Visar inlägg med etikett Tennis. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tennis. Visa alla inlägg

måndag 19 juli 2010

Mina drömmars stad



Igår var det Malmö och firande av Sofie som stod på dagordningen.

Ungefär vad tror ni egentligen ingår för de där pengarna man får betala för badoljning?

På vägen hem körde vi inom Laholm, och visst har jag varit i Laholm förut. Men i fint väder


och snirkliga gränder innan vi hittade rätt. Så har jag kommit på att Laholm nog är mina drömmars stad.



Där skulle jag kunna tänka mig att bo. Tänkte att jag skulle ta jobb som skyltningsansvarig på Synsam där, det skulle de behöva en ny...

Idag är jag arg på: Och på tal om Malmö! Nu har de varit igång igen. Snorungeligisterna i Rosengård. Natten till igår var det ett femtontal ynglingar (!) som hindrade, och gav sig på en ambulans som var på väg till en kvinna som hade andningsproblem. Det slutade med att ambulanspersonalen var tvungen att tillkalla polis, och nu är det bestämt att ambulansen inte ska köra in i Rosengård utan poliseskort. Dessa jäxxa slynglar; vad tänker de med egentligen?! Visst förstår jag att det är för att de vill ha uppmärksamhet, men att riskera andra människors liv för den sakens skull! Idioti!

Och så är jag arg på: På tal om slynglar! Läste igår Aftonbladets reportage om "stekarna" (tydligen är de inte brats eftersom brat-kulturen är död, bratsen har blivit vuxna och flyttat ut till förorten) som under tennisveckorna tar över Båstad. Och jag mår lite smått illa! Den som vill sitta vid de bästa borden får betala från 40 000 kronor för en kväll. 100 000 för ett drinkbord. Många betalar kalaset med sms-lån. Ja, de som inte har veckopeng från föräldrarna i Djursholm förstås. Det nya heta kallas vaskning. Då beställer man in två flaskor champange, den ena dricker man upp samtidigt som bartendern häller ut den andra. Flaskorna kostar från strax under tusenlappen styck. Rika livsnjutare kallar de sig enligt artikeln...

Och Robin Söderling förlorade finalen (vann silvret!) igår.

Men Robert Lindstedt vann dubbeln, tillsammans med Horia Tecau.

Och på tal om slynglar II; tydligen har Måns Zelmerlöw blivit tillfrågad om att ta över "Allsång på Skansen" efter en omdebatterad Anders Lundin!

Väl hemma från Malmö (och Laholm) igår så tittade jag på reprisen av "Hemma hos", hemma hos Timo Räisänen. Ett litet rart program. Och visst visste jag att han tyckte om att laga mat. Men att indie-prinsen hade skaffat sig ett sådant typiskt svennebanan-hus. Typisk Västkustvilla med typiskt Myresjö-kök. Och dessutom visade han upp en otroligt fin filt som han (om han inte bara drev med programledaren och publiken) hade stickat själv. Ja, när fan blir gammal...

Nu ska jag fundera ut vad jag ska göra av denna min sista semestervecka; fruntimmersveckan!

söndag 7 juni 2009

Nej, nu blommar löken!

Fick en stor Dahlia av morfar för en månad sen, och den verkar ha klarat av både "stormar" och rusk, och frostknäppar, för nu jäklar, nu blommar löken.
Hur det har gått med min egensatta dahlia ska vi nog tala tyst om, den stod lite för långt från väggen för att klara av frosten, men jag har ännu inte givit upp, bara klippt av.
Men det har Robin Söderling, som förlorade finalen mot Federer idag, ingen som hade väntat sig något annat, men visst var det bra att ta sig till final! Bragdbra till och med? Och vilket tal han höll efter matchen. Men hade han för mycket respekt för Federer? Vill han inte slå sin idol även om han hade kunnat, om inte i år, men kanske nästa år? Och vilken fenomenal engelska Mats Wilander pratar i Eurosports tennisshow, med det fantastiska namnet "Game, Set and Mats"! Och nu var jag inte ens ironisk (eller, jo om namnet, men inte om Matsas engelska, den VAR bra). Och Daniel Berta vann juniorturneringen. Heja.
Bra är det minsta man kan säga om fotbollslandslagets insats igår. Så gör man bara inte (Hör ni det: Kim Källström och Mikael Nilsson!)! Tragiskt nog hade Henrik Larsson tydligen fått besked om att hans lillebror hade gått bort, precis efter matchen. Sorgligt. Och ger lite perspektiv till vikten av matchen och förlusten.
Men att tro att allt ska bli bra (och då syftar jag nu naturligtvis på fotbollen) för att man byter ut Lars-Roland mot Svennis, nä, det tror jag inte ett ögonblick på. Men visst hade det varit roligt att få vara med i VM, får väl heja på Danmark istället.
Och så har jag nu till sist varit och röstat, kommer säkert att ångra mig när jag ser hur det går, men men. I fredags offentligjordes en undersökning som visade att fram till dess var var fjärde svensk helt ovetande om att det var EU-parlamentsval idag, söndag. Då är det ju något som är fel. Då finns det ju en anledning till det väntade låga valdeltagandet. Inte för att jag förstår hur någon med ögon och öron och någon som helst tillgång till svenska media, har kunnat missa detta fakta! I min vallokal var det dock full uppslutning, blev riktigt överraskad av att se så mycket folk i en röstlokal, på en och samma gång.
Samma fredags uppgav TV4.s 22-nyheter att Benny Andersson stöttar Feministiskt Initiativ, och Gudrun Schymans kampanj med en miljon, tror jag att det var. Och så illustrerar TV4 glatt med en bild på... Björn Ulvaeus! Ett boktips till TV4´s nyhetsredaktion: "Vem är Björn och vem är Benny" av Fredrik Lindström och Hasse Pihl. Riktigt rolig läsning dessutom.
Piratpartiet vann föga förvånande EU-skolvalet. Precis som Sverigedemokraterna och Ny Demokrati (inga övriga jämförelser) har gjort det förr om åren. Och det finns verkligen en anledning till varför det är 18-årsgräns på att få rösta. Men 16-åringarna får väl rösta i Kyrkovalet i september iallafall...
Är det verkligen på riktigt att en av de avskedningshotade brittiska ministrarna heter Darling?! Låter som något ur, tja, jag vet inte, M*A*S*H, kanske, officer Darling.
Och Electric Boys är återförenade, spelade på Sweden Rock i helgen (liksom Europe), det var en glad nyhet.
Och så tänker jag återigen på familjen Bildt. Efter att Expressen publicerar dessa båda bilder. Först Anna-Maria Corazza Bildt med cykelhjälm, och det är ju jättebra att hon använder cykelhjälm, men ni vet en sån där Bamsehjälm, i ljust rosa eller blå frigolit, som barnen i min generation hade när vi var små, förmodligen subventionerade från vägverket eller NTF? En sån blå cykelhjälm hade Anna-Maria när hon fångades på bild(t) på väg mot vallokalen (fel vallokal dessutom). Snälla lilla Carl, köp en ny hjälm till din fru om det nu är så att hon inte förstår bättre själv. Tänk er en frigolithjälm i hög hastighet mot asfalten eller mot en bil. Då hjälper det föga att den käckt matchar vårjackan. Den andra bilden visar Carl på väg till vallokalen med sin mamma Kerstin, och , inte för att vara elak på något sätt (fast det blir ändå jävligt elakt, förlåt), men har ni sett, är det Morrhår och Ärtor?, där Gösta Ekman spelar borgarbracka/socitetstant (eller är det kanske i någon av Jönssonliganfilmerna?)? Så likt!
Camilla Läckberg och Robinsson-Martin har fått en son, på tal om absolut ingenting.
Har ju inte talat om att jag var på körkonsert igår. Bra som vanligt. Och visst blev det både Nationaldags- och sommarstämning med alla vackra sommarpsalmer och visor.
Nu försvinner jag på några dagar. Hoppas komma tillbaka utvilad och förnöjd.
Moss å grankott på er alla människobarn!