Nu diskuterar politikerna om huruvida pensionsåldern ska höjas till 69 år. Hur dumma är de egentligen? Ungdomarbetslösheten har aldrig varit högre, och nu vill man göra det ännu svårare för ungdomarna att komma in på arbetsmarknaden. Detta samtidigt som de äldre generationerna ska tvingas jobba betydligt längre för att få en pension som går att leva ett drägligt liv på. Visst har vi i flera år nu hört skräcksenarierna om de stora pensionsavgångarna när 40-talisterna går i pension som i ett lämmeltåg, där det inte längre kommer att finnas personal till vård, skola, omsorg. Men än så länge har det väl inte märkts någonting åt det hållet. Och nu när hjärt- och kärlsjukdomar, och kanske även (andra?) stressrelaterade sjukdomar verkar gå ner i åldrarna, kanske det snarare skulle vara en bra idé att sänka pensionsåldrarna. Om man nu inte vill införa 30-timmars arbetsveckor.
Ja, detta Malmö. Rena rama vilda västern, eller södern rättare sagt. Nu har en kraftig sprängladdning exploderat i Rosengård. Ingen människa ska dock ha skadats.
Denna förbannade snö, nu kommer det mer. Enligt SMHI är snökaoset nu inte långt borta. Men det går iallafall bra för svenskarna på glid nu. Både herrarna och damerna gjorde väldigt bra ifrån sig i helgens Världskuppremiär för skidor i Gällivare. Marcus Hellner kan nog vinna det mesta i vinter,
Påven är ju för rar. Eller vad man nu ska säga... Nu säger han att Katolska kyrkan eventuellt kan godkänna kondomanvändning. Absolut inte som preventivmedel, men kanske för att förhindra spridning av sjukdomar. Tillexempel kan det vara okej för manliga prostituerade att använda kondom. Manliga prostituerade är tydligen inga konstigheter inom Katolska kyrkan?
Och två nya deltagare klara för Melodifestivalen; Jenny Silver, och förra (eller var det förr-förra?) årets Idol-deltagare Daniel Karlsson. Kan nog bli bra. Och så har feministisk front rasat, de tycker inte om programledarvalet; Marie Serneholt och Rickard Olsson, de menar att det är fel att ha en medelålders man och en ung kvinna som programledarpar. Nu får de väl ändå ge sig?
Årets Augustprisnominerade i den skönlitterära klassen är; Sigrid Combüchen - Spill, en damroman, Magnus Florin - Ränderna, Johan Jönsson - Livdikt, Sara Stridsberg - Darling River, Peter Törnqvist - Kioskvridning 140 grader, Magnus William-Olsson - Ingersonetterna. Säger mig egentligen ingenting, men jag borde nog ta och läsa något av Combüchen.
Inte roligt alls nu för domarna i gårdagens match mellan AIK och Skellefteå. Riktigt domartabbe att döma bort Skellefteås mål, trots målkameror. Dagen efter är nog en riktigt dålig dag idag.
I övrigt verkar kubmaneten vara det hetaste(!) just nu.
Tjingeling!
Visar inlägg med etikett Hockey. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hockey. Visa alla inlägg
måndag 22 november 2010
När man är en glad pensionär
Etiketter:
Augustpris,
Hockey,
Jobb,
Malmö,
Melodifestival,
Påven,
Skidor
måndag 17 maj 2010
Hoppsan! Black Sabbaths och Rainbows Ronnie James Dio har gått och dött i magcancer, 67 år gammal! Och nu blev jag sådär fördomsfull igen; kan det vara så att magcancer i vissa fall (OBS! I VISSA fall!) kan ha ett samband med ett oerhört osunt leverne? Hur som helst, hårdrocken har förlorat ev an sina största (jag menar; till och med jag vet ju vem han var) profiler.
Idag är jag arg på: Hade det inte varit så att jag inte brukar äta på macedonken så hade jag nog slutat med det nu. Det där som att de märker om mat kan väl vara sin sak, skulle förmoda att många restaurangkök, och uppenbarligen många livsmedelsaffärer gör samma sak. Men när man behandlar sina anställda som pest, då är det sluthandlat för min del (det är därför jag aldrig heller skulle sätta min fot på Liedel). Sen vet man ju aldrig, det kan mycket möjligt vara uppförstorat och skarvat, men så länge vi inte får bevis på motsatsen så tror jag på att McDonalds utnyttja det faktum att de flesta som jobbar hos dem är ungdomar som inte är så insatta i vilka rättigheter de har.
Ingen höjdare att turista utomlands i dessa tider, är det inte askmolnet som nu återtar sitt grepp över Europa, så är det regeringar som inte vill godkänna medlarhjälp av FN utan hellre förtsätta slåss till sista blodsdroppen, i Bangkok (34 av 35 döda var civila), eller olja i mass i mexikanska golfen (även om nu BP, Brittish Petrolium alltså, inte Brommapojkarna, säger att de har fått fast något rör som ska stoppa läckan, men det är ju en hel del olja redan). Nej, vet ni, det bästa för tillfället verkar vara en hemester, att turista i Sverige, nu sägs det att vi har kanonväder (ingenting jag märker här, "för jag har bara regn hos mig, och mer lär det bli, vilket lågtryck vi har hamnat i"... Även om det just för tillfället verkar vara uppehåll) och dessutom är hotell- och restaurangstrejken avvärjd.
Och hejaheja, årets guldpuck (tack vare mig? Jag röstade ju faktiskt på honom, och vid det tillfället låg han rejält under!) går till Linköpings Magnus Johansson. Inte för att jag vet så mycket om hockey, men jag vet iallafall att Magnus Johansson är en gammal (!) hjälte och att sådana bör premieras innan det är försent. Men om vi ska vara riktigt ärliga; det är inga större hausser kring priserna i hockeyn, om man jämför med fotbollen som har gala efter gala.
Och det är alltså såhär det går till när det är fest(ival) här ute i buskarna...
Nu ska jag snart åka och hämta sommarens förstinköpta konsertbiljetter. Förhoppningsvis blir det även mycket av detta, och lite detta, och mycket mer sång och dans i sommar.
Till sist: Grattis Norge!
PS. och grattis till mig som nu har haft över 3000 besök på min blogg, TACK för att ni kikar in DS.
Idag är jag arg på: Hade det inte varit så att jag inte brukar äta på macedonken så hade jag nog slutat med det nu. Det där som att de märker om mat kan väl vara sin sak, skulle förmoda att många restaurangkök, och uppenbarligen många livsmedelsaffärer gör samma sak. Men när man behandlar sina anställda som pest, då är det sluthandlat för min del (det är därför jag aldrig heller skulle sätta min fot på Liedel). Sen vet man ju aldrig, det kan mycket möjligt vara uppförstorat och skarvat, men så länge vi inte får bevis på motsatsen så tror jag på att McDonalds utnyttja det faktum att de flesta som jobbar hos dem är ungdomar som inte är så insatta i vilka rättigheter de har.
Ingen höjdare att turista utomlands i dessa tider, är det inte askmolnet som nu återtar sitt grepp över Europa, så är det regeringar som inte vill godkänna medlarhjälp av FN utan hellre förtsätta slåss till sista blodsdroppen, i Bangkok (34 av 35 döda var civila), eller olja i mass i mexikanska golfen (även om nu BP, Brittish Petrolium alltså, inte Brommapojkarna, säger att de har fått fast något rör som ska stoppa läckan, men det är ju en hel del olja redan). Nej, vet ni, det bästa för tillfället verkar vara en hemester, att turista i Sverige, nu sägs det att vi har kanonväder (ingenting jag märker här, "för jag har bara regn hos mig, och mer lär det bli, vilket lågtryck vi har hamnat i"... Även om det just för tillfället verkar vara uppehåll) och dessutom är hotell- och restaurangstrejken avvärjd.
Och hejaheja, årets guldpuck (tack vare mig? Jag röstade ju faktiskt på honom, och vid det tillfället låg han rejält under!) går till Linköpings Magnus Johansson. Inte för att jag vet så mycket om hockey, men jag vet iallafall att Magnus Johansson är en gammal (!) hjälte och att sådana bör premieras innan det är försent. Men om vi ska vara riktigt ärliga; det är inga större hausser kring priserna i hockeyn, om man jämför med fotbollen som har gala efter gala.
Och det är alltså såhär det går till när det är fest(ival) här ute i buskarna...
Nu ska jag snart åka och hämta sommarens förstinköpta konsertbiljetter. Förhoppningsvis blir det även mycket av detta, och lite detta, och mycket mer sång och dans i sommar.
Till sist: Grattis Norge!
PS. och grattis till mig som nu har haft över 3000 besök på min blogg, TACK för att ni kikar in DS.
Etiketter:
Fest,
Hockey,
Kändisdöd,
Mc Donalds,
Musik i Halland,
Turism
måndag 5 januari 2009
Kallt liv
Det är vackert, kylan. Bara man slipper gå ut. Nu är här -14 grader, men som kallast har vi tydligen haft -19. -19!! Så kallt ska det inte bli så här långt söder ut. Men vackert är det. Sol på rimfrost och lite snö pudrat på backen. Bara man slipper gå ut.
Måste snart gå ut. Ska hämta posten. Har beställt några skivor som jag hoppas kommer idag. Cindy Lauper (upptäckte till min förskräckelse att jag inte har någon Lauperskiva innan, så en Cindy-samling fick det bli) och Katie Melua (soft sång), men hade glömt att jag hade tänkt köpa norskan Marit Larsens skiva. Riktigt bra ny upptäckt. En Annie Hall-DVD blev det också.
För övrigt har det inte hänt någonting än på det nya året. Skulle varit och firat kusin i lördags (GRATTIS MATILDA!) men insåg tidigt i fredags morse att jag nog hade tittat fel i schemat och skulle jobba hela helgen. Skönt att ha jobb, men synd att det alltid ska vara när andra är lediga. Måste förresten ge mig ut på arbetsförmedlingens hemsida och se om det finns minsta lilla tillstymmelse till jobb att söka.
Fick ett ryck på nyårsdagen. Kände mig lite rastlös och trött på julen. Så nu är alla tomtar (utom en utanför ytterdörren, och en som funderat som paraplyställ, som jag glömt) borta. "Jul"gardinerna, som får vara vintergardiner, får vara kvar, liksom ljusstakarna och stjärnorna, så att inte grannarna tror jag har blivit knäpp.
Nej, nu blir det nog till att stänga av radion, Radio Hallands "Frågvisan" folk som ringer in och sjunger i radio.
Idag är jag arg på: Sven-Otto Littorin som spår att 2009 ska bli ett "skitår" vad gäller abetsmarknaden. Visst är det bra att se sanningen i vitögat. Och våga tala om det för hela svenska folket. Men Totto, istället för att göra Sverige till en massdepression. Varför inte ta och försöka göra något åt situationen i stället??!! Är man arbetsmarknadsminister så är man och då borde man kunna göra någonting. En jobbarkompis talade om att A-kassan är så vänliga att de bara ger henne pengar de veckor hon inte jobbar någonting alls. Hon tjänar alltså mer på att inte jobba alls än att ta de jobbchanser hon får. Är det inte idiotiskt så säg. Likadant är det tydligen för dem som är långtidssjukskrivna, de tjänar bäst på att inte försöka jobba det lilla de kan, utan istället bara hålla sig hemma. Kanske inte Totto som har bestämt. Men det är väl ändå hans uppgift att försöka ändra situationen på arbetsmarknaden. Eller kanske tror också han att han tjänar mest på att inte göra någonting?
TV då? Stjärnorna på slottet; Gardell. Vet inte vad jag ska tycka om Jonas Gardell. Har sett honom live i shower några gånger, och då är han jättebra, rolig och sympatisk, men ibland undrar man. Såg reprisen av "Stjärnorna på slottet" igår, då Jonas fick ett hybrisanfall och blev upprörd och kränkt av att behöva vara med på den stråklektion som Staffan Scheija ordnat, och var otrevlig och sprang iväg som en barnunge med näsan högt upp i vädret. Snälla lilla Jonas. Har du inte själv valt att vara med i programmet? Får du inte betalt? Har det inte gått en säsong innan så du visste lite vad det handlade om? Var övningen en fråga om liv, död och framtida karriär? Blir så trött på alla dessa pretentiösa människor som tycker att de de gör och tycker om är så mycket bättre än det andra människor gör och tycker om. Oftast brukar det handla om kultur. Folk som ser ner på andra för att de lyssnar på så kallad komersiell musik eller ser på "komersiella" program på TV. Fy vad trött jag blir på sånt. Vem har bestämt att det som är svårt är bättre? Visserligen kan man förstå att de människor som sliter länge med sin musik, konst, scenframträdanden, bör premieras högre än dem som blir stjärnor genom att vara med i en dokusåpa, skriva en bok som refererar sms-kontakter med en annan "B-kändis", eller sjunga in en technoversion av någon gammal 80-talsdänga. Men att se ner på de personer som tycker om denna typ av underhållning tycker jag är dumt. (Samtidigt som jag inser att detta statement gjorde mig till ett pretto som ser ner på folk som ser ner på folk för deras underhållningspreferenser...)
Körslaget. Nu åkte Sundsvall och LaGaylia ut. Det tyckte jag var bra. De var sämst. I lördagens program var Falkenbergskören åter igen bäst. Men det klart nu har ju deras största hot Göteborg åkt ur.
För övrigt önskar vi småkronorna lycka till i nattens JVM-final. Heja.
Måste snart gå ut. Ska hämta posten. Har beställt några skivor som jag hoppas kommer idag. Cindy Lauper (upptäckte till min förskräckelse att jag inte har någon Lauperskiva innan, så en Cindy-samling fick det bli) och Katie Melua (soft sång), men hade glömt att jag hade tänkt köpa norskan Marit Larsens skiva. Riktigt bra ny upptäckt. En Annie Hall-DVD blev det också.
För övrigt har det inte hänt någonting än på det nya året. Skulle varit och firat kusin i lördags (GRATTIS MATILDA!) men insåg tidigt i fredags morse att jag nog hade tittat fel i schemat och skulle jobba hela helgen. Skönt att ha jobb, men synd att det alltid ska vara när andra är lediga. Måste förresten ge mig ut på arbetsförmedlingens hemsida och se om det finns minsta lilla tillstymmelse till jobb att söka.
Fick ett ryck på nyårsdagen. Kände mig lite rastlös och trött på julen. Så nu är alla tomtar (utom en utanför ytterdörren, och en som funderat som paraplyställ, som jag glömt) borta. "Jul"gardinerna, som får vara vintergardiner, får vara kvar, liksom ljusstakarna och stjärnorna, så att inte grannarna tror jag har blivit knäpp.
Nej, nu blir det nog till att stänga av radion, Radio Hallands "Frågvisan" folk som ringer in och sjunger i radio.
Idag är jag arg på: Sven-Otto Littorin som spår att 2009 ska bli ett "skitår" vad gäller abetsmarknaden. Visst är det bra att se sanningen i vitögat. Och våga tala om det för hela svenska folket. Men Totto, istället för att göra Sverige till en massdepression. Varför inte ta och försöka göra något åt situationen i stället??!! Är man arbetsmarknadsminister så är man och då borde man kunna göra någonting. En jobbarkompis talade om att A-kassan är så vänliga att de bara ger henne pengar de veckor hon inte jobbar någonting alls. Hon tjänar alltså mer på att inte jobba alls än att ta de jobbchanser hon får. Är det inte idiotiskt så säg. Likadant är det tydligen för dem som är långtidssjukskrivna, de tjänar bäst på att inte försöka jobba det lilla de kan, utan istället bara hålla sig hemma. Kanske inte Totto som har bestämt. Men det är väl ändå hans uppgift att försöka ändra situationen på arbetsmarknaden. Eller kanske tror också han att han tjänar mest på att inte göra någonting?
TV då? Stjärnorna på slottet; Gardell. Vet inte vad jag ska tycka om Jonas Gardell. Har sett honom live i shower några gånger, och då är han jättebra, rolig och sympatisk, men ibland undrar man. Såg reprisen av "Stjärnorna på slottet" igår, då Jonas fick ett hybrisanfall och blev upprörd och kränkt av att behöva vara med på den stråklektion som Staffan Scheija ordnat, och var otrevlig och sprang iväg som en barnunge med näsan högt upp i vädret. Snälla lilla Jonas. Har du inte själv valt att vara med i programmet? Får du inte betalt? Har det inte gått en säsong innan så du visste lite vad det handlade om? Var övningen en fråga om liv, död och framtida karriär? Blir så trött på alla dessa pretentiösa människor som tycker att de de gör och tycker om är så mycket bättre än det andra människor gör och tycker om. Oftast brukar det handla om kultur. Folk som ser ner på andra för att de lyssnar på så kallad komersiell musik eller ser på "komersiella" program på TV. Fy vad trött jag blir på sånt. Vem har bestämt att det som är svårt är bättre? Visserligen kan man förstå att de människor som sliter länge med sin musik, konst, scenframträdanden, bör premieras högre än dem som blir stjärnor genom att vara med i en dokusåpa, skriva en bok som refererar sms-kontakter med en annan "B-kändis", eller sjunga in en technoversion av någon gammal 80-talsdänga. Men att se ner på de personer som tycker om denna typ av underhållning tycker jag är dumt. (Samtidigt som jag inser att detta statement gjorde mig till ett pretto som ser ner på folk som ser ner på folk för deras underhållningspreferenser...)
Körslaget. Nu åkte Sundsvall och LaGaylia ut. Det tyckte jag var bra. De var sämst. I lördagens program var Falkenbergskören åter igen bäst. Men det klart nu har ju deras största hot Göteborg åkt ur.
För övrigt önskar vi småkronorna lycka till i nattens JVM-final. Heja.
Etiketter:
CD,
Gardell,
Hockey,
Jobb,
Kallt,
Kulturpretton,
Körslaget,
Tomtefritt
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)