Visar inlägg med etikett Grannar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Grannar. Visa alla inlägg

tisdag 31 augusti 2010

Höstpromenad






Såhär ser det ut när det är höst på min planet. För det får man väl ändå säga, att det är höst, när världen är färgad i gult, lila och rött. Även om jag inte tänker byta ut trekvartsbyxorna och sommargardinerna förrän tidigast i morgon, första september, när det är höst på riktigt.
Under promenaden slutade det komma ut ljud ur min MP3-spelare, så det får väl bli till att skaffa sig en ny. Har ni tips på billiga spelare med radio i?

Igår tog så Ennio Morricone (ni vet han med den lilla melodislingan i "Den gode- den onde- den fule"-filmerna) och Björk emot Polarpriset. Och man får väl ändå säga att Vickan har tuffat till sig ordentligt sedan hon gifte sig. Men hur har de egentligen gjort urvalet för vilka som blir bjudna på utdelningen, verkligen en allsköns blandning! Svensk media tycker dessutom det är utomordentligt konstigt att inte Björk visste vad Polarpriset var, och inte hade hört talas om det innan hon blev utsedd till vinnare av det...
Ska få nya grannar, tydligen idag. En Somalisk familj med tretton barn är det sagt. Men inte kan det väl vara de som flyttar in nu och spelar musik på hög volym, inte för att vara fördomsfull (men det är jag ju), men spelar de verkligen Thomas Ledin?!
Oj då, några av våra vanligaste läkemedel kan orsaka stroke vid för stor och långvarig användning; Iprén, Naproxén, Diklofenak och Voltarén. Å andra sidan ska grönt té kunna motverka risken. Så skölj ner dina Ipren med lite grönt té nästa gång.
Tjing!
Förresten, är det någon som har några bra Köpenhamnstips, bra hotell och shopping? Är det någon som varit på julmarknaderna på Tivoli eller i Nyhavn? Amsterdam funkar också.

fredag 2 juli 2010

Sågverk

Idag är jag arg på: Grannen som sågar ved dagarna i ända. Idag började han klockan 6.00. Känns lite tidigt att väcka sina semestrande grannar tycker jag!

Svenska soldater i Afghanistan och deras anhöriga hotas via telefon och sms. Man kan ju undra, de som hotar, tror de att de som de hotar har någon som helst makt att säga; äh, hörrni killar (och tjejer), nu har jag blivit lite hotad här så nu tar vi och slutar med det här krigandet och drar hem va. Och så åker hela den svenska styrkan hem. Tror de verkligen att det är så enkelt?

Nu höjs räntan. Från 0,25% till 0,5. Och Stefan Ingves, var kommer han ifrån? Tycker att han har en underlig dialekt, eller är det månne en brytning?

Har ni sett vem han är lik; Prins (och tydligen också riddar) Daniel (och nej, jag menar inte Boxer-Robert, den är så gammal nu). Göran Hägglund! Kd-ledaren, de är ju jättelika, om bara Göran kunde anlägga lite backslick också (tror att han fönar sitt som det är nu) så skulle de kunna vara tvillingar. Fast Göran verkar faktiskt ha en gnutta mer humor. Hade han inte varit Kristdemokrat så hade jag faktiskt kunnat tänka mig att rösta på honom.

Och jag tycker faktiskt lite synd om Ulrika Schenström, ni vet Moderaternas förra pressekreterare eller vad det nu var hon var (partisekreterare kanske hon till och med var. Och har jag sagt detta förut så kan ni bara hoppa över detta stycket). Jo, men ni vet hon som drack vin och småhånglade med TV4s Anders Pihlblad fast hon hade jour. Och som fick sparken när det visade sig att alltihopa hade fångats på bild. Anders Pihlblad fick väl några veckor i karantän, men nu är han ute på banan igen. Nu läste jag att han hade förlovat sig också. Inte med Ulrika, utan med sin pojkvän sedan flera år tillbaka! Hade jag varit Ulrika så hade jag nog känt mig lite...hmm utnyttjad kanske?!

Heja! Svenske Robert Lindstedt är i dubbelfinal i Wimbledon!

Igår avskaffades preskribtionstiden på brott som lett till döden. Och nu har man efter att ha gått ut med en Fantombild, fått många nya tips i fallet med den mördade kvinnan och pojken i Linköping 2004.

Och samtidigt så har man nu avskaffat värnplikten i Sverige. Ett steg på vägen!

I Finland har man nu beslutat sig för att bygga nya kärnkraftverk. Ett steg tillbaka!

Kommunals nya ordförande (igår med en tjusig färgglad sjal, eller om det var en poncho?), har insett att det kommer bli allt svårare att anställa folk till vården, och att man därför måste sträva efter bättre villkor för anställda där. Äntligen föll den poletten ner!

Förstår mig inte på den där LCHF, inte äta frukt?! Och framförallt inga jordgubbar! Jo, jo, det funkar ju uppenbarligen, men vi vet ju alla hur livsviktigt det är med frukt!

Och nu ska jag ge mig ut och lapa D-vitamin!

lördag 16 januari 2010

Tulpanens dag

Var visserligen igår, men jag tänkte ändå...





Köpte en blomma till katten också, i naiv förhoppning om att han i så fall skulle låta bli mina.

Och några vårlökar.
Hörde en forskare i katastrofmedicin på tv igår, angående katasrofen på Haiti. Han menade att alla varningar om hur de döda kropparna sprider sjukdomar, bara är en myt. Alla massgravar där man lägger döda kroppar för att hindra smittspridning är därför en onödig hysteri, och man kan lika gärna vänta ett tag tills de anhöriga har identifierat sina döda. Att man aldig har hört det innan?
Men den stora nyheten är nog att Carolas fadderbarn saknas!
Det har tydligen varit Grammisgala i går, gått alldeles spårlöst förbi, men här är iallafall alla vinnarna; Årets artist: Lars Winnerbäck, Årets album: Thåström: ”Kärlek är för dom”, Årets låt: Mando Diao: ”Dance with somebody”, Årets kvinnliga artist: Amanda Jenssen, Årets manliga artist: Lars Winnerbäck, Årets nykomling: Erik Hassle, Årets kompositör: Amanda Jenssen & Pär Wiksten, Årets textförfattare: Thåström, Årets producent: Kent & Joshua, Årets pop: Fibes, Oh Fibes!, Årets rock: Kent, Årets klubb/hip hop: Promoe, Årets hårdrock: Mustasch, Årets dansband: Larz-Kristerz, Årets folkmusik/visa: Sofia Karlsson, Årets jazz: Jeanette Lindström, Årets klassiska: Kammarensemble Sonanza, Årets barnalbum: Bröderna Lindgren: ”Presenterar meningen med livet”, Årets specialutgåva: Olle Adolphson: ”Tystnaden smyger som en katt... 1956–2004”, Årets hederspris: Jerry Williams, MTV:s videopris: Timbuktu ”Välj mej”
Verkar varit en bra gala. Kul att Jerka fick ett pris, och Sofia Karlsson, har precis beställt hennes samlingsskiva, och Wannadies Pär Wiksten, och Winnerbäck, alltid Winnerbäck. Dagens kändisskvallerruta, på tal om Amanda Jensen, visste ni förresten att hon är ihop med Dennis Lyxzén?!
På Hornsgatan i Stockholm har man dubbdäcksförbud. Hur i all världen går det till? ska man byta däck innan man kör in på gatan då? Förstår inte alls.
Idag är jag arg på: mina grannar pallfabriken, som använder gatan utanför mitt som uppställningsplats och lastplats för sina lastbilar. Som gör så att jag inte kan se trafiken från det hållet när jag ska köra ut från parkeringen. Får ta ett snack med min lokala vägförening!
Suede återförenas!
Och regeringen har äntligen bett de tusentals vanvårdade, misshandlade och utnyttjade barnhems- och fosterbarnen i Sverige mellan år 1920-80, "samhällets styvbarn", om ursäkt. Ett litet steg på vägen. Nu är det utredning, utredning, utredning. Men det allra viktigaste nu måste väl ändå vara att se till att samma sak inte händer idag, för det finns väl ingen som tror att livet på alla dagens ungdoms- och fosterhem är solsken, även om det förhoppningsvis är det på de flesta.
Nu är det dags att ta tag i idag som är städdag.
Trevlig helg!

torsdag 26 februari 2009

Varför gör di på detta vise´?!

I Sö´tälje? En handfull butiker har brunnit tidigt idag på morgonen och man antar att det är en vänsterextremistisk terrorgrupp som står bakom det hela. I två av butikerna hade man hittat brandbomber bland chipsen, så jag antar att det är en aktion mot transfetter, men varför ta i så...? Det är vad jag är arg på idag.

En riktig nagelbitare blev det, damernas sprintstafett. Charlotte Kalla är grym när hon sätter den sidan till. Laget låg rejält efter inför sista sträckan men åkte tack vare Kalla upp sig till en bronsplats, med en stortånagel kvar till silvret.

Dessutom är jag arg på: Nu funderar man på att sänka tiden då man får ta studielån till fyra år, istället för, som tidigare, sex år. Det var väl smart såhär i arbetslöshetstider! Man kan dock ansöka om dispens och få rätt till studiemedel i ytterligare två år. Och visserligen är det troligtvis inte nyttigt att studera mer än fyra år, fråga mig bara, men det ger ju inget utrymme för att ångra sig om man först börjat studera till något och sedan vill börja studera till något annat. Jag är helt övertygad om att det inte är helt nyttigt att leva alltförlänge instängd i högskolans och universitetets värld, men just nu verkar det vara enda alternativet för allt fler.

Nu diskuterar man vem som ska stå för kalaset när Victoria och Daniel gifter sig. Vore det inte väldigt spännande att se hur det skulle bli om Daniels föräldrar skulle stå för notan, visserligen var pappa Daniel pensionerad Socialchef, så helt tomt på kistbotten är det väl troligtvis inte, men det kanske skulle bli ett mer normalt bröllop. Eller varför inte göra som ute i den moderna verkligheten, låta brudparet själva betala kostnaderan för sitt bröllop?

Och fruktansvärt arg på: Fredrik Ljungberg, som har varit i Halmstad och tränat igen. MED HALMIA!! Nej, nej, nej, Fredrik, det låter du bli. HBK är det som gäller. Anledningen till att Ljungan har varit i fel lag och härjat runt är tydligen att han har kompisar som spelar där.
På tal om det är det nu klart att Sverige och Norge tillsammans ska ansöka om fotbolls-EM 2016! Lustigt nog är det bara Hallandsposten som gått ut med dessa uppgifter, så jag ansvarar inte för sanningshalten i detta påstående. En liten brasklapp bara.

Familjen Obama ska ju som bekant så småningom utökas med en hund. Nu har man bestämt sort; en Portugisisk vattenhund:http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=479131. And who can blame them, så söt. Bara de inte klipper den. Och visst är den lite lik mamma Obama själv. Tyvärr anser Svenska Kennelklubben att det är ett litet felval eftersom det är en hund som kräver mycket tid, hörde jag i en intervju i ett radioprogram strax efter det Obama valts till president.

Halleluja. och: vad var det jag sa?!!! Nya undersökningar visar att Attkinson, GI, LowCarb, Flygvärdinnemetoden och andra dieter är flams och trams; ska du gå ner i vikt gäller det att dra ned på kalorier och röra på dig. Så det så! Har jag väl sagt hela tiden, all denna hysteri! Att jag inte själv följer rådet har mindre med saken att göra. Jag vet iallafall hur det BORDE gå till. Lagom är ju bäst. Salta med en nypa sunt förnuft.

Kommer ni ihåg Calle Jonsson? Han som är åtalad för mord på Kos 2001, men som enligt svenska medier och advokater och politiker, med flera, inte möjligtvis kan ha begått mordet. Nåt skumt är det dock, men förutom det, nu ska han dessutom "delges misstanke" om förtal mot vissa grekiska poliser, vilka han säger har torterat honom under förhören. Börjar det inte bli lite tröttsamt nu?

Var ett fint litet reportage i den lokala blaskan http://hn.se/folkfamilj/1.398420 om gamla grannen och barndomskompisen, och hennes familj. Sött, lite roligt bara att man skriver att det är Jessica (mamman) som åker till ortopedkliniken en gång i veckan för att badas, skulle tro att det var lilla Junisbarnet, som har en skena för att rätta till sin höftled, som får sitt bad varje vecka.

Jobbade idag på morgonen och missade tyvärr därför comebacken för "Perssons Pack" i 4ans nyhetsmorgon. Då är det tur att det finns Webb-tv. Visste inte att jag saknat dem och Per Perssons gnälliga stämma förrän nu.

Återigen är det dags att lämna er för kvällsmat, funderar på om det inte får bli en stuvning idag. Igår var jag med mamma i stan när hon skulle hämta sina finfina nya glasögon, och blev bjuden på kalasmat hos potatismosmästarna Torggrillen, men idag är det ingen som bjuder på kvällsmat så jag får väl fixa min egen.
Vi ses, ajöken.

tisdag 30 september 2008

Grannar

Idag är jag arg på: Min granne, den lilla pingstliljan, och min bovärd som är hennes hejduk. Träffade på grannen idag och nu hade hon samlat tillräckligt med mod för att gå på mig om min katt, som hon och bovärden har för sig skiter i hennes land. Hade det nu varit så hade det kanske inte varit hela världen, det är liksom nedbrytbart och inte mer smutsigt än jorden för man gräver väl ändå inte direkt med händerna. Men nu är det så att jag har en innekatt som inte varit ute på några längre utflykter så han har haft tillfälle att uträtta sina behov, på nästan ett år. Har i och för sig ingenting emot att de frågar, eftersom de vet att jag har katt. Han har nämligen smitit ut ibland när jag öppnat dörren, men då har han inte hunnit göra något innan han varit inne igen och det är flera månader sedan sist. Det som gör mig arg och ledsen, är att de inte tror mig när jag talar om detta. Åldersdiskriminering är i och för sig, säkert ingenting som är något nytt för någon i min ålder. Det talas om åldersdiskriminering när det gäller äldre, men det är sällan, om än någonsin man hör om åldersdiskriminering mot yngre, och då har jag ändå uppnått den respektabla åldern av 28år. Men det händer fortfarande att människor ser ned på mig och inte tycker att mina åsikter och vad jag säger, är lika mycket värt, som någon som är lite äldre. Redan när jag flyttade in fick jag höra att det kanske inte var så viktigt hur lägenheten såg ut, eftersom jag var ung!!! Och det är jag inte ensam om.
Och så är jag arg på, återigen: Rättsväsende och poliser. Skrev för ett tag sedan om Malmöpolisen, som under upploppen där blev beordrade att ta på sig sina vanliga mössor, istället för skyddshjälmar. Nu har det riktats kritik mot polisen eftersom de varit för passiva under upploppen. Jag blir så trött. Och så rättsväsendet; det är väl inte konstigt att det finns kriminalitet i landet, när domstolarna fäller utslag som är helt orimliga och till och med uppmuntrar till fortsatt brottslig verksamhet. Att människor kan hota och lura gång efter annan, och dessutom vinna på det i rätten. Det är för jävligt.

Och så var det det där brödet. Njo, det blev snyggt. Men det var nog mest luft och lite svampigt, men det duger när det blir lite skralt i kassan, eller till lite soppa eller sallad. Och Idol. Mina favoriter kommer idag. alltid lite roligare, av någon konstig anledning, att se killarna, men de är inte bara roligare att titta på, utan även att lyssna på. Tjejerna låter ju nästan likadant, även om det faktiskt var lite bättre i år. loulou Lamotte (är det taget!) har ju en fantastisk pipa när hon väljer rätt låtar. Annars är min favorit Lars, som sjunger dylan mer Dylan än dylan själv, även om jag tyckte det var bättre när han sjöng annat. Och så den lille Johan, som det förhoppningsvis kommer gå bra för även efter Idol och målbrott.
Idag har jag varit på Gekå's, men som tur var var jag inte på riktigt shoppinghumör, så det blev inte så farligt dyrt, men nya dukar och schampo och balsam fick jag iallafall handlat in. Och ett litet tjusigt, rutigt paraply. rutigt ska ju vara höstens nya svarta. Och på tal om det så var Aftonbladets lilla modebäver, Sofi Fahrman, med hos Malou på 4an i dag på morgonen, hon påstod att hon hade över 160 000 läsare på sin blogg och över 600 000 på bloggen hon har på Aftonbladets sida. Antar att jag har lika många läsare, men jag kan inte klura ut hur man ska få igång något slags räkneverk för besökare, så jag vet bara inte om det.Hur som haver talade hon om att man ska ha svart på fötterna i höst. Och att man, hör och häpna, kan använda även sommarens skor i höst, och ha till exempel ett par knästrumpr under. Tror dock inte att det gällde ballerinaskor eller sandaler, vilker var det enda jag lyckades köpa till sommaren, så det får väl bli mina gamla stövlar i höst också. Och lila superspetsiga, superute kängor med dålig klack. Så kan det va. Nu får det vara bra för idá. Ajöken

tisdag 23 september 2008

Boomtown Rats

Boomtown Rats och "I don´t like Mondays" måste vara världens bästa låt just nu. Javisst, det är en låt från förra istiden, helt rätt, men just nu är den ändå bäst. Tisdagar är bättre. Än måndagar alltså. Iallafall om man har jobbat sju dagar i sträck och är ledig idag. Sovmorgon, till halv nio, då den nya grannen bestämt sig för att flytta soffan, moraklockan och bokhyllan från ena hörnet av rummet till hörnan som ligger vägg i vägg med min huvudända av sängen. Och då bor jag ändå i en relativt ljudisolerad lägenhet. Ljudet utifrån kommer visserligen in genom de dåligt isolerade fönstrena men ljudet från lägenheterna intill brukar stanna på andra sidan väggen. Ja, nu verkar det allts som att hon har flyttat in, tanten. En till dörrmatta har tillkommit, liksom lampor och tygpelargoner i fönstrena (heter det verkligen fönstrena?) och utemöbler på uteplatsen. Får gå dit med flyttgröt en dag.

En rolig sak är Tzipi Livni, som har tagit över ledningen för Israels regeringsparti. En kvinna kan alltså inom kort bli Israels premiärminister. Men så blir jag arg igen;



Idag är jag arg på Israel och Palestina, Iran och Irak, USA, Sudan, ja, egentligen alla länder och organisationer och terrorgrupper och falanger som inte kan lära sig att försöka komma överens. Inte så lätt som det låter? Nej naturligtvis inte, men ibland kan man undra om de ens försöker. I många fall kan man till och med få för sig att de inte ens längre kommer ihåg vad de egentligen är osams om. Kriget har helt enkelt blivit ett sätt att leva. Lätt för mig att säga naturligtvis som sitter i min lilla skyddade del av världen och kan få ur mig min ilska här utan att någon kommer och kastar mig i fängelse eller ställer upp mig mot en vägg och sätter ett nätt skott mellan ögonen. Och då blir jag arg på en annan sak också; Dawit Isaak, nej inte på honom men på Eritreas regering som nu hållit Isaak och hans journalistkollegor fängslade i sju år. Och vid samma tid som fängslandet passade på att förbjuda all fri press i landet.

Jag är också arg på: Svensk psykvård och rättsväsende. Att en nu mordmisstänkt kvinna skrevs ut från psykiatrisk klinik för bara två veckor sedan, att en man som försökt mörda sin före detta fru får sänkt straff eftersom hans förestående utvisning anses kunna vara skadlig för hans psykiska hälsa. Mordförsöket var förmodligen inte skadligt för ex.fruns hälsa... Att människor som söker psykiatrisk hjälp inte får det och riskerar att gå ut och skada andra eller sig själva. Indragningar och nedskärningar. Jag blir så trött!

Och så blir jag naturligtvis, som så ofta, arg på: HBK!! 1-2, hemma mot Örebro, ja kära nån. Verkar som att fredrik Ljungberg (enligt Aftonbladet, och de har ju alltid rätt...) kan vara på väg till någon liga i Arabvärlden. Och bli bästis med Christian Willhelmsson och skaffa sig en fotomodell vars namn han kan tatuera in på smalbenet. Inte trodde jag väl att Fredrik var så hagalen! Har nu Aftonbladet fel kanske han kan tänka sig att komma hem till Halmstad (inte det minsta troligt) och hjälpa till att hålla kvar bollklubben i allsvenskan några år till.

Är tillsammans med Malmös poliskår arg på polisledningen i Malmö, som under upploppen där förra veckan, beordrade poliserna att ta av sig hjälmarna och sätta på sig sina vanliga mössor i stället (inte toppluvor utan polismössor. Antar jag?), med risk för polismännens hälsa. hade väl varit käckt om de fått gatstenar i huvudet då. Men, ser man det ur polisledningens synvinkel kanske de har tänkt att en polismössa ser mindre hotfull ut än en hel kravallutrustning, och på det viset kanske man kan låta bli att trigga de arga ungdomarna. Fungerade det? Var det värt det? Vet ej.



Läser som sagt Aftonbladets hemsida. Där finns mycket spännande idag; Dolph Lundgren som bulgarisk rockstjärna, tvillingarna Olsen, de små penntrollen, kommer inte överens längre och den ena av dem har sparkat den andra (vem som är vem är det väl ändå ingen som vet?). Håkan Hellström har blivit pappa igen, och på tal om det har baby-spice bytt frisyr. aftonbladet - en aldrig sinande källa till förvåning. Och "man ska aldrig sluta förvåna sig".



Själv är jag snart på väg till stora staden Varberg. Presentshopping. Det är mycket nu. Och en fika på Mignon. trevligt.

Fridens!