Visar inlägg med etikett Victoria och Daniel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Victoria och Daniel. Visa alla inlägg

fredag 23 april 2010

Tora

Ja, henne känner ni väl? Tora Uppstrom Berg, tjejen som är anledningen till några skattemiljoner till vård, skola och omsorg. För visst borde det väl vara dit kungen tänker skänka de extra apanagepengar som var tänkta till Maddes och Jonas bröllop. Ett bröllop som till viss del blev sabbat av Tora. Tack för pengarna Tora. Skulle det inte vara så att pengarna går till samhällsbärande institutioner (!), ja, eller till exempel Childhood som lilla prinsessan Madeleine sägs vara så engagerad i, utan att pengarna kommer att sparas till andra bröllop för sessan. I så fall så är jag inte så jätteintresserad av huruvida lillprinsessans ex hade en affär med norska Tora eller inte. Känns lite som att det är en sak mellan de inblandade, men den där Jonas visste nog inte vad han gav sig in i när han blev ihop med en prinsessa.
För övrig verkar det stora debattämnet inför den andra sessans bröllop vara det faktum att hon vill bli överlämnad på bröllopet av pappa kungen. Något som enligt ett stort antal "experter" blir en dålig förebild eftersom det är kvinnofientligt och förlegat och visar på kvinnans omyndighet. Såpass. Hade de betalat sitt bröllop utan att mina pengar hade varit inblandade så hade de naturligtvis fått göra som de själva hade velat, det är DERAS dag, men nu, ja jag håller nog med "experterna", de ska fungera som förebilder för ett modernt och jämställt samhälle (kanske inte riktigt kungahusets grej, men de får väl anpassa sig!). Varför inte låta Daniels mamma överlämna honom?

Det var ett tag sedan jag skrev sist. Har varit fullt upp ett litet tag. Dessutom tycker jag att det har varit lite nyhetstorka det senaste, inte hittat så mycket spännande att skriva om. Men tack vare Tora (som för övrigt anser att hon varit naiv. No shit?) så har det ordnat sig. Tack Tora.

Idag är jag arg på: Har det blivit en råare värld? I måndags hittade man den 18-åring som försvunnit i Bålsta i augusti. Torterad till döds efter en drogaffär av några jämnåriga.
Hörde ni om geten som slaktats, flåtts och lagts utanför entrén till Sannarpsgymnasiet i Halmstad. Geten var mamma till världens sötaste lilla killing, som nu, som tur är, har lärt sig äta ur nappflaska.
Och, ja, visst har det varit fler mord och mer misshandel i veckan, men, man orkar liksom inte riktigt ta till sig allt längre. Det som förr var sensation och upprörde ett helt land, har nu blivit vardagsmat!

Nu är alla Sveriges flygplatser öppna, iallafall för tillfället.

Octomum, den ensamstående kvinnan i USA som fick åttlingar, och som redan hade sex barn sedan tidigare, säger att hon ångrar sig, att hon var barnslig och försökte fylla sitt liv med barn i tomrummet efter Mr Right. Och att hon nu är beroende av rapporteringen och medverkandet i media för att kunna försörja sina barn, ibland blir man bara så trött!
Ola Salo har blivit pappa till en liten flicka.
Det kommer en ny säsong av "Berg flyttar in", inte heller i år med muntergöken Jocke Berg, utan som vanligt med programledarfavoriten Carina Berg (vars stackars son förresten heter Holger!).
I går kväll var det dags för sista avsnittet av "Mauro och Pluras kök" men då hade jag som vanligt redan somnat i soffan, tur att det går i repris ett antal gånger.

I Thailand är det fortsatt tumult mellan röd- och gulskjortor.

Belgien planerar att förbjuda bärande av Burka eller Nikab, Frankrike är inne på samma linje. Straffet i Belgien för att bära något av plaggen planeras till upp till en veckas fängelse. Det är ett svårt fall. Det finns säkert väldigt många som tvingas ha på sig burka eller nikab, antingen fysiskt tvingade, genom att någon får dem att bära plagget mot sin vilja, eller känner sig tvingade av sin religion eller trosuppfattning. För dessa människor kommer det troligen som en lättnad att ha en anledning att slippa, fast i sådana fall borde det ju inte vara de som ska dömas till fängelse? För dem som känner att de vill använda någotdera plagg så är det förstås en kränkning att inte få ha på sig vad de vill, och att inte få visa sin trosuppfattning. Ja minsann, lätt är det inte.


I morgon öppnar Liseberg, men jag ska inte dit, jag ska jobba jag. Idag är det tvättning och hjälpa till på fest som står på schemat, men först ska jag ringa och boka spabesök till 30-årsdagen.

torsdag 26 februari 2009

Varför gör di på detta vise´?!

I Sö´tälje? En handfull butiker har brunnit tidigt idag på morgonen och man antar att det är en vänsterextremistisk terrorgrupp som står bakom det hela. I två av butikerna hade man hittat brandbomber bland chipsen, så jag antar att det är en aktion mot transfetter, men varför ta i så...? Det är vad jag är arg på idag.

En riktig nagelbitare blev det, damernas sprintstafett. Charlotte Kalla är grym när hon sätter den sidan till. Laget låg rejält efter inför sista sträckan men åkte tack vare Kalla upp sig till en bronsplats, med en stortånagel kvar till silvret.

Dessutom är jag arg på: Nu funderar man på att sänka tiden då man får ta studielån till fyra år, istället för, som tidigare, sex år. Det var väl smart såhär i arbetslöshetstider! Man kan dock ansöka om dispens och få rätt till studiemedel i ytterligare två år. Och visserligen är det troligtvis inte nyttigt att studera mer än fyra år, fråga mig bara, men det ger ju inget utrymme för att ångra sig om man först börjat studera till något och sedan vill börja studera till något annat. Jag är helt övertygad om att det inte är helt nyttigt att leva alltförlänge instängd i högskolans och universitetets värld, men just nu verkar det vara enda alternativet för allt fler.

Nu diskuterar man vem som ska stå för kalaset när Victoria och Daniel gifter sig. Vore det inte väldigt spännande att se hur det skulle bli om Daniels föräldrar skulle stå för notan, visserligen var pappa Daniel pensionerad Socialchef, så helt tomt på kistbotten är det väl troligtvis inte, men det kanske skulle bli ett mer normalt bröllop. Eller varför inte göra som ute i den moderna verkligheten, låta brudparet själva betala kostnaderan för sitt bröllop?

Och fruktansvärt arg på: Fredrik Ljungberg, som har varit i Halmstad och tränat igen. MED HALMIA!! Nej, nej, nej, Fredrik, det låter du bli. HBK är det som gäller. Anledningen till att Ljungan har varit i fel lag och härjat runt är tydligen att han har kompisar som spelar där.
På tal om det är det nu klart att Sverige och Norge tillsammans ska ansöka om fotbolls-EM 2016! Lustigt nog är det bara Hallandsposten som gått ut med dessa uppgifter, så jag ansvarar inte för sanningshalten i detta påstående. En liten brasklapp bara.

Familjen Obama ska ju som bekant så småningom utökas med en hund. Nu har man bestämt sort; en Portugisisk vattenhund:http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=479131. And who can blame them, så söt. Bara de inte klipper den. Och visst är den lite lik mamma Obama själv. Tyvärr anser Svenska Kennelklubben att det är ett litet felval eftersom det är en hund som kräver mycket tid, hörde jag i en intervju i ett radioprogram strax efter det Obama valts till president.

Halleluja. och: vad var det jag sa?!!! Nya undersökningar visar att Attkinson, GI, LowCarb, Flygvärdinnemetoden och andra dieter är flams och trams; ska du gå ner i vikt gäller det att dra ned på kalorier och röra på dig. Så det så! Har jag väl sagt hela tiden, all denna hysteri! Att jag inte själv följer rådet har mindre med saken att göra. Jag vet iallafall hur det BORDE gå till. Lagom är ju bäst. Salta med en nypa sunt förnuft.

Kommer ni ihåg Calle Jonsson? Han som är åtalad för mord på Kos 2001, men som enligt svenska medier och advokater och politiker, med flera, inte möjligtvis kan ha begått mordet. Nåt skumt är det dock, men förutom det, nu ska han dessutom "delges misstanke" om förtal mot vissa grekiska poliser, vilka han säger har torterat honom under förhören. Börjar det inte bli lite tröttsamt nu?

Var ett fint litet reportage i den lokala blaskan http://hn.se/folkfamilj/1.398420 om gamla grannen och barndomskompisen, och hennes familj. Sött, lite roligt bara att man skriver att det är Jessica (mamman) som åker till ortopedkliniken en gång i veckan för att badas, skulle tro att det var lilla Junisbarnet, som har en skena för att rätta till sin höftled, som får sitt bad varje vecka.

Jobbade idag på morgonen och missade tyvärr därför comebacken för "Perssons Pack" i 4ans nyhetsmorgon. Då är det tur att det finns Webb-tv. Visste inte att jag saknat dem och Per Perssons gnälliga stämma förrän nu.

Återigen är det dags att lämna er för kvällsmat, funderar på om det inte får bli en stuvning idag. Igår var jag med mamma i stan när hon skulle hämta sina finfina nya glasögon, och blev bjuden på kalasmat hos potatismosmästarna Torggrillen, men idag är det ingen som bjuder på kvällsmat så jag får väl fixa min egen.
Vi ses, ajöken.