klimatet att det kommit sådana stora mängder regn den sista tiden, men har det verkligen kommit så mycket regn att inte avlopp och vattenledningssystem är dimensionerade för det? Det verkar ju så eftersom det blivit sådana översvämningar, men samtidigt verkar det lite dåligt? Men jag är ju inte ingengör.

Idag är jag arg på: Telia. Inte nog med att de tog betalt för det Spotify som skulle vara gratis i ett halvår. Nu hade de tydligen fakturerat för mobilsurf också, trots att jag trodde att jag tecknat ett avtal med fri surf, men på grund av att Telia Falkenberg (som inte heller ringde upp som de lovat) skrivit fel i avtalet (men ändå tagit betalt för Prata på fri surf), och att jag inte fattade det förrän nu, så skulle jag fått betala 189 kronor extra i månaden. Men ibland har man tur och träffa på kompetent kundtjänstpersonal som kunde ordna upp det hela, och vips så blev min mobilräkning 300 kronor billigare. Tack för den Televerket!

Gymnasiefriskolegruppen Move It har gått i konkurs, och det har ställt hundratals gymnasieelever på bar backe såhär precis före skolstart. De vet helt enkelt inte om de får någon utbildningsplats. En av eleverna de pratade med i Västnytt som läst två år på ledarskapsprogrammet kan möjligtvis få plats på en komvux/folkhögskoleutbildning med vårdinriktning. Är det så det går när allt fler utbildningar ges på friskolor?

Inte lätt att heta Janne Andersson och vara fotbollstränare i dagens läge, till och med svårare än att heta Jens Gustafsson.

I morgon ska jag testa ny frisör, och förhoppningsvis även ny frisyr. Vi får väl se hur det går.

onsdag 3 augusti 2011

Semesterproblematik

Vet inte riktigt vad jag ska göra av min semester. Hade ju tänkt att hela mitt liv skulle förändras, och att jag skulle veta vad jag ska göra av det, under denna semester. Är det sådant som kallas orimliga semesterförväntningar? Men jag har ju fortfarande två och en halv vecka kvar, så det hinner fortfarande hända. Jag har iallafall varit och beställt en ny omgång linser. Och gjorde faktiskt några sit-ups till Hercule Poirots mysterier igår. Och köpt ett gäng nya pocketböcker (Eat, Live, Pray - Elisabeth Gilbert, för att komma någonvart med frågeställningen om min framtid), så nu skulle jag bara behöva två stora träd att hänga upp en hängmatta i. Men det verkar vara svårt att få plats med här. Och som Hasse Alfredsson säger; det är lång leveranstid på hundraåriga träd.

Andra boktips: Karin Alfredsson; Klockan 21:37, Alfredssons böcker är ju inte deckare i egentlig mening, utan istället dokumentärskildringar förklädda till spänningsromaner. Och egentligen är de ju så bra, men det är bara så plågsamt att ta sig igenom dem eftersom man vet att det hon skriver om baseras på verkligheten. Det ÄR synd om människorna!
Och : Arne Dahl; Viskleken, en fristående fortsättning om personerna i nu nedlagda A-gruppen. Sympatiska personer och spännande handling om vad som är på väg att hända med vår värld, om det nu är någon nyhet att pengar är viktigare än allt annat. Skönt också med en kriminalhistoria som inte bygger på brottslingarnas tragiska barndom (beror det på att det är en manlig författare?).

Nu har någon eldat upp Gustaf Bratt! (Gustaf) Bratt är en av Falkenbergs riktigt gamla bar/restauranginstitutioner (och Europas nordligaste korsvirkeshus), och i natt är det någon som fått för sig att elda upp hela stället. Det känns nästan lite sentimentalt. Och jag gick ju därförbi så sent som igår, så det känns lite märkligt att det nu bara är skalet kvar. Tur dock att det iallafall inte var någon som kom till skada.

I måndags började Ramadan (samtidigt som Pridefestivalen, lämpligt nog, hur kommer det sig förresten att man inte tagit bort tvånget på sterilisering för transexuella, hallå 1800-tal!), stackars Muslimer, mitt i sommarn. På nyheterna pratade de med några norrländska muslimer... Midnattssol!

Hur menar Aftonbladet när de säger att Grotesco ("Det är bögarnas fel") kuppade sig in på Allsång på Skansen igår? Tror verkligen Aftonbladet att Grotescos medverkan var oplanerad? De tyckte säkert det var en bra rubrik, men hur dumma är Aftonbladet egentligen, eller rättare sagt, hur dumma tror Aftonbladet att deras läsare är?!

Norge stoppar World of Warcraft efter att massmördaren i Oslo angett att han spelat spelet (och för att känna sig som i spelet under attentaten så hade han hörlurar med hög musik på, knäppgök!). Och visst är det säkert så att våldsspel och filmer kan påverka (i Sverige sägs 40000 unga män vara spelberoende av olika slag), men jag tror ju inte att de påverkar dem som inte från början har ett stört förhållande till verkligheten. Så vísst, förbjud spelen, men framförallt; mer pngar till psykiatrin!
Och visst blir man lite extra lättskrämd när något som det i Norge har hänt. Nu när jag åkte till Köpenhamn så satt jag mittemot en man med vit keps som hela resan rabblade tider och kommenerade de andra passagerarnas göranden och låtanden, för sig själv. Kändes lite otryggt. Och bättre blev det inte av de Muslimer och Falun Gong-anhängare (två vitt skilda grupper, men på samma plats och lika aggressiva i sina försök att tala för sin sak) som stod på Rådhuspladsen och i stort sett slog sig fram med sina åsikter. Kanske blev det extra påträngande eftersom hela Rådhuspladsen är en enda stor byggarbetsplats så man får trängas extra mycket för att komma över och förbi torget.

När fan blir gammal... kents Jocke Berg sjunger, tillsammans med bröderna Rongedal(!), in en låt till Disney´s "Bilar 2". Nästan så man kunde tro att det var första april.

Nu har två svenskar erkänt mordet på den 25årige svensk som mördades i Phuket, Thailand. Enligt polis och rättsväsende var alla tre inblandade i ljusskygga ekonomiska affärer.

Jag förstår väl också att det är så mycket pengar i fotbollen nu för tiden att den inte kan lämnas ifred, men man kan väl iallafall låta spelarnas familjer va. Nu är det någon som mordhotat Anders Svensson och hans familj. Tydligen som efterspel efter Elfsborgs match mot AIK, då Svensson tydligen skulle varit vittne till att AIKs Teteh Bangura fick rasistiska glåpord mot sig.

Expressens förstasidekommentarer från Anna Anka som ska vara med i Let´s Dance - "Asbra", och från Ola Selmén (tidigare barnprogramledare från SVT) som ska leda TV3s True Talent - "Härligt". Känns skönt att veta att Expressen har uttrycksfulla journalister på plats även på sommaren (man har även reportage om hur Vladimir Putin på ett ungdomsläger försöker böja en stekpanna som partytrick...).

Samtidigt som alla våldsdåd och otäckheter, så har det de senast åren även dykt upp en ny trend - snälltrenden. Vi har idoler som Håkan Hellström/Timo Räisänen och Underbara Clara, Allsångsprogrammen leds av snällisar som Lotta Engberg, Anders Lundin och nu Måns Zellmerlöv (som helt körde över den kaxige ungtuppen Eric Saade i medierna. Och som dessutom tydligen har gjort slut med, eller om det var tvärtom, Marie Serneholt). Det skrivs till och med böcker om snällhet, och nu har journalisten och bloggaren Jonas Adner uppmanat folk att köpa Kicki Danielssons Papaya Coconut, på iTunes för att få upp den i topp på iTunes-listan, vilket den nu är. Bara för att Adner tyckte synd om Kicki när han läste hennes Twitter. Och jag tror inte ens det är ironi, ironin är död och ger plats åt snällheten. Karma.

Idag hoppas jag att Alice Bah Kunke är mer intressant och inspirerande än vad Birgitta Ohlsson var i förrgår.

måndag 9 augusti 2010

Jan Björklund gör verkligen allt för att väcka uppmärksamhet och för att locka väljare som tycker att skolan var bäst på rottingen och skamvråns tid. Nu föreslår han att föräldrar till barn som är stökiga och störande i skolan, ska tvingas vara med under lektionerna. Uppfostrar ni inte era barn till att vara lugna och tysta i skolan så kanske ni måste vara med dem i skolan. Ja, jo, det kan säkert fungera i vissa fall. Kanske i fall där föräldrarna tycker att de haar viktigare saker för sig än att ta hand om sina barn, även om jag har svårt att se hur man skulle kunna tvinga dem till skolan. Men har han tänkt på att det i många fall är på grund av föräldrarna som barnen är stökiga och störiga? Att barnen inte mår bra i närheten av sina föräldrar. Fast det klart, då får väl barnen skylla sig själva när deras föräldrar blir ditkommenderade? Vilka tänker han sig förresten ska bedömma om ett barn är så stökigt att deras föräldrar ska vara med, vi har väl alla varit med om att olika lärare har olika känslighet för hur stökiga eleverna ska få lov att vara. Och vi har väl i lika stor grad varit med om hur olika lärare kan hantera stökiga elever. Att man tänkt lägga mer pengar på skolhälsovården, i form av skolsköterskor, kuratorer och psykologer låter dock som ett gott initiativ.
Lars Ohly har andra knep för hur man ska förändra skolan, han vill förbjuda friskolor som fungerar som aktiebolag från att gå med vinst, där aktieägarna tar ut stora vinster ur bolaget istället för att låta pengarna gå tillbaka till skolan och lärarna. Ett förslag som låter lite mer genomförbart än Björklunds. Men vad menar Ohly med att man strävar efter "världens bästa välfärd utan privata vinster" ?! Är det kommunist-Ohly som är tillbaka?

Var på Melodikryss på Backa Loge i Kalv igår, käckt och trevligt. Men 125 spänn för dragspelsmusik kaffe och en halv ostfralla, var inte det lite saftigt?! Bäst var cruisingen Kalv runt efteråt (ingick inte i evenemanget och de 125 kronorna), roligt att se hur väl den gamla släktgården tagits omhand.

Idag är jag arg på: Men HBK; är det så att ni strävar efter Superettanspel eller?! Inte blir det bättre heller av att Stefan Selakovic spottar ur sig mål för IFK.

Oj då. Kikki Danielsson blev sparkad från TV4.s nya musiksatsning eftersom de ansåg att hon var för gammal (Lill-Babs, Lasse Berghagen och Plura är andra som kommer att vara med i programmet...). Kikki gråter ut i tidningarna och får därefter hård kritik av Laila Bagge som tycker att Kikki är otacksam och bortskämd, att hon ska sluta ömka sig och att hon borde vara medveten om hur show buisness fungerar. Hoppla!

Nu har Robbie Williams gått och gift sig också.

Verkar som att sommaren är slut nu. Inte minst med tanke på alla evenemang som varit i helgen. Verkar som man hysterisamlat allting på samma helg för att man skulle hinna med innan semestrarna tagit slut. själv jobbade jag så det blev ingenting (mer än 125-kronorskrysset) för min del.

Kjerstin Dellert hoppade av Allsång på Skansen till förmån för Lotta på Liseberg eftersom hon inte kan stå ut med tjutande ungdomar. "Det jag gör passar inte ihop med tjo och tjim och det här skrället" (aftonbladet.se 10.08.09). Tror annars att Kjerstin hade kunnat vara lugn. Det hade nog inte varit så mycket med tjutandet från ungdomarna under hennes uppträdande...

Nu uttalar sig Göran Persson om hur de röd-gröna ska vinna valet. Gick väl inte så jättebra sist han försökte?!

Ajöken!

onsdag 4 augusti 2010

Kändispolitik

Allsång på Skanen igår körde retrotema. Linda Sundblad; Kylie Minough 1990 (alt. Leila K) ringde och ville ha tillbaka sina kläder, eller kanske rättare sagt, sin brist på kläder. Hur kommer det sig att SVT väljer att köra tre låtar med en finsk skrikkör när man har exklusive (nyblivna pappan) Jakob Hellman på besök? Och faktiskt, för alla åldringars (!) skull, varför bara en låt med Gösta Linderholm (som uppenbarligen inte alls är död, utan verkar leva i all välmåga, troligen gömd i Provence, det var därför jag trodde att han var död)? Är Vanessa Falk, som sjöng ihop med Mange Schmidt, månne dotter till Christian Falk? Uj vad gammal jag kände mig plötsligt.

Wyclef Jean ställer upp som presidentkandidat på (i?) Haiti. DN frågar vilka svenska artister vi web-läsare skulle kunna tänka oss som statsminister i Sverige. Som alternativ har man: Robyn, Björn Skifs, Carola, Lill-Babs, Håkan Hellström och Timbuktu... Tror hellre jag skulle sett Dregen som statsminister, Lars Winnerbäck som socialminister och Stefan Sundström som finansminister. Och varför inte Pandora som utrikesminister...

Jan Björklund, och Folkpartiet får man anta, vill införa burkaförbud i skolans värld. Känns det som att folkpartiet blivit ett enfrågeparti, eller är det bara jag som har missat när de har talat om annat än skolan i valdebatten? Och ärligt talat, hur många burkabärare finns det bland svenska lärare och elever? Känns det verkligen som en viktig fråga just nu? Men det klart, det lockar nog en och annan väljare.

Idol-Calle Kristiansson slår väl alla klantighetsrekord. Han döms till 30 dagsböter efter att han skjutsat hem en kompis som druckit alkohol. Gott så. Calle Kristiansson har dock inget körkort. Som försvar säger han att han inte trodde att polisen skulle stå just där, just då. Hoppsan.

Nu ska alla hästar ha egna boxar istället för spiltor, och möjlighet till nos(mule?)-kontakt med andra hästar under hela dagen. Vad är det som gör att hästar ska särbehandlas gentemot tillexempel kor?! Ibland känns det som om de som som fattar dessa beslut är ute efter att det ska vara så få som möjligt som ska ha möjlighet att ha djur, eftersom det hela tiden fattas nya beslut som tvingar till om- och tillbyggnader av stall och lagårdar för att få lov att hålla djur.

Under Boule-SM för veteraner i Falun utbröt tumult och stor dramatik när en 77-årig spelare skallade sin 76-årige motspelare som han tyckte spelade ojust.

Ajöss!

onsdag 21 juli 2010

Skönsång och Sängkammarblick

Var på konsert på Vallarna i Falkenberg igår. Bland annat med den här killen; Minute Man, skåning som kommer bli kändis om något år tydligen.

Och så Kingen.

Och huvudnumret; Brolle.

Betydligt rockigare än vad både jag och pensionärerna framför hade räknat med. Något som tydligen passade mig bättre än dem... (De klappade dessutom i otakt hela kvällen, mycket irriterande!)
Riktigt bra konsert. Och riktigt bra platser.

På vägen hem blev det McDonalds. Ska skicka ett argt mail till dem nu... (Ställde frågan till "McSvar" får se om jag får svar). Eller tja, argt och argt, men hur kommer det sig att de plockat bort alla menytavlor? Vi som inte hade varit där på ett tag hade ju ingen aning om vad de har att erbjuda nu för tiden. Så det blev säkra kort, men för dem som aldrig har varit på McDonalds (skaran kanske inte är jättestor, men ändå) blir det ju jättesvårt att veta vad som erbjuds.

I Spanien har man nu röstat ner förslaget om burkaförbud.

Oj då, allsångskriget fortsätter. Anders Lundin blev tydligen lite ledsen när han fick höra att SVT frågat Måns Zelmerlöz om han ville ta över Allsång på Skansen. Nu backar Måns och säger att han inte alls sagt att SVT frågat honom. SVT själva säger att det inte gjorts någon officiell förfrågan. Ingen officiell alltså...

Verkar som att Fredrik Ljungberg lämnar Seattle, han får inte ens vara med dem och träna. Som sagt Fredrik; Halmstad BK!


Fridens!
PS; Inte världens bästa recension av Brolles konsert på Vallarna, för att inte tala om kommentarerna till den... (HN 2010.07.22) DS.

onsdag 9 juni 2010

Blir så jäxxx trött på Rinkeby, och Rosengård, och Falkagård. Uppenbarligen så finns det ett flertal personer i dessa områden som inte mår väl. Förstår inte regering, riksdag och migrationsmyndigheter att det blir som att slänga ut en tickande bomb när man placerar mängder människor som kommer till ett nytt land, som troligen känner sig utanför, utsatta och frustrerade, tillsammans utan utsikt att komma därifrån? Säger ju sig självt att det inte blir bra då. Och i natt har det hänt igen; upplopp, bränder, stenkastning, you name it. Det konstigaste var ju att civilpoliser som spanat på området igår hade sett att ungdomar brutit loss och samlat gatsten, gatsten som sedan kom att användas mot polis och brandkår. Säg mig, varför gör man då ingenting? Ta barnens stenar och lås in kidsen över natten (nej jag vet att man inte får, eller får man det, ta in ungdomar i förvar över natten, det borde man väl få? Om man kopplar in soc och så, för skadegörelse och förberedelse till upplopp?) (NU tas all lös gatsten bort i Rinkeby). Hur som helst; Integrering borde väl vara ett ledord för politikerna i dessa frågor, att få människor att känna sig delaktiga. Och som svar på tal kom det idag ett förslag om en regeländring som skulle tillåta asylsökande att få börja jobba redan från dag ett i Sverige. Men så var det det där med jobben också. Det finns ju inga.
Men för upploppen och skjutningarna på Falkagård har nu nio personer dömts, varav sju till fängelse. Utan att passera GÅ!

Så var då uppställningen för årets Allsång på Skansen klar: (info från svt.se, kommentarer från mig). PROGRAM 1: tisdag 29 juni; The Ark, The MozART Group, Anna Bergendahl, Robert Broberg, Carola (oh; Robban Broberg! Enligt päronen som var och tittade på honom i Halmstad (present från mig och bror) i höstas hade han dock blivit gammal och lite trött, kan med andra ord bli lite sorgligt). PROGRAM 2: tisdag 6 juli; The Playtones, Marie Kühler (är det hon som dansar? Nej, det kanske är Lasse Kühler?), Eric Saade, Marie Bergman, Mikael Wiehe, The Ten Tenors, Wille Craaford och Marika Willstedt (hoppas att Marie Bergman och Mikael Wiehe gör något ihop!). PROGRAM 3: tisdag 13 juli Cotton Eye Joe Show, Darin, Timoteij, Movits!, Olivia Stevens, Kikki Danielsson (ett avsnitt jag med glädje ska hoppa över). PROGRAM 4: tisdag 20 juli; Salem Al Fakir, Gunhild Carling, Drängarna, The Real Group, Thomas Di Leva, Oskar Linnros (Drängarna! Finns de fortfarande?! Och Thomas Di Leva; var det så att han slog sin fästmö, Zinat Perzhade eller var det bara hittepå från hennes sida? Men jag gillar Oskar Linnros nya solosingel). PROGRAM 5: tisdag 27 juli; Mando Diao, Jonas Gardell, Christer Sjögren och Thorsten Flinck, Jasmine Kara, Lill Lindfors, Idolerna (med Christer Sjögren och Thorsten Flink, menar de då att de ska sjunga ihop?! En prettoduett!) PROGRAM 6: tisdag 3 augusti; The Baseballs, Huutajat, Jakob Hellman, Kjerstin Dellert, Gösta Linderholm (O, Jakob Hellman! Men Gösta Linderholm.. är inte han död? Nej just det, det är ju han ja, med Provence och Lena Linderholm?), PROGRAM 7: tisdag 10 augusti; Jerry Williams, Ola Forssmed, Tove Styrke, Orup, Hanna Lindblad, Charolotte Perrelli och Magnus Carlsson (Är ju tyvärr Magnus Carlsson med två s, det vill säga Barbados-Magnus och inte Weeping-Magnus, då kan det kvitta. Men Jerka har fortfarande en jättebra röst (lyssna på duetten, Falling in Love (at Christmas) med pengabrorsan om ni inte tror mig) och Tove, ni vet IIdol-Tove, hon var ju bra). PROGRAM 8: tisdag 17 augusti, Finalprogram; Sveriges Radios Symfoniorkester, Måns Zelmerlöw och Lisette Pagler, Sarah Dawn Finer, Fredrik Lycke och Jocke Bergström (ännu ett program jag tror jag hoppar över).

De som gör musik till partiernas valkampanjer, de måste ju iallafall sympatisera lite med de partier de skriver låtar till väl?

Expressen avslöjar; Daniel Westling charmar de svenska kvinnorna! Är det bara jag som har undgått att se den charmen?!

Annelie Nordström Hellander, före detta barnskötare, och Kommunalråd i Vilhelmina (hon lät inte som om hon kom från Vilhelmina, och på tal om det, visst är det festligt att Linda Isacsson, som kommer från just Vilhelmina, har döpt sin dotter till Vilhelmina!) tar över som förbundsordförande i Kommunal efter Ylva Thörn.

Nämen Gud i himmelen!! Niclas Alexandersson ska vara med i nya Fångarna på Fortet!!!!! Tillsammans med; Anchisa Wallström (vem?), Andreas Andersson, Andreas Halldén (vem?), Andreas Larsson (inte handollsAndreas väl? eller? hoppas), Ann Wilson, Anna Book (hon har väl varit med förr?), Anna Haag, Anna Le Moine, Arash Labaf, Armand Krajnc, Benjamin Wahlgren (nejmennej, finns det ingenting som kan vara fredad zon från Benjamin Wahlgren?!, Blossom Tainton-Lindquist, Carin Da Silva, Casper Jarnebrink, Cathrine Lindahl (?), Charlotte Kalla, Denise Lopez (hm... vad var det nu hon var känd för nu igen?), Dermot Clemenger, Eddie Razaz
Emil Jönsson, Eva Lund, Felicia Book (ännu ett kändisättelägg som börjar synas på lite för många platser), Fredrik Karlsson (det var Laholmsbonden va?), Fredrik Larsson (inte motor-Fredrik från Falkenberg va? hoppas inte), Gary Sundgren (!), Henrik Palm (vem?), Henrik Rongedal, Isabella de Salareff (va?), Isabella Löwengrip, Joacim Cans, Johan Palm, Johan Petersson, Jonas Altberg, Josefin Craaford, Karl Petter Bergvall, Kevin Borg, Ljubomir Vranjes, Lucette Rådström, Magdalena Kowalczyk (känner igen namnet men ändå inte, förmodligen sport?), Magnus Rongedal (kommer de alltid i par?), Magnus Samuelsson, Magnus Wislander, Malin Ewerlöf Krepp, Margarita Maiseyenka (?), Marie Svan (förti bouyarder, var inte Gundeman oförskämt tuff mot henne förra gången hon var med?), Markus Schenkenberg, elina Herrey (och ett till!), Micael Delaoglou (vem?), Mikael Eriksson (?), Musse Hasselvall (undrar om han har med sig sin lilla börs som han har runt halsen, undrar vad han har i den lilla börsen?), Niklas Alexandersson (ÅÅÅÅÅÅÅALEX! Även om vi förståss aldrig förlåter flytten till Halmstad Norra!), Oscar Dronjak (oj då, tuffare än tuffast, riskerar ju att bli folkkär, som Joachim Cans ungefär), Patrik Sjöberg, Paulina Maria Danielsson (ingen aning), Peja Lindholm (heja Peja), Pernilla Wahlgren, Peter Gustafsson, Peter Larsson (å tänk om det hade varit HBK-Peter Larsson, men det är det nog inte, så då vet jag inte vem det är heller), Petra Tungården (inte det heller), Pontus Norgren (och inte det), Rabih Jaber, Regina Lund, Richard Herrey, Robin Bryntesson (och vem är det nu då), Roderick Craaford (jaha, nu fattar jag upplägget, det ska förstås vara lag med föräldrar-barn! ahaa!), Sara Lumholdt, Sibel Redzep, Stefan Nykvist, Susanne Gunnarsson, Themba Tainton, Thilde Höök, Thomas Bodström, Tina Leijonborg (var det inte hon som chockbröt foten sist hon var med?), Tintin Anderzon, Tobias Karlsson,
Torbjörn Eriksson (inte vet), Usama Aziz (inte heller), Wendy Rådström, Willy Björkman,
Zinat Pirzadeh (nå, hur var det nu; slog han eller var det hittepå?) (info: hn.se, kommentarer: Sandra).

Tjenahej!

fredag 12 juni 2009

Borta bra men hemma bäst

Nu är jag hemma igen efter mina utflykter. Först tåget ner till Malmö (bilden föreställer Malmö Högskolas nyaste del, tyvärr är bilden för liten/otydlig för att se att det vita på väggarna är ord på olika språk. Bilden togs under en guidad kanaltur genom Malmös kanaler, ger inte det vuxenpoäng så säg...)

Tack till Sofie och Anton för uppehälle och underhållning!

Sen gick turen vidare till Köpenhamn, här kommer lite besökstips om ni är på väg över sundet: RizRaz - St. Kanniestrade 19/ Kompagnist.20, Nordens godaste vegetariska buffé. Stor risk att rulla därifrån dock. Grönlykke - Laederst. 5, tyger och andra roliga saker i två lokaler sida vid sida. Crabtree&Evelyn - Silkegade21, handkräm, ansiktskräm, fotkräm, hudkräm, och lite parfym och doftljus. Notre Dame - Norregade 7, inredningsprylar och andra prylar. Akimbo - Hyskenst. 3, Prylgalnas himmelrike, allt från barbapappaduschdraperi till gammaldags bokmärken. Monson accessoarer och förstås Söstrene Grenes billiga pryttlar, båda på Ströget. Föredrar dock de små tvärgatorna vid sidan av Ströget, där finns oändligt mycket att titta på. Skor med ordentlig sula rekomenderas dock. Det hade inte jag, trots att jag hade mina allra mjukaste skor med en ilagd sula. Ändå värker fötter och benhinnor.

Och detta trots att de fick vila ut i detta vackra hotellrum (bilderna gör det inte riktigt rättvisa. Det vita nederst i bild är förresten ett badkar!).

Hotellet heter Axel Hotel och SPA Guldsmeden - Helgolandsvej 11, på Vesterbro (inte alls så farligt som det låter nu för tiden) bara ett stenkast från centralstationen (finns ett Guldsmedshotell - Bertrams på Vesterbrogade 107 som också kan rekomenderas). Allt är organiskt, ekologiskt och inpirerat av Bali, vilket ger en väldigt lugn och avkopplande stämning och en fantastisk frukostbuffé. Dessutom med väldigt trevlig och serviceminded personal. Mitt rum var till exempel inte färdigstädat när jag kom, därför blev jag istället uppgraderad till ett större rum (en Junior Suite, nu när jag tittade efter!)...

Kom hem i förrgår kväll och igår var det uppstigning halv fem för att åka till Floda och kusinernas skolavslutning och på kvällen var det firande av pappas födelsedag. Idag är jag LEDIG hela långa dagen. Och det är perfekt innesittarväder...
Och Linda Bengtzing har fått en dotter.
Verkar som att 1: Koenigsegg (!), den Ängelsholmska lyxbilstillverkaren, tillsammans med privata, främst norska investerare, kan komma att köpa Saab! (Koenigsegg har enligt morgonens TV4-nyheter tillverkat lika många bilar på 16 år, som Saab gör per dag!). Kan nog komma att bli riktigt bra även om det verkar som om de vill dra ner ännu mer, men iallafall bättre än konkurs.

Och att vänsterpartiets Jonas Sjöstedt är på väg tillbaka in i politiken efter några år som hemmapappa i New York tydligen. Och Lars Leijonborg lägger av. Undra om han ska vara hemmapappa i New York nu?
Verkar som att 3: Real Madrid är på väg att köpa Christiano Ronaldo. För motsvarande 1 miljard Svenska kronor. Och Ronaldo själv erbjuds en lön som är lika stor, det vill säga motsvarande en miljard Svenska kronor. EN MILJARD! 1000 000 000!(?)
Idag är jag arg på: Läste om det förfärliga mordet 16-åriga Therese i Stureby. Där en annan 16-årig tjej misstänks ha övertalat, sin lika 16-åriga, pojkvän att bevisa sin kärlek till henne genom att mörda Therese! Det är så sorgligt att man inte vet riktigt hur man ska reagera. Hur kan man göra något sådant, och hur kan man, om nu så är fallet, få någon annan människa att göra det?! Ur led är tiden!
På tal om något diametralt skilt ämne, så har man nu presenterat artisterna till sommarens Allsång på Skansen (...!):
PROGRAM 1: tisdag 23 juniMåns Zelmerlöw, Tomas Ledin, Henrik Dorsin, Anna Maria Espinosa, Owe Thörnqvist. Får väl se duktiga Anna Maria Espinosa och stänga av resten.
PROGRAM 2: tisdag 30 juniA Camp, Malena Ernman, Lisa Ekdahl, Johan Palm, Ann-Louise Hanson, Mia Skäringer och Klara Zimmergren och här ser jag fram emot A Camp och Lisa Ekdahl (bara hon inte pratar...).
PROGRAM 3: tisdag 7 juliCaroline af Ugglas, John ME, Claes Eriksson, Anne-Lie Rydé och Lotta Ramel, Rolandz och Caroline af Ugglas och John ME !(Den gamle Motorhomeshunken).
PROGRAM 4: tisdag 14 juliAlexander Rybak, Larz Kristerz, Marcus Birro, Elisabeth Andreassen, Pauline, Anna Book, Stockholms Gosskör Ska Birro sjunga?! (annars är det ett program som jag nog kan tänka mig att hoppa över).
PROGRAM 5: tisdag 21 juliLars Vegas Trio, Lili & Susie, Monica och Carl-Axel Dominique, Wille Crafoord, Magnus Carlsson, Jack Vreeswijk, Jonas Karlsson Ska Jonas Karlsson sjunga?! Annars lyssnar jag på Jack Vreeswijk (Lars Vegas Trio??!! Är inte det hundra år sen, men å andra sidan, Lila och Sussie är ju också med).
PROGRAM 6: tisdag 28 juliAfter Dark, Malena Tuvung, Timo Räisänen, Per Myrberg, Glada Hudik Teatern, H.E.A.T. Lyssnar väl på Timo och gör läser en bok under resten av programmet.
PROGRAM 7: tisdag 4 augusti FinalprogramSvenska Lyxorkestern, Allmänna Sången, Markus krunegård, Bosse Larsson, Björn Skifs Lite rädd för Markus Krunegård samtidigt som jag inte får den där vampyrlåten ur huvudet. Annars var det väl ett lite fattigt finalprogram?
(All info svt.se, kommentarerna står jag för själv).
Ajöss!