Visar inlägg med etikett Arbetslös. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Arbetslös. Visa alla inlägg

torsdag 8 april 2010

Huvva!

Idag är jag arg på: Vad var det för idiot till man som fick för sig att kissa i en av frysdiskarna på Willys, Eurostop i Halmstad?! Inte kan väl han ha varit riktigt frisk?

Men, suck, polisen i Skåne menar att förbudet mot rasistiska tillmälen hämmar polisarbetet...

Det har varit blodig statskupp i Kirgizistan där oppositionen nu tagit över makten.

Och som jag har sagt innan, på tal om att äldreminister Maria Larsson (och jan Björklund) vill införa en lag som ska tvinga kommunerna att ordna gemensamt boende för äldre par, det är inte så lätt som det låter. Det är inte alla som vill bo ihop när de "kommer in på hemmet", det är inte ens bra för alla. Och hur lätt är det för den friska kvinnan att säga att hon inte vill/orkar bo ihop med sin sjuka make, efter ett helt liv ihop? Och den sjuke maken kanske inte ens Kan tala om vad han vill, eller vad han tror är bra för honom. Så snälla Maria Larsson, ta det lite försiktigt med vad du tänker lagföra, för visst är vä också detta en form av överförmynderi?!

Arbetarna på Carlsberg i Danmark har gått ut i strejk efter ett förbud mot att dricka starköl mer än på lunchrasten, och att de därför inte har samma möjlighet att dricka sina avtalsenliga tre öl om dagen. Inte är det väl första april idag? Only in Denmark kids, only in Denmark...

Är också arg på: Vissa av våra politiker vill införa specialregler för ungdomar på arbetsmarknaden, syftet ska vara att det ska vara lättare för unga att komma in i arbetslivet, allt väl så långt, men priset för kalaset blir att samma trygghet och villkor som gäller för äldre arbetare, inte ska gälla för ungdomarna. LAS, turordningsregler och skäliga ingångslöner kan de glömma. Och förebilden Holland kanske inte är så bra trots allt.


Nu ska jag strax åka till stan och hämta mina linser, förmodligen blir det blomköp och kanske museiebesök också. Fast helst skulle jag velat vara på Trädgårdsmässan i Älvsjö. Men ikväll blir det badtunnebad med jobbarkompisarna.

tisdag 9 december 2008

Julklappsklureri

Sitter och klurar på julklappar. Har lite ordnat redan, men det behövs lite till.

Mer Melodifestival, nu är det klart vilka de sista artisterna är som ska vara med i årets melodifestival: Cookies 'n' Beans (känns som jag har, aaah, det är ju de med Frida Öhrn väl? Ja, just det), Nina Söderquist (är det inte hon operasångerskan? Nej, tydligen inte, ska vara umpaumparock med lite flamenco!), Anna Sahlene och Maria Haukaas (åååhhh, så tråkigt), Thorleifs (tror jag inte ens jag vill kommentera), Scotts (dansband är tydligen det nya svart) och Susanne Alfvengren (kan bli jättebra. Eller jättetråkigt. Känns som årets Sussie Tapper). (Information från www.svt.se).

Mer sångprogramsmedverkan, nu är det nämligen också färdigt vilka som kommer vara med i Falkenbergs lag i Körslaget: Tenor: Claes Jagborn, 41 år, Jörgen Sonemalm, 49 år, Thomas Jönsson, 38 år, Christian Ambrosius, 19 år, Kjell Gunnarsson, 44 år, Oscar Berander, 17 år, Sigborn Johansson, 60 år. Alt: Emma Carlson, 21 år. Alt/mezzo: Daniela Francesca, 34 år, Karin Bengtsson, 30 år. Alt/sopran: Jing Samnalepraisan, 22 år. Sopran: Olivia Stålbom, 16 år, Susanne Nilsson, 25 år, Christina Tellqvist, 30 år, Matilda Schough, 23 år, Josefin Nilsson, 23 år, Monica Ahlgren, 40 år. Övrigt: Hanna Isaksson, 23 år, Robert Strandberg, 32 år, Uffe Chrix, 45 år (www.hn.se 2008-12-09). Nja, en del namn är bekanta, men det verkar bara som om det är Matilda härifrån trakten. Kan nog bli bra. Sänds i TV 26e och 27e december.

Idag är jag arg på: Arbetsförmedlingen räknar meed att 9% av Sveriges befolkning ska vara arbetslösa nästa år. Jag säger som i "Morgonsoffan": Vakna Sverige. Borde inte riksdag och regering inse att det är dags att göra något nu. Det drabbar ju inte bara den enskilde arbetslöse, utan hela landet. Fler arbetslösa innebär ju mindre konsumtion, som innebär mindre produktion, som innebär färre jobb, som innebär fler arbetslösa!!! Någonting måste man väl kunna göra?!

Och så är jag lite arg på: Att jag inte spelat på Joker. Och vunnit 10 miljoner. Utan istället har en tialott liggandes, med en vinst på 10 kronor på. Som jag ska dela med mitt resesällskap. Ska byta ut den mot en ny lott, hoppas på storvinst där. Även om högsta vinsten är 250000, men det funkar det också.

Och lite arg på: Enligt WWF finns det nu bara 3500 tigrar kvar i världen. Det är inte mycket det.

Nej nu är det väl dags att börja fundera på lunch igen. Tror jag ska ta en sväng till Varberg efter middag.

tisdag 2 december 2008

Slask

Lila och svart, lite silver och lite grönt, så ser det ut när jag har adventspyntat i köket. Gardinerna är nya för i år, små grå och svarta ränder, brukar inte ha kappa i vanliga fall utan bara en eller två panellängder, men jag fick ett ryck, och gardinen var billig, så det blev som det blev. Dessutom ser ni mina fantastiska tapeter. Gula med hönor och tulpaner... Förhoppningsvis får jag bytt ut dem nästa år. Har tänkt mig ett svart/vitt kök.
Och såhär ser det ut på vardagsrumsbordet innan katten får dina ryck, äter julblommor och rycker upp pynt och mossa, suck. Men annars är han rar.

Och hallen. Inte så jätteroligt, men det får vara som det är så länge.

Tänker inte ge mig ut i första taget i detta slaskiga väder. Lite snö och mycket regn. Funderar däremot på att ge mig in i mitt förråd för en röjning. Men vet inte om jag kommer lyckas ta mig ut igen, väldigt mycket saker, skulle behöva en smartare förvaringslösning. Vi får väl se hur det går. Vore synd om det blev sånt här väder i Stockholm, ska ju vara ute hela lördagen, med besök på Rosendal och Skansen. Men jag får väl packa ned regnstället fall i fall.
Såg julkonserten med Shirley, Sonya och Sanna, på TV4 i går kväll. Är inte direkt mina favoritartister, men jag måste medge att jag blev imponerad. Shirley Clamp har en fantastisk röst, visste jag väl i och för sig sedan innan, men till julsånger passar den som en handske. Sonya Aldén har också en jättebra röst. Sanna försvann väl lite, men hon hade iallafall klippt en litet roligare frisyr. Kanske gjorde också glöggen sitt till.
Idag är jag arg på: Samma som igår fast ännu mer; arbetsmarknaden, fanns ju inte ett enda jobb att söka igår. Särskilt sorgligt blev det när jag tittade på alla lediga jobb i Gislaved (15st), Svenljunga (5st) och Tranemo (3st). Suck.
Sen blir jag också lite arg på: Tittade lite på Malou efter 10. Hon hade en man på besök som hade suttit i Guantanamo-fängelset, sedan han blivit såld dit. Med andra ord var han helt oskyldig till vad det nu kan vara de skulle ha kunna fängsla honom för, men han satt iallafall där i fyra år, eftersom Amerikas prestige förbjöd dem att erkänna att de hade fängslat en oskyldig. När han släpptes blev han tvingad att söka asyl i Albanien, vilket han också fick, men då han inte hade någon koppling dit reste han till Sverige, där han har sin syster, här får han dock inte asyl eftersom reglerna säger att man inte kan få asyl i mer än ett land. Sin familj, med fru och tre barn har han i Kina, men dit kan han inte återvända eftersom han då riskerar att fängslas, då han tillhör en folkgrupp som inte är så poppis i landet. Nå. Detta kan man ju i sig bli arg på; oskyldigt fängslad, inte frigiven på grund av USAs prestige, tvingad att söka asyl i Albanien. Men. Det jag blir irriterad över är att en del människor tycker att inte alla ska behandlas efter samma regler. Nu har Sveriges regering ett regelsystem som säger att man bara kan få asyl i det första land man kommer till. Då är det så. Och då ska det vara så för alla. Och inte andra regler för de flyktingar som kommer hit och uppmärksammas i media. Tänk på alla de tusentals flyktingar som har gått igenom samma eller liknande saker, och som inte får asyl, och som inte har hjälp av mediapersonligheter, riksdagsledamöter eller, som det har varit i närheten av mig, en hel by, ledd av den likala buskiseliten. Ska inte samma villkor gälla för dem. Ska de behöva lida för att de inte har en kändis som har fått upp ögonen för deras fall, och som kan företräda dem? Sen kan man naturligtvis diskutera regelverket, men det är en helt annan fråga.

Nu hade jag ju tänkt laga grönsakssoppa, då kanske det är bäst att jag sätter igång.
Fridens!

måndag 1 december 2008

Första December

Idag tänder vi första siffran i datumljuset (som från början fanns i ett fint ljusarrangemang med mossa, äpple, glitter, stjärnor och pepparkaksformar, men varje morgon när jag vaknar har bordet varit fullt av mossa, stjärnorna har legat på golvet och ljuset har vält, ingen aaaaning hur det kan komma sig. Men katten ser skyldig ut...). Och ser fram emot att julkalendern börjar ( ja den har naturligtvis redan börjat. TIIIDIGT på morgonen). I år med Anders och Måns, kan ju inte bli annat än bra.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/article3889333.ab Lustigt!
Skrev för ett tag sedan om skidåkaren Anders Södergren som opererades för en eventuell testikelcancer. Läste igår att det var en godartad tumör, alltså ingen cancer. Och Anders kan börja åka skidor igen. Hurra va bra.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/vagardubligammal/article3886873.ab Äntligen kommer det en artikel om hur det verkligen ser ut i äldrevården.
Och i eftermiddag ska det presenteras vem som blir USAs utrikesminister (Hillary Clinton).
Akademiledamoten Sten Rudholm har avlidit. Han hade stol nummer ett och nu är frågan vem som kommer att ersätta honom. Enigt Svenska Dagbladet har stol nummer ett, under 1900-talet varit reserverad för jurister. Så, blir det Thomas Bodström, han är ju både författare och jurist =)...

Idag är jag arg på: arbetsmarknaden. Nu ska jag ge mig in i dimman på arbetsförmedlingens hemsida en stund, uschanamigdå!