Visar inlägg med etikett Let´s Dance. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Let´s Dance. Visa alla inlägg

onsdag 22 december 2010

GOD JUL!




Nu får vi se om jag har mer tur med uppläggandet av det här inlägget än vad jag hade sist.

Det är dags för ny omgång av svininfluensavaccinering. De flesta som vaccinerade sig förra året har fortfarande skydd av den vaccineringen, men personer med nedsatt immunförsvar rekomenderas att vaccinera om sig. Nu tror jag ju att larmrapporterna om sömnsjuka som biverkning av vaccinet avskräcker en och annan från att vaccinera sig i år.

Man tror att man kan ha hittat kvarlevorna efter flygaren Amelia Erhart, som försvann spårlöst under en jordenruntflygning 1937. Men man erkänner emellertid att benbitarna man hittat lika gärna kan röra sig om resterna av en sköldpadda...

Och så har Falunmördaren Matthias Flinks livstidsstraff omvandlats till tidsbegränsat; från 32 år som var meningen från början, till 36 år. Och eftersom han redan suttit av 16 år tycker man ju med alla matematikens regler att det borde vara 20 år kvar, men matematik och juridik är inte samma sak, så därför beräknas han släppas år 2018.

Finns det fortfarande någon som tycker att den här snön är vacker och att det är roligt med så mycket snö till jul? Och nu är det oväder på väg in över Sverige.

Malmömördaren (den misstänkte Malmömördaren) Peter Mangs (hur nära släkt med Sune Mangs är han egenligen?), misstänks nu för fler mord. Och eftersom dessa mord skedde redan 2003 tror man att Mangs har begått betydligt fler försök till mord, både före och efter 2003.

Björn Ranelid, Hanna Graf Karyd, Alexander Rybak, Anders Bagge, Tina Thörner, Jessica Andersson, Andreas Weise, Frank Andersson, Alexandra Pascalidou, Helena Lundbäck, Figge Norling och Denise Rudberg, där har ni startfältet till nästa års Let´s Dance. Programmet startar den 7.e Januari. Många nya dansare också, inga syskon Da Silva tillexempel. Tror det blir Tina, Jessica Andersson eller Pascalidou som vinner. Och Helena Lundbäck och Figge Norling som vinner större kändisskap hos svenska folket.

Låtsaskändisen Daniel Paris vann finalen av SVT.s "Ung och bortskämd", och en jorden-runt-resa värd 50 000 kronor. Känns som att hela programmet bara var hittepå. Och detta i Public Service!

15 miljoner räknar man på Gekå´s att man har tappat på grund av lägre kundtillströmning i det kalla vädret, med det dåliga väglaget. Synd för dem. Bra för mig som tänkte ta mig dit ikväll.
Men först dammsugning, grönkål och klappinslagning.

Ha en riktigt GOD JUL om vi inte hörs innan dess!
Ps.: Här kommer adressen till Köpenhamnsaffären Kirk: Kompagnistrade 11. Och en annan butik där man kan hitta mycket roligt om man har tur, AKIMBO: Hyskenstraede 3. Båda två är små källargluggar.

lördag 20 februari 2010

Stackars

stackars stackars stackars Patrik Järbyn. Usch och fy så grymt det såg ut. Även om det säger sig självt att störtlopp inte kan vara något för en 40-åring från Borås. Som väl var klarade han sig med hjärnskakning, kort minnesförlust och skärsår i ansiktet. Och enligt aftonbladet.se så har han nu iallafall pratat med sin mamma... Och till nästa OS hoppas vi att Patrik har skolat om sig till curlingspelare. Eller varför inte kast med liten boll till sommar-OS?
Heja, heja, heja Anna Haag, som efter ett antal nedbitna naglar gav oss vår fjärde medalj, och ett första silver.
Och det gick med nöd och näppe, bra för Tre Kronor mot Vitryssland i natt.
Dessutom tycker jag att team Pops/Karlsson i OS-studion bör ha en medalj, festligt, fartfyllt, folkligt. Men Babben Larssons intervjuer ligger ibland alldeles på gränsen...
Här kan ni förresten lära er att virka den tuffa OS-mössan. Ett mode ni däremot inte behöver ta till er är SVTs alpinreportrars kritiserade jackor (i det riktigt roliga klippet är det bara Pillan som har, men igår hade Ejeborg en likadan fast mesblå). Gräsliga, i ännu gräsligare färger.

Sir Elton John sticker ut näsan och säger att Jesus var gay... Tycker Sir Elton att det varit för tyst kring hans person den senaste tiden månne?

Elin Kling fick lämna Let´s Dance igår. Hoppas att det inte innebär slutet för Daniel da Silvas bakomsändningar på nätet, som är det bästa med dansshowen.

Nu har förra årets Melodifestivalvinnare Rybak fått ett nervöst sammanbrott. Det blev kanske inte bättre av att han berättade om det hela, och bad folk låta honom vara ifred, på Facebook?

Verkar som om många som har fadderbarn kan känna sig lite lurade nu. Det är inte alls säkert att just dina fadderbarn får ta någon del av pengarna som skänks. Enligt fadderbarnsorganisationerna är bilderna på barnen som skickas till givarna något som skickas ut för att givarna ska få lättare att identifiera sig med landet. Bland annat har det uppdagats att Carolas fadderbarn på Haiti lever i missär och inte har fått gå i skolan på två år. Å andra sidan har Carola skickat parfym till sina fadderbarn. Kanske inte just det de behöver som mest...

Nu har körledarna till nästa säsong av Körslaget avslöjats: Marie Picasso, Niklas Strömstedt. Morgan "Mojje" Johansson, Kalle Moraeus, Bröderna Rongedal (två ju, är inte det fusk? eller de kanske ser sig som en och samma person?), Ralf Gyllenhammar. Och en ännu hemlig ledare, tror på Sara Löfgren. Tja, inget direkt uppseendeväckande, men det ska det väl inte vara heller, möjligen Mr. Gyllenhammar, hårdrockare. Men är inte han från Göteborg? De var ju med förra året också?

Elisabeth Höglund kommer tillbaka efter att TV4 gått med på hennes krav. Tänka sig, jag trodde det var 4.an som sparkat Höglund och inte tvärtom. Fast å andra sidan så innebär hennes krav att hon ska vara mindre i TV-soffan och mer i reportageform. Kan det vara så att TV4 lurat Höglund att tro att det är hennes krav, fast det egentligen var det de ville?

Nu är en man och en kvinna häktade för det så kallade bakluckemordet i Lund/Getinge.

Och Julia Tymosjenko har dragit tillbaka överklagandet av valresultatet i Ukraina. Innebär det att Janukovytj kan tillträda som president nu igen då?

Hallandsposten har fortfarande inte uppdaterat sin hemsida!

Här är rejält med snö nu, och det lär bli mer, och yrigare, så ge er inte ut på vägarna i onödan. Fast å andra sidan kanske ni inte ska vara inomhus heller, om ifall att taket rasar in.
Trevlig helg!

söndag 14 februari 2010

OS och Melodifestival

Ja, så var det alla hjärtans dag igen.

Denna fina bukett

fick jag av församlingen som var här på

mat och melodifestival igår.

TACK!
Bjöd på hamburgare, helt otippat. Köttfärs, grädde, grönsaksbuljong (Alphnärings), peppar, dragon och lite parmesan. Riktigt bra faktiskt om jag får säga det själv.
Schlagern blev det väl lite si och så med, men av det jag hörde så var det nog rätt låtar som gick vidare. Direkt till Globen; Erik Saade (ja, ni vet, Molly Sandens pojkvän, med efternamnet som ingen kan uttala, ska man uttala aa.na var för sig, som å eller som ett utdraget a?), en typisk pojkpoplåt, men den sitter som med lim i hjärnan efteråt. Killen hade tydligen blandat ihop tillställningen med en wet T-shirttävling. Men! Hör och häpna; han mimade i vattenfallet! Andreas Johnson - Andreas Johnson är alltid stabil, med en stark låt, som borde ha kunnat öka även lite till, med det gick iallafall bättre utan Carola, utan scarf och med mindre brunkräm, snyggast som vanligt. Och till andra chansen; Pauline - svängigt, men även den lite lam. Och så Orsa Spelmän - Kanske inte riktigt melodifestival, men människor som kan traktera ett instrument på riktigt och med en bra melodi gjordes alldeles rätt i att belönas. Men vad hände med Anna-Maria Espinosa? Fast i och för sig, det var ju verkligen schlager, även om det var 60-talsschlager och inte 10-tal. Med en gnutta Bondlåt. Vem hade egentligen stylat Highlights and Mist? Hade de haft varsin stylist? Och Hanna Lindblad?! Får sånt verkligen sändas på familjetv-tid? Programledarna hade kanske höjt sig ett halvt snäpp från förra veckan. Detsamma gällde tyvärr inte skämten. Bäst, som vanligt, var Peter Settman. Settman for Statsminister! Ja, och så mellanakten såklart, men varför i hela världen var Måns Zelmerlöw tvungen att klampa in där också?!
Och sen blev det skidskytte. Var det ACO och Helena det var fel på eller var det de andra som var dopade? Vad var det egentligen för antydningar svenskorna försökte komma med i intervjun efteråt? Eller var det bara de vanliga bortförklaringarna om felvallade skidor? Men snälla Helena, åk inte hem, försök igen, det är ju du som är vårt guldhopp!
Missade tyvärr även reprisen av OS-invigningen, men de verkade ha skrapat ihop ett imponerande artistuppbåd.
Men hur i all världen kan bob vara en OS-sport, det förstår ju vem som helst att det är livsfarligt! Och nu gick det ju sorgligt nog som det gick.

Bo Holmberg är död, Anna Lindhs man ni vet.
IKEA har avskedat två av sina mutanklagade chefer i Ryssland. Hade nog kunnat bli rejält blåsväder för IKEA annars.
Birro rasar mot Irving och Höglund rasar mot Hellenius. Let´s Dance blir bara mer och mer spännande.
Moderaternas riksdagskandidat Mats Rudin, har tydligen själv betalat medlemsavgifterna för att lyckas värva så många medlemmar som möjligt inför ett provval. Ja, mer förvånande saker har väl skett.
Och Folkpartiets riksdagsledamot Christer Nylander tycker att man ska införa en litteraturkanon och "skilja god kultur från dålig". Hmpf, vem bestämmer det?
Hade det funnits ett citat-OS så hade Björn Ferry stått utan konkurrens!
Idag är jag arg på: Vad är det för idioter som tror att autistiska barn ska bli lugnare om man låser in dem i en isoleringscell med betonggolv?! Det verkar vara det man trodde på en fritidsavdelning för förståndshandikappade i Falkenberg. Visserligen förstår jag att det kan vara svårt att hantera en hysterisk pojke som skriker, slåss, nyps och bits, men lugnar man verkligen ner sig om man får panik? Men att man stänger av personalen? Tror man verkligen att det är personalen det beror på?
Nu publicerar GP kartor och bilder på smitvägar så man kan undvika trängselskattstationerna i Göteborg... Smart GP.
Och så dagens boktips: Ann Rosman "Fyrmästarens dotter" - Lite a´la Läckberg, med västkustskärgård och gamla mord. Spännande, och med en sympatisk huvudperson, kanske lite rörig och lite lösa tåtar dock.
Ha en trevlig alla hjärtans dag, och en god fastlagssöndag

torsdag 3 december 2009

Julens baksidor

Var på brandskyddsutbildning för jobbet igår. Så nu vet jag iallafall vad jag vill ha i julklapp. Brandsläckare, brandfilt, extra brandvarnare... Jag undrar jag om brandförsvaret får provision på såld brandsläckningsutrustning, de lyckades iallafall sälja in till mig. Och det där med tända mysljus, nja det kommer kanske bli lite neddragning på det den närmsta tiden. Det vi fick mest inpräntat var iallafall: stäng dörren, och ska du tvunget råka ut för en bilolycka så gör det i Falkenberg, de är bäst i världen på sånt.
Fick iallafall en visning av Falkenbergs nya brandstation, snyggt. De hade till och med matchande handdukar råkade jag se.

Och så är det hyacinterna. De vackra väldoftande hyacinterna. Och allergitabletterna...

Janne slutar! Janne Andersson slutar nu sitt jobb som tränare för HBK. Huruvida han planerat att göra det ändå, eller om det beror på klubbens motgångar de senaste åren förtäljer dock inte historien. Nu får vi bara hoppas på en bra ersättare. Vi har ju en hel del gamla spelarhjältar med tränarambitioner; Anders Ante Smith, Torbjörn Tyson Arvidsson, Michael Svensson, Peter Lennartsson eller varför inte fortfarande spelaraktive Tommy Jönsson, listan kan naturligtvis göras milslång. Mats Jingblad är dessutom arbetslös. Ser ut att vara bäddat för en superkombo.

Känns nästan lite skönt att präktige Tiger Woods med sin rara familj faktiskt är en riktig människa som också kan göra fel. Synd om familjen naturligtvis. Och Jesper Parnevik (som ju var den som introducerade Woods med nuvarande frun Elin Nordegren) är arg. Jag undrar jag hur helylle Pernevik själv är?

Helena Jonsson blev det ju förresten. Som fick årets Bragdguld. Jag gissade på Söderling. Jag hade fel. Jonsson var också ett bra val.

Och Peter Jöback är klar för Melodifestivalen. Hoppas verkligen att han har sin lila kostym från förra gången på sig. Recycling is the shit...

Och dansparen till 2010 års Let´s Dance är:
Elin Kling (Stylist) & Daniel da Silva, Willy Björkman (snickaren i Bygglov) & Charlotte Sinclair, Gudrun Schyman & Björn Törnblom, Agneta Sjödin & Tobias Karlsson, Marcus Birro (!!) & Helena Fransson, Peter Wahlbeck & Maria Bild, Victoria Sandell Svensson & Anders Jacobson, Stefan Sauk & Malin Johansson, Molly Sandén & Jonathan Näslund, Claudia Galli & Tobias Wallin, Jan-Olof Hansson ("Bonde-Janne") & Maria Lindberg, Mattias Andréasson (E.M.D/Idol)& Cecilia Ehrling (tv4.se)

Idag är jag arg på: Hallands Nyheter har en pop-up-reklam-julkalender på sin web-tidning, framför allt annat material, och jag får iallafall inte bort den, den är framför och skymmer under hela läsningen på startsidan! Hallandspostens kalender gick iallafall att stänga.

Och ännu argare blir jag när jag hör att två handikappade barn som förlorade sin pappa i en arbetsplatsolycka, nekas skadestånd då de inte anses kunna känna sorg och saknad på samma sätt som en frisk person (Svt.se 2009.12.03)! Jag vet inte vilket handikapp barnen har, men för det första var det väl fruktansvärt att anta att de inte har samma förmåga till känslor bara för att de eventuellt inte kan uttrycka dem på samma sätt. Och för det andra kanske de har ännu större behov av ett skadestånd då deras pappa inte längre kan försörja dem, när de är handikappade?

Det finns trots allt spekulanter på Saab, men... frågan är hur seriösa de är. "Kinesiska Beijing Automotive, BAIC, som var medinvesterare i Koenigsegg-gruppens försök att köpa Saab är fortfarande i högsta grad intresserade [...] En helt ny intressent, som plötsligt dök upp igår, är den holländska sportbilstillverkaren Spyker [...] ett litet och djupt förlusttyngt bilföretag med drygt 100 anställda. Resultatet för första halvåret i år landade på minus 70 miljoner [...] En annan spekulant som tidigare var aktuell och som nu återkommit i diskussionerna är riskkapitalbolaget Renco [...] Bland annat är Renco delägare i General AM som tillverkar militärfordonet Humvee [...] En outsider som det också ryktats om är koreanska Hyundai/KIA. De uppges vara sugna på ett premium-märke i Europa, något som de saknar idag. Frågan är om GM kan acceptera dem som köpare, eftersom det är en direkt konkurrent på många marknader. " (SvD.se 2009.12.03). Nåja, vi får väl bara hoppas på det bästa, och hoppas på att så många som möjligt på Saab och deras hos deras leverantörer får behålla sina jobb.
Och det "internationella konsortiet Crown, med den före detta Volvo-chefen Roger Holtback" har nu höjt sitt bud på Volvo (GP.se). Hade väl varit spännande.

Alla komersiella radiostationer höll idag, mellan 8-9, en timmes radiotystnad som protest mot de dåliga villkoren och de höga avgifterna för den komersiella radion.
Och favoriterna Anders och Måns återkommer med nytt radioprogram till nästa år. I Sveriges Radio såklart.

Ett flertal somaliska ministrar har precis blivit dödade av en bomb på ett hotell i Somalias huvudstad Mogadishu (Svt.se 2009.12.03).

Tjipp!

onsdag 7 januari 2009

Snö och is. Hade jag varit smart så hade jag gått ut och lagt över min bil när det fortfarande var någorlunda tinade rutor, men det kom jag inte på förrän det var försent. Ska iväg till stan för klippning i morgonbitti, men får väl ge mig ut lite tidigare för att skrapa. Har tänk mig samma frisyr som jag alltid tänker mig när jag ska klippas, men som jag ändå aldrig kommer hem med. En page/bob med kortare i nacken, lite uppklippt så det blir en rund och mjuk nacke. Och sedan snett fram mot längre längder på sidorna. Förstår ni? Det gör tydligen inte min frisör. Får hoppas att de har några bilder jag kan visa på. Har haft sån frisyr för några år sedan och det trivdes jag hemskt bra i. Men vi får se, alltid lika spännande. Ska försöka köpa mig en köksduk också, sist jag var ute på jakt var det bara utreade juldukar kvar. Vill ha en i lila. Lade på en vårigare duk när jag röjt undan julen, men så åt jag Gulaschsoppa...

Men här är HALT!! så ta det lugnt i trafiken. Men jag planerar för våren, kunde inte låta bli när jag fick ett erbjudande i min mailbox, trots att jag hade sagt att jag bara skulle köpa färdiga plantor i år. Men en backsippa, en blomma för dagen, en stockros och en..som jag inte kommer ihåg men som skulle, jo just det; Lövkoja.

Kunde bara inte undanhålla er denna rara historia. Om barnen som skulle åka till Afrika för att gifta sig, men blev stoppade. Till och med ett bröllopsvittne hade de fått med sig. http://www.aftonbladet.se/wendela/article4128442.ab
På tal om det, har jag berättat att jag är bjuden på bröllop? Inte förrän i maj visserligen, men ändå, vad ska man köpa i present? Vad ska man ha på sig? Roligt iallafall.

Annat som är roligt är skidsäsongen. Vi har fått snö i våra spår här i byn, nästa helg är det ungdomstävling. Johan Brolenius kom på en imponerande 5eplats i gårdagens slalom, det blev riktigt spännande där på slutet när allt fler av de bästa åkarna kom ner på sämre tider. Björn Ferry är tuff. Inte nog med att han har gått och gift sig med sveriges starkaste armbryterska från Ensamheten, nu planerar han dessutom att vika ut sig för att kontra mot de Ryska och Kanadensiska damstjärnorna. Men framförallt gillar jag svt´s Vinterstudioblogg, tror jag har den bland mina bloggfavoriter här vid sidan, men om inte, varsågoda: http://vinterstudion.wordpress.com/

Let´s Dance-deltagaren Elisabeth Höglund berättade i dagens P4 Extra om sin tunga barndom, då hon på grund av sin övervikt blev mobbad från tidig ålder. Hennes mamma var sjuk så Elisabeth bodde till och från på barnhem, där tvingades hon bland annat äta stående när de andra satt ner och åt, för att hon skulle gå ner i vikt. Ja det är inte konstigt att världen ser ut som den gör. För övrigt tror jag att jag hejar på Magnus Samuelsson i Let´s Dance. Har ni sett honom lyfta långtradare med bara lillfingrarna? (OK, kanske lite överdrivet, men inte mycket).

Och ännu en motorcyklist har avlidit i Dakarrallyt. Hade inte ens uppfattat att det hade kört igång. Thina Thörner ligger tvåa! och Eje Elgh 114:e i bilklassen efter fjärde etappen. I motorcykelklassen ligger Thomas Berglund på 14e-plats, Annie Seel 111:a och Henrik Rahm 135:a. Häftigt ändå med två tjejer på plats.

Hur förbannad man än kan vara på Gaza, Israel och Palestina är det ändå förvånande att de nu gått med på att upphöra med stridigheterna 3 timmar varje dag för att låta transporter för mat och sjukvård komma in på området. Såg förresten TV 4:s nyhetsmorgon igår, där deras (liksom flera andra som befann sig på samma plats) reportageteam bara var en lite bit från eldstriden och var tvugna att dra sig undan. Då känns det verkligen att det är på riktigt. Ett boktips förresten om ni är nyfikna på krigs- och utrikeskorrespondenternas och fotografernas vardag men har tröttnat på Åsne Seierstad och Morgan Pålsson; Shutterbabe, kommer tyvärr inte på vad författaren heter, men det bygger på hennes egna upplevelser och fick iallafall mig att bli sugen på yrket för ett tag.

Har förresten fler bildbevis på att det springer katter här på området, så beware... (Att användas när granntanten och bovärden anklagar min (inne-)katt för att skita i landen).

Ikväll ser jag Grammisgalan, hoppas på mycket Hello Saferide.