Så skönt det var ute när jag gick hem från jobbet idag, som vår fast kallt, men våren kan ju å andra sidan vara ohyggligt kall. Tidigare på förmiddagen tyckte vi till och med att vi hörde fågelkvitter. Och nu är det klart hur årets maj-blomma ska se ut. Röd och rosa med ljusgrönt i mitt, en något blaskig färgkombo såg det ut.
Sa jag förresten vilken maxtemperatur jag fick i min ugn? 149. 149 GRADER! Trodde det kanske var jag som inbillade mig att maten inte blev färdig. Men nu har elektrikarn varit här, men var inte hemma så jag vet inte vad som kommer att hända nu.
Nu verkar det som om jag änteligen jag lyckats välja glasögon. Tack så hjärtligt för alla goda råd! Gulligt av mina kollegor att bli så engagerade i mitt val, ni kan ju visst datorer! Flest röster från alla håll fick par 1, 2 och 5. Känns just nu som om det kommer bli det svarta paret nummer, tada; 1! Men som sagt, har ju ända till i morgon förmiddag på mig att ångra mig.
Igår fick kompisens kusin och hennes man (inte kompisens utan hennes kusins) en dotter. Konstigt att man kan bli så glad för någon annans skull som man bara träffat några gånger. Härligt att se när all jävlighet vänder till lycka.
Men å andra sidan ÄR jag ohälsosamt blödig. Presidentinstallationen igår (var blev Obamas andra dotter av? Först var hon med sen hipp som happ var det bara den andra dottern som var med!), även om det var ett torrt och mesretoriskt tal, inte ett dugg Amerikanskt, konståkningen som nu har dragit igång, galamånaden Januari har varit förödande för min näsdukskonsumtion.
Och på tal om galor. I måndags var det ju idrottsgala. Sportprofiler som Elisabeth Höglund och Björn Ranelid fick lite mer Tv-tid, Stefan Holm hyllades, Gustafsson och Gustafsson fick lite mer Tv-tid, Lennart Bergelin hyllades, Peter Settman fick lite mer Tv-tid. Och så fick Charlotte Kalla Jerringpriset. Som jag har tjatat om var paralympics-skytten Jonas Jacobsson min favorit till priset, men han hade ju redan fått Bragdguldet och fick sedan pris som årets idrottsman med funktionshinder så svenska folket tyckte väl att enough is enough. Så när det till slut stod mellan Kalla och Kallur (i en ny Linda Bengtzinginspirerad frisyr) så hejade jag så klart på Kallur. Vad har Kalla gjort förutom EN makalös skidtävling där hon sprang förbi allt motstånd upp för en backe som i själva verket var en vägg av snö?
Ikväll ska jag återknyta kontakten med min TV. Struntar med andra ord högaktningsfullt i körslagetlaget på Rådhustorget ikväll. Eller som mormor skulle sagt: Skiter väl mitt glada hjärta i. Ajsing Vajsing!
Visar inlägg med etikett Glasögonval. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Glasögonval. Visa alla inlägg
onsdag 21 januari 2009
Våren är på väg
måndag 19 januari 2009
Genmodifikation
Fastnade vid Malous Efter 10 i TV4 nu på morgonen. Det handlade om ett par som hade två söner med en svår, dödlig sjukdom. Den store pojken var nu utom all räddning, han var förlamad, blind och kunde inte höra röster, och de vet inte hur länge han har kvar. Den yngre sonen kommer förmodligen att klara sig om han får en benmärgstransplantation. Kruxet var bara det att de inte hittade en passande benmärg. De har därför skapat en lillasyster med hjälp av provrörsbefruktning. För att benmärgen ska passa och för att inte systern ska bära på anlag för sjukdomen har de testat alla embryon innan de satte in dem. I detta fall kan man tycka att det är helt självklart att man har gjort som man har. I programmet diskuterades emellertid andra aspekter av frågan. I hur hög utsträckning ska det vara tillåtet att välja eller välja bort barn beronde av deras gener och anlag? Handlar det om svåra och dödliga sjukdomar kan det kanske vara förståeligt. Men när det gäller andra handikapp, kön eller förmågor? En svår fråga eller hur. (Dessutom är jag spekulant på Joseph Frank-duken programmet har liggandes på soffbordet).http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=470557
En annan fråga, inte alls på samma nivå, men ändå, Glasögonen. Ni har nu en dag på er att rösta. Hittills är det par nummer 2, de fyrkantiga som leder. Hemma i familjen röstade man på de bruna (nr.5) och själv står jag och väger mellan par 1 och 2, det vill säga de svarta och de fyrkantiga. Får förhoppningsvis mer hjälp i morgon. Saken blir inte lättare av att jag 1. blir urdålig på kort, och 2. Inte ser utan glasögon eller linser, och därför måste stå max 20 centimeter ifrån spegeln om jag provar utan linser.
Vädret då? Kommer rejäla störtskurar till och från, däremellan uppehåll. Får snart våga mig ut för att hämta posten.
Är lite tveksam till min nya telefon. Den är jättesnygg, men har inte lärt mig den än så hittills verkar den helt obegriplig och saknar eventuellt vissa av de finesser som jag vant mig vid i min gamla telefon, den som hade ett batteri som höll max ett dygn. Den nya telefonen har jag hittills bara laddat en gång utöver startladdningen. Trots att jag testat loss ordentligt. Verkar bra för framtiden. Dessutom är den ju rosa. Men saknar Tetris.
Verkar gå bra för handbollslandslaget. Hittills.
I morgon ser jag fram emot installationen av Obama i Vita Huset, festligt och fartfyllt förhoppningsvis.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4209904.ab
Ikväll är det idrottsgala. Håller som sagt Jonas Jacobsson som favorit till Jerringpriset, nu är det dessutom klart att han satsar för OS i London, tuffare kan man nog inte bli.
Falkenberg åkte ur lördagens körslag. Trots att jag röstade. Så kan det va´.
Kompisen Soffipropp och hennes sambo ska gå på lägenhetsvisning, herregud vad vuxet. Man kan få åldersnoja för mindre! Men lägenheten var snorfin. Undrar om min omtapetsering kommer att ske på denna sidan sekelskiftet? Vill ha vittvittvitt!!
Strax lunch. Sallad. Syns och hörs!
En annan fråga, inte alls på samma nivå, men ändå, Glasögonen. Ni har nu en dag på er att rösta. Hittills är det par nummer 2, de fyrkantiga som leder. Hemma i familjen röstade man på de bruna (nr.5) och själv står jag och väger mellan par 1 och 2, det vill säga de svarta och de fyrkantiga. Får förhoppningsvis mer hjälp i morgon. Saken blir inte lättare av att jag 1. blir urdålig på kort, och 2. Inte ser utan glasögon eller linser, och därför måste stå max 20 centimeter ifrån spegeln om jag provar utan linser.
Vädret då? Kommer rejäla störtskurar till och från, däremellan uppehåll. Får snart våga mig ut för att hämta posten.
Är lite tveksam till min nya telefon. Den är jättesnygg, men har inte lärt mig den än så hittills verkar den helt obegriplig och saknar eventuellt vissa av de finesser som jag vant mig vid i min gamla telefon, den som hade ett batteri som höll max ett dygn. Den nya telefonen har jag hittills bara laddat en gång utöver startladdningen. Trots att jag testat loss ordentligt. Verkar bra för framtiden. Dessutom är den ju rosa. Men saknar Tetris.
Verkar gå bra för handbollslandslaget. Hittills.
I morgon ser jag fram emot installationen av Obama i Vita Huset, festligt och fartfyllt förhoppningsvis.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4209904.ab
Ikväll är det idrottsgala. Håller som sagt Jonas Jacobsson som favorit till Jerringpriset, nu är det dessutom klart att han satsar för OS i London, tuffare kan man nog inte bli.
Falkenberg åkte ur lördagens körslag. Trots att jag röstade. Så kan det va´.
Kompisen Soffipropp och hennes sambo ska gå på lägenhetsvisning, herregud vad vuxet. Man kan få åldersnoja för mindre! Men lägenheten var snorfin. Undrar om min omtapetsering kommer att ske på denna sidan sekelskiftet? Vill ha vittvittvitt!!
Strax lunch. Sallad. Syns och hörs!
fredag 16 januari 2009
HJÄLP!!!
Go´vänner. Jag skulle behöva er hjälp, som ni ser. Jag ska alltså skaffa nya glasögon och vill veta vilka ni tycker att jag ska välja. Bry er inte om glaset, loggorna som sitter därpå, mina konstiga miner eller min stirriga blick (bara ungdomarna som kan det där med att fota sig själva...), utan vilka bågar som passar mig bäst. I ordning; De svarta, de fyrkantiga, de ljusa, de röda eller de bruna. Tala gärna om vad ni tycker genom att trycka på kommentera här under. Har ni ingen Googleadress så välj bara anonym. På torsdag eller fredag bör jag ha bestämt mig.
Tack för hjälpen!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)