Visar inlägg med etikett Skidor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skidor. Visa alla inlägg

söndag 6 mars 2011

Vinnare


Jomen visst blev det både dammsugning och Gekå´s-tripp igår. Hittade både nya köksgardiner och en gummikorg som jag inte riktigt vet vad jag ska ha till än, men mer förvaring är ju aldrig fel. Köpte mig till och med lite kläder såhär inför våren som verkligen verkar vara på väg nu (märks på de allt tätare nysattackerna om inte annat). Och detsamma gäller folkströmmarna till plåtlådan, nu börjar man få trängas bland hyllorna igen, iallafall om man är där en helg.
Idag blir det emellertid inte mycket gjort, skidor både på längden och på tvären; Jörgen Brink (trots att han körde flera kilometer med bruten stav) och Jenny Hansson som vinnare i Vasaloppet. Kul att det inte var någon som tillhörde de nya lagformationerna som hade med sig "harar" till loppet, det vill säga åkare som skulle dra i början för att trötta ut konkurrenterna och bädda för de egna lagmedlemmarna. Brons för Helena Ekholm i skidskyttet, och nu går det bra för slalomherrarna också, roligt att Markus Larsson, som inte fick följa med till VM också åker bra idag. Till slut slutade det med Axel Bäck på andraplats. I femmilen hoppas vi på Rickardsson, och som vanligt Södergren. Men att Hellner just nu ligger i täten är inte heller fel.
Gårdagens andra chansen gick också ganska bra. Hade i och för sig hoppats på Pernilla Andersson vidare till Globen, men Sara Varga och The Moniker var ändå okej. Glad att inte Love Generation gick vidare iallafall. Förstår fortfarande inte vad den samlade kritikerkåren ser hos bidraget. Är de så förblindade av att det är en storproducent som varit med och skrivit bidraget? För i så fall så hjälpte det varken upp tråkfaktorn hos låten eller den bitvis ojämna sånginsatsen. Och enligt medierna kanske Love Generation skulle ha fått ännu färre röster, då skiftade dyra telefonnummer visades i rutan under delar av semifinalerna. Det nummer som stod under artistens namn gick till den artisten, men där det billiga numret slutade på en två, slutade det dyra på en etta. Så var man inte uppmärksam kan man alltså ha slagit fel nummer, och därmed röstat på fel artist, och därmed får man skylla sig själv om man inte har tittat ordentligt.
Nu verkar ett inbördeskrig vara nära förestående i Libyen, näst ut i arabrevolten är Brunei.
Berlusconi säger nu att han tänker närvara under alla de rättegångsdagar som kommer i rättegångarna mot honom. Som försvarare tänker han anlita... sig själv! Kan undra hur korrumperat det italienska rättsväsendet är, har han någon chans eller inte?
Kan det verkligen vara så att Carl Bildts ovilja att ta ställning i revolten i Libyen, har något att göra med hans tidigare(?) engagemang i Lundin Oil?!
Idag är jag arg på: Igår skrev jag om de missförhållanden som ibland råder på ungdomshemmen, de så kallade HVB-hemmen. Idag rapporterar Svenska Dagbladet om hemmen för de yngre barnen, det vill säga familjehemmen. Tydligen finns det så ont om sådana hem, att kommunerna tvingas anlita familjer som är inhyrda av privata företag. Det är väl i och för sig ingen nyhet att det finns människor som ser tar emot fosterbarn enkom för att tjäna pengar på det. Men att systematiskt, genom företagsverksamhet utnyttja den sårbara situationen som barnen befinner sig i, som en affärsidé, det är ju bara sorgligt.
Gillar verkligen Simaon och Thomas inredningsprogram (just nu "Rum för en stjärna"), det är bara lite löjligt med deras överdrivna produktplacering överallt, just nu när de med överdriven tydlighet visar upp en "smart" telefon (i stil med iPhone).
Ajöken!

tisdag 4 januari 2011

Trender



Senaste numret av Allt i Hemmet listar inredningstrenderna 2011. Förutom det vi har kunnat läsa om innan, allt från fjällstuga/fäbod med rå träpanel och renhorn(!), till fransk brocante (loppis)/ det intelektuella Paris, industrirått, vetenskap och botanik, och Falcon Crest, förutom detta listar de som nummer 14 på sin lista; röda katter! Och insjöar. Så nu är jag superhipp!
Kaliforniens nye Guvenör, sedan Arnold Schwarzenegger slutat, blev Jerry Brown, som var Guvenör i delstaten mellan år 1975-83. Efter att ha deklarerat att det kommer ske stora besparingar i delstaten, så bjöds det på korv med bröd på installationslunchen!
Stefan Hanna, kommunalrådet i Uppsala, som tyckte att man skulle införa tjockis-skatt för överviktiga som äter onyttigt och inte motionerar, ber nu om ursäkt för sina "mindre lämpliga skrivningar" på sin blogg. Hanna har även många andra ehrm..kreativa.. förslag, bland annat tycker han att människor som fuskar med Assistansersättningen, förutom böter och fängelse, även ska stå utanför shoppingcenter iklädda hyenadräkt, med en skylt där det står att de stal från de svagaste i samhället. Dessutom anser han att det borde finnas "våldsbenägenhetsavtrappningsövningar" för de flyktingar som kommer hit från den undre världen i våldsutsatta länder. Hanna är nu JO-anmäld.
Parallell-slalom är min nya favorit-alpin-gren (inte att åka själv, OBS, men att titta på), visst ser det roligt ut. Och det är ju så snabbt avklarat och så tydligt. Och när då dessutom svenskar går och vinner, då är det ju ännu bättre.
Tour de ski går också riktigt bra nu.
Gekå´s motormuseum stängs nu för gott, det har helt enkelt varit för få besökare. Men då kan de väl göra om det till hotell om det nu är problem med tillstånd för att bygga hotell på den tomt de tänkt till hotellverksamhet? Hade väl varit perfekt, fast det klart, det ligger väl också för nära trafikled för farligt gods.
Vet inte riktigt, ungefär nu ska man kunna se solförmörkelsen. Men det är en massa otäcka moln som skymmer solen, men det lilla jag ser verkar inte vara förmörkat, kanske inte är än, eller så har det redan varit.
Nästa hälsotrend, och säljargument spås bli ännu mer protein. Dock menar experterna att det inte finns någon anledning att öka proteinintaget om man äter normal kost, dessutom kan ett alltför stort proteinintag fresta på njurarna. Men det jag undrar är; vart har järnrikebrödet tagit vägen? Gott och nyttigt!
Nu äntligen har det kommit en lag som ger föräldrar som har barn under 18 år som har dött, att få ta ut föräldrapenning och stanna hemma från jobbet (i högst tio dagar). det är ju helt barockt att det inte funnits någon lag som ger dem den rättigheten tidigare!
Tjing!

måndag 22 november 2010

När man är en glad pensionär

Nu diskuterar politikerna om huruvida pensionsåldern ska höjas till 69 år. Hur dumma är de egentligen? Ungdomarbetslösheten har aldrig varit högre, och nu vill man göra det ännu svårare för ungdomarna att komma in på arbetsmarknaden. Detta samtidigt som de äldre generationerna ska tvingas jobba betydligt längre för att få en pension som går att leva ett drägligt liv på. Visst har vi i flera år nu hört skräcksenarierna om de stora pensionsavgångarna när 40-talisterna går i pension som i ett lämmeltåg, där det inte längre kommer att finnas personal till vård, skola, omsorg. Men än så länge har det väl inte märkts någonting åt det hållet. Och nu när hjärt- och kärlsjukdomar, och kanske även (andra?) stressrelaterade sjukdomar verkar gå ner i åldrarna, kanske det snarare skulle vara en bra idé att sänka pensionsåldrarna. Om man nu inte vill införa 30-timmars arbetsveckor.

Ja, detta Malmö. Rena rama vilda västern, eller södern rättare sagt. Nu har en kraftig sprängladdning exploderat i Rosengård. Ingen människa ska dock ha skadats.

Denna förbannade snö, nu kommer det mer. Enligt SMHI är snökaoset nu inte långt borta. Men det går iallafall bra för svenskarna på glid nu. Både herrarna och damerna gjorde väldigt bra ifrån sig i helgens Världskuppremiär för skidor i Gällivare. Marcus Hellner kan nog vinna det mesta i vinter,

Påven är ju för rar. Eller vad man nu ska säga... Nu säger han att Katolska kyrkan eventuellt kan godkänna kondomanvändning. Absolut inte som preventivmedel, men kanske för att förhindra spridning av sjukdomar. Tillexempel kan det vara okej för manliga prostituerade att använda kondom. Manliga prostituerade är tydligen inga konstigheter inom Katolska kyrkan?

Och två nya deltagare klara för Melodifestivalen; Jenny Silver, och förra (eller var det förr-förra?) årets Idol-deltagare Daniel Karlsson. Kan nog bli bra. Och så har feministisk front rasat, de tycker inte om programledarvalet; Marie Serneholt och Rickard Olsson, de menar att det är fel att ha en medelålders man och en ung kvinna som programledarpar. Nu får de väl ändå ge sig?

Årets Augustprisnominerade i den skönlitterära klassen är; Sigrid Combüchen - Spill, en damroman, Magnus Florin - Ränderna, Johan Jönsson - Livdikt, Sara Stridsberg - Darling River, Peter Törnqvist - Kioskvridning 140 grader, Magnus William-Olsson - Ingersonetterna. Säger mig egentligen ingenting, men jag borde nog ta och läsa något av Combüchen.

Inte roligt alls nu för domarna i gårdagens match mellan AIK och Skellefteå. Riktigt domartabbe att döma bort Skellefteås mål, trots målkameror. Dagen efter är nog en riktigt dålig dag idag.

I övrigt verkar kubmaneten vara det hetaste(!) just nu.

Tjingeling!

torsdag 26 februari 2009

Varför gör di på detta vise´?!

I Sö´tälje? En handfull butiker har brunnit tidigt idag på morgonen och man antar att det är en vänsterextremistisk terrorgrupp som står bakom det hela. I två av butikerna hade man hittat brandbomber bland chipsen, så jag antar att det är en aktion mot transfetter, men varför ta i så...? Det är vad jag är arg på idag.

En riktig nagelbitare blev det, damernas sprintstafett. Charlotte Kalla är grym när hon sätter den sidan till. Laget låg rejält efter inför sista sträckan men åkte tack vare Kalla upp sig till en bronsplats, med en stortånagel kvar till silvret.

Dessutom är jag arg på: Nu funderar man på att sänka tiden då man får ta studielån till fyra år, istället för, som tidigare, sex år. Det var väl smart såhär i arbetslöshetstider! Man kan dock ansöka om dispens och få rätt till studiemedel i ytterligare två år. Och visserligen är det troligtvis inte nyttigt att studera mer än fyra år, fråga mig bara, men det ger ju inget utrymme för att ångra sig om man först börjat studera till något och sedan vill börja studera till något annat. Jag är helt övertygad om att det inte är helt nyttigt att leva alltförlänge instängd i högskolans och universitetets värld, men just nu verkar det vara enda alternativet för allt fler.

Nu diskuterar man vem som ska stå för kalaset när Victoria och Daniel gifter sig. Vore det inte väldigt spännande att se hur det skulle bli om Daniels föräldrar skulle stå för notan, visserligen var pappa Daniel pensionerad Socialchef, så helt tomt på kistbotten är det väl troligtvis inte, men det kanske skulle bli ett mer normalt bröllop. Eller varför inte göra som ute i den moderna verkligheten, låta brudparet själva betala kostnaderan för sitt bröllop?

Och fruktansvärt arg på: Fredrik Ljungberg, som har varit i Halmstad och tränat igen. MED HALMIA!! Nej, nej, nej, Fredrik, det låter du bli. HBK är det som gäller. Anledningen till att Ljungan har varit i fel lag och härjat runt är tydligen att han har kompisar som spelar där.
På tal om det är det nu klart att Sverige och Norge tillsammans ska ansöka om fotbolls-EM 2016! Lustigt nog är det bara Hallandsposten som gått ut med dessa uppgifter, så jag ansvarar inte för sanningshalten i detta påstående. En liten brasklapp bara.

Familjen Obama ska ju som bekant så småningom utökas med en hund. Nu har man bestämt sort; en Portugisisk vattenhund:http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=479131. And who can blame them, så söt. Bara de inte klipper den. Och visst är den lite lik mamma Obama själv. Tyvärr anser Svenska Kennelklubben att det är ett litet felval eftersom det är en hund som kräver mycket tid, hörde jag i en intervju i ett radioprogram strax efter det Obama valts till president.

Halleluja. och: vad var det jag sa?!!! Nya undersökningar visar att Attkinson, GI, LowCarb, Flygvärdinnemetoden och andra dieter är flams och trams; ska du gå ner i vikt gäller det att dra ned på kalorier och röra på dig. Så det så! Har jag väl sagt hela tiden, all denna hysteri! Att jag inte själv följer rådet har mindre med saken att göra. Jag vet iallafall hur det BORDE gå till. Lagom är ju bäst. Salta med en nypa sunt förnuft.

Kommer ni ihåg Calle Jonsson? Han som är åtalad för mord på Kos 2001, men som enligt svenska medier och advokater och politiker, med flera, inte möjligtvis kan ha begått mordet. Nåt skumt är det dock, men förutom det, nu ska han dessutom "delges misstanke" om förtal mot vissa grekiska poliser, vilka han säger har torterat honom under förhören. Börjar det inte bli lite tröttsamt nu?

Var ett fint litet reportage i den lokala blaskan http://hn.se/folkfamilj/1.398420 om gamla grannen och barndomskompisen, och hennes familj. Sött, lite roligt bara att man skriver att det är Jessica (mamman) som åker till ortopedkliniken en gång i veckan för att badas, skulle tro att det var lilla Junisbarnet, som har en skena för att rätta till sin höftled, som får sitt bad varje vecka.

Jobbade idag på morgonen och missade tyvärr därför comebacken för "Perssons Pack" i 4ans nyhetsmorgon. Då är det tur att det finns Webb-tv. Visste inte att jag saknat dem och Per Perssons gnälliga stämma förrän nu.

Återigen är det dags att lämna er för kvällsmat, funderar på om det inte får bli en stuvning idag. Igår var jag med mamma i stan när hon skulle hämta sina finfina nya glasögon, och blev bjuden på kalasmat hos potatismosmästarna Torggrillen, men idag är det ingen som bjuder på kvällsmat så jag får väl fixa min egen.
Vi ses, ajöken.

fredag 6 februari 2009

Hur dum får man vara?

Se här vad jag har fått. Tydligen är början av året den tid man ligger mest rätt till med sin budget på det kommunala bostadsbolaget. Nu håller frysen -18 grader istället för de -28 den gamla frysen höll. Hittade dessutom en mängd frysvaror som jag inte hade en aning om att de fanns där.
Var inne en sväng på Gekå´s och köpte mig en korg som jag snabbt och lätt målade med färg som skulle suttit på mina köksväggar och med en schablon från Panduro.
Enligt kissekatt är svart läppstift det hetaste just nu. Så går det när man har en fablesse för mina sminkpenslar.
Idag är jag arg på: De idioter till Malmöpoliser som ska filma bevis för att sätta dit upploppskidsen i Rosengård och istället gör bort sig rejält genom att filma när de använder en rasistisk/hets-mot-folkgrupp-jargong. Hur tänkte de där?! Polismännen är nu förflyttade och placerade i inre tjänst, a.k.a. skrivbordsjobb under tiden för utredning av fallet. Och chefen Ulf Semperts inblandning och kunskap om händelsen ska nu också utredas. Så kan det gå.
Kommer ni ihåg skolan i Kiruna som brann för ett litet tag sedan. Nu har man åtalat en 15-årig flicka för branden. Enligt säker källa (Aftonbladet 2009.02.06) var orsaken till anläggandet av branden att flickan var mobbad i skolan och därför fick specialundervisning tre dagar i veckan, nu ska skolan spara in och flickan får bara specialundervisning en dag i veckan. Det är inte lätt att vara liten i en stor värld.
Innan jag var på det stora varuhuset och handlade korg (och sockar) var jag i stan och hämtade mina nya glasögon. Känns faktiskt väldigt bra hittills.
Vad har hänt med den 12-åriga sydamerikanska flickan i Varberg som man flera gånger idag har gått ut med en efterlysning på i de lokala nyheterna och även gått in under ordinarie riksradiosändningar idag? Hur kommer det sig att man går ut med en efterlysning så snart, hon har tydligen bara varit borta sedan idag på morgonen, och enligt vad jag läst i mina kriminalromaner måste man vara försvunnen i minst 24 timmar innan polisen gör något, eller det kanske bara gäller vuxna människor?
I dagens Lantz i P4 hade man genomgång av morgondagens Melodifestivalbidrag. Så tråkigt såå. Men å andra sidan fick man bara höra en liten snutt av varle låt och man fick ju inte se vad de hade på sig eller hur de lade upp sin show. Till och med min favorit Caroline af Ugglas gjorde mig besviken. Visst gör hon sina Joplincovers bra, men inte när hon använder dem som egna bidrag i melodifestivalen, men det kanske blir bättre när man får höra hela låten. Annars tror jag nog trots allt på Scotts och jag antar att också Shirley går vidare. En lågoddsare.
Anja åkte ur, Hansdotter åkte ur, Lindell-Vikarbyn åkte och ramlade, Järbyns knä höll inte, Larsson hinner inte bli hel till VM, och nu är tydligen även skidskyttet illa ute eftersom Björn Ferry inte är riktigt frisk. Nu står vårt hopp till ACO, Kalla och Södergren. Som vanligt.
Och alliansen har enats om att riva upp förbudet mot att bygga nya kärnkraftverk. Låter lite skevt i mina öron, men vad vet jag, kanske är det nödvändigt? Och på tal om politiker så gjorde Helsingborgs Dagblad i förra veckan en undersökning om svenska riksdagsmäns kultur(o)vanor, så här såg det ut: http://hd.se/kultur/2009/01/25/politikernas-baesta/ fördomsfull som jag är så tror jag att Pagrotsky är mest "kulturell" i riksdagen. Vad tror ni? Läste inte alla svar, men mest förvånad blev jag över Eskil Erlandssons största scénupplevelse som var ett besök på Bolsjojteatern! Trodde man inte om jordbruksministern.
Tvättstugan väntar. Fridens!



onsdag 7 januari 2009

Snö och is. Hade jag varit smart så hade jag gått ut och lagt över min bil när det fortfarande var någorlunda tinade rutor, men det kom jag inte på förrän det var försent. Ska iväg till stan för klippning i morgonbitti, men får väl ge mig ut lite tidigare för att skrapa. Har tänk mig samma frisyr som jag alltid tänker mig när jag ska klippas, men som jag ändå aldrig kommer hem med. En page/bob med kortare i nacken, lite uppklippt så det blir en rund och mjuk nacke. Och sedan snett fram mot längre längder på sidorna. Förstår ni? Det gör tydligen inte min frisör. Får hoppas att de har några bilder jag kan visa på. Har haft sån frisyr för några år sedan och det trivdes jag hemskt bra i. Men vi får se, alltid lika spännande. Ska försöka köpa mig en köksduk också, sist jag var ute på jakt var det bara utreade juldukar kvar. Vill ha en i lila. Lade på en vårigare duk när jag röjt undan julen, men så åt jag Gulaschsoppa...

Men här är HALT!! så ta det lugnt i trafiken. Men jag planerar för våren, kunde inte låta bli när jag fick ett erbjudande i min mailbox, trots att jag hade sagt att jag bara skulle köpa färdiga plantor i år. Men en backsippa, en blomma för dagen, en stockros och en..som jag inte kommer ihåg men som skulle, jo just det; Lövkoja.

Kunde bara inte undanhålla er denna rara historia. Om barnen som skulle åka till Afrika för att gifta sig, men blev stoppade. Till och med ett bröllopsvittne hade de fått med sig. http://www.aftonbladet.se/wendela/article4128442.ab
På tal om det, har jag berättat att jag är bjuden på bröllop? Inte förrän i maj visserligen, men ändå, vad ska man köpa i present? Vad ska man ha på sig? Roligt iallafall.

Annat som är roligt är skidsäsongen. Vi har fått snö i våra spår här i byn, nästa helg är det ungdomstävling. Johan Brolenius kom på en imponerande 5eplats i gårdagens slalom, det blev riktigt spännande där på slutet när allt fler av de bästa åkarna kom ner på sämre tider. Björn Ferry är tuff. Inte nog med att han har gått och gift sig med sveriges starkaste armbryterska från Ensamheten, nu planerar han dessutom att vika ut sig för att kontra mot de Ryska och Kanadensiska damstjärnorna. Men framförallt gillar jag svt´s Vinterstudioblogg, tror jag har den bland mina bloggfavoriter här vid sidan, men om inte, varsågoda: http://vinterstudion.wordpress.com/

Let´s Dance-deltagaren Elisabeth Höglund berättade i dagens P4 Extra om sin tunga barndom, då hon på grund av sin övervikt blev mobbad från tidig ålder. Hennes mamma var sjuk så Elisabeth bodde till och från på barnhem, där tvingades hon bland annat äta stående när de andra satt ner och åt, för att hon skulle gå ner i vikt. Ja det är inte konstigt att världen ser ut som den gör. För övrigt tror jag att jag hejar på Magnus Samuelsson i Let´s Dance. Har ni sett honom lyfta långtradare med bara lillfingrarna? (OK, kanske lite överdrivet, men inte mycket).

Och ännu en motorcyklist har avlidit i Dakarrallyt. Hade inte ens uppfattat att det hade kört igång. Thina Thörner ligger tvåa! och Eje Elgh 114:e i bilklassen efter fjärde etappen. I motorcykelklassen ligger Thomas Berglund på 14e-plats, Annie Seel 111:a och Henrik Rahm 135:a. Häftigt ändå med två tjejer på plats.

Hur förbannad man än kan vara på Gaza, Israel och Palestina är det ändå förvånande att de nu gått med på att upphöra med stridigheterna 3 timmar varje dag för att låta transporter för mat och sjukvård komma in på området. Såg förresten TV 4:s nyhetsmorgon igår, där deras (liksom flera andra som befann sig på samma plats) reportageteam bara var en lite bit från eldstriden och var tvugna att dra sig undan. Då känns det verkligen att det är på riktigt. Ett boktips förresten om ni är nyfikna på krigs- och utrikeskorrespondenternas och fotografernas vardag men har tröttnat på Åsne Seierstad och Morgan Pålsson; Shutterbabe, kommer tyvärr inte på vad författaren heter, men det bygger på hennes egna upplevelser och fick iallafall mig att bli sugen på yrket för ett tag.

Har förresten fler bildbevis på att det springer katter här på området, så beware... (Att användas när granntanten och bovärden anklagar min (inne-)katt för att skita i landen).

Ikväll ser jag Grammisgalan, hoppas på mycket Hello Saferide.