Idag är jag arg på: Blir faktiskt förskräckt på riktigt när jag hör om DNs undersökning angående ungas (mellan 18 och 29 år) syn på demokrati. Där över en femtedel inte bryr sig om huruvida Sverige är en demokrati eller inte, skulle vilja ha en stark diktarorisk ledare och skulle kunna tänka sig att sälja sin röst i riksdagsval i utbyte mot en mindre summa pengar eller en present. Är det skolans samhällskunskaps- och historieundervisning det är fel på eller vad beror detta totala ointresse för frihet på?!
James Arness, alias Zeb Macahan är död, 88 år gammal.
Vem, förutom den närmaste familjen, bryr sig egentligen om vem som var Ingmar Bergmans biologiska mamma?
Nu åtalas Ratko Mladic för folkmord. Samtidigt finns det rykten som säger att det inte alls är den riktige Mladic man har gripit, utan en look-a-like, den riktige Mladic finns i USA.Troligen på Atlantis tillsammans med Elvis, Fotbolls-VM 58 och månlandningen...
Men mot Moldavien gick det bra! Verkar som att det går bra även utan Zlatan.
Maria Lundquist hoppar av "Stjärnorna på slottet", hon ersätts av Louise Hoffsten. Och programmet blev i ett huj betydligt mer sevärt.
Ehec i gurka, Salmonella i nötfärs, Dvärgbandmask i bär och svamp, Listeria i köttbullar och MRSA i mjölk, vad ska man nu äta?
Och skulle man äta något man blir sjuk av får man ju ingen ambulans heller, vad i hela friden håller SOS alarm på med?!
Idag är jag också arg på: Okej, enligt Henrik S Jerrel (som vi som är lite "äldre" kommer ihåg som programledare och programpresentatör), initiativtagare till riksdagens rojalistiska nätverk, finns det ett PR-nätverk som jobbar för att få bort kungen och införa republik, och det är de som sett till att alla komprometterande uppgifter om kungen kommit i dager. Enligt Järrel kan inte kungen rå för vad hans "skämt- och leklystna kompisgäng hittat på för att [...] överaska honom". Nej, stackars kungen... Det säger väl en hel del att riksrepublikanen Järrel inte tycker det är något konstigt alls att man i grabb(läs gubb-)gängen anordnar strippor som practikal jokes, eller att man bjuder in eskortflickor till surprise partyn och sällskapsmöten! Tycker det är illa nog att kungen och delar av sveriges övriga makt- och affärselit tillhör sådana sällskap där man ser detta som en del av dagordningen! Och att sådana personer som Järrel sedan tycker att denna elitistiska del av sveriges befolkning bör stå över medias granskning, och när de inte gör det börjar det talas om republikanska sammansvärjningar som vore de McCarthy-processer.
Nu ska jag strax ge mig ut i en ny ledig, solig helg
Visar inlägg med etikett TV. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett TV. Visa alla inlägg
lördag 4 juni 2011
lördag 21 maj 2011
Kungen och hans vänner
Kan undra hur den person i Kungsbacka reagerar idag, som i natt blev av med sin permobil. Polisen haffade tre lite lagom askalas killar som körde omkring på en permobil. Men permobilens ägare har ännu inte återfunnits.
Nu är kungen i blåsväder igen. Att han sprungit på strippklubbar är väl en sak, men att han sen ska ha satt sina kompisar på att förhandla med svenska "maffian" om att försöka eliminera bildbevis på besöken, det är väl inte så hemsk bra. Hoppas verkligen att kungen blivit bjuden på besöken, och att det är kompisarnas penagar som gått till att försöka köpa bilderna. Annars är det ju våra skattepengar som går dit också. Som sagt; fram för sponsorfinansiering av kungahuset.
Idag väljer Miljöpartiet nya språkrör. Förmodligen, och förhoppningsvis blir det Gustav Fridolin, men vem hans kvinliga kollega blir det är svårare. Åsa Romson, Mikaela Valtersson eller någon helt annan.
Även Bamse har satts på det hala, när en specialutgåva av tidningen på uppdrag av Migrationsverket beskriver den svenska asylprocessen som ett litet äventyr utan baksidor, även om det slutar som för den ene av grävlingarna, med att man blir tillbakaskickad till sitt hemland... Enligt migrationsverket vänder sig tidningen framförallt till asylsökande barn, och att den bistra sanningen om processen inte kommit med beror enligt Migrationsverker på att man måste inge dessa barn hopp. Nåja.
Och vad har nu Lars von Trier hittat på, hur dum får man va?! Att prata om att göra porrfilmer kunde man väl uppfatta som ett skämt, men det gick inte, hur han än försökte, att skoja bort uttalandet om att han kunde förstå och sympatisera med Hitler och Albert Speer, eller att han pratade illa om judar och Israel, kanske inte det smartaste tilltaget att ta till i Hollywood. Såg ni förresten hur Kirsten Dunst under presskonferensen, nära på ålade sig ur sitt eget skinn i obehag när von Trier trasslade in sig allt mer i sina plumpa försök att vara rolig.
Nu är det tydligen offentliggjort att Frankrikes president Sarkozy och hans fru Carla Bruni väntar barn. Snacka om ett bra grepp i valkampanjandet (förlåt, var jag cynisk nu?)!
Stjärnorna till nästa säsong av "Stjärnorna på slottet" blir Kim Anderzon, Johan Rabaes, Christer Lindarw, Maria Lundqvist och Johan Reborg.
Kan man ana ett visst mönster när Vattenfall väljer ledare. Lars G Nordström efterträder Lars Westerberg som fick avgå efter att delat ut en stor fallskärm till föregående chefen Lars G Josefsson...
Har tv4 ingen urskiljning alls? Hur tänker de egentligen när de väljer matlagningstips till sitt Nyhetsmorgon. Dynga tror jag till och med att jag skulle vilja kalla det. Det nya middagstipsprogrammet med en ung kille helt utan självdistans och MästerkocksJessica som agerar som vore det ett barnprogram hon ledde, som tillsammans träffar lantbrukare och andra mattillverkare, och sedan lagar barnkokboksmaträtter.
Expressen avslöjar nu hemligheterna (hälsosam mat, att inte bry sig om andra människors problem, och så ett glas vin då och då) bakom den höga åldern på världens äldsta människa, Maria Gomes Valentim 114 år. Men ärligt talat, när man ser bilderna på Maria, så tror jag att jag hoppar över hennes tips, tyckr inte att hon verkar ha något vidare avundsvärt liv.
Nu får cheferna på Sjukhuset i Varberg förbannemig skärpa sig. Inte kan de väl riskera att patienterna blir lidande för att inte de kan komma överens!
Tog förresten årets första utomhusdopp i torsdags, 10 grader sades det. Helt okej med ett kallt bad efter ett varmare i badtunna.
Nu verkar solen ha försvunnit, jag som hade tänkt ge mig ut och klippa gräset.
Nu är kungen i blåsväder igen. Att han sprungit på strippklubbar är väl en sak, men att han sen ska ha satt sina kompisar på att förhandla med svenska "maffian" om att försöka eliminera bildbevis på besöken, det är väl inte så hemsk bra. Hoppas verkligen att kungen blivit bjuden på besöken, och att det är kompisarnas penagar som gått till att försöka köpa bilderna. Annars är det ju våra skattepengar som går dit också. Som sagt; fram för sponsorfinansiering av kungahuset.
Idag väljer Miljöpartiet nya språkrör. Förmodligen, och förhoppningsvis blir det Gustav Fridolin, men vem hans kvinliga kollega blir det är svårare. Åsa Romson, Mikaela Valtersson eller någon helt annan.
Även Bamse har satts på det hala, när en specialutgåva av tidningen på uppdrag av Migrationsverket beskriver den svenska asylprocessen som ett litet äventyr utan baksidor, även om det slutar som för den ene av grävlingarna, med att man blir tillbakaskickad till sitt hemland... Enligt migrationsverket vänder sig tidningen framförallt till asylsökande barn, och att den bistra sanningen om processen inte kommit med beror enligt Migrationsverker på att man måste inge dessa barn hopp. Nåja.
Och vad har nu Lars von Trier hittat på, hur dum får man va?! Att prata om att göra porrfilmer kunde man väl uppfatta som ett skämt, men det gick inte, hur han än försökte, att skoja bort uttalandet om att han kunde förstå och sympatisera med Hitler och Albert Speer, eller att han pratade illa om judar och Israel, kanske inte det smartaste tilltaget att ta till i Hollywood. Såg ni förresten hur Kirsten Dunst under presskonferensen, nära på ålade sig ur sitt eget skinn i obehag när von Trier trasslade in sig allt mer i sina plumpa försök att vara rolig.
Nu är det tydligen offentliggjort att Frankrikes president Sarkozy och hans fru Carla Bruni väntar barn. Snacka om ett bra grepp i valkampanjandet (förlåt, var jag cynisk nu?)!
Stjärnorna till nästa säsong av "Stjärnorna på slottet" blir Kim Anderzon, Johan Rabaes, Christer Lindarw, Maria Lundqvist och Johan Reborg.
Kan man ana ett visst mönster när Vattenfall väljer ledare. Lars G Nordström efterträder Lars Westerberg som fick avgå efter att delat ut en stor fallskärm till föregående chefen Lars G Josefsson...
Har tv4 ingen urskiljning alls? Hur tänker de egentligen när de väljer matlagningstips till sitt Nyhetsmorgon. Dynga tror jag till och med att jag skulle vilja kalla det. Det nya middagstipsprogrammet med en ung kille helt utan självdistans och MästerkocksJessica som agerar som vore det ett barnprogram hon ledde, som tillsammans träffar lantbrukare och andra mattillverkare, och sedan lagar barnkokboksmaträtter.
Expressen avslöjar nu hemligheterna (hälsosam mat, att inte bry sig om andra människors problem, och så ett glas vin då och då) bakom den höga åldern på världens äldsta människa, Maria Gomes Valentim 114 år. Men ärligt talat, när man ser bilderna på Maria, så tror jag att jag hoppar över hennes tips, tyckr inte att hon verkar ha något vidare avundsvärt liv.
Nu får cheferna på Sjukhuset i Varberg förbannemig skärpa sig. Inte kan de väl riskera att patienterna blir lidande för att inte de kan komma överens!
Tog förresten årets första utomhusdopp i torsdags, 10 grader sades det. Helt okej med ett kallt bad efter ett varmare i badtunna.
Nu verkar solen ha försvunnit, jag som hade tänkt ge mig ut och klippa gräset.
torsdag 5 maj 2011
Fotbollens baksida
Idag är jag arg på: Djurgårdens Sportchef Stefan Alvén lämnar sitt uppdrag efter att han och hans familj har hotats allvarligt. Vad är det för idioter som håller på med sånt. Som inte förstår att utanför arenan finns det en annan verklighet. Och i den verkligheten är sportchefer, tränare och spelare människor av kött och blod, med känslor precis som oss som står (för i min fördomsfullhet tar jag för givet att det är människor ur ståplatspubliken som gör sådant här, om de ens har varit på någon match någon gång. Och jodå, jag tillhör själv ståplatspubliken, strax nedanför sektion x på kartan) på läktarna. Och i den verkligheten borde inte någon behöva bli hotade för vad de gör och inte gör när det gäller det som händer på arenorna. För det som händer på arenorna är ju ändå bara ett spel, ett spel som ska vara en flykt från verkligheten för alla oss som tycker om fotboll.
Rockikonen Patti Smith och stråkkvartetten Kronos Quartet får årets Polarpris; ett av de mer intressanta musikpriserna.
E-type är sist ut i årets säsong av "Så mycket bättre". Det kan han väl kanske behöva, han kanske får samma uppsving som Christer Sandelin fick under dessa sina sista (?) 15 minutes of Fame.
Anna Bäsén skriver i sin Expressen-Blogg idag att äldrevårdspersonalen borde göra uppror mot sin dåliga status och de nedskärningar som drabbar äldrevården. Detta på tal om att hemtjänsten i Limhamn-Bunkeflo ska kameraövervaka de vårdtagare, förlåt; brukare, de åker till endast för tillsyn. Enligt beslutsfattarna införs detta för att man inte ska behöva störa och väcka dem man åker till för att titta till. Pyttsan (ett ord som används alldeles för sällan), säger jag. Tror de verkligen att det är någon som går på det? Det är såklart för att spara in pengar som allt annat som kommunerna tar sig för. Och jag antar att Bäsén är frilansare när hon tror att det är så enkelt att göra uppror mot arbetsgivaren?
Även om hennes syfte med uppmaningen säkert var gott.
Nej, jag tyckte faktiskt inte att musikalvarianten av Grey´s Anotomy igår var en bra idé.
Jamen det klart, efter att mode-vad-hon-nu-är Elin Kling släppt sin egen tidning "Style by Kling" (inget jag rekommenderar), så görs Sofi Fahrmans Aftonbladetbilaga "Sofis mode" om till ett prenummererbart modemagasin. Som ett brev på posten.
Och på tal om bloggar"kändisar" så länkade Sofie igår på Facebook till en annan blogg (och eftersom jag nu länkar till dem båda borde detta vara en mega-meta-blogg?), nämligen Kissie, som uttalar sig om Bin Ladens död. På ett sätt som nästan får mig att börja gråta. Vart är världen på väg, lyssna bara på detta "Barack Obama bestämmde förra veckan att dom skulle göra det, personligen tycker jag fortfarande inte att han kan få ”bestämma” om han ska dö och det ska vara OK, lagligt..? :S Han ska väll tas in till fängelse, för dödsstraff är väll inte lagligt i USA, eller..?" Jo, jag tackar jag (och då var detta ändå den mest rättstavade delen av inlägget)...
Fridens!
Rockikonen Patti Smith och stråkkvartetten Kronos Quartet får årets Polarpris; ett av de mer intressanta musikpriserna.
E-type är sist ut i årets säsong av "Så mycket bättre". Det kan han väl kanske behöva, han kanske får samma uppsving som Christer Sandelin fick under dessa sina sista (?) 15 minutes of Fame.
Anna Bäsén skriver i sin Expressen-Blogg idag att äldrevårdspersonalen borde göra uppror mot sin dåliga status och de nedskärningar som drabbar äldrevården. Detta på tal om att hemtjänsten i Limhamn-Bunkeflo ska kameraövervaka de vårdtagare, förlåt; brukare, de åker till endast för tillsyn. Enligt beslutsfattarna införs detta för att man inte ska behöva störa och väcka dem man åker till för att titta till. Pyttsan (ett ord som används alldeles för sällan), säger jag. Tror de verkligen att det är någon som går på det? Det är såklart för att spara in pengar som allt annat som kommunerna tar sig för. Och jag antar att Bäsén är frilansare när hon tror att det är så enkelt att göra uppror mot arbetsgivaren?
Även om hennes syfte med uppmaningen säkert var gott.
Nej, jag tyckte faktiskt inte att musikalvarianten av Grey´s Anotomy igår var en bra idé.
Jamen det klart, efter att mode-vad-hon-nu-är Elin Kling släppt sin egen tidning "Style by Kling" (inget jag rekommenderar), så görs Sofi Fahrmans Aftonbladetbilaga "Sofis mode" om till ett prenummererbart modemagasin. Som ett brev på posten.
Och på tal om bloggar"kändisar" så länkade Sofie igår på Facebook till en annan blogg (och eftersom jag nu länkar till dem båda borde detta vara en mega-meta-blogg?), nämligen Kissie, som uttalar sig om Bin Ladens död. På ett sätt som nästan får mig att börja gråta. Vart är världen på väg, lyssna bara på detta "Barack Obama bestämmde förra veckan att dom skulle göra det, personligen tycker jag fortfarande inte att han kan få ”bestämma” om han ska dö och det ska vara OK, lagligt..? :S Han ska väll tas in till fängelse, för dödsstraff är väll inte lagligt i USA, eller..?" Jo, jag tackar jag (och då var detta ändå den mest rättstavade delen av inlägget)...
Fridens!
lördag 23 april 2011
GLAD PÅSK!
| Whisky fick inte följa med till Blåkulla i år |
För en gångs skull är det en varm och solig påsk. Långfredagen tillbringade jag främst någonstans mellan under skuggan av en bok, och tvättstugan (och bytt plats på några fåtöljer). Jag har alltså tagit till mig påskkrim-traditionen från resten av Norden. Och mina påskkrimtips till dig är: Anna Janssons senaste "Drömmen förde dig vilse", och som vanligt i Janssons böcker är det barndomen som satt sina spår i den vuxna brottslingens psyke. "Drömmen förde dig vilse" är dessutom en bok som tar upp problemen med den ständiga satelitövervakning och registrering vi står under. Det är inte utan att man blir lite lätt paranoid efter att ha läst boken. Boken jag satt med näsan över igår var ännu en i serien om Martine Poirot i Vilette, Ingrid Hedströms "Blodröd måne över Vilette", Hedström är en fena på att väva ihop alla till synes lösa trådar till slut och samtidigt få med huvudpersonernas privata problem och glädjeämnen och så förstås mycket historia, mode och beskrivningar om den fiktiva staden Vilette som verkar som det perfekta semestermålet.
Fick besök av ett gäng påskkärringar igår (ja, igår!), men det verkar inte som om det är någon ordning med påskärringeriet nu för tiden, de hade visserligen målat påskkort, men de var lite hafsigt utklädda (varken sjalar eller kjolar), de hade inte ens någon kittel eller annat att stoppa godiset i.
Modo sparkar sin tränare Challe Berglund efter den senaste tidens kalkonspel.
Skådespelerskan Annalisa Ericson är död, hela 97 år var hon, det kunde man knappt tro.
Nu har Lernia annons för att rekrytera bemanningspersonal till Arla, i Hallands Nyheter, känns lite väl magstarkt nu så snart efter att Arla deklarerat att man ska lägga ner sin osttillverkningsfabrik i Falkenberg och 178 personer riskerar att bli utan jobb!
Kjoltvånget i badmintonvärlden som jag skrev om sist, skjuts nu upp, en månad. Men man får fortfarande ha shorts, under kjolen...
GP har en snabbenkät såhär i trädgårdstider, de frågar om man har köpt trädgårdsväxter än. Och 8% vet inte, ibland känns det där vet inte-alternativet lite malplacerat.
Det lät ju så bra inför nya säsongen av "Så mycket bättre" med Eva Dahlgren, Timbuktu och Mikael Wiehe, nu är dock nya namn klara; Lena Philipsson, som nu för tiden mest verkar sur, dryg och divig och bara muttrar i alla intervjuer hon är med i som om hon tvingats dit med våld, och så Thomas Ledin...
Nu Clarityn och Melodikryss, ha en riktigt GLAD PÅSK!
torsdag 21 april 2011
Kjoltvång år 2011
Internationella badmintonförbundet är väl för gulliga, nu har de kommit på att de ska införa kjoltvång för att öka intresset för damtävlingarna, från och med 1 maj gäller tvånget på alla internationella tävlingar. Tror minsann att det skulle öka intresset att införa kjoltvång även på herrtävlingarna. Och Internationella Badmintonförbundet; 1800-talet ringde och ville ha tillbaka sin kvinnosyn!
Nu verkar det som om även Skellefteå har drabbats av mag- och tarmbakterien Cryptosporidium i sitt dricksvatten. Och naturligtvis var det ju därför Skellefteå förlorade SM-finalen i hockey...?
Lite bisarrt att titta på TV4.s nyheter direkt efter Grey´s Anatomy, Socialdemokraternas nye ekonomiske talesperson Tommy Weidelich ser ju precis ut som dr Stark, den nye barnläkaren (Ni vet han från Ally McBeal) i på Seattle Grace, i profil.
Blev så glad när jag såg att det kom nya grenar från min nedgrävda ros som jag trodde var död sedan länge. Var glad ända tills jag pratade med min mamma som tog ner mig på jorden och talade om att det säkert är rotskott, och de kommer bara bli långa slanor och kommer aldrig att blomma. Tack för den du. Men jag kommer iallafall låta dem vara kvar och hoppas på det bästa, då kan den ju inte vara helt död iallafall?
Nu tänker Sala kommun förbjuda tiggeri på allmän plats. Och jag tror faktiskt att de har en poäng där. För visst är det väl så att större delen av de människor som tigger på gatorna (och nu är jag säkert fördomsfull) är människor som tvingas till tiggeri av folk som har hjälp dem in i landet, människosmugglare, som tvingar dem att tigga för att få ihop till den summa de är skyldiga för sin resa, med rejäl ränta. Visst finns det väl fortfarande vanliga svenska uteliggare och a-lagare som tigger på gatorna, men är de inte en försvinnande liten del nu för tiden? Men jag hoppas att förbudet också innebär att man från lagstiftarnas håll ser till att tiggeri inte längre ska behövas!!
Nu är både Mikael Wiehe, Eva Dahlgren och Timbuktu klara för nästa säsong av "Så mycket bättre", verkar kunna bli rikitgt bra!
Nu lunch och sen jobb.
Tjing!
Nu verkar det som om även Skellefteå har drabbats av mag- och tarmbakterien Cryptosporidium i sitt dricksvatten. Och naturligtvis var det ju därför Skellefteå förlorade SM-finalen i hockey...?
Lite bisarrt att titta på TV4.s nyheter direkt efter Grey´s Anatomy, Socialdemokraternas nye ekonomiske talesperson Tommy Weidelich ser ju precis ut som dr Stark, den nye barnläkaren (Ni vet han från Ally McBeal) i på Seattle Grace, i profil.
Blev så glad när jag såg att det kom nya grenar från min nedgrävda ros som jag trodde var död sedan länge. Var glad ända tills jag pratade med min mamma som tog ner mig på jorden och talade om att det säkert är rotskott, och de kommer bara bli långa slanor och kommer aldrig att blomma. Tack för den du. Men jag kommer iallafall låta dem vara kvar och hoppas på det bästa, då kan den ju inte vara helt död iallafall?
Nu tänker Sala kommun förbjuda tiggeri på allmän plats. Och jag tror faktiskt att de har en poäng där. För visst är det väl så att större delen av de människor som tigger på gatorna (och nu är jag säkert fördomsfull) är människor som tvingas till tiggeri av folk som har hjälp dem in i landet, människosmugglare, som tvingar dem att tigga för att få ihop till den summa de är skyldiga för sin resa, med rejäl ränta. Visst finns det väl fortfarande vanliga svenska uteliggare och a-lagare som tigger på gatorna, men är de inte en försvinnande liten del nu för tiden? Men jag hoppas att förbudet också innebär att man från lagstiftarnas håll ser till att tiggeri inte längre ska behövas!!
Nu är både Mikael Wiehe, Eva Dahlgren och Timbuktu klara för nästa säsong av "Så mycket bättre", verkar kunna bli rikitgt bra!
Nu lunch och sen jobb.
Tjing!
måndag 18 april 2011
Utbildningshets
Idag är jag arg på: I gårdagens Agenda diskuterade Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (som ju var anledningen till att hennes syster Karin Hübinette fick sparken från just Agenda) och Socialdemokraternas arbetspolitiska talesperson Ylva Johansson, den såkallade missmatchningen på arbetsmarknaden, det vill säga att de arbetslösa inte har kompetens att söka de lediga jobb som skapas. Framförallt, om man ska tro Engström och Johansson, så gällde detta främst leda till brist på ingengörer och omvårdspersonal. Problemet vill de lösa genom att skapa fler utbildningsplatser inom dessa områden! Och då blev jag arg igen. I min kommun har man lagt ned omvårdnadsprogrammet för att det var för få sökanden (jag vet inte varför inte folk utbildar sig till ingengör, så det lämnar jag därhän). Vilka har lag Engström/Johansson tänkt ska söka dessa extra utbildningsplatserna på omsorgsprogrammet? Jo, jag vet, jag är inte dummare än att jag förstår att man planerar att tvinga arbetslösa och utförsäkrade att utbilda sig till ingengörer och undersköterskor. Det låter väl som en bra idé; att tvinga folk till att bli något de inte vill. Skulle ni vilja bli omvårdade av en sådan undersköterska? Nu kommer jag med en patentlösning igen (!), man måste få folk att vilja jobba inom de områden där det finns för få sökanden. Och vet ni, såhär enkelt är det - höj lönen (pengarna tas från den kassan som annars skulle använts till de extra utbildningsplatserna, eller istället för att köpa amerikanska skrythelikoptrar), och därmed också statusen för framförallt kvinnodominerande yrken, varsågod, från mig till er politiker, alldeles gratis. Men det verkar som att politikerna tror att utbildning är svaret på allt, ge er ut i verkligheten snälla och inse att det är annat som är viktigare (Själv har jag 5,5 års högskoleutbildning, vad har jag haft för nytta av det?!). Tror förresten att som(m)elier kommer bli det nya heta IT-jobbet.
Många av Landstingen har dessutom pengar som lösning på problemet med att hitta sommarvikarier, på flera håll erbjuds landstingens sjuksköterskor ganska mycket (Halland 30 000, Kronoberg 6000/vecka) pengar för att flytta sina semestrar från sommarmånaderna.
I gårdagens finländska val var det konservativa Samlingspartiet som vann och som kommer att leda landet. Men de största segrarna var trean i valet; det kontroversiella Sannfinländarna, som framförallt vunnit väljare, de har ökat med 15 procentenheter, på sin populistiska missnöjespolitik med nationalistisk (invandrarfientligt och EU-kritiskt) karaktär.
Lag Lisa Miskovsky åkte ur lördagens körslag, jag trodde faktiskt att de skulle stå som slutgiltiga segrare.
Och annan spännande tävling i lördags var innebandyfinalen mellan Wic och Storvreta, så jämnt ända in i sista sudden-straffomgången, historisk finalmatch på grund av sin utdragenhet. Storvreta vann iallafall till slut.
Det var inte hallänningarnas sportlördag i lördags, det gick urdåligt för HBK mot Gais, 1-3!
Hong Kong Airlines har haft stora problem med stökig och överberusade resenärer. Som lösning på detta utbildas nu personalen i Kung Fu. Snacka om att ta i med hårdhanskarna mot problemet.
Anja Pärsson har beslutat sig för att fortsätta med sitt tävlande även nästa säsong, och att satsa 110% på detta. Hon kommer fokusera på fartgrenarna.
Regeringens nya förslag till sjukförsäkringsregler, som skulle vara mindre utslående och skona dem som var så sjuka att de faktiskt inte kan jobba, kanske bara kommer att omfatta 2000 personer mer än de reglerna som gäller nu. Visst gör det skillnad för dem som hjälps av det, men det känns nästan som att det kvittar. Det som lät så bra. Och jag vet att det säkert finns de som är långtidssjukskrivna som säkert skulle klara av ett arbete, och som kanske till och med skulle må bättre av det. Jag har ju svårt att tro att människor vill gå sjukskrivna länge fast de egentligen skulle kunna jobba, men jag vet ju att det trots allt finns många sådana, men döm inte alla långtidssjukskrivna utifrån dessa undantagsfall.
Nu kommer Spotify begränsa sin gratisversion. Bland annat kommer gratislyssnarna bara få lyssna på samma låt fem gånger, och man kommer bara få lyssna tio timmar i månaden, till skillnad från tidigare 20 timmar. Jag förstår bara inte folk som blir förbannade på detta, det förstår man väl att företag måste kunna tjäna pengar på sina tjänster, och 99 kronor i månaden är väl egentligen ingenting att säga något om, men jag måste ju erkänna att jag fortfarande använder gratisversionen, men det kanske är dags att börja betala nu.
Det blev ingen vårmarknad i helgen. Istället gjorde jag ett rejält röjande i min klädkammare. Jösses så mycket onödigt jag hittade. Och snälla någon, påminn mig om att aldrig mer köpa några handdukar!
Många av Landstingen har dessutom pengar som lösning på problemet med att hitta sommarvikarier, på flera håll erbjuds landstingens sjuksköterskor ganska mycket (Halland 30 000, Kronoberg 6000/vecka) pengar för att flytta sina semestrar från sommarmånaderna.
I gårdagens finländska val var det konservativa Samlingspartiet som vann och som kommer att leda landet. Men de största segrarna var trean i valet; det kontroversiella Sannfinländarna, som framförallt vunnit väljare, de har ökat med 15 procentenheter, på sin populistiska missnöjespolitik med nationalistisk (invandrarfientligt och EU-kritiskt) karaktär.
Lag Lisa Miskovsky åkte ur lördagens körslag, jag trodde faktiskt att de skulle stå som slutgiltiga segrare.
Och annan spännande tävling i lördags var innebandyfinalen mellan Wic och Storvreta, så jämnt ända in i sista sudden-straffomgången, historisk finalmatch på grund av sin utdragenhet. Storvreta vann iallafall till slut.
Det var inte hallänningarnas sportlördag i lördags, det gick urdåligt för HBK mot Gais, 1-3!
Hong Kong Airlines har haft stora problem med stökig och överberusade resenärer. Som lösning på detta utbildas nu personalen i Kung Fu. Snacka om att ta i med hårdhanskarna mot problemet.
Anja Pärsson har beslutat sig för att fortsätta med sitt tävlande även nästa säsong, och att satsa 110% på detta. Hon kommer fokusera på fartgrenarna.
Regeringens nya förslag till sjukförsäkringsregler, som skulle vara mindre utslående och skona dem som var så sjuka att de faktiskt inte kan jobba, kanske bara kommer att omfatta 2000 personer mer än de reglerna som gäller nu. Visst gör det skillnad för dem som hjälps av det, men det känns nästan som att det kvittar. Det som lät så bra. Och jag vet att det säkert finns de som är långtidssjukskrivna som säkert skulle klara av ett arbete, och som kanske till och med skulle må bättre av det. Jag har ju svårt att tro att människor vill gå sjukskrivna länge fast de egentligen skulle kunna jobba, men jag vet ju att det trots allt finns många sådana, men döm inte alla långtidssjukskrivna utifrån dessa undantagsfall.
Nu kommer Spotify begränsa sin gratisversion. Bland annat kommer gratislyssnarna bara få lyssna på samma låt fem gånger, och man kommer bara få lyssna tio timmar i månaden, till skillnad från tidigare 20 timmar. Jag förstår bara inte folk som blir förbannade på detta, det förstår man väl att företag måste kunna tjäna pengar på sina tjänster, och 99 kronor i månaden är väl egentligen ingenting att säga något om, men jag måste ju erkänna att jag fortfarande använder gratisversionen, men det kanske är dags att börja betala nu.
Det blev ingen vårmarknad i helgen. Istället gjorde jag ett rejält röjande i min klädkammare. Jösses så mycket onödigt jag hittade. Och snälla någon, påminn mig om att aldrig mer köpa några handdukar!
tisdag 12 april 2011
Blev ännu ett besök på Gekås igår, skulle ha ramar till vår kommande utställning, men som vanligt så plockar man på sig en hel del annat. Till exempel en téburk, åter en ljuslykta, en ny (provisorisk, det fanns inte mycket att välja bland) halltavla efter tavelomflyttningen, och förstås, ett påskägg, och därunder en tablett i skinnstil.
Äntligen; nu har regeringen tagit sitt förnuft till fånga och ändrar i sjukskrivningsreglerna. Det verkar som att de till slut har insett att många svårt sjuka människor har drabbats svårt av deras regler.
Och på tal om politik, så handlar dagens boktips till viss del om politik, det är vänsterpolitikern och EU-parlamentarikern Jonas Sjöstedt som har skrivit kriminalromanen "Sammanflöden" om ett brott i Europaparlamentarisk miljö. Helt okej skriven för att vara av en amatörförfattare, och är man, som jag, intresserad av de politiska systemen så är det en riktigt bra bok. Till och med så att jag, eftersom jag dessutom tittade på ett gammalt avsnitt av Spin City (från Michael J Fox tid), blev lite sugen på att slå mig in på den politiska banan, men jag skrotade den tanken ganska fort igen.
Från början sa man att kärnkraftsolyckan i Japan inte skulle kunna komma att komma upp på samma nivå som Tjernobyl, de sa att nutidens kraftverk är betydligt säkrare, och att man har mycket större säkerhetssyste runt om. Men nu har Fukoshima uppgraderats till en sjua på den internationella skalan, samma nivå som Tjernobyl. Och i natt drabbades Japan av ytterligare två jordbävningar.
Idag är jag arg på: Malmö FF - Halmstads BK 3-1, skärpning!
Skulle ha sett premiären av Filip&Fredriks nya NittiLeaks igår, men då sov jag så gott i soffan... Men den där serien, Total Blackout, där allting sker i mörker, och deltagarna springer omkring i osmickrande åtsittande trikåer (har sett trailern) ska jag verkligen försöka undvika.
Ajöken
söndag 10 april 2011
Helikoptrar
Försökte se den nya dramaserien om Kennedys igår, men jag tyckte den var långsam och lite tråkig, men jag tror jag ska göra ett nytt försök med reprisen idag. Tydligen har serien, som är kanadensisk, fortfarande inte visats i USA, eftersom den anses förvränga historien, men rykten säger att det är Kennedyklanen själva som stoppat serien.
Taskigt läge, Vickan och Daniel får bara gå på själva bröllopet i England, inte på festen efteråt. Var det engelska kungahuset bjudna till Victaniels efterfest tro? Nu valde de att gå på Fotbolls-VM istället, men om de hade varit med så hade de väl troligen varit medbjudna efteråt också?
Glömde ju säga igår att Burken (nej, inte den), ni vet han med Hey Baberiba, är ju också död nu, så nu är det bara Little Gerhard kvar av det forna Rockfolket.
Förra året var det Henrik, i år var det Daniel Sedin som vann NHLs poängliga.
Har det verkligen varit såhär innan, nu var det en ung man som sköt vilt omkring sig, så att sju personer (inklusive gärningsmannen) dog, på ett köpcentra i Holland, uppgifter tyder på att skotten främst var riktade mot hans föräldrar (mamman dog och pappan skottskadades), och att det sedan spårade ut. Och det är inte länge sedan en likanande massaker skedde på en skola i Sydafrika. Började det med skotten på Columbine eller har det varit lika vanligt med liknande skjutningar innan? Och, viktigast av allt; vad beror det på?
I morgon blir det förbjudet för kvinnor att bära heltäckande slöja i Frankrike, användande av burka eller niqab innebär böter. Att tvinga någon annan att bära heltäckande slöja kan ge betydligt strängare straff. Och jag har så svårt att bestämma mig för vad jag tycker om lagen. Å ena sidan tycker jag att man ska få ha vilka kläder, eller religiösa symboler man vill så länge det inte innebär kränkning mot någon annan, och det är säkert många kvinnor som bär heltäckande slöja för att de själva vill manifestera sin tro på det sättet. Å andra sidan vet vi ju också att det är många kvinnor som tvingas bära heltäckande slöja, och att lagen kan bli en befrielse för dem. Ur rent praktisk synvinkel så är det naturligtvis en fördel, och ibland även en förutsättning, att man ser ansiktet på dem man interagerar med.
Idag är jag arg på: Jag förstår inte riktigt; nu ska Sverige köpa 15 Black Hawk-helikoptrar från USA, bland annat för att möjliggöra en förlängd svensk insats i Afghanistan. Man kan ju tycka att det finns betydligt viktigare saker för Sverige att lägga pengarna (4,7 MILJARDER!) på. Det känns som att det viktigaste att lägga pengarna på här är social trygghet för oss som lever här? Att man ska kunna vara sjuk och svag, eller arbetslös och ändå veta att man kan ha kvar en skälig levnadsstandard. Hur kan man då välja att lägga pengarna på något som svenska folket, i ärlighetens namn, aldrig kommer att ha någon nytta av.
Igår köpte jag nya hemmagasinet "Isabellas", men det är ingenting jag rekomenderar, visst var det väl några små reportage, och en del recept, i övrigt kändes det mest som en lite uppsnyggad reklamtidning, direktöversatt från danska upplagan, det var till och med ord i tidningen de missat att översätta. Ska jag tipsa om mina favorithemtidningar så får det utan tvekan bli Sköna Hem, och Allt i Hemmet.
Den var lite het i Melodifestivalen - OnePiecen, ni vet sparkdräkten för vuxna. Igår såg jag den för första gången på riktigt... Jag kommer kanske att ändra mig (kan tycka jump-suit kan vara snyggt ibland, skulle till och med kunna tänka mig att köpa en helsvart själv, men tänk så jobbigt om man har bråttom till toaletten!), men så jäkla löjligt det såg ut! Det såg verkligen ut som en förvuxen sparkdräkt, det fanns till och med gott om plats för blöja!
Nej hörrni, nu ska jag ge mig ut i vårvärmen
Ville bara säga att jag verkligen har försökt att få texten att delas upp i stycken, hoppas att det fungerar nu, något har hänt som gör texten till en enda rinnande massa, eller så blir det jättehopp mellan styckena, vet inte hur jag ska göra för att ändra det. Någon av er kanske vet?
Taskigt läge, Vickan och Daniel får bara gå på själva bröllopet i England, inte på festen efteråt. Var det engelska kungahuset bjudna till Victaniels efterfest tro? Nu valde de att gå på Fotbolls-VM istället, men om de hade varit med så hade de väl troligen varit medbjudna efteråt också?
Glömde ju säga igår att Burken (nej, inte den), ni vet han med Hey Baberiba, är ju också död nu, så nu är det bara Little Gerhard kvar av det forna Rockfolket.
Förra året var det Henrik, i år var det Daniel Sedin som vann NHLs poängliga.
Har det verkligen varit såhär innan, nu var det en ung man som sköt vilt omkring sig, så att sju personer (inklusive gärningsmannen) dog, på ett köpcentra i Holland, uppgifter tyder på att skotten främst var riktade mot hans föräldrar (mamman dog och pappan skottskadades), och att det sedan spårade ut. Och det är inte länge sedan en likanande massaker skedde på en skola i Sydafrika. Började det med skotten på Columbine eller har det varit lika vanligt med liknande skjutningar innan? Och, viktigast av allt; vad beror det på?
I morgon blir det förbjudet för kvinnor att bära heltäckande slöja i Frankrike, användande av burka eller niqab innebär böter. Att tvinga någon annan att bära heltäckande slöja kan ge betydligt strängare straff. Och jag har så svårt att bestämma mig för vad jag tycker om lagen. Å ena sidan tycker jag att man ska få ha vilka kläder, eller religiösa symboler man vill så länge det inte innebär kränkning mot någon annan, och det är säkert många kvinnor som bär heltäckande slöja för att de själva vill manifestera sin tro på det sättet. Å andra sidan vet vi ju också att det är många kvinnor som tvingas bära heltäckande slöja, och att lagen kan bli en befrielse för dem. Ur rent praktisk synvinkel så är det naturligtvis en fördel, och ibland även en förutsättning, att man ser ansiktet på dem man interagerar med.
Idag är jag arg på: Jag förstår inte riktigt; nu ska Sverige köpa 15 Black Hawk-helikoptrar från USA, bland annat för att möjliggöra en förlängd svensk insats i Afghanistan. Man kan ju tycka att det finns betydligt viktigare saker för Sverige att lägga pengarna (4,7 MILJARDER!) på. Det känns som att det viktigaste att lägga pengarna på här är social trygghet för oss som lever här? Att man ska kunna vara sjuk och svag, eller arbetslös och ändå veta att man kan ha kvar en skälig levnadsstandard. Hur kan man då välja att lägga pengarna på något som svenska folket, i ärlighetens namn, aldrig kommer att ha någon nytta av.
Igår köpte jag nya hemmagasinet "Isabellas", men det är ingenting jag rekomenderar, visst var det väl några små reportage, och en del recept, i övrigt kändes det mest som en lite uppsnyggad reklamtidning, direktöversatt från danska upplagan, det var till och med ord i tidningen de missat att översätta. Ska jag tipsa om mina favorithemtidningar så får det utan tvekan bli Sköna Hem, och Allt i Hemmet.
Den var lite het i Melodifestivalen - OnePiecen, ni vet sparkdräkten för vuxna. Igår såg jag den för första gången på riktigt... Jag kommer kanske att ändra mig (kan tycka jump-suit kan vara snyggt ibland, skulle till och med kunna tänka mig att köpa en helsvart själv, men tänk så jobbigt om man har bråttom till toaletten!), men så jäkla löjligt det såg ut! Det såg verkligen ut som en förvuxen sparkdräkt, det fanns till och med gott om plats för blöja!
Nej hörrni, nu ska jag ge mig ut i vårvärmen
Ville bara säga att jag verkligen har försökt att få texten att delas upp i stycken, hoppas att det fungerar nu, något har hänt som gör texten till en enda rinnande massa, eller så blir det jättehopp mellan styckena, vet inte hur jag ska göra för att ändra det. Någon av er kanske vet?
Etiketter:
Ekonomipolitik,
Helikopter,
Idrott,
Kungligt,
Kändisdöd,
Lagar,
Massakrer,
Religion,
Slöjor,
Tidningar,
Trender,
TV
lördag 26 februari 2011
Så var det lörda igen
Var och kikade lite på bokrean igår, i allra finaste realokalen; Socitén i Varberg. Bra mycket bättre än utbudet i Falkenberg förra året, men ändock, bokrean är inte vad den brukade vara, så mycket mindre att välja bland, och så mycket dyrare.
Och så var det dags för sista Melodifestivalsdeltävlingen. Ikväll tävlar; Melody Club - lite tråkigt tycker jag, blir nog ingen höjdare. Näst ut är Julia Alvgard - Och det lilla jag hörde var iallafall inte värt de sistaplatstippningar alla gett henne, så illa var det väl inte, lite One More Time kanske? Sen Lasse Stefanz - det dansband jag har allra svårast för, men detta var ju We are all the Winners! Och jag klarar inte av hattkillens röst, så det hade inte spelat någon roll hur bra låten hade varit för hans låt förstör allt. Men det går säkert bra, dansbandspubliken tittar väl på Melodifestivalen? Linda Pritchard - Ännu en Fredrik Kempe-låt, och pust och stön så gammalt och tråkigt, detta blir nog sistaplatsen. Och därefter kommer eye-candiet Anders Fernette - de lite äldre flickornas Eric Saade, men rösten håller tyvärr inte för låten, får väl hoppas det blir bättre när det blir på riktigt, men det blir nog ingenting som går vidare. Och så Linda Bengtzing, gamlingen i gamet, och en typisk Bengtzing-låt, och det finns ju folk som gillar det. Fart och fläkt iallafall och en säker Globen-finalist. Kvällens Wild Card Nicke Borg därefter - en riktig 80-tals rockballad, det här var inte alls dumt, inte alls. Sist ut är recensenternas etta, Love Generation, och de hör säkert något som inte jag hör, för jag tycte detta var tråkigt, nej vet ni, inte på min lista. Så hur ska vi då sammanfatta det hela? Jo, Bengtzing och Nicke Borg direkt till Globen, och tyvärr Lasse Stefanz och Love Generation till andra chansen, femma: Melody Club, sexa: Anders Fernette (även om hans Jan Johansen-skinnjacka lovar bättre resultat), sjua: Julia Alvgard (eventuellt att hon och Anders kommer i omvänd ordning) och sist: Linda Pritchard. Och är detta det enda som Christer Björkman och kompani kan skrapa ihop så bör de nog fundera på om det inte är dags att gå tillbaka till systemet med bara en tävlingsomgång.
Samtidigt som det är fullt kaos i Libyen börjar nu grytorna bubbla alltmer i Jemen och Elfenbenskusten.
Landslagsspelaren (104 landskamper), och VM-medaljören i Handboll, Jonas Ernelind har dött i cancer, bara 34 år gammal. Som sagt; cancer måste vara den värsta sjukdomen i hela världen. Måtte den bara utrotas snart!
Nu äntligen åkte Alexandra Pascalidou ur Let´s dance.
Borgliga Fine Gael blir troligen de som tar över makten efter Fianna Fàil i Irland efter dagens val. Men förmodligen får de inte ensam majoritet utan får regera tillsammans med Labour.
Dior avskedar sin chefsdesigner John Galliano efter att han har gripits på en restaurang efter att ha varit inblandad i ett rasistbråk där han gjort antisemitiska uttalanden. Så kan det gå.
Tjing!
Och så var det dags för sista Melodifestivalsdeltävlingen. Ikväll tävlar; Melody Club - lite tråkigt tycker jag, blir nog ingen höjdare. Näst ut är Julia Alvgard - Och det lilla jag hörde var iallafall inte värt de sistaplatstippningar alla gett henne, så illa var det väl inte, lite One More Time kanske? Sen Lasse Stefanz - det dansband jag har allra svårast för, men detta var ju We are all the Winners! Och jag klarar inte av hattkillens röst, så det hade inte spelat någon roll hur bra låten hade varit för hans låt förstör allt. Men det går säkert bra, dansbandspubliken tittar väl på Melodifestivalen? Linda Pritchard - Ännu en Fredrik Kempe-låt, och pust och stön så gammalt och tråkigt, detta blir nog sistaplatsen. Och därefter kommer eye-candiet Anders Fernette - de lite äldre flickornas Eric Saade, men rösten håller tyvärr inte för låten, får väl hoppas det blir bättre när det blir på riktigt, men det blir nog ingenting som går vidare. Och så Linda Bengtzing, gamlingen i gamet, och en typisk Bengtzing-låt, och det finns ju folk som gillar det. Fart och fläkt iallafall och en säker Globen-finalist. Kvällens Wild Card Nicke Borg därefter - en riktig 80-tals rockballad, det här var inte alls dumt, inte alls. Sist ut är recensenternas etta, Love Generation, och de hör säkert något som inte jag hör, för jag tycte detta var tråkigt, nej vet ni, inte på min lista. Så hur ska vi då sammanfatta det hela? Jo, Bengtzing och Nicke Borg direkt till Globen, och tyvärr Lasse Stefanz och Love Generation till andra chansen, femma: Melody Club, sexa: Anders Fernette (även om hans Jan Johansen-skinnjacka lovar bättre resultat), sjua: Julia Alvgard (eventuellt att hon och Anders kommer i omvänd ordning) och sist: Linda Pritchard. Och är detta det enda som Christer Björkman och kompani kan skrapa ihop så bör de nog fundera på om det inte är dags att gå tillbaka till systemet med bara en tävlingsomgång.
Samtidigt som det är fullt kaos i Libyen börjar nu grytorna bubbla alltmer i Jemen och Elfenbenskusten.
Landslagsspelaren (104 landskamper), och VM-medaljören i Handboll, Jonas Ernelind har dött i cancer, bara 34 år gammal. Som sagt; cancer måste vara den värsta sjukdomen i hela världen. Måtte den bara utrotas snart!
Nu äntligen åkte Alexandra Pascalidou ur Let´s dance.
Borgliga Fine Gael blir troligen de som tar över makten efter Fianna Fàil i Irland efter dagens val. Men förmodligen får de inte ensam majoritet utan får regera tillsammans med Labour.
Dior avskedar sin chefsdesigner John Galliano efter att han har gripits på en restaurang efter att ha varit inblandad i ett rasistbråk där han gjort antisemitiska uttalanden. Så kan det gå.
Tjing!
fredag 4 februari 2011
Journalister
Lustigt att den äldre damen som uttalar sig i Tv Halland angående någon ny modell för mathanteringen i äldrevården i Varberg ger sina vårdgivare ett stort A... Vet inte riktigt om det var en komplimang...?
Nu är det journalisterna som ligger risigt till i Egypten. Svt.s reporter Bert Sundström rövades i torsdags bort och misshandlades svårt i landet. Om jag skulle gissa vilt så borde det vara regeringssidan som rövade bort honom, jag kan inte se hur motståndarsidan skulle kunna vinna på att jaga ut media ur landet, de borde ju vilja att informationen om situationen i landet kommer fram till omvärlden. Sundströms läge sägs vara allvarligt men stabilt.
Nu tänker jornalisten Bo Holmström (ni vet han med "lägg ut") äntligen gå i pension, tycker det har verkat som att det har varit dags ett ganska bra tag redan.
Vaccinationen mot HPV-viruset som kan orsaka livmoderhalscancer, som erbjuds unga kvinnor, har inte varit den succé man kanske räknat med. Men nu har man forskat sig fram till att vaccinet även kan användas till att vaccinera män mot bland annat kondylom och även vissa cancerformer. Så nu vill man att vaccinet ska bli en del av det allmäna vaccinationsprogrammet. Såklart, när även männen kan få del av det...
Spännande, på dn.se ställer man frågan om huruvida man kommer att följa Melodifestivalen eller ej. 63% kommer absolut inte följa evenemanget, bara 14% ska absolut se det. Skulle vara spännande att se resultatet i samma fråga i Aftonbladet/Expressen.
Oj, Kajsa Bergquist och Måns Herngren skiljer sig, det var väl ändå otippat? Och Glenn Hysén, som tydligen träffat en ny flamma, en tandsköterska (och reklamfilmsstatist) från Stockholm, som gärna verkar vilja tala ut om relationen i media (jakten på 15 minutes of Fame fortsätter). Hysén själv verkar lite mer försiktig. Han tänker iallafall inte flytta till Stockholm.
Så tacksam över att det finns vaktmästare som skottar utanför så att jag slipper göra det själv. Just nu hade det väl varit okej, men tidigare i vinter när det kommit metervis (nåja) med snö, då har det verkligen varit fantastiskt att komma ut på morgonen och det redan varit skottat och grusat.
Vill Socialdemokraterna verkligen ha Tomas Östros som partiledare? Eller Sven-Erik Österberg för den delen? Tycker de kanske att Mona Sahlins karisma var så det räckte för flera år framöver?
Nu är de nya körledarna i "Körslaget" färdiga; Andreas Johnson (Järvsö), Gabriel Forss (Katrineholm, känns inte det lite fuskigt, med en riktig körledare? Fast å andra sidan så var väl Caroline af Ugglas med förra året?), Jakob Samuel (Sjöbo), Jasmine Kara (Örebro), Ann-Louise Hansson (Kristianstad), Casper Jarnebrink (Partille), och så favoriten Lisa Miskowsky (Umeå). Kan ju bli riktigt bra.
Och just precis nu fick vi reda på att Lena Nyman gått bort, dött alltså. Men visste ni att hon bara var 66 år gammal?!
Varit inne och tjuvlyssnat på Melodifestivalbidragen i Luleå (och ja, det går att spola förbi Elsa Billgren som är högljudd SVT på webben-programledare). Dilba är först ut, jättetråkig electropop helt enkelt, inget vinnarbidrag. Nästa ut är Swingfly boomchickabomckickabombombom i hip hop-tappning, med kids som springer runt med trummor runt honom. Kan aldrig tänka mig att det tilltalar schlagerpubliken. Jenny Silver är nummer tre, och nog lät det ABBA allt, ja varför inte, riktigt svängigt ju, men ska hon verkligen ha de kläderna? Nummer fyra på banan är web-vinnaren Jonas Matsson som kanske kan tävla med Danny om småtjejernas gunst, låten... Oj då! Ska Matsson fortsätta sin artistkarriär kanske han ska fundera på om han verkligen ska fortsätta springa runt samtidigt som han sjunger, det lät... inte så jättebra. Sen som nummer fem kommer Le Kid, med en sångerska som ser ut precis som Elsa Billgren fast kortare, låten låter lite Lili och Susie, och det tilltalar ju alltid några. Rasmus Wiberg heter killen som uppträder som nummer sex på lördag och vad ska man säga? Kanske att låten hade kunnat vara bra, kanske att man skulle ha satsat på en annan artist? Sen kommer min favorit Pernilla Andersson som nummer sju och lyckligtvis blev det ingen besvikelse. Så om inte Danny, som är sist ut, är en jättehöjdare så blir Pernilla Andersson vinnare på lördag. Och det vet jag faktiskt inte hur hans bidrag låter, för nu verkar mitt internet lägga ner, så det får bli en cliffhanger till i morgon.
Adios!
Nu är det journalisterna som ligger risigt till i Egypten. Svt.s reporter Bert Sundström rövades i torsdags bort och misshandlades svårt i landet. Om jag skulle gissa vilt så borde det vara regeringssidan som rövade bort honom, jag kan inte se hur motståndarsidan skulle kunna vinna på att jaga ut media ur landet, de borde ju vilja att informationen om situationen i landet kommer fram till omvärlden. Sundströms läge sägs vara allvarligt men stabilt.
Nu tänker jornalisten Bo Holmström (ni vet han med "lägg ut") äntligen gå i pension, tycker det har verkat som att det har varit dags ett ganska bra tag redan.
Vaccinationen mot HPV-viruset som kan orsaka livmoderhalscancer, som erbjuds unga kvinnor, har inte varit den succé man kanske räknat med. Men nu har man forskat sig fram till att vaccinet även kan användas till att vaccinera män mot bland annat kondylom och även vissa cancerformer. Så nu vill man att vaccinet ska bli en del av det allmäna vaccinationsprogrammet. Såklart, när även männen kan få del av det...
Spännande, på dn.se ställer man frågan om huruvida man kommer att följa Melodifestivalen eller ej. 63% kommer absolut inte följa evenemanget, bara 14% ska absolut se det. Skulle vara spännande att se resultatet i samma fråga i Aftonbladet/Expressen.
Oj, Kajsa Bergquist och Måns Herngren skiljer sig, det var väl ändå otippat? Och Glenn Hysén, som tydligen träffat en ny flamma, en tandsköterska (och reklamfilmsstatist) från Stockholm, som gärna verkar vilja tala ut om relationen i media (jakten på 15 minutes of Fame fortsätter). Hysén själv verkar lite mer försiktig. Han tänker iallafall inte flytta till Stockholm.
Så tacksam över att det finns vaktmästare som skottar utanför så att jag slipper göra det själv. Just nu hade det väl varit okej, men tidigare i vinter när det kommit metervis (nåja) med snö, då har det verkligen varit fantastiskt att komma ut på morgonen och det redan varit skottat och grusat.
Vill Socialdemokraterna verkligen ha Tomas Östros som partiledare? Eller Sven-Erik Österberg för den delen? Tycker de kanske att Mona Sahlins karisma var så det räckte för flera år framöver?
Nu är de nya körledarna i "Körslaget" färdiga; Andreas Johnson (Järvsö), Gabriel Forss (Katrineholm, känns inte det lite fuskigt, med en riktig körledare? Fast å andra sidan så var väl Caroline af Ugglas med förra året?), Jakob Samuel (Sjöbo), Jasmine Kara (Örebro), Ann-Louise Hansson (Kristianstad), Casper Jarnebrink (Partille), och så favoriten Lisa Miskowsky (Umeå). Kan ju bli riktigt bra.
Och just precis nu fick vi reda på att Lena Nyman gått bort, dött alltså. Men visste ni att hon bara var 66 år gammal?!
Varit inne och tjuvlyssnat på Melodifestivalbidragen i Luleå (och ja, det går att spola förbi Elsa Billgren som är högljudd SVT på webben-programledare). Dilba är först ut, jättetråkig electropop helt enkelt, inget vinnarbidrag. Nästa ut är Swingfly boomchickabomckickabombombom i hip hop-tappning, med kids som springer runt med trummor runt honom. Kan aldrig tänka mig att det tilltalar schlagerpubliken. Jenny Silver är nummer tre, och nog lät det ABBA allt, ja varför inte, riktigt svängigt ju, men ska hon verkligen ha de kläderna? Nummer fyra på banan är web-vinnaren Jonas Matsson som kanske kan tävla med Danny om småtjejernas gunst, låten... Oj då! Ska Matsson fortsätta sin artistkarriär kanske han ska fundera på om han verkligen ska fortsätta springa runt samtidigt som han sjunger, det lät... inte så jättebra. Sen som nummer fem kommer Le Kid, med en sångerska som ser ut precis som Elsa Billgren fast kortare, låten låter lite Lili och Susie, och det tilltalar ju alltid några. Rasmus Wiberg heter killen som uppträder som nummer sex på lördag och vad ska man säga? Kanske att låten hade kunnat vara bra, kanske att man skulle ha satsat på en annan artist? Sen kommer min favorit Pernilla Andersson som nummer sju och lyckligtvis blev det ingen besvikelse. Så om inte Danny, som är sist ut, är en jättehöjdare så blir Pernilla Andersson vinnare på lördag. Och det vet jag faktiskt inte hur hans bidrag låter, för nu verkar mitt internet lägga ner, så det får bli en cliffhanger till i morgon.
Adios!
Etiketter:
Egypten,
Kändisdöd,
Kändisliv,
Media,
Melodifestival,
Politiker,
TV,
Vaccinering,
Äldrevård
söndag 9 januari 2011
Januari
Inför ett politiskt möte i Tuscon, Arizona sköt en 22-årig man ner kongressledamoten Gabrielle Giffords, och ytterligare 17 personer, 6 av dem dog, bland annat en 9-årig flicka och en federal domare, för Giffords, som sköts genom huvudet är tillståndet fortfarande väldigt kritiskt. Giffords har tidigare förekommit som någon som borde elimineras på flera republikanska, och Tea-partyanknutna hemsidor sedan hon vann valet till kongressen framför Tea Partyföreträdaren Jesse Kelly. Även en 50-årig man eftersöks nu för inblandning i dådet.
Dagens boktips: Karin Wahlbergs senaste "Matthandlare Olssons död" var riktigt bra. Även om kanske inte kriminalgåtan i den var så överraskande, så är Wahlberg expert på mysdeckargenren, med mysiga personer och mysiga miljöer. Dessutom blev jag sugen på att åka till Turkiet. Och att köpa mig en Kelimmatta.
Lotta Engberg hoppar av Bingolotto efter vårsäsongen.
Och Ingvar Oldsberg har drabbats av cancer. Tänk om man ändå kunde utrota cancern!
Liverpool sparkar Roy Hodgson, synd synd att HBK redan skaffat sig en ny tränare. Det gick ju så bra sist annars.
Tittade på reprisen av veckans "Bygglov" igår. Och hittade mitt drömhus. Otroligt fint!
Papa Dee (Daniel Wahlgren) och hans fru som han anmäldes för misshandel på förra året, är nu tillbaka tillsammans. Det klart, nu har han ju verkligen omgivningens ögon på sig, så kanske att det kan fungera. Även om jag är tveksam.
Robin Söderling vann Brisbanes ATP-turnering mot Andy Roddick. Heja, och hoppas verkligen att han får Jerring-priset.
Ska ni ge er ut på vägarna så kör försiktigare än försiktigast. Gick hem genom samhället igår och funderade allvarligt på att sätta mig ner och kasa ner för backarna. Tror knappt jag varit med om sådan halka förr.
Hej hopp!
Dagens boktips: Karin Wahlbergs senaste "Matthandlare Olssons död" var riktigt bra. Även om kanske inte kriminalgåtan i den var så överraskande, så är Wahlberg expert på mysdeckargenren, med mysiga personer och mysiga miljöer. Dessutom blev jag sugen på att åka till Turkiet. Och att köpa mig en Kelimmatta.
Lotta Engberg hoppar av Bingolotto efter vårsäsongen.
Och Ingvar Oldsberg har drabbats av cancer. Tänk om man ändå kunde utrota cancern!
Liverpool sparkar Roy Hodgson, synd synd att HBK redan skaffat sig en ny tränare. Det gick ju så bra sist annars.
Tittade på reprisen av veckans "Bygglov" igår. Och hittade mitt drömhus. Otroligt fint!
Papa Dee (Daniel Wahlgren) och hans fru som han anmäldes för misshandel på förra året, är nu tillbaka tillsammans. Det klart, nu har han ju verkligen omgivningens ögon på sig, så kanske att det kan fungera. Även om jag är tveksam.
Robin Söderling vann Brisbanes ATP-turnering mot Andy Roddick. Heja, och hoppas verkligen att han får Jerring-priset.
Ska ni ge er ut på vägarna så kör försiktigare än försiktigast. Gick hem genom samhället igår och funderade allvarligt på att sätta mig ner och kasa ner för backarna. Tror knappt jag varit med om sådan halka förr.
Hej hopp!
måndag 3 januari 2011
De nya medierna
Jag förstår inte riktigt att inte människor sållar lite bland vad de lägger ut på Facebook, att de inte förstår att andra människor också kan läsa vad de skriver och publicerar. En hockeydomare har blivit avstängd efter att ha lagt ut en Muhammedkarikatyr på sin Facebooksida. En bemanningsarbetare på Volvo är inte längre välkommen där efter att ha skrivet att han längtar bort från det dårhuset. Eller för den delen att publicera tveksamma åsikter på sin blogg, som Centerns kommunalråd i Uppsala, Stefan Hanna, som bloggade om att överviktiga borde betala en tjockis-skatt eftersom deras leverne utsätter det svenska gemensamma systemet för betydligt större belastning än dem som äter och dricker "normalt". Kanske inte det smartaste man kan göra...
Nu har det första dödsfallet i svininfluensan inträffat i Sverige. Det var en sjuårig pojke, tillhörande en riskgrupp och hade nedsatt immunförsvar, som avled av influensan. Så nu är det inte lika enkelt längre att avfärda vaccineringen. Även om det nu bara tycks vara dem som tillhör någon av riskgrupperna som behöver förnya sin vaccinering om man vaccinerade sig förra året.
PG Gyllenhammar attackerar drottning Silvia efter den, enligt honom, dåliga ursäkten angående hennes fars handlingar under andra världskriget.
Dilma Rousseff blir Brasiliens första kvinnliga president.
För Piratpartiet går det väl inte så bra längre, nu har partiledaren Rick Falkvinge (som jag måste erkänna att jag inte ens visste hur han såg ut förrän nu, när han avgår, med andra ord så har han väl inte gjort några starkare intryck, men man skulle kanske kunna säga att han ser ut som en yngre version av Bert Karlsson) avgår. Han efterträds av Anna Troberg.
Terrorbombaren i Stockholm har nu bevisats ha haft en medhjälpare, några dagar efter dådet lades film på hela dådet, och det ocensurerade meddelandet som bombaren skickat, nämligen ut på internet av någon som haft egen tillgång till materialet.
På tio år har antalet privatpersoner som hamnat hos kronofogden fördubblats, och år 2010 var antalet högre än någonsin. Anledningen tros vara de ändrade sjuk- och arbetslöshetsförsäkringsvillkoren. Kommer väl inte som någon överraskning för någon?
Det har varit lite rabalder de senaste dagarna om programmet "Året med kungafamiljen" som SVT sänder ikväll. Rabalder på grund av att det inte görs någon större grej runt årets skandaler. Nu verkar det dessutom som om en av kvinnorna, Meta Bergqvist, som utpekas som kungens gamla flickvänner i "Den motvillige monarken" ligger bakom produktionen av programmet. Och så jämför man det med att Karin Hübinette fick sparken från Agenda sedan hennes syster fick ministerpost. Nja, jag vet inte riktigt, nu är ju inte "Året med kungafamiljen" direkt tänkt att vara något kritiskt granskande "Tredje statsmakten"-program.
Ajöken!
Nu har det första dödsfallet i svininfluensan inträffat i Sverige. Det var en sjuårig pojke, tillhörande en riskgrupp och hade nedsatt immunförsvar, som avled av influensan. Så nu är det inte lika enkelt längre att avfärda vaccineringen. Även om det nu bara tycks vara dem som tillhör någon av riskgrupperna som behöver förnya sin vaccinering om man vaccinerade sig förra året.
PG Gyllenhammar attackerar drottning Silvia efter den, enligt honom, dåliga ursäkten angående hennes fars handlingar under andra världskriget.
Dilma Rousseff blir Brasiliens första kvinnliga president.
För Piratpartiet går det väl inte så bra längre, nu har partiledaren Rick Falkvinge (som jag måste erkänna att jag inte ens visste hur han såg ut förrän nu, när han avgår, med andra ord så har han väl inte gjort några starkare intryck, men man skulle kanske kunna säga att han ser ut som en yngre version av Bert Karlsson) avgår. Han efterträds av Anna Troberg.
Terrorbombaren i Stockholm har nu bevisats ha haft en medhjälpare, några dagar efter dådet lades film på hela dådet, och det ocensurerade meddelandet som bombaren skickat, nämligen ut på internet av någon som haft egen tillgång till materialet.
På tio år har antalet privatpersoner som hamnat hos kronofogden fördubblats, och år 2010 var antalet högre än någonsin. Anledningen tros vara de ändrade sjuk- och arbetslöshetsförsäkringsvillkoren. Kommer väl inte som någon överraskning för någon?
Det har varit lite rabalder de senaste dagarna om programmet "Året med kungafamiljen" som SVT sänder ikväll. Rabalder på grund av att det inte görs någon större grej runt årets skandaler. Nu verkar det dessutom som om en av kvinnorna, Meta Bergqvist, som utpekas som kungens gamla flickvänner i "Den motvillige monarken" ligger bakom produktionen av programmet. Och så jämför man det med att Karin Hübinette fick sparken från Agenda sedan hennes syster fick ministerpost. Nja, jag vet inte riktigt, nu är ju inte "Året med kungafamiljen" direkt tänkt att vara något kritiskt granskande "Tredje statsmakten"-program.
Ajöken!
torsdag 30 december 2010
Gott Nytt År!
Visserligen inte nyårsafton förrän i morgon, men detta får ändå bli årets sista inlägg. Men det kommer inte bli någon nyårskrönika, det har hänt alldeles för mycket för att jag ska kunna samanfatta det i ett litet futtigt inlägg, dessutom kommer ni alldeles säkert få en krönikeöverdos om prinsessbröllop, askmoln och vuvuzelor, i radio, tv och tidningar dessa dagar kring årsskiftet. Nej, jag fortsätter helt enkelt att skriva om det som är aktuellt just nu.
Idag gäller de största rubrikerna de terroristmisstänkta svenskarna i Köpenhamn. De häktade misstänks för att ha planerat en attack mot Jyllandsposten och Politikens Hus. Det jag tycker är mest spännande i sammanhanget är att det nu är mer regel än undantag att man använder de så kallade nya, sociala medierna i nyhetsrapporteringen. I detta fall rapporterar man att en av de misstänkta haft en krigare med blodigt svärd framför en Al Qaida-liknande flagga, som profilbild på Facebook. Militära experter menar att terrorhotet för Sverige inte är ökat, tidningen Expressen har dock höjt sin beredskap.
Elton John och hans partner David Furnish har blivit fäder till en liten pojke, med hjälp av en surrugatmamma. Men ärligt talat, Sir Elton är väl ändå lite för gammal för att bli pappa?
Trots att det lät så bra i gårdagens Vad-hände-sen i Bonde söker fru, så höll det inte så länge mellan Johan och Amanda. Enligt Amanda beror det på att hon inte kände att hon kunde lita på Johan, han å sin sida menar att de var för olika, och att man måste ta programmet med en klackspark, nåja.
Också för Anders Bagge är kärleken över, han och hans fru har ansökt om skilsmässa efter fem månaders äktenskap. Ibland undrar jag om det är så att människor gifter sig sådär lite på en höft, och ser det mest som en kul fest. Inte kan man väl ha tänkt efter riktigt ordentligt om man hipp som happ ångrar sig efter futtiga fem månader?
Tilde de Paula däremot, har förlovat sig.
Nya livsfarliga innedrogen heter Krypton, det förstår väl vem som helst som är minsta lilla Stålmannen-insatt, att den är livsfarlig. Även om det tydligen är svårigheten att dosera drogen som är det farligaste med den. Ännu är Krypton dock inte narkotikaklassat.
Skulle kanske tittat på 5.ans nya dokusatsning, det brittiska "Big Brother för barn", som det kallas i tidningarna - "Föräldrafritt", som redan innan det startat blev risat av tillfrågade kändismammor och barnpsykologer. Det handlar om en grupp 8-11åringar som bor tillsammans, utan vuxna i ett hus, och själva grejen med experimentet är att se vad som händer helt enkelt. Oetiskt, skriker experterna, inte värre än annat (till exempel SVTs Wild Kids) svarar Kanal 5.
Idag är jag arg på: den 24-årige lärare i en Stockholmskola som tvingade till sig oralsex av en 9-årig elev på en skoltoalett!
Nu tränar Fredrik Ljungberg med Celtic, och hoppas på Old Firm till helgen.
Tack för att du betala din TV-avgift. Tack vare att allt fler betalar sin TV-licens så höjer Radiotjänst inte avgiften till nästa år. Det var väl bra.
Grattis på namnsdagen alla Abel och Set därute (någon som tycker att namnsdagskalendern borde moderniseras lite månne?).
Nu ska jag fortsätta med efterrätten och tilltugget till nyårsfesten.
Idag gäller de största rubrikerna de terroristmisstänkta svenskarna i Köpenhamn. De häktade misstänks för att ha planerat en attack mot Jyllandsposten och Politikens Hus. Det jag tycker är mest spännande i sammanhanget är att det nu är mer regel än undantag att man använder de så kallade nya, sociala medierna i nyhetsrapporteringen. I detta fall rapporterar man att en av de misstänkta haft en krigare med blodigt svärd framför en Al Qaida-liknande flagga, som profilbild på Facebook. Militära experter menar att terrorhotet för Sverige inte är ökat, tidningen Expressen har dock höjt sin beredskap.
Elton John och hans partner David Furnish har blivit fäder till en liten pojke, med hjälp av en surrugatmamma. Men ärligt talat, Sir Elton är väl ändå lite för gammal för att bli pappa?
Trots att det lät så bra i gårdagens Vad-hände-sen i Bonde söker fru, så höll det inte så länge mellan Johan och Amanda. Enligt Amanda beror det på att hon inte kände att hon kunde lita på Johan, han å sin sida menar att de var för olika, och att man måste ta programmet med en klackspark, nåja.
Också för Anders Bagge är kärleken över, han och hans fru har ansökt om skilsmässa efter fem månaders äktenskap. Ibland undrar jag om det är så att människor gifter sig sådär lite på en höft, och ser det mest som en kul fest. Inte kan man väl ha tänkt efter riktigt ordentligt om man hipp som happ ångrar sig efter futtiga fem månader?
Tilde de Paula däremot, har förlovat sig.
Nya livsfarliga innedrogen heter Krypton, det förstår väl vem som helst som är minsta lilla Stålmannen-insatt, att den är livsfarlig. Även om det tydligen är svårigheten att dosera drogen som är det farligaste med den. Ännu är Krypton dock inte narkotikaklassat.
Skulle kanske tittat på 5.ans nya dokusatsning, det brittiska "Big Brother för barn", som det kallas i tidningarna - "Föräldrafritt", som redan innan det startat blev risat av tillfrågade kändismammor och barnpsykologer. Det handlar om en grupp 8-11åringar som bor tillsammans, utan vuxna i ett hus, och själva grejen med experimentet är att se vad som händer helt enkelt. Oetiskt, skriker experterna, inte värre än annat (till exempel SVTs Wild Kids) svarar Kanal 5.
Idag är jag arg på: den 24-årige lärare i en Stockholmskola som tvingade till sig oralsex av en 9-årig elev på en skoltoalett!
Nu tränar Fredrik Ljungberg med Celtic, och hoppas på Old Firm till helgen.
Tack för att du betala din TV-avgift. Tack vare att allt fler betalar sin TV-licens så höjer Radiotjänst inte avgiften till nästa år. Det var väl bra.
Grattis på namnsdagen alla Abel och Set därute (någon som tycker att namnsdagskalendern borde moderniseras lite månne?).
Nu ska jag fortsätta med efterrätten och tilltugget till nyårsfesten.
Ha nu ett riktigt Gott Slut och ett Gott Nytt År!!
Etiketter:
Fredrik Ljungberg,
Kändisliv,
Terrorhot,
TV,
Äkta kärlek
onsdag 22 december 2010
GOD JUL!
Nu får vi se om jag har mer tur med uppläggandet av det här inlägget än vad jag hade sist.
Det är dags för ny omgång av svininfluensavaccinering. De flesta som vaccinerade sig förra året har fortfarande skydd av den vaccineringen, men personer med nedsatt immunförsvar rekomenderas att vaccinera om sig. Nu tror jag ju att larmrapporterna om sömnsjuka som biverkning av vaccinet avskräcker en och annan från att vaccinera sig i år.
Man tror att man kan ha hittat kvarlevorna efter flygaren Amelia Erhart, som försvann spårlöst under en jordenruntflygning 1937. Men man erkänner emellertid att benbitarna man hittat lika gärna kan röra sig om resterna av en sköldpadda...
Och så har Falunmördaren Matthias Flinks livstidsstraff omvandlats till tidsbegränsat; från 32 år som var meningen från början, till 36 år. Och eftersom han redan suttit av 16 år tycker man ju med alla matematikens regler att det borde vara 20 år kvar, men matematik och juridik är inte samma sak, så därför beräknas han släppas år 2018.
Finns det fortfarande någon som tycker att den här snön är vacker och att det är roligt med så mycket snö till jul? Och nu är det oväder på väg in över Sverige.
Malmömördaren (den misstänkte Malmömördaren) Peter Mangs (hur nära släkt med Sune Mangs är han egenligen?), misstänks nu för fler mord. Och eftersom dessa mord skedde redan 2003 tror man att Mangs har begått betydligt fler försök till mord, både före och efter 2003.
Björn Ranelid, Hanna Graf Karyd, Alexander Rybak, Anders Bagge, Tina Thörner, Jessica Andersson, Andreas Weise, Frank Andersson, Alexandra Pascalidou, Helena Lundbäck, Figge Norling och Denise Rudberg, där har ni startfältet till nästa års Let´s Dance. Programmet startar den 7.e Januari. Många nya dansare också, inga syskon Da Silva tillexempel. Tror det blir Tina, Jessica Andersson eller Pascalidou som vinner. Och Helena Lundbäck och Figge Norling som vinner större kändisskap hos svenska folket.
Låtsaskändisen Daniel Paris vann finalen av SVT.s "Ung och bortskämd", och en jorden-runt-resa värd 50 000 kronor. Känns som att hela programmet bara var hittepå. Och detta i Public Service!
15 miljoner räknar man på Gekå´s att man har tappat på grund av lägre kundtillströmning i det kalla vädret, med det dåliga väglaget. Synd för dem. Bra för mig som tänkte ta mig dit ikväll.
Men först dammsugning, grönkål och klappinslagning.
Ha en riktigt GOD JUL om vi inte hörs innan dess!
Det är dags för ny omgång av svininfluensavaccinering. De flesta som vaccinerade sig förra året har fortfarande skydd av den vaccineringen, men personer med nedsatt immunförsvar rekomenderas att vaccinera om sig. Nu tror jag ju att larmrapporterna om sömnsjuka som biverkning av vaccinet avskräcker en och annan från att vaccinera sig i år.
Man tror att man kan ha hittat kvarlevorna efter flygaren Amelia Erhart, som försvann spårlöst under en jordenruntflygning 1937. Men man erkänner emellertid att benbitarna man hittat lika gärna kan röra sig om resterna av en sköldpadda...
Och så har Falunmördaren Matthias Flinks livstidsstraff omvandlats till tidsbegränsat; från 32 år som var meningen från början, till 36 år. Och eftersom han redan suttit av 16 år tycker man ju med alla matematikens regler att det borde vara 20 år kvar, men matematik och juridik är inte samma sak, så därför beräknas han släppas år 2018.
Finns det fortfarande någon som tycker att den här snön är vacker och att det är roligt med så mycket snö till jul? Och nu är det oväder på väg in över Sverige.
Malmömördaren (den misstänkte Malmömördaren) Peter Mangs (hur nära släkt med Sune Mangs är han egenligen?), misstänks nu för fler mord. Och eftersom dessa mord skedde redan 2003 tror man att Mangs har begått betydligt fler försök till mord, både före och efter 2003.
Björn Ranelid, Hanna Graf Karyd, Alexander Rybak, Anders Bagge, Tina Thörner, Jessica Andersson, Andreas Weise, Frank Andersson, Alexandra Pascalidou, Helena Lundbäck, Figge Norling och Denise Rudberg, där har ni startfältet till nästa års Let´s Dance. Programmet startar den 7.e Januari. Många nya dansare också, inga syskon Da Silva tillexempel. Tror det blir Tina, Jessica Andersson eller Pascalidou som vinner. Och Helena Lundbäck och Figge Norling som vinner större kändisskap hos svenska folket.
Låtsaskändisen Daniel Paris vann finalen av SVT.s "Ung och bortskämd", och en jorden-runt-resa värd 50 000 kronor. Känns som att hela programmet bara var hittepå. Och detta i Public Service!
15 miljoner räknar man på Gekå´s att man har tappat på grund av lägre kundtillströmning i det kalla vädret, med det dåliga väglaget. Synd för dem. Bra för mig som tänkte ta mig dit ikväll.
Men först dammsugning, grönkål och klappinslagning.
Ha en riktigt GOD JUL om vi inte hörs innan dess!
Ps.: Här kommer adressen till Köpenhamnsaffären Kirk: Kompagnistrade 11. Och en annan butik där man kan hitta mycket roligt om man har tur, AKIMBO: Hyskenstraede 3. Båda två är små källargluggar.
söndag 12 december 2010
Oh Tannenbaum och Bombdåd

Såhär såg det ut på torget hemma i min by när jag strosade hemåt igår. Visst har vi en fin gran. All heder till samhällsföreningen för det. Nu skulle de bara byta ut välkomstskyltarna också...Igår eftermiddag skedde det två explossioner inne i centrala Stockholm. I en av explossionerna var det en man som sprängde sig själv. Strax innan hade både SÄPO och TT fått detta hot-mail riktat mot Sverige och den svenska befolkningen som genom sina styrkor i Afghanistan, och genom Lars Wilks är ett hot mot Islam (ledande muslimer i Sverige tar starkt avstånd från dådet!). Och nu kopplar man från medias sida samman dessa händelser och befarar att det kommer ske fler terrordåd i Sverige den närmsta tiden (som av en händelse så visar TV4 ikväll Beck-filmen "I Guds namn", som har samma tema!). Även i sändningar från BBC och CNN kopplar man samman dåden med sveriges styrkor i Afghanistan, samt Lars Wilks Muhammed-teckningar. Båda nyhetskanalerna hänvisar också till Carl Bildts Twitter från i natt, där han skriver att det var ett oroande försök till terrordåd, som misslyckades men kunde ha slutat katastrofalt. Twittret var dittills den enda officiella källa de har haft att hänvisa till, fram tills polisens presskonferens nu klockan tio. Där säger man inte så mycket mer än att man behandlar det hela som ett terroristbrott, och att Säpo tagit över fallet. Man antar att det finns samband mellan de båda explossionerna igår, men manser inte någon koppling till bombhotet mot Göteborg för några veckor sedan. Hittills har man två spår man arbetar utifrån, men dem vill man inte uttala sig om. Man höjer iallafall inte terrorberedskapen, mer än vad man redan gjort i början av oktober.
TV4.s Nyhetsmorgon serverar ett program med sordin och ägnar hela programmet åt sorgstämt tema kring sprängningarna. Kan det vara så att man drar på för stora växlar kring det här. Kan det vara så att det hela bara rör sig om en ensam galning? Vi kan väl iallafall hoppas på det, även om det är sorgligt nog.
Det nya svenska dam-curling-landslaget tog igår EM-guld. Innebandy-herrarna klarade "bara" silver i VM mot Finland.
Och så blev det som väntat Jay som vann Idol. Men den senaste frågan blev inte vem som skulle vinna Idol-slaget, utan vem som skulle vinna slaget om Jays hjärta, sedan det ryktats om att Jay och Minnah hade någon slags kärleksförhållande, samtidigt som Jays av-och-till-fru hela tiden suttit i publiken och hejat fram sin av-och-till-man. Det blev nog till slut ändå Minnah som stod som förlorare av båda kamperna.
Samtidigt som Idol-kampen, stod också klänningskampen a.k.a Nobelfesten. Och med den uppstod som vanligt nya rykten om att Kronprinsessan Victoria kan vara gravid. För visst var det väl en klänningsskärning (empire) som skulle kunna dölja liten gravidmage, och visst var det väl så att hon tackade nej till vinet, och visst såg hon lite fylligare ut (var såg de den fylligheten?!), och var det inte då att hon strålade lite extra (jag tyckte snarare att hon såg trött ut, var det inte så att hon dessutom var väldigt mörk under ögonen, hon kanske inte mår riktigt bra, hon kanske är gravid?!) Stackars Victoria och Daniel, inte lätt att låta bli att känna pressen under sådana förhållanden.
Klänningskampen då? Jo den vann nog Vickan iallafall. Mona Sahlin var iallafall förlorare (eller om det var Tobias Billströms fru Sofia vars "frisyr" inte direkt gjorde saken bättre) med sin Barbie-klänning. Samtidigt var den ett tydligt statement över att hon nu inte längre bry sig om vad andra tycker, hon får ta på sig vad hon vill nu.
Idag är det val i Kosovo, det första sedan landet blev självständigt.
Kom på att det var länge sedan jag skrev, och mycket jag har missat. Bland annat har fotbollsspelaren Dulee Johnson friats från våldtäktsanklagelserna, men han har iallafall blivit sparkad från AIK och nu lämnat landet.
Och så har vi "Bonde söker fru"-tittare hunnit tycka rejält synd om bonde-Tomas vars inbjudna tjejer alla förklarat att de bara ser honom som en vän, och helst skulle vilja lämna gården redan nu, han har ingen chans. Och retat oss på Ann-Katrin som inte ens till en middagsdate på ett slott ansträngt sig mer än urtvättade shorts och T-shirt.
Mannen som misstänks för att vara inblandad i mordet på sin nyblivna fru, svenska Annie, på deras smekmånad i Sydafrika, han misstänks nu också för ett mord på en sydafrikansk läkare, vars fru är en bekant till den misstänkte mannen och hans familj.
Tracks har nu sänts för allra sista gången, Kaj Kindvall är nu fri att göra vad han vill. Men i januari kommer man sända tre minnesprogram. Etta på sista listan blev Daniel Adams-Ray.
Cissi Elwin Frenkel avgår som VD från Svenska filminstitutet, varifrån hon harit sjukskriven sedan ett i augusti, och blir istället chefredaktör för tidningen Chef. Som tillfällig efterträdare på Svenska filminstitutet får hon Bengt Toll.
Nu har Marcus Näslund gått i hockey-pension, och hans tröja har hissats upp i taket och därmed är även hans tröjnummer pensionerat.
HBKs Per "Texas" Johansson går däremot inte i pension utan fortsätter sin fotbollsfärd till Falkenbergs FF. Grattis FFF!
Snälla, ta det nu lugnt i halkan om ni ska ut på vägarna. Och ha en lugn och skön tredje advent!
Etiketter:
Bomber och granater,
Hemma,
Idol,
Julgran,
Nobel,
Prinsessnytt,
Sport,
Sydafrika,
Tracks,
TV
lördag 4 december 2010
Fiskkorv?
Inte roligt att heta Urban Ahlin idag. Nu har Wikileaks spetsat in sig på Sverige, kan det månne ha med åtalet mot Assange att göra... Och nu är det som sagt Ahlin som är i blåsväder. Tydligen har han i möte med Amerikanska diplomater gjort bort sig lite. Att be om PR-stöd för opinionen för att de svenska styrkorna ska bli kvar i Afghanistan hade han väl troligen order på. Men att avslöja att Socialdemokraternas taktik mot Alliansen före valet var att misskreditera dem så gott de kunde genom rykten om skandaler, och att dessutom såga det egna partiet jäms fotknölarna, var kanske inte det han var där för att göra. Trots att han i stora delar har rätt i mycket av det han säger. Kanske hade det gått bättre för Socialdemokraterna i valet om de hade lyssnat på det Ahlin hade att säga. Då hade han dessutom sluppit att gå till amerikanarna och skvallra.
Jag lyssnade på Spanarna igår (P1 Fredag 15.03), och där spådde Göran Everdal bland annat att den nya trenden skulle bli korv, och då framförallt att tillverka egen korv. Och jag har misstänkt detta sedan jag såg en deltagare i "Halv åtta hos mig" göra egen korv, och det såg så enkelt ut, han använde någon slags Kitchen aid. Och det är ju så att allt mer och mer går tillbaka till basic, till det rena och naturliga, old style. Men så började jag fundera - finns det fiskkorv? Jag har inte hört talas om det, har ni? Och om det inte finns - varför inte, det borde väl vara samma princip som fiskfärsbiffar och bullar, eller? Tänk er laxkorv, kryddad med vin och citron, med chilli eller dill och paprika. Ni kan väl höra av er om ni har testat.
Det blev Jay och Minnah som gick till final i Idol igår. Hade visserligen hellre sett Jay och Olle i finalen, tyckte Minnah var lite tråkig, men det blir nog bra detta också. Det lär ju inte vara någon tvekan om vem som kommer att vinna. Framförallt inte efter Jays "In the Ghetto" igår. Fast mest blev det "På spåret igår" Peter Apelgren är ju helt genial.
För övrigt tycker jag att kylan borde försvinna nu.
Ajöss!
Jag lyssnade på Spanarna igår (P1 Fredag 15.03), och där spådde Göran Everdal bland annat att den nya trenden skulle bli korv, och då framförallt att tillverka egen korv. Och jag har misstänkt detta sedan jag såg en deltagare i "Halv åtta hos mig" göra egen korv, och det såg så enkelt ut, han använde någon slags Kitchen aid. Och det är ju så att allt mer och mer går tillbaka till basic, till det rena och naturliga, old style. Men så började jag fundera - finns det fiskkorv? Jag har inte hört talas om det, har ni? Och om det inte finns - varför inte, det borde väl vara samma princip som fiskfärsbiffar och bullar, eller? Tänk er laxkorv, kryddad med vin och citron, med chilli eller dill och paprika. Ni kan väl höra av er om ni har testat.
Det blev Jay och Minnah som gick till final i Idol igår. Hade visserligen hellre sett Jay och Olle i finalen, tyckte Minnah var lite tråkig, men det blir nog bra detta också. Det lär ju inte vara någon tvekan om vem som kommer att vinna. Framförallt inte efter Jays "In the Ghetto" igår. Fast mest blev det "På spåret igår" Peter Apelgren är ju helt genial.
För övrigt tycker jag att kylan borde försvinna nu.
Ajöss!
fredag 26 november 2010
Vinterland
Bra val av SVT att välja André Pops till årets julvärd. Lägsta oddsen var annars på Fredrik Lindström, men Popsen blir säkert ett bra sällskap till Kalle och hans vänner. Tydligen är han inspirerad av OS för ljuständningen...
Men hur kan man tro att surfplattan ska bli årets julklapp. Hur många är det egentligen som köper julklappar för 6-7000 kronor? Tydligen är det alternativa julklappstipset en sMurfplatta. Smurfarna är på väg tillbaka. I Asien är bakmaskinen hetaste julklappstipset, i vissa fall är det sån efterfrågan på maskinerna att man får vänta på leverans ända till i april. Undrar om inte mina föräldrar har en gammal ståendes hemma, de kanske kan få mycket för den i Asien? Samtidigt blir svenska barn allt fattigare. Och i Halland har ansökningarna om försörjningsstöd (tidigare socialbidrag) ökat. Framförallt från människor som efter regeringens nya sjuk- och arbetslöshetsförsäkringssystem, inte längre har rätt till ersättning från dessa.
Det giftiga ämnet Bisfenol-A förbjuds nu i nappflaskor, inom EU.
Elektrolux nya VD Keith McLoughlin, får en lön på 74,5 miljoner nästa år. Vad ska han ha alla pengarna till? Samtidigt blir svenska barn allt fattigare, antar att BRIS kan vänta en stor gåva från McLoughlin i år...
Kan det verkligen stämma att det inte finns något krav på lastbilar och bussar att ha vinterdäck?! Det är ju livsfarligt, uppenbarligen, för det är ju framförallt dessa tunga fordon som glider som bambi på hal is på vägarna.
Fick inte jobbet - Bertil Ternert tar över som hovets presschef efter Nina Eldh.
För övrigt läser jag nu korrekturen till Sofie och companys jättespännande uppsats i Biblioteksvetenskap - om hur skolbibliotekarier kan främja läslusten hos elever med svenska som andraspråk, och hur läslusten sedan kan leda till att eleverna känner innanförskap istället för utanförskap i Sverige. Visst låter det som att det kan vara ett bra förslag för att främja integrationen i landet?
Och så tycker jag verkligen fruktansvärt illa om att skrapa bilrutor, och när fingrarna fryser så att det värker i dem fast man har vantar, och så ska det tydligen bli en lång vargavinter i år igen!
Men adventsstädandet- och pyntandet är iallafall färdigt, även om jag glömde att köpa fågelmat. Igen.
Ajöken!
Men hur kan man tro att surfplattan ska bli årets julklapp. Hur många är det egentligen som köper julklappar för 6-7000 kronor? Tydligen är det alternativa julklappstipset en sMurfplatta. Smurfarna är på väg tillbaka. I Asien är bakmaskinen hetaste julklappstipset, i vissa fall är det sån efterfrågan på maskinerna att man får vänta på leverans ända till i april. Undrar om inte mina föräldrar har en gammal ståendes hemma, de kanske kan få mycket för den i Asien? Samtidigt blir svenska barn allt fattigare. Och i Halland har ansökningarna om försörjningsstöd (tidigare socialbidrag) ökat. Framförallt från människor som efter regeringens nya sjuk- och arbetslöshetsförsäkringssystem, inte längre har rätt till ersättning från dessa.
Det giftiga ämnet Bisfenol-A förbjuds nu i nappflaskor, inom EU.
Elektrolux nya VD Keith McLoughlin, får en lön på 74,5 miljoner nästa år. Vad ska han ha alla pengarna till? Samtidigt blir svenska barn allt fattigare, antar att BRIS kan vänta en stor gåva från McLoughlin i år...
Kan det verkligen stämma att det inte finns något krav på lastbilar och bussar att ha vinterdäck?! Det är ju livsfarligt, uppenbarligen, för det är ju framförallt dessa tunga fordon som glider som bambi på hal is på vägarna.
Fick inte jobbet - Bertil Ternert tar över som hovets presschef efter Nina Eldh.
För övrigt läser jag nu korrekturen till Sofie och companys jättespännande uppsats i Biblioteksvetenskap - om hur skolbibliotekarier kan främja läslusten hos elever med svenska som andraspråk, och hur läslusten sedan kan leda till att eleverna känner innanförskap istället för utanförskap i Sverige. Visst låter det som att det kan vara ett bra förslag för att främja integrationen i landet?
Och så tycker jag verkligen fruktansvärt illa om att skrapa bilrutor, och när fingrarna fryser så att det värker i dem fast man har vantar, och så ska det tydligen bli en lång vargavinter i år igen!
Men adventsstädandet- och pyntandet är iallafall färdigt, även om jag glömde att köpa fågelmat. Igen.
Ajöken!
Etiketter:
Gift,
Jobb,
Julklappar,
Löneförhöjning,
Pops,
TV,
Uppsats,
Vintervägar
tisdag 9 november 2010
Dagens ungdom
Såg ni premäravsnittet av SVTs nya serie "Ung & bortskämd"? Ungdomar/unga vuxna som inte gjorde någonting själva, men vars föräldrar nu (när de var i 18-25årsåldern...) hade fått nog och anmält dem till programmet (eller hur det nu gått till, såg inte hela avsnittet), där de skulle leva tillsammans med andra unga i samma situation, och försöka klara sig utan sina föräldrar, med allt från att testa olika jobb till att städa, laga mat och handla (för sin lön som de eventuellt gjort sig förtjänta av för arbetet de gjorde). Där var bland annat cirka-20-tjejen som visserligen bodde i egen lägenhet (som föräldrarna betalat), men där hennes pappa kom hem till henne varje dag och lagade hennes mat, städade, tvättade hennes kläder, körde henne vart hon ville och betalade allt hon ville ha. där var också killen i samma ålder som bodde hemma, med full uppassning av sin mamma, det han själv gjorde var att sitta vid datorn och beställde kläder, hudvårdsprodukter och motorcykelsaker, allt på mammans konto(kredit?)kort. Nu skulle han också få en motorcykel. Betalas med ett lån på 100 000 som mamman hade tagit. Hur tänker dessa föräldrar? Hur har de tänkt sig framtiden? Beror deras agerande på dåligt samvete eller är det rädsla för att barnen ska flyga ur boet och inte behöva dem mer? Är det verkligen på riktigt? Och som vanligt blir jag lika rädd för mitt eget förfasande över dagens ungdom, framförallt när jag inser att jag inte längre hör dit själv.
Nu är Melodifestivalens web-jokervinnare utsedda; Jonas Matsson och Julia Avlgard, svängigt värre.
Och så snö igen, redan trött på den!
Hur tänker Expressen när de offentliggör namn och bild på den för skotten i Malmö misstänkte 38-åringen. Jo, såhär; uppenbart allmänintresse, och för att visa att det även är folk som du och jag och vem som helst, däribland, bland annat Mr Svennebanan, det vill säga människor med typiskt "etniskt svenskt utseende", som begår denna typen av brott. Här tycker jag att man från Expressens sida har gått för långt för att (över)bevisa sin antirasistiska ståndpunkt. Observera; MISSTÄNKT (även om nu misstankarna har stärkts) - inte dömd!
Hemtex går med storförlust och ber ägarna om en nyemission (har någonting att göra med att aktieägarna går in med nytt aktiekapital om jag inte minns fel från företagsekonomin). Och jag som hade hoppats på att det skulle gå så mycket bättre för Hemtex nu med den nya inriktningen, jag tycker iallafall att det har blivit mycket mer klass och stil på både produkterna och affärerna och handlar mycket hellre där nu än tidigare.
Den Burmesiska juntan har lovat att frige frihetskämpen, och Nobelfredspristagaren Aung San Suu Kyi, som suttit i husarrest efter sin valseger,i nästan 20 år, på lördag. Vi får verkligen tro att de håller vad de lovar.
Nu ska Fotbollförbundet öppna Lennart Johanssons pokal efter rykten om att smeden som gjort den ristat in citatet "Bajen forever" inuti pokalen. Det är så ett riktigt bus ska göras!
I morgon ska jag prova ett helt nytt område på jobbet, lite nervöst, men det ska nog gå bra. Dagen idag fortsätter nog inomhus, kanske med en bok och säkerligen med Tv, en stor del av dagen har i övrigt spenderats med Linda och snoriga charmtrollet Alice, skulle blivit promenad och shopping, men blev inte mycket med det, ibland kan det bli väl så bra med "bara" skvaller och mat inne i värmen, tack för det.
Ta det lugnt på vägarna! Tjing!
Nu är Melodifestivalens web-jokervinnare utsedda; Jonas Matsson och Julia Avlgard, svängigt värre.
Och så snö igen, redan trött på den!
Hur tänker Expressen när de offentliggör namn och bild på den för skotten i Malmö misstänkte 38-åringen. Jo, såhär; uppenbart allmänintresse, och för att visa att det även är folk som du och jag och vem som helst, däribland, bland annat Mr Svennebanan, det vill säga människor med typiskt "etniskt svenskt utseende", som begår denna typen av brott. Här tycker jag att man från Expressens sida har gått för långt för att (över)bevisa sin antirasistiska ståndpunkt. Observera; MISSTÄNKT (även om nu misstankarna har stärkts) - inte dömd!
Hemtex går med storförlust och ber ägarna om en nyemission (har någonting att göra med att aktieägarna går in med nytt aktiekapital om jag inte minns fel från företagsekonomin). Och jag som hade hoppats på att det skulle gå så mycket bättre för Hemtex nu med den nya inriktningen, jag tycker iallafall att det har blivit mycket mer klass och stil på både produkterna och affärerna och handlar mycket hellre där nu än tidigare.
Den Burmesiska juntan har lovat att frige frihetskämpen, och Nobelfredspristagaren Aung San Suu Kyi, som suttit i husarrest efter sin valseger,i nästan 20 år, på lördag. Vi får verkligen tro att de håller vad de lovar.
Nu ska Fotbollförbundet öppna Lennart Johanssons pokal efter rykten om att smeden som gjort den ristat in citatet "Bajen forever" inuti pokalen. Det är så ett riktigt bus ska göras!
I morgon ska jag prova ett helt nytt område på jobbet, lite nervöst, men det ska nog gå bra. Dagen idag fortsätter nog inomhus, kanske med en bok och säkerligen med Tv, en stor del av dagen har i övrigt spenderats med Linda och snoriga charmtrollet Alice, skulle blivit promenad och shopping, men blev inte mycket med det, ibland kan det bli väl så bra med "bara" skvaller och mat inne i värmen, tack för det.
Ta det lugnt på vägarna! Tjing!
måndag 27 september 2010
Det var inte ens första april igår när jag hörde på nyheterna att FN har tillsatt ett särskilt ombud för kontakter med utomjordingar.
Ed Miliband blir ny ledare för brittiska Labour.
Ikväll är det tydligen Falkenbergs tur att vara med i "Halv åtta hos mig", attans att jag inte är hemma då. Eller, det kanske jag visst är förresten, tja, vi får väl se.
Jippi, han är tillbaka i blogg-svängen; Per "Texas" Johansson, kanske sveriges bästa fotbollsbloggare, så mycket djupare än fotboll.
Irma Schultz tolkar Joni Mitchell, kan det bli annat än bra?!
Stora huvudrubriker; Pål Hollender skjuten i Afghanistan. Ja, Pål Hollender blev skjuten i överarmen när han var i Afghanistan för att göra en dokumentärfilm. Är man i Afghanistan så kanske man inte ska bli allt för förvånad när det skjuts runt omkring en? Det är liksom a Part of the Deal.
Tjing!
Ed Miliband blir ny ledare för brittiska Labour.
Ikväll är det tydligen Falkenbergs tur att vara med i "Halv åtta hos mig", attans att jag inte är hemma då. Eller, det kanske jag visst är förresten, tja, vi får väl se.
Jippi, han är tillbaka i blogg-svängen; Per "Texas" Johansson, kanske sveriges bästa fotbollsbloggare, så mycket djupare än fotboll.
Irma Schultz tolkar Joni Mitchell, kan det bli annat än bra?!
Stora huvudrubriker; Pål Hollender skjuten i Afghanistan. Ja, Pål Hollender blev skjuten i överarmen när han var i Afghanistan för att göra en dokumentärfilm. Är man i Afghanistan så kanske man inte ska bli allt för förvånad när det skjuts runt omkring en? Det är liksom a Part of the Deal.
Nu ska jag iallafall ge mig iväg för att köpa akvarellfärg, papper och penslar, ikväll står Yoga på schemat.
Tjing!
Etiketter:
ET i FN,
Irma gör Joni,
Labour,
Pål Hollender,
Texas,
TV
tisdag 14 september 2010
Höstpromenad vol.2
Gav ju som sagt "I Annelie" en chans igår kväll, men efter att först ha sett "Ullared" så blev det bara för mycket krypningar, lite för mycket skämskudde, men nästa avsnitt kanske jag kan klara att se hela.
Efter promenaden gjorde jag amerikanska pannkakor (hade bakat sockerkaka innan, hade mjölk som höll på att bli för gammal, och för lite ägg för att steka vanliga pannkakor, men dessa var till och med bättre, och lättare att få bra)
RECEPT:
Blanda;
2 och en halv Deciliter Mjöl
2 Teskedar Bakpulver
Eventuellt en nypa Salt
1 Matsked Socker
Kanske lite Vaniljsocker
Sedan vispar du ihop;
1 Ägg
2 Matskedar smält Smör
Knappt 3 Deciliter Mjölk
Blanda ihop det hela
Klicka ut i stekpanna
Vänd när det börjar bubbla på ovansidan
Färdigt
Eftersom det är ganska sött funkar det bäst som fika, men gör man som i USA och har det till frukost med Maple Syrup så är det väldig gott med något salt till, som skinka eller bacon.
Smaklig spis!
Idag har jag varit på ett nytt favoritställe, Tyglagret i Fritsla (mellan Kinna och Borås ungefär), tre våningar med tyger (och jag som inte ens syr!) och prylar. Köpte mig en lite grånad korg att ha som tidningskorg i köket, en liten tygängel till toaletten och tre meter svart spetsband.
Hur mycket ser storebrorssamhället av vad jag gör på internet? Jag skulle gärna vilja gå in på Sverigedemokraternas hemsida för att se den del av deras reklamfilm som TV4 censurerat bort, för att se om det verkligen är så farligt, för att se om det inte till och med är brott mot yttrandefriheten (fast det klart TV4 måste väl själva få bestämma vad de ska visa). Men jag vågar nog inte. Tänk om det kommer förfölja mig i allt jag gör i framtiden?
Blossas årgångsglögg 2010 smakar saffran. Börjar längta lite till glögg-säsongen nu.
Wikileaksgrundaren som anklagades för sexuella ofredanden i Sverige planerar nu att stämma svenska staten...
Det är främst unga och låginkomsttagare som har lämnat A-kassan. Hur i all världen vågar man det?!
Ikväll blir det många levande ljus och Idol. Höstrusk när det är som bäst
Etiketter:
A-kassa,
Amerikanska Pannkakor,
Big Brother,
Fritsla,
Glögg,
TV,
Wikileaks
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)