Visar inlägg med etikett Fredrik Ljungberg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fredrik Ljungberg. Visa alla inlägg

torsdag 30 december 2010

Gott Nytt År!

Visserligen inte nyårsafton förrän i morgon, men detta får ändå bli årets sista inlägg. Men det kommer inte bli någon nyårskrönika, det har hänt alldeles för mycket för att jag ska kunna samanfatta det i ett litet futtigt inlägg, dessutom kommer ni alldeles säkert få en krönikeöverdos om prinsessbröllop, askmoln och vuvuzelor, i radio, tv och tidningar dessa dagar kring årsskiftet. Nej, jag fortsätter helt enkelt att skriva om det som är aktuellt just nu.

Idag gäller de största rubrikerna de terroristmisstänkta svenskarna i Köpenhamn. De häktade misstänks för att ha planerat en attack mot Jyllandsposten och Politikens Hus. Det jag tycker är mest spännande i sammanhanget är att det nu är mer regel än undantag att man använder de så kallade nya, sociala medierna i nyhetsrapporteringen. I detta fall rapporterar man att en av de misstänkta haft en krigare med blodigt svärd framför en Al Qaida-liknande flagga, som profilbild på Facebook. Militära experter menar att terrorhotet för Sverige inte är ökat, tidningen Expressen har dock höjt sin beredskap.

Elton John och hans partner David Furnish har blivit fäder till en liten pojke, med hjälp av en surrugatmamma. Men ärligt talat, Sir Elton är väl ändå lite för gammal för att bli pappa?

Trots att det lät så bra i gårdagens Vad-hände-sen i Bonde söker fru, så höll det inte så länge mellan Johan och Amanda. Enligt Amanda beror det på att hon inte kände att hon kunde lita på Johan, han å sin sida menar att de var för olika, och att man måste ta programmet med en klackspark, nåja.

Också för Anders Bagge är kärleken över, han och hans fru har ansökt om skilsmässa efter fem månaders äktenskap. Ibland undrar jag om det är så att människor gifter sig sådär lite på en höft, och ser det mest som en kul fest. Inte kan man väl ha tänkt efter riktigt ordentligt om man hipp som happ ångrar sig efter futtiga fem månader?

Tilde de Paula däremot, har förlovat sig.

Nya livsfarliga innedrogen heter Krypton, det förstår väl vem som helst som är minsta lilla Stålmannen-insatt, att den är livsfarlig. Även om det tydligen är svårigheten att dosera drogen som är det farligaste med den. Ännu är Krypton dock inte narkotikaklassat.

Skulle kanske tittat på 5.ans nya dokusatsning, det brittiska "Big Brother för barn", som det kallas i tidningarna - "Föräldrafritt", som redan innan det startat blev risat av tillfrågade kändismammor och barnpsykologer. Det handlar om en grupp 8-11åringar som bor tillsammans, utan vuxna i ett hus, och själva grejen med experimentet är att se vad som händer helt enkelt. Oetiskt, skriker experterna, inte värre än annat (till exempel SVTs Wild Kids) svarar Kanal 5.

Idag är jag arg på: den 24-årige lärare i en Stockholmskola som tvingade till sig oralsex av en 9-årig elev på en skoltoalett!

Nu tränar Fredrik Ljungberg med Celtic, och hoppas på Old Firm till helgen.

Tack för att du betala din TV-avgift. Tack vare att allt fler betalar sin TV-licens så höjer Radiotjänst inte avgiften till nästa år. Det var väl bra.

Grattis på namnsdagen alla Abel och Set därute (någon som tycker att namnsdagskalendern borde moderniseras lite månne?).

Nu ska jag fortsätta med efterrätten och tilltugget till nyårsfesten.

Ha nu ett riktigt Gott Slut och ett Gott Nytt År!!

måndag 27 december 2010

Landsfäder

Julens roligaste måste väl vara den vegetariska sk*nkan. En sojaprodukt som griljeras som en vanlig julskinka. Men det som var roligt, eller egentligen inte alls roligt, men lite typiskt på något sätt, var att den var tillverkad i Taiwan. Hur var det nu, skulle vi sluta äta kött för miljöns skull...

Nu vill Ylva Johansson också vara med och leka, och ställer upp som kandidat för att ta över Socialdemokraternas ledning efter Mona Sahlin.

Och Fredrik Ljungberg verkar förhandla med Celtic!

Det senaste året har det skett en massflykt från Röda Korset, tiotusentals medlemmar har lämnat organisationen efter årets skandaler.

Sorgligt allt fler unga tjejer försöker ta livet av sig genom att överdosera vanliga receptfria värktabletter. I media skyller man det hela på avregleringen av Apoteket. Men jag vet inte jag, kan det vara så att det helt enkelt florerar en helt annan syn på självmord och självskadebeteende bland dagens unga? Eller mår de helt enkelt sämre?!
Ännu sorgligare är det att en 13(TRETTON!)-årig pojke (POJKE!) misstänks för våldtäkt på en 15-årig flicka.

Kungen har hållit det årliga jultalet. Inte ett ord, förstås, om boken om honom eller skandalerna i och kring kungahuset. Det mesta handlade som vanligt om miljön och om barn som det är synd om. Bland annat riktades kritik mot BP efter oljeutsläppet i Mexicanska golfen. Han kritiserar dessutom dem som ser bortom den exakta vetenskapen, bland annat dem som "inbillar sig att atsrologi är en vetenskap"! Och så sa han att jordens befolkning kommer att vara tre gånger så stor som nu, redan år 2050. Tre miljarder fler invånare ska tydligen den riktiga siffran vara. Hur var det nu med den exakta vetenskapen?

Oj, otippat; I denna veckas version av ICA-reklamen har man lyft bort humorn till förmån för den goda sakens skull. Och det är rökningen som får sin släng av sleven, och de alla rökare uppmanas nu att sluta röka tillsammans med ICA-Stig och Facebook. Eller om det är Hans Mossesson. Och nästa vecka har Aftonbladet en sluta-röka-bok som bilaga. Ja, det gäller att passa på sådär efter nyårslöftena.

Och inbrottsvågen här i byn fortsätter. Lite extra fräckt tycker jag när de passar på såhär i juletid.

I senaste numret av tidningen Magasin M så säger Agnetha Fältskog att hon gärna skulle se en återförening av ABBA. I alla fall för något enstaka tillfälle.

Funderar på om jag, när jag diskuterat 2011.s Melodifestivaldeltagare, sagt att jag inte hade någon aning om vem Anders Fernette är. Det har jag ju visst, det är ju Fame Factory-Anders, ni vet han som till slut blev ihop med Ida Hedberg eller vad hon nu hette, som också var med i Fame Factory (som för övigt var den bästa dokusåpan hittills!). Nu har han dock gift sig med en annan tjej och även bytt ut efternamnet Johansson till Fernette.

Afrikanska ledare hotar att avsätta Elfenbenskustens "president" Gbagbo om han inte lämnar sin post frivilligt. Gbagbo förlorade nämligen det senaste presidentvalet men vägrar erkänna sig besegrad.

Tjingeling!

söndag 1 augusti 2010

Fest

Kubb

Familjen Wallin i gungställning

Sötaste linslusen Alice

Kossorna i Havhult
Hedersgästen i mitten

Livsfarligt nöje
Igår var det överaskningsfest för Sofie i hennes syster Hannas, och hennes familjs lada. Har aldrig varit på överaskningsfest förr, och det blev ju riktigt trevligt. För att inte tala om den goda maten och tårtan från Ekholmens Värdshus och från Casa Wallin. Tack!

Fest var det också i New York igår när Chelsea Clinton gifte sig med sin ungdomskärlek. Ett bröllop som i USA räknas som det närmaste man kommer ett kungabröllop. Men ser hon inte lite trött ut? Fast det beror nog på överdosen av kajal under ögonen. Passar inte alla, blir samma härjade effekt på mig.

Nu är Pridefesten i Stockholm slut, roligast är helt klart bilderna på propra Nyamko Sabuni i Catsuit. Eller en dansande Lars Ohly. Mest otippat är väl nyheten (nyhet för mig, säkert välkänt i de egna kretsarna) att Tobias Billström är bisexuell. Hade kunnat sätta ganska många slantar annars på att han var homofob, tänk vad ett par glasögon kan göra för fördommarna.

I Ullared var det också fest när Diggiloo drog genom byn. Även detta år drabbades de av störtskurar under konserten.

Chicago Fire. Det blir ny klubbadress för Fredrik Ljungberg. Han stannar således i USA trots alla spekulationer om Europaflytt.

19.30 hoppas vi på en svensk EM-medalj från Emma Green. Fast hon verkar inte riktigt stabil just nu.

Idag stannar jag inne i skydd från regnet tills det är dags att gå till jobbet.

Ajöken

onsdag 21 juli 2010

Skönsång och Sängkammarblick

Var på konsert på Vallarna i Falkenberg igår. Bland annat med den här killen; Minute Man, skåning som kommer bli kändis om något år tydligen.

Och så Kingen.

Och huvudnumret; Brolle.

Betydligt rockigare än vad både jag och pensionärerna framför hade räknat med. Något som tydligen passade mig bättre än dem... (De klappade dessutom i otakt hela kvällen, mycket irriterande!)
Riktigt bra konsert. Och riktigt bra platser.

På vägen hem blev det McDonalds. Ska skicka ett argt mail till dem nu... (Ställde frågan till "McSvar" får se om jag får svar). Eller tja, argt och argt, men hur kommer det sig att de plockat bort alla menytavlor? Vi som inte hade varit där på ett tag hade ju ingen aning om vad de har att erbjuda nu för tiden. Så det blev säkra kort, men för dem som aldrig har varit på McDonalds (skaran kanske inte är jättestor, men ändå) blir det ju jättesvårt att veta vad som erbjuds.

I Spanien har man nu röstat ner förslaget om burkaförbud.

Oj då, allsångskriget fortsätter. Anders Lundin blev tydligen lite ledsen när han fick höra att SVT frågat Måns Zelmerlöz om han ville ta över Allsång på Skansen. Nu backar Måns och säger att han inte alls sagt att SVT frågat honom. SVT själva säger att det inte gjorts någon officiell förfrågan. Ingen officiell alltså...

Verkar som att Fredrik Ljungberg lämnar Seattle, han får inte ens vara med dem och träna. Som sagt Fredrik; Halmstad BK!


Fridens!
PS; Inte världens bästa recension av Brolles konsert på Vallarna, för att inte tala om kommentarerna till den... (HN 2010.07.22) DS.

torsdag 26 februari 2009

Varför gör di på detta vise´?!

I Sö´tälje? En handfull butiker har brunnit tidigt idag på morgonen och man antar att det är en vänsterextremistisk terrorgrupp som står bakom det hela. I två av butikerna hade man hittat brandbomber bland chipsen, så jag antar att det är en aktion mot transfetter, men varför ta i så...? Det är vad jag är arg på idag.

En riktig nagelbitare blev det, damernas sprintstafett. Charlotte Kalla är grym när hon sätter den sidan till. Laget låg rejält efter inför sista sträckan men åkte tack vare Kalla upp sig till en bronsplats, med en stortånagel kvar till silvret.

Dessutom är jag arg på: Nu funderar man på att sänka tiden då man får ta studielån till fyra år, istället för, som tidigare, sex år. Det var väl smart såhär i arbetslöshetstider! Man kan dock ansöka om dispens och få rätt till studiemedel i ytterligare två år. Och visserligen är det troligtvis inte nyttigt att studera mer än fyra år, fråga mig bara, men det ger ju inget utrymme för att ångra sig om man först börjat studera till något och sedan vill börja studera till något annat. Jag är helt övertygad om att det inte är helt nyttigt att leva alltförlänge instängd i högskolans och universitetets värld, men just nu verkar det vara enda alternativet för allt fler.

Nu diskuterar man vem som ska stå för kalaset när Victoria och Daniel gifter sig. Vore det inte väldigt spännande att se hur det skulle bli om Daniels föräldrar skulle stå för notan, visserligen var pappa Daniel pensionerad Socialchef, så helt tomt på kistbotten är det väl troligtvis inte, men det kanske skulle bli ett mer normalt bröllop. Eller varför inte göra som ute i den moderna verkligheten, låta brudparet själva betala kostnaderan för sitt bröllop?

Och fruktansvärt arg på: Fredrik Ljungberg, som har varit i Halmstad och tränat igen. MED HALMIA!! Nej, nej, nej, Fredrik, det låter du bli. HBK är det som gäller. Anledningen till att Ljungan har varit i fel lag och härjat runt är tydligen att han har kompisar som spelar där.
På tal om det är det nu klart att Sverige och Norge tillsammans ska ansöka om fotbolls-EM 2016! Lustigt nog är det bara Hallandsposten som gått ut med dessa uppgifter, så jag ansvarar inte för sanningshalten i detta påstående. En liten brasklapp bara.

Familjen Obama ska ju som bekant så småningom utökas med en hund. Nu har man bestämt sort; en Portugisisk vattenhund:http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=479131. And who can blame them, så söt. Bara de inte klipper den. Och visst är den lite lik mamma Obama själv. Tyvärr anser Svenska Kennelklubben att det är ett litet felval eftersom det är en hund som kräver mycket tid, hörde jag i en intervju i ett radioprogram strax efter det Obama valts till president.

Halleluja. och: vad var det jag sa?!!! Nya undersökningar visar att Attkinson, GI, LowCarb, Flygvärdinnemetoden och andra dieter är flams och trams; ska du gå ner i vikt gäller det att dra ned på kalorier och röra på dig. Så det så! Har jag väl sagt hela tiden, all denna hysteri! Att jag inte själv följer rådet har mindre med saken att göra. Jag vet iallafall hur det BORDE gå till. Lagom är ju bäst. Salta med en nypa sunt förnuft.

Kommer ni ihåg Calle Jonsson? Han som är åtalad för mord på Kos 2001, men som enligt svenska medier och advokater och politiker, med flera, inte möjligtvis kan ha begått mordet. Nåt skumt är det dock, men förutom det, nu ska han dessutom "delges misstanke" om förtal mot vissa grekiska poliser, vilka han säger har torterat honom under förhören. Börjar det inte bli lite tröttsamt nu?

Var ett fint litet reportage i den lokala blaskan http://hn.se/folkfamilj/1.398420 om gamla grannen och barndomskompisen, och hennes familj. Sött, lite roligt bara att man skriver att det är Jessica (mamman) som åker till ortopedkliniken en gång i veckan för att badas, skulle tro att det var lilla Junisbarnet, som har en skena för att rätta till sin höftled, som får sitt bad varje vecka.

Jobbade idag på morgonen och missade tyvärr därför comebacken för "Perssons Pack" i 4ans nyhetsmorgon. Då är det tur att det finns Webb-tv. Visste inte att jag saknat dem och Per Perssons gnälliga stämma förrän nu.

Återigen är det dags att lämna er för kvällsmat, funderar på om det inte får bli en stuvning idag. Igår var jag med mamma i stan när hon skulle hämta sina finfina nya glasögon, och blev bjuden på kalasmat hos potatismosmästarna Torggrillen, men idag är det ingen som bjuder på kvällsmat så jag får väl fixa min egen.
Vi ses, ajöken.

onsdag 29 oktober 2008

När blir vi vuxna?

Igår var jag som sagt på liten 25-årsfest för min bror, bara familjen, det vill säga jag, päronen och mormor och morfar, var bjudna, stora tjotabalongen kommer senare. Men är man 25 borde man väl vara någotsånär vuxen, och när man är 28 framförallt. Ändå verkar det inte som om man kan bli vuxen i sina föräldrars ögon. Gammalt problem, jag vet. Hur som helst var det mamma som bakat tårtan igår... Jag och min bror är iallafall sedan länge utflugna ur föräldrahemmet, och även om det inte känns så alla gånger, så har våra föräldrar släppt taget om oss helt och hållet om man jämför med det här: http://www.expressen.se/noje/fredag/1.1350289/fadde-mamma-sager-att-jag-maste-vara-hemma-fore-21
Oj, lyssnar på Lantz i p1 från igår, nu pratar Annika med en man som är professor i Media- och kommunikation på Högskolan i Halmstad. Jag känner så väl igen rösten, har troligtvis haft honom som lärare, men kommer inte på vad han heter. Häftigt iallafall.
Något annat som är häftigt är att Robert Wells, som ska vara med i nästa säsong av Körslaget i TV4, har valt att ha Falkenberg, där han bor till och från, som sin hemkommun. Det är alltså från Falkenbergs kommun han ska välja sina körmedlemmar. Är inte det tufft så säg, och här finns ju massvis med duktiga sångare och sångerskor. Det kan nog bli något att följa. Runt jul kommer första avsnittet.
Och på tal om Falkenberg, igår var jag i Falkenberg och shoppade loss (nåja, blev några växter, en köksbordsduk och ett hårspray) och var på Stålboms och lunchade. Deras sallader är helt fantastiska, laxsallad med laxsspett, marinerat ristorn, fetaost och soltorkad tomat, ruccola med vinägrett, kapris och valnötter, bitar av färsk sparris, och till detta nybakat bröd. Mmmmums. Och förutom denna fantastiska sallad bjuder de på en nästan lika fantastisk miljö, vitt, lite skavt, silver, grått, kakelugn och väggpanel. Nytt och gammalt i en fungerande symbios.

Idag är jag arg på: Konkurser, varslingar och så vidare och så vidare, idag var det, det Danska flygbolaget Sterlings tur. Och jag har fått ännu ett tack-men-nej-tack-mail angående ett jobb jag har sökt. Känns totalt hopplöst att få jobb, framförallt som läget ser ut nu. SUCK
Och så är jag arg, eller rättare sagt, besviken, på Halmstad; Per Gessle, har hört hans nya singel "Silly Really". Blev glad när jag hörde att hans nya skiva skulle vara på engelska, mer min kopp té än den svenska 2000-tals-Gessle. Gillar "Son of a Plumber". Men detta var en besvikelse, och något som hade passat betydligt bättre på en ny Roxetteskiva. Mer ljud än melodi.
Och, om igen Fredrik Ljungberg, USA!! Hur tänker man?
Och så kommer halkan, vintern, kylan, och ändå är det en hel månad kvar till advent, blir en lång månad.

måndag 27 oktober 2008

Skillnad på skit och pannkaka
















Sist jag skrev blev det bråttom iväg, Linda ringde och frågade om jag ville följa med på utflykt. Och utflykt dä ä mitt liv dä. Vi var först på Åkerholmens Gårdsbutik utanför Källsjö, å så mysigt, jättefina tavlor, ljusstakar och tittskåp. Tur att där var så hysteriskt varmt där inne så jag bara ville ut, annars hade det kunnat bli dyrt. Sedan var vi på Ateljé Blomman i Gödestad/Klastorp, där de hade lite utställning av olika kvinnliga företagare. Också en ruggigt mysig butik, med mycket prylar, här ovan ser ni mina fynd. Ett rostigt fat och rosa krispiga rosor som såldes till förmån för "rosa bandet" (vilket jag också är lite arg på, eller snarare konfunderad över, hur kommer det sig att bröstcancer får så stor uppmärksamhet när det finns så många sorters cancer, Prostatacancer, tillexempel, som drabbar, och dödar, minst lika många, som bröstcancer, varför finns det inga galor eller disktrasor till förmån för det?). Rosorna är numer betydligt kortare än när jag köpte dem, jävla katt...
Fler fynd gjorde jag senare på kvällen, när Sofie hade uppsamlingsheat med sina kompisar i trakten, hemma i sitt barndomshem, FF, päronen var på orienteringsresa. Då passade jag på och snodde med mig ett, sedan länge utvalt offer, en stickling från hennes Doktor Westerlund, får bara hoppas att den får stå ifred för katten.
Det andra fyndet som syns här ovan är några av de sista Rosenskärorna jag fått in innan de riktiga frostnätterna kommer. Och så blommarodören själv, förståss.

Idag är jag arg på: Först och främst, nu när jag tänkt efter en stund, är jag arg på Fredrik Ljungberg, hur jäXXa girig får man bli? Börja spela i USA. USA!! Där det inte ens är någon som har hört talas om fotboll, soccer. Där det inte ens finns någon egentlig liga. Bara för att få en massa pengar så man kan dra sig tillbaka efter två år. Hade det varit jag som hade haft möjlighet att tjäna 40 miljoner på två år, på något jag tycker är roligast i världen, så hade jag naturligtvis gjort det. Men nu handlar det inte om mig, utan om Fredrik Ljungberg, Ljungan, som redan har 40 miljoner i madrassen. vad i all världen ska han med så mycket pengar till? Vi som följt Fredrik under hans karriär kan väl också tänka oss att det är USA som drar, men Seattle?! Visserligen är Fredrik lite Grunge, och Seattle är Grungens huvudstad n:o 1, men visst tror vi väl att Fredrik egentligen hade hoppats på New York. Kanske är han inte så insatt i hur stort USA är, utan tänker sig resan mellan Seattle och USA som en resa mellan Halmstad och Göteborg. Nåväl, det kan bli en geografilektion för livet.
Sedan är jag arg på det skeva rättssystemet, igen. Häromdagen blev jag glad när jag läste om Matthias Fredriksson som riskerade fängelse för sin fortkörning (130 på 80-väg eller något i den stilen). Jag blev naturligtvis inte glad för att han hade kört för fort, eller för att han riskerar fängelse, utan för att lagen inte gör skillnad på vanliga "Svenssons" och på kända människor. Det tog verkligheten snart ur mig, idag skriver Expressen nämligen om Nakenmodellen som körde 140 på 70-väg, som stoppades av polisen men slapp straff utan istället fick en varning, ett glatt tillrop och fick ställa upp på bild tillsammans med polisen. Det är skillnad på skit och pannkaka!
Nu får jag nog ge mig ut och göra vinterfärdigt i min lilla täppa. In med grillen.