Snälla Håkan Juholt, vi vet väl redan att alla politiker fuskar lite med bidrag, löner och skatter, det du fått sådan uppmärksamhet för är ju att du blivit påkommen. Men vilken bra retoriker han är, den där Juholt. Trots det tror jag faktiskt inte att han kommar sitta kvar till valet 2014.
Ellen Johnson Sirleaf, Leymah Gbowee och Tawakkul Karman, så heter de, Nobels Fredspristagare 2011. Tre kvinnor från Afrika och arabvärlden, som gjort skillnad. Ellen Johnson Sirleaf är Liberias första demokratiskt valda kvinnliga president som lugnat ner läget i landet genom samförstånd mellan militär och rebeller, och dessutom genomdrivit en FN-resolution till ökat skydd för kvinnor. Kritik har dock kommit mot henne både för sin bakgrund som stöttandes rebelledaren Charles Taylor, något hon senare tagit avstånd från, men också föt att hon just i detta ögonblick kandiderar för återval till presidentposten och man anser att detta är en orättvis fördel för henne. Även Leymah Gbowee är liberier och genom uppbyggandet av organisationen Women of Liberia Mass Action for Peace, var hon en del av att få slut på inbördeskriget i landet. Tawakkul Karma Jemenitisk journalist, människorättsaktivist och medlem av islamistpartiet Islah och ledde demonstrationer och bloggade om läget i landet vilket senare ledde till starten av den arabiska våren.
Att Anders Bagge i gårdagens Idol kallade Laila Bagge för sin fru var ju faktiskt roligt på riktigt. Tycker att Amanda Fondell är riktigt duktig, roligt att se hur mycket hon växer och utvecklas från program till program. Janten i mig tyckte det var bra att Roshana åkte ut, även om det fanns de som lät sämre igår.
Vi vann igår, trots regnet. Nu är vi klara tvåor, och klara för play-off och ska bara hoppas att Danmark förlorar så vi blir bästa tvåor och direktkvalificerar oss, för att hoppas på vinst mot Holland är rentav dumt. Men å andra sidan trodde jag ju inte på Tranströmer som litteraturpristagare heller...
Malmös socialdemokratiske kommunstyrelseordförande Ilmar Repalu tycker att invandrare ska ges prövotid på sin första tid som svenska medborgare, så att man kan utvisa dem om de visar sig vara kriminella element (eller iallafall om de döms för brott), men även för att kunna snabba på medborgarskapsprocessen. Hans partikamrat Morgan Johansson stödde först förslaget, men efter att Sverigedemokraterna gjort detsamma så drog han snabbt tillbaka stödet. Tala om att vända kappan efter motvinden!
Visst kan man se det som ett ställningstagande att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet hoppar av en "Agenda"-debatt eftersom de inte vill stå på samma sida i studion som Sverigedemokraterna, fast å andra sidan kan jag känna att Miljöpartiet som fortfarande kommer delta i debatten är modigare som vågar vara kvar, som inser att det ligger en vinst i att ta striden istället för att springa därifrån.
Idag Kräftskiva (bättre sent än aldrig!)
Visar inlägg med etikett Nobel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Nobel. Visa alla inlägg
lördag 8 oktober 2011
Kvinnor kan!
Etiketter:
Fotboll,
Idol,
Medborgarskap,
Nobel,
Politik,
Socialdemokrater
söndag 12 december 2010
Oh Tannenbaum och Bombdåd

Såhär såg det ut på torget hemma i min by när jag strosade hemåt igår. Visst har vi en fin gran. All heder till samhällsföreningen för det. Nu skulle de bara byta ut välkomstskyltarna också...Igår eftermiddag skedde det två explossioner inne i centrala Stockholm. I en av explossionerna var det en man som sprängde sig själv. Strax innan hade både SÄPO och TT fått detta hot-mail riktat mot Sverige och den svenska befolkningen som genom sina styrkor i Afghanistan, och genom Lars Wilks är ett hot mot Islam (ledande muslimer i Sverige tar starkt avstånd från dådet!). Och nu kopplar man från medias sida samman dessa händelser och befarar att det kommer ske fler terrordåd i Sverige den närmsta tiden (som av en händelse så visar TV4 ikväll Beck-filmen "I Guds namn", som har samma tema!). Även i sändningar från BBC och CNN kopplar man samman dåden med sveriges styrkor i Afghanistan, samt Lars Wilks Muhammed-teckningar. Båda nyhetskanalerna hänvisar också till Carl Bildts Twitter från i natt, där han skriver att det var ett oroande försök till terrordåd, som misslyckades men kunde ha slutat katastrofalt. Twittret var dittills den enda officiella källa de har haft att hänvisa till, fram tills polisens presskonferens nu klockan tio. Där säger man inte så mycket mer än att man behandlar det hela som ett terroristbrott, och att Säpo tagit över fallet. Man antar att det finns samband mellan de båda explossionerna igår, men manser inte någon koppling till bombhotet mot Göteborg för några veckor sedan. Hittills har man två spår man arbetar utifrån, men dem vill man inte uttala sig om. Man höjer iallafall inte terrorberedskapen, mer än vad man redan gjort i början av oktober.
TV4.s Nyhetsmorgon serverar ett program med sordin och ägnar hela programmet åt sorgstämt tema kring sprängningarna. Kan det vara så att man drar på för stora växlar kring det här. Kan det vara så att det hela bara rör sig om en ensam galning? Vi kan väl iallafall hoppas på det, även om det är sorgligt nog.
Det nya svenska dam-curling-landslaget tog igår EM-guld. Innebandy-herrarna klarade "bara" silver i VM mot Finland.
Och så blev det som väntat Jay som vann Idol. Men den senaste frågan blev inte vem som skulle vinna Idol-slaget, utan vem som skulle vinna slaget om Jays hjärta, sedan det ryktats om att Jay och Minnah hade någon slags kärleksförhållande, samtidigt som Jays av-och-till-fru hela tiden suttit i publiken och hejat fram sin av-och-till-man. Det blev nog till slut ändå Minnah som stod som förlorare av båda kamperna.
Samtidigt som Idol-kampen, stod också klänningskampen a.k.a Nobelfesten. Och med den uppstod som vanligt nya rykten om att Kronprinsessan Victoria kan vara gravid. För visst var det väl en klänningsskärning (empire) som skulle kunna dölja liten gravidmage, och visst var det väl så att hon tackade nej till vinet, och visst såg hon lite fylligare ut (var såg de den fylligheten?!), och var det inte då att hon strålade lite extra (jag tyckte snarare att hon såg trött ut, var det inte så att hon dessutom var väldigt mörk under ögonen, hon kanske inte mår riktigt bra, hon kanske är gravid?!) Stackars Victoria och Daniel, inte lätt att låta bli att känna pressen under sådana förhållanden.
Klänningskampen då? Jo den vann nog Vickan iallafall. Mona Sahlin var iallafall förlorare (eller om det var Tobias Billströms fru Sofia vars "frisyr" inte direkt gjorde saken bättre) med sin Barbie-klänning. Samtidigt var den ett tydligt statement över att hon nu inte längre bry sig om vad andra tycker, hon får ta på sig vad hon vill nu.
Idag är det val i Kosovo, det första sedan landet blev självständigt.
Kom på att det var länge sedan jag skrev, och mycket jag har missat. Bland annat har fotbollsspelaren Dulee Johnson friats från våldtäktsanklagelserna, men han har iallafall blivit sparkad från AIK och nu lämnat landet.
Och så har vi "Bonde söker fru"-tittare hunnit tycka rejält synd om bonde-Tomas vars inbjudna tjejer alla förklarat att de bara ser honom som en vän, och helst skulle vilja lämna gården redan nu, han har ingen chans. Och retat oss på Ann-Katrin som inte ens till en middagsdate på ett slott ansträngt sig mer än urtvättade shorts och T-shirt.
Mannen som misstänks för att vara inblandad i mordet på sin nyblivna fru, svenska Annie, på deras smekmånad i Sydafrika, han misstänks nu också för ett mord på en sydafrikansk läkare, vars fru är en bekant till den misstänkte mannen och hans familj.
Tracks har nu sänts för allra sista gången, Kaj Kindvall är nu fri att göra vad han vill. Men i januari kommer man sända tre minnesprogram. Etta på sista listan blev Daniel Adams-Ray.
Cissi Elwin Frenkel avgår som VD från Svenska filminstitutet, varifrån hon harit sjukskriven sedan ett i augusti, och blir istället chefredaktör för tidningen Chef. Som tillfällig efterträdare på Svenska filminstitutet får hon Bengt Toll.
Nu har Marcus Näslund gått i hockey-pension, och hans tröja har hissats upp i taket och därmed är även hans tröjnummer pensionerat.
HBKs Per "Texas" Johansson går däremot inte i pension utan fortsätter sin fotbollsfärd till Falkenbergs FF. Grattis FFF!
Snälla, ta det nu lugnt i halkan om ni ska ut på vägarna. Och ha en lugn och skön tredje advent!
Etiketter:
Bomber och granater,
Hemma,
Idol,
Julgran,
Nobel,
Prinsessnytt,
Sport,
Sydafrika,
Tracks,
TV
måndag 11 oktober 2010
Glampolitik?
Jaha, regissören Jasenko Selimovic (före detta konstnärlig ledare på Göteborgs stadsteater, nu chef för SRs Radioteater, ni känner säkert igen honom när ni ser honom) blir ny statssekreterare hos nye integrationsministern Erik Ullenhag (känns inte det lite typiskt på något sätt, att Ullenhag, om han själv fått välja, ville ha med lite glammig (?!) kulturelit i sitt departement? Han känns lite som den typen, lite som Leif Pagrotsky).
Soulprofilen Solomon Burke, 70, (Everybody needs Somebody to Love, Cry to Me) är död, han avled ombord på ett flygplan på väg till Amsterdam där han skulle uppträda, orsaken till dödsfallet är ännu inte klarlagd, men får jag gissa (på ett sådär icke-dömande Anna Skipper-sätt) så skulle jag tro att hans kroppshydda kan ha haft något med saken att göra. Möjligen kan det faktum att han har 21 barn och 90 barnbarn också ha tagit knäcken på honom?
Borrhålet ner till de instängda gruvarbetarna i Chile är nu klart, nu gäller det bara (!) att få upp dem (innan allt rasar).
Idag är jag arg på: Nu är de igång igen, har de förresten erkänt, djurrättsaktivisterna, kan de verkligen vara så dumma att de tror att de gör minkarna en tjänst när de släpper ut dem? DE KLARAR SIG INTE UTE I DET VILDA, dessutom FÖRSTÖR DE FÖR, OCH ÄTER UPP ANDRA DJUR! Fattar ni inte det? Och minkfarmsägarna blir visserligen ledsna, men de har ju minkarna försäkrade, så de köper ju bara in nya minkar (iallafall enligt den drabbade minkfarmsägaren i Vaggeryd) så de innebär ju ingen större förlust för minkfarmarna. De som drabbas mest är ju DJUREN, fattar ni inte det?! (Men det finns naturligtvis undantag)
19-åringen (hette han Rasmus?) som försvann efter en fest på Hisingen i Göteborg för två veckor sedan, har nu hittats död i Göteborgs fiskehamn. Polisen misstänker inget brott.
Skolverket har föreslagit att man i den nya läroplanen ska likställa de fem stora världsreligionerna, och inte, som nu, ge kristendomen särställning. Folkpartiet (och inte KD som man kanske skulle tro annars) säger nej till detta, och menar att kristendomen har så stor del i det svenska samhällets uppbygnad och historia att man inte kan ta bort tyngdpunkten på den. Visserligen är Sverige (i alla fall i teorin) ett sekulariserat samhället, men å andra sidan kan Björklund faktiskt ha lite rätti det han säger. För att förstå Sveriges uppbygnad och historia, så måste man nog sätta sig in mer i kristendomen än i de andra religionerna. Å tredje sidan kanske det skulle grundlägga en större förståelse och acceptans av andra kulturer och religioner om inte kristendomen i skolan sågs som den första och största? Huruvida det var rätt eller fel av Björklund att sätta sig upp mot Skolverkets förslag kan man däremot diskutera, dock inte jag, här och nu.
Idag var det premiär för älgjakten här, i min del av världen. Och visst är det väl så att det måste jagas för att hålla älg- och rådjurs- och vildsvins- och allt vad det nu är- stammen nere. Men inte är det väl någon som tror på att jägarna bara jagar för att vara goda viltvårdare, och för den härliga kamratskapen och närheten till naturen, visst är det väl så att de tycker det är kul när det pangar, och att de får status efter hur många taggar de har på väggen därhemma. I alla fall är det så det fungerar här, i min del av världen. Själv erkänner jag villigt att jag inte för allt smör i Småland skulle kunna vara med på en älgjakt, alldeles för blödig, tror förresten inte jag hade haft tålamod heller.
Detta tyckte jag var årets (okej, nu tar jag väl i lite) prestation av polisväsendet. Den gotländske polisen som rimmar ihop en händelserapport kring omhändertagandet av en kille på fyllan. Fram för mer rim i byråkratin!
Nobelsfredspristagaren, Liu Xiaobos fru sitter i husarrest efter att ha träffat sin man i fängelset och delgett honom nyheten om priset, nu får hon inte uttala sig till media eller träffa sina vänner. Nu är Vickan och Daniel på besök i Kina, visar upp sig på bilder från Kinasiska muren och så. Olika falla ödets lotter.
Oj då! Dammen som läckt ut giftig massa, och nu riskerar att rasa, i Ungern, är bygd direkt på lergrund, och orsaken till att muren spricker är att den glider! Japp... hur tänkte man här?!
Jag har sagt det förut, Nord-Korea, visst är det gräsligt grymt (se framförallt bild 9 och 11 och videon)?
Nu ger jag mig in i dimman för att hämta posten, ikväll Yoga
Soulprofilen Solomon Burke, 70, (Everybody needs Somebody to Love, Cry to Me) är död, han avled ombord på ett flygplan på väg till Amsterdam där han skulle uppträda, orsaken till dödsfallet är ännu inte klarlagd, men får jag gissa (på ett sådär icke-dömande Anna Skipper-sätt) så skulle jag tro att hans kroppshydda kan ha haft något med saken att göra. Möjligen kan det faktum att han har 21 barn och 90 barnbarn också ha tagit knäcken på honom?
Borrhålet ner till de instängda gruvarbetarna i Chile är nu klart, nu gäller det bara (!) att få upp dem (innan allt rasar).
Idag är jag arg på: Nu är de igång igen, har de förresten erkänt, djurrättsaktivisterna, kan de verkligen vara så dumma att de tror att de gör minkarna en tjänst när de släpper ut dem? DE KLARAR SIG INTE UTE I DET VILDA, dessutom FÖRSTÖR DE FÖR, OCH ÄTER UPP ANDRA DJUR! Fattar ni inte det? Och minkfarmsägarna blir visserligen ledsna, men de har ju minkarna försäkrade, så de köper ju bara in nya minkar (iallafall enligt den drabbade minkfarmsägaren i Vaggeryd) så de innebär ju ingen större förlust för minkfarmarna. De som drabbas mest är ju DJUREN, fattar ni inte det?! (Men det finns naturligtvis undantag)
19-åringen (hette han Rasmus?) som försvann efter en fest på Hisingen i Göteborg för två veckor sedan, har nu hittats död i Göteborgs fiskehamn. Polisen misstänker inget brott.
Skolverket har föreslagit att man i den nya läroplanen ska likställa de fem stora världsreligionerna, och inte, som nu, ge kristendomen särställning. Folkpartiet (och inte KD som man kanske skulle tro annars) säger nej till detta, och menar att kristendomen har så stor del i det svenska samhällets uppbygnad och historia att man inte kan ta bort tyngdpunkten på den. Visserligen är Sverige (i alla fall i teorin) ett sekulariserat samhället, men å andra sidan kan Björklund faktiskt ha lite rätti det han säger. För att förstå Sveriges uppbygnad och historia, så måste man nog sätta sig in mer i kristendomen än i de andra religionerna. Å tredje sidan kanske det skulle grundlägga en större förståelse och acceptans av andra kulturer och religioner om inte kristendomen i skolan sågs som den första och största? Huruvida det var rätt eller fel av Björklund att sätta sig upp mot Skolverkets förslag kan man däremot diskutera, dock inte jag, här och nu.
Idag var det premiär för älgjakten här, i min del av världen. Och visst är det väl så att det måste jagas för att hålla älg- och rådjurs- och vildsvins- och allt vad det nu är- stammen nere. Men inte är det väl någon som tror på att jägarna bara jagar för att vara goda viltvårdare, och för den härliga kamratskapen och närheten till naturen, visst är det väl så att de tycker det är kul när det pangar, och att de får status efter hur många taggar de har på väggen därhemma. I alla fall är det så det fungerar här, i min del av världen. Själv erkänner jag villigt att jag inte för allt smör i Småland skulle kunna vara med på en älgjakt, alldeles för blödig, tror förresten inte jag hade haft tålamod heller.
Detta tyckte jag var årets (okej, nu tar jag väl i lite) prestation av polisväsendet. Den gotländske polisen som rimmar ihop en händelserapport kring omhändertagandet av en kille på fyllan. Fram för mer rim i byråkratin!
Nobelsfredspristagaren, Liu Xiaobos fru sitter i husarrest efter att ha träffat sin man i fängelset och delgett honom nyheten om priset, nu får hon inte uttala sig till media eller träffa sina vänner. Nu är Vickan och Daniel på besök i Kina, visar upp sig på bilder från Kinasiska muren och så. Olika falla ödets lotter.
Oj då! Dammen som läckt ut giftig massa, och nu riskerar att rasa, i Ungern, är bygd direkt på lergrund, och orsaken till att muren spricker är att den glider! Japp... hur tänkte man här?!
Jag har sagt det förut, Nord-Korea, visst är det gräsligt grymt (se framförallt bild 9 och 11 och videon)?
Nu ger jag mig in i dimman för att hämta posten, ikväll Yoga
Etiketter:
Gruvhöst,
Jakt,
Kändisdöd,
Minkfarmar,
Nobel,
Nord-Korea,
Poliser,
Politiker,
Religion,
Skolan
lördag 9 oktober 2010
Fel, fel, fel
Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén
Men jag kunde bara inte låta bli
Att visa er katten WhiskyOch så måste jag ju rätta mig själv riktigt ordentligt. Det var ju inte alls i går kväll Anders Svenssons fru skulle låta bli att föda barn, det var ju inte alls igår kväll Fotbollslandslaget skulle möta Holland. Tisdag är mitt nya bud. Förlåt mig.
Menar Laila Bagge Wahlgren att det inte var meningen att man skulle se hennes underkläder-eller-vad-det-var, i Idol igår? Nåväl, då var det ju tur att hon valde den modellen, jag trodde väl att det var cykelbyxor eller nåt, kanske inte så snyggt, men det kanske är modernt. Och så åkte Sassa ut igår. Det var nog rätt val, nästa vecka åker troligen Minnah om det inte är någon annan som gör bort sig helt. Vinner det hela gör säkert Daniel, eller möjligtvis Jay.
Det är inte bara Thomas Bodström som får maka på sig i utskotten. Nya namn är Maryam Yazdanfar (född 1980, det är det jag säger, det är nu det är dags för mig i politiken) - Civilutskottet, Håkan Juholt - Försvarsutskottet, Matilda Ernkrans - Miljö- och jordbruksutskottet, Gamle SSU-ordföranden Mikael Damberg - Utbildningsutskottet, Peter Hultqvist - konstitutionsutskottet, Morgan Johansson - som som sagt tar Bodströms plats i Justitieutskottet. Dessutom lämnar Leif Pagrotsky Kulturdepartementet för att ta större plats i riksbanksutskottet och Socialdemokraternas gruppstyrelse, och Ylva Johansson byter utskott till Arbetsmarknadsutskottet.
Inte bra, Anselmo är missnöjd med HBK-tränaren Lasse Jacobsson, och lämnar nu klubben som Bosmanfall, det vill säga gratis. Känns som att även Lasse hänger löst. Vad sägs om Michael Svensson och Tommy Jönsson/Anders Smith/Petter Hansson/Torbjörn Arvidsson som tränare till nästa säsong?
Inte bra, Anselmo är missnöjd med HBK-tränaren Lasse Jacobsson, och lämnar nu klubben som Bosmanfall, det vill säga gratis. Känns som att även Lasse hänger löst. Vad sägs om Michael Svensson och Tommy Jönsson/Anders Smith/Petter Hansson/Torbjörn Arvidsson som tränare till nästa säsong?
Nu "kräver" Barack Obama (och Dalai Lama) att Nobelfredspristagaren Liu Xiaobo släpps ur fängelset.
Lär bli dyrt för aluminiumfabriken i Ungern vars avfallsreservoar läckt ut stora mängder giftigt vatten/sörja, som lett till att hittills sju människor (och en mängd djur och växter) dött. Nu har giftet dessutom nått Donau. Totalt har 700 000 kubikmeter gift läckt ut, men nu evakueras den närmst liggande byn i rädsla för att hela dammen ska brista.
Hoppla, det har varit disco på Grand i Falkenberg, det spårade väl ur lite grann kan man väl säga. Socialtjänsten fick köra skytteltrafik för skjutsa hem ungdomar, man fick rada upp fulla kids längs ett staket, och man fick spola bort spyor från gatorna i området. Tydligen var det främst ungdomar från södra delen av länet som var värst däran, eftersom de haft förfest på bussen till Falkenberg, inne på Grand serverades ingen alkohol.
Oj då, bloggaren Kenza avslöjar nu annonsintäkterna för hennes blogg i september; 213 927 kronor! Men då har hon å andra sidan lite fler läsare (runt 100 000 i veckan) än vad min blogg har... Dessutom har jag ju inga annonser på min, men det kanske är en luckurativ idé, så det kanske man skulle börja med? Men jag tänker iallafall inte länka till henne, så det så!
Enligt Aftonbladet börjar män bli allt grinigare efter 52 års ålder. Kan det vara därför Nyamko Sabuni (41år) och hennes man (63 år) flyttat isär?
Sådär, då var Melodikrysset färdigt och ivägskickat (i mammas namn såklart, jag vill ju inte att folk ska veta att jag löser Melodikrysset!).
Trevlig fortsättning på helgen!
fredag 8 oktober 2010
Mario Vargas Llosa
Var det som fick årets Nobelpris i litteratur. Har inte läst något av honom, men trevligt med ett namn man iallafall känner igen ("Bockfesten"). Men som sagt så är jag nu för tiden väldigt enkelspårig i mitt läsande; ingenting som jag inte fastnar vid på de första tio sidorna. Med andra ord blir det mycket svenska deckare. Just nu Anna Bovallers "Svinajakten". America Vera-Zavala (å vad Hon måste hata sitt förnamn!) menar dock att valet av årets pristagare är ett hån mot alla latinamerikaner, eftersom hon menar att Vargas Llosa är en "politiskt impotent", "antidemokratisk" höger-kuppförespråkare. Hon medger dock att en författare inte enbart kan bedömas utifrån sina politiska ställningstaganden, och att hon faktiskt tycker om Vargas Llosas böcker. Men nu var det väl för sin litteratur han fick priset, inte för sina politiska ställningstagande (ibland blir jag så trött på alla pretentiösa vänsterextremister!)?
Att Linda Bengtzing gör det var väl ingen större överraskning, inte heller Lasse Stefanz eller någon obskyr (?) rappare. Men Pernilla Andersson i Melodifestivalen!! Otippat, men HEJA Pernilla (som jag tyvärr missar på Stålboms på lördag)!
Och Irma sjunger Joni Mitchell, som ljus i höstmörkret. Men jag tror ändå att jag kommer hålla mig till originalet även i fortsättningen.
Är så glad att min målarkurs är på torsdagar, så jag inte riskerar att hamna i Robinson-träsket, verkar bara bli sämre, tillika mer extremt för varje år.
Tydligen är det Anders Svenssons fru (Emma) vi ska hoppas på inför kvällens EM-kvalmatch mot Holland, så att hon inte får för sig att föda just när Anders ska till att spela.
Hej svejs!
Att Linda Bengtzing gör det var väl ingen större överraskning, inte heller Lasse Stefanz eller någon obskyr (?) rappare. Men Pernilla Andersson i Melodifestivalen!! Otippat, men HEJA Pernilla (som jag tyvärr missar på Stålboms på lördag)!
Och Irma sjunger Joni Mitchell, som ljus i höstmörkret. Men jag tror ändå att jag kommer hålla mig till originalet även i fortsättningen.
Är så glad att min målarkurs är på torsdagar, så jag inte riskerar att hamna i Robinson-träsket, verkar bara bli sämre, tillika mer extremt för varje år.
Tydligen är det Anders Svenssons fru (Emma) vi ska hoppas på inför kvällens EM-kvalmatch mot Holland, så att hon inte får för sig att föda just när Anders ska till att spela.
Hej svejs!
Etiketter:
Fotboll,
Irma gör Joni,
Melodifestival,
Nobel,
Robinsson
tisdag 5 oktober 2010
Riksdagens öppnande
Och folk säger att politik inte är spännande?! Idag öppnade riksdagen för säsongen, och statsminister Reinis presenterade inte mindre än sju nya ministrar! Nyheter i den nya laguppställningen är bland annat; Jan Björklund som fått ta över vice statsministerposten från Maud Olofsson, vid sidan av sitt uppdrag som utbildningsminister. Stefan Atefall (KD) blir civil- och bostadsminister (vad i all världen gör en civilminister?!). Ulf Kristersson (M) tar över Cristina Husmark Pehrssons jobb som socialförsäkringsminister. Hillevi Engström (M) blir arbetsmarknadsminister (och ser dessutom till att hennes syster; Karin Hübinette får sparken från jobbet på "Agenda" eftersom hon nu anses jävig!). Erik Ullenhag (FP) blir ny integrationsminister (tar över Nyamko Sabunis post, hon är numera bara jämställdhetsminister. Och högerregeringen har äntligen fått sin egen utvikningpojke, det var alltså därför han lämnade jobbet som Folkpartiets partisekreterare). Regeringens sötaste namn; Anna-Karin Hatt (C) (som dessutom från början kommer från Hylte) blir IT- och regionminister (visst känns det väl som att många av ministrarna fått hittepåposter?). Peter Norman (M, sedan fyra dagar tillbaka!) tar över som finansmarknadsminister efter Mats Odell. Catharina Elmsäter-Svärd (M) tar över som infrastrukturminister efter Åsa Torstensson. Maria Larsson får titeln barn- och äldreminister istället för, som tidigare äldre- och hälsovårdsminister (men finns det då ingen hälsovårdsminister?), och Eskil Erlandssons titel byts från jordbruksminister till landsbygdsminister.
Det var tydligen rena rama cirkusen under riksdagsöppnandet, när Sverigedemokrater reste sig och lämnade installationspredikningen i Storkyrkan, i protest mot Biskop Eva Brunnes tal om alla människors lika värde. Sverigedemokraterna tyckte inte att predikningen skulle politiseras, vilket på nytt visar deras okunskap, för är det något buskap som Bibeln trycker på, så är det väl just det om alla människors lika värde. Jimmie Åkesson ville dock be kungen (!) om ursäkt för sitt agerande, men de kände ju sig faktiskt kränkta (!!). Det jag däremot tycker är konstigt är att man överhuvudtaget blandar in kyrkan i den annars så sekulariserade politiken.
Årets Nobelpris i fysik går till ryssarna Andre Geim och Konstantin Novoselov för sin forskning och utveckling av det tvådimensionella materialet grafen. Någon mer än jag som inte tycker det säger mig någonting? Men det är tydligen ett extremt tunt, men ändå extremmt starkt material som bland annat kan användas på samma sätt som kisel görs, i tunn elektronik såsom pekskärmar och mobiltelefoner, och i sportartiklar såsom tennisracketar och golfklubbor, och i framtiden kanske till och med i flygplan.
Nu är årets deltagare i "På spåret" offentliggjorda. Tävlar gör: Ebba von Sydow och Stefan Holm, Jenny Östergren och Niklas Strömstedt, Programledaren och illustratören Ylva Hällén och Anna-Charlotta Gunnarsson, Hèléne Benno och Peter Apelgren (som GPs läsare tror vinner årets omgång, och jag är benägen att hålla med), Journalisterna Kerstin Brunnberg och Olle Palmlöf, Py Bäckman och Kalle Moraeus, Erik och Martina Haag, Ebba Blitz och Adam Alsing, och så förra årets vinnare Markus Birro och Johanna Koljonen.
Idag har sveriges högstadieelever gjort DN.s nutidstest, vill ni också utstå förnedringen och insé att ni vet mindre om nutiden än våra högstadieungdomar, så finns testet här. Själv klarade jag 31 av 35 frågor, fast två av mina svar var förstås bara slarvfel, såklart... De andra felen handlar nog mer om att jag börjar bli för gammal!
Grattis supercoola Cardigans-Nina Persson och Nathan (som blir mer och mer lik Jocke Berg, eller om det är tvärtom) som fått en son (som vägde lika mycket som jag gjorde när jag föddes), som ska heta Nils (jaja, nånting ska de ju heta).
Cissi Elwin Frenkel är sjukskriven för att hon är utarbetad. Hon skulle stannat kvar på "Bullen" då hade detta aldrig hänt.
Äldrevården i Piteå får nu kritik, man får tydligen inte lämna vårdtagarna ensamma inlåsta, utan möjlighet att få hjälp, på natten.
IKEA planerar att bygga nya varuhus i Älmhult, Borlänge, Udevalla och Västerås.
För övrigt har jag idag varit i Ullared och testat nya Asiatiska bufférestaurangen, gott och fräscht. Och sedan vidare för att köpa mig nya höst-vardagsskor, innan det blev långpromenad. Och nu är det snart läggdags.
Gonatt!
Det var tydligen rena rama cirkusen under riksdagsöppnandet, när Sverigedemokrater reste sig och lämnade installationspredikningen i Storkyrkan, i protest mot Biskop Eva Brunnes tal om alla människors lika värde. Sverigedemokraterna tyckte inte att predikningen skulle politiseras, vilket på nytt visar deras okunskap, för är det något buskap som Bibeln trycker på, så är det väl just det om alla människors lika värde. Jimmie Åkesson ville dock be kungen (!) om ursäkt för sitt agerande, men de kände ju sig faktiskt kränkta (!!). Det jag däremot tycker är konstigt är att man överhuvudtaget blandar in kyrkan i den annars så sekulariserade politiken.
Årets Nobelpris i fysik går till ryssarna Andre Geim och Konstantin Novoselov för sin forskning och utveckling av det tvådimensionella materialet grafen. Någon mer än jag som inte tycker det säger mig någonting? Men det är tydligen ett extremt tunt, men ändå extremmt starkt material som bland annat kan användas på samma sätt som kisel görs, i tunn elektronik såsom pekskärmar och mobiltelefoner, och i sportartiklar såsom tennisracketar och golfklubbor, och i framtiden kanske till och med i flygplan.
Nu är årets deltagare i "På spåret" offentliggjorda. Tävlar gör: Ebba von Sydow och Stefan Holm, Jenny Östergren och Niklas Strömstedt, Programledaren och illustratören Ylva Hällén och Anna-Charlotta Gunnarsson, Hèléne Benno och Peter Apelgren (som GPs läsare tror vinner årets omgång, och jag är benägen att hålla med), Journalisterna Kerstin Brunnberg och Olle Palmlöf, Py Bäckman och Kalle Moraeus, Erik och Martina Haag, Ebba Blitz och Adam Alsing, och så förra årets vinnare Markus Birro och Johanna Koljonen.
Idag har sveriges högstadieelever gjort DN.s nutidstest, vill ni också utstå förnedringen och insé att ni vet mindre om nutiden än våra högstadieungdomar, så finns testet här. Själv klarade jag 31 av 35 frågor, fast två av mina svar var förstås bara slarvfel, såklart... De andra felen handlar nog mer om att jag börjar bli för gammal!
Grattis supercoola Cardigans-Nina Persson och Nathan (som blir mer och mer lik Jocke Berg, eller om det är tvärtom) som fått en son (som vägde lika mycket som jag gjorde när jag föddes), som ska heta Nils (jaja, nånting ska de ju heta).
Cissi Elwin Frenkel är sjukskriven för att hon är utarbetad. Hon skulle stannat kvar på "Bullen" då hade detta aldrig hänt.
Äldrevården i Piteå får nu kritik, man får tydligen inte lämna vårdtagarna ensamma inlåsta, utan möjlighet att få hjälp, på natten.
IKEA planerar att bygga nya varuhus i Älmhult, Borlänge, Udevalla och Västerås.
För övrigt har jag idag varit i Ullared och testat nya Asiatiska bufférestaurangen, gott och fräscht. Och sedan vidare för att köpa mig nya höst-vardagsskor, innan det blev långpromenad. Och nu är det snart läggdags.
Gonatt!
måndag 4 oktober 2010
Minkar och moderater
Idag är jag arg på: Är det inte alldeles överjxxligt att man på kvinnokliniken (framförallt prenatalavdelningen!) i Malmö måste ha överfallslarm, fria flyktvägar för personalen och att man till och med ska ha fått kalla in vakter som fått övermanna angripare med pepparspray, allt på grund av stor hotbild från patienternas anhöriga!
Och så blir jag arg på: idioterna som släppt ut 18 000 minkar i Skillingaryd. Är det djurrättsaktivister så visar det ju bara att de är mer intresserade av uppmärksamhet kring sig själva än om djurens väl och ve. För hur i hela världen tror de att alla dessa minkar, födda och uppväxta i fångenskap, ska klara sig ute i den vilda världen?!
Moderaternas Per Westerberg utsågs på nytt till Riksdagens Talman, men det var ett ganska jämt val mellan honom och Kent Härstedt, det verkar dessutom som att minst en röstande från de röd-gröna röstade på Westerberg (Tomas Bodström var borta från omröstningen, och en vänsterpartist missade omröstningen eftersom hon inte hunnit tillbaka från toaletten, eller om det var så att hon drack kaffe!), Socialdemokraternas Susanne Eberstein blir vice talman.
Nobelpriset i fysiologi/medicin går i år till Robert Edwards, vars forskning ligger till grund för provrörsbefruktningens/befruktning av ägg utanför kroppens, metoder.
Härom dagen stod det klart att moderaternas partisekreterare Per Schlingman avgår, nu avgår även Centerpartiets partisekreterare Anders Flanking och Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag (som ersätts av Nina Larsson), de båda senare avgår för att ägna sig åt riksdagsarbete på heltid.
Det blev 2-0-seger för HBK mot Brommapojkarna i går, kvalstrecket drar sig allt längre bort.
Och Sven-Göran Eriksson blir ny tränare för Leichester.
Nu ska jag gå och ta mig en kanelbulle såhär på kanelbullens dag. Men sen ska jag iväg på yoga, så det ska väl jämna ut det lite.
Och så blir jag arg på: idioterna som släppt ut 18 000 minkar i Skillingaryd. Är det djurrättsaktivister så visar det ju bara att de är mer intresserade av uppmärksamhet kring sig själva än om djurens väl och ve. För hur i hela världen tror de att alla dessa minkar, födda och uppväxta i fångenskap, ska klara sig ute i den vilda världen?!
Moderaternas Per Westerberg utsågs på nytt till Riksdagens Talman, men det var ett ganska jämt val mellan honom och Kent Härstedt, det verkar dessutom som att minst en röstande från de röd-gröna röstade på Westerberg (Tomas Bodström var borta från omröstningen, och en vänsterpartist missade omröstningen eftersom hon inte hunnit tillbaka från toaletten, eller om det var så att hon drack kaffe!), Socialdemokraternas Susanne Eberstein blir vice talman.
Nobelpriset i fysiologi/medicin går i år till Robert Edwards, vars forskning ligger till grund för provrörsbefruktningens/befruktning av ägg utanför kroppens, metoder.
Härom dagen stod det klart att moderaternas partisekreterare Per Schlingman avgår, nu avgår även Centerpartiets partisekreterare Anders Flanking och Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag (som ersätts av Nina Larsson), de båda senare avgår för att ägna sig åt riksdagsarbete på heltid.
Det blev 2-0-seger för HBK mot Brommapojkarna i går, kvalstrecket drar sig allt längre bort.
Och Sven-Göran Eriksson blir ny tränare för Leichester.
Nu ska jag gå och ta mig en kanelbulle såhär på kanelbullens dag. Men sen ska jag iväg på yoga, så det ska väl jämna ut det lite.
torsdag 11 december 2008
28 Miljarder!
28 Miljarder! Det är vad regeringen har lagt fram som stödpaket till bilindustrin. Det är siffror som inte riktigt går att tänka sig. Pengarna ska framförallt användas till att främja forskning för miljövänligare fordon. Låter helt fantastiskt bra. Hoppas bara att det fungerar.
Gekå´s ska bli dokusåpa. Ja iallafall om Boris får bestämma. Just nu förhandlar man med två produktionsbolag. De vill visa att Gekå´s är något annat än en låda i skogen full med kacklande kärringar (när blev det något annat? Är där flera gånger i månaden, har jobbat där i något år, det var en låda i skogen, eller, tja, inte långt därifrån iallafall, full av tjattrande kärringar, det var det då, det är det nu, var där senast förra veckan, har det hänt stordåd sedan dess?) Men när Hallands Nyheter (som för övrigt har en helt ny Layout på sin hemsida, som gör mig alldeles förvirrad, men den är säkert fin) ville prata med personalen blev det stopp. http://hn.se/kulturnoje/tv/1.70007, ja jag säger då det, han är då för charmig den där Boris (eller inte). Kan inte sluta tänka negativt ändå när det gäller Gekå´s och detta storhetsvansinne, nu har man ju snart köpt upp hela Ullared. Tar det aldrig stopp någon gång? Hur var det nu, det där med den som gapar över mycket...?
Idag hade vi besök av luciatåg på jobbet. de kom från skolan och var förvånansvärt musikaliska, de hade till och med stämmor. Och tänk så glada och tacksamma de var för clementinerna de fick. och tänk vilken tur att en av våra anhöriga lyckades hitta en soppåse på toaletten så inte alla clementinskalen blev kvar på golven. Men finnt var det. Tack för det.
Min Nobelmeny bestod av pasta med pesto, champinjoner, tonfisk och en liten skvätt matlagningsgrädde, blev inte lika gott som i Stockholm, var kanske lite för lite pesto. Och det var inte den enda besvikelsen för kvällen; vilka trååkiga klänningar. Ja de var säkert jättefina och välskräddade, men när man sitter och har laddat för något alldeles extra så nöjer man sig ju inte med något som ser ut som de bara hade plockat fram ur garderoben därhemma. Silvias lite ljusblå tråkklänning, gäsp, satt illa gjorde den också. Viktoria, i och för sig lite färg och en volang, och tydligen några kristaller också när man såg den i närbild, men den jobbade inte bra i TV, gäsp, men den hade en snygg rygg. Lilla prinsessan Madelaine. Från mitt håll såg det ut som en klänning i chokladmoussefärgat ormskinn, men den var tydligen rosa med brunt tyll ovanpå, och till detta en puderrosa pluffsig bolero. Det hände ju lite, men blev lite kaka på kaka. De andra då? Syntes inte så många andra, jo, Kristina Lugn, hon hade en blå, oformlig, ja, poncho, på sig. Som hon avslöjade att hon hade fått låna ur en teaterföreställning, då blåsan hon köpt till tillställningen hade blivit dissad av någon "vänlig" själ, som hade talat om för henne att hon var för gammal för sådant. Den hade varit översållad av rosor, talade Kristina om, jag hade hemskt gärna velat se henne i den. Hade ju kunnat varit årets grej. Årets grej, eftersom lilla Flippan Reinfeldt hade fått på sig något som hade kunnat vara jättesnyggt, speciellt på henne som ser så pimpinett ut, men som blev lite overkill, med både bolero, skärp, glitter, tyll och broderier. därför, iallafall, blev årets grej Lena Adehlsson-Liljerot, så tufft, så inne. En Vivienne Westwood-inspirerad sak, röd-skottskrutig, med snyggt fall, och! och ena axeln bar. Hipt! Själv har jag tänkt mig gult. Med tyll undertill och lite broderier på kjolen. Så nu vet ni det, ni som tänkt bjuda med mig till nästa år. Eller ni, i Nobelstiftelsen som tänkt ge mig pris. Fast, jag har ju tänkt mig fredspriset. Och då får jag ju inte gå med på den stora balunsen. Nej, istället får jag gå på fredspriskoncerten och frottera mig med Hollywoodgräddan. Kan funka det också.
När jag inte tittade på Nobel igår så zappade jag över till bönderna. Ett riktigt spännande avsnitt, det börjar ju närma sig nu. Eller det var väl kanske inte så spännande, Magnus skickade hem Linn för han hade gått och kärat ner sig i den lilla saken, hette hon Emma? Inte ett dugg förvånande, rart så länge det varar (låter jag cynisk? bitter? nej då, inte jag, aldrig!!). Hos Per verkar det vara damerna so får bestämma vem han ska välja, men nu har han gjort båda glada genom att ta med dem både till Vallarna och Stefan och Krister, och till Falsterbo och hästarna, dessutom har de fått vara med i TV, jag i min fördomsfullhet hade ju trott att det var de unga gardet som var med för att få synas i TV, men det verkar vara de medelålders damerna som panikslaget ser detta som sin sista chans till sina 15 minutes of Fame. Tycker synd om Hanna, hon vill inte göra någon ledsen, men jag tror och hoppas att hon kommer att välja Elias. Tror tyvärr att Peter kommer att välja Ville, och nu är det för sent för mig att ge honom ett gott råd (nämligen GÖR DET INTE) den andra killen verkar ju vara så mycket bättre, dessutom heter de båda Peter (kan de ju ha hur roligt som helst åt när de inte längre hittar några samtalsämnen), den ene Peter heter ju dessutom Forsberg, och kommer från Norrland (tror ni han kan få fördelar när han ringer och bokar bord och hotellrum eller?). Det som skrämmer mig mest är att jag faktiskt har lärt mig namnen på dem allihopa.
Nej, nu ska jag nog ta och ringa min bror, behöver låna hans skivsamling. Här är det blandbandsproduktion i sikte...
Gekå´s ska bli dokusåpa. Ja iallafall om Boris får bestämma. Just nu förhandlar man med två produktionsbolag. De vill visa att Gekå´s är något annat än en låda i skogen full med kacklande kärringar (när blev det något annat? Är där flera gånger i månaden, har jobbat där i något år, det var en låda i skogen, eller, tja, inte långt därifrån iallafall, full av tjattrande kärringar, det var det då, det är det nu, var där senast förra veckan, har det hänt stordåd sedan dess?) Men när Hallands Nyheter (som för övrigt har en helt ny Layout på sin hemsida, som gör mig alldeles förvirrad, men den är säkert fin) ville prata med personalen blev det stopp. http://hn.se/kulturnoje/tv/1.70007, ja jag säger då det, han är då för charmig den där Boris (eller inte). Kan inte sluta tänka negativt ändå när det gäller Gekå´s och detta storhetsvansinne, nu har man ju snart köpt upp hela Ullared. Tar det aldrig stopp någon gång? Hur var det nu, det där med den som gapar över mycket...?
Idag hade vi besök av luciatåg på jobbet. de kom från skolan och var förvånansvärt musikaliska, de hade till och med stämmor. Och tänk så glada och tacksamma de var för clementinerna de fick. och tänk vilken tur att en av våra anhöriga lyckades hitta en soppåse på toaletten så inte alla clementinskalen blev kvar på golven. Men finnt var det. Tack för det.
Min Nobelmeny bestod av pasta med pesto, champinjoner, tonfisk och en liten skvätt matlagningsgrädde, blev inte lika gott som i Stockholm, var kanske lite för lite pesto. Och det var inte den enda besvikelsen för kvällen; vilka trååkiga klänningar. Ja de var säkert jättefina och välskräddade, men när man sitter och har laddat för något alldeles extra så nöjer man sig ju inte med något som ser ut som de bara hade plockat fram ur garderoben därhemma. Silvias lite ljusblå tråkklänning, gäsp, satt illa gjorde den också. Viktoria, i och för sig lite färg och en volang, och tydligen några kristaller också när man såg den i närbild, men den jobbade inte bra i TV, gäsp, men den hade en snygg rygg. Lilla prinsessan Madelaine. Från mitt håll såg det ut som en klänning i chokladmoussefärgat ormskinn, men den var tydligen rosa med brunt tyll ovanpå, och till detta en puderrosa pluffsig bolero. Det hände ju lite, men blev lite kaka på kaka. De andra då? Syntes inte så många andra, jo, Kristina Lugn, hon hade en blå, oformlig, ja, poncho, på sig. Som hon avslöjade att hon hade fått låna ur en teaterföreställning, då blåsan hon köpt till tillställningen hade blivit dissad av någon "vänlig" själ, som hade talat om för henne att hon var för gammal för sådant. Den hade varit översållad av rosor, talade Kristina om, jag hade hemskt gärna velat se henne i den. Hade ju kunnat varit årets grej. Årets grej, eftersom lilla Flippan Reinfeldt hade fått på sig något som hade kunnat vara jättesnyggt, speciellt på henne som ser så pimpinett ut, men som blev lite overkill, med både bolero, skärp, glitter, tyll och broderier. därför, iallafall, blev årets grej Lena Adehlsson-Liljerot, så tufft, så inne. En Vivienne Westwood-inspirerad sak, röd-skottskrutig, med snyggt fall, och! och ena axeln bar. Hipt! Själv har jag tänkt mig gult. Med tyll undertill och lite broderier på kjolen. Så nu vet ni det, ni som tänkt bjuda med mig till nästa år. Eller ni, i Nobelstiftelsen som tänkt ge mig pris. Fast, jag har ju tänkt mig fredspriset. Och då får jag ju inte gå med på den stora balunsen. Nej, istället får jag gå på fredspriskoncerten och frottera mig med Hollywoodgräddan. Kan funka det också.
När jag inte tittade på Nobel igår så zappade jag över till bönderna. Ett riktigt spännande avsnitt, det börjar ju närma sig nu. Eller det var väl kanske inte så spännande, Magnus skickade hem Linn för han hade gått och kärat ner sig i den lilla saken, hette hon Emma? Inte ett dugg förvånande, rart så länge det varar (låter jag cynisk? bitter? nej då, inte jag, aldrig!!). Hos Per verkar det vara damerna so får bestämma vem han ska välja, men nu har han gjort båda glada genom att ta med dem både till Vallarna och Stefan och Krister, och till Falsterbo och hästarna, dessutom har de fått vara med i TV, jag i min fördomsfullhet hade ju trott att det var de unga gardet som var med för att få synas i TV, men det verkar vara de medelålders damerna som panikslaget ser detta som sin sista chans till sina 15 minutes of Fame. Tycker synd om Hanna, hon vill inte göra någon ledsen, men jag tror och hoppas att hon kommer att välja Elias. Tror tyvärr att Peter kommer att välja Ville, och nu är det för sent för mig att ge honom ett gott råd (nämligen GÖR DET INTE) den andra killen verkar ju vara så mycket bättre, dessutom heter de båda Peter (kan de ju ha hur roligt som helst åt när de inte längre hittar några samtalsämnen), den ene Peter heter ju dessutom Forsberg, och kommer från Norrland (tror ni han kan få fördelar när han ringer och bokar bord och hotellrum eller?). Det som skrämmer mig mest är att jag faktiskt har lärt mig namnen på dem allihopa.
Nej, nu ska jag nog ta och ringa min bror, behöver låna hans skivsamling. Här är det blandbandsproduktion i sikte...
Etiketter:
Bilräddning,
Bönder,
Gekå´s som dokusåpa,
Klänningar,
Luciatåg,
Nobel
onsdag 10 december 2008
Pynt och pyssel
Och nu har jag letat upp de sista adresserna till mina julkort, så nu är de snart färdigskrivna. Igår fick jag ett ryck och gjorde min jultryffel. Eller nåt. 300 gram mörk choklad 72%, 3dl. grädde. Hacka chokladen och rör ihop den med den varma, kokta chokladen. Rör en stund tills chokladen smälter. Sen delade jag upp smeten i två bunkar, den ena smaksatte jag med krossad turkisk peppar. Den andra smaksatte jag med kaffe, whisky (inte katten, spriten), kanel och lite chili. Därefter hällde (droppade med en tesked) jag upp i små ischokladformar (var inte så många formar så snart fick jag övergå till knäckformar, vilka inte var lika stabila). Trodde aldrig att chokladen skulle stelna, men idag verkar det faktisktsom om den har gjort det. Iallafall den i ischokladformarna. Provsmakade... Nja, turisk-peppar-tryfflarna blev bra, kaffe-whisky-kanel-chili-tryfflarna passar kanske, förhoppningsvis en riktig kaffeälskare bättre än mig, ska testa dem på mina kaffepimplarkompisar.
Idag är jag arg på: Nu är inte heller min nyinköpta ljusstake längre hel. Inte heller orkidén som snart skulle blomma. Katten är inslängd och instängd på toaletten! Hur gör man för att få upp en söndrig ljusstakslampa ur själva ljusstaken? Den ska juskruvas upp, men eftersom lampan är sönder finns det ju inget att hålla i när man skruvar.
Nej minsann, nu var det väl dags för fredsprisutdelningen. Sen blir det Nobel hela kvällen, med avbrott för bönderna. Men först får jag kanske gå och bli kompis med katten...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

