Visar inlägg med etikett Politiker. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Politiker. Visa alla inlägg
torsdag 29 september 2011
Bil(ligt)
Sådär ja, då var den såld, min gamla trotjänare. Min bil som jag haft i tio år och som startat i vått och torrt. Till och med efter att ha stått still ute hela vintern. Men nu var det alltså stopp och den skulle skrotas. Utanför skroten stod det dock en kille som vill köpa, så nu är den såld istället för skrotad. Iallafall för ögonblicket.
Dagens I-lands-problem: Jag tycker verkligen inte om den nya Facebook-designen!
Nu har regeringen skärpt sig och tack och lov ändrat sig i frågan om ersättning till de misskötta barn- och fosterhemsbarnen. 250 000 kronor var ska de få, men det gäller fortfarande barn som vanvårdats fram till 1980.
Det blev ändå ministerposter till de flesta av Centerns partiledarkandidater; Lena Ek blir ny Miljöminister (och jag som tyckte att Andreas Carlgren, som nu själv säger att han inte planerat att sluta nu, verkade tillhöra en av de vettiga i regeringen), och Anna-Karin Hatt blir ny IT- och energiminister. Partiledare Lööf själv blir även näringsminister.
Dagens boktips: som tur var var den riktigt bra, sympatiska Ann Rosmans signerade, tjärdoftande "Porto Francos väktare", mycket Bohushistoria blandat med kvinnohistoria, spänning och familjedramatik. Hoppas bara på mer Karin Adler och hennes kompisar i nästa bok, som tydligen redan låg färdig i datorn.
Förre Sverigedemokratiske riksdagsledamoten William Petzäll som efter en lite väl blöt kväll (som tydligen inte bara varit En kväll) blandat med tabletter, lägg till en blackout och ett svinaktigt beteende, och behandling på det, lämnar partiet, väljer nu att bli politisk vilde i riksdagen. Han säger att han nu ska fokusera enbart på beroende- och alkohol/drogrelaterade frågor. När Gudrun Schyman fick uttala sig i ärendet ansåg hon inte att Petzäll var redo för att agera i dessa frågor redan. Ibland känns Gudrun lite besservisser? Dessutom säger Borås Tidning att Petzäll krävt 3 miljoner av Sverigedemokraterna för att avstå sin riksdagsplats. Jodå, det gäller att veta sitt värde (och tydligen tyckte inte SD att Petzäll, eller iallafall inte hans riksdagsplats, var värd 3 miljoner!).
Tjing!
lördag 28 maj 2011
Språk(k)lådan
Bara en liten språkspaning. I många reklamfilmer och annonser för kläder hör och ser man ofta sägas att man har kläder för både han och hon. Vadå för både han och hon? Finns det något sammanhang överhuvudtaget då detta är korrekt svenska? För både honom och henne borde det väl heta om man nu tvunget vill komma bort från det som borde vara mest korrekt, nämligen; för både män och kvinnor/ tjejer och killar. Trodde väl ändå att det var någon slags krav på språkkunskap när man jobbar som copywriter? Är det så att några av reklamfirmorna känner sig träffade skulle jag kunna tänka mig att rycka in och göra en insats ;)
Och på tal om språk, idag har GP den här rubriken: "Hotell rånades med yxa och kniv". Tala om bäddat för syftningsfel!
Jaha, nu har Victoria uttalat sig om alla skriverier kring kungahuset den sista tiden. Hon tycker det är jobbigt. Ah, då vet vi. Och enligt diverse undersökningar vill svenska folket att kungen ska abdikera. Nåja, han får väl hålla något hjärtevärmande tal i stil med sitt tsunamital, så har han snart svenskarna på sin sida igen.
Nu har man till slut, efter 16 års jakt, gripit den serbiske krigsförbrytaren Ratko Mladic.
Skådespelaren Jeff Connway, som spelade Kenickie (ni vet han som var ihop med Rizzo) i Grease, har dött av en överdos.
Nu gör tydligen regeringen en utredning som ska göra det uttryckligen tillåtet för boenden på äldreboenden att dricka alkohol, tydligen har lagen därom varit lite luddig. Låter lite överarbetat tycker jag. Ett äldreboende är väl i de allra flesta fall ett eget boende, och de boendes hem. Då är det väl självklart att de får dricka alkohol om de vill? Vad kommer härnäst, en utredning om att de ska få äta choklad (ja, det klart att jag förstår att det handlar om att man inte får dricka alkohol på offentlig plats, men ett äldreboende är väl ändå ingen offentlig plats)?
Ha, badpojkstakterna sitter i, såhär poserar Thomas Bodström inför sitt nya boksläpp.
Bloggaren Kissie har tydligen fått någon slags anfall och kollapsat på öppen gata. Inte för att vara fördomsfull, men det kanske inte är så konstigt när man ser ut såhär. Det kanske inte är så nyttigt att spruta in nervgift i kroppen iallafall.
Peter Jöback ska spela "Fantomen på operan" i London. Grattis. Men efter det borde han klippa sig!
Och grattis Galenskaparnas "Macken"-låtskrivare, till alla STIM-pengar från dagens Melodikryss.
Idag är en sån där fullt-upp-dag, med både konstutställning och 30-årsfest, men vad roligt det ska bli, får bara tro att det blir lite bättre väder. Hoppas att även ni får en rolig dag.
Förresten; nu har jag haft precis 6000 besök på min blogg. En piss i Nissan mot exempelvis nämnda Bloggerska här ovan, men å andra sidan, ni ser ju hur det gick för henne... Tack iallafall alla ni som läser!
Och på tal om språk, idag har GP den här rubriken: "Hotell rånades med yxa och kniv". Tala om bäddat för syftningsfel!
Jaha, nu har Victoria uttalat sig om alla skriverier kring kungahuset den sista tiden. Hon tycker det är jobbigt. Ah, då vet vi. Och enligt diverse undersökningar vill svenska folket att kungen ska abdikera. Nåja, han får väl hålla något hjärtevärmande tal i stil med sitt tsunamital, så har han snart svenskarna på sin sida igen.
Nu har man till slut, efter 16 års jakt, gripit den serbiske krigsförbrytaren Ratko Mladic.
Skådespelaren Jeff Connway, som spelade Kenickie (ni vet han som var ihop med Rizzo) i Grease, har dött av en överdos.
Nu gör tydligen regeringen en utredning som ska göra det uttryckligen tillåtet för boenden på äldreboenden att dricka alkohol, tydligen har lagen därom varit lite luddig. Låter lite överarbetat tycker jag. Ett äldreboende är väl i de allra flesta fall ett eget boende, och de boendes hem. Då är det väl självklart att de får dricka alkohol om de vill? Vad kommer härnäst, en utredning om att de ska få äta choklad (ja, det klart att jag förstår att det handlar om att man inte får dricka alkohol på offentlig plats, men ett äldreboende är väl ändå ingen offentlig plats)?
Ha, badpojkstakterna sitter i, såhär poserar Thomas Bodström inför sitt nya boksläpp.
Bloggaren Kissie har tydligen fått någon slags anfall och kollapsat på öppen gata. Inte för att vara fördomsfull, men det kanske inte är så konstigt när man ser ut såhär. Det kanske inte är så nyttigt att spruta in nervgift i kroppen iallafall.
Peter Jöback ska spela "Fantomen på operan" i London. Grattis. Men efter det borde han klippa sig!
Och grattis Galenskaparnas "Macken"-låtskrivare, till alla STIM-pengar från dagens Melodikryss.
Idag är en sån där fullt-upp-dag, med både konstutställning och 30-årsfest, men vad roligt det ska bli, får bara tro att det blir lite bättre väder. Hoppas att även ni får en rolig dag.
Förresten; nu har jag haft precis 6000 besök på min blogg. En piss i Nissan mot exempelvis nämnda Bloggerska här ovan, men å andra sidan, ni ser ju hur det gick för henne... Tack iallafall alla ni som läser!
måndag 28 februari 2011
Byråbesvär
Från radion just nu kom ett budskap som jag kommer att ta till mig; att man ska strunta i elaka syslöjdslärare som fått en att tro att man inte kan sy. Lite sugen på att köpa en symaskin faktiskt.
Största nyheten idag är att Olof Palme är död, om det nu var någon som hade missat det. Men trots att det just idag är 25 år sedan så är det en stor nyhet just för den påverkan det sägs ha fått på Sverige. Den distans det sägs ha skapat mellan folket och politikerna. Jag var bara knappt sex år när det hände, så jag har ingen egentlig uppfattning om hur det var före mordet. Vet bara att Socialdemokraterna nog skulle kunna vinna en hel del om de kunde locka Ingvar Carlsson till att göra comeback som partiledare. Och Lisbeth Palme säger sig fortfarande vara säker på att hon pekat ut mördaren för polisen, det vill säga Christer Pettersson. Kan det vara så att det faktiskt var han, en ensam galning? Kan det i så fall vara så att utredarna tycker att den lösningen är för enkel och att man av den anledningen inte vill godkänna det som förklaring?
Som jag trodde var det Nicke Borg och Linda Bengtzing som gick till Globenfinalen i Melodifestivalen, och Love Generation (med sina jätteläskiga dräkter) i övrigt var det inte många rätt, Linda Pritchard, som jag hade sist-stämplat, var den andra till andra chansen, märkligt, men å andra sidan var även denna deltävling under all kritik. I andra-chansen-finalen på lördag tror jag det går såhär: Jenny Silver vinner över Love Generation (tror jag inte egentligen, men jag hoppas), Loreen mot Sara Varga, hoppas jag på Varga, men tror tyvärr att det blir tvärtom, The Moniker mot Linda Pritchard, samma här; tror på Pritchard, men hoppas på The Moniker, och sist ut; Shirley´s Angels mot Pernilla Andersson, dött lopp, men jag kommer att rösta på Pernilla, så vinst till henne. Hoppas att Pernilla Andersson och Sara Varga går vidare, men tror snarare på Loreen och Love Generation.
Och långt mycket större än vår lilla musikgala, var nattens Oscarsgala. The King´s Speach vann det mesta, och Susanne Biers Hämden fick ett pris, King´s Speach-filmen får jag nog ta och se, och likadant, den flerfaldsnominerade The Kids are all allright. Mila Kunis vann röda-mattan-matchen med sin Elie Saab-klänning.
Se där ja, jag kanske inte ska kockettera med att jag bor i en avfolkningsbygd längre (det enda som växer är kyrkogårn, för att citera Perssons Pack), tydligen är den församlingen jag bor i, den församling i Falkenbergs kommun som växt mest i invånarantal det senaste året!
Ajöken
Etiketter:
Film,
Glesbygd och Förort,
Kändisdöd,
Melodifestival,
Möbler,
Oscars,
Politiker
lördag 12 februari 2011
Kändisliv
Enveten som skam, men nu har han till slut avgått; Mubarak, och egyptierna jublar. Makten har tills vidare lämnats över till armén, som är en värnpliktsarmé och inte en grupp elitsoldater, och ska så småningom leda till ett fritt val är det sagt. Så vi får väl hoppas på det. Men nu är medias experter inne på samma spår som jag i ett tidigare inlägg; blir Marocco nästa del i den muslimska revolutionen i arabvärlden? Mubarak rapporteras nu ha lämnat Egypten och åkt till Förenade Arabemiraten.
Lite sent, men någon kanske har missat att gitarrlegenden Gary Moore avled häromdagen.
Nu är tågbiljetterna till Stockholmsresan beställda, tips på annorlunda shopping och sightseeing är fortfarande välkomna.
Fotbollsklubben Örgryte har gått i konkurs, och flyttas därmed också ned till division ett.
Snabba ryck för Let´s danceaktuella Figge Norling, som redan hunnit få barn ihop med, och planerar bröllop med Lo Kauppi! Kan inte ha varit mer än något år sedan han var gift med Tova Magnusson Norling? Förresten var det Andreas Weise som otippat åkte ur gårdagens program, nu borde det väl ändå snart vara Pascalidous eller Frank Anderssons tur att ryka?
Och Glenn Hyséns nya tandsköterska säger att Hyséns ex-fru ringer henne på nätterna, men det vill inte ex-fru Hysén, som enligt tidningarna dessutom vägrar skriva på skilsmässopapprena, kännas vid. Ja, jag undrar jag, och framförallt undrar jag vad de har att vinna på att dela allt med kvällsdrakarna?
Hur krisig är egentligen Pontus Kåmarks ekonomi som får honom att ena veckan göra spelreklam iklädd kvinnokläder, och andra som lättklädd hårdrockare. Eller börjar han tycka att han kommer för långt bort från rampljuset?
Dagens té-tips; har ni provat Pukkas téer? jättegoda, finns på hälsokosten, både betydligt godare och billigare än Kusmis téer, och nästan lika snygga förpackningar.
Och så var det schlagerdags igen, och efter en snabb genomlyssning av kvällens bidrag låter mitt omdöme såhär: Först ut Brolle, och Brolle är ju Brolle, och honom ska man ju både se och höra för att det ska bli så bra som möjligt. Klippet som svt.se förhandsvisar kanske inte var den bästa delen av låten dock. Loreen kommer sen, och det vet jag inte alls vad jag ska säga om, men de som sagt att det låter Toni Braxton sätter huvudet rätt på spiken, fast med lite etnoinfluenser, nog ingenting som tilltalar mellopubliken. Nummer tre ut är Babsan och hans/hennes spenjorer, och ja, pust... Hoppar snabbt över till nummer fyra som är Elisabeth Andreassen, och jösses så pompöst tråkigt! Nummer fem sen är Sanna Nielsen på snurrplatta och Evighetkopia, och det funkade ju sist så varför inte? Men var verkligen sexan, The Monikers låt så dålig? Den svängde ju iallafall rejält. Och det gör väl i och för sig Lena PH-kopian Aniella också, fast... jättekonstigt. Sist ut kommer favoriten 1.17 Christian Walz, och jag hoppas verkligen att han går vidare, tillsammans med Brolle. Och sen skickar vi väl Sanna och The Moniker till andra chansen. Men Elisabeth Andreassens Lars Wallin-klänning ser iallafall fin ut. Tillsammans med Sannas skor.
En man har försökt ta sig in hos Mona Sahlin, polisen eftersöker nu en mörkklädd man...
Spännade; Lindex har gått från klarhet till klarhet, nu ska de samarbeta med stylisten Rachel Zoe (och spännande för oss som följer de sporadiska avsnitt av serien The Rachel Zoe Project som sänds då och då i svensk Tv, så är hon nu höggravid), som ska styla kedjans vårkollektion. Dessutom samarbetar Marimekko med Converse, mer sånt!
Ikväll blir det melodifestivalkväll med vännerna, och jag tänker försöka ge mig på att baka pizza, får väl se hur det går, och till efterrätt, på begäran; chokladfondant.
Lite sent, men någon kanske har missat att gitarrlegenden Gary Moore avled häromdagen.
Nu är tågbiljetterna till Stockholmsresan beställda, tips på annorlunda shopping och sightseeing är fortfarande välkomna.
Fotbollsklubben Örgryte har gått i konkurs, och flyttas därmed också ned till division ett.
Snabba ryck för Let´s danceaktuella Figge Norling, som redan hunnit få barn ihop med, och planerar bröllop med Lo Kauppi! Kan inte ha varit mer än något år sedan han var gift med Tova Magnusson Norling? Förresten var det Andreas Weise som otippat åkte ur gårdagens program, nu borde det väl ändå snart vara Pascalidous eller Frank Anderssons tur att ryka?
Och Glenn Hyséns nya tandsköterska säger att Hyséns ex-fru ringer henne på nätterna, men det vill inte ex-fru Hysén, som enligt tidningarna dessutom vägrar skriva på skilsmässopapprena, kännas vid. Ja, jag undrar jag, och framförallt undrar jag vad de har att vinna på att dela allt med kvällsdrakarna?
Hur krisig är egentligen Pontus Kåmarks ekonomi som får honom att ena veckan göra spelreklam iklädd kvinnokläder, och andra som lättklädd hårdrockare. Eller börjar han tycka att han kommer för långt bort från rampljuset?
Dagens té-tips; har ni provat Pukkas téer? jättegoda, finns på hälsokosten, både betydligt godare och billigare än Kusmis téer, och nästan lika snygga förpackningar.
Och så var det schlagerdags igen, och efter en snabb genomlyssning av kvällens bidrag låter mitt omdöme såhär: Först ut Brolle, och Brolle är ju Brolle, och honom ska man ju både se och höra för att det ska bli så bra som möjligt. Klippet som svt.se förhandsvisar kanske inte var den bästa delen av låten dock. Loreen kommer sen, och det vet jag inte alls vad jag ska säga om, men de som sagt att det låter Toni Braxton sätter huvudet rätt på spiken, fast med lite etnoinfluenser, nog ingenting som tilltalar mellopubliken. Nummer tre ut är Babsan och hans/hennes spenjorer, och ja, pust... Hoppar snabbt över till nummer fyra som är Elisabeth Andreassen, och jösses så pompöst tråkigt! Nummer fem sen är Sanna Nielsen på snurrplatta och Evighetkopia, och det funkade ju sist så varför inte? Men var verkligen sexan, The Monikers låt så dålig? Den svängde ju iallafall rejält. Och det gör väl i och för sig Lena PH-kopian Aniella också, fast... jättekonstigt. Sist ut kommer favoriten 1.17 Christian Walz, och jag hoppas verkligen att han går vidare, tillsammans med Brolle. Och sen skickar vi väl Sanna och The Moniker till andra chansen. Men Elisabeth Andreassens Lars Wallin-klänning ser iallafall fin ut. Tillsammans med Sannas skor.
En man har försökt ta sig in hos Mona Sahlin, polisen eftersöker nu en mörkklädd man...
Spännade; Lindex har gått från klarhet till klarhet, nu ska de samarbeta med stylisten Rachel Zoe (och spännande för oss som följer de sporadiska avsnitt av serien The Rachel Zoe Project som sänds då och då i svensk Tv, så är hon nu höggravid), som ska styla kedjans vårkollektion. Dessutom samarbetar Marimekko med Converse, mer sånt!
Ikväll blir det melodifestivalkväll med vännerna, och jag tänker försöka ge mig på att baka pizza, får väl se hur det går, och till efterrätt, på begäran; chokladfondant.
söndag 6 februari 2011
Lite synd är det allt att man nu ska plocka bort de inristningar man har hittat inuti Lennart Johanssons pokal. Det började med att det gick rykten om att budskapet "Bajen forever" var inristat inuti pokalen, men eftersom pokalmakaren var död kunde man inte fråga honom utan då gick uppdraget till landslagsläkaren Magnus Forssblad att han skulle göra en titthålsoperation för att undersöka om det verkligen var så. Under operationen såg man att det stod "Djurgården är bäst" i pokalen, det blev för mycket och det bestämdes att pokalen skulle delas, då hittade man fler inskriptioner, bland annat namnen på pokalmakarens familj, och också "Heja Bajen", inskriptioner som nu ska slipas bort. Tråkmånsar.
Att Danny gick direkt till Globenfinal i Melodifestivalen var väl inte så överraskande, men Swingflys Teddybearstolkning var väl ändå lite otippat? Han den där killen med Jesuskomplex, som sjöng sticket, har inte han varit med i Idol? Och så Jenny Silver och Pernilla Andersson, de bidrag som jag tyckte var bäst kom iallafall till andra chansen. Och programledarna var inte så dåliga trots allt, till och med Marie Serneholt var ganska nedtonad. Största rubrikerna är om den miss som gjorde att man hoppade över ett moment och avslöjade båda andra chansen-deltagarna på en och samma gång. Humorinslagen i samband med artistgenomgångarna var väl lite roligt till och från, Peter Stormares insats förstod jag mig inte alls på. Men det kanske det är andra som gör.
Nu har SVT.s korrespondent Bert Sundström som rövades bort, och misshandlades, i Egypten, väckts upp ur sin nedsövning och har kunnat kommentera händelsen. Enligt läkarna på sjukhuset där han ligger kommer han inte få några bestående skador.
På något fördomsfullt sätt känns det inte jätteöverraskande att en Sverigedemokratisk riksdagsman i natt suttit i polisens fyllecell efter att ha slagit sönder ex-flickvännens hem.
Igår var det Berlusconi som hyllade Mubarak, idag är det Dick Cheney och Tony Blair som menar att Egyptenledaren är en bra kille. Det verkar inte som att Egyptierna håller med dem.
Okej, det blev ingen vidare storm i går, men nu gör SMHI ett nytt försök och lovar/hotar med stormbyar idag istället. Vi får väl se.
Ajöken!
Etiketter:
Egypten,
Fotboll,
Melodifestival,
Pokaloperation,
Politiker
fredag 4 februari 2011
Journalister
Lustigt att den äldre damen som uttalar sig i Tv Halland angående någon ny modell för mathanteringen i äldrevården i Varberg ger sina vårdgivare ett stort A... Vet inte riktigt om det var en komplimang...?
Nu är det journalisterna som ligger risigt till i Egypten. Svt.s reporter Bert Sundström rövades i torsdags bort och misshandlades svårt i landet. Om jag skulle gissa vilt så borde det vara regeringssidan som rövade bort honom, jag kan inte se hur motståndarsidan skulle kunna vinna på att jaga ut media ur landet, de borde ju vilja att informationen om situationen i landet kommer fram till omvärlden. Sundströms läge sägs vara allvarligt men stabilt.
Nu tänker jornalisten Bo Holmström (ni vet han med "lägg ut") äntligen gå i pension, tycker det har verkat som att det har varit dags ett ganska bra tag redan.
Vaccinationen mot HPV-viruset som kan orsaka livmoderhalscancer, som erbjuds unga kvinnor, har inte varit den succé man kanske räknat med. Men nu har man forskat sig fram till att vaccinet även kan användas till att vaccinera män mot bland annat kondylom och även vissa cancerformer. Så nu vill man att vaccinet ska bli en del av det allmäna vaccinationsprogrammet. Såklart, när även männen kan få del av det...
Spännande, på dn.se ställer man frågan om huruvida man kommer att följa Melodifestivalen eller ej. 63% kommer absolut inte följa evenemanget, bara 14% ska absolut se det. Skulle vara spännande att se resultatet i samma fråga i Aftonbladet/Expressen.
Oj, Kajsa Bergquist och Måns Herngren skiljer sig, det var väl ändå otippat? Och Glenn Hysén, som tydligen träffat en ny flamma, en tandsköterska (och reklamfilmsstatist) från Stockholm, som gärna verkar vilja tala ut om relationen i media (jakten på 15 minutes of Fame fortsätter). Hysén själv verkar lite mer försiktig. Han tänker iallafall inte flytta till Stockholm.
Så tacksam över att det finns vaktmästare som skottar utanför så att jag slipper göra det själv. Just nu hade det väl varit okej, men tidigare i vinter när det kommit metervis (nåja) med snö, då har det verkligen varit fantastiskt att komma ut på morgonen och det redan varit skottat och grusat.
Vill Socialdemokraterna verkligen ha Tomas Östros som partiledare? Eller Sven-Erik Österberg för den delen? Tycker de kanske att Mona Sahlins karisma var så det räckte för flera år framöver?
Nu är de nya körledarna i "Körslaget" färdiga; Andreas Johnson (Järvsö), Gabriel Forss (Katrineholm, känns inte det lite fuskigt, med en riktig körledare? Fast å andra sidan så var väl Caroline af Ugglas med förra året?), Jakob Samuel (Sjöbo), Jasmine Kara (Örebro), Ann-Louise Hansson (Kristianstad), Casper Jarnebrink (Partille), och så favoriten Lisa Miskowsky (Umeå). Kan ju bli riktigt bra.
Och just precis nu fick vi reda på att Lena Nyman gått bort, dött alltså. Men visste ni att hon bara var 66 år gammal?!
Varit inne och tjuvlyssnat på Melodifestivalbidragen i Luleå (och ja, det går att spola förbi Elsa Billgren som är högljudd SVT på webben-programledare). Dilba är först ut, jättetråkig electropop helt enkelt, inget vinnarbidrag. Nästa ut är Swingfly boomchickabomckickabombombom i hip hop-tappning, med kids som springer runt med trummor runt honom. Kan aldrig tänka mig att det tilltalar schlagerpubliken. Jenny Silver är nummer tre, och nog lät det ABBA allt, ja varför inte, riktigt svängigt ju, men ska hon verkligen ha de kläderna? Nummer fyra på banan är web-vinnaren Jonas Matsson som kanske kan tävla med Danny om småtjejernas gunst, låten... Oj då! Ska Matsson fortsätta sin artistkarriär kanske han ska fundera på om han verkligen ska fortsätta springa runt samtidigt som han sjunger, det lät... inte så jättebra. Sen som nummer fem kommer Le Kid, med en sångerska som ser ut precis som Elsa Billgren fast kortare, låten låter lite Lili och Susie, och det tilltalar ju alltid några. Rasmus Wiberg heter killen som uppträder som nummer sex på lördag och vad ska man säga? Kanske att låten hade kunnat vara bra, kanske att man skulle ha satsat på en annan artist? Sen kommer min favorit Pernilla Andersson som nummer sju och lyckligtvis blev det ingen besvikelse. Så om inte Danny, som är sist ut, är en jättehöjdare så blir Pernilla Andersson vinnare på lördag. Och det vet jag faktiskt inte hur hans bidrag låter, för nu verkar mitt internet lägga ner, så det får bli en cliffhanger till i morgon.
Adios!
Nu är det journalisterna som ligger risigt till i Egypten. Svt.s reporter Bert Sundström rövades i torsdags bort och misshandlades svårt i landet. Om jag skulle gissa vilt så borde det vara regeringssidan som rövade bort honom, jag kan inte se hur motståndarsidan skulle kunna vinna på att jaga ut media ur landet, de borde ju vilja att informationen om situationen i landet kommer fram till omvärlden. Sundströms läge sägs vara allvarligt men stabilt.
Nu tänker jornalisten Bo Holmström (ni vet han med "lägg ut") äntligen gå i pension, tycker det har verkat som att det har varit dags ett ganska bra tag redan.
Vaccinationen mot HPV-viruset som kan orsaka livmoderhalscancer, som erbjuds unga kvinnor, har inte varit den succé man kanske räknat med. Men nu har man forskat sig fram till att vaccinet även kan användas till att vaccinera män mot bland annat kondylom och även vissa cancerformer. Så nu vill man att vaccinet ska bli en del av det allmäna vaccinationsprogrammet. Såklart, när även männen kan få del av det...
Spännande, på dn.se ställer man frågan om huruvida man kommer att följa Melodifestivalen eller ej. 63% kommer absolut inte följa evenemanget, bara 14% ska absolut se det. Skulle vara spännande att se resultatet i samma fråga i Aftonbladet/Expressen.
Oj, Kajsa Bergquist och Måns Herngren skiljer sig, det var väl ändå otippat? Och Glenn Hysén, som tydligen träffat en ny flamma, en tandsköterska (och reklamfilmsstatist) från Stockholm, som gärna verkar vilja tala ut om relationen i media (jakten på 15 minutes of Fame fortsätter). Hysén själv verkar lite mer försiktig. Han tänker iallafall inte flytta till Stockholm.
Så tacksam över att det finns vaktmästare som skottar utanför så att jag slipper göra det själv. Just nu hade det väl varit okej, men tidigare i vinter när det kommit metervis (nåja) med snö, då har det verkligen varit fantastiskt att komma ut på morgonen och det redan varit skottat och grusat.
Vill Socialdemokraterna verkligen ha Tomas Östros som partiledare? Eller Sven-Erik Österberg för den delen? Tycker de kanske att Mona Sahlins karisma var så det räckte för flera år framöver?
Nu är de nya körledarna i "Körslaget" färdiga; Andreas Johnson (Järvsö), Gabriel Forss (Katrineholm, känns inte det lite fuskigt, med en riktig körledare? Fast å andra sidan så var väl Caroline af Ugglas med förra året?), Jakob Samuel (Sjöbo), Jasmine Kara (Örebro), Ann-Louise Hansson (Kristianstad), Casper Jarnebrink (Partille), och så favoriten Lisa Miskowsky (Umeå). Kan ju bli riktigt bra.
Och just precis nu fick vi reda på att Lena Nyman gått bort, dött alltså. Men visste ni att hon bara var 66 år gammal?!
Varit inne och tjuvlyssnat på Melodifestivalbidragen i Luleå (och ja, det går att spola förbi Elsa Billgren som är högljudd SVT på webben-programledare). Dilba är först ut, jättetråkig electropop helt enkelt, inget vinnarbidrag. Nästa ut är Swingfly boomchickabomckickabombombom i hip hop-tappning, med kids som springer runt med trummor runt honom. Kan aldrig tänka mig att det tilltalar schlagerpubliken. Jenny Silver är nummer tre, och nog lät det ABBA allt, ja varför inte, riktigt svängigt ju, men ska hon verkligen ha de kläderna? Nummer fyra på banan är web-vinnaren Jonas Matsson som kanske kan tävla med Danny om småtjejernas gunst, låten... Oj då! Ska Matsson fortsätta sin artistkarriär kanske han ska fundera på om han verkligen ska fortsätta springa runt samtidigt som han sjunger, det lät... inte så jättebra. Sen som nummer fem kommer Le Kid, med en sångerska som ser ut precis som Elsa Billgren fast kortare, låten låter lite Lili och Susie, och det tilltalar ju alltid några. Rasmus Wiberg heter killen som uppträder som nummer sex på lördag och vad ska man säga? Kanske att låten hade kunnat vara bra, kanske att man skulle ha satsat på en annan artist? Sen kommer min favorit Pernilla Andersson som nummer sju och lyckligtvis blev det ingen besvikelse. Så om inte Danny, som är sist ut, är en jättehöjdare så blir Pernilla Andersson vinnare på lördag. Och det vet jag faktiskt inte hur hans bidrag låter, för nu verkar mitt internet lägga ner, så det får bli en cliffhanger till i morgon.
Adios!
Etiketter:
Egypten,
Kändisdöd,
Kändisliv,
Media,
Melodifestival,
Politiker,
TV,
Vaccinering,
Äldrevård
tisdag 18 januari 2011
Galatime
Januari är galamånad. Och igår var det dags för två av de stora galorna. Samtidigt. Idrottsgalan på SVT och Grammisgalan, bara för dem som var där. Men det är ändå ingen risk att vi lär missa vad som hände, allt står i dagens tidningar. Idrottsgalan igår hade hastigt och lustigt blivit skidgala, och framförallt herrstafettgala. Men de gör sig ju så bra i TV. Men varför i all världen gick inget pris till Robin Söderling? Och på tal om Robin, så gjorde sig Robin Paulsson riktigt bra som galavärd. Men inte lika bra som Robyn gjorde som grammisvinnare, som fick ta emot fyra priser på gårdagens gala. Håkan Hellström fick bara tre. Eva Dahlgren gjorde tydligen (självklart) ett bra jobb som galavärd II, för musikgalan. Gårdagens frågetecken löd; Var Jerringpristagaren Alshammar verkligen nöjd med, ibland alltför pratglade, och dansande, Hans Krunak som stand-in? Och visste inte Björn Ferry att han skulle bli pappa innan armbrytarfrun (väldigt tidigt) talade om det för hela svenska folket i TV?! Och har man verkligen så svårt att få tag på prisutdelare att man behövde anlita SIBA-chefen Fabian Bengtsson (ni vet han som kidnappades), vad hade han med idrott att göra? Modevinkeln på kvällen visade att alternativt, och knall- lite mattröda läppar verkar vara det senaste för tjejerna både i idrotts- och musikvärlden. På herrfronten verkade (tyvärr) mustasch, hatt och fluga vara flugan.
Upplopp i Rosengård i natt. Uppbrända bilar och avfyrande av raketer mot poliser och förbipasserande bilar. Suck, så tjatigt. Idioter!
Ännu en vinst för Sverige i Handbolls-VM!
Tillståndet för USA-kongressledamoten Gabrielle Giffords som sköts i huvudet under ett attentat vid ett politiskt möte för någon vecka sedan, har försämrats.
Nu är lilla prinsessan Madeleine tydligen ihop med någon inne-finansman från USA, vars mamma tydligen har haft ihop det med Prins Charles en gång i tiden. Han är lik någon av hennes (Maddes) ex. Och lik Jonas Berggren i Ace of Base!
Enligt nya rykten i Tyska tidningen Focus var Olof Palmes mördare en jugoslavisk torped, och finns nu i Zagreb.
Nu ska jag gå och byta tvättid, så spännande kan det vara att leva mitt liv.
Tjing
Upplopp i Rosengård i natt. Uppbrända bilar och avfyrande av raketer mot poliser och förbipasserande bilar. Suck, så tjatigt. Idioter!
Ännu en vinst för Sverige i Handbolls-VM!
Tillståndet för USA-kongressledamoten Gabrielle Giffords som sköts i huvudet under ett attentat vid ett politiskt möte för någon vecka sedan, har försämrats.
Nu är lilla prinsessan Madeleine tydligen ihop med någon inne-finansman från USA, vars mamma tydligen har haft ihop det med Prins Charles en gång i tiden. Han är lik någon av hennes (Maddes) ex. Och lik Jonas Berggren i Ace of Base!
Enligt nya rykten i Tyska tidningen Focus var Olof Palmes mördare en jugoslavisk torped, och finns nu i Zagreb.
Nu ska jag gå och byta tvättid, så spännande kan det vara att leva mitt liv.
Tjing
Etiketter:
Grammisgala,
Idrottsgala,
Kungligt,
Mode,
Musik,
Politiker,
Rosengård
lördag 13 november 2010
SJ, SJ, gamle vän
SJ har tydligen ändrat sina tidtabeller hux och flux, så då skickar de ett mail där de ber en ringa och boka om sina biljetter. Men de vill ju inte svara, men jag har iallafall dykt från plats 30 till 9 nu. Och nu verkar batteriet i telefonen tryta så de får snabba sig nu. Tuut - tuut, nu var det ordnat, säga vad man vill, men när det gäller såhär enkla saker, som de dessutom har orsakat, så är de verkligen serviceminded.
Carola Häggkvist var ju på besök hos Skavlan igår. Jag kan undra om hon var ironisk, eller om hon verkligen menade, det lät faktiskt som att hon menade det. I samband med att det var tal om huruvida hon var diva eller inte. Hon svarade att hon för ett tag sedan varit inne i en underklädesaffär och butiksbiträdet frågade om hon skulle köra ut de övriga kunderna och låsa affären så att Carola fick handla själv. Men Carola svarar att det behövdes inte, och menar då att "då är man ju ingen diva"...
Och så ett boktips på det. Eller närapå en varning för dem som läst hans tidigare böcker; Kjell Eriksson - Öppen grav. Kriminalroman, sista boken i serien om Ann Lindell. Men oj vilken besvikelse, så många lösa trådar som inte vävs ihop, och inte alls ett sådant slut man hoppats på. Ska ni läsa hans böcker så sluta i mitten av serien, då är de verkligen läsvärda, men utan att säga alltför mycket; när Edvard försvinner så försvinner även spänningen och känslan. Nu funderar jag på att släppa deckarträsket för ett tag, kanske lite Bob Hansson?
Socialdemokraterna sitter verkligen inte still i båten just nu. Pariledningen har ställt sina platser till förfogande. Experterna tror på en ny partiledare, själv vet jag inte, kan det vara ett enkelt tricks bara för att visa att man gör något, och att bevisa att Mona Sahlin verkligen har stöd från partiet? Eller så blir det helt enkelt en nystart, med ny ledning; Mikael Damberg, Jytte Guteland, Ibraham Baylan, Veronika Palm, Ardalan Shekarabi, Anna Johansson, Luciano Astudillo och Ilija Batljan. Nu verkar det som att extrakongressen kan bli av redan i februari.
Nu bekräftar Camilla Henemark att hon har haft ett förhållande med kungen. I den situation hon befinner sig i just nu, utanför rampljuset och med ekonomiska problem, så har hon väl en hel del publicitet att vinna på sina uttalanden. Just nu.
Janne Andersson får sparken som tränare från Örgryte. De säger att det är på grund av ekonomiska skäl, men jag vet inte jag. Det har ju inte gått så bra för lagen som Janne tränat de senaste åren. Tyvärr!
En av mammorna till ungdomarna i "Ung & bortskämd" anmäler SVT till Gransknngenämnden (Myndigheten för radio och tv) eftersom hon tycker att de har framställt henne på fel sätt, och att det var de som sa att hon skulle diska och städa åt son dotter, något som hon menar att hon nästan aldrig gör i vanliga fall. Kan det vara så att anmälan beror på att det var hennes dotter som åkte ur programmet först? För med tanke på programmets namn, så kan det väl inte ha kommit som någon direkt överraskning vilken vinkeln skulle vara? Några andra av seriens medverkanden var med i veckans "Debatt", och kunde inte överhuvudtaget förstå folks upprördhet över deras agerande. De menar helt enkelt att det handlar om kärlek till barnen, och att man nu för tiden inte behöver kunna städa och diska, det kan man anställa folk till. De var väldigt övertygande dessutom, det var till och med så att jag satt och höll med dem för ett ögonblick. För det kanske är så, att om man har väldigt gott om pengar så kanske det inte finns någon anledning att inte skämma bort sina barn omåttligt, eller att se till att de är rustade för den riktiga verkligheten, de kanske inte kommer att behöva vistas i den? Det kanske är privilegium som inte alls kommer att straffa sig senare i livet att kunna ägna sig åt annat än städ och disk. Just nu skulle jag inte ha något alls emot att någon kom och diskade och städade åt mig. Fast jo, det skulle jag nog inte vilja, men en diskmaskin kanske?
För övrigt ska jag nog tillbringa helgen i soffan tillsammans med min dunderförkylning, ömsom varm, ömsom kall.
Ajöken
Carola Häggkvist var ju på besök hos Skavlan igår. Jag kan undra om hon var ironisk, eller om hon verkligen menade, det lät faktiskt som att hon menade det. I samband med att det var tal om huruvida hon var diva eller inte. Hon svarade att hon för ett tag sedan varit inne i en underklädesaffär och butiksbiträdet frågade om hon skulle köra ut de övriga kunderna och låsa affären så att Carola fick handla själv. Men Carola svarar att det behövdes inte, och menar då att "då är man ju ingen diva"...
Och så ett boktips på det. Eller närapå en varning för dem som läst hans tidigare böcker; Kjell Eriksson - Öppen grav. Kriminalroman, sista boken i serien om Ann Lindell. Men oj vilken besvikelse, så många lösa trådar som inte vävs ihop, och inte alls ett sådant slut man hoppats på. Ska ni läsa hans böcker så sluta i mitten av serien, då är de verkligen läsvärda, men utan att säga alltför mycket; när Edvard försvinner så försvinner även spänningen och känslan. Nu funderar jag på att släppa deckarträsket för ett tag, kanske lite Bob Hansson?
Socialdemokraterna sitter verkligen inte still i båten just nu. Pariledningen har ställt sina platser till förfogande. Experterna tror på en ny partiledare, själv vet jag inte, kan det vara ett enkelt tricks bara för att visa att man gör något, och att bevisa att Mona Sahlin verkligen har stöd från partiet? Eller så blir det helt enkelt en nystart, med ny ledning; Mikael Damberg, Jytte Guteland, Ibraham Baylan, Veronika Palm, Ardalan Shekarabi, Anna Johansson, Luciano Astudillo och Ilija Batljan. Nu verkar det som att extrakongressen kan bli av redan i februari.
Nu bekräftar Camilla Henemark att hon har haft ett förhållande med kungen. I den situation hon befinner sig i just nu, utanför rampljuset och med ekonomiska problem, så har hon väl en hel del publicitet att vinna på sina uttalanden. Just nu.
Janne Andersson får sparken som tränare från Örgryte. De säger att det är på grund av ekonomiska skäl, men jag vet inte jag. Det har ju inte gått så bra för lagen som Janne tränat de senaste åren. Tyvärr!
En av mammorna till ungdomarna i "Ung & bortskämd" anmäler SVT till Gransknngenämnden (Myndigheten för radio och tv) eftersom hon tycker att de har framställt henne på fel sätt, och att det var de som sa att hon skulle diska och städa åt son dotter, något som hon menar att hon nästan aldrig gör i vanliga fall. Kan det vara så att anmälan beror på att det var hennes dotter som åkte ur programmet först? För med tanke på programmets namn, så kan det väl inte ha kommit som någon direkt överraskning vilken vinkeln skulle vara? Några andra av seriens medverkanden var med i veckans "Debatt", och kunde inte överhuvudtaget förstå folks upprördhet över deras agerande. De menar helt enkelt att det handlar om kärlek till barnen, och att man nu för tiden inte behöver kunna städa och diska, det kan man anställa folk till. De var väldigt övertygande dessutom, det var till och med så att jag satt och höll med dem för ett ögonblick. För det kanske är så, att om man har väldigt gott om pengar så kanske det inte finns någon anledning att inte skämma bort sina barn omåttligt, eller att se till att de är rustade för den riktiga verkligheten, de kanske inte kommer att behöva vistas i den? Det kanske är privilegium som inte alls kommer att straffa sig senare i livet att kunna ägna sig åt annat än städ och disk. Just nu skulle jag inte ha något alls emot att någon kom och diskade och städade åt mig. Fast jo, det skulle jag nog inte vilja, men en diskmaskin kanske?
För övrigt ska jag nog tillbringa helgen i soffan tillsammans med min dunderförkylning, ömsom varm, ömsom kall.
Ajöken
söndag 31 oktober 2010
Glad Halloween
Det blev inga sprängningar igår, varken i Göteborg eller i USA. I Göteborg har man gripit fyra "familjefäder" (varför måste man skriva ut att de var familjefäder, menar man att det innebär att det är mindre sannorlikt att det är de som bombhotat?), kanske var det helt enkelt ett gäng män som ville slippa falkmassorna såhär en lönehelg. I Jemen har man anhållit en kvinna för att ha försökt skicka sprängmedel till synagogor i USA. Däremot har det varit bombdåd i centrala Istanbul.
Själv var jag i Varberg igår, själv i Hunnestad på L Home (se blogg-länkarna här till höger), å vad mycket fina saker det finns, blev en liten ängel till slut, sen in till staden och trängas med massorna. Hemkommen på kvällen blev det glöggpremiär (Blossas Vinter 06 - enbär och lingon från samlingskollektionen), med pepparkaka och mögelost, och sparris, ingen jättelyckad kombo...
Inte märkte jag av någon extra timme, och inte har jag hittills märkt av att det är Halloween idag, hoppas inte det kommer några barn och ska ha godis, jag har ju bara choklad som jag ska baka med och nötter hemma, och jag vet att frukt är godis, men frukten är ju så dyr nu för tiden så den vill jag inte göra mig av med, undrar vad de egentligen hittar på om de inte får något godis?
Blir riktigt rädd när jag hör om Tea Party-rörelsen i USA, en extremkonservativ rörelse som kan vara på väg mot Vita huset med Sarah Palin i spetsen. De vill ha en minskad statsapparat där var och en ska få sköta sig själv utan sjukvårdsreformer och socialförsäkringssystem, de tror inte heller på att klimatet är hotat, däremot ser de invandrare, abort, homoäktenskap, och en svart man som president, som ett hot.
Daniel åkte ur Idol i fredags, det var väl ändå jättedumt, han var ju riktigt bra.
Sofia Arkelsten, vet inte riktigt hur hon har tänkt. Skumma lägenhetsaffärer, sponsrade resor och lånade bilar. Kanske borde tänka sig för lite om man tänker satsa på att bli topp-politiker. Men det är väl ändå inte någon som längre tror att den svenska politiken är fri från mygel och mutor?
Idag är jag arg på: Förra helgen var det tre inbrott i samhället, natten till igår ett nytt, att man till och med här ska behöva vara rädd att gå hemifrån för att det finns risk att man kommer hem till en sönderröjd lägenhet. Det är absolut inget nytt under solen, men jag blir bara så arg.
Här är de, 45 år senare; Oprah Winfrey har samlat hela familjen von Trapp från Sound of Music.
Nu ska jag baka till torsdagens målarkurs, det senaste i baksvängen är tydligen Cake pops - klubbor med kakor på, meneeh, det känns lite väl ambitiöst, det får nog bli äppelkaksmuffins och kokoskakor med mintchoklad, kanske doppade i nougat.
Och idag MÅSTE Halmstad vinna mot Helsingborg!!
Själv var jag i Varberg igår, själv i Hunnestad på L Home (se blogg-länkarna här till höger), å vad mycket fina saker det finns, blev en liten ängel till slut, sen in till staden och trängas med massorna. Hemkommen på kvällen blev det glöggpremiär (Blossas Vinter 06 - enbär och lingon från samlingskollektionen), med pepparkaka och mögelost, och sparris, ingen jättelyckad kombo...
Inte märkte jag av någon extra timme, och inte har jag hittills märkt av att det är Halloween idag, hoppas inte det kommer några barn och ska ha godis, jag har ju bara choklad som jag ska baka med och nötter hemma, och jag vet att frukt är godis, men frukten är ju så dyr nu för tiden så den vill jag inte göra mig av med, undrar vad de egentligen hittar på om de inte får något godis?
Blir riktigt rädd när jag hör om Tea Party-rörelsen i USA, en extremkonservativ rörelse som kan vara på väg mot Vita huset med Sarah Palin i spetsen. De vill ha en minskad statsapparat där var och en ska få sköta sig själv utan sjukvårdsreformer och socialförsäkringssystem, de tror inte heller på att klimatet är hotat, däremot ser de invandrare, abort, homoäktenskap, och en svart man som president, som ett hot.
Daniel åkte ur Idol i fredags, det var väl ändå jättedumt, han var ju riktigt bra.
Sofia Arkelsten, vet inte riktigt hur hon har tänkt. Skumma lägenhetsaffärer, sponsrade resor och lånade bilar. Kanske borde tänka sig för lite om man tänker satsa på att bli topp-politiker. Men det är väl ändå inte någon som längre tror att den svenska politiken är fri från mygel och mutor?
Idag är jag arg på: Förra helgen var det tre inbrott i samhället, natten till igår ett nytt, att man till och med här ska behöva vara rädd att gå hemifrån för att det finns risk att man kommer hem till en sönderröjd lägenhet. Det är absolut inget nytt under solen, men jag blir bara så arg.
Här är de, 45 år senare; Oprah Winfrey har samlat hela familjen von Trapp från Sound of Music.
Nu ska jag baka till torsdagens målarkurs, det senaste i baksvängen är tydligen Cake pops - klubbor med kakor på, meneeh, det känns lite väl ambitiöst, det får nog bli äppelkaksmuffins och kokoskakor med mintchoklad, kanske doppade i nougat.
Och idag MÅSTE Halmstad vinna mot Helsingborg!!
måndag 11 oktober 2010
Glampolitik?
Jaha, regissören Jasenko Selimovic (före detta konstnärlig ledare på Göteborgs stadsteater, nu chef för SRs Radioteater, ni känner säkert igen honom när ni ser honom) blir ny statssekreterare hos nye integrationsministern Erik Ullenhag (känns inte det lite typiskt på något sätt, att Ullenhag, om han själv fått välja, ville ha med lite glammig (?!) kulturelit i sitt departement? Han känns lite som den typen, lite som Leif Pagrotsky).
Soulprofilen Solomon Burke, 70, (Everybody needs Somebody to Love, Cry to Me) är död, han avled ombord på ett flygplan på väg till Amsterdam där han skulle uppträda, orsaken till dödsfallet är ännu inte klarlagd, men får jag gissa (på ett sådär icke-dömande Anna Skipper-sätt) så skulle jag tro att hans kroppshydda kan ha haft något med saken att göra. Möjligen kan det faktum att han har 21 barn och 90 barnbarn också ha tagit knäcken på honom?
Borrhålet ner till de instängda gruvarbetarna i Chile är nu klart, nu gäller det bara (!) att få upp dem (innan allt rasar).
Idag är jag arg på: Nu är de igång igen, har de förresten erkänt, djurrättsaktivisterna, kan de verkligen vara så dumma att de tror att de gör minkarna en tjänst när de släpper ut dem? DE KLARAR SIG INTE UTE I DET VILDA, dessutom FÖRSTÖR DE FÖR, OCH ÄTER UPP ANDRA DJUR! Fattar ni inte det? Och minkfarmsägarna blir visserligen ledsna, men de har ju minkarna försäkrade, så de köper ju bara in nya minkar (iallafall enligt den drabbade minkfarmsägaren i Vaggeryd) så de innebär ju ingen större förlust för minkfarmarna. De som drabbas mest är ju DJUREN, fattar ni inte det?! (Men det finns naturligtvis undantag)
19-åringen (hette han Rasmus?) som försvann efter en fest på Hisingen i Göteborg för två veckor sedan, har nu hittats död i Göteborgs fiskehamn. Polisen misstänker inget brott.
Skolverket har föreslagit att man i den nya läroplanen ska likställa de fem stora världsreligionerna, och inte, som nu, ge kristendomen särställning. Folkpartiet (och inte KD som man kanske skulle tro annars) säger nej till detta, och menar att kristendomen har så stor del i det svenska samhällets uppbygnad och historia att man inte kan ta bort tyngdpunkten på den. Visserligen är Sverige (i alla fall i teorin) ett sekulariserat samhället, men å andra sidan kan Björklund faktiskt ha lite rätti det han säger. För att förstå Sveriges uppbygnad och historia, så måste man nog sätta sig in mer i kristendomen än i de andra religionerna. Å tredje sidan kanske det skulle grundlägga en större förståelse och acceptans av andra kulturer och religioner om inte kristendomen i skolan sågs som den första och största? Huruvida det var rätt eller fel av Björklund att sätta sig upp mot Skolverkets förslag kan man däremot diskutera, dock inte jag, här och nu.
Idag var det premiär för älgjakten här, i min del av världen. Och visst är det väl så att det måste jagas för att hålla älg- och rådjurs- och vildsvins- och allt vad det nu är- stammen nere. Men inte är det väl någon som tror på att jägarna bara jagar för att vara goda viltvårdare, och för den härliga kamratskapen och närheten till naturen, visst är det väl så att de tycker det är kul när det pangar, och att de får status efter hur många taggar de har på väggen därhemma. I alla fall är det så det fungerar här, i min del av världen. Själv erkänner jag villigt att jag inte för allt smör i Småland skulle kunna vara med på en älgjakt, alldeles för blödig, tror förresten inte jag hade haft tålamod heller.
Detta tyckte jag var årets (okej, nu tar jag väl i lite) prestation av polisväsendet. Den gotländske polisen som rimmar ihop en händelserapport kring omhändertagandet av en kille på fyllan. Fram för mer rim i byråkratin!
Nobelsfredspristagaren, Liu Xiaobos fru sitter i husarrest efter att ha träffat sin man i fängelset och delgett honom nyheten om priset, nu får hon inte uttala sig till media eller träffa sina vänner. Nu är Vickan och Daniel på besök i Kina, visar upp sig på bilder från Kinasiska muren och så. Olika falla ödets lotter.
Oj då! Dammen som läckt ut giftig massa, och nu riskerar att rasa, i Ungern, är bygd direkt på lergrund, och orsaken till att muren spricker är att den glider! Japp... hur tänkte man här?!
Jag har sagt det förut, Nord-Korea, visst är det gräsligt grymt (se framförallt bild 9 och 11 och videon)?
Nu ger jag mig in i dimman för att hämta posten, ikväll Yoga
Soulprofilen Solomon Burke, 70, (Everybody needs Somebody to Love, Cry to Me) är död, han avled ombord på ett flygplan på väg till Amsterdam där han skulle uppträda, orsaken till dödsfallet är ännu inte klarlagd, men får jag gissa (på ett sådär icke-dömande Anna Skipper-sätt) så skulle jag tro att hans kroppshydda kan ha haft något med saken att göra. Möjligen kan det faktum att han har 21 barn och 90 barnbarn också ha tagit knäcken på honom?
Borrhålet ner till de instängda gruvarbetarna i Chile är nu klart, nu gäller det bara (!) att få upp dem (innan allt rasar).
Idag är jag arg på: Nu är de igång igen, har de förresten erkänt, djurrättsaktivisterna, kan de verkligen vara så dumma att de tror att de gör minkarna en tjänst när de släpper ut dem? DE KLARAR SIG INTE UTE I DET VILDA, dessutom FÖRSTÖR DE FÖR, OCH ÄTER UPP ANDRA DJUR! Fattar ni inte det? Och minkfarmsägarna blir visserligen ledsna, men de har ju minkarna försäkrade, så de köper ju bara in nya minkar (iallafall enligt den drabbade minkfarmsägaren i Vaggeryd) så de innebär ju ingen större förlust för minkfarmarna. De som drabbas mest är ju DJUREN, fattar ni inte det?! (Men det finns naturligtvis undantag)
19-åringen (hette han Rasmus?) som försvann efter en fest på Hisingen i Göteborg för två veckor sedan, har nu hittats död i Göteborgs fiskehamn. Polisen misstänker inget brott.
Skolverket har föreslagit att man i den nya läroplanen ska likställa de fem stora världsreligionerna, och inte, som nu, ge kristendomen särställning. Folkpartiet (och inte KD som man kanske skulle tro annars) säger nej till detta, och menar att kristendomen har så stor del i det svenska samhällets uppbygnad och historia att man inte kan ta bort tyngdpunkten på den. Visserligen är Sverige (i alla fall i teorin) ett sekulariserat samhället, men å andra sidan kan Björklund faktiskt ha lite rätti det han säger. För att förstå Sveriges uppbygnad och historia, så måste man nog sätta sig in mer i kristendomen än i de andra religionerna. Å tredje sidan kanske det skulle grundlägga en större förståelse och acceptans av andra kulturer och religioner om inte kristendomen i skolan sågs som den första och största? Huruvida det var rätt eller fel av Björklund att sätta sig upp mot Skolverkets förslag kan man däremot diskutera, dock inte jag, här och nu.
Idag var det premiär för älgjakten här, i min del av världen. Och visst är det väl så att det måste jagas för att hålla älg- och rådjurs- och vildsvins- och allt vad det nu är- stammen nere. Men inte är det väl någon som tror på att jägarna bara jagar för att vara goda viltvårdare, och för den härliga kamratskapen och närheten till naturen, visst är det väl så att de tycker det är kul när det pangar, och att de får status efter hur många taggar de har på väggen därhemma. I alla fall är det så det fungerar här, i min del av världen. Själv erkänner jag villigt att jag inte för allt smör i Småland skulle kunna vara med på en älgjakt, alldeles för blödig, tror förresten inte jag hade haft tålamod heller.
Detta tyckte jag var årets (okej, nu tar jag väl i lite) prestation av polisväsendet. Den gotländske polisen som rimmar ihop en händelserapport kring omhändertagandet av en kille på fyllan. Fram för mer rim i byråkratin!
Nobelsfredspristagaren, Liu Xiaobos fru sitter i husarrest efter att ha träffat sin man i fängelset och delgett honom nyheten om priset, nu får hon inte uttala sig till media eller träffa sina vänner. Nu är Vickan och Daniel på besök i Kina, visar upp sig på bilder från Kinasiska muren och så. Olika falla ödets lotter.
Oj då! Dammen som läckt ut giftig massa, och nu riskerar att rasa, i Ungern, är bygd direkt på lergrund, och orsaken till att muren spricker är att den glider! Japp... hur tänkte man här?!
Jag har sagt det förut, Nord-Korea, visst är det gräsligt grymt (se framförallt bild 9 och 11 och videon)?
Nu ger jag mig in i dimman för att hämta posten, ikväll Yoga
Etiketter:
Gruvhöst,
Jakt,
Kändisdöd,
Minkfarmar,
Nobel,
Nord-Korea,
Poliser,
Politiker,
Religion,
Skolan
lördag 9 oktober 2010
Fel, fel, fel
Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén
Men jag kunde bara inte låta bli
Att visa er katten WhiskyOch så måste jag ju rätta mig själv riktigt ordentligt. Det var ju inte alls i går kväll Anders Svenssons fru skulle låta bli att föda barn, det var ju inte alls igår kväll Fotbollslandslaget skulle möta Holland. Tisdag är mitt nya bud. Förlåt mig.
Menar Laila Bagge Wahlgren att det inte var meningen att man skulle se hennes underkläder-eller-vad-det-var, i Idol igår? Nåväl, då var det ju tur att hon valde den modellen, jag trodde väl att det var cykelbyxor eller nåt, kanske inte så snyggt, men det kanske är modernt. Och så åkte Sassa ut igår. Det var nog rätt val, nästa vecka åker troligen Minnah om det inte är någon annan som gör bort sig helt. Vinner det hela gör säkert Daniel, eller möjligtvis Jay.
Det är inte bara Thomas Bodström som får maka på sig i utskotten. Nya namn är Maryam Yazdanfar (född 1980, det är det jag säger, det är nu det är dags för mig i politiken) - Civilutskottet, Håkan Juholt - Försvarsutskottet, Matilda Ernkrans - Miljö- och jordbruksutskottet, Gamle SSU-ordföranden Mikael Damberg - Utbildningsutskottet, Peter Hultqvist - konstitutionsutskottet, Morgan Johansson - som som sagt tar Bodströms plats i Justitieutskottet. Dessutom lämnar Leif Pagrotsky Kulturdepartementet för att ta större plats i riksbanksutskottet och Socialdemokraternas gruppstyrelse, och Ylva Johansson byter utskott till Arbetsmarknadsutskottet.
Inte bra, Anselmo är missnöjd med HBK-tränaren Lasse Jacobsson, och lämnar nu klubben som Bosmanfall, det vill säga gratis. Känns som att även Lasse hänger löst. Vad sägs om Michael Svensson och Tommy Jönsson/Anders Smith/Petter Hansson/Torbjörn Arvidsson som tränare till nästa säsong?
Inte bra, Anselmo är missnöjd med HBK-tränaren Lasse Jacobsson, och lämnar nu klubben som Bosmanfall, det vill säga gratis. Känns som att även Lasse hänger löst. Vad sägs om Michael Svensson och Tommy Jönsson/Anders Smith/Petter Hansson/Torbjörn Arvidsson som tränare till nästa säsong?
Nu "kräver" Barack Obama (och Dalai Lama) att Nobelfredspristagaren Liu Xiaobo släpps ur fängelset.
Lär bli dyrt för aluminiumfabriken i Ungern vars avfallsreservoar läckt ut stora mängder giftigt vatten/sörja, som lett till att hittills sju människor (och en mängd djur och växter) dött. Nu har giftet dessutom nått Donau. Totalt har 700 000 kubikmeter gift läckt ut, men nu evakueras den närmst liggande byn i rädsla för att hela dammen ska brista.
Hoppla, det har varit disco på Grand i Falkenberg, det spårade väl ur lite grann kan man väl säga. Socialtjänsten fick köra skytteltrafik för skjutsa hem ungdomar, man fick rada upp fulla kids längs ett staket, och man fick spola bort spyor från gatorna i området. Tydligen var det främst ungdomar från södra delen av länet som var värst däran, eftersom de haft förfest på bussen till Falkenberg, inne på Grand serverades ingen alkohol.
Oj då, bloggaren Kenza avslöjar nu annonsintäkterna för hennes blogg i september; 213 927 kronor! Men då har hon å andra sidan lite fler läsare (runt 100 000 i veckan) än vad min blogg har... Dessutom har jag ju inga annonser på min, men det kanske är en luckurativ idé, så det kanske man skulle börja med? Men jag tänker iallafall inte länka till henne, så det så!
Enligt Aftonbladet börjar män bli allt grinigare efter 52 års ålder. Kan det vara därför Nyamko Sabuni (41år) och hennes man (63 år) flyttat isär?
Sådär, då var Melodikrysset färdigt och ivägskickat (i mammas namn såklart, jag vill ju inte att folk ska veta att jag löser Melodikrysset!).
Trevlig fortsättning på helgen!
måndag 4 oktober 2010
Minkar och moderater
Idag är jag arg på: Är det inte alldeles överjxxligt att man på kvinnokliniken (framförallt prenatalavdelningen!) i Malmö måste ha överfallslarm, fria flyktvägar för personalen och att man till och med ska ha fått kalla in vakter som fått övermanna angripare med pepparspray, allt på grund av stor hotbild från patienternas anhöriga!
Och så blir jag arg på: idioterna som släppt ut 18 000 minkar i Skillingaryd. Är det djurrättsaktivister så visar det ju bara att de är mer intresserade av uppmärksamhet kring sig själva än om djurens väl och ve. För hur i hela världen tror de att alla dessa minkar, födda och uppväxta i fångenskap, ska klara sig ute i den vilda världen?!
Moderaternas Per Westerberg utsågs på nytt till Riksdagens Talman, men det var ett ganska jämt val mellan honom och Kent Härstedt, det verkar dessutom som att minst en röstande från de röd-gröna röstade på Westerberg (Tomas Bodström var borta från omröstningen, och en vänsterpartist missade omröstningen eftersom hon inte hunnit tillbaka från toaletten, eller om det var så att hon drack kaffe!), Socialdemokraternas Susanne Eberstein blir vice talman.
Nobelpriset i fysiologi/medicin går i år till Robert Edwards, vars forskning ligger till grund för provrörsbefruktningens/befruktning av ägg utanför kroppens, metoder.
Härom dagen stod det klart att moderaternas partisekreterare Per Schlingman avgår, nu avgår även Centerpartiets partisekreterare Anders Flanking och Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag (som ersätts av Nina Larsson), de båda senare avgår för att ägna sig åt riksdagsarbete på heltid.
Det blev 2-0-seger för HBK mot Brommapojkarna i går, kvalstrecket drar sig allt längre bort.
Och Sven-Göran Eriksson blir ny tränare för Leichester.
Nu ska jag gå och ta mig en kanelbulle såhär på kanelbullens dag. Men sen ska jag iväg på yoga, så det ska väl jämna ut det lite.
Och så blir jag arg på: idioterna som släppt ut 18 000 minkar i Skillingaryd. Är det djurrättsaktivister så visar det ju bara att de är mer intresserade av uppmärksamhet kring sig själva än om djurens väl och ve. För hur i hela världen tror de att alla dessa minkar, födda och uppväxta i fångenskap, ska klara sig ute i den vilda världen?!
Moderaternas Per Westerberg utsågs på nytt till Riksdagens Talman, men det var ett ganska jämt val mellan honom och Kent Härstedt, det verkar dessutom som att minst en röstande från de röd-gröna röstade på Westerberg (Tomas Bodström var borta från omröstningen, och en vänsterpartist missade omröstningen eftersom hon inte hunnit tillbaka från toaletten, eller om det var så att hon drack kaffe!), Socialdemokraternas Susanne Eberstein blir vice talman.
Nobelpriset i fysiologi/medicin går i år till Robert Edwards, vars forskning ligger till grund för provrörsbefruktningens/befruktning av ägg utanför kroppens, metoder.
Härom dagen stod det klart att moderaternas partisekreterare Per Schlingman avgår, nu avgår även Centerpartiets partisekreterare Anders Flanking och Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag (som ersätts av Nina Larsson), de båda senare avgår för att ägna sig åt riksdagsarbete på heltid.
Det blev 2-0-seger för HBK mot Brommapojkarna i går, kvalstrecket drar sig allt längre bort.
Och Sven-Göran Eriksson blir ny tränare för Leichester.
Nu ska jag gå och ta mig en kanelbulle såhär på kanelbullens dag. Men sen ska jag iväg på yoga, så det ska väl jämna ut det lite.
lördag 2 oktober 2010
Shine On
Tror inte jag kommer att sakna den, 50-öringen, nu går den iallafall inte längre att handla för. Det har pratats om att det istället ska införas en tvåkrona, men tycker de verkligen att vi behöver fler mynt?
Tony Curtis och Martin Ljung är döda, själv kommer jag minnas Martin Ljung framförallt för sin roll som en av bröderna Lindberg i favoriten "Äppelkriget".
Nu har SÄPO höjt säkerhetsläget för Sverige, då de anser att terrorhotet mot oss är förhöjt. Tydligen finns det ett specifikt hot från islamistiska grupperingar. Men SÄPO-chefen Anders Danielsson understryker att de absolut inte vill skrämma upp någon... al-Qaidas Usama bin Ladin sägs nu dock vara mer oroad över miljön.
Någon mer än jag som har undrat vart Björn Gustafsson (d.y.) har tagit vägen? Nu är han iallafall tillbaka, nu som skådis i Ella Lemhagens nya film.
Sofia Arkelstan ersätter Per Schlingmann som pressekreterare för Moderaterna, Schlingmann ryktas nu bli statssekreterare, själv säger han dock att han avgår av familjeskäl. Anna Kinberg-Batra (ni vet David Batras fru, hon som sa att Stockholmare är smartare än Lantisar!) blir Moderaternas nya gruppledare, en post som sägs vara ett stort steg på vägen mot att bli partiledare!
Kan undra vad som kommer hända med de poliser som jagade rånarna som körde av vägen efter rånet mot en guldsmedsaffär i Varberg, där en av rånarna avled efter olyckan och de övriga sägs vara svårt skadade. Enligt vittnen körde polisen överdrivet fort i jakten inne i stan, och riskerade att övriga trafikanter skulle kunna komma till skada.
Emma Johansson tog brons i cykel-VM i Australien nu på morgonen.
Visst är bilderna som visats från Nord-Korea i samband med utnämnandet av Kim Jong II.s son till hans trolige efterträdare, hemska. Där invånarna som intervjuas är livrädda för att säga vad de tycker, och där bilderna från hyllningscermonier för ledaren visar ruskigt drillade dansare och människor som rör sig som robotar i takt.
Kan det verkligen vara rätt att ÖB kräver att svenska officerare ska godta utlandstjänstgöring om de ska få behålla sina jobb?!
Nu funderar man i Paris på att ta bort förbudet för kvinnor att bära byxor, som funnits kvar i lagtext sedan 1799...
Fridens!
Etiketter:
Kändisar,
Kändisdöd,
Lagar,
Militärt,
Musik i Halland,
Pengar,
Politiker,
Rånarjakt,
Sekreterare,
Terrorhot
lördag 18 september 2010
Avslöjande
Såhär dan före dan så får jag väl passa på att outa mitt politiska sidval genom att ha med detta blogginlägg, som bara känns tvunget att ha med. So, here it comes folks! Tror dock inte att detta hjälper, antar att Alliansen vinner och att vi får blått styre i fyra år till. För min egen del, och som situationen ser ut just precis nu, när jag är frisk och har fast heltidsjobb, som är långt ifrån välbetalt, men ändock ser till att jag kan betala min hyra och har mat för dagen, och till och med pengar över till lite nöje, när mina släktingar är friska och klarar sig själva, för min egen del, är detta faktum om en ny period med Alliansstyre inte hela världen, men för dem som inte har det lika väl ställt, för dem kan detta faktum ta en ände med förskräckelse. Och eftersom jag i många fall tänker "det kunde varit jag" eller "det kan komma att drabba mig, eller någon av mina nära och kära", eftersom detta är en av de viktigaste frågorna för mig i detta val, därför kommer jag att göra mitt i morgon för att minska chansen, om än med minimal betydelse, för att detta ska ske. Hoppas att ni, vad än ni väljer och tycker, går till vallokalen i morgon och, om ni inte redan gjort det, säga ER mening om hur ni tycker att Sverige ska se ut de närmaste fyra åren, det är ändå en ynnest att få visa sin vilja genom ett allmänt val.
Var man än står politiskt så tycker jag att överfallet på Centerns Frederik Federley är ett övergrepp på demokratin (storslaget sa det va´).
Och det får nog till viss del sägas om Skånepartiet också. Dessutom tror tydligen många muslimer som inte riktigt kan språket, att partiet är ett muslimskt parti, och det är de ju inte riktigt, om man uttrycker sig miiillt... Ändå kan jag inte låta bli att se lite humor i det hela, gör det mig till en elak människa?!
Vickan gifte sig med en gym-ägare, Carl-Philip har ett förhållande med en gammal utvikningsbrud, och nu dejtar tydligen Madde Paris Hiltons, Lindasy Lohan och någon av Olsen-tvillingarnas gamla avlagda skandalomsusade ex. Det rör på sig i svenska kungahuset, härligt med lite action och nytänk!
Inte så vidare smart av SD.s kommunfullmäktigekandidat i Halmstad, Sandra Palenryd, att sälja smuggel-öl till minderåriga såhär precis innan valet. Visste hon inte att dessa ungdomar inte fick rösta? Hon är dessutom flickvän till SD.s presstalesman, och förstanamn i Halmstad, Ronny (såklart, känns det inte lite karaktäristiskt med Y:namn i SD?!) Ledstam. Men det ville han tydligen inte prata om, det var visst lite hemligt... För det kan väl inte vara så att han skäms över sin flickvän? Eller att han var inblandad i försäljningen?
Idag ska jag på föreläsning med "fettdoktorn" (eller det kanske ska vara kostdoktorn?), och jag hoppas att få svar på frågan om inte allt det här fettet som LCHF bygger på, kläggar igen alla kärl man har i kroppen. Tycker det verkar rent av farligt att äta så mycker rent fett, och tycker att det borde säga sig själv att det är att be om stroke, proppar och hjärtinfarkt som ett brev på posten, men jag hoppas att jag har fel, och jag hoppas få bevis för det på dagens föreläsning.
Oj då, nu åskar det också!
Fortsatt trevlig helg, och GLÖM nu INTE VALET i morgon!
Var man än står politiskt så tycker jag att överfallet på Centerns Frederik Federley är ett övergrepp på demokratin (storslaget sa det va´).
Och det får nog till viss del sägas om Skånepartiet också. Dessutom tror tydligen många muslimer som inte riktigt kan språket, att partiet är ett muslimskt parti, och det är de ju inte riktigt, om man uttrycker sig miiillt... Ändå kan jag inte låta bli att se lite humor i det hela, gör det mig till en elak människa?!
Vickan gifte sig med en gym-ägare, Carl-Philip har ett förhållande med en gammal utvikningsbrud, och nu dejtar tydligen Madde Paris Hiltons, Lindasy Lohan och någon av Olsen-tvillingarnas gamla avlagda skandalomsusade ex. Det rör på sig i svenska kungahuset, härligt med lite action och nytänk!
Inte så vidare smart av SD.s kommunfullmäktigekandidat i Halmstad, Sandra Palenryd, att sälja smuggel-öl till minderåriga såhär precis innan valet. Visste hon inte att dessa ungdomar inte fick rösta? Hon är dessutom flickvän till SD.s presstalesman, och förstanamn i Halmstad, Ronny (såklart, känns det inte lite karaktäristiskt med Y:namn i SD?!) Ledstam. Men det ville han tydligen inte prata om, det var visst lite hemligt... För det kan väl inte vara så att han skäms över sin flickvän? Eller att han var inblandad i försäljningen?
Idag ska jag på föreläsning med "fettdoktorn" (eller det kanske ska vara kostdoktorn?), och jag hoppas att få svar på frågan om inte allt det här fettet som LCHF bygger på, kläggar igen alla kärl man har i kroppen. Tycker det verkar rent av farligt att äta så mycker rent fett, och tycker att det borde säga sig själv att det är att be om stroke, proppar och hjärtinfarkt som ett brev på posten, men jag hoppas att jag har fel, och jag hoppas få bevis för det på dagens föreläsning.
Oj då, nu åskar det också!
Fortsatt trevlig helg, och GLÖM nu INTE VALET i morgon!
Etiketter:
Eget Systembolag,
Fettdoktorn,
Kungafamiljen,
LCHF,
Politiker,
Skåningar,
Valspurt
lördag 10 juli 2010
Musik
Jahaja, så det var brottet som Sven-Otto Littorin begått, förlåt - förmodas ha begått; han ska ha betalat en kvinna "Anna 30" för sex. Och visst har vi varit nyfikna, och visst var det kanske deras plikt som granskande media att ofentliggöra uppgifterna, men Aftonbladet hade ju faktiskt sagt att de inte skulle publicera sina uppgifter eftersom Littorin inte längre var en offentlig person, men det var väl ändå bara en tidsfråga (Aftonbladet menar att de publicerar uppgifterna eftersom Littorin inte har dementerat dem). Och som brev på posten så skriver Claes Borgström - Socialdemokraternas jämställdhetspolitiske talesman, på Newsmill att straffen för sexköpare borde skärpas. Klockan 11 håller Fredrik Reinfeldt presskonferens, undrar just hur mycket han visste egentligen. Men nu kanske det kan bli tyst på det blåa partiets ständiga Mona-Tobleronegliringar.
Ingrid Betancourt som kidnappades och hölls fången i sex år av den colombianska Farc-gerillan, stämmer nu Colombia på mångmiljonbelopp för kidnappningen.
Miljöpartiet berättar i Almedalen idag att de tänker satsa på städerna, att göra dem grönare och roligare att bo i . Tack för den Miljöpartiet, då var ett parti till bortplockade från min röstlista. Men å andra sidan är det väl ingen som blir förvånad. Det säger ju sig självt att Miljöpartiets politik bara passar dem som bor i städerna.
KD satsar på äldrevården, det tycker jag de gör rätt i.
Och Elisabeth Höglund ska ge ut sina memoarer och berätta allt om Förkväll-bråket. Höglund har säkert mycket intressant att berätta från sin tid som reporter, men det känns som om det kommer bli en gnällig bok och det vill vi väl inte läsa heller.
Vi får väl se om det utlovade åskvädret drar in under eftermiddagen, förhoppningsvis är det förbi till ikväll för då är det 30-årsfest.
Vi får väl se om det utlovade åskvädret drar in under eftermiddagen, förhoppningsvis är det förbi till ikväll för då är det 30-årsfest.
torsdag 8 april 2010
Huvva!
Idag är jag arg på: Vad var det för idiot till man som fick för sig att kissa i en av frysdiskarna på Willys, Eurostop i Halmstad?! Inte kan väl han ha varit riktigt frisk?
Men, suck, polisen i Skåne menar att förbudet mot rasistiska tillmälen hämmar polisarbetet...
Det har varit blodig statskupp i Kirgizistan där oppositionen nu tagit över makten.
Och som jag har sagt innan, på tal om att äldreminister Maria Larsson (och jan Björklund) vill införa en lag som ska tvinga kommunerna att ordna gemensamt boende för äldre par, det är inte så lätt som det låter. Det är inte alla som vill bo ihop när de "kommer in på hemmet", det är inte ens bra för alla. Och hur lätt är det för den friska kvinnan att säga att hon inte vill/orkar bo ihop med sin sjuka make, efter ett helt liv ihop? Och den sjuke maken kanske inte ens Kan tala om vad han vill, eller vad han tror är bra för honom. Så snälla Maria Larsson, ta det lite försiktigt med vad du tänker lagföra, för visst är vä också detta en form av överförmynderi?!
Arbetarna på Carlsberg i Danmark har gått ut i strejk efter ett förbud mot att dricka starköl mer än på lunchrasten, och att de därför inte har samma möjlighet att dricka sina avtalsenliga tre öl om dagen. Inte är det väl första april idag? Only in Denmark kids, only in Denmark...
Är också arg på: Vissa av våra politiker vill införa specialregler för ungdomar på arbetsmarknaden, syftet ska vara att det ska vara lättare för unga att komma in i arbetslivet, allt väl så långt, men priset för kalaset blir att samma trygghet och villkor som gäller för äldre arbetare, inte ska gälla för ungdomarna. LAS, turordningsregler och skäliga ingångslöner kan de glömma. Och förebilden Holland kanske inte är så bra trots allt.
Men, suck, polisen i Skåne menar att förbudet mot rasistiska tillmälen hämmar polisarbetet...
Det har varit blodig statskupp i Kirgizistan där oppositionen nu tagit över makten.
Och som jag har sagt innan, på tal om att äldreminister Maria Larsson (och jan Björklund) vill införa en lag som ska tvinga kommunerna att ordna gemensamt boende för äldre par, det är inte så lätt som det låter. Det är inte alla som vill bo ihop när de "kommer in på hemmet", det är inte ens bra för alla. Och hur lätt är det för den friska kvinnan att säga att hon inte vill/orkar bo ihop med sin sjuka make, efter ett helt liv ihop? Och den sjuke maken kanske inte ens Kan tala om vad han vill, eller vad han tror är bra för honom. Så snälla Maria Larsson, ta det lite försiktigt med vad du tänker lagföra, för visst är vä också detta en form av överförmynderi?!
Arbetarna på Carlsberg i Danmark har gått ut i strejk efter ett förbud mot att dricka starköl mer än på lunchrasten, och att de därför inte har samma möjlighet att dricka sina avtalsenliga tre öl om dagen. Inte är det väl första april idag? Only in Denmark kids, only in Denmark...
Är också arg på: Vissa av våra politiker vill införa specialregler för ungdomar på arbetsmarknaden, syftet ska vara att det ska vara lättare för unga att komma in i arbetslivet, allt väl så långt, men priset för kalaset blir att samma trygghet och villkor som gäller för äldre arbetare, inte ska gälla för ungdomarna. LAS, turordningsregler och skäliga ingångslöner kan de glömma. Och förebilden Holland kanske inte är så bra trots allt.
Nu ska jag strax åka till stan och hämta mina linser, förmodligen blir det blomköp och kanske museiebesök också. Fast helst skulle jag velat vara på Trädgårdsmässan i Älvsjö. Men ikväll blir det badtunnebad med jobbarkompisarna.
Etiketter:
Arbetslös,
Danmark,
Kirgizistan,
Kissenödig,
Poliser,
Politiker,
Äldrevård
söndag 14 februari 2010
OS och Melodifestival
Bjöd på hamburgare, helt otippat. Köttfärs, grädde, grönsaksbuljong (Alphnärings), peppar, dragon och lite parmesan. Riktigt bra faktiskt om jag får säga det själv.
Schlagern blev det väl lite si och så med, men av det jag hörde så var det nog rätt låtar som gick vidare. Direkt till Globen; Erik Saade (ja, ni vet, Molly Sandens pojkvän, med efternamnet som ingen kan uttala, ska man uttala aa.na var för sig, som å eller som ett utdraget a?), en typisk pojkpoplåt, men den sitter som med lim i hjärnan efteråt. Killen hade tydligen blandat ihop tillställningen med en wet T-shirttävling. Men! Hör och häpna; han mimade i vattenfallet! Andreas Johnson - Andreas Johnson är alltid stabil, med en stark låt, som borde ha kunnat öka även lite till, med det gick iallafall bättre utan Carola, utan scarf och med mindre brunkräm, snyggast som vanligt. Och till andra chansen; Pauline - svängigt, men även den lite lam. Och så Orsa Spelmän - Kanske inte riktigt melodifestival, men människor som kan traktera ett instrument på riktigt och med en bra melodi gjordes alldeles rätt i att belönas. Men vad hände med Anna-Maria Espinosa? Fast i och för sig, det var ju verkligen schlager, även om det var 60-talsschlager och inte 10-tal. Med en gnutta Bondlåt. Vem hade egentligen stylat Highlights and Mist? Hade de haft varsin stylist? Och Hanna Lindblad?! Får sånt verkligen sändas på familjetv-tid? Programledarna hade kanske höjt sig ett halvt snäpp från förra veckan. Detsamma gällde tyvärr inte skämten. Bäst, som vanligt, var Peter Settman. Settman for Statsminister! Ja, och så mellanakten såklart, men varför i hela världen var Måns Zelmerlöw tvungen att klampa in där också?!
Och sen blev det skidskytte. Var det ACO och Helena det var fel på eller var det de andra som var dopade? Vad var det egentligen för antydningar svenskorna försökte komma med i intervjun efteråt? Eller var det bara de vanliga bortförklaringarna om felvallade skidor? Men snälla Helena, åk inte hem, försök igen, det är ju du som är vårt guldhopp!
Missade tyvärr även reprisen av OS-invigningen, men de verkade ha skrapat ihop ett imponerande artistuppbåd.
Men hur i all världen kan bob vara en OS-sport, det förstår ju vem som helst att det är livsfarligt! Och nu gick det ju sorgligt nog som det gick.
Bo Holmberg är död, Anna Lindhs man ni vet.
IKEA har avskedat två av sina mutanklagade chefer i Ryssland. Hade nog kunnat bli rejält blåsväder för IKEA annars.
Birro rasar mot Irving och Höglund rasar mot Hellenius. Let´s Dance blir bara mer och mer spännande.
Moderaternas riksdagskandidat Mats Rudin, har tydligen själv betalat medlemsavgifterna för att lyckas värva så många medlemmar som möjligt inför ett provval. Ja, mer förvånande saker har väl skett.
Och Folkpartiets riksdagsledamot Christer Nylander tycker att man ska införa en litteraturkanon och "skilja god kultur från dålig". Hmpf, vem bestämmer det?
Hade det funnits ett citat-OS så hade Björn Ferry stått utan konkurrens!
Idag är jag arg på: Vad är det för idioter som tror att autistiska barn ska bli lugnare om man låser in dem i en isoleringscell med betonggolv?! Det verkar vara det man trodde på en fritidsavdelning för förståndshandikappade i Falkenberg. Visserligen förstår jag att det kan vara svårt att hantera en hysterisk pojke som skriker, slåss, nyps och bits, men lugnar man verkligen ner sig om man får panik? Men att man stänger av personalen? Tror man verkligen att det är personalen det beror på?
Nu publicerar GP kartor och bilder på smitvägar så man kan undvika trängselskattstationerna i Göteborg... Smart GP.
Och så dagens boktips: Ann Rosman "Fyrmästarens dotter" - Lite a´la Läckberg, med västkustskärgård och gamla mord. Spännande, och med en sympatisk huvudperson, kanske lite rörig och lite lösa tåtar dock.
Ha en trevlig alla hjärtans dag, och en god fastlagssöndag
fredag 12 juni 2009
Borta bra men hemma bäst
Kom hem i förrgår kväll och igår var det uppstigning halv fem för att åka till Floda och kusinernas skolavslutning och på kvällen var det firande av pappas födelsedag. Idag är jag LEDIG hela långa dagen. Och det är perfekt innesittarväder...
Och Linda Bengtzing har fått en dotter.
Verkar som att 1: Koenigsegg (!), den Ängelsholmska lyxbilstillverkaren, tillsammans med privata, främst norska investerare, kan komma att köpa Saab! (Koenigsegg har enligt morgonens TV4-nyheter tillverkat lika många bilar på 16 år, som Saab gör per dag!). Kan nog komma att bli riktigt bra även om det verkar som om de vill dra ner ännu mer, men iallafall bättre än konkurs.
Och att vänsterpartiets Jonas Sjöstedt är på väg tillbaka in i politiken efter några år som hemmapappa i New York tydligen. Och Lars Leijonborg lägger av. Undra om han ska vara hemmapappa i New York nu?
Och att vänsterpartiets Jonas Sjöstedt är på väg tillbaka in i politiken efter några år som hemmapappa i New York tydligen. Och Lars Leijonborg lägger av. Undra om han ska vara hemmapappa i New York nu?
Verkar som att 3: Real Madrid är på väg att köpa Christiano Ronaldo. För motsvarande 1 miljard Svenska kronor. Och Ronaldo själv erbjuds en lön som är lika stor, det vill säga motsvarande en miljard Svenska kronor. EN MILJARD! 1000 000 000!(?)
Idag är jag arg på: Läste om det förfärliga mordet 16-åriga Therese i Stureby. Där en annan 16-årig tjej misstänks ha övertalat, sin lika 16-åriga, pojkvän att bevisa sin kärlek till henne genom att mörda Therese! Det är så sorgligt att man inte vet riktigt hur man ska reagera. Hur kan man göra något sådant, och hur kan man, om nu så är fallet, få någon annan människa att göra det?! Ur led är tiden!
På tal om något diametralt skilt ämne, så har man nu presenterat artisterna till sommarens Allsång på Skansen (...!):
PROGRAM 1: tisdag 23 juniMåns Zelmerlöw, Tomas Ledin, Henrik Dorsin, Anna Maria Espinosa, Owe Thörnqvist. Får väl se duktiga Anna Maria Espinosa och stänga av resten.
PROGRAM 2: tisdag 30 juniA Camp, Malena Ernman, Lisa Ekdahl, Johan Palm, Ann-Louise Hanson, Mia Skäringer och Klara Zimmergren och här ser jag fram emot A Camp och Lisa Ekdahl (bara hon inte pratar...).
PROGRAM 3: tisdag 7 juliCaroline af Ugglas, John ME, Claes Eriksson, Anne-Lie Rydé och Lotta Ramel, Rolandz och Caroline af Ugglas och John ME !(Den gamle Motorhomeshunken).
PROGRAM 4: tisdag 14 juliAlexander Rybak, Larz Kristerz, Marcus Birro, Elisabeth Andreassen, Pauline, Anna Book, Stockholms Gosskör Ska Birro sjunga?! (annars är det ett program som jag nog kan tänka mig att hoppa över).
PROGRAM 2: tisdag 30 juniA Camp, Malena Ernman, Lisa Ekdahl, Johan Palm, Ann-Louise Hanson, Mia Skäringer och Klara Zimmergren och här ser jag fram emot A Camp och Lisa Ekdahl (bara hon inte pratar...).
PROGRAM 3: tisdag 7 juliCaroline af Ugglas, John ME, Claes Eriksson, Anne-Lie Rydé och Lotta Ramel, Rolandz och Caroline af Ugglas och John ME !(Den gamle Motorhomeshunken).
PROGRAM 4: tisdag 14 juliAlexander Rybak, Larz Kristerz, Marcus Birro, Elisabeth Andreassen, Pauline, Anna Book, Stockholms Gosskör Ska Birro sjunga?! (annars är det ett program som jag nog kan tänka mig att hoppa över).
PROGRAM 5: tisdag 21 juliLars Vegas Trio, Lili & Susie, Monica och Carl-Axel Dominique, Wille Crafoord, Magnus Carlsson, Jack Vreeswijk, Jonas Karlsson Ska Jonas Karlsson sjunga?! Annars lyssnar jag på Jack Vreeswijk (Lars Vegas Trio??!! Är inte det hundra år sen, men å andra sidan, Lila och Sussie är ju också med).
PROGRAM 6: tisdag 28 juliAfter Dark, Malena Tuvung, Timo Räisänen, Per Myrberg, Glada Hudik Teatern, H.E.A.T. Lyssnar väl på Timo och gör läser en bok under resten av programmet.
PROGRAM 7: tisdag 4 augusti FinalprogramSvenska Lyxorkestern, Allmänna Sången, Markus krunegård, Bosse Larsson, Björn Skifs Lite rädd för Markus Krunegård samtidigt som jag inte får den där vampyrlåten ur huvudet. Annars var det väl ett lite fattigt finalprogram?
PROGRAM 6: tisdag 28 juliAfter Dark, Malena Tuvung, Timo Räisänen, Per Myrberg, Glada Hudik Teatern, H.E.A.T. Lyssnar väl på Timo och gör läser en bok under resten av programmet.
PROGRAM 7: tisdag 4 augusti FinalprogramSvenska Lyxorkestern, Allmänna Sången, Markus krunegård, Bosse Larsson, Björn Skifs Lite rädd för Markus Krunegård samtidigt som jag inte får den där vampyrlåten ur huvudet. Annars var det väl ett lite fattigt finalprogram?
(All info svt.se, kommentarerna står jag för själv).
Ajöss!
fredag 20 mars 2009
En del har fattat, andra...
...ja andra har tydligen inte greppat riktigt än. Flera riksdagsledamöter har nu annonserat att de inte (med all rätt) vill ha någon lönehöjning innan Sverige är på rätt kurs. Andra gör tvärt om, SJ:s vd Jan Forsberg har fått höjd lön med nio procent, Forsbergs lön ligger nu på 3,7 miljoner. Och SJ satsar på ett nytt sparprogram... Troligtvis ska man spara in på tidtabellerna eftersom de ändå inte används.
Även Lantmännens högsta chefer får höjda bonusar.
Och så bråkar de i/på Rosengård igen. Stenkastning mot polis och övrig utryckningspersonal för att hämnas kamrater som häktats efter tidigare kravaller. Var det smart tyckte man?! Något som däremot var smart är att man beslutat att hålla fritidsgårdar öppna, samt anordna idrottsarrangemang, under helgen, för att kidsen ska ha någonstans att ta vägen. Men. ÄR DET INTE DET JAG HAR SAGT HELA TIDEN?! Ge ungarna en lokal!
Rara (?!) lilla integrations- och jämställdhetsministern Sabuni, tycker att man ska riva ett flertal av miljonprogramshusen i Rosengård, och bygga nytt, och på så sätt skapa grogrund för integration och assimilering. Låter väl bra. Men vart ska då alla, företrädesvis invandrare, ta vägen som tidigare bott i miljonprogramslägenheterna, vars standard är under all kritik, och inte har råd att hyra de nya fina lägenheterna? Tja, de får väl flytta till ett annat förortsghetto. Och så har man hux flux samma situation igen.
Det har varit politikernas vecka. Det har varit nationella prov för alla 3:e-klassare. När skolminister (från Kinna, bara dialekten gör att man får en helt annan bild av honom än av andra ministrar) Björklund försökte förklara detta tilltag i dagens Lantz i P4, menade han att proven är till för att, tidigt, kunna fånga upp de elever som har svårt för att läsa, räkna och skriva, elever som tidigare kanske inte uppmärksammats förrän de nationella proven på högstadiet. Visst verkar det bra! Att han sedan inte hade någon bra förklaring till alla lärarvarsel var säkert bara en tillfällighet...
Och finansminister Anders Borg har tydligen fått ett brev med en gevärskula i, på posten. Idiotiskt. Men tur ändå att han fick den i ett brev och inte på något annat ställe.
Idag är jag arg på: det som göms i snö kommer upp i tö, flingfling! Bara synd att alla hundägare som inte plockar upp efter sina hundar har insett detta (ok om det är i skogen, där försvinner det ju så småningom och man riskerar inte att trampa i det om man inte ger sig utanför stigarna och då får man ju faktiskt skylla sig själv, men mitt ute på vägarna, suck). Men det finns inte ens någon snö att skylla på inne på "postkontoret" där alla i samhället har sina postboxar, jag vet att jag har tjatat om det innan, men folk verkar inte fatta. Tydligen påminner golvet därinne om en stor papperskorg, varför skulle man annars slänga sin reklam där? VET NI INTE ATT MAN KAN AVBESTÄLLA ALL OADRESSERAD REKLAM? DET ÄR BARA ATT SÄGA TILL INNE I BUTIKEN! Men det klart då kan ni ju inte välja och vraka bland de erbjudande och kuponger ni vill ha.
Och så är jag arg på: systemet som gör nyblivna 18-åringar skuldsatta på grund av att deras föräldrar inte kunnat/velat betala deras läkar-o.d.-räkningar de fått så länge de var omyndiga.
Oj, i morgon börjar Robinsson. Känns inte alls lockande, men rätt som det är sitter man väl ändå där som fastnaglad. "Tuffaste någonsin". Nej, med det slagordet känns det inte som om jag tillhör deras målgruppskategori. Skulle tro att de snarare riktar sig till de där kidsen som är ute och slåss i Rosengård. Och, se där, då har problemet löst sig själv. De slagsmålsroade skåneungdomarna sitter helt enkelt hemma och tittar på Expedition Robinsson i morgon istället för att vara ute och slåss. Synd bara för alla välvilligt anordnade arrangemang som inte får någon publik.
Annika Sörenstam är gravid, det var väl roligt.
Och Kleerup hade visst kokain i kroppen under den, av honom själv, så kritiserade knarkrazzian under Grammisgalan, nähä!!! (Han hade visst knarkrester i byxfickorna också. Men det var naturligtvis inte hans byxfickor) Nu blev vi väl överraskade!(??). Han skulle visst också ha barn. Kan undra jag vem som är bäst förebild; en pundar(nåja)musiker som vägrar ta av sig solglasögonen under inomhusintervjuer. Eller en pensionerad golfspelerska värd miljarder?
Och förresten, näpp, det var inte min bror som hade köpt hus.
Så kan de va.
Fridens liljer!
fredag 6 februari 2009
Hur dum får man vara?
Idag är jag arg på: De idioter till Malmöpoliser som ska filma bevis för att sätta dit upploppskidsen i Rosengård och istället gör bort sig rejält genom att filma när de använder en rasistisk/hets-mot-folkgrupp-jargong. Hur tänkte de där?! Polismännen är nu förflyttade och placerade i inre tjänst, a.k.a. skrivbordsjobb under tiden för utredning av fallet. Och chefen Ulf Semperts inblandning och kunskap om händelsen ska nu också utredas. Så kan det gå.
Kommer ni ihåg skolan i Kiruna som brann för ett litet tag sedan. Nu har man åtalat en 15-årig flicka för branden. Enligt säker källa (Aftonbladet 2009.02.06) var orsaken till anläggandet av branden att flickan var mobbad i skolan och därför fick specialundervisning tre dagar i veckan, nu ska skolan spara in och flickan får bara specialundervisning en dag i veckan. Det är inte lätt att vara liten i en stor värld.
Innan jag var på det stora varuhuset och handlade korg (och sockar) var jag i stan och hämtade mina nya glasögon. Känns faktiskt väldigt bra hittills.
Vad har hänt med den 12-åriga sydamerikanska flickan i Varberg som man flera gånger idag har gått ut med en efterlysning på i de lokala nyheterna och även gått in under ordinarie riksradiosändningar idag? Hur kommer det sig att man går ut med en efterlysning så snart, hon har tydligen bara varit borta sedan idag på morgonen, och enligt vad jag läst i mina kriminalromaner måste man vara försvunnen i minst 24 timmar innan polisen gör något, eller det kanske bara gäller vuxna människor?
I dagens Lantz i P4 hade man genomgång av morgondagens Melodifestivalbidrag. Så tråkigt såå. Men å andra sidan fick man bara höra en liten snutt av varle låt och man fick ju inte se vad de hade på sig eller hur de lade upp sin show. Till och med min favorit Caroline af Ugglas gjorde mig besviken. Visst gör hon sina Joplincovers bra, men inte när hon använder dem som egna bidrag i melodifestivalen, men det kanske blir bättre när man får höra hela låten. Annars tror jag nog trots allt på Scotts och jag antar att också Shirley går vidare. En lågoddsare.
Anja åkte ur, Hansdotter åkte ur, Lindell-Vikarbyn åkte och ramlade, Järbyns knä höll inte, Larsson hinner inte bli hel till VM, och nu är tydligen även skidskyttet illa ute eftersom Björn Ferry inte är riktigt frisk. Nu står vårt hopp till ACO, Kalla och Södergren. Som vanligt.
Och alliansen har enats om att riva upp förbudet mot att bygga nya kärnkraftverk. Låter lite skevt i mina öron, men vad vet jag, kanske är det nödvändigt? Och på tal om politiker så gjorde Helsingborgs Dagblad i förra veckan en undersökning om svenska riksdagsmäns kultur(o)vanor, så här såg det ut: http://hd.se/kultur/2009/01/25/politikernas-baesta/ fördomsfull som jag är så tror jag att Pagrotsky är mest "kulturell" i riksdagen. Vad tror ni? Läste inte alla svar, men mest förvånad blev jag över Eskil Erlandssons största scénupplevelse som var ett besök på Bolsjojteatern! Trodde man inte om jordbruksministern.
Tvättstugan väntar. Fridens!
Etiketter:
Frys,
Korgmålning,
Melodifestival,
Poliser,
Politiker,
Skidor,
Svert katt
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

