Visar inlägg med etikett Nyheter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Nyheter. Visa alla inlägg

torsdag 15 januari 2009

Gamlingarna slår tillbaka

Kissekatt sover. Så ser det dock inte ut ofta. Har för mig att det är tulpanens dag på lördag, men inte för mig. Har slutat köpa tulpaner (nästan, ibland kan jag bara inte låta bli) eftersom de inte får stå mer än några timmar innan de äts upp eller välts ut. Hjälper inte ens med sprayflaska. Den nya Saint Paulian har inte heller längre några blommor. Eller dekorationer. Eller någon större mängd mossa. Bladen sitter dock kvar.

Tittade på Nyhetsmorgon i TV4 idag. Union Square uppträdde. De kommer tydligen (hördes tydligt när de pratade) från Falkenberg. Mycket talang i den falkenbergska musikvärlden nu. Har ni till exempel missat Johan Örjansson http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=128475511 (lite Kjellvander, lite Cornelis, lite country, lite blues, mycket rock, fantastiskt). Eller Sonic Syndicate http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=205280938 (om de bara kunde sluta skrika). Så är det väl lyssningsvärt. Union Square menade att det fanns två alternativ för ungdomarna i Falkenberg; spela musik eller ta livet av sig. Nåja, kanske lite drastiskt, tror de syftade på att det dåliga utbudet av nöjen för unga i kommunen leder till att de måste börja spela rock. Gott så. Gårdagens dokumentär om Lars Winnerbäck kom förresten, som av en händelse, strax efter ett program om Cornelis. Mycket TV igår med andra ord.

Mycket Halland nu. En man i 95årsåldern togs av polisen i Laholm då han återigen körde utan körkort. Han hade kört från kyrkan och trafikanterna bakom hade blivit irriterade då han körde både sakta och vingligt. När polisen pratade med honom och insåg att han för länge sedan bilvit av med körkortet sa mannen att han inte insett att han blivit av med körkortet, att han ofta var ute och körde, och att han planerade att fortsätta med det.
Och Halmstad kommun delar ut gratis busskort till Halmstadbor över 75 år. Det hela hade dock blivit så populärt att när 75+arna kom för att hämta sina busskort hade det blivit kaos och inträffat både rollatorkrockar, handgemäng och busskontorets gran hade klyvts i två delar då den blivit svårt påkörd av ivriga pensionärer. (Allt enligt TV4 Halland 2009.01.15)

http://www.expressen.se/sport/Vintersport/1.1432567/markus-larsson-brot-nasan-pa-tio-stallen. Angående gårdagens inlägg om Markus Larsson och den farliga störtloppsåkningen. Den sista meningen säger en hel del "Just att slå i huvudet är farligt."...

Enligt svt.se är det ovanligt lätt att säga upp personal i Sverige. Tänk, jag kommer ihåg bara för några månader sedan då regeringen föreslog att man skulle göra det lättare för företagen att avskeda sina anställa, de menade att det skulle få företagen att våga anställa fler. Nja, jag vet inte jag...
10 skolor får lov att starta elitklasser. För särskilt smarta barn. Kan det verkligen vara en så bra idé?
Och kan det verkligen vara en så bra idé och ringa och försöka sälja en strumpprenummeration (39.90 för två par) till någon som bor ett stenkast från Gekå´s? Försäljardamen blev sur när jag sa att jag tyckte det var dyrt...

Nog snart dags för en promenad i det vackra vädret. Och så skulle jag ju ringa optikern.
Adios

söndag 21 december 2008

Nu vänder det!

Å. Å, igår var jag på den årliga inför-jul-konserten i Drängsered Kyrka (Sofia Magdalena?) med Omni Cantus. Som ni kanske kommer ihåg var jag på en liknande konsert i torsdags som jag inte riktigt uppskattade, men detta. Detta var något helt annat. Nu kan jag fira jul i ro och frid. Visst är det ett fint ord; FRID. Låter avslappnat på något sätt. Och O Helga natt fungerar alldeles utmärkt med mezzo-sopran och kör, liksom Ave Maria. Och, det är en ryslig skillnad mellan tvärflöjt ordentligt spelad och blockflöjt spelat av en 50+are, som av en 5+are...

Peter Englund tar över efter Horrace Engdahl som Svenska Akademiens ständige sekreterare. Ett utomordentligt bra val. Peter verkar dessutom betydligt trevligare, mindre pompös och mindre sjävgod, än Horrace.
Patrik "Bjärred" tar över som sportchef i Malmö FF.
Larz-Kristerz vann Dansbandskampen. Inte ens värt att kommentera. Mer än att Settmans Scotts-skämt var betydligt bättre.

Såg, och hörde något underligt igår när jag jobbade, har perfekt utsikt över "stora vägen" där. Hörde brandbilen, och som vanligt blir man lite orolig för att det ska vara hos mig eller mina nära och kära det brinner, eller att de har hänt dem något, men efter ett litet tag kommer brandbilen tillbaka igen. I lika hög fart och med sirenerna på. Tydligen har de varit tvugna att vända en bit utanför samhället, då de har blivit dirigerade till fel ställe. Med andra ord har de tappat ungefär 10-15 minuter av sitt räddningsarbete, för att larmande person inte visste var man befann sig. Det får en att tänka till lite när man är ute och åker i någon okänd skog i ödemarken; vet jag verkligen var jag är nu om jag skulle behöva berätta det? Har man GPS är det ju inga problem. Men för mig, som inte riktigt hänger med i den tekniska utvecklingen (även om jag nu fått förklarat för mig vad Blue-Ray är: ett filmformat med betydligt större lagringsförmåga och bättre kvalitet än dvd. Är det fel så skyll på Sofies Anton =)) så är det värre. Får helt enkelt börja hålla mig på de vägar jag har full koll på. Eller börja memorera alla vägskyltar. I morgon bär det till Falkenberg för Mormor-och-Morfar- och Kusiner-julklappar. Dit har jag iallafall koll på vägarna.
För övrigt är det hemskt med alla trafikolyckor som kommer som ett brev på posten med snö, halka och slask
Och idag är det midvintersolståndet. Det innebär att natt och dag är like långa och efter detta kommer det att vända och dagen kommer att bli allt längre, det går sakta men så småningom kommer det att bli ljusare. Låtom oss hoppas att det inte bara gäller på alla områden.

Nu ska jag nog gå och göra lite sockrade äpplen.

FRID!

söndag 14 december 2008

Mest TV nu

När det blir en lång räcka med jobbdar känns det inte som att jag orkar mycket mer än att dunsa ner i soffan när jag kommer hem, och då är TVn en kär vän. Alltid är där nåt. Fredagkvällen tillbringade jag tillsammans med familjen på lite mat, lite mer vin, och finalen av Idol. Kevin vann, well hell, I´m the big surprise. Men det var rätt (Borg är förresten tydligen ett vanligt namn på Malta och har inget som helst med Sverige att göra). Tyckte dessutom inte lika illa om årets vinnarlåt som jag gjort tidigare år. Den hade något, något som kan göra den till ett örhänge.

Igår kväll kände jag mig tvungen att titta på dansbandskampen. Har inte sett ett helt avsnitt förut, men nu förstår jag varför jag undviker dansbandshak. Anledningen till varför jag hade bestämt mig för att titta på gårdagens avsnitt var för att Jenny Sahléns skulle vara med (känns som om jag har talat om detta för er förut, om det är så så får detta bli en repris, `schäkta). Jenny Sahlén kommer härifrån, nja inte riktigt, men nästan, eller inte kommer härifrån, men bor här, eller iallafall inte så långt härifrån. Dessutom har jag jobbat ihop med henne en liten sväng för några år sedan, så man är ju lite nyfiken. Dessutom sa de Torup i TV, pch det är ju kul i sig bara det. Men. Men, för det första blev Jenny Sahléns, med Jenny Sahlén, en besvikelse, uj vad lamt! Och vad tantigt (sorry). Men det var ju inte det värsta, det värsta var att alla banden var likadana, alltså inte utseendemässigt, men lika långsamma och mesiga. Dessutom var huvuddelen ledda av medelålders män som flörtade sliskigt med tv-publiken och verkade vara försedda med ett enormt förstorat ego. Och jag tar detta som en bekräftelse på att mina fördomar om att dansbandshakspubliken är likadan, stämmer.

Något mer? Ja, zappade över en sväng till faddergalan. Tittade lite på Rami Shaaban och lite på Dregen och Pernilla. Har blivit allt mer förtjust i hennes "Johnny Cash och Nina P", dessutom är hon ju ihop med Dregen, då kan man ju inte vara annat än tuff. Men jag undrar om hon verkligen är religiös? Jag och min mamma har nämligen utvecklat en teori, som ständigt verifieras, men nu undrar jag alltså om vi inte har fått en avvikelse. Teorin är att alla som har glugg mellan tänderna är religiösa och i detta lägger vi inga som helst värderingar, vare sig vad det gäller gluggar mellan tänder eller religiositet så länge det inte skadar andra). Har ni några iaktagelser i fallet är ni hjärtligt välkomna att höra av er.

Samtidigt som jag har ägnat all denna tid till TVn har jag också hunnit spela in årets blandband till Sofie. Kan tyvärr inte komma med några avslöjanden om vad det innehåller förrän efter jul, men jag kan tala om att jag är mest nöjd med sida ett/A, det brukar bli så, man samlar alla de bästa låtarna där (iiiihk, nu kom jag på att jag hade glömt en låt, hur ska jag göra, revidera eller strunta i den?!) så man är helt säker på att de ska få plats. Dessutom har jag lite problem med volymsynk, då stereon tydligen inte justerar detta själv. Dumt. Men det är en kul tradition. Kul att försöka göra ett band som den som ska få den ska gilla, samtidigt som man vill ha med några låtar som har en viss, oftast nostalgisk, betydelse, samtidigt som man vill visa upp några nya låtar och samtidigt som man vill ha med några låtar och artister som man själv tycker är jättebra.

Annars händer det inte så mycket i nyhetsvärlden. Markus Larsson klättrar i den alpina världskuppen, kul. Annika Sörenstam lägger av. Mustafa Muhammed blv trea i EM i terränglöpning (som jag inte ens visste var en sport). Mjältbrand i Veddige. Det har varit tragiska bränder i både Oslo och Borås, är väl tyvärr ofta så när det börjar närma sig jul, även om branden i Oslo misstänks vara anlagd. Enligt bondepraktikan kommer det bli blidväder till jul. Tomas Quick verkar galnare än vanligt. Britney Spears matvägrar, då hon tycker att hennes pappa styr hennes liv. Det har varit en stor bussolycka i Kairo, minst 52 döda. 13åring avled efter olycka under en dyklektion i Norrtälje. Ryktas om att E.M.D ska vara sista jokern i Melodifestivalen. Någon går runt och kapar ned älgatorn i närheten av Ullared (kan man misstänka "militanta" veganer och djurrättsaktivister? jovisst, visst finns det säkert jägare som inte bryr sig ett dugg om jakten som viltvård utan som tycker det är kul att få komma ut i skogen, träffa polarna, skjuta lite, men hur skulle det se ut om inte älgjakten var tillåten? Jag vet inte, det var bara en stilla undran). Misshandel på Grand och McDonalds i Luciahelgen.

Thats it fo´ks

tisdag 7 oktober 2008

Obama eller McCain

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/usavalet/2008/electoralcompass2008.html kan du tesata om du är mest Obama eller McCain, kanske inte ger några revolutionerande insikter, men lite kul är det. Hade egentligen tänkt gå in och göra DNs nutidsorientering, men den låg inte uppe på deras hemsida, kanske kommer. Alltid kul att se om man hänger med mer än höstadiekidsen. Det gör man (jag) troligtvis inte. Var som sagt iväg och firade födelsedag igår. Trevligt som vanligt och vansinnigt (jo nästan) god kräft- och skinklasange. Låter konstigt, smakar gott. Men sen blev jag arg, och...


Idag är jag arg på: dagens ungdom. Födelsedagsbarnets flickvän vikarierarar som lärare, och det hon berättar (ja, hon har tystnadsplikt, det var inte sådana saker hon pratade om) fick mig att bli överlycklig över att jag lade mina eventuella lärarplaner på hyllan. Fy fasen, vilka små gangsters det finns. Och ändå skulle jag kunna tänka mig att de exempel hon kom med bara var en piss i Nissan av vad somliga lärare har varit med om. Visserligen har jag varit i högljudda diskussioner med familjemedlemmar som har väldigt konservativa åsikter vad gäller skolan. Och som propagerar för betyg i ordning och uppförande (det ser jag väl i och för sig en poäng i), men även förbud mot kepsar och hängiga byxbakar, på lektionerna. Men, det måste ändå bli hårdare tag i skolan. och då menar jag inte dresscode, jag tror verkligen inte att klädseln påverkar ordningen i skolsalarna, det har väl alltid funnits mode, och en keps avgör inte om du är duktig och ordningsam eller inte. Jag menar absolut inte heller att aga ska tillåtas, det är ju bara idioti. Men jag pratar om respekt. Och den respekten ska vara ömsesidig, mellan elev och lärare. hur skapar man då sådan respekt? Hade jag vetat det hade jag troligtvis inte suttit här nu. Men först och främs måste det finnas regler, både för lärare och elever. och regler kan inte finnas utan att det finns straff om man inte följer reglerna. De elever som skiter i alla regler, skiter troligtvis, iallafall just nu, i sina betyg, om de ens kommit upp i de årskurserna att de har betyg. Att visas ut ur klassrummet då? Kanske ibland det de önskar, så det är ingen bra idé, men ibland är det helt enkelt nödvändigt för att det ska bli lugn och ro på lektionen. Skamvrå, tja, det kör man ju med i de populära nanny-programmen, men jag tror inte det skapar respekt att förnedra människor. Att ringa hem till föräldrarna? Tja, det beror på vilka föräldrarna är; går de att prata med? Bryr de sig? Är de kanske själva, elevernas största problem? Svaret är förståss starka ledare, både som lärare och inom elevgruppen, som inte behöver ta till hot och våld för att stärka sina elever och kamrater, och få dem att känna tillhörighet och trygghet. Precis som i Liam Norbergs, något saltade, krönika som jag refererade till igår. Hur man hittar dessa personer, och får dem att bli lärare, eller engagera sig som kamrater, beroende på vilken grupp det handlar om, tja, det är en fråga för rektorerna, eller skolcheferna, vilka naturligtvis också bör vara starka, förtroendeingivande ledare. Kanske är det sådant man bör satsa på från regeringens håll när man satsar mer pengar på högre utbildning (när ska de fatta att inte alla behöver/kan/vill gå på högskola eller universitet), men också, till deras försvar, också på mer lärlingsutbildning (De kanske har fattat ändå).


Jo, vi fick maräng- och dajmglasstårta till efterrätt. Och till det drack jag ett té (som faktiskt var en kräftskivepresent från mig och Linda, vilken god smak vi har..), med smak av kaktus (lite taggig eftersmak... eller hur smakar egentligen kaktus?) och apelsin. Det var väldans gott, behövde varken mjölk eller socker, vilka jag annars brukar behöva överdosera för att få ett riktigt gott té (iallafall svart eller, framförallt, grönt té), som den amatör jag är. Nu finns det tydligen téprovarkurser, det hade varit kul.
För övrigt. Har ni sett min nya blogglänk, till Broarne Blogg (har nätbutik också), visst får man ett rejält göra-om-sug. Trist att jag bor i en hyreslägenhet och inte har något överflöd av pengar och dessutom har tummen ganska nära mitten av näven. Så jag får väl nöja mig med hur jag har det för tillfället. Jag putsade fönster och bytte gardiner i sovrummet igår iallafall. Blev som ett helt nytt fönster, och matchade både katten, den höströda häcken (växthäcken alltså) och lägenheterna mittemot. Trodde jag kunde lagt in en bild, men hittar den inte någonstans på min dator, så ni får förestaälla er hur det ser ut. Tunna röda gardiner, rött "elementskydd" med IKEAs grönsaksmönster, röd matta och vit lampa med spetsmönster i skärmen och två vita snirkliga krukor med nedklippt doftpelargon, respektive döende miniorkidé i. Visst låter det fint. Kanske inte är riktigt lika fint i verkligheten, men det är ju så det är. Väntar med spänning på den dagen "val-av-omtapetsering-lappen" dimper ner. Ska beställa omtapetsering av köket först och främst, hade egentligen tänkt måla själv i somras, men då jobbade jag så mycket att det inte blev av. Och sen har det inte heller blivit av... Jo, förstår ni, i köket har jag gula tapeter med mönster i kubistiska kycklingar och tulpanet, och en likadan bård. Vem som haft den ytterst dåliga smaken att välja dessa tapeter vet jag inte, men jag vet vilket fastighetsbolag som haft den lika dåliga smaken att godkänna denna tapetsering överhuvudtaget. förhoppningsvis blir denna omtapetsering inte så dyr, det är gamla tapeter (men det förklarar det ändå inte). Har tänkt mig vitt i köket. Sovrummet blir nog tyvärr dyrare, men jag står snart inte ut längre med de små blå blommorna och ränderna, konstigt att jag ändå sover så gott som jag gör. Här hade jag iallafall tänkt mig mörkgrått, om det går att få igenom. Och om det finns sådana tapeter i Boråstapeters billighetsutbud, vilket de flesta bostadsbolag tillhandahåller.
Det om detta. Nyheter då? Aftonbladet rapporterar idag om: att svullen mage kan bero på för mycket fibrer (mycket fibrer kräver mycket vatten, kan leda till förstoppning annars (pardon my french...), en ny kille ihjälskjuten i Malmö (VARFÖR håller de på på det viset?!), Aftonbladets läsare tycker det är OK att blogga på jobbet (beror såklart på vad man jobbar med, men det är väl inte konstigt att det inte är ordning och reda i skolorna, när det inte är ordning och reda på arbetsplatserna, eller tvärtom), En kvinna blev av med sina äggstockar när man skulle operera bort hennes blindtarm (är det konstigt att man drar sig för att gå till doktorn?), 1500 har sökt till nya Robinson (ett bantningsknep så gott som något), och Morrisey åker på Turné och släpper två skivor nästa år (trevligt). Enligt Expressen släpper även Per Gessle en ny skiva nästa år (är den på engelska kan det bli riktigt bra, gillar "Son of a Plummer"), Man saknar en dement 82-åring i Ljusdal (han har alltså försvunnit från ett boende, visst är det hemskt, men frågan är om det hade varit bättre med låsta dörrar överallt och gps-sändare i skorna på de gamla, är det en värdig ålderdom?), och Anders Eklund kräver tvångsvård, hotar/varnar för att samma sak annars kan hända igen när han blir fri. Ni som läste mitt inlägg igår vet att jag efterfrågade samma sak. Här måste jag dock komma med en liten rättelse, enligt ett inslag i morgonens (alltså inte i morgon, utan idag på morgonen) rapport i SVT, så får även de som dömts till fängelse, vård, men de får inte samma exklusiva vård som dem som dömts till vård. Var väl egentligen självklart, men man kan aldrig vara säker på någonting nu för tiden. Huruvida Anders Eklund har rätt att kräva någonting överhuvudtaget kan man ju diskutera. Hallands Nyheter skriver om den omdiskuterade, f.d bandchefen i Falkenberg, Jerry Karlsson, som avskedades, eller iallafall omplacerades, för att han spred dålig stämning och propagerade mot ledningen, typ, (trodde inte det var lagligt att plocka bort någon från sitt jobb på grund av sådant, men vad vet jag, yttrandefrihetsgrundlagen anyone?). Han har iallafall fått ett nytt jobb. Som brandman. Och DN då, jo DN har nu lagt ut sin nutidsorientering, så nu ska jag gnugga hjärncellerna och se om jag är lika med som en 15-åring.
Tills nästa gång: Baka lite muffins. De jag bakade enligt receptet jag lade ut igår blev väldigt goda, hade i solrosfrön, men det tycker jag inte att ni ska ha, mosade i bananerna (tog två) och det blev perfekt och saftigt, och bytte ut hälften av sockret mot farinsocker, ummm. Men det bästa var nog ändå hallonen i botten.
Ha det GOTT
Förresten, har ni lagt märke till min nya layout? Riktigt nöjd själv faktiskt.

måndag 6 oktober 2008

Skitsnack

Idag är jag arg på: Allt möjligt. Ja jäklar. Läser igenom kvällstidningarnas hemsidor, den ena värre än den andra. Den rara Sarah Palin, republikanernas vicepresidentkandidat, menar att Obama är kompis med terrorister. Men hon verkar i och för sig inte riktigt sund, mycket konstiga idéer, men hon har ökat försäljningen av glasögon i USA. Brittslingar kan begära ut sina egna rättegångsprotokoll och på så sätt få reda på vem som har vittnat emot dem och vad de har sagt. Och så tycker en del att det är konstigt att så få vågar vittna! Och så är Liam Norberg, den gamle kriminella skådisen, på gång igen. Och som vanligt när fan blir gammal så blir han religiös. Och Norberg menar att man skulle använda sig mer av religiösa värderingar i samhället för att kunna minska kriminaliteten. I Expressens rubrik står det att han menar att starka kärnfamiljer är det enda som kan stoppa kriminaliteten. Då undrar man ju vad han menar med kärnfamilj och läser inlägget. Och inser att det han egentligen menar är att barn borde få växa upp i trygga, kärleksfulla hem, utan att bli slagna, men där man lyssnar på dem. Då kommer också kriminaliteten att minska. Ja, det var förstås en nyhet... Det har vi väl vetat sedan urminnes tider. Men det är rätt intressant att man lyckas göra en nyhet av det. Vad gäller DN, GP och HN har de inga stora nyheter i sina rubriker, bara en notis om Thore Gotthardssons gamla släpkarra, en ickenyhet så god som någon. Och så stod det att man avslöjar årets nobelpristagare i veckan! Var det verkligen ett år sedan sist, känns som det var igår. Och det var dagens tidningskrönika.


Man pratatde om en stor storm som skulle vara i antågande i helgen, så jag röjde och plockade in, mest hemma hos päronen, som fortfarande är på resande fot. Men inte kom det någon storm inte. Visserligen hade det varit några översvämmningar och strömavbrott ut mot kusten, men här blev det bara ett antiklimax och regn.
Igår var jag i Ullareds Bygdegård och tittade på Mamma Mia. Jodå, den var bra, en riktig feelgoodfilm. Men jag tyckte nog ändå att musikalen var snäppet bättre, lite snärtigare humor, lite bättre sång och lite mer trovärdiga skådisar. Sedan var det dött lopp mellan den hemska hettan på cirkus i Stockholm och träsamaken efter plaststolarna i Ullared.
Ikväll ska jag iväg och fira födelsedag, Grattis Morgan! Det brukar vara trevligt och bjudas på hiskeligt god mat. Skulle varit i Halmstad och lunchat med en gammal kursare, men hennes son hade gått och förkylt sig så det får väl bli en annan dag. Får äta min överblivna, vattniga Lasange istället. Tips, ska ni laga Borggårdens Lasange, så ta inte så mycket vatten som det står, borde räcka med 3dl mjölk och 4 dl vatten, istället för 6.
Fick ett tips om att skrämma iväg katten från kristallkronan med hjälp av Tabasco, vet inte riktigt hur man då ska bära sig åt. Klart, preparerar man lampan med Tabascon så kanske han inte klättrar i den, men det blir nog inte så snyggt. Och ställer man en skål under, som jag gjort med pepparn och limejuicen så tycks han inte bry sig alls. Så, som sagt, fler tips emottages varmt.
Och tills dess; moss å grankotte på er alla människobarn