Visar inlägg med etikett Katt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Katt. Visa alla inlägg

söndag 23 oktober 2011

Inspiration








Lånade en fototidning av min bror och blev lite inspirerad. Måste försöka klura ut hur jag ska göra för att få mer skärpa i bilderna.

Känns otroligt konstigt att Sundsvall och Åtvidaberg! spelar i Allsvenskan nästa säsong och inte Halmstad.

Måste vara svårt för Moderaterna att reda ut striden med kritikerna som attackerar dem för att inte ha valt in någon med utomeuropeisk bakgrund i partistyrelsen samtidigt som de ska balansera det med beslutet att inte införa kvotering till styrelsen och dessutom väva in bilden av sig sjäva som historiskt framträdande i kampen mot Apartheid och för allmän rösträtt. Men visst måste det väl finnas underlag för att välja in kvinnor och invandrare utan kvotering, eller är Moderaterna så homogent samansatt (aka vit medelålders heteroman)? På twitter har det till och med uppstått en grupp #stuffmoderaternadid

Laholms kommun erbjuder sina anställda ögonoperation till halva priset, på samma villkor som de erbjuder leasingdator. Visst hade det varit skönt att slippa glasögon och linser, dyrt är det väl fortfarande men om arbetsgivaren hade betalat halva kostnaden så hade det kanske varit något att fundera på, men jag hade nog ändå inte vågat.

Hur objektivt och ovinklat var det av Mats Knutsson att i gårdagens Rapport tala om Carl Bildts presskonferens som "sedvanligt arrogant"? Fast å andra sidan kanske det faktiskt var en objektiv rapportering med tanke på Bildts sedvanliga arrogans?

Visst verkar det vara något skumt med dubbelmordet i Långared? Mannen som suttit häktad för skyddande av brottsling är gift med en av kvinnorna som var med och hittade den mördade mannen, kvinnan anser dessutom att paret uppträtt ovanligt under veckan före mordet, och vad gjorde dessa 9 körvännerna som skulle hämta dem, i deras garage?

Nu har Polisen valt bort Saab när de ska köpa in nya bilar, istället har man valt Passat. Vet inte, men känns inte det lite tantigt? Men å andra sidan får de ju samtidigt en ny image på köpet!

Häromdagen sas det att man begravt Kadaffi. I natt har man tydligen obducerat honom. Antar att man får ta allt som sägs i fallet Kadaffi med en hel skopa salt.

De blå dvärgpingvinerna i Nya Zeeland som blivit skadade efter ett oljeutsläpp ska nu räddas från att frysa ihjäl med hjälp av stickade tröjor. Nu finns mönstret till pingvintröjorna i Aftonbladet om man vill hjälpa till. Antar att de frusna pingvinerna snart snarare får räddas från att kvävas i ett berg av färgglada tröjor.

Nu är det snart julmarknadsdags. I morgon ska jag vara på ett helt nytt ställe och jobba. Alltid lika nervöst. Och vad gäller katten så mår han bra men ska vara kvar någon dag till för observation. Konstigt hur tomt det känns utan kattsällskap.

lördag 9 oktober 2010

Fel, fel, fel

Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén

Men jag kunde bara inte låta bli

Att visa er katten Whisky

När han tittar på naturprogram

Men vart tar fåglarna vägen när de flyger ur bild?
Och så måste jag ju rätta mig själv riktigt ordentligt. Det var ju inte alls i går kväll Anders Svenssons fru skulle låta bli att föda barn, det var ju inte alls igår kväll Fotbollslandslaget skulle möta Holland. Tisdag är mitt nya bud. Förlåt mig.
Menar Laila Bagge Wahlgren att det inte var meningen att man skulle se hennes underkläder-eller-vad-det-var, i Idol igår? Nåväl, då var det ju tur att hon valde den modellen, jag trodde väl att det var cykelbyxor eller nåt, kanske inte så snyggt, men det kanske är modernt. Och så åkte Sassa ut igår. Det var nog rätt val, nästa vecka åker troligen Minnah om det inte är någon annan som gör bort sig helt. Vinner det hela gör säkert Daniel, eller möjligtvis Jay.
Det är inte bara Thomas Bodström som får maka på sig i utskotten. Nya namn är Maryam Yazdanfar (född 1980, det är det jag säger, det är nu det är dags för mig i politiken) - Civilutskottet, Håkan Juholt - Försvarsutskottet, Matilda Ernkrans - Miljö- och jordbruksutskottet, Gamle SSU-ordföranden Mikael Damberg - Utbildningsutskottet, Peter Hultqvist - konstitutionsutskottet, Morgan Johansson - som som sagt tar Bodströms plats i Justitieutskottet. Dessutom lämnar Leif Pagrotsky Kulturdepartementet för att ta större plats i riksbanksutskottet och Socialdemokraternas gruppstyrelse, och Ylva Johansson byter utskott till Arbetsmarknadsutskottet.

Inte bra, Anselmo är missnöjd med HBK-tränaren Lasse Jacobsson, och lämnar nu klubben som Bosmanfall, det vill säga gratis. Känns som att även Lasse hänger löst. Vad sägs om Michael Svensson och Tommy Jönsson/Anders Smith/Petter Hansson/Torbjörn Arvidsson som tränare till nästa säsong?
Nu "kräver" Barack Obama (och Dalai Lama) att Nobelfredspristagaren Liu Xiaobo släpps ur fängelset.
Lär bli dyrt för aluminiumfabriken i Ungern vars avfallsreservoar läckt ut stora mängder giftigt vatten/sörja, som lett till att hittills sju människor (och en mängd djur och växter) dött. Nu har giftet dessutom nått Donau. Totalt har 700 000 kubikmeter gift läckt ut, men nu evakueras den närmst liggande byn i rädsla för att hela dammen ska brista.
Hoppla, det har varit disco på Grand i Falkenberg, det spårade väl ur lite grann kan man väl säga. Socialtjänsten fick köra skytteltrafik för skjutsa hem ungdomar, man fick rada upp fulla kids längs ett staket, och man fick spola bort spyor från gatorna i området. Tydligen var det främst ungdomar från södra delen av länet som var värst däran, eftersom de haft förfest på bussen till Falkenberg, inne på Grand serverades ingen alkohol.
Oj då, bloggaren Kenza avslöjar nu annonsintäkterna för hennes blogg i september; 213 927 kronor! Men då har hon å andra sidan lite fler läsare (runt 100 000 i veckan) än vad min blogg har... Dessutom har jag ju inga annonser på min, men det kanske är en luckurativ idé, så det kanske man skulle börja med? Men jag tänker iallafall inte länka till henne, så det så!
Enligt Aftonbladet börjar män bli allt grinigare efter 52 års ålder. Kan det vara därför Nyamko Sabuni (41år) och hennes man (63 år) flyttat isär?
Sådär, då var Melodikrysset färdigt och ivägskickat (i mammas namn såklart, jag vill ju inte att folk ska veta att jag löser Melodikrysset!).
Trevlig fortsättning på helgen!

fredag 6 augusti 2010

I väntan på Guldpalmen

Till dess resten av världen har upptäckt världens bästa Gabriela så får hon nöja sig med årets Bo Widerberg-stipendium. Och förstås en massa andra priser som bara trillar in. Men det är hon värd. Grattis Flätan!

Se där ja, ena dan är det skilsmässo- och otrohetsrykten, nästa väntar Kronprins Fredrik och Mary tvillingar.

Ja men det är väl iallafall bra att Coop själva inspekterar och upptäcker och offentliggör att det råder missförhållanden, och hos en del till och med barnarbetare, hos en stor del av deras underleverantörer. Transparens.

Idag är jag arg på: Precis som förra året i bärtider kommer det utländska bärplockare hit och blir lurade, och ibland skuldsatta för resten av livet. Nu har man satt krav på en grundlön, men den har en stor del av plockarna skrivit på ett kontrakt på att de avsäger sig för att istället få provision på de bär de plockar. Visst förstår jag att man inte blir rik på att vara för snäll, men jag kan ändå inte sätta mig in i hur det kan vara att vara en sådan människa som utnyttjar och lurar andra på det viset.

Robin Rahm, målvakt i Färjestad har åkt dit för doping efter att ha tagit medel med "anabola substanser" för att skynda på läkningen av sin opererade höft. Å, att de inte lär sig!

I Sverige anmäls det näst flest våldtäkter i världen!

Justitieminister Beatrice Ask vill ha en ny tillfällig vapenamnesti då folk kan lämna in olagliga vapen till polisen anonymt och utan att behöva bli utfrågade kring omständigheterna kring vapnet. Jag förstår inte riktigt varför man inte skulle kunna ha en permanent amnesti. Det borde väl bara vara bra om det vore färre olagliga vapen i omlopp. Men det klart, får man då in ett vapen som använts vid brott så vore det klart bra att veta vem som har använt och ägt det.

Det nya på kattsommarfronten är folk som åker bort på semestern och glömmer, eller inte bryr sig om att de har en katt hemma som måste ses till. Ynkligt.

Mats Ahlm som misstänktes för att ha mördat sin sambo, och som sedemera dömdes för att ha styckat hennes kropp (det fanns inte tillräckligt med bevis för att han skulle ha mördat sambon för att han skulle kunna dömas), ansöker om att få slippa de två månader han har kvar av sitt årslånga fängelsestraff. Hans advokat anser att han lidit tillräckligt i fängelset. Sådana resonemang förstår jag mig inte alls på. Visserligen är ett öga-för-öga-samhälle inget att eftersträva, men man kan ju tycka att de gott kan lida lite i fängelset efter att ha begått ett sådant brott.

Härom veckan var det en fransk kvinna som dödat och grävt ner åtta av sina nyfödda barn, nu är det en kvinna i Holland som haft tre av sina nyfödda döda i resväskor.

Idag rapporterar tidningarna om att både David Hellenius och Fredrik Skavlan är rädda för Mikael Persbrandt. Nyhetstorka anyone...

Tjing!

fredag 14 maj 2010

Katt






Whisky heter han, katten, snart tre år och det bästa han vet är konserverade champinjoner och tops, jaja, alla har vi olika preferenser.
Och kidsen nu för tiden, de föredrar muskot! I Kiruna är det nya, heta muskot bland ungdomarna för att få sig en rejäl fylla! Borde inte det bli rejält dyrt? För visst måste det krävas en och annan burk/nöt för att känna någon effekt? Eller injicerar eller snortar de månne?! På giftinformationscentralen tror man dock inte att nöten någonsin kommer "bli en hit i missbrukarkretsar".
Nu börjar det bli riktigt oroligt i Bangkok, nu avråder man till och med från Svenska Ambassaden i Thailand, från att resa till staden.
Oerhört sorgligt med den 21-årige mannen (inte nog med att han heter Ragnar alltså) i Härnösand (here sneezed duck) som mördade sina halvsyskon och deras pappa efter att ha känt sig åsidosatt jämte dem.
Helgen tänker jag inte tillbringa på det stora spektaklet, utan mest på jobbet.
Hoppas ni får en trevlig helg!

onsdag 10 december 2008

Pynt och pyssel

Så, nu har jag pysslat lite mer, och pyntat. Så såhär ser det ut ett tag till. Men bara till dess katten (som inte alltid ligger så snällt som han gör på bilden) har fått tag på det. Men än så länge är det intakt. Det är tyvärr inte amaryllisen.













Och nu har jag letat upp de sista adresserna till mina julkort, så nu är de snart färdigskrivna. Igår fick jag ett ryck och gjorde min jultryffel. Eller nåt. 300 gram mörk choklad 72%, 3dl. grädde. Hacka chokladen och rör ihop den med den varma, kokta chokladen. Rör en stund tills chokladen smälter. Sen delade jag upp smeten i två bunkar, den ena smaksatte jag med krossad turkisk peppar. Den andra smaksatte jag med kaffe, whisky (inte katten, spriten), kanel och lite chili. Därefter hällde (droppade med en tesked) jag upp i små ischokladformar (var inte så många formar så snart fick jag övergå till knäckformar, vilka inte var lika stabila). Trodde aldrig att chokladen skulle stelna, men idag verkar det faktisktsom om den har gjort det. Iallafall den i ischokladformarna. Provsmakade... Nja, turisk-peppar-tryfflarna blev bra, kaffe-whisky-kanel-chili-tryfflarna passar kanske, förhoppningsvis en riktig kaffeälskare bättre än mig, ska testa dem på mina kaffepimplarkompisar.
Idag är jag arg på: Nu är inte heller min nyinköpta ljusstake längre hel. Inte heller orkidén som snart skulle blomma. Katten är inslängd och instängd på toaletten! Hur gör man för att få upp en söndrig ljusstakslampa ur själva ljusstaken? Den ska juskruvas upp, men eftersom lampan är sönder finns det ju inget att hålla i när man skruvar.
Nej minsann, nu var det väl dags för fredsprisutdelningen. Sen blir det Nobel hela kvällen, med avbrott för bönderna. Men först får jag kanske gå och bli kompis med katten...