Visar inlägg med etikett Poliser. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Poliser. Visa alla inlägg

torsdag 1 september 2011

Motormagasinet





Igår var kompisen Linda och hennes lilla trollunge här på besök. Sådant här har de i sin trädgård (tack!). Tyvärr gör inte min kamera (eller rättare sagt kunskapen om hur jag ska hantera den) rättvisa åt färgen, som är någon slags skarpt gammalrosa om sådant nu finns.

Västtrafik byter ut sina bussar mot sådana som drivs med el. Men varför el undrar jag då i min okunnighet. El är väl inte det mest miljövänliga man kan tänka sig? Fast det klart, det beror ju på hur elen utvinns. Vad kommer buss-elen från?

Idag är jag arg på: Hur kommer det sig att det finns så få övre åldersgränser? I detta fallet tänker jag främst på bilkörning. Varför finns det inga övre åldersgränser för hur länge man får köra bil utan att testas?! Det är ju både idiotiskt och livsfarligt att låta (och nu generaliserar jag, det vet jag, jag vet att inte alla är det, men många) smått förvirrade, halvblinda, reaktionsslöa 80+are befinna sig ute på vägarna utan att kollas upp med jämna mellanrum.

Lite gulligt på något sätt att se den smått bedagade rockpoetikonen Patti Smith bli rörd till tårar när hon höll sitt Polarpris-tal. Skönt med stjärnor som visar lite mänsklighet. Bedrövligt av mig att inte känna till mer av Smith än Springsteendängan "Because the Night" men den är å andra sidan ruggigt bra. Pristagarna i den klassiska kategorin; Kronos Quartet vet jag inte mycket om. Ingenting alls egentligen.

Som väntat var det Annie Lööf som valberedningen föreslog som ny partiledare för Centerpartiet. Hon har tydligen varit majoritetens favorit under en längre tid. Men tydligen är hon skriven i Värnamo fast hon bor med maken i Stockholm. Tänk jag trodde att man var tvungen att vara skriven på det ställe där man bodde största delevn av tiden, så har det iallafall varit förr. Men det kanske har ändrats?

Enligt nya uppgifter från Tv.s Uppdrag granskning stjäls det stora summor pengar, och andra föremål från polisens förvar. Och en stor del av stölderna utreds aldrig. På något sätt känns det inte som någon överraskning, kanske (jo, det gör jag ju) tittar jag för mycket på Tv. Men kvinnan som blev av med en av sina påsar med 40 000 (tror jag det var) kronor som hon hade i en bokhylla och som hade blivit omhändertagna efter en brand... Får inte hon lite grann skylla sig själv. Jag menar, hur vårdslöst är det inte att ha tiotusentals kronor liggande framme i plastpåsar? Å andra sidan borde man ju få göra hur man vill i sitt eget hem. Men med tanke på hur tydliga reglerna är för att ha stöldbegärlig egendom liggandes framme i en bil så undrar man ju.

Det finns ett överskott av kyrkobyggnader i Sverige och kostnaderna för drift och underhåll ökar i takt med att antalet kyrkobesökare minskar (var det i Malmö man skulle göra om en kyrka till galleria?). Det hade varit ett verkligt intressant uppdrag att försöka öka Svenska kyrkans popularitet, för man kan ju faktiskt inte fortsätta i samma stil i decennium efter decennium som framförallt landsbygdskyrkorna gör, man måste ju inse att man måste förnya sig och följa efter samhällets utveckling. Så, är det någon som ser detta så skulle det vara ett uppdrag jag kan tänka mig att ta på mig, men det kostar ju såklart.

Hur tänker de kvinnor som skickar kärleksbrev till Anders Behring Breivik? Jag kan iallafall inte förstå det på något sätt.

Tv4 visar höstmode; Studio 54, 70-talsglam är det som gäller. Helst med mycket päls, ormskinn, polokragar och färger som skär sig. Så då vet vi det. Fast i mitt fall gäller det nog snarare att hitta höstens mode-diet, tycker medlehavsdieten (fisk, frukt, grönsaker, nötter och olivolja. Med en liten sked honung på toppen!) låter sympatisk. Tror minsann att det superdupergoda champinjonsoppan jag lagade häromdagen faller under den rubriken:
Koka ihop en påse frysta champinjoner (eller färska om man har det hemma, men de påsfrysta är smidigt), lök, vitlök (blir gott även utan, men vitlöken sätter lite extra piff), bönor (jag tog Borlottibönor, mest för att jag gillade namnet), turkisk yoghurt, buljong (använder alpnaerings grönsaksbuljong på burk), dill, salt, svartpeppar och lite ädelost (fast det var nog inte medelhavsmat, då skulle det nog varit get- eller fårost istället), mixa lite grann och koka upp igen.

Igår var det Rockbjörnengala. På Gröna Lund. Och med Dregen och Elsa Billgren som värdar. Bland vinnarna fanns Veronica Maggio, Håkan Hellström, Daniel Adams-Ray, Mando Diao, och förstås The Ark. Vinst för mest utflippade klädsel gick till Magnus Uggla; svarta jeans och skinnjacka, och därtill ett par svarta solglasögon. Hur tänkte han?!

Nu ska jag iväg och hämta plommon. Det låter väl som Medelhavsmat?

onsdag 9 mars 2011

Nu verkar det ändå som att Jonas Sjöstedt bestämt sig för att utmana Lars Ohly om partiledarposten i Vänsterpartiet. Tidigare har han ju sagt att han står bakom Ohly och inte står till förfogande som ny partiledare så länge Ohly själv vill sitta kvar på posten. Har som sagt tyckt att Sjöstedt verkar vara en klok och sympatisk politiker ända sedan han var och pratade på min gymnasieskola före EU-parlamentsvalet någon gång i slutet av 90-talet, och tror faktiskt att han skulle bli en bra partiledare som kanske skulle kunna hjälpa upp vänsterpartiets röstsiffror till nästa val.
Leif Pagrotsky har däremot (åter igen) tackat nej till att kandidera till partiledarposten för Socialdemokraterna. Tydligen står det nu mellan Mikael Damberg, Håkan Juholt, Sven-Erik Österberg och Thomas Östros, sossarna bjuder inte på någon charm-offensiv direkt!

Och på tal om att komma ut; nu har lillebror Hysén, det vill säga Glenn Hyséns yngste son, Anton, även han fotbollsspelare, kommit ut som bög. Är ju inte klokt att inte fler idrottsmän vågar vara öppna med att de är homosexuella. Varför skulle idrottsvärlden vara så väsensskild från övriga samhället i denna fråga?

Tänkte inte på det; det verkar ju faktiskt som att en stor del av befolkningen i Libyen faktiskt är så hjärntvättade av Gadaffis ledning att de vill ha honom kvar som ledare. För det får man nog trots anta att de är när de ordagrannt upprepar hans slagord om att revolutionärerna är drogade alQuaida-medlemmar.

På väg från jobbet idag stod en stor polispiketbil och spärrade trottoaren. Har tydligen varit väpnat rån mot Sparbanken i Vaggeryd. Skott ska ha avlossats, men inte blev träffad. Är ju ändå en ganska bra bit från Vaggeryd och hit, står det då poliser i varenda vägkorsning på hur många mils avstånd från Vaggeryd?

Heja Helena Ekholm - nu VM-guld!

Idag är jag arg på: Nu kostar bensinen över 14 kronor litern. Och jag vet att miljöivrarna (jo, det klart man vill att miljön ska bli bättre, men jag tror på att det ska ske genom forskning och framsteg, inte genom tillbakagång) tror att det ska få folk att köra mindre bil. Och visst, när det gäller folk i stan, som har möjlighet att transporteras med hjälp av kollektivtrafiken, så kanske det är så. Men för oss på landet då?! Och kom nu inte och säg att vi får skylla oss själva som tvunget ska bo på landet. För hur skulle det se ut om alla bodde i städerna? Alla har inte heller möljighet, varken av ekonomiska, eller andra anledningar, möjlighet att bo i städerna. Och för den delen så är det ju också många som bor i städerna och jobbar i glesbygden, de måste ju också ta sig fram med bil. Nej, politikerna får nog komma på andra sätt om de vill ha en levande landsbygd.

En 30-årig Kuwaitier (heter det så om man kommer från Kuwait?) har nu gripits i Glasgow, misstänkt för medhjälp till slävmordsbombningen i Stockholm i vintras.

En 90-årig man på ett demensboende i Lund har avlidit efter ett slagsmål med sin 79-årige granne, i stridens hetta efter någon av deltävlingarna i årets Melodifestival. Dödsorskaen är ännu inte klarlagd...

Spännande; till Bokmässan i höst - punkdrottningen Nina Hagen!


Nu får jag ge mig ut i snövädret igen (trodde ju på vår nu!), glömde ju att posta födelsedagskorten i min distraktion över polisbilen (inte så ofta vi ser sånt här i min lilla del av världen).

Tjing Tjing!

måndag 11 oktober 2010

Glampolitik?

Jaha, regissören Jasenko Selimovic (före detta konstnärlig ledare på Göteborgs stadsteater, nu chef för SRs Radioteater, ni känner säkert igen honom när ni ser honom) blir ny statssekreterare hos nye integrationsministern Erik Ullenhag (känns inte det lite typiskt på något sätt, att Ullenhag, om han själv fått välja, ville ha med lite glammig (?!) kulturelit i sitt departement? Han känns lite som den typen, lite som Leif Pagrotsky).

Soulprofilen Solomon Burke, 70, (Everybody needs Somebody to Love, Cry to Me) är död, han avled ombord på ett flygplan på väg till Amsterdam där han skulle uppträda, orsaken till dödsfallet är ännu inte klarlagd, men får jag gissa (på ett sådär icke-dömande Anna Skipper-sätt) så skulle jag tro att hans kroppshydda kan ha haft något med saken att göra. Möjligen kan det faktum att han har 21 barn och 90 barnbarn också ha tagit knäcken på honom?

Borrhålet ner till de instängda gruvarbetarna i Chile är nu klart, nu gäller det bara (!) att få upp dem (innan allt rasar).

Idag är jag arg på: Nu är de igång igen, har de förresten erkänt, djurrättsaktivisterna, kan de verkligen vara så dumma att de tror att de gör minkarna en tjänst när de släpper ut dem? DE KLARAR SIG INTE UTE I DET VILDA, dessutom FÖRSTÖR DE FÖR, OCH ÄTER UPP ANDRA DJUR! Fattar ni inte det? Och minkfarmsägarna blir visserligen ledsna, men de har ju minkarna försäkrade, så de köper ju bara in nya minkar (iallafall enligt den drabbade minkfarmsägaren i Vaggeryd) så de innebär ju ingen större förlust för minkfarmarna. De som drabbas mest är ju DJUREN, fattar ni inte det?! (Men det finns naturligtvis undantag)

19-åringen (hette han Rasmus?) som försvann efter en fest på Hisingen i Göteborg för två veckor sedan, har nu hittats död i Göteborgs fiskehamn. Polisen misstänker inget brott.

Skolverket har föreslagit att man i den nya läroplanen ska likställa de fem stora världsreligionerna, och inte, som nu, ge kristendomen särställning. Folkpartiet (och inte KD som man kanske skulle tro annars) säger nej till detta, och menar att kristendomen har så stor del i det svenska samhällets uppbygnad och historia att man inte kan ta bort tyngdpunkten på den. Visserligen är Sverige (i alla fall i teorin) ett sekulariserat samhället, men å andra sidan kan Björklund faktiskt ha lite rätti det han säger. För att förstå Sveriges uppbygnad och historia, så måste man nog sätta sig in mer i kristendomen än i de andra religionerna. Å tredje sidan kanske det skulle grundlägga en större förståelse och acceptans av andra kulturer och religioner om inte kristendomen i skolan sågs som den första och största? Huruvida det var rätt eller fel av Björklund att sätta sig upp mot Skolverkets förslag kan man däremot diskutera, dock inte jag, här och nu.

Idag var det premiär för älgjakten här, i min del av världen. Och visst är det väl så att det måste jagas för att hålla älg- och rådjurs- och vildsvins- och allt vad det nu är- stammen nere. Men inte är det väl någon som tror på att jägarna bara jagar för att vara goda viltvårdare, och för den härliga kamratskapen och närheten till naturen, visst är det väl så att de tycker det är kul när det pangar, och att de får status efter hur många taggar de har på väggen därhemma. I alla fall är det så det fungerar här, i min del av världen. Själv erkänner jag villigt att jag inte för allt smör i Småland skulle kunna vara med på en älgjakt, alldeles för blödig, tror förresten inte jag hade haft tålamod heller.

Detta tyckte jag var årets (okej, nu tar jag väl i lite) prestation av polisväsendet. Den gotländske polisen som rimmar ihop en händelserapport kring omhändertagandet av en kille på fyllan. Fram för mer rim i byråkratin!

Nobelsfredspristagaren, Liu Xiaobos fru sitter i husarrest efter att ha träffat sin man i fängelset och delgett honom nyheten om priset, nu får hon inte uttala sig till media eller träffa sina vänner. Nu är Vickan och Daniel på besök i Kina, visar upp sig på bilder från Kinasiska muren och så. Olika falla ödets lotter.

Oj då! Dammen som läckt ut giftig massa, och nu riskerar att rasa, i Ungern, är bygd direkt på lergrund, och orsaken till att muren spricker är att den glider! Japp... hur tänkte man här?!

Jag har sagt det förut, Nord-Korea, visst är det gräsligt grymt (se framförallt bild 9 och 11 och videon)?

Nu ger jag mig in i dimman för att hämta posten, ikväll Yoga

torsdag 8 april 2010

Huvva!

Idag är jag arg på: Vad var det för idiot till man som fick för sig att kissa i en av frysdiskarna på Willys, Eurostop i Halmstad?! Inte kan väl han ha varit riktigt frisk?

Men, suck, polisen i Skåne menar att förbudet mot rasistiska tillmälen hämmar polisarbetet...

Det har varit blodig statskupp i Kirgizistan där oppositionen nu tagit över makten.

Och som jag har sagt innan, på tal om att äldreminister Maria Larsson (och jan Björklund) vill införa en lag som ska tvinga kommunerna att ordna gemensamt boende för äldre par, det är inte så lätt som det låter. Det är inte alla som vill bo ihop när de "kommer in på hemmet", det är inte ens bra för alla. Och hur lätt är det för den friska kvinnan att säga att hon inte vill/orkar bo ihop med sin sjuka make, efter ett helt liv ihop? Och den sjuke maken kanske inte ens Kan tala om vad han vill, eller vad han tror är bra för honom. Så snälla Maria Larsson, ta det lite försiktigt med vad du tänker lagföra, för visst är vä också detta en form av överförmynderi?!

Arbetarna på Carlsberg i Danmark har gått ut i strejk efter ett förbud mot att dricka starköl mer än på lunchrasten, och att de därför inte har samma möjlighet att dricka sina avtalsenliga tre öl om dagen. Inte är det väl första april idag? Only in Denmark kids, only in Denmark...

Är också arg på: Vissa av våra politiker vill införa specialregler för ungdomar på arbetsmarknaden, syftet ska vara att det ska vara lättare för unga att komma in i arbetslivet, allt väl så långt, men priset för kalaset blir att samma trygghet och villkor som gäller för äldre arbetare, inte ska gälla för ungdomarna. LAS, turordningsregler och skäliga ingångslöner kan de glömma. Och förebilden Holland kanske inte är så bra trots allt.


Nu ska jag strax åka till stan och hämta mina linser, förmodligen blir det blomköp och kanske museiebesök också. Fast helst skulle jag velat vara på Trädgårdsmässan i Älvsjö. Men ikväll blir det badtunnebad med jobbarkompisarna.

fredag 6 februari 2009

Hur dum får man vara?

Se här vad jag har fått. Tydligen är början av året den tid man ligger mest rätt till med sin budget på det kommunala bostadsbolaget. Nu håller frysen -18 grader istället för de -28 den gamla frysen höll. Hittade dessutom en mängd frysvaror som jag inte hade en aning om att de fanns där.
Var inne en sväng på Gekå´s och köpte mig en korg som jag snabbt och lätt målade med färg som skulle suttit på mina köksväggar och med en schablon från Panduro.
Enligt kissekatt är svart läppstift det hetaste just nu. Så går det när man har en fablesse för mina sminkpenslar.
Idag är jag arg på: De idioter till Malmöpoliser som ska filma bevis för att sätta dit upploppskidsen i Rosengård och istället gör bort sig rejält genom att filma när de använder en rasistisk/hets-mot-folkgrupp-jargong. Hur tänkte de där?! Polismännen är nu förflyttade och placerade i inre tjänst, a.k.a. skrivbordsjobb under tiden för utredning av fallet. Och chefen Ulf Semperts inblandning och kunskap om händelsen ska nu också utredas. Så kan det gå.
Kommer ni ihåg skolan i Kiruna som brann för ett litet tag sedan. Nu har man åtalat en 15-årig flicka för branden. Enligt säker källa (Aftonbladet 2009.02.06) var orsaken till anläggandet av branden att flickan var mobbad i skolan och därför fick specialundervisning tre dagar i veckan, nu ska skolan spara in och flickan får bara specialundervisning en dag i veckan. Det är inte lätt att vara liten i en stor värld.
Innan jag var på det stora varuhuset och handlade korg (och sockar) var jag i stan och hämtade mina nya glasögon. Känns faktiskt väldigt bra hittills.
Vad har hänt med den 12-åriga sydamerikanska flickan i Varberg som man flera gånger idag har gått ut med en efterlysning på i de lokala nyheterna och även gått in under ordinarie riksradiosändningar idag? Hur kommer det sig att man går ut med en efterlysning så snart, hon har tydligen bara varit borta sedan idag på morgonen, och enligt vad jag läst i mina kriminalromaner måste man vara försvunnen i minst 24 timmar innan polisen gör något, eller det kanske bara gäller vuxna människor?
I dagens Lantz i P4 hade man genomgång av morgondagens Melodifestivalbidrag. Så tråkigt såå. Men å andra sidan fick man bara höra en liten snutt av varle låt och man fick ju inte se vad de hade på sig eller hur de lade upp sin show. Till och med min favorit Caroline af Ugglas gjorde mig besviken. Visst gör hon sina Joplincovers bra, men inte när hon använder dem som egna bidrag i melodifestivalen, men det kanske blir bättre när man får höra hela låten. Annars tror jag nog trots allt på Scotts och jag antar att också Shirley går vidare. En lågoddsare.
Anja åkte ur, Hansdotter åkte ur, Lindell-Vikarbyn åkte och ramlade, Järbyns knä höll inte, Larsson hinner inte bli hel till VM, och nu är tydligen även skidskyttet illa ute eftersom Björn Ferry inte är riktigt frisk. Nu står vårt hopp till ACO, Kalla och Södergren. Som vanligt.
Och alliansen har enats om att riva upp förbudet mot att bygga nya kärnkraftverk. Låter lite skevt i mina öron, men vad vet jag, kanske är det nödvändigt? Och på tal om politiker så gjorde Helsingborgs Dagblad i förra veckan en undersökning om svenska riksdagsmäns kultur(o)vanor, så här såg det ut: http://hd.se/kultur/2009/01/25/politikernas-baesta/ fördomsfull som jag är så tror jag att Pagrotsky är mest "kulturell" i riksdagen. Vad tror ni? Läste inte alla svar, men mest förvånad blev jag över Eskil Erlandssons största scénupplevelse som var ett besök på Bolsjojteatern! Trodde man inte om jordbruksministern.
Tvättstugan väntar. Fridens!