Visar inlägg med etikett . Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett . Visa alla inlägg

lördag 12 februari 2011

Kändisliv

Enveten som skam, men nu har han till slut avgått; Mubarak, och egyptierna jublar. Makten har tills vidare lämnats över till armén, som är en värnpliktsarmé och inte en grupp elitsoldater, och ska så småningom leda till ett fritt val är det sagt. Så vi får väl hoppas på det. Men nu är medias experter inne på samma spår som jag i ett tidigare inlägg; blir Marocco nästa del i den muslimska revolutionen i arabvärlden? Mubarak rapporteras nu ha lämnat Egypten och åkt till Förenade Arabemiraten.

Lite sent, men någon kanske har missat att gitarrlegenden Gary Moore avled häromdagen.

Nu är tågbiljetterna till Stockholmsresan beställda, tips på annorlunda shopping och sightseeing är fortfarande välkomna.

Fotbollsklubben Örgryte har gått i konkurs, och flyttas därmed också ned till division ett.

Snabba ryck för Let´s danceaktuella Figge Norling, som redan hunnit få barn ihop med, och planerar bröllop med Lo Kauppi! Kan inte ha varit mer än något år sedan han var gift med Tova Magnusson Norling? Förresten var det Andreas Weise som otippat åkte ur gårdagens program, nu borde det väl ändå snart vara Pascalidous eller Frank Anderssons tur att ryka?

Och Glenn Hyséns nya tandsköterska säger att Hyséns ex-fru ringer henne på nätterna, men det vill inte ex-fru Hysén, som enligt tidningarna dessutom vägrar skriva på skilsmässopapprena, kännas vid. Ja, jag undrar jag, och framförallt undrar jag vad de har att vinna på att dela allt med kvällsdrakarna?

Hur krisig är egentligen Pontus Kåmarks ekonomi som får honom att ena veckan göra spelreklam iklädd kvinnokläder, och andra som lättklädd hårdrockare. Eller börjar han tycka att han kommer för långt bort från rampljuset?

Dagens té-tips; har ni provat Pukkas téer? jättegoda, finns på hälsokosten, både betydligt godare och billigare än Kusmis téer, och nästan lika snygga förpackningar.

Och så var det schlagerdags igen, och efter en snabb genomlyssning av kvällens bidrag låter mitt omdöme såhär: Först ut Brolle, och Brolle är ju Brolle, och honom ska man ju både se och höra för att det ska bli så bra som möjligt. Klippet som svt.se förhandsvisar kanske inte var den bästa delen av låten dock. Loreen kommer sen, och det vet jag inte alls vad jag ska säga om, men de som sagt att det låter Toni Braxton sätter huvudet rätt på spiken, fast med lite etnoinfluenser, nog ingenting som tilltalar mellopubliken. Nummer tre ut är Babsan och hans/hennes spenjorer, och ja, pust... Hoppar snabbt över till nummer fyra som är Elisabeth Andreassen, och jösses så pompöst tråkigt! Nummer fem sen är Sanna Nielsen på snurrplatta och Evighetkopia, och det funkade ju sist så varför inte? Men var verkligen sexan, The Monikers låt så dålig? Den svängde ju iallafall rejält. Och det gör väl i och för sig Lena PH-kopian Aniella också, fast... jättekonstigt. Sist ut kommer favoriten 1.17 Christian Walz, och jag hoppas verkligen att han går vidare, tillsammans med Brolle. Och sen skickar vi väl Sanna och The Moniker till andra chansen. Men Elisabeth Andreassens Lars Wallin-klänning ser iallafall fin ut. Tillsammans med Sannas skor.

En man har försökt ta sig in hos Mona Sahlin, polisen eftersöker nu en mörkklädd man...

Spännade; Lindex har gått från klarhet till klarhet, nu ska de samarbeta med stylisten Rachel Zoe (och spännande för oss som följer de sporadiska avsnitt av serien The Rachel Zoe Project som sänds då och då i svensk Tv, så är hon nu höggravid), som ska styla kedjans vårkollektion. Dessutom samarbetar Marimekko med Converse, mer sånt!

Ikväll blir det melodifestivalkväll med vännerna, och jag tänker försöka ge mig på att baka pizza, får väl se hur det går, och till efterrätt, på begäran; chokladfondant.

tisdag 11 november 2008

Medie-berg-och-dalbana

Å vad jag ser fram emot årets julkalender. Kan det bli en ny Sunes Jul? I år är det nämligen Anders och Måns, som i AndersochMåns, som ska hålla i kalendern. Mycket mer vet jag inte, mer än att de ska leta efter tomten och att det ska bli spänning, men bara att det är just AndersochMåns som ligger bakom bådar gott.
Dagens Lantz i P1, idag med Lantz och Wilson, tog igen på karusellen vad gårdagens program förlorat på gungorna och blev en riktig berg-och-dalbana. Tror inte det var någon som hängde med men ibland kan det vara skönt när P1 tillåtas vara P3 UTAN att för den del förlora sin nyhetsfokusering för att bli kändis- och tonårsproblemsfokuserat.

Idag är jag arg på: Mer varsel, såklart. Hur länge kan det fortsätta? Går det inte att göra något åt det? Vet inte om man ska bli rädd eller bara trött, eller försöka tänka positivt och se att det kan leda till något positivt, för det kan det säkert, men när allt man hör om är företag som drastiskt minskar sin verksamhet eller till och med läggs ner, människor som förlorar sina jobb och folk som tvingas gå från hus och hem när inte a-kassan räcker till. Och det känns inte direkt som om arbetsmarknaden svämmar över med jobb för ett överstuderat vårdbiträde som helst vill jobba med något som har någon som helst beröringspunkt med det man har pluggat, det vill säga nästan allt (Stats-, medie-, och beteendevetenskap). SUCK.
Och så är jag arg på: I Landeryd i Hylte kommun bor en psykiskt sjuk man granne med ett dagis. Denne man har nu hotat att döda barnen och personalen på dagis, samt att spränga dagiset. Det hela har lett till att man nu är tvungen att ha ett vaktbolag på dagiset på dagtid. På kvällar, nätter och helger får föräldrarna ställa upp och vakta lokalerna. Mannen är uppsagd från sin lägenhet (eller, sin och sin, det är mannens mamma som står som hyresgäst till lägenheten, men hon bor någon annan stans), men får bo kvar de tre månader som är uppsägningstid. Så i tre månader får dagispersonal, barn och föräldrar leva i rädsla, vad som händer sedan är för framtiden att utvisa. Jag vill bara tillägga att detta absolut inte är ett inlägg som propagerar för att bostadsbolagen ska diskriminera psykiskt sjuka. Det finns ett enormt spektra av psykisk sjukdom och de flesta psykiskt sjuka är absolut inte farliga, framförallt inte för någon annan än dem själva. Däremot är det bedrövligt att det inte finns tillräcklig hjälp, och om det skulle behövas, särskilda boenden, för svårt psykiskt sjuka människor.
Jag är också arg på: Idioten som springer och tänder eld på Ystad till höger och vänster, se vidare sist i ovanstående punkt.

Har precis druckit upp min kopp (Nej, självklart inte, men det som var i den, men man säger så, ju) Rooibos, Papaya/Lime, otroligt gott té som jag vill puffa lite för. Dricker nästan bara rött té, tillhör den mesiga sorten som vill ha sött och gott té istället för beskt eller grässmakande, även om den senare sorten är nyttigare.
Idag klockan 11 var det exakt 90 år sedan första världskriget tog slut. Tänk egentligen så lite man vet om detta krig i jämförelse med vad vi vet, och fortfarande hör, om andra världskriget, naturligtvis beroende på att det fortfarande finns många kvar i livet som kan berätta om det senare kriget, men det slog mig ändå, hur lite jag vet.

På väg att bli pladdrig igen, i morgon är det klippning som gäller, hade tänkt mig en bob.
Moss-å-Grankott

tisdag 7 oktober 2008

Obama eller McCain

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/usavalet/2008/electoralcompass2008.html kan du tesata om du är mest Obama eller McCain, kanske inte ger några revolutionerande insikter, men lite kul är det. Hade egentligen tänkt gå in och göra DNs nutidsorientering, men den låg inte uppe på deras hemsida, kanske kommer. Alltid kul att se om man hänger med mer än höstadiekidsen. Det gör man (jag) troligtvis inte. Var som sagt iväg och firade födelsedag igår. Trevligt som vanligt och vansinnigt (jo nästan) god kräft- och skinklasange. Låter konstigt, smakar gott. Men sen blev jag arg, och...


Idag är jag arg på: dagens ungdom. Födelsedagsbarnets flickvän vikarierarar som lärare, och det hon berättar (ja, hon har tystnadsplikt, det var inte sådana saker hon pratade om) fick mig att bli överlycklig över att jag lade mina eventuella lärarplaner på hyllan. Fy fasen, vilka små gangsters det finns. Och ändå skulle jag kunna tänka mig att de exempel hon kom med bara var en piss i Nissan av vad somliga lärare har varit med om. Visserligen har jag varit i högljudda diskussioner med familjemedlemmar som har väldigt konservativa åsikter vad gäller skolan. Och som propagerar för betyg i ordning och uppförande (det ser jag väl i och för sig en poäng i), men även förbud mot kepsar och hängiga byxbakar, på lektionerna. Men, det måste ändå bli hårdare tag i skolan. och då menar jag inte dresscode, jag tror verkligen inte att klädseln påverkar ordningen i skolsalarna, det har väl alltid funnits mode, och en keps avgör inte om du är duktig och ordningsam eller inte. Jag menar absolut inte heller att aga ska tillåtas, det är ju bara idioti. Men jag pratar om respekt. Och den respekten ska vara ömsesidig, mellan elev och lärare. hur skapar man då sådan respekt? Hade jag vetat det hade jag troligtvis inte suttit här nu. Men först och främs måste det finnas regler, både för lärare och elever. och regler kan inte finnas utan att det finns straff om man inte följer reglerna. De elever som skiter i alla regler, skiter troligtvis, iallafall just nu, i sina betyg, om de ens kommit upp i de årskurserna att de har betyg. Att visas ut ur klassrummet då? Kanske ibland det de önskar, så det är ingen bra idé, men ibland är det helt enkelt nödvändigt för att det ska bli lugn och ro på lektionen. Skamvrå, tja, det kör man ju med i de populära nanny-programmen, men jag tror inte det skapar respekt att förnedra människor. Att ringa hem till föräldrarna? Tja, det beror på vilka föräldrarna är; går de att prata med? Bryr de sig? Är de kanske själva, elevernas största problem? Svaret är förståss starka ledare, både som lärare och inom elevgruppen, som inte behöver ta till hot och våld för att stärka sina elever och kamrater, och få dem att känna tillhörighet och trygghet. Precis som i Liam Norbergs, något saltade, krönika som jag refererade till igår. Hur man hittar dessa personer, och får dem att bli lärare, eller engagera sig som kamrater, beroende på vilken grupp det handlar om, tja, det är en fråga för rektorerna, eller skolcheferna, vilka naturligtvis också bör vara starka, förtroendeingivande ledare. Kanske är det sådant man bör satsa på från regeringens håll när man satsar mer pengar på högre utbildning (när ska de fatta att inte alla behöver/kan/vill gå på högskola eller universitet), men också, till deras försvar, också på mer lärlingsutbildning (De kanske har fattat ändå).


Jo, vi fick maräng- och dajmglasstårta till efterrätt. Och till det drack jag ett té (som faktiskt var en kräftskivepresent från mig och Linda, vilken god smak vi har..), med smak av kaktus (lite taggig eftersmak... eller hur smakar egentligen kaktus?) och apelsin. Det var väldans gott, behövde varken mjölk eller socker, vilka jag annars brukar behöva överdosera för att få ett riktigt gott té (iallafall svart eller, framförallt, grönt té), som den amatör jag är. Nu finns det tydligen téprovarkurser, det hade varit kul.
För övrigt. Har ni sett min nya blogglänk, till Broarne Blogg (har nätbutik också), visst får man ett rejält göra-om-sug. Trist att jag bor i en hyreslägenhet och inte har något överflöd av pengar och dessutom har tummen ganska nära mitten av näven. Så jag får väl nöja mig med hur jag har det för tillfället. Jag putsade fönster och bytte gardiner i sovrummet igår iallafall. Blev som ett helt nytt fönster, och matchade både katten, den höströda häcken (växthäcken alltså) och lägenheterna mittemot. Trodde jag kunde lagt in en bild, men hittar den inte någonstans på min dator, så ni får förestaälla er hur det ser ut. Tunna röda gardiner, rött "elementskydd" med IKEAs grönsaksmönster, röd matta och vit lampa med spetsmönster i skärmen och två vita snirkliga krukor med nedklippt doftpelargon, respektive döende miniorkidé i. Visst låter det fint. Kanske inte är riktigt lika fint i verkligheten, men det är ju så det är. Väntar med spänning på den dagen "val-av-omtapetsering-lappen" dimper ner. Ska beställa omtapetsering av köket först och främst, hade egentligen tänkt måla själv i somras, men då jobbade jag så mycket att det inte blev av. Och sen har det inte heller blivit av... Jo, förstår ni, i köket har jag gula tapeter med mönster i kubistiska kycklingar och tulpanet, och en likadan bård. Vem som haft den ytterst dåliga smaken att välja dessa tapeter vet jag inte, men jag vet vilket fastighetsbolag som haft den lika dåliga smaken att godkänna denna tapetsering överhuvudtaget. förhoppningsvis blir denna omtapetsering inte så dyr, det är gamla tapeter (men det förklarar det ändå inte). Har tänkt mig vitt i köket. Sovrummet blir nog tyvärr dyrare, men jag står snart inte ut längre med de små blå blommorna och ränderna, konstigt att jag ändå sover så gott som jag gör. Här hade jag iallafall tänkt mig mörkgrått, om det går att få igenom. Och om det finns sådana tapeter i Boråstapeters billighetsutbud, vilket de flesta bostadsbolag tillhandahåller.
Det om detta. Nyheter då? Aftonbladet rapporterar idag om: att svullen mage kan bero på för mycket fibrer (mycket fibrer kräver mycket vatten, kan leda till förstoppning annars (pardon my french...), en ny kille ihjälskjuten i Malmö (VARFÖR håller de på på det viset?!), Aftonbladets läsare tycker det är OK att blogga på jobbet (beror såklart på vad man jobbar med, men det är väl inte konstigt att det inte är ordning och reda i skolorna, när det inte är ordning och reda på arbetsplatserna, eller tvärtom), En kvinna blev av med sina äggstockar när man skulle operera bort hennes blindtarm (är det konstigt att man drar sig för att gå till doktorn?), 1500 har sökt till nya Robinson (ett bantningsknep så gott som något), och Morrisey åker på Turné och släpper två skivor nästa år (trevligt). Enligt Expressen släpper även Per Gessle en ny skiva nästa år (är den på engelska kan det bli riktigt bra, gillar "Son of a Plummer"), Man saknar en dement 82-åring i Ljusdal (han har alltså försvunnit från ett boende, visst är det hemskt, men frågan är om det hade varit bättre med låsta dörrar överallt och gps-sändare i skorna på de gamla, är det en värdig ålderdom?), och Anders Eklund kräver tvångsvård, hotar/varnar för att samma sak annars kan hända igen när han blir fri. Ni som läste mitt inlägg igår vet att jag efterfrågade samma sak. Här måste jag dock komma med en liten rättelse, enligt ett inslag i morgonens (alltså inte i morgon, utan idag på morgonen) rapport i SVT, så får även de som dömts till fängelse, vård, men de får inte samma exklusiva vård som dem som dömts till vård. Var väl egentligen självklart, men man kan aldrig vara säker på någonting nu för tiden. Huruvida Anders Eklund har rätt att kräva någonting överhuvudtaget kan man ju diskutera. Hallands Nyheter skriver om den omdiskuterade, f.d bandchefen i Falkenberg, Jerry Karlsson, som avskedades, eller iallafall omplacerades, för att han spred dålig stämning och propagerade mot ledningen, typ, (trodde inte det var lagligt att plocka bort någon från sitt jobb på grund av sådant, men vad vet jag, yttrandefrihetsgrundlagen anyone?). Han har iallafall fått ett nytt jobb. Som brandman. Och DN då, jo DN har nu lagt ut sin nutidsorientering, så nu ska jag gnugga hjärncellerna och se om jag är lika med som en 15-åring.
Tills nästa gång: Baka lite muffins. De jag bakade enligt receptet jag lade ut igår blev väldigt goda, hade i solrosfrön, men det tycker jag inte att ni ska ha, mosade i bananerna (tog två) och det blev perfekt och saftigt, och bytte ut hälften av sockret mot farinsocker, ummm. Men det bästa var nog ändå hallonen i botten.
Ha det GOTT
Förresten, har ni lagt märke till min nya layout? Riktigt nöjd själv faktiskt.