Visar inlägg med etikett Rättsväsendet. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Rättsväsendet. Visa alla inlägg

onsdag 27 juli 2011

Så fel det klan bli

Lyssnade på Lars Ohlys Sommarprogram i förrgår (för övrigt ett utmärkt litet program som blandade skratt och gråt och bra musik i en trevlig stund framför radion) och fick lite dåligt samvete (som så ofta när ideologister på vänsterflanken pratar, de verkar vilja dela ut ett kollektivt Jesuskomplex till alla som har ett samvete, tyvärr). Ohly, liksom även många andra gjort, talade om att det är fel att vi tillskriver dåden i Norge en ensam galning. Han menade att om det hade varit en muslim som utfört detsamma så hade vi kallat det muslimskt terrordåd och beskyllt alla muslimer för det. Och visst har han rätt på sätt och vis, det är viktigt att vi tar avstånd från högerextrema uttryck. Men å andra sidan. Inte kan vi väl skylla alla högerextremister för detta (lika lite som vi hade kunnat skylla alla muslimer för det om det hade varit en muslim som gjort samma sak på samma sätt med samma bakgrund), det går inte att komma ifrån att det var en (troligen) ensam galning som planerat, utfört och haft sin egen mening med det han gjorde. Och även om det finns många högerextrema som håller med hans tankegångar, så krävs det en galen hjärna för att utföra ett sådant dåd, som för oss andra är så ofattbart, meningslöst och drabbar så många (alla) oskyldiga.
Men det verkar som att den norska domstolen går på Ohlys linje och kommer att åtala Behring Breivik för brott mot mänskligheten, ett brott som kan ge 30 års fängelse, till skillnad från de 21 år som annars är det norsk rättsväsendets maxstraff. Breivik själv erkänner dåden, men anser inte själv att han begått något brott, utan menar istället att han är i krig.
Och visst är det cyniskt att ens tala om vinnare i detta fruktansvärda som hänt Norge, men ändå; vinnare är Jens Stoltenberg, som verkligen klivit upp en nivå och blivit Norges landsfader under den senaste veckan, det kräver nog en hel del för att man ska knuffa ner honom från statsministerposten.
Och på tal om landsfäder, varför ska norrmännen, när de klappar sig själva på axeln för den snabba och välgjorda insatsen efter dåden, hela tiden jämföra med den usla insats den svenska polisen gjorde efter mordet på Olof Palme? Hello Norway, det var ju ändå 25 år sedan, och en helt annan sak.
Sverigedemokraten Erik hellsborn, som på sin blogg skrev att massakern är ett resultat av mångkulturen, tar nu en paus från bloggandet. Jo, det kanske var lämpligt. Lämpligt vore väl också om Sverigedemokraterna gjorde ett stort uttalande om att de helt tar avstånd från Breivik och det han gjort och sagt. Men så smarta verkar de inte vara.
En liten ljuspunkt i tillvaron, är att dödstalen från Utöya är nedskrivna, från 86 till 68 som hittills konstaterats döda.

Idag får jag min lön, det får inte Saabs anställda, inte denna månaden heller.

Nähä, det verkar inte heller som att Jens Gustafssons intåg som tränare hjälpte, 1-3 mot IFK Göteborg, men vi får ge killen en chans.

GP har en omröstning på sin hemsida om Västkustens bästa gästhamn, Gullholmen ligger bara i mitten med 18%, hur kan det vara? Inte för att jag åker båt, men Gullis är väl alltid bäst?!

Idag är jag glad för: att allt var bra på päronens läkaråterbesök, att jag har så goa vänner att ha trevligt tillsammans med, att jag ska på konsert ikväll och det verkar bli fint väder, människor som gör världen lite tjusigare, att jag fortfarande bara är halvvägs in i min första semestervecka, att jag ska till Köpenhamn i morgon, att jag hittade fina svarta gardiner, precis vad jag letade efter, och en snygg klänning, på 70%-rea. Livet är inte så dumt ändå (men det kan snart ändra sig, peppar, peppar).

Tjing!  

onsdag 15 april 2009

Loppisfynd

Var på Loppis igår, det är idrottsföreningen i Ullared som anordnar, hittade lite för mycket för att det skulle vara nyttigt för mina 63 kvadrat, jag begränsades dock av att allt skulle få plats i bilen, och den är inte stor. Till slut fick jag iallafall med mig; ett telefonbord, som passade som handen i handsken mellan toa- och förrådsdörrarna,
ett soffbord. Har levt utan ett riktigt soffbord ända sedan jag flyttade hit för ett och ett halv år sedan, och ett liknande detta har jag sedan länge försökt stjäla av en kompis utan att lyckas,

och en liten pinnstol, som jag först hade tänkt ha ute, men som blev så fin i sovrummet tillsammans med ett pelarbord som min farfar gjort. Men nu är här alltså fullt längs alla väggar, funderar på att åka tillbaka till loppisen nästa vecka och lämna in en del av mina gamla möbler, men tror inte jag har något jag vill göra mig av med.

Idag är jag arg på: Ungefär sådär så att jag blir torr i munnen och det känns som om hjärnan ska explodera. Ja, jag vet inte, det kan ju vara något sjukdomstecken också, men händer det inget allvarligare så skyller jag allt på BUDGETEN! Regeringen har lagt den så kallade vårbudgeten och oppositionen har lagt an svarsbudget (är det det som kallas skuggbudget?), och nu ska det satsa på arbetsmarknadspolitiska åtgärder säger man. Och sätter av pengar till arbetsförmedlingen och utbildningar och kurser. !!!! Det skapar väl för in i hxxxete inga jobb!! Det är väl bättre att först och främst se till att folk inte BLIR arbetslösa alls. Lägg istället de pengarna på att försöka rädda kvar de företag som är på väg i konkurs, eller varför inte min gamla käpphäst: 6 timmars arbetstid. Även om man skulle få behålla full lön, men gå ner i arbetstid hade ju staten fått in de pengarna igen genom att slippa betala ut lika mycket i a-kassa, plus att de hade fått in mer i skatteintäkter, från de personer som fått jobba de resterande"2 timmarna", under förutsättning att det anställs nya personer på dessa. Ska det vara så svårt?! Oppositionen vill krympa försvaret, och det är visserligen ett sätt att spara in på, kan tyckas, onödiga utgifter, men som läget ser ut idag är ju faktiskt även försvaret en arbetsgivare som ger välbehövliga jobb. Och varför kan inte regeringen och oppositionen försöka enas och tillsammans arbeta fram en lösning, man får väl trots allt säga att detta är ett krisläge.
Och så är jag arg på: Våldtäktsrättegången som lades ned på grund av att offret, en 15-årig flicka, boendes på ett behandlingshem, tog livet av sig natten innan rättegången. Åklagaren har dock avsagt sig fallet och krävt omprövning.
Och: på att den lille cancersjuke pojken i Håbo inte fick dö hemma på grund av att kommunen och landstinget där inte hade något avtal om hemsjukvård för personer under 18 år. Enligt överläkaren för avdelningen pojken låg på ser det tydligen ut så i vissa mindre kommuner eftersom det är en såpass ovanlig företeelse att man inte har någon plan för likande fall (P4Extra 2009-04-13). Brasklapp: Som alltid i liknande fall vet vi ju inte alla omständigheter, det kan förståss vara så att han behövde sådan vård som inte var möjlig i hemmet.
Nej, hörrni, nu är det dags för fotboll, Radiosporten (idag med förträfflige Paul Zyra istället för, som förra gången Mats-AIK-Strandberg), Halmstad - Brommapojkarna, 3-1, Heja!

torsdag 20 november 2008









Så kom jag iallafall ut på min skogs- och advetspyntrunda. Inte mycket skog kvar, men lyckades iallafall samla ihop mossa så det borde räcka över advent och jul. Sämre gick det med lingonriset, men men det får gå bra utan. Enda fördelen med att all skog ligger som ved på marken är att jag kunde klippa granris och kottar med gott samvete.
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=371121 HBK söker ny ordförande, vore ju ett helt perfekt jobb för mig! Så hör upp HBKs styrelse, här sitter en pigg och glad tjej och bara väntar på att ni ska höra av er och tala om att jobbet är mitt. Lång utbildning, erfarenhet från äldrevården och full koll på HBK. Vad mer månde krävas?
Idag är jag arg på: Postens nya vd Lars G Nordströms får 900 000 kr i månadslön. Det innebär att han får 900 000 kronor varje månad! Nu vet jag inte hur mycket skatt som dras av det, men även om det så skulle vara 50% så får han ändå ut 450 000 varje månad! Det är ungefär 20 gånger vad en vanlig arbetare får ut före skatt. Enligt Expressen idag blir postens anställda i år utan julbord. Charmigt på något sätt.
Är också arg på: Den 51årige såkallade Rödebypappan döms till skadestånd. Han sköt ihjäl en 15-årig pojke och skadesköt en annan, vilka i och för sig hade jävlats med familjen under en längre tid, men han dömdes till skadestånd. Eftersom han enligt domen var psykiskt otillräknelig vid dådet kan han inte dömas till fängelse och eftersom han nu räknas som frisk kan han inte heller dömas till tvångsvård. Alltså, jag har sagt det förut, detta rättsväsende!
Och så är jag arg på, eller i själva verket rädd för: Alla människor har naturligtvis rätt till sin egen tro så länge man inte pådyvlar (!) andra den. Och ingen ska behöva försvara sig på grund av sin religion. Men. Ibland finns det människor som tror så blindt på vad andra säger åt dem att de ska tro. Och som kan gå från att vara en självständigt tänkande människa till att bara prata utifrån sin religion. Då är det så man kan bil mörkrädd.
Och Lasse Kronér är årets julvärd, det kan nog bli bra.
Fridens liljor