Visar inlägg med etikett Vinter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vinter. Visa alla inlägg

söndag 26 september 2010

Bokmässa

Lite smått mörbultad efter att ha blivit anfallen av horder av Gudrun Sjödén-tanter under gårdagens bokmässa, men trevligt var det. Och här kommer en liten listning av plus och minus från mässan.
Bästa pratet: Markus Birro och Bob Hansson.
Bokfynd: Gunnel Carlson - Gröna Hjälpen (30 kronor), Ingrid Hedström (en del författare ska man nog inte träffa, mer en tyst tant än en Martine Poirot) - Under jorden i Villette, Bob Hansson - Vips så blev det liv, Jonas Sjöstedt - Sammanflöden. Annars blev det mycket tidningar i år, ja, och så en gammal gratisbok från Hotell Gästis i Varberg, men den är mer tänkt som dekoration, och så kanske en födelsedagspresent...
Kändisspot: Ja, var ska vi börja, alla var där; Markus Birro, Bob Hansson, Ingrid Hedström, Gunnel Carlson, Stefan Sundström, Carl-Einar Häckner, Jan Eliasson, Gunilla Bergström, Inger Sandberg, Emma Hamberg, Björn Ranelid, Ernst Kirsteiger, Hans Rosenfeldt, Jan Guillo, Täppas Fogelberg, Henning Mankell, Gösta Ekman, Karin Alvtegen, Leila Lindholm, Mari Jungstedt, Tomas Tengby, Leif GW Persson, Björn Hellberg (som precis som Kalle Lind skriver i "En man med ett skägg", satt på precis samma plats varenda gång man gick förbi!), med flera, med flera.
Missar med mässan: Logistiken; köerna in, köerna till författarna, köerna till kassorna, köerna till maten, och så på sina ställen; helt tomt, positioneringen - var är jag-systemet. Och så missade jag både Jan Stenmark, Erik Eriksson och Monica Ahlberg.

Jo, det var ju Magnus Hedman som var den före detta landslagsspelaren som var inblandad i sexsköpsrättegången. Nu har han talat ut i kvällstidningarna, och han visste ju naturligtvis inte att den rumänska kvinnan var prostituerad. Inte ens när hon tog betalt?

Jaha, nu har det varit snöstorm i Norrland, och i nätinredningsbutikerna börjas det säljas adventspynt.

Håkan Hellström anser att Idol-juryn är ren ondska och tycker att de borde ha både stryk och fängelse. Håkan, Håkan, varför så upprörd!

Fridens!

måndag 22 december 2008

Små djur, små olyckor

...men jag vågar inte tänka på hur det kommer gå när de blir lite äldre: http://video.msn.com/video.aspx/?mkt=sv-se&vid=c0825a02-6691-4098-bbe8-698d62f0404d&from=SVSE_WOWTV&tab=m1229508539077&wa=wsignin1.0

Ändrade planer, det blir en tripp till Halmstad med mamma efter middag istället. Sovmorgon med andra ord, och det var väl bra det, för jag satt uppe ända till halv tolv igår för att se färdigt det usla filmen "Heartbreak hotel" med Helena Bergström och Maria Lundquist. Var flera gångeer på väg att ge upp, men var ju ändå tvungen att se om den iallafall skulle sluta bra. Men vad fick man? En Londonresa som hade ett obegripligt inhopp av Jill Johnsson. Har fortfarande inte förstått vad hon gjorde för handlingen. Men man ska som bekant inte peka på logiska luckor i manus.

Bara en tanke, är det inte så att ju sämre ekonomin går, ju kortare kjolar? Nu är vi alltså rejält nere i en svacka, hjälper det tro om jag köper på mig ett lager ankellånga kjolar?

Allsvenskan är tydligen inte tillräckligt bra för Sharbel Touma (DN 20081221). Efter Toumas spel i HBK har jag mina aningar om att det är Touma som inte är tillräckligt bra för allsvenskan...

Hemtjänsten har tydligen vägrat åka ut till Rosengård när det var som värst. Nu har de tydligen fått speciella jackor så de ska utmärka sig i kaoset, och ett lika speciellt larmnummer till polisen. Men nu börjar det tydligen lugna ner sig. Även Rosengård kanske kan hoppas på julefrid.

För övrigt ser jag fram emot "Vinter i p1", det vill säga julens svar på Sommarprogrammen. 25 december› Jonas Gardell, författare, komiker, artist , 26 december› Jan-Öjvind Swahn, professor i folkloristik, författare, 27 december› Jenny och Susanna Kallur, häcklöpare,
28 december› Lamine Dieng, debattör, skådespelare, konstnär, 29 december› Mari Jungstedt, journalist, deckarförfattare, 30 december› Henning Mankell, författare, dramatiker,
31 december› Lasse Åberg, grafisk formgivare, skådespelare, filmregissör, 1 januari Kerstin Ekman (http://www.sr.se/).

Det var allt för idag barn. Och troligtvis allt före julafton, så: Ha en riktigt GOD JUL och ta hand om varandra!

onsdag 29 oktober 2008

När blir vi vuxna?

Igår var jag som sagt på liten 25-årsfest för min bror, bara familjen, det vill säga jag, päronen och mormor och morfar, var bjudna, stora tjotabalongen kommer senare. Men är man 25 borde man väl vara någotsånär vuxen, och när man är 28 framförallt. Ändå verkar det inte som om man kan bli vuxen i sina föräldrars ögon. Gammalt problem, jag vet. Hur som helst var det mamma som bakat tårtan igår... Jag och min bror är iallafall sedan länge utflugna ur föräldrahemmet, och även om det inte känns så alla gånger, så har våra föräldrar släppt taget om oss helt och hållet om man jämför med det här: http://www.expressen.se/noje/fredag/1.1350289/fadde-mamma-sager-att-jag-maste-vara-hemma-fore-21
Oj, lyssnar på Lantz i p1 från igår, nu pratar Annika med en man som är professor i Media- och kommunikation på Högskolan i Halmstad. Jag känner så väl igen rösten, har troligtvis haft honom som lärare, men kommer inte på vad han heter. Häftigt iallafall.
Något annat som är häftigt är att Robert Wells, som ska vara med i nästa säsong av Körslaget i TV4, har valt att ha Falkenberg, där han bor till och från, som sin hemkommun. Det är alltså från Falkenbergs kommun han ska välja sina körmedlemmar. Är inte det tufft så säg, och här finns ju massvis med duktiga sångare och sångerskor. Det kan nog bli något att följa. Runt jul kommer första avsnittet.
Och på tal om Falkenberg, igår var jag i Falkenberg och shoppade loss (nåja, blev några växter, en köksbordsduk och ett hårspray) och var på Stålboms och lunchade. Deras sallader är helt fantastiska, laxsallad med laxsspett, marinerat ristorn, fetaost och soltorkad tomat, ruccola med vinägrett, kapris och valnötter, bitar av färsk sparris, och till detta nybakat bröd. Mmmmums. Och förutom denna fantastiska sallad bjuder de på en nästan lika fantastisk miljö, vitt, lite skavt, silver, grått, kakelugn och väggpanel. Nytt och gammalt i en fungerande symbios.

Idag är jag arg på: Konkurser, varslingar och så vidare och så vidare, idag var det, det Danska flygbolaget Sterlings tur. Och jag har fått ännu ett tack-men-nej-tack-mail angående ett jobb jag har sökt. Känns totalt hopplöst att få jobb, framförallt som läget ser ut nu. SUCK
Och så är jag arg, eller rättare sagt, besviken, på Halmstad; Per Gessle, har hört hans nya singel "Silly Really". Blev glad när jag hörde att hans nya skiva skulle vara på engelska, mer min kopp té än den svenska 2000-tals-Gessle. Gillar "Son of a Plumber". Men detta var en besvikelse, och något som hade passat betydligt bättre på en ny Roxetteskiva. Mer ljud än melodi.
Och, om igen Fredrik Ljungberg, USA!! Hur tänker man?
Och så kommer halkan, vintern, kylan, och ändå är det en hel månad kvar till advent, blir en lång månad.