Visar inlägg med etikett oväder. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett oväder. Visa alla inlägg

söndag 28 augusti 2011

Barockt

Idag är jag arg på: En rysk diplomatbil var igår inblandad i en trafikolycka i Stockholm. Och smet. Man misstänker dessutom att föraren varit rattfull. Polisen utreder nu vem det var som körde bilen, men kommer man fram till att det var någon med diplomatisk immunitet så kommer fallet bara att läggas ner. Det är ju helt barockt, brutalt, barbariskt, bisarrt, att det år 2011 ska finnas människor i vårt land som står över lagen. Och jag förstår att man kanske inte kan gå emot internationell praxis för diplomater och ambassadörer. Eller, kan man kanske det?

Lena Sommestad har valts till ordförande för S-kvinnorna. En post hon tar över från Nalin Peckgul (De är förresten lite lika Lena och Nalin). Men det här löftet om att alla som vill jobba heltid i vården ska få göra det... Då gäller det ju också att tillsätta mer pengar till vården så att det ska vara schemamässigt möjligt, att det ska finnas timmar så att det räcker till alla, och att man ska kunna ha ett fungerande liv samtidigt som man pusslar ihop sina ihopskramlade arbetstimmar. Kanske skulle Lena satsa på att försöka få till en vårdlön som räcker till för att man inte ska tvingas arbeta heltid för att överleva?

Experter på ämnet har sedan länge räknat bort alla medaljchanser för Sverige i Friidrotts-VM, men det har iallafall blivit några semi- och finalkvalificeringar hittills. Och hoppas hoppas att det går bra för Christian Olsson i vad som kan komma att bli hans sista stora mästerskap.

Takidas anmälan mot en recencent som skrivit att de borde dödas för delar av sin nya platta avskrivs, målet läggs ner. Kanske hade recensenten diplomatpass.

Både Maria Wetterstrand och Mikaela Valtersson avgår och lämnar sina platser för Miljöpartiet i riksdagen. Valtersson tycker dessutom att Miljöpartiet bör ändra sin syn på Moderaterna och överväga att samarbeta med dem som ett regeringsalternativ. Kan tänka mig att de istället kan tappa en hel del väljare på det. Har en bild av miljöpartister som ganska vänster, men jag kan ha fel.

Tycker verkligen om Niklas Strömstedts "Tack för musiken". En pärla i programutbudet. Små mysiga  och underfundiga samtal och spelningar med gräddan av sveriges artistelit. Igår Eva Dahlgren. Tror jag skulle kunna tänka mig att adopteras av familjen Eva-Efva-Niklas-Jenny (eller Pernilla A-Dregen eller Nina-Nathan). Fast å andra sidan vill jag ju behålla min egen familj också.

Joachim Nätterquist gör reklam för Tempel Riddare Orden i full ARN-mundering. Antar att han fått tillåtelse från producenter, Jan Guillo och andra som varit inblandade i ARN-filmen? Vad är egentligen Tempel Riddare Orden? Uppenbarligen ett sällskap med svårigheter med särskrivningar, men som "strävar mot höga etiska ideal" och som hemlighåller innehållet i sina ritualer och tolkandet av symboler "av pedagogiska skäl". Se där ja.

Men Fredrik; Japan?! Fredrik Ljungberg menar att det har varit hans dröm hela sommaren att få spela för den Japanska klubben Shimizu S-Pulse. Aha, så det var det han gick och drömde om
Men vi vann! Trelleborg - HBK 0-1 (Joel Johansson är tillbaka). Heja heja! Fast jag har börjat vänja mig på tanken på Superettan nu.

Här var ett riktigt ordentligt åskoväder igår, blev alldeles nattsvart klockan åtta på morgonen. Men jag antar att det inte är någonting jämfört med vad som händer i östra USA just nu. Minst nio har dött sedan Irene drog in över landet.

Ni har väl inte missat debatten om "Maggie goes on a Diet" en bok som riktar sig till 4-8-åringar och handlar om 14-åriga Maggie som bantar och blir populär i skolan. På tal om barockt menar jag. Det kanske inte riktigt den vägen man ska ta för att bekämpa problemet med övervikt hos barn.

Vet inte, men jag tycker Lars-Åke Wilhelmsson verkar lite, tja, bitter? Först var det Pridefestivalen han var arg på för att de inte särbehandlade honom som den stjärna han är. Nu är det Fångarna på fortet som får sin släng av sleven efter att Wilhelmsson förlorat en av "cellerna" på fortet. Wilhelmsson menar att förutsättningarna för de tävlanden var orättvisa, men han ville inte säga något till TV4s team på plats av rädsla för att verka bitter...

Idag spelar Dolly Parton i Göteborg, det hade verkligen varit en upplevelse att vara där. Men jag väljer nog att gå till jobbet istället. Och bara för sakens skull, det är inte brukligt på äldreboendena att slå vad om när vårdtagarna ska dö, eller håna dem och ta på dem solglasögon efter att de har avlidit. Tror och hoppas att det bara är på Attendo Cares boende i Växjö sådant sker. Och bara av ett litet fåtal av personalen.

Fast först funderar jag på att bära in utesoffan

fredag 3 oktober 2008

Idag är jag arg på: Gud, eller ödet eller vad det nu är som bestämmer att vissa människor ska behöva leva långt längre än de någonsin önskat, tills de överlevt alla sina vänner och ibland till och med sina barn. I min bok har det inget som helst egenvärde att leva tills man är 100 om de sista åren är bräddfyllda av smärta och meningslöshet. Medan andra människor rycks bort från sin familj och sina vänner, mitt i livet. Men livet är stundom grymt, och det är ingen som har sagt att det ska vara rättvist.

Var ju på kryddparty igår. Köpte mina Hirskapslar och grönsaksbuljong, men innan vi ens hade hunnit göra våra beställningar drog världens oväder in över inre Halland. Var länge sedan jag var med om ett sådant åskväder, tillsammans med hagel, rejäla regnskurar och strömavbrott. Men vi led ingen nöd. Téet var färdigkokt och frallorna och den goda pajen var framdukade och åts i skenet från stearinljus och när jag kommit hem och gått och lagt mig så kom också strömmen.
Efter jobbet idag, där vi faktiskt blev utan tårta, hur det nu kunde komma sig, var jag hos optikern; Bosse. Bosse har varit min optiker sedan jag fick mina första glasögon när jag var tio, men nu är det mest linser det handlar om när jag kommer dit. Inte för att jag inte skulle vara i stort behov av ett par nya glasögon, ett par svarta, de jag har nu har antireflexbehandling. antireflexbehandling håller tydligen inte hur länge som helst utan leder till slut till att glasögonen ser otroligt repiga ut, det har hänt med mina glasögon, men att det skulle kunna hända var det ingen som hade talat om för mig! Men det är ju så in i helsike dyrt med glasögon, så det får vänta tills mitt flashiga, roliga, välbetalda jobb dyker upp. Dessutom håller min syn sakta, men säkert, på att förbättras, så så småningom kanske jag ser helt perfekt... Nej, naturligtvis inte, framförallt med tanke på att jag väl har snäppet bättre syn än ledsyn, utan mina glasögon eller linser. Det är jag förresten också arg på. Att man inte får bidrag till glasögon och linser när det är ett handikapp så gott som något. Visserligen fick man, åtminstonde när jag var ung, yngre, barn, bidrag för glasögon fram tills man fyllde 16 eller något liknande, tror inte det var ända tills man fyllde 18 iallafall. Men även som vuxen kan ju synen och glasögonen bevisligen förändras, så en liten slant som hjälp på vägen, någon slags subventionering, av synhjälpmedel vore väl kanske på sin plats.
Och dagens Idol då? De är faktiskt riktigt duktiga de som är kvar nu. Är lite rädd att Lars riskerar att åka, eftersom han betér sig som en obstinat barnunge och det verkar som om han har tröttnat på hela cirkusen som är Idol, och faktiskt vill åka ur, min helt personliga teori. I så fall tror jag att jag hejar på en ljuse Robin (inte han från Svenljunga, tyvärr) och på Alice.
Nu ska jag och katten gå och dricka ur resten av mitt vin och se om det hänt något nytt i världen.
ta hand om varandra, så hörs vi i morgon.