Visar inlägg med etikett Studier. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Studier. Visa alla inlägg

fredag 26 augusti 2011

Telia strikes again

Idag är jag arg på: SJ har fått ordentligt med kritik för sin dåligt fungerande tågtrafik och kundbemötande. Men enligt min erfarenhet fungerar Telia lika dåligt. Inget fel på trafiken dock, det är på grund av den jag valt att vara Teliakund, de är helt enkelt ett av de få operatörerna som har täckning här ute på landet. Men företagets administration är under all kritik. Jag har ju tidigre berättat att jag fakturerats först för Spotify, som skulle vara gratis under första halvåret. Därefter fakturerades jag på grund av att man skrivit in fel abbonemang, för mobilsurf, som skulle ingå. Häromdagen fick jag månadens faktura, även där hade de debiterat för mobilsurf. Detta berodde tydligen på att fakturan skrivits ut innan felet hunnit rättas till, och ska kompenseras på nästa faktura. Tror jag först när jag ser det. Igår hade min mamma, som också tecknat nytt abbonemang med Telia, fått sin räkning. Där ska hon betala för både Spotify OCH Navigator, båda skulle ingå enligt avtalet. Nu tänker jag ta ett djupt andetag och ta för givet att Telias administrativa avdelning bemannats av nya sommarvikarier under sommaren, och att alla fel kommer att rättas till så fort den ordinarie personalen kommer tillbaka. Men man kan ju fundera över om både SJ och Telia tror att de fortfarande har monopol på sina respektive marknader? För om de hade insett att marknaden var konkurrensutsatt så hoppas man ju att de hade behandlat sina kunder på ett sätt som får dem att vilja stanna kvar.

I Synovates augustimätning ligger fyra partier; Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet, under fyraprocentsspärren. Men det är ju å andra sidan några år kvar till nästa riksdagsval. Några år för Centerns och Vänsterns nya partiledare att försöka jobba upp populariteten.

Ett nytt "Fritzl-fall" har nu uppdagats i Österrike där en, nu 80-årig, man låst in sina döttrar 1970 och systematiskt misshandlat utnyttjat och våldtagit dem sedan utan att de har fått ha någon kontakt med omvärlden. Döttrarna som nu är 45 och 53 år gamla har nu lyckats fly. Det går helt enkelt inte att förstå hur det kan se ut i en sådan människas hjärna!
Lika lite som det går att förstå hur den 41-årige stockholmare tänkt som nu misstänks för att ha utnyttjat 50 flickor som han fått kontakt med på nätet, den yngsta kan vara så ung som 7 år!

Moderaterna säger sig vilja "klippa banden" till Svenska kyrkan, och väljer att inte ställa upp i nästa kyrkoval 2013. Nej jag tycker också att det känns lite konstigt att det är de politiska partierna som represeteras i kyrkovalen. Visst vet vi att kyrkan, liksom alla andra institutioner är beroende av politiken, men de borde inte ta partipolitisk ställning. Visst känns det väl som om kyrkan borde stå vid sidan av det?

Diskuterade ju kvinnors situation runt om i världen efter att ha läst Karin Alfredssons senaste bok, nu tar Aftonbladet upp samma ämne och har en specialsite som de kallar "Dödsorsak kvinna" (där även Karin Alfredsson är inblandad). Där skriver de bland annat om en ny lag (Maria de Penha, uppkallad efter en kvinna som hamnat i rullstol efter att ha blivit skjuten i ryggen av sin man. Mannen dömdes dock för brottet, efter 19 och ett halvt år. Ett halvår innan det brottet skulle blivit preskriberat) i Brasilien som gör det lättare att döma kvinnomisshandlare och som gör kvinnomisshandel till ett "riktigt brott" till skillnad från som tidigare bara en lättare förseelse.

Vänsterpartiet tycker att var fjärde nybyggd lägenhet bör öronmärkas till unga. Funderar lite på vad v menar med unga (under 27 år tydligen). För hur många UNGA unga har egentligen råd med en nybyggd lägenhet? Men Vänsterpartiet vill då sätta ett hyrestak (mål) redan innan upphandlingarna för byggena börjar för att på det sättet öka möjligheterna för unga att få ett boende, och dessutom skapa en integration mellan olika grupper i bostadsområdena.

Nu uppmanas invånarna i de områden som hotas av orkanen Irene runt de låglänta delarna av New York och de östra delarna av USA att lämna områdena. Ni kan ju bara tänka vilken kaos det kan bli. Ni har väl sett filmen Twister?!

Miljöpartiet vill nu förbättra situationen för studenterna. Bland annat vill man ge dem rätt till sjukersättning när de är sjuka, och införa praktik på alla utbildningar liksom en garanti för kvalitéen på utbildningarna. Kvalitetsgaranti och praktik på alla utbildningar är ett utmärkt förslag, det behövs verkligen. Det där med sjukersättning kanske kan kännas lite överdrivet, fast varför inte, skulle man bli allvarligt sjuk under sin studietid har man ju inget skyddsnät alls. Fast å andra sidan verkar man inte ha det ändå om man skulle råka bli sjuk under en längre period. Framförallt om det skulle vara psykiskt man inte mår bra. Snälla regeringen och försäkringskassan, förstår ni inte att folk inte mår bättre av att ni misstror dem och fråntar dem sin rätt till ersättning och därmed ger dem ännu mer att må dåligt och vara oroade över.

Tjing!

torsdag 26 februari 2009

Varför gör di på detta vise´?!

I Sö´tälje? En handfull butiker har brunnit tidigt idag på morgonen och man antar att det är en vänsterextremistisk terrorgrupp som står bakom det hela. I två av butikerna hade man hittat brandbomber bland chipsen, så jag antar att det är en aktion mot transfetter, men varför ta i så...? Det är vad jag är arg på idag.

En riktig nagelbitare blev det, damernas sprintstafett. Charlotte Kalla är grym när hon sätter den sidan till. Laget låg rejält efter inför sista sträckan men åkte tack vare Kalla upp sig till en bronsplats, med en stortånagel kvar till silvret.

Dessutom är jag arg på: Nu funderar man på att sänka tiden då man får ta studielån till fyra år, istället för, som tidigare, sex år. Det var väl smart såhär i arbetslöshetstider! Man kan dock ansöka om dispens och få rätt till studiemedel i ytterligare två år. Och visserligen är det troligtvis inte nyttigt att studera mer än fyra år, fråga mig bara, men det ger ju inget utrymme för att ångra sig om man först börjat studera till något och sedan vill börja studera till något annat. Jag är helt övertygad om att det inte är helt nyttigt att leva alltförlänge instängd i högskolans och universitetets värld, men just nu verkar det vara enda alternativet för allt fler.

Nu diskuterar man vem som ska stå för kalaset när Victoria och Daniel gifter sig. Vore det inte väldigt spännande att se hur det skulle bli om Daniels föräldrar skulle stå för notan, visserligen var pappa Daniel pensionerad Socialchef, så helt tomt på kistbotten är det väl troligtvis inte, men det kanske skulle bli ett mer normalt bröllop. Eller varför inte göra som ute i den moderna verkligheten, låta brudparet själva betala kostnaderan för sitt bröllop?

Och fruktansvärt arg på: Fredrik Ljungberg, som har varit i Halmstad och tränat igen. MED HALMIA!! Nej, nej, nej, Fredrik, det låter du bli. HBK är det som gäller. Anledningen till att Ljungan har varit i fel lag och härjat runt är tydligen att han har kompisar som spelar där.
På tal om det är det nu klart att Sverige och Norge tillsammans ska ansöka om fotbolls-EM 2016! Lustigt nog är det bara Hallandsposten som gått ut med dessa uppgifter, så jag ansvarar inte för sanningshalten i detta påstående. En liten brasklapp bara.

Familjen Obama ska ju som bekant så småningom utökas med en hund. Nu har man bestämt sort; en Portugisisk vattenhund:http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=479131. And who can blame them, så söt. Bara de inte klipper den. Och visst är den lite lik mamma Obama själv. Tyvärr anser Svenska Kennelklubben att det är ett litet felval eftersom det är en hund som kräver mycket tid, hörde jag i en intervju i ett radioprogram strax efter det Obama valts till president.

Halleluja. och: vad var det jag sa?!!! Nya undersökningar visar att Attkinson, GI, LowCarb, Flygvärdinnemetoden och andra dieter är flams och trams; ska du gå ner i vikt gäller det att dra ned på kalorier och röra på dig. Så det så! Har jag väl sagt hela tiden, all denna hysteri! Att jag inte själv följer rådet har mindre med saken att göra. Jag vet iallafall hur det BORDE gå till. Lagom är ju bäst. Salta med en nypa sunt förnuft.

Kommer ni ihåg Calle Jonsson? Han som är åtalad för mord på Kos 2001, men som enligt svenska medier och advokater och politiker, med flera, inte möjligtvis kan ha begått mordet. Nåt skumt är det dock, men förutom det, nu ska han dessutom "delges misstanke" om förtal mot vissa grekiska poliser, vilka han säger har torterat honom under förhören. Börjar det inte bli lite tröttsamt nu?

Var ett fint litet reportage i den lokala blaskan http://hn.se/folkfamilj/1.398420 om gamla grannen och barndomskompisen, och hennes familj. Sött, lite roligt bara att man skriver att det är Jessica (mamman) som åker till ortopedkliniken en gång i veckan för att badas, skulle tro att det var lilla Junisbarnet, som har en skena för att rätta till sin höftled, som får sitt bad varje vecka.

Jobbade idag på morgonen och missade tyvärr därför comebacken för "Perssons Pack" i 4ans nyhetsmorgon. Då är det tur att det finns Webb-tv. Visste inte att jag saknat dem och Per Perssons gnälliga stämma förrän nu.

Återigen är det dags att lämna er för kvällsmat, funderar på om det inte får bli en stuvning idag. Igår var jag med mamma i stan när hon skulle hämta sina finfina nya glasögon, och blev bjuden på kalasmat hos potatismosmästarna Torggrillen, men idag är det ingen som bjuder på kvällsmat så jag får väl fixa min egen.
Vi ses, ajöken.