Visar inlägg med etikett Sport. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sport. Visa alla inlägg

söndag 12 december 2010

Oh Tannenbaum och Bombdåd


Såhär såg det ut på torget hemma i min by när jag strosade hemåt igår. Visst har vi en fin gran. All heder till samhällsföreningen för det. Nu skulle de bara byta ut välkomstskyltarna också...
Igår eftermiddag skedde det två explossioner inne i centrala Stockholm. I en av explossionerna var det en man som sprängde sig själv. Strax innan hade både SÄPO och TT fått detta hot-mail riktat mot Sverige och den svenska befolkningen som genom sina styrkor i Afghanistan, och genom Lars Wilks är ett hot mot Islam (ledande muslimer i Sverige tar starkt avstånd från dådet!). Och nu kopplar man från medias sida samman dessa händelser och befarar att det kommer ske fler terrordåd i Sverige den närmsta tiden (som av en händelse så visar TV4 ikväll Beck-filmen "I Guds namn", som har samma tema!). Även i sändningar från BBC och CNN kopplar man samman dåden med sveriges styrkor i Afghanistan, samt Lars Wilks Muhammed-teckningar. Båda nyhetskanalerna hänvisar också till Carl Bildts Twitter från i natt, där han skriver att det var ett oroande försök till terrordåd, som misslyckades men kunde ha slutat katastrofalt. Twittret var dittills den enda officiella källa de har haft att hänvisa till, fram tills polisens presskonferens nu klockan tio. Där säger man inte så mycket mer än att man behandlar det hela som ett terroristbrott, och att Säpo tagit över fallet. Man antar att det finns samband mellan de båda explossionerna igår, men manser inte någon koppling till bombhotet mot Göteborg för några veckor sedan. Hittills har man två spår man arbetar utifrån, men dem vill man inte uttala sig om. Man höjer iallafall inte terrorberedskapen, mer än vad man redan gjort i början av oktober.
TV4.s Nyhetsmorgon serverar ett program med sordin och ägnar hela programmet åt sorgstämt tema kring sprängningarna. Kan det vara så att man drar på för stora växlar kring det här. Kan det vara så att det hela bara rör sig om en ensam galning? Vi kan väl iallafall hoppas på det, även om det är sorgligt nog.
Det nya svenska dam-curling-landslaget tog igår EM-guld. Innebandy-herrarna klarade "bara" silver i VM mot Finland.
Och så blev det som väntat Jay som vann Idol. Men den senaste frågan blev inte vem som skulle vinna Idol-slaget, utan vem som skulle vinna slaget om Jays hjärta, sedan det ryktats om att Jay och Minnah hade någon slags kärleksförhållande, samtidigt som Jays av-och-till-fru hela tiden suttit i publiken och hejat fram sin av-och-till-man. Det blev nog till slut ändå Minnah som stod som förlorare av båda kamperna.
Samtidigt som Idol-kampen, stod också klänningskampen a.k.a Nobelfesten. Och med den uppstod som vanligt nya rykten om att Kronprinsessan Victoria kan vara gravid. För visst var det väl en klänningsskärning (empire) som skulle kunna dölja liten gravidmage, och visst var det väl så att hon tackade nej till vinet, och visst såg hon lite fylligare ut (var såg de den fylligheten?!), och var det inte då att hon strålade lite extra (jag tyckte snarare att hon såg trött ut, var det inte så att hon dessutom var väldigt mörk under ögonen, hon kanske inte mår riktigt bra, hon kanske är gravid?!) Stackars Victoria och Daniel, inte lätt att låta bli att känna pressen under sådana förhållanden.
Klänningskampen då? Jo den vann nog Vickan iallafall. Mona Sahlin var iallafall förlorare (eller om det var Tobias Billströms fru Sofia vars "frisyr" inte direkt gjorde saken bättre) med sin Barbie-klänning. Samtidigt var den ett tydligt statement över att hon nu inte längre bry sig om vad andra tycker, hon får ta på sig vad hon vill nu.
Idag är det val i Kosovo, det första sedan landet blev självständigt.
Kom på att det var länge sedan jag skrev, och mycket jag har missat. Bland annat har fotbollsspelaren Dulee Johnson friats från våldtäktsanklagelserna, men han har iallafall blivit sparkad från AIK och nu lämnat landet.
Och så har vi "Bonde söker fru"-tittare hunnit tycka rejält synd om bonde-Tomas vars inbjudna tjejer alla förklarat att de bara ser honom som en vän, och helst skulle vilja lämna gården redan nu, han har ingen chans. Och retat oss på Ann-Katrin som inte ens till en middagsdate på ett slott ansträngt sig mer än urtvättade shorts och T-shirt.
Mannen som misstänks för att vara inblandad i mordet på sin nyblivna fru, svenska Annie, på deras smekmånad i Sydafrika, han misstänks nu också för ett mord på en sydafrikansk läkare, vars fru är en bekant till den misstänkte mannen och hans familj.
Tracks har nu sänts för allra sista gången, Kaj Kindvall är nu fri att göra vad han vill. Men i januari kommer man sända tre minnesprogram. Etta på sista listan blev Daniel Adams-Ray.
Cissi Elwin Frenkel avgår som VD från Svenska filminstitutet, varifrån hon harit sjukskriven sedan ett i augusti, och blir istället chefredaktör för tidningen Chef. Som tillfällig efterträdare på Svenska filminstitutet får hon Bengt Toll.
Nu har Marcus Näslund gått i hockey-pension, och hans tröja har hissats upp i taket och därmed är även hans tröjnummer pensionerat.
HBKs Per "Texas" Johansson går däremot inte i pension utan fortsätter sin fotbollsfärd till Falkenbergs FF. Grattis FFF!
Snälla, ta det nu lugnt i halkan om ni ska ut på vägarna. Och ha en lugn och skön tredje advent!

torsdag 18 november 2010

Imon

Idag är jag arg på; man ser det överallt i dessa "nya, sociala medier": uttrycket imon, alternativt i mon. Det betyder alltså i morgon. Och jag förstår det helt enkelt inte. Hur har det kommit till, för det är ju inte talspråk, det finns väl ingen som säger imon om de menar i morgon. Hade det ändå varit imorrn så hade jag förstått det, det använder jag ju till och med själv ibland. Men det är ju när man skriver som man pratar. Men just detta imon blir jag bara irriterad på. Är det någon som kan förklara?

Men det var väl roligt ändå, att det ska bli bröllop i England. Hoppas bara att William och Kate är mer hänsynsfulla gentemot statsfinanserna än vad vårt egna kungahus var. Det kan ju verkligen behövas i Storbrittanien så som läget ser ut just nu.

Dagens boktips: Jag sa ju att jag skulle hålla upp med deckarna nu ett tag, men så blev det inte, eller, ja det står ju utanpå att det är en dokumentärthriller, och jag skulle väl visserligen snarare kalla det en spänningsdokumentär; Karin Alfredssons "Kvinnorna på tionde våningen". Andra boken i serien om läkaren Ellen Elg, och överraskanske mycket bättre än den första "80 grader från varmvattnet". Ett kärleksfullt porträtt av Vietnam, samtidigt som det är en vass kritik mot korruptionen, sexhandeln och det ekonomiska styret i landet, och samtidigt en romanskildring om familjelivet för en läkarfamilj i ett i övrigt ganska fattigt land.

Nu har mannen som kidnappade och mördade en svenska i Sydafrika gripits och erkänt.

Ab Fabs - Helt hysteriskt med Patsy och Edina är på väg att återuppväckas - heja!

AIKs Dulee Johnson åtalas nu för våldtäkt. Skönt att se att rättssystemet iallafall oftast fungerar lika för alla. Och Wikileaks Julian Assange begärs häktad för våldtäkt.

Folket på Haiti skyller FN för den koleraepedemi som brutit ut i landet. De menar att sjukdomen kommit till landet med nepalesiska FN-soldater. Och med tanke på sjukdomen kom till landet samtidigt, och till samma ställe som soldaterna kan man ju börja undra. I så fall är det ju vedervärdigt! Samtidigt gör kravallerna mot FN det svårare att sprida läkemedel mot sjukdomen. Nu verkar det som om sjukdomen spridits till Florida, USA.

Nu kan ni börja rösta på årets Jerringpristagare, själv har jag lagt min röst på Robin Söderling.

Fler klara för Melodifestivalen; Ma(a)nboyen Eric Saade, och Marie Serneholt och Rickard Olsson, de båda sistnämnda dock som programledare. Kan bli ett rejält flamskalas (nu lät jag riktigt gammal och gnällig!), men jag hoppas att jag har fel.

Money talks... Det blir en tredje säsong av "Ullared". VD-Boris verkar vara en konsekvent man som står vid sitt ord. På samma sätt som när han lovade att varuhuset (Gekå´s) aldrig skulle ha söndagsöppet!

Enligt Socialstyrelsens oanmälda inspektion har sex av tio äldreboenden i landet ersatt personal med låsta dörrar och larm på nätterna. Så får det ju absolut inte vara. Larm är en fantasisk hjälp, men det ska ju fungera som ett komplement till personalen, inte ersätta den. Enligt Socialstyrelsen får man låsta dörrar, om personalen inom några få minuter kan uppmärksamma och kontakta den person som vill ut (men att kontakta innebär ju nödvändigtvis inte att personalen behöver vara på plats? Så där biter sig Socialstyrelsen i svansen), annars blir inlåsningen olaglig.

Skulle inte Mikael Damberg och Veronica Palm kunna leda Socialdemokraterna tillsammans?

Nu väntar tvättstugan och sedan målarkurs.
Fridens!

måndag 15 november 2010

Mona

Nu är hon på väg till Paris, bort från politiken, det svenska gråvädret, de svenska gråsossarna, och media. Igår avgick Mona Sahlin som partiledare för Socialdemokraterna. Såg verkligen ut som att Ibrahim Baylan var sugen på att ta över posten, där han stod jämte Mona på gårdagens presskonferens. Ibbe blir alltså mitt tips på vem som blir ny partiledare på extrakongressen i mars. Och som alla säger i samband med avhoppet; det dåliga valet var inte bara Monas fel, och då säger jag som jag sagt innan - mitt råd - satsa på ideologierna, värderingspolitik is the shit om man vill locka de unga väljarna, och de gamla väljarna. Men det är inte alltför synd om Sahlin, fallskärm på 14 miljoner.

Var ju på IKEA igår. Har nog aldrig handlat så lite där. Lite julpynt, fyra 5kronors-tallrikar, två underlägg, en amaryllis, en liten råtta till katten, ja, det var nog allt. Blev faktiskt (igen) besviken på jultorget.

Robin Söderling vann Paris Masters igår, och fick en jättetuff pokal, och är nu rankad fyra i världen. Grattis!
Och André Myhrer två i slalompremiären. Det går bra nu.
Gefle klarade sig kvar i Allsvenskan.
Och i lördags vann Helsingborg Svenska Cupen, mot ett oväntat starkt Hammarby.

En svensk kvinna har blivit kidnappad och mördad på sin smekmånad i Kapstaden!

Tydligen är det fler svenska militärer som dödas i övning i Sverige, än i verkliga krigshärder! Det är väl ändå alldeles överjxxligt. Åker man som fredsbevarande styrka till en krigszon så räknar man väl ändå med att det finns risker att man inte kommer komma hem helskinnad. Men hemma i Sverige, under övning? På Svenska Dagbladets debattsida har föräldrar till soldater som dödats under övning skrivit en artikel där de ger Svenska försvaret skulden för sina söners död (kanske inte jättelämpligt att ha en annons där Systembolaget lottar ut Årets kock, mitt i?).

Nu lyssnar jag på Christian Kjellvander aka sveriges djupaste countrypop-röst på Nyhetsmorgon.
Mossan mossan!

torsdag 3 december 2009

Julens baksidor

Var på brandskyddsutbildning för jobbet igår. Så nu vet jag iallafall vad jag vill ha i julklapp. Brandsläckare, brandfilt, extra brandvarnare... Jag undrar jag om brandförsvaret får provision på såld brandsläckningsutrustning, de lyckades iallafall sälja in till mig. Och det där med tända mysljus, nja det kommer kanske bli lite neddragning på det den närmsta tiden. Det vi fick mest inpräntat var iallafall: stäng dörren, och ska du tvunget råka ut för en bilolycka så gör det i Falkenberg, de är bäst i världen på sånt.
Fick iallafall en visning av Falkenbergs nya brandstation, snyggt. De hade till och med matchande handdukar råkade jag se.

Och så är det hyacinterna. De vackra väldoftande hyacinterna. Och allergitabletterna...

Janne slutar! Janne Andersson slutar nu sitt jobb som tränare för HBK. Huruvida han planerat att göra det ändå, eller om det beror på klubbens motgångar de senaste åren förtäljer dock inte historien. Nu får vi bara hoppas på en bra ersättare. Vi har ju en hel del gamla spelarhjältar med tränarambitioner; Anders Ante Smith, Torbjörn Tyson Arvidsson, Michael Svensson, Peter Lennartsson eller varför inte fortfarande spelaraktive Tommy Jönsson, listan kan naturligtvis göras milslång. Mats Jingblad är dessutom arbetslös. Ser ut att vara bäddat för en superkombo.

Känns nästan lite skönt att präktige Tiger Woods med sin rara familj faktiskt är en riktig människa som också kan göra fel. Synd om familjen naturligtvis. Och Jesper Parnevik (som ju var den som introducerade Woods med nuvarande frun Elin Nordegren) är arg. Jag undrar jag hur helylle Pernevik själv är?

Helena Jonsson blev det ju förresten. Som fick årets Bragdguld. Jag gissade på Söderling. Jag hade fel. Jonsson var också ett bra val.

Och Peter Jöback är klar för Melodifestivalen. Hoppas verkligen att han har sin lila kostym från förra gången på sig. Recycling is the shit...

Och dansparen till 2010 års Let´s Dance är:
Elin Kling (Stylist) & Daniel da Silva, Willy Björkman (snickaren i Bygglov) & Charlotte Sinclair, Gudrun Schyman & Björn Törnblom, Agneta Sjödin & Tobias Karlsson, Marcus Birro (!!) & Helena Fransson, Peter Wahlbeck & Maria Bild, Victoria Sandell Svensson & Anders Jacobson, Stefan Sauk & Malin Johansson, Molly Sandén & Jonathan Näslund, Claudia Galli & Tobias Wallin, Jan-Olof Hansson ("Bonde-Janne") & Maria Lindberg, Mattias Andréasson (E.M.D/Idol)& Cecilia Ehrling (tv4.se)

Idag är jag arg på: Hallands Nyheter har en pop-up-reklam-julkalender på sin web-tidning, framför allt annat material, och jag får iallafall inte bort den, den är framför och skymmer under hela läsningen på startsidan! Hallandspostens kalender gick iallafall att stänga.

Och ännu argare blir jag när jag hör att två handikappade barn som förlorade sin pappa i en arbetsplatsolycka, nekas skadestånd då de inte anses kunna känna sorg och saknad på samma sätt som en frisk person (Svt.se 2009.12.03)! Jag vet inte vilket handikapp barnen har, men för det första var det väl fruktansvärt att anta att de inte har samma förmåga till känslor bara för att de eventuellt inte kan uttrycka dem på samma sätt. Och för det andra kanske de har ännu större behov av ett skadestånd då deras pappa inte längre kan försörja dem, när de är handikappade?

Det finns trots allt spekulanter på Saab, men... frågan är hur seriösa de är. "Kinesiska Beijing Automotive, BAIC, som var medinvesterare i Koenigsegg-gruppens försök att köpa Saab är fortfarande i högsta grad intresserade [...] En helt ny intressent, som plötsligt dök upp igår, är den holländska sportbilstillverkaren Spyker [...] ett litet och djupt förlusttyngt bilföretag med drygt 100 anställda. Resultatet för första halvåret i år landade på minus 70 miljoner [...] En annan spekulant som tidigare var aktuell och som nu återkommit i diskussionerna är riskkapitalbolaget Renco [...] Bland annat är Renco delägare i General AM som tillverkar militärfordonet Humvee [...] En outsider som det också ryktats om är koreanska Hyundai/KIA. De uppges vara sugna på ett premium-märke i Europa, något som de saknar idag. Frågan är om GM kan acceptera dem som köpare, eftersom det är en direkt konkurrent på många marknader. " (SvD.se 2009.12.03). Nåja, vi får väl bara hoppas på det bästa, och hoppas på att så många som möjligt på Saab och deras hos deras leverantörer får behålla sina jobb.
Och det "internationella konsortiet Crown, med den före detta Volvo-chefen Roger Holtback" har nu höjt sitt bud på Volvo (GP.se). Hade väl varit spännande.

Alla komersiella radiostationer höll idag, mellan 8-9, en timmes radiotystnad som protest mot de dåliga villkoren och de höga avgifterna för den komersiella radion.
Och favoriterna Anders och Måns återkommer med nytt radioprogram till nästa år. I Sveriges Radio såklart.

Ett flertal somaliska ministrar har precis blivit dödade av en bomb på ett hotell i Somalias huvudstad Mogadishu (Svt.se 2009.12.03).

Tjipp!

lördag 18 juli 2009

Halmstad

Igår gjorde jag något som jag har planerat länge. Trots att jag har bott i Halmstad flera år har det aldrig blivit av att stanna till vid Mjellby Konstmuseum, men igår tog jag mig alltså i kragen och stannade till på alla de där ställena längs Kustvägen söderut som jag så länge tänkt besöka. Började med Särdals kvarn där jag tittade på "korsstygns på papper"-utställning, det var nog lite för avancerat för mig, men jag köpte med mig svartvinbärssaft och ananas/kokos/rom-sylt hem, sen körde jag till den lilla butiken Små Ting i Harplinge, men de öppnade inte förrän en timme senare, så det fick jag hoppa över denna gång. Och så fortsatte jag då mot Mjellby Konstmuseum, och för mig som gillar Dáli är Halmstadgruppens surrealism helt perfekt. Dessutom hade de en fin Lee Miller-utställning, så det var väl värt ett besök. Därefter blev det ännu en glasslunch, på Riccardos i Mjellbygård, Italiensk glass, men jag vet inte jag, What the Fuzz is all about. Förr om somrarna fanns det ett Italienskt glasshak mittemot Stora Torg i Halmstad, Det var god Italiensk glass det, men det här, njä, då föredrar jag nog SIAs glass. Sen var jag nästan framme i Halmstad, ett litet snabbstopp på Plantagen bara, de hade rea på gräs.

Idag är jag arg på: Jag vet ju det, att man inte ska parkera ijämte bilar med barnstolar, men jag trodde bara att det var löjligt fördomsfullt bilpedanteri, men nej då, igår var det tur att mina lister satt där de skulle. Snälla småbarnsföräldrar (vet att de flesta är försiktiga, men ni andra!), bara för att ni har en barnstol i sätet så ger det inte er rätt att smälla upp dörrarna på andras bilar! Var dessutom redan irriterad, sedan den osnutna snorvalpen i kassan där jag precis varit, körde igång kassabandet, så att mina varor fastnade där under (så att han skulle kunna läsa färdigt sin skvallertidning ifred!).

Men nu har man satt dit idioterna som hållit på att skjuta och ha sig på Andersberg i Halmstad. Men nu har en bil brunnit på Tynavägen i natt istället. Där har ju jag bott!

Så, då var Melodikrysset färdiglöst också.

Häromdagen hade Expressen ett litet dialektspecial, och där frågade man olika kändisar vilka favoritord de har på sin dialekt. Då svarar modellen Elita Löfblad, från Stockholm: "jag säger hänga väldigt ofta och jag tror inte att folk som inte kommer från Stockholm vet att det betyder umgås". Jag vet inte vilka fördomar det var som blev bekräftade där; de om modeller, eller de om Stockholmare?

Artisten, eller vad man ska kalla honom, Ken, berättar om hur han lyckas "lura systemet" och köra utan körkort, ta droger och jobba svart, utan att åka fast (Aftonbladet 2009.07.18), var det inte han som häromdagen "rasade" i medierna efter att ha blivit illa behandlad av polisen?! Han släpper snart en ny skiva... (Karl´n är gift och har fyra barn, stackars dem).

Är det inte lite överdrivet att alla ska vaccinera sig mot Svininfluensan?

Söderling mot Vinciguerra i Swedish Open-semi! Vem ska man hålla på då?
Och Ulf Sivertsson tillbaka i Drott, blir nog bra.

Fick denna länk av en kompis häromdagen: http://gekasullaredbloggen.blogspot.com/ nu har alltså Gekkan en egen blogg. När ska de sluta egentligen?!

I eftermiddag hinner jag höra färdigt nästan hela "Sommar" med Kristian Luuk innan det är dags att gå till jobbet.
Fridens!