Igår var det dags för årets besök på bokmässan. Kändisbonanza! Eftersom jag bara var där några timmar struntade jag så gott som i alla monterprogram, alla utom Nathan, ni vet Ninas Nathan, pepparkornsögda musikern Nathan Larson som nu även är författare och som berättade om sin bok, noir-deckaren Dewey Decimal, och sin dystopiska syn på framtidens New York. Istället gick jag runt runt och tittade och lyssnade en snutt på allt och alla. Mest Starstruck blev jag nog inför MA Nuuminen (!), Plura och Skavlan (som är betydligt längre och snyggare i verkligheten än i TV, och ser betydligt yngre ut, det var tyvärr precis motsatt med Thomas Bodström och Jonas Inde), och så Olle Ljungström som hade sin egen one-man-show (syns man inte så finns man inte) på stationen, och så hörde jag Mario Vargas Llosa, men det gick förståss inte att se något eftersom ungefär en fjärdedel av mässbesökarna flockades framför nobellpristagaren (det vill säga de som inte stod i kö till sigenringen med Leif GW Persson, för det var oroväckande många). Mest sympatisk, och det är här att lära av kulturen kommer in, var deckarförfattaren Ann Rosman, som förutom att lägga lite möda och en tjärad repstump i signeringen, var oerhört ödmjuk och verkade uppriktigt glad och lättad över att jag tyckte om hennes böcker. Visserligen är hon ganska ny i författarsvängen, men mitt andra exempel på att man kan vara ödmjuk trots att man har ett arbete som kräver vassa armbågar, är mer långvarig i kulturbranschen, nämligen favoriten och gårdagens "Tack för musiken" gäst Lars Winnerbäck. Och det är genom att lära av dessa människor man kan inse att man faktiskt inte behöver förändra sig och bli kall och hård för att man har ett arbete som kanske kräver det. Istället kan man göra sina mjuka armbågar till en tillgång och förändra det man gör utifrån det. Jag tror ju definitivt att sympatiska ödmjuka kulturutövare (även om det verkar gå ganska bra även för Ranelid och Dolph Lundgren) tjänar på att vara som de är och lockar till sig en större publik än om de hade anpassat sig till hur de borde agera för att få framgång och vässat armbågarna till vapen.
På tal om Lars Winnerbäck så skriver Aftonbladet att en spermabank i Danmark nu slutat ta emot bidrag från rödhåriga män eftersom det inte finns någon efterfrågan och att rödhårighet räknas som ett genetiskt handikapp. Själv räknar jag min rödhårighet till en av mina få fördelar. Så då kanske Danmark ändå inte är ett land för mig.
Lars Vilks hade tydligen varit på bokmässan ändå. Ni kan ju bara tänka er vad som hade kunnat hända om någon av hans "ovänner" fått för sig att utföra ett terrordåd där, nästan så man blir kallsvettig bara av tanken.
Och nu är bokmässan så stor att till och med SJ kostar på sig att göra ett extra stopp vid Lisebergs station för att alla som skulle till bokmässan kunde gå av där. Pluspoäng för sånt.
Förlagsredaktör kanske man skulle kunna bli? Fast enligt DIK finns det redan ett överskott på sådana, men visst har man en bild av att de flesta är snart pensionsfärdiga?
Idag är jag arg på: Användandet av nattbettskenor för att minska effekterna av sammanbitna käkar och tandgnisslan har ökat radikalt, bland tjejer runt 25 har det till och med fördubblats. Jag är en av dem som nobbat bettskenan trots att jag kanske hade behövt en, och jag förstår verkligen att det finns ett behov, och hoppas att det snart händer något i vårt samhälle som gör att det behov som går hand i hand med ökad stress och oro, minskar, annars riskerar vi snart att se ett Sverige där unga kvinnor börjar tappa tänder igen.
Inte för att vara sådan, men jag har en känsla av att Centerns nya partiledare Annie Lööf just nu har ett stort behov av en bettskena. Trots att hon enligt uppgifter i kvällsblaskorna till och med tjänar mer än Fredrik Reinfeldt.
Nu ansöker Palestina om att bli erkänt som stat och fullvärdig medlem av FN.
Och igår försvann allt hopp för att HBK ska kunna stanna kvar i Allsvenskan till nästa säsong. Superettan, here we come!
När fan blir gammal. Nu säger Moderaterna att det inte är tvunget att privatisera välfärden, det viktigaste är att den fungerar! Och i samband med det läggs tre av äldreboendena i Falkenbergs kommun ut på anbud. Antar att det inte är läge att kommentera det mer än så.
75 000 om dagen omsätter den 28-årige (28 verkar vara åldern som gäller för året om man vill vara framgångsrik, både Annie Lööf och Gustav Fridolin är 28) norrmannen bakom Wordfeud-appen på sin idé. Och det kan man förstå, det har ju blivit en Wordfeud-mani nu. Bara på tåget till Göteborg igår satt folk på vart och vartannat säte och jagade ord Men man måste väl ändå säga att det är en bra fluga. Att hitta ord kan väl aldrig vara fel, även om appens ordlista är mer än märklig, men nu ryktas det om att SAOL ska läggas in som ordlista istället för den nuvarande.
Idag är det ledig söndag och lite städning som står på programmet.
Visar inlägg med etikett HBK. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett HBK. Visa alla inlägg
söndag 25 september 2011
onsdag 27 juli 2011
Så fel det klan bli
Lyssnade på Lars Ohlys Sommarprogram i förrgår (för övrigt ett utmärkt litet program som blandade skratt och gråt och bra musik i en trevlig stund framför radion) och fick lite dåligt samvete (som så ofta när ideologister på vänsterflanken pratar, de verkar vilja dela ut ett kollektivt Jesuskomplex till alla som har ett samvete, tyvärr). Ohly, liksom även många andra gjort, talade om att det är fel att vi tillskriver dåden i Norge en ensam galning. Han menade att om det hade varit en muslim som utfört detsamma så hade vi kallat det muslimskt terrordåd och beskyllt alla muslimer för det. Och visst har han rätt på sätt och vis, det är viktigt att vi tar avstånd från högerextrema uttryck. Men å andra sidan. Inte kan vi väl skylla alla högerextremister för detta (lika lite som vi hade kunnat skylla alla muslimer för det om det hade varit en muslim som gjort samma sak på samma sätt med samma bakgrund), det går inte att komma ifrån att det var en (troligen) ensam galning som planerat, utfört och haft sin egen mening med det han gjorde. Och även om det finns många högerextrema som håller med hans tankegångar, så krävs det en galen hjärna för att utföra ett sådant dåd, som för oss andra är så ofattbart, meningslöst och drabbar så många (alla) oskyldiga.
Men det verkar som att den norska domstolen går på Ohlys linje och kommer att åtala Behring Breivik för brott mot mänskligheten, ett brott som kan ge 30 års fängelse, till skillnad från de 21 år som annars är det norsk rättsväsendets maxstraff. Breivik själv erkänner dåden, men anser inte själv att han begått något brott, utan menar istället att han är i krig.
Och visst är det cyniskt att ens tala om vinnare i detta fruktansvärda som hänt Norge, men ändå; vinnare är Jens Stoltenberg, som verkligen klivit upp en nivå och blivit Norges landsfader under den senaste veckan, det kräver nog en hel del för att man ska knuffa ner honom från statsministerposten.
Och på tal om landsfäder, varför ska norrmännen, när de klappar sig själva på axeln för den snabba och välgjorda insatsen efter dåden, hela tiden jämföra med den usla insats den svenska polisen gjorde efter mordet på Olof Palme? Hello Norway, det var ju ändå 25 år sedan, och en helt annan sak.
Sverigedemokraten Erik hellsborn, som på sin blogg skrev att massakern är ett resultat av mångkulturen, tar nu en paus från bloggandet. Jo, det kanske var lämpligt. Lämpligt vore väl också om Sverigedemokraterna gjorde ett stort uttalande om att de helt tar avstånd från Breivik och det han gjort och sagt. Men så smarta verkar de inte vara.
En liten ljuspunkt i tillvaron, är att dödstalen från Utöya är nedskrivna, från 86 till 68 som hittills konstaterats döda.
Idag får jag min lön, det får inte Saabs anställda, inte denna månaden heller.
Nähä, det verkar inte heller som att Jens Gustafssons intåg som tränare hjälpte, 1-3 mot IFK Göteborg, men vi får ge killen en chans.
GP har en omröstning på sin hemsida om Västkustens bästa gästhamn, Gullholmen ligger bara i mitten med 18%, hur kan det vara? Inte för att jag åker båt, men Gullis är väl alltid bäst?!
Idag är jag glad för: att allt var bra på päronens läkaråterbesök, att jag har så goa vänner att ha trevligt tillsammans med, att jag ska på konsert ikväll och det verkar bli fint väder, människor som gör världen lite tjusigare, att jag fortfarande bara är halvvägs in i min första semestervecka, att jag ska till Köpenhamn i morgon, att jag hittade fina svarta gardiner, precis vad jag letade efter, och en snygg klänning, på 70%-rea. Livet är inte så dumt ändå (men det kan snart ändra sig, peppar, peppar).
Tjing!
Men det verkar som att den norska domstolen går på Ohlys linje och kommer att åtala Behring Breivik för brott mot mänskligheten, ett brott som kan ge 30 års fängelse, till skillnad från de 21 år som annars är det norsk rättsväsendets maxstraff. Breivik själv erkänner dåden, men anser inte själv att han begått något brott, utan menar istället att han är i krig.
Och visst är det cyniskt att ens tala om vinnare i detta fruktansvärda som hänt Norge, men ändå; vinnare är Jens Stoltenberg, som verkligen klivit upp en nivå och blivit Norges landsfader under den senaste veckan, det kräver nog en hel del för att man ska knuffa ner honom från statsministerposten.
Och på tal om landsfäder, varför ska norrmännen, när de klappar sig själva på axeln för den snabba och välgjorda insatsen efter dåden, hela tiden jämföra med den usla insats den svenska polisen gjorde efter mordet på Olof Palme? Hello Norway, det var ju ändå 25 år sedan, och en helt annan sak.
Sverigedemokraten Erik hellsborn, som på sin blogg skrev att massakern är ett resultat av mångkulturen, tar nu en paus från bloggandet. Jo, det kanske var lämpligt. Lämpligt vore väl också om Sverigedemokraterna gjorde ett stort uttalande om att de helt tar avstånd från Breivik och det han gjort och sagt. Men så smarta verkar de inte vara.
En liten ljuspunkt i tillvaron, är att dödstalen från Utöya är nedskrivna, från 86 till 68 som hittills konstaterats döda.
Idag får jag min lön, det får inte Saabs anställda, inte denna månaden heller.
Nähä, det verkar inte heller som att Jens Gustafssons intåg som tränare hjälpte, 1-3 mot IFK Göteborg, men vi får ge killen en chans.
GP har en omröstning på sin hemsida om Västkustens bästa gästhamn, Gullholmen ligger bara i mitten med 18%, hur kan det vara? Inte för att jag åker båt, men Gullis är väl alltid bäst?!
Idag är jag glad för: att allt var bra på päronens läkaråterbesök, att jag har så goa vänner att ha trevligt tillsammans med, att jag ska på konsert ikväll och det verkar bli fint väder, människor som gör världen lite tjusigare, att jag fortfarande bara är halvvägs in i min första semestervecka, att jag ska till Köpenhamn i morgon, att jag hittade fina svarta gardiner, precis vad jag letade efter, och en snygg klänning, på 70%-rea. Livet är inte så dumt ändå (men det kan snart ändra sig, peppar, peppar).
Tjing!
Etiketter:
Gullholmen,
HBK,
Lars Ohly,
Norge,
Rättsväsendet,
Saab,
Stoltenberg
lördag 9 juli 2011
Fuglesang svävar
Såg ni "Debatt" nu när Christer Fuglesang var med och i Almedalsveckan hade överdoserat homeopatiska sömntabletter (han hade tagit 60 tabletter) för att kunna bevisa hur overksamma de var. Och för att därigenom ge sig in i debatten om huruvida alternativmedicin ska statssubventioneras eller ej.Visserligen hade inte Christer somnat, men så pratsam och avslappnad som han var efter tabletterna har allmänheten nog aldrig sett honom. Så nog gjorde tabletterna skillnad allt. Eller om Christer hade druckit sig lullig på rosé efteråt.
Idag är jag arg på: de undersköterskor på ett äldreboende i Norrköping som psykiskt och psykiskt hade misshandlat sina vårdtagare. Bland annat hade man tryckt tillbaka spyor in i munnen på dem och kört in handen i munnen på en tant. Där ser man, bara för att man har en undersköterskeutbildning behöver man inte vara lämpad att jobba i vården!
Hur ska det nu gå för de fänslade svenska journalisterna i Etiopien.
Ohoya; nu har Expressen en ny fotbollsbloggare!
Och HBK har nu äntligen gjort sig av med sin spanska pep-tränare. Honom har de ersatt med en gammal FFF-stjärna, tillika HBKs U-tränare Jens Gustafsson. Med Ante, Tyson och Michael Svensson som trygghet i ryggen tror jag det kan bli en alldeles utmärkt vändning för bollklubben. Det kan ju iallafall inte gå sämre. Om inte annat så har ju Gustafsson inside information om FF.
Och på tal om Falkenberg; tycker det är lite roligt, och lite typiskt Falkenbergskt, att restaurangen Gustaf Bratt tar 150 kronor i inträde när lokalstjärnan (och en av mina idoler) Johan Örjansson spelar där, och 60 kronor när Peter Wahlbeck uppträder! Se där, det går att bli profet i sin egen hemstad.
I min del av världen händer annars (eller det kanske det inte alls gör, men man kan ju hoppas) det här; skidskytteanläggning, det är stort det i en bygd där (för att citera Engmans Kapell) det enda som växer är kyrkogår´n (förlåt, det var väldigt överdrivet även om det är så det kan kännas ibland).
Men i helgen är det iallafall stor Bluegrassfestival!
Syd-Sudan har nu utropats till egen stat.
Mika Myllylä är ju död. Dopningskandalen tog tydligen knäcken på honom.
Han kanske skulle ha besökt en Betty Ford-kllinik, men nu är det dubbelt upp försent, för nu är grundaren, och förra presidenthustrun Betty Ford också död.
Nu tänkte jag ta mig hit.
Idag är jag arg på: de undersköterskor på ett äldreboende i Norrköping som psykiskt och psykiskt hade misshandlat sina vårdtagare. Bland annat hade man tryckt tillbaka spyor in i munnen på dem och kört in handen i munnen på en tant. Där ser man, bara för att man har en undersköterskeutbildning behöver man inte vara lämpad att jobba i vården!
Hur ska det nu gå för de fänslade svenska journalisterna i Etiopien.
Ohoya; nu har Expressen en ny fotbollsbloggare!
Och HBK har nu äntligen gjort sig av med sin spanska pep-tränare. Honom har de ersatt med en gammal FFF-stjärna, tillika HBKs U-tränare Jens Gustafsson. Med Ante, Tyson och Michael Svensson som trygghet i ryggen tror jag det kan bli en alldeles utmärkt vändning för bollklubben. Det kan ju iallafall inte gå sämre. Om inte annat så har ju Gustafsson inside information om FF.
Och på tal om Falkenberg; tycker det är lite roligt, och lite typiskt Falkenbergskt, att restaurangen Gustaf Bratt tar 150 kronor i inträde när lokalstjärnan (och en av mina idoler) Johan Örjansson spelar där, och 60 kronor när Peter Wahlbeck uppträder! Se där, det går att bli profet i sin egen hemstad.
I min del av världen händer annars (eller det kanske det inte alls gör, men man kan ju hoppas) det här; skidskytteanläggning, det är stort det i en bygd där (för att citera Engmans Kapell) det enda som växer är kyrkogår´n (förlåt, det var väldigt överdrivet även om det är så det kan kännas ibland).
Men i helgen är det iallafall stor Bluegrassfestival!
Syd-Sudan har nu utropats till egen stat.
Mika Myllylä är ju död. Dopningskandalen tog tydligen knäcken på honom.
Han kanske skulle ha besökt en Betty Ford-kllinik, men nu är det dubbelt upp försent, för nu är grundaren, och förra presidenthustrun Betty Ford också död.
Nu tänkte jag ta mig hit.
lördag 5 mars 2011
Monarkiskrot
Det ser lite mörkt ut för bollklubben. Efter år 2010 ligger HBK 17 miljoner back, och redan innan konkurshotet låg man på grund av spelet på branten mot superettan. Tänk jag minns den tiden då både spelet och ekonomin låg i topp bland allsvenskans lag. Som tur är har man redan insett allvaret i situationen och bytte i januari ut klubbens styrelse och tillsatte några gamla hjältar i smeten. Vi får verkligen tro att detta, tillsammans med nye tränaren Joseph Clotet Ruiz, leder till både ekonomiska, och sportsliga framgångar, kanske med Michael Svensson tillbaka i elvan! Och som vanligt tror jag ju på SM-guld i år också.
Nu har Interpol utfärdat en efterlysning på K(G)hadaffi och hans familj och medarbetare. De anser att de utgör ett hot mot allmänheten. No shit Sherlock...
Idag är jag arg på: Nu vill hovet ha mer pengar. Går begäran igenom så får de 127,7 miljoner! i anslag till nästa år. Har tidigare tyckt att det är ett lite pitoreskt inslag med ett kungahus, och att det kanske har en viss betydelse för att marknadsföra Sverige utomlands, men nu får det nog vara nog! De har ju ingen som helst verklighetsuppfattning, och bara det faktum att de begär mer pengar är ju ett rent hån gentemot alla dem som har en trängd ekonomi. Okej att det kan finnas ett kungahus, men då sponsorfinansierat. Att ha en familj som utan egentlig anledning, mer än att de är födda till det, kan ha en sådan specialställning över alla andra, och dessutom får så mycket pengar av alla de andra som de står över, det är verkligen barockt! Nu har Daniel dessutom gjort fula tecken mot norska kronprinsparet på skidläktaren, ockockock, nu blir det stort rabalder!
Lasse Eriksson är död! Bara 61 år gammal föll han ihop och dog på scén. Känns lite kymigt på något sätt.
Men ärligt talat, är det något att bli så upprörd över; att Petter Northug gjorde en stoppsladd på mållinjen för att reta silvermedaljören Hellner, under gårdagens stafett? Som han själv sa, det var bara show. Så svenska sportjournalister - lägg ner. Det var väl jätteroligt att vi tog silver! Roligt dock av Expressen att ha minienkäten "Är Petter Northug en gris?" (som SVT.s Jonas Karlsson menar), och bara ha alternativet "Ja, absolut". Sverige-Norge 0-2.
Visst är det sorgligt med den 14-årige killen som inte har fått gå i skolan på flera år. Han har ett antal diagnoser och bokstavskombinationer som gör att han är väldigt stökig och bråkig i skolan. Och det kan man absolut förstå att det inte fungerar att placera honom i en "vanlig" klass. Men det måste väl finnas specialklasser? Inte kan det väl vara rätt att utestänga honom ur skolan i flera år? Det mest sorgliga var när man i radio frågade honom vad han ville bli när han blir stor och han svarade att han ville bli snickare, men nu visste han inte, nu kändes det som om han aldrig kommer bli något alls.
Och det här med barnen som kränks på barnhem och HVB-hem (den delen som är vårdboende, vad har de gjort för att hamna där? Och bor det barn där också som inte behöver vård?). Jag vet inte riktigt, nu vet man ju inte bakgrunden, det klart att om de gör saker de inte få, så måste de ju få bestraffas på något sätt, och då verkar det väl vara en bra metod att dra ner på veckopengen? Men det här med att de bestraffas genom att inte få träffa sina föräldrar verkar ju grymt. Och för den delen är jag övertygad om att många av barnen och ungdomarna som placeras på den här typen av hem, behandlas illa av personal och myndigheter och det är ju fruktansvärt, det lär de ju inte bli bättre samhällsanpassade av!
Den här Wikileaks-läckan, Bradley Manning, som misstänks ha läckt dokumenten om USAs agerande under krigen i Irak och Afghanistan. Nu riskerar han långt fängelsestraff, och till och med dödsstraff för läckorna, för att ha riskerat rikets säkerhet. Men hur är det egentligen, kan man inte avslöja sitt lands krigsbrott utan att straffas av staten? Hur hade samma händelse utvecklats om det hade hänt i Sverige?
På tal om det, nu har det kommit nya uppgifter som ska belägga att de svenska soldaterna som dödades i Afghanistan förra året, sköts av egna kulor. Men det klart, skulle det vara så så hemligstämplas det ju förstås, det kanske inte är så mycket bättre transparens i Sverige än i USA, iallafall inte så länge det gäller försvarsstyrkorna.
Borde man inte kunna koncentrera ut alkohol, och sälja det i brustablettsform i små doser på Systemet? I stället för vodka och liknande. Så att man själv kan blanda i i valfri vätska. Borde inte det vara en säljsuccé? Tänk så miljövänligt. Och tänk att slippa släpa dessa tunga flaskor. Nobelpriset nästa?
Kan undra om jag ska ta en vals med dammsugaren eller en tripp till Gekkan först? Ikväll håller jag på Pernilla Andersson!
Nu har Interpol utfärdat en efterlysning på K(G)hadaffi och hans familj och medarbetare. De anser att de utgör ett hot mot allmänheten. No shit Sherlock...
Idag är jag arg på: Nu vill hovet ha mer pengar. Går begäran igenom så får de 127,7 miljoner! i anslag till nästa år. Har tidigare tyckt att det är ett lite pitoreskt inslag med ett kungahus, och att det kanske har en viss betydelse för att marknadsföra Sverige utomlands, men nu får det nog vara nog! De har ju ingen som helst verklighetsuppfattning, och bara det faktum att de begär mer pengar är ju ett rent hån gentemot alla dem som har en trängd ekonomi. Okej att det kan finnas ett kungahus, men då sponsorfinansierat. Att ha en familj som utan egentlig anledning, mer än att de är födda till det, kan ha en sådan specialställning över alla andra, och dessutom får så mycket pengar av alla de andra som de står över, det är verkligen barockt! Nu har Daniel dessutom gjort fula tecken mot norska kronprinsparet på skidläktaren, ockockock, nu blir det stort rabalder!
Lasse Eriksson är död! Bara 61 år gammal föll han ihop och dog på scén. Känns lite kymigt på något sätt.
Men ärligt talat, är det något att bli så upprörd över; att Petter Northug gjorde en stoppsladd på mållinjen för att reta silvermedaljören Hellner, under gårdagens stafett? Som han själv sa, det var bara show. Så svenska sportjournalister - lägg ner. Det var väl jätteroligt att vi tog silver! Roligt dock av Expressen att ha minienkäten "Är Petter Northug en gris?" (som SVT.s Jonas Karlsson menar), och bara ha alternativet "Ja, absolut". Sverige-Norge 0-2.
Visst är det sorgligt med den 14-årige killen som inte har fått gå i skolan på flera år. Han har ett antal diagnoser och bokstavskombinationer som gör att han är väldigt stökig och bråkig i skolan. Och det kan man absolut förstå att det inte fungerar att placera honom i en "vanlig" klass. Men det måste väl finnas specialklasser? Inte kan det väl vara rätt att utestänga honom ur skolan i flera år? Det mest sorgliga var när man i radio frågade honom vad han ville bli när han blir stor och han svarade att han ville bli snickare, men nu visste han inte, nu kändes det som om han aldrig kommer bli något alls.
Och det här med barnen som kränks på barnhem och HVB-hem (den delen som är vårdboende, vad har de gjort för att hamna där? Och bor det barn där också som inte behöver vård?). Jag vet inte riktigt, nu vet man ju inte bakgrunden, det klart att om de gör saker de inte få, så måste de ju få bestraffas på något sätt, och då verkar det väl vara en bra metod att dra ner på veckopengen? Men det här med att de bestraffas genom att inte få träffa sina föräldrar verkar ju grymt. Och för den delen är jag övertygad om att många av barnen och ungdomarna som placeras på den här typen av hem, behandlas illa av personal och myndigheter och det är ju fruktansvärt, det lär de ju inte bli bättre samhällsanpassade av!
Den här Wikileaks-läckan, Bradley Manning, som misstänks ha läckt dokumenten om USAs agerande under krigen i Irak och Afghanistan. Nu riskerar han långt fängelsestraff, och till och med dödsstraff för läckorna, för att ha riskerat rikets säkerhet. Men hur är det egentligen, kan man inte avslöja sitt lands krigsbrott utan att straffas av staten? Hur hade samma händelse utvecklats om det hade hänt i Sverige?
På tal om det, nu har det kommit nya uppgifter som ska belägga att de svenska soldaterna som dödades i Afghanistan förra året, sköts av egna kulor. Men det klart, skulle det vara så så hemligstämplas det ju förstås, det kanske inte är så mycket bättre transparens i Sverige än i USA, iallafall inte så länge det gäller försvarsstyrkorna.
Borde man inte kunna koncentrera ut alkohol, och sälja det i brustablettsform i små doser på Systemet? I stället för vodka och liknande. Så att man själv kan blanda i i valfri vätska. Borde inte det vara en säljsuccé? Tänk så miljövänligt. Och tänk att slippa släpa dessa tunga flaskor. Nobelpriset nästa?
Kan undra om jag ska ta en vals med dammsugaren eller en tripp till Gekkan först? Ikväll håller jag på Pernilla Andersson!
Etiketter:
Afghanistan,
Barn,
HBK,
Kungligt,
Kändisdöd,
Melodifestival,
Nobelpristips,
Skidkrig,
Ungdomar,
Wikileaks
lördag 27 november 2010
Gamlingarna slår tillbaka
Och på tal om fotboll. Nu har HBKs ordförande Ingemar Broström sagt att han inte ställer upp för omval på årsmötet. Eventuellt funderar klubben nu också på att ombilda organisationen till ett bolag.
SJ hotar med att ställa in flera avgångar mellan Malmö - Köpenhamn. hoppas verkligen att de tänker köra ordinarie avgångar när jag ska söderut!
Linnéa åkte ur Idol igår, det var väl synd. Tyckte nog att Minnah borde åkt först.
Nu har domarna i Pirate Bay-rättegången kommit. Fängelsestraffen sänks, till mellan fyra och åtta månader, medans skadeståndet höjs, från 30 till 46 miljoner kronor. De döms för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen.
Man hade väl sina misstankar, för det lät ju ändå lite osannorlikt. Den blivande(!) maken, brittisk mångmiljonär, till svenskan som mördades i Sydafrika (på sin bröllopsresa!), missktänks nu vara inblandad i mordet. Låter det märkligt? Jo tydligen var det så att de ännu inte var vigda på riktigt, vigseln skulle ske i mars, men bröllopet var i slutet av oktober(!). Därefter åkte de på bröllopsresa, och när de var ute och åkte blev bilen kapad, de rånades, den blivande maken kastades ur bilen och svenskan mördades. Och nu misstänks han alltså för att vara inblandad i mordet.
Det var allt för mig för idag
Ha en riktigt skön första advent!
lördag 20 november 2010
Ledarbyten
Nu har jag också anmält min katt till Hallands Nyheters Lussekattstävling.
Det var väl ganska väntat, HBK har nu sparkat(!) tränaren Lasse Jacobsson. Och Per "Texas" Johansson slutar spela, och ska gå tränarutbildning nu. Var inte det en händelse som såg ut som en tanke. Han och Michael Svensson, det hade väl passat utmärkt!? Men ärligt talat, det räcker ju inte med att byta tränare, vi måste ju ha bättre spelare. Försök köpa hem någon gammal hjälte (läs Fredrik Ljungberg och Mikael Nilsson) som kan hjälpa upp lagmoralen. Men enligt Tommy Jönsson som fick äran att föra spelarnas talan i radio så kom avskedandet som en överraskning.
Nu spekuleras det om huruvida även Kristdemokraterna ska ta och byta ut sin partiledare, man föreslår Mats Odell istället för Göran Hägglund. Det tycker jag verkar jättedumt; Hägglund är väl det vettigaste de har satsat på i det partiet.
Och nu är det snö igen. Riktigt mycket denna gången. Och visst var det fint igår kväll när jag gick hem från jobbet och det knarrade under skorna och det glittrade på marken. Men jag tycker inte om det!
Tusentals illegalt aborterade foster har hittats invirade i plastpåsar i ett tempelområde i centrala Thailand. I Thailand är abort bara tillåtet när kvinnan blivit våldtagen, eller när hennes liv hotas. Och då kan det uppenbarligen bli såhär istället.
Nu har Ullared äntligen fått sin nya idrottshall. En liten ynklig sak. Bedrövligt, kunde det inte gjorts ordentligt när det ändå skulle göras?
Jaha, Idol-Jay har tydligen testats positivt för hash under Idol-tiden. Det kanske inte var det smartaste draget. Nu har han tydligen fått ett ultimatum; sök hjälp, eller åk ut. Kanske är vad han behöver?
Bra intryck av den kommande radio-julkalendern
" - Du behöver inte skrika så högt, jag är död, inte döv.
- Men du har ju hörapparat".
Låter som om det kan bli lyssningsvärt.
Grattis Sofie och Anton till nya leegenheten!
måndag 9 augusti 2010
Jan Björklund gör verkligen allt för att väcka uppmärksamhet och för att locka väljare som tycker att skolan var bäst på rottingen och skamvråns tid. Nu föreslår han att föräldrar till barn som är stökiga och störande i skolan, ska tvingas vara med under lektionerna. Uppfostrar ni inte era barn till att vara lugna och tysta i skolan så kanske ni måste vara med dem i skolan. Ja, jo, det kan säkert fungera i vissa fall. Kanske i fall där föräldrarna tycker att de haar viktigare saker för sig än att ta hand om sina barn, även om jag har svårt att se hur man skulle kunna tvinga dem till skolan. Men har han tänkt på att det i många fall är på grund av föräldrarna som barnen är stökiga och störiga? Att barnen inte mår bra i närheten av sina föräldrar. Fast det klart, då får väl barnen skylla sig själva när deras föräldrar blir ditkommenderade? Vilka tänker han sig förresten ska bedömma om ett barn är så stökigt att deras föräldrar ska vara med, vi har väl alla varit med om att olika lärare har olika känslighet för hur stökiga eleverna ska få lov att vara. Och vi har väl i lika stor grad varit med om hur olika lärare kan hantera stökiga elever. Att man tänkt lägga mer pengar på skolhälsovården, i form av skolsköterskor, kuratorer och psykologer låter dock som ett gott initiativ.
Lars Ohly har andra knep för hur man ska förändra skolan, han vill förbjuda friskolor som fungerar som aktiebolag från att gå med vinst, där aktieägarna tar ut stora vinster ur bolaget istället för att låta pengarna gå tillbaka till skolan och lärarna. Ett förslag som låter lite mer genomförbart än Björklunds. Men vad menar Ohly med att man strävar efter "världens bästa välfärd utan privata vinster" ?! Är det kommunist-Ohly som är tillbaka?
Var på Melodikryss på Backa Loge i Kalv igår, käckt och trevligt. Men 125 spänn för dragspelsmusik kaffe och en halv ostfralla, var inte det lite saftigt?! Bäst var cruisingen Kalv runt efteråt (ingick inte i evenemanget och de 125 kronorna), roligt att se hur väl den gamla släktgården tagits omhand.
Idag är jag arg på: Men HBK; är det så att ni strävar efter Superettanspel eller?! Inte blir det bättre heller av att Stefan Selakovic spottar ur sig mål för IFK.
Oj då. Kikki Danielsson blev sparkad från TV4.s nya musiksatsning eftersom de ansåg att hon var för gammal (Lill-Babs, Lasse Berghagen och Plura är andra som kommer att vara med i programmet...). Kikki gråter ut i tidningarna och får därefter hård kritik av Laila Bagge som tycker att Kikki är otacksam och bortskämd, att hon ska sluta ömka sig och att hon borde vara medveten om hur show buisness fungerar. Hoppla!
Nu har Robbie Williams gått och gift sig också.
Verkar som att sommaren är slut nu. Inte minst med tanke på alla evenemang som varit i helgen. Verkar som man hysterisamlat allting på samma helg för att man skulle hinna med innan semestrarna tagit slut. själv jobbade jag så det blev ingenting (mer än 125-kronorskrysset) för min del.
Kjerstin Dellert hoppade av Allsång på Skansen till förmån för Lotta på Liseberg eftersom hon inte kan stå ut med tjutande ungdomar. "Det jag gör passar inte ihop med tjo och tjim och det här skrället" (aftonbladet.se 10.08.09). Tror annars att Kjerstin hade kunnat vara lugn. Det hade nog inte varit så mycket med tjutandet från ungdomarna under hennes uppträdande...
Nu uttalar sig Göran Persson om hur de röd-gröna ska vinna valet. Gick väl inte så jättebra sist han försökte?!
Ajöken!
Lars Ohly har andra knep för hur man ska förändra skolan, han vill förbjuda friskolor som fungerar som aktiebolag från att gå med vinst, där aktieägarna tar ut stora vinster ur bolaget istället för att låta pengarna gå tillbaka till skolan och lärarna. Ett förslag som låter lite mer genomförbart än Björklunds. Men vad menar Ohly med att man strävar efter "världens bästa välfärd utan privata vinster" ?! Är det kommunist-Ohly som är tillbaka?
Var på Melodikryss på Backa Loge i Kalv igår, käckt och trevligt. Men 125 spänn för dragspelsmusik kaffe och en halv ostfralla, var inte det lite saftigt?! Bäst var cruisingen Kalv runt efteråt (ingick inte i evenemanget och de 125 kronorna), roligt att se hur väl den gamla släktgården tagits omhand.
Idag är jag arg på: Men HBK; är det så att ni strävar efter Superettanspel eller?! Inte blir det bättre heller av att Stefan Selakovic spottar ur sig mål för IFK.
Oj då. Kikki Danielsson blev sparkad från TV4.s nya musiksatsning eftersom de ansåg att hon var för gammal (Lill-Babs, Lasse Berghagen och Plura är andra som kommer att vara med i programmet...). Kikki gråter ut i tidningarna och får därefter hård kritik av Laila Bagge som tycker att Kikki är otacksam och bortskämd, att hon ska sluta ömka sig och att hon borde vara medveten om hur show buisness fungerar. Hoppla!
Nu har Robbie Williams gått och gift sig också.
Verkar som att sommaren är slut nu. Inte minst med tanke på alla evenemang som varit i helgen. Verkar som man hysterisamlat allting på samma helg för att man skulle hinna med innan semestrarna tagit slut. själv jobbade jag så det blev ingenting (mer än 125-kronorskrysset) för min del.
Kjerstin Dellert hoppade av Allsång på Skansen till förmån för Lotta på Liseberg eftersom hon inte kan stå ut med tjutande ungdomar. "Det jag gör passar inte ihop med tjo och tjim och det här skrället" (aftonbladet.se 10.08.09). Tror annars att Kjerstin hade kunnat vara lugn. Det hade nog inte varit så mycket med tjutandet från ungdomarna under hennes uppträdande...
Nu uttalar sig Göran Persson om hur de röd-gröna ska vinna valet. Gick väl inte så jättebra sist han försökte?!
Ajöken!
Etiketter:
Allsång på Skansen,
HBK,
Kikki vs. Laila,
Melodikryss,
Valfläsk
måndag 26 juli 2010
Semesterslut!
Är det verkligen den där låten som Anki Bagger och Bonde-Peter sjunger som är årets Pride-låt? Brukar inte det vara ganska bra låtar annars? Och den där bonde-Peter, tja, sjunga mer än i karaokesammanhang kanske inte är hans grej? Tydligen lider festivalen (precis som övriga festivaler) av dålig ekonomi, kanske ligger förklaringen där...
Det var väl duktigt; Richard S Johnsson vann Skandinavian Masters igår (med Anders Timell som caddie). Heja!
Men ännu bättre; vi spöade skiten (nåja) ur Halmstad avd. Norra (IFK) igår. Heja! Ska tydligen vara det gamla gardet om det ska bli några mål. Igår var det Mikael "Gus" Rosén som gjorde jobbet.
Kommer ni ihåg att jag skrev att jag skickat en fråga till McDonalds frågelåda, angående varför det inte fanns några menytavlor i restaurangen. Nu har jag fått svar. De skrev att de hade matsedlar uppsatta vid ingången och vid kassan. Tror faktiskt inte att de hade det, för vi letade faktiskt efter något liknande. Men i svaret jag fick stod iallafall att de skulle trycka upp fler sådana matsedlar. Så nästa gång ni kommer till macke donken i Falkenberg så ska ni förhoppningsvis kunna se vad ni har att välja bland.
Igår rapporterade TV-nyheterna att det nu var bestämt att BPs VD, Tony Hayward, får lämna sin post. Det kom väl inte direkt som någon överraskning för någon. Idag skriver tidningarna att det fortfarande inte är klart huruvida Hayward får stanna kvar på sitt jobb eller inte. Jag tror på inte. Svt.se skriver att Hayward får sparken i morgon.
Åsne Seierstad är dömd att betala ett skadestånd på 120 000 kronor till "bokhandlaren i Kabul"s fru, eftersom Seierstad anses ha "kränkt privatlivets helgd" (SvD.se 2010.07.26).
Idag är jag arg på: Nu är det äntligen någon som kritiserar bemanningsföretagens villkor för sina anställda. Det finns absolut de som tar väl hand om sina anställda och många fall där det fungerar. Men enligt SSUs Jytte Guteland använder sig många bemanningsföretag "slavliknande kontrakt". Student Consulting som är den största boven i dramat då de via mail och sms hotat sina anställda med att ge dem sparken om de inte jobbade fortare och bättre än den ordinarie personalen (runt 25% fortare) på företagen de jobbar på. Och ärligt talat, hur bra förhållanden är det när man inte vet var eller när eller ens om man ska jobba, ibland ens för en dag framåt, skapar inte det en oerhört stressad tillvaro så vet inte jag. För att inte tala om hur fel det är med de företag som avskedar sin egen personal och skyller på arbetsbrist, och sedan istället hyr in personal från bemanningsföretag.
Idag är det slut på semestern, klockan 14.30 börjar jag jobba. Så är det med det.
Och så ett stort grattis till Sofie på 25 (eller om det var 30) -årsdagen! Hurraaa!
Etiketter:
Bemanningsföretag,
Bokhandlare i Kabul,
BP,
Fuchsia,
Golf,
HBK,
Mc Donalds,
Pride
tisdag 16 mars 2010
Inte vår riktigt än. Men SNART!
ABBA är nu invalda i rockens Hall of Fame. Det var väl på tiden.
Idag är jag arg på: Nu pratar de om de dåligt dolda hundskitarna, i TV. Tror verkligen hundägarna att det de och deras hundar lämnar efter sig i snöhögarna försvinner av sig självt bara för att det ligger i snön? Och hörni; det är faktiskt böter på det där.
Och på tal om det, förstår inte varför vissa av husägarna här i byn använder allmäna vägar som privat parkering för sina skrotbilar?! Hörni; det är faktiskt böter på det där.
Och så är jag arg på: Assyriska (superettan)! har tydligen värvat vår supermålvakt Magnus Bahne! Snälla HBK; Mikael Kaller, ni måste faktiskt prioritera fotbollen före ekonomin nu; det kommer bli betydligt lättare att stanna kvar i allsvenskan om vi Behåller våra bästa spelare, istället för att "ge" bort dem till förmån för U- och B-lagsspelare!
Och så en glad nyhet; inget ont som inte...ja ni vet. Tack vare snön så dödades, för första gången på över 90 år, färre än 10 personer (7stycken) i trafiken på en månad!
Och på tal om det, tack vare snön; här har varit lodjur! Spännande. Och ja, jag vet, det är inte spännande på samma sätt för dem som har djur ute, men de kanske inte är ute just nu mitt i vintern? Lodjur är verkligen ett djur jag skulle vilja se.
Verkar bli mycket bra musik på Stålboms i Falkenberg i sommar, Pernilla Andersson är ett måste se (höra).
Teambuilding är visst bra, men HFAB; specialtåg till Kiruna, med boende, restaurangbesök och utflykter, för 84 anställda, på betald arbetstid. Är inte det att ta i en smula? Vem som får betala? Eh, ja det är ju hyresgästerna såklart.
Men nu är det ja iallafall sol
Fridens!
söndag 14 mars 2010
Comeback
En totadtippad seger blev det i gårdagens Melodifestivalfinal. Och visst var det en rar låt hon hade lilla Anna (att kalla det en solklar seger var väl ändå att ta i?!), men jag höll nog ändå mina tummar för Salem al Fakir, som överraskande nog kom tvåa! Men i stort sett måste jag nog allt säga var att det ett över lag bra starfält, ingen som hade varit alldeles fel låt vann. Även om dysterkvisten Darin och Manboyen Saade hade varit tråkiga val av svenska folket. Visst var det röda basketkängor utan märke hon hade, Anna? (Skvallerspegeln; Anna och Salem? An Item?)Överraskningsmomentet i finalen var årets comeback; rysslands resultatlämnare, skidhjältinnan Antonina Ordina, och visst såg hon ut att passa i TV? Hon har väl inte varit med i Mästarnas Mästare än eller? Och sen fortsatt karriär till expertkommentator för att sedan så vidare till eget program om träning eller så. Tänk att Mats Rubahrt var en sån hejare på rock?! Dessutom tar det emot att erkänna, men Måns Zellmerlöw tog sig till sist som programledare, och till viss del också Christine Meltzer Lind. Var det väldigt dålig medhörning under Sverige - Norgemedleyt, eller var det helt enkelt mindre noga med sångkvalitén förr? Framförallt Kicki-Bettan-Ryback-delen lät förfärligt i vissa toner. Men Towa Carsson imponerade, hur gammal är tanten egentligen? Men ärligt talat; hur gammalt är inte boxnings-entrétricket, körde de inte med det förra året också? Och året dessförinnan, och året innan dess, och...
Tidigare i veckan var det hemmafru-terroristen Jihad Jane som var på tapeten för mordplanerna på Lars Vilks, ny misstänkt i fallet är mamma-terroristen Jamie Paulin-Ramirez, som ännu inte förärats med något slagkraftigt artistnamn.
Har möblerat om igen, verkar som att jag bara får mer och mer möbler för varje gång, nu slänger jag snart ut några i snön.
För fyra år sen ville Fredrik Reinfeldt tydligen också erkänna turkarnas folkmord på armenier (DN.se 2010.03.13).
Fem män med kopplingar till MC-gänget Black Cobra misstänks vara inblandade i en stöldvåg av småkakor i Åstorp, Skåne... Dammsugare, Mazariner, Äppelkronor...
En kvinna i Georgien påstås vara 130 år gammal! Prinsessan Lilian; släng dig i väggen.
Rabies är på väg till Skåne, sprids genom fladdermöss. Fladdermöss är fridlysta...
Hoppla, nu är Magnus Hedman utblottad. Och ex-frun Magdalena Graaf delar ju ut pengar i Postkodlotteriet, har hela tiden känts lite desperat, men jag trodde det var en desperation efter kändisskap, men då var det kanske efter pengar, fast nu stämmer hon Hedman på en miljon, så nu kanske hon kan dra ner på pengautdelandet?
Tycker ändå att TV8´s Mauro & Pluras kök är genialt, men snälla Plura, det där knarkköpet var väl allt bra onödigt!
Tidigare i veckan var det hemmafru-terroristen Jihad Jane som var på tapeten för mordplanerna på Lars Vilks, ny misstänkt i fallet är mamma-terroristen Jamie Paulin-Ramirez, som ännu inte förärats med något slagkraftigt artistnamn.
Har möblerat om igen, verkar som att jag bara får mer och mer möbler för varje gång, nu slänger jag snart ut några i snön.
För fyra år sen ville Fredrik Reinfeldt tydligen också erkänna turkarnas folkmord på armenier (DN.se 2010.03.13).
Fem män med kopplingar till MC-gänget Black Cobra misstänks vara inblandade i en stöldvåg av småkakor i Åstorp, Skåne... Dammsugare, Mazariner, Äppelkronor...
En kvinna i Georgien påstås vara 130 år gammal! Prinsessan Lilian; släng dig i väggen.
Rabies är på väg till Skåne, sprids genom fladdermöss. Fladdermöss är fridlysta...
Hoppla, nu är Magnus Hedman utblottad. Och ex-frun Magdalena Graaf delar ju ut pengar i Postkodlotteriet, har hela tiden känts lite desperat, men jag trodde det var en desperation efter kändisskap, men då var det kanske efter pengar, fast nu stämmer hon Hedman på en miljon, så nu kanske hon kan dra ner på pengautdelandet?
Idag ska jag på sminkparty! Sen kommer kusinen på besök. I morgon är det dags att testa ny frisör. Vi får väl se hur det går (en bob kanske?). Spännande.
Vågar man hoppas på sol? Fast bara någon mil härifrån har det tydligen börjat snöa igen, så det är väl snart här, USCH!
Och så hejar vi förståss på Christian Olssons i Hans stora finalcomeback. Heja, heja!
Och Heja, Heja Halmstad, för vi är tokiga bönder, tokiga bönder!
Ha en skön söndag och sedan en bra ny vecka!
Etiketter:
Fladdermöss,
Gamling,
HBK,
Helg,
Lars Vilks,
Magnus Hedman,
MC Kaka,
Melodifestival,
Ommöblering,
Plura,
Turkiet
söndag 5 april 2009
Nåja
Det är nog bara ett tillfälligt bakslag.
Har iallafall fått vår- och påskfint inne. Bland annat med hjälp av en bunt ris med svartvita fjädrar. Fjädrar som nu ligger utspridda över hela golvet. det var den städningen det. Kattkräk. Idag är jag arg på: Och då är jag ändå inte lika irriterad på katt som vad mina grannar är. Inte på min katt, även om de tror det, honom håller jag ju instängd, men på andra katter. Eftersom de GÅR i deras land. Visserligen borde man kanske vara tacksam över att folk har så lite att irritera sig på, men det borde vara tröttsamt. Lika tröttsamt som den felstavade skylten vår lilla pingstlilja har satt upp på sin vägg där hon förfasas över hur "HEMST HEMST HEMST" det är med dessa katter. Och ja, ni har rätt, min irritation över denna grava felstavning är precis lika löjlig. Tänk vilket lätt liv jag lever trots allt...
Och ännu argare på: Och lika tröttsamt som dessa petitessirritationer är det med dem som troligtvis kommer mail/ telefon/brevbomba TV4 angående dagens intervju med kronprinsessan Victoria, där Anders Kraft, idolen från TV4 Halland, "duar" och "Victoriar" lilla prinsessan. Har till och med för mig att hon för något år sedan uttalade sig om att hon tar illa upp, och tycker det är respektlöst när man kallar henne du. Så trött man blir. Är det inte höjden av respektlöshet gentemot sina "undersåtar" att anse vara förmer än dem?! Lika respektlöst som jag tycker det är när man i, till exempel en affär, blir kallad ni, trots att man är helt ensam. Är det inte iallafall 40 år sedan du-reformen genomfördes i Sverige? Oftast är det unga människor (jodå, jag är visst mycket äldre), i 18-22årsåldern som håller på med dessa dumheter. Oftast för att ge sken av att de är lite "finare" och troligtvis oftast på uppmaning av en inte bättre förstående chef. LÄGG AV MED DET DÄR, OMEDELBART!
Lyssnade på Anne-Lie Rydés fenomenala variant på P4 Retro igår kväll. Mycket bra musik med många bra sveska kvinnliga artister. En fröjd för örat. Likaväl som Miss Li´s aukustiska framträdande i gårdagens Babben & Co (tantvarning, jovisst, men hellre det än Robinsson, såg dessutom därefter ett rörande program om rivningen av Kvarteret Mullvaden i Stockholm 1978, så jo det är nog snart dags att ta och skaffa sig ett liv).
Men jag var ju ute och såg mig omkring också, var på Annas Krukor och Fat någonstans i obygden mellan Morup, Långås och Tvååker. Kors vilka fina saker de har. Så om det återigen är någon som är sugen på att köpa presenter till mig så vet ni var ni ska leta, gärna en av skålarna eller kannorna med guldtulpaner. Eller den där resan till Kap Verde eller New York. Ska ju till Malmö och Köpenhamn i juni men det smäller liksom inte riktigt lika högt. Men på min födelsedag önskar jag mig en trädgårdsbänk/soffa.
Nu tycker LO och Socialdemokraterna att Wanja Lundby-Wedin ska avgå både som ordförande för LO och i AMFs styrelse. Skönt det måste kännas att ha en syndabock som man kan lasta över allt ansvar för att det går dåligt, på. Förvånad över att inte Östersjön och världsekonomin också hakar på tåget.
Och i eftermiddag 15.00 är det premiär!! Borta mot AIK. SM-Guld, SM-Guld, SM-Guld!! Men varför i all världen har Kvastarna bytt namn till "Bollklubben Support"?! Ett beslut som jag absolut inte stödjer, lika lite som att man har slutat använda den fenomenala ramsan "Tokiga bönder", men det är väl bara ännu ett exempel på Halmstads löjliga Stockholmskomplex (1-5).
Päronen ska på kombinerad 50-årsfest/Nya-gamla-nyaUllevi-premiär idag, kan det bli största publiksiffran för Gais på många år?
Danske statsministern Anders Fogh-Rasmussen blir ny generalsekreterare för NATO. Känns bra för en Dankofil som mig, men de muslimska länderna är inte riktigt lika nöjda med tanke på de så kallade Muhammed-karikatyrerna, men ta ett råd från en gammal medievetare: Det är en svår balansgång mellan Yttrandefrihet och "hets-mot-folkgrupp", så ska det nog gå bra.
Nu är det nog middagsdags.
Ha en fortsatt lugn och skön söndag (och glöm inte radiosporten 15.00).
Har iallafall fått vår- och påskfint inne. Bland annat med hjälp av en bunt ris med svartvita fjädrar. Fjädrar som nu ligger utspridda över hela golvet. det var den städningen det. Kattkräk. Idag är jag arg på: Och då är jag ändå inte lika irriterad på katt som vad mina grannar är. Inte på min katt, även om de tror det, honom håller jag ju instängd, men på andra katter. Eftersom de GÅR i deras land. Visserligen borde man kanske vara tacksam över att folk har så lite att irritera sig på, men det borde vara tröttsamt. Lika tröttsamt som den felstavade skylten vår lilla pingstlilja har satt upp på sin vägg där hon förfasas över hur "HEMST HEMST HEMST" det är med dessa katter. Och ja, ni har rätt, min irritation över denna grava felstavning är precis lika löjlig. Tänk vilket lätt liv jag lever trots allt...
Och ännu argare på: Och lika tröttsamt som dessa petitessirritationer är det med dem som troligtvis kommer mail/ telefon/brevbomba TV4 angående dagens intervju med kronprinsessan Victoria, där Anders Kraft, idolen från TV4 Halland, "duar" och "Victoriar" lilla prinsessan. Har till och med för mig att hon för något år sedan uttalade sig om att hon tar illa upp, och tycker det är respektlöst när man kallar henne du. Så trött man blir. Är det inte höjden av respektlöshet gentemot sina "undersåtar" att anse vara förmer än dem?! Lika respektlöst som jag tycker det är när man i, till exempel en affär, blir kallad ni, trots att man är helt ensam. Är det inte iallafall 40 år sedan du-reformen genomfördes i Sverige? Oftast är det unga människor (jodå, jag är visst mycket äldre), i 18-22årsåldern som håller på med dessa dumheter. Oftast för att ge sken av att de är lite "finare" och troligtvis oftast på uppmaning av en inte bättre förstående chef. LÄGG AV MED DET DÄR, OMEDELBART!
Lyssnade på Anne-Lie Rydés fenomenala variant på P4 Retro igår kväll. Mycket bra musik med många bra sveska kvinnliga artister. En fröjd för örat. Likaväl som Miss Li´s aukustiska framträdande i gårdagens Babben & Co (tantvarning, jovisst, men hellre det än Robinsson, såg dessutom därefter ett rörande program om rivningen av Kvarteret Mullvaden i Stockholm 1978, så jo det är nog snart dags att ta och skaffa sig ett liv).
Men jag var ju ute och såg mig omkring också, var på Annas Krukor och Fat någonstans i obygden mellan Morup, Långås och Tvååker. Kors vilka fina saker de har. Så om det återigen är någon som är sugen på att köpa presenter till mig så vet ni var ni ska leta, gärna en av skålarna eller kannorna med guldtulpaner. Eller den där resan till Kap Verde eller New York. Ska ju till Malmö och Köpenhamn i juni men det smäller liksom inte riktigt lika högt. Men på min födelsedag önskar jag mig en trädgårdsbänk/soffa.
Nu tycker LO och Socialdemokraterna att Wanja Lundby-Wedin ska avgå både som ordförande för LO och i AMFs styrelse. Skönt det måste kännas att ha en syndabock som man kan lasta över allt ansvar för att det går dåligt, på. Förvånad över att inte Östersjön och världsekonomin också hakar på tåget.
Och i eftermiddag 15.00 är det premiär!! Borta mot AIK. SM-Guld, SM-Guld, SM-Guld!! Men varför i all världen har Kvastarna bytt namn till "Bollklubben Support"?! Ett beslut som jag absolut inte stödjer, lika lite som att man har slutat använda den fenomenala ramsan "Tokiga bönder", men det är väl bara ännu ett exempel på Halmstads löjliga Stockholmskomplex (1-5).
Päronen ska på kombinerad 50-årsfest/Nya-gamla-nyaUllevi-premiär idag, kan det bli största publiksiffran för Gais på många år?
Danske statsministern Anders Fogh-Rasmussen blir ny generalsekreterare för NATO. Känns bra för en Dankofil som mig, men de muslimska länderna är inte riktigt lika nöjda med tanke på de så kallade Muhammed-karikatyrerna, men ta ett råd från en gammal medievetare: Det är en svår balansgång mellan Yttrandefrihet och "hets-mot-folkgrupp", så ska det nog gå bra.
Nu är det nog middagsdags.
Ha en fortsatt lugn och skön söndag (och glöm inte radiosporten 15.00).
Etiketter:
HBK,
Kattrubbel,
Musik,
NATO,
Presenttips,
Respekt eller inte,
Wanja Lundby-Wedin
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)