Nu verkar det ändå som att Jonas Sjöstedt bestämt sig för att utmana Lars Ohly om partiledarposten i Vänsterpartiet. Tidigare har han ju sagt att han står bakom Ohly och inte står till förfogande som ny partiledare så länge Ohly själv vill sitta kvar på posten. Har som sagt tyckt att Sjöstedt verkar vara en klok och sympatisk politiker ända sedan han var och pratade på min gymnasieskola före EU-parlamentsvalet någon gång i slutet av 90-talet, och tror faktiskt att han skulle bli en bra partiledare som kanske skulle kunna hjälpa upp vänsterpartiets röstsiffror till nästa val.
Leif Pagrotsky har däremot (åter igen) tackat nej till att kandidera till partiledarposten för Socialdemokraterna. Tydligen står det nu mellan Mikael Damberg, Håkan Juholt, Sven-Erik Österberg och Thomas Östros, sossarna bjuder inte på någon charm-offensiv direkt!
Och på tal om att komma ut; nu har lillebror Hysén, det vill säga Glenn Hyséns yngste son, Anton, även han fotbollsspelare, kommit ut som bög. Är ju inte klokt att inte fler idrottsmän vågar vara öppna med att de är homosexuella. Varför skulle idrottsvärlden vara så väsensskild från övriga samhället i denna fråga?
Tänkte inte på det; det verkar ju faktiskt som att en stor del av befolkningen i Libyen faktiskt är så hjärntvättade av Gadaffis ledning att de vill ha honom kvar som ledare. För det får man nog trots anta att de är när de ordagrannt upprepar hans slagord om att revolutionärerna är drogade alQuaida-medlemmar.
På väg från jobbet idag stod en stor polispiketbil och spärrade trottoaren. Har tydligen varit väpnat rån mot Sparbanken i Vaggeryd. Skott ska ha avlossats, men inte blev träffad. Är ju ändå en ganska bra bit från Vaggeryd och hit, står det då poliser i varenda vägkorsning på hur många mils avstånd från Vaggeryd?
Heja Helena Ekholm - nu VM-guld!
Idag är jag arg på: Nu kostar bensinen över 14 kronor litern. Och jag vet att miljöivrarna (jo, det klart man vill att miljön ska bli bättre, men jag tror på att det ska ske genom forskning och framsteg, inte genom tillbakagång) tror att det ska få folk att köra mindre bil. Och visst, när det gäller folk i stan, som har möjlighet att transporteras med hjälp av kollektivtrafiken, så kanske det är så. Men för oss på landet då?! Och kom nu inte och säg att vi får skylla oss själva som tvunget ska bo på landet. För hur skulle det se ut om alla bodde i städerna? Alla har inte heller möljighet, varken av ekonomiska, eller andra anledningar, möjlighet att bo i städerna. Och för den delen så är det ju också många som bor i städerna och jobbar i glesbygden, de måste ju också ta sig fram med bil. Nej, politikerna får nog komma på andra sätt om de vill ha en levande landsbygd.
En 30-årig Kuwaitier (heter det så om man kommer från Kuwait?) har nu gripits i Glasgow, misstänkt för medhjälp till slävmordsbombningen i Stockholm i vintras.
En 90-årig man på ett demensboende i Lund har avlidit efter ett slagsmål med sin 79-årige granne, i stridens hetta efter någon av deltävlingarna i årets Melodifestival. Dödsorskaen är ännu inte klarlagd...
Spännande; till Bokmässan i höst - punkdrottningen Nina Hagen!
Nu får jag ge mig ut i snövädret igen (trodde ju på vår nu!), glömde ju att posta födelsedagskorten i min distraktion över polisbilen (inte så ofta vi ser sånt här i min lilla del av världen).
Tjing Tjing!
Visar inlägg med etikett Glesbygdsrasism. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Glesbygdsrasism. Visa alla inlägg
onsdag 9 mars 2011
tisdag 7 september 2010
PolitikPolitikPolitik och lite fotboll
Visst tycker man väl att det borde vara självklart att journalister inom Public service ska vara objektiva och opartiska. Men Expressens huvudnyhet var väl ändå att överdriva. Jodåsåatt, UR.s partiledarutfrågare, Natanael Derwinger har både haft ett förhållande med Maria Wetterstrand, och varit aktiv i Vänsterns ungdomsförbund. För 20 år sedan! Någonstans får man väl ändå dra gränsen för hur konspirationsteoretisk man får vara? Jag förmodar att alla journalister röstar, att alla har sina politiska sympatier någonstans, och att alla har ett förflutet, och gamla förälskelser som de riskerar att råka på någonstans i sin journalistkarriär. Jag förmodar också att de allra flesta journalister är så pass professionella att de kan bortse från detta under tiden de jobbar.
Kan ju inte låta bli att titta på nya säsongen av "Ullared" även om jag måste byta kanal ibland när inte skämskudden räcker till. Och varför är man sån, ni vet, att man skäms å andras vägnar? Tittade på 5.ans andra premiär igår också; "Lite sällskap", verkade vara ett litet rart program, men förstås även det med många bortzappningar. Ett program som däremot inte skämdes för sig var Peter Settmans 11.e timmen. Äntligen ett seriöst program om humorn i politiken. Ett program som säkert kan få fler att gå att rösta, bara de inte blir avskräckta från att titta bara för att det handlar om politik.
Och ikväll börjar Idol igen.
Idag är jag arg på: De så kallade supportrar som hotar och hatar. De så kallade supportrar till Hammarby som hotat tränaren Michael Borgquist tills de fick honom att avgå. Hur tänker de?! Tror de verkligen att de hjälper sitt lag på det viset. Själv är jag väldigt fotbollsintresserad och Halmstads bollklubb har sedan länge legat mig varmt om hjärtat, så visst förstår jag att man kan bli arg och frustrerad när det går dåligt länge (det får man ju framförallt erfara nu..). Jag vet också att det för många inblandade är en fråga om stora pengar. Men som supporter gäller det att inse att det faktiskt BARA ÄR ETT SPEL, det finns VIKTIGARE SAKER I LIVET, det måste det göra, annars är det nog god tid att börja söka hjälp! Och framförallt måste man inse att det är viktigare att de personerna som faktiskt ser till att vi har något att gå att titta på, att dessa personer mår bra, än huruvida vi kommer ligga kvar i allsvenskan eller inte.
Kan ju inte låta bli att titta på nya säsongen av "Ullared" även om jag måste byta kanal ibland när inte skämskudden räcker till. Och varför är man sån, ni vet, att man skäms å andras vägnar? Tittade på 5.ans andra premiär igår också; "Lite sällskap", verkade vara ett litet rart program, men förstås även det med många bortzappningar. Ett program som däremot inte skämdes för sig var Peter Settmans 11.e timmen. Äntligen ett seriöst program om humorn i politiken. Ett program som säkert kan få fler att gå att rösta, bara de inte blir avskräckta från att titta bara för att det handlar om politik.
Och ikväll börjar Idol igen.
Idag är jag arg på: De så kallade supportrar som hotar och hatar. De så kallade supportrar till Hammarby som hotat tränaren Michael Borgquist tills de fick honom att avgå. Hur tänker de?! Tror de verkligen att de hjälper sitt lag på det viset. Själv är jag väldigt fotbollsintresserad och Halmstads bollklubb har sedan länge legat mig varmt om hjärtat, så visst förstår jag att man kan bli arg och frustrerad när det går dåligt länge (det får man ju framförallt erfara nu..). Jag vet också att det för många inblandade är en fråga om stora pengar. Men som supporter gäller det att inse att det faktiskt BARA ÄR ETT SPEL, det finns VIKTIGARE SAKER I LIVET, det måste det göra, annars är det nog god tid att börja söka hjälp! Och framförallt måste man inse att det är viktigare att de personerna som faktiskt ser till att vi har något att gå att titta på, att dessa personer mår bra, än huruvida vi kommer ligga kvar i allsvenskan eller inte.
Aha, det är så de tänker; Tobias Billström menar att det vore bra om man skickade ut invandrarna på landet, ut till glesbygd´n. Visst, säger han "Ett mindre samhälle kan ha sina baksidor, men för den som varit på flykt och behöver en säker plats att rota sig på är den mindre skalan ofta väldigt bra" (Newsmill 2010.09.07). Ja, de där stabborna, de är då för roliga... Tobias Billström kommer från Malmö om det var någon som undrade.
Nu ska jag ut i solen. Tjing!
Etiketter:
Fotboll,
Gamla synder,
Gekå's,
Glesbygdsrasism,
TV
fredag 7 november 2008
Paj till middag, och så hamnade jag här
Ja egentligen skulle jag bara ut på nätet för att leta upp ett enkelt pajrecept, ett där jag inte behöver använda min fenomenala matberedare. Håller på att städa så jag vill helst inte bröta fram så mycket till matlagningen, men måste laga mat så jag kan ha med mig till jobbet på både lördag och söndag. Och så hamnade jag här. Mest för att jag hittade det här klippet: http://video.msn.com/video.aspx/?mkt=sv-se&vid=698ff097-6ce4-4018-914d-c0a12767fb34&from=SVSE_ifilm&tab=m1223030652059&wa=wsignin1.0 som jag ville dela med mig av. Kanske tycker man det är roligast om man har katt själv.
Idag är jag arg på: Att den så kallade Campingmannen, han som låste in, misshandlade och utnyttjade sin sjuka fru, i en campingstuga, i flera år, bara fick villkorlig dom för olaga frihetsberövande! Jahaja.
Och så är jag lite arg på: Att Malou von Sivers har kyckats få ett eget TV-program, troligtvis för lång och trogen tjänst, men ändå. Så oproffsig, dåligt påläst, och ibland till och med otrevlig. Förstår det inte.
Och ännu mer arg på: Glesbygdsrasismen. Jo då, visst finns det mycket korkad rasism på glesbygden, men det är inte den jag menar här, utan rasismen gentemot glesbygden. Och återigen är det äldrevården jag tänker på, även om den bara är en liten del i frågan. Nu vill Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet i kommunen satsa på ett äldrecentrum. Som kommunstyrelsen precis har fattat beslut mot. Och precis när samma vänsterkantspolitiker röstat för en stängning av Vinbygården. Hur i all världen ska de ha det?? Gör de allt vad de kan för att all äldrevård ska in till stan? Blir så trött. Får nog allt hända något drastiskt om jag ska rösta i nästa kommunval. Och det vill inte säga lite när det gäller mig.
Nej just det, pajrecept var det ju. I kväll ska jag fira morfar som fyller 82, GRATTIS!! Och följa cirkusen i Idol.
Adios Amigos
Idag är jag arg på: Att den så kallade Campingmannen, han som låste in, misshandlade och utnyttjade sin sjuka fru, i en campingstuga, i flera år, bara fick villkorlig dom för olaga frihetsberövande! Jahaja.
Och så är jag lite arg på: Att Malou von Sivers har kyckats få ett eget TV-program, troligtvis för lång och trogen tjänst, men ändå. Så oproffsig, dåligt påläst, och ibland till och med otrevlig. Förstår det inte.
Och ännu mer arg på: Glesbygdsrasismen. Jo då, visst finns det mycket korkad rasism på glesbygden, men det är inte den jag menar här, utan rasismen gentemot glesbygden. Och återigen är det äldrevården jag tänker på, även om den bara är en liten del i frågan. Nu vill Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet i kommunen satsa på ett äldrecentrum. Som kommunstyrelsen precis har fattat beslut mot. Och precis när samma vänsterkantspolitiker röstat för en stängning av Vinbygården. Hur i all världen ska de ha det?? Gör de allt vad de kan för att all äldrevård ska in till stan? Blir så trött. Får nog allt hända något drastiskt om jag ska rösta i nästa kommunval. Och det vill inte säga lite när det gäller mig.
Nej just det, pajrecept var det ju. I kväll ska jag fira morfar som fyller 82, GRATTIS!! Och följa cirkusen i Idol.
Adios Amigos
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)