Visar inlägg med etikett Halmstads BK. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Halmstads BK. Visa alla inlägg

måndag 1 november 2010

Pyssel del III

Fortsatte pyssla lite med mina Pandurofynd, decoupagade mitt trä-believe såhär till exempel.

Och så spårade jag ut lite med stämpelsetet, ett Pernilla Andersson-citat på skoskåpet, men det är ändå tänkt att bli blanksvart när jag hittat bra färg, så det gör inte då mycket.

Och sen då den kanske för lilla mattan jag köpte till hallen härom veckan.
De män som greps misstänkta för bombhotet mot Göteborg är nu släppta, man anser att det inte längre finns någon hotbild, männen är dock fortsatt intressanta för utredningen enligt Säpo.
Sådär, nu verkar även Vänsterpartiet ha insett att eran för den röd-gröna alliansen är över för denna gången. De hoppar nu av samarbetet kring trupperna i Afghanistan.
Brasilien har fått en ny president, hon heter Dilma Rousseff och hon efterträder den populäre partikollegan i arbetarpartiet, Lula da Silva, som inte fick ställa upp för nytt omval.
HBK förlorade mot Helsingborg igår. Nu får vi hoppas att inte Åtvidaberg vinner sina två återstående matcher (heja Mjällby), och förståss att vi (det är fortfarande "vi") vinner nästa match, mot Djurgården på söndag, så vi slipper kvala (SKÄRPNING!).


Tack och hej!

söndag 31 oktober 2010

Glad Halloween

Det blev inga sprängningar igår, varken i Göteborg eller i USA. I Göteborg har man gripit fyra "familjefäder" (varför måste man skriva ut att de var familjefäder, menar man att det innebär att det är mindre sannorlikt att det är de som bombhotat?), kanske var det helt enkelt ett gäng män som ville slippa falkmassorna såhär en lönehelg. I Jemen har man anhållit en kvinna för att ha försökt skicka sprängmedel till synagogor i USA. Däremot har det varit bombdåd i centrala Istanbul.
Själv var jag i Varberg igår, själv i Hunnestad på L Home (se blogg-länkarna här till höger), å vad mycket fina saker det finns, blev en liten ängel till slut, sen in till staden och trängas med massorna. Hemkommen på kvällen blev det glöggpremiär (Blossas Vinter 06 - enbär och lingon från samlingskollektionen), med pepparkaka och mögelost, och sparris, ingen jättelyckad kombo...

Inte märkte jag av någon extra timme, och inte har jag hittills märkt av att det är Halloween idag, hoppas inte det kommer några barn och ska ha godis, jag har ju bara choklad som jag ska baka med och nötter hemma, och jag vet att frukt är godis, men frukten är ju så dyr nu för tiden så den vill jag inte göra mig av med, undrar vad de egentligen hittar på om de inte får något godis?

Blir riktigt rädd när jag hör om Tea Party-rörelsen i USA, en extremkonservativ rörelse som kan vara på väg mot Vita huset med Sarah Palin i spetsen. De vill ha en minskad statsapparat där var och en ska få sköta sig själv utan sjukvårdsreformer och socialförsäkringssystem, de tror inte heller på att klimatet är hotat, däremot ser de invandrare, abort, homoäktenskap, och en svart man som president, som ett hot.

Daniel åkte ur Idol i fredags, det var väl ändå jättedumt, han var ju riktigt bra.

Sofia Arkelsten, vet inte riktigt hur hon har tänkt. Skumma lägenhetsaffärer, sponsrade resor och lånade bilar. Kanske borde tänka sig för lite om man tänker satsa på att bli topp-politiker. Men det är väl ändå inte någon som längre tror att den svenska politiken är fri från mygel och mutor?

Idag är jag arg på: Förra helgen var det tre inbrott i samhället, natten till igår ett nytt, att man till och med här ska behöva vara rädd att gå hemifrån för att det finns risk att man kommer hem till en sönderröjd lägenhet. Det är absolut inget nytt under solen, men jag blir bara så arg.

Här är de, 45 år senare; Oprah Winfrey har samlat hela familjen von Trapp från Sound of Music.

Nu ska jag baka till torsdagens målarkurs, det senaste i baksvängen är tydligen Cake pops - klubbor med kakor på, meneeh, det känns lite väl ambitiöst, det får nog bli äppelkaksmuffins och kokoskakor med mintchoklad, kanske doppade i nougat.

Och idag MÅSTE Halmstad vinna mot Helsingborg!!

måndag 25 oktober 2010

Hoppas på 3-0!

Idag ramlade Jul-specialnumret av Allt i Hemmet ner i brevlådan, och som sagt så var det ju julmarknad i lördags. Och idag har jag varit på Gekås, också översvämmat med julpynt. Och julmarknadsresan är bokad sedan länge. Och jag som knappt tycker att det hunnit vara höst än. Hösten och våren känns nästan lite undanträngda, bara som en sluss på väg till vinter och sommar, lite orättvist känns det som. På Gekkan blev det dock inga julfynd, men en matta blev det äntligen, funderar på om den inte blev lite för liten och pluttrig för hallen, men det får bli bra såhär nu. Jag vet ju hurdan hall jag egentligen vill ha; med mörka väggar och panel och stuckatur och garderober att gömma alla kläder i, och så en stor spegel med barockram, och en sidenklädd pall och en trappa, meneeeh det känns som att det får vänta tills det välbetalda toppjobbet dyker upp.

Idag är jag arg på: Tydligen har övergrepp mot hästar ökat. På radion idag handlade det om det dräktiga stoet Persika som troligen fått en söndrig glasflaska eller något annat vasst föremål i underlivet. Enligt psykologen som uttalade sig i programmet så är det en väldigt störd person som utfört dådet. Vad i all världen är det som får en människa att göra något sådant?!

Och vad är det som gör att en människa kan hamna i Guinness rekordbok för att ha satt rekord i att samla navelludd?! Det är en australiensisk bibliotekarie som har samlat 26 års navelludd i burkar. Totalt har han fått ihop 22,1 gram...

Hur känns det egentligen för Henrik Lundquists sambo tro, med alla skvallertidningsrubriker om honom och prinsessan Madeleines "heta" träffar och kärleksfulla blickar?


Nu har det rödgröna blocket kommit med sin skuggbudget. Egentligen kan de väl lägga in precis vad som helst i den, utan att behöva ta något ansvar för hur en sådan budget skulle komma att slå ut. De vet väl redan från början att den aldrig kommer att komma till användning? Hur som helst så föreslår de 6,5 miljoner mer än regeringen till kommun och landsting, sänkta avgifter för pensionärer och småföretagare, däremot vill man höja skatterna för alkohol och tobak, samt för kärnkraft, koldioxid och vattenkraft (varför på vattenkraft?).

SVTs nyheter visade igår hur enkelt det är att kapa Smartphones, till exempel Iphone. Telefonerna fungerar ju i stort sett som en dator, men har inte till närmelsevis så bra säkerthetsrutiner, brandväggar eller virusprogram som en vanlig dator, därför är det också betydligt lättare att hacka, och därför är det viktigt att man tänker sig för en extra gång vad man använder sin smartphone till.

Och så kommer Ozzy Osborne till Sweden Rock i sommar.

Kalifornien röstar om huruvida delstaten ska godkänna cannabis (odling, marknadsföring och försäljning) eller ej. De drömmer om dagar då knarkturister ska komma till delstaten, och till exempel åka på knarkrovarresor likt dagens vinprovarresor.

HEJA HBK (snälla vinn nu ikväll)!! Men det allra bästa inför matchen var Radio Hallands intervju med gamle (!) hjälten från Gotland; Jesper Mattsson (som egentligen tycker att det räcker med Tommy Jönsson som back i kvällens match), saknar den tiden, tänk om dagens spelare vore som det gamla gardet!

Tjing!

måndag 18 oktober 2010

Panduropyssel


Precis hämtat paket från Panduro, bland annat pimpningen av datorbordet som fick flytta in i sovrummet sedan datorhörnan minimaliserats


och så denna lampskärmsställning och boa, funderar på vad mer jag ska hänga i, till advent blir det nog lite lättare, men vad ska jag ha i den nu?

Ett Believe, i trä, som ska få färg på ett eller annat sätt så småningom, funderar på decoupage.

Ett gäng stämplar, som fick hängas upp som ett Christian Kjellvander-citat på sovrumsväggen.

Och såhär blev datorhörnan i hallen sedan databordet plockats bort därifrån. Iallafall lite mysigare än innan, men såklart inte helt ultimat. Det är ju liksom inte som detta...

Ja kanske, regeringen föreslår att bara behöriga, examinierade lärare ska få lärarjobb, och till att börja med att det bara är dessa som ska få sätta betyg. Och det verkar nog bra. Fast å andra sidan kan det ju vara människor som jobbar som lärare och inte har lärarexamen som kan vara betydligt bättre än vissa lärare med examen. Men det kan ju iallafall vara ett sätt att öka statusen för läraryrket, och därmed förhoppningsvis lönen, och kanske även göra det lättare för utbildade lärare att få jobb. Bara det inte blir fel på andra hållet, det vill säga att det kommer bli svårt att få tag på bra lärare till vissa skolor, framförallt nu när 40-talisterna går i pension. Genom detta förslag ska det också bli lättare att avskeda, och dra in legitimationen för lärare som till exempel begått brott.

SJ ställer in fler av sina tåg. Det är ju jättebra att man kontrollerar sina hjul (eller vad det nu heter på tåg), men nog sjutton borde det väl kunna gå att lösa på något smidigare sätt?!
Det verkar iallafall ha funnits något positivt med gisslantagandet med de svenska poliserna på fängelset i Haiti, nu bär det slutatde så väl som det gjorde, det är att fokus har riktats mot förhållandena på fängelset. Fångarna lever på en yta som vardera är ungefär 30 centimeter, de kan inte ligga ner, utan får sov i omgångar om de vill ligga ner och sova. De får inte heller någon mat utan det får välvilliga släktingar och andra stå för. Visserligen har de väl förmodligen utfört ett brott för att sitta (eller snarare stå) där de gör, men visst borde de väl iallafall ha några rättigheter?
Jättetaskigt att inte Ace of Base (som nu tydligen hete Ace.of.Base) inte längre ville ha med Jenny Berggren, jättetaskigt framförallt eftersom Jonas Berggren, som fortfarande är med i gruppen, är Jennys bror. Malin Berggren är inte heller längre med i bandet. Vet i och för sig inte om systrarna ska se detta som en förlust, hur många år sedan var det egentligen vi hörde något från bandet? Och på tal om det så ska nu tidningen OKEJ! bli bok!
Och så är HBK på Loosers Street igen. Bara fyra poäng från kvalstrecket, med tre matcher kvar av säsongen. Tre vinstmatcher hoppas jag!!
Nya rön; Om man som outbildad ska göra hjärt- lungrädding nu för tiden så ska man tydligen bara göra hjärtmassage, inte mun-mot-mun-metoden eftersom det viktigaste är att hålla igång cirkulationen, och det avbryter man ju när man blåser in luft vilket alltså inte är lika viktigt, lungorna ventileras ändå samtidigt som man gör hjärtmassagen. Det viktigaste är naturligtvis att man gör någonting alls, och framförallt ska man vara snabb med att ringa 112! Hoppas i vilket fall att man aldrig hamnar i den situationen.
Nu nyponsoppefika, ikväll Yoga.

torsdag 20 november 2008









Så kom jag iallafall ut på min skogs- och advetspyntrunda. Inte mycket skog kvar, men lyckades iallafall samla ihop mossa så det borde räcka över advent och jul. Sämre gick det med lingonriset, men men det får gå bra utan. Enda fördelen med att all skog ligger som ved på marken är att jag kunde klippa granris och kottar med gott samvete.
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=371121 HBK söker ny ordförande, vore ju ett helt perfekt jobb för mig! Så hör upp HBKs styrelse, här sitter en pigg och glad tjej och bara väntar på att ni ska höra av er och tala om att jobbet är mitt. Lång utbildning, erfarenhet från äldrevården och full koll på HBK. Vad mer månde krävas?
Idag är jag arg på: Postens nya vd Lars G Nordströms får 900 000 kr i månadslön. Det innebär att han får 900 000 kronor varje månad! Nu vet jag inte hur mycket skatt som dras av det, men även om det så skulle vara 50% så får han ändå ut 450 000 varje månad! Det är ungefär 20 gånger vad en vanlig arbetare får ut före skatt. Enligt Expressen idag blir postens anställda i år utan julbord. Charmigt på något sätt.
Är också arg på: Den 51årige såkallade Rödebypappan döms till skadestånd. Han sköt ihjäl en 15-årig pojke och skadesköt en annan, vilka i och för sig hade jävlats med familjen under en längre tid, men han dömdes till skadestånd. Eftersom han enligt domen var psykiskt otillräknelig vid dådet kan han inte dömas till fängelse och eftersom han nu räknas som frisk kan han inte heller dömas till tvångsvård. Alltså, jag har sagt det förut, detta rättsväsende!
Och så är jag arg på, eller i själva verket rädd för: Alla människor har naturligtvis rätt till sin egen tro så länge man inte pådyvlar (!) andra den. Och ingen ska behöva försvara sig på grund av sin religion. Men. Ibland finns det människor som tror så blindt på vad andra säger åt dem att de ska tro. Och som kan gå från att vara en självständigt tänkande människa till att bara prata utifrån sin religion. Då är det så man kan bil mörkrädd.
Och Lasse Kronér är årets julvärd, det kan nog bli bra.
Fridens liljor

tisdag 4 november 2008

Kommer drömma Genomförandeplaner

Har varit på kurs med jobbet idag. Skulle lära oss Social dokumentation. Om genomförandeplaner och daganteckningar. Hyfsat intressant, framförallt första delen som inte handlade om dokumentation... Men mer om själva omsorgs- och anhörigbiten. Damen som ledde utbildningen var dessutom brutalt svårflörtad. Men vilka goda frallor!
http://www.yttermera.se/index.html, lite humor såhär på kvällskanten. Mer humor just nu, lyssnar på lyssna-igen-arkiv-version av Lantz i P1 från tidigare idag. Tycker det är så rart att hon kallar Sven-Otto Littorin för Totto. Passar honom inte alls men tar ner hela politiker-von-oben-känslan på jorden med en smäll.
Igår var jag på Gekå´s, det är som en helt annan värld. Iallafall för dem som inte är där mer än någon gång per år. Det är verkligen laglöst land. För några dagar sedan skrev jag om kvinnan som blev påkörd på parkeringen för att hon vägrade flytta sig från den parkeringsruta hon höll åt sin man. Men att bli påkörd på den parkeringen är något man får ta med i beräkningen när man åker dit. Men å andra sidan, går man med alla sina vänninor och alla sina kundvagnar mitt i vägen, sakta, och utan minsta tanke på att flytta sig, så får man nästan skylla sig själv. Sen kommer man in på varuhuset, som alltså heter Gekå´s, och inte Ullared (Ullared är samhället), så blir det bara värre och värre. Försök ta dig igenom hela varuhuset utan att bli påkörd (tänk dig då hur det är att jobba där.. (Been there, done that). I min enfald försökte jag tränga mig fram till julavdelningen, men insåg ganska snart att det var lönlöst. Har man en viss teknik så går det ändå relativt bra (aldrig kundvagn, har man korg kan man dessutom ha den framför sig och putta sig fram, försök inte komma fram där någon provar eller har stannat för att titta på något, gå istället runt, det finns oftast flera vägar till samma ställe, du kommer ändå inte komma fram den andra vägen, bylsiga kläder, så det inte känns lika mycket när någon kör på dig, det finns två kassalinjer, har man tur står folk snett och förstår inte att det inte är samma kö till båda kassorna, då smiter man helt lugnt vid sidan av och kommer snart fram till den främre kassan, det orsakar många irriterande rop och mördande blickar, men det är ändå inga människor du kommer träffa igen, ställ kundvagn och korg utanför provrummet redan från början, du får ändå inte ta med dig den in och det vore ju onödigt om du fick ställa dig längst bak i kön igen, och tänk vad du vinner mycket genom att ta det som en lek istället för ett krig). Så genom denna teknik kom jag hem med både farsdagspresent, kofta, klänning och jul-köks-gardiner och lite annat smått och gott som kattmat och konserver.

Idag är jag arg på: Fast mest trött på: Människor som är negativa mot allt. Framförallt all förändring varesig det handlar om nya lösningar på saker eller om nya färger och moden. Kött och potatis ska det vara. De sprider ju naturligtvis denna negativism till alla andra, framförallt om dessa personer är någon form av ledargestalter. Var på kurs idag, på tal om ingenting alls...
Och så är jag arg på Halmstads BK, igen. 3-0 borta mot Elfsborg. Även om Elfsborg är mitt andralag och att jag hellre ser att de vinner än Kalmar så...
Och, återigen, arg på: Falkenbergs kommunpolitiker. Häromdagen röstade de för en nedläggning av Vinbygården, idag är det Tallgläntan som får sin släng av sleven. Inte nedläggning dock, renovering och utbyggnad är beslutad (såklart, allt ska ligga i stan, såklart, såklart att fler anhöriga och vänner ska ha det svårare att ta sig till vårdtagarna, såklart), men en betydligt mindre budget än vad som från början var meningen, och inga seniorbostäder (Enligt Hallands Nyheter 2008-11-04).
Arg är jag också på: som den surkärring jag är, Anglofieringen av ord. Alla svenska ord och uttryck som numera, utan att blinka, skrivs på engelska som norm. Värst är det dock om man gör en direkt översättning till eller från engelskan. Om man översätter engelska ord och begrepp direkt till svenskan så att meningen blir oförstålig och felgrammatisk. På tal om något helt annat hörde jag lördagens lördagsintervju i P1, med drottning Silvia. Och kan inte sluta se Christine Meltzers Silvia, från Hej Baberiba. Framförallt när drottningen, under ett allvarligt samtal om trafficing (se där, ännu en anglifiering), börjar prata om filmen "LiljaN forever". Sött på något sätt.
Mycket arg idag, mer på: Idol-Lars. Pretto!! Om man uttrycker sig miiilllt! Och han som från början var min favorit. Har nu gjort bort sig totalt. Både genom fredagens framträdande, hade väl gått att göra en stentuff version av "Det börjar verka kärlek", att göra en sådan låt till sin egen på ett bra sätt hade väl varit ett utmärkt sätt att visa sin talang och proffessionalitet. Att sedan gå ut i medierna och tala om att man bara utnyttjar Idol-konceptet för sina egna syften och för att man inte lyckas komma någon vart inom musiken på något annat sätt. Och att man ser ner på programmet och dess tittare, är ju att göra bort sig totalt och dessutom tala om för svenska folket hur dryg och pretentiös man är. Är det verkligen ett bra sätt att försöka få skivkontrakt och fans på? Han är 28 år, det vill säga lika gammal som mig. Men har tydligen levt i universitetets skyddade värld hela sitt vuxna liv, och jag har märkt det under min egen studietid, att i den skyddade världen tillåts man vara ung, omogen och utan direktkontakt med verkligheten, på ett helt annat sätt än ute i arbetslivet. Kan bli en hård verklighet att komma ut i. Nu håller jag på Robin E, E som i En riktig rocker. Tycker Kevin är bra också, redan färdig artist.

Idag är det val. Är tråkig och förutsägbar och håller på Obama. Tyvärr börjar jag 7 i morgon och kan inte sitta uppe och se valvakan. Hade förmodligen inte gjort det ändå, men jag hade kanske kunnat ha haft intentionen.
,........................... (oj, det blev en kommentar från katt).
Skulle vilja se nya uppsättningen av Jesus Christ Superstar i Malmö. Har den på video (Jodå, VIDEO), men har fortfarande inte sett den, Kanske skulle ta och göra det så länge.
Lite mer Körslag. Idag avslöjas vilka de nya körledarna ska bli. Robert Wells och Falkenberg var redan offentliggjort, de övriga är: Nanne Grönvall - Stockholm/Hägersten, Magnus Carlsson - Borås, Hanna Hedlund – Bollnäs, Erik Segerstedt – Uddevalla, LaGaylia Frazier – Sundsvall, och till min stora glädje: Timo Räisänen - Göteborg, som nog kan bli årets Joakim Cans och mormorfavorit.