Visar inlägg med etikett Stockholm. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Stockholm. Visa alla inlägg

lördag 12 februari 2011

Kändisliv

Enveten som skam, men nu har han till slut avgått; Mubarak, och egyptierna jublar. Makten har tills vidare lämnats över till armén, som är en värnpliktsarmé och inte en grupp elitsoldater, och ska så småningom leda till ett fritt val är det sagt. Så vi får väl hoppas på det. Men nu är medias experter inne på samma spår som jag i ett tidigare inlägg; blir Marocco nästa del i den muslimska revolutionen i arabvärlden? Mubarak rapporteras nu ha lämnat Egypten och åkt till Förenade Arabemiraten.

Lite sent, men någon kanske har missat att gitarrlegenden Gary Moore avled häromdagen.

Nu är tågbiljetterna till Stockholmsresan beställda, tips på annorlunda shopping och sightseeing är fortfarande välkomna.

Fotbollsklubben Örgryte har gått i konkurs, och flyttas därmed också ned till division ett.

Snabba ryck för Let´s danceaktuella Figge Norling, som redan hunnit få barn ihop med, och planerar bröllop med Lo Kauppi! Kan inte ha varit mer än något år sedan han var gift med Tova Magnusson Norling? Förresten var det Andreas Weise som otippat åkte ur gårdagens program, nu borde det väl ändå snart vara Pascalidous eller Frank Anderssons tur att ryka?

Och Glenn Hyséns nya tandsköterska säger att Hyséns ex-fru ringer henne på nätterna, men det vill inte ex-fru Hysén, som enligt tidningarna dessutom vägrar skriva på skilsmässopapprena, kännas vid. Ja, jag undrar jag, och framförallt undrar jag vad de har att vinna på att dela allt med kvällsdrakarna?

Hur krisig är egentligen Pontus Kåmarks ekonomi som får honom att ena veckan göra spelreklam iklädd kvinnokläder, och andra som lättklädd hårdrockare. Eller börjar han tycka att han kommer för långt bort från rampljuset?

Dagens té-tips; har ni provat Pukkas téer? jättegoda, finns på hälsokosten, både betydligt godare och billigare än Kusmis téer, och nästan lika snygga förpackningar.

Och så var det schlagerdags igen, och efter en snabb genomlyssning av kvällens bidrag låter mitt omdöme såhär: Först ut Brolle, och Brolle är ju Brolle, och honom ska man ju både se och höra för att det ska bli så bra som möjligt. Klippet som svt.se förhandsvisar kanske inte var den bästa delen av låten dock. Loreen kommer sen, och det vet jag inte alls vad jag ska säga om, men de som sagt att det låter Toni Braxton sätter huvudet rätt på spiken, fast med lite etnoinfluenser, nog ingenting som tilltalar mellopubliken. Nummer tre ut är Babsan och hans/hennes spenjorer, och ja, pust... Hoppar snabbt över till nummer fyra som är Elisabeth Andreassen, och jösses så pompöst tråkigt! Nummer fem sen är Sanna Nielsen på snurrplatta och Evighetkopia, och det funkade ju sist så varför inte? Men var verkligen sexan, The Monikers låt så dålig? Den svängde ju iallafall rejält. Och det gör väl i och för sig Lena PH-kopian Aniella också, fast... jättekonstigt. Sist ut kommer favoriten 1.17 Christian Walz, och jag hoppas verkligen att han går vidare, tillsammans med Brolle. Och sen skickar vi väl Sanna och The Moniker till andra chansen. Men Elisabeth Andreassens Lars Wallin-klänning ser iallafall fin ut. Tillsammans med Sannas skor.

En man har försökt ta sig in hos Mona Sahlin, polisen eftersöker nu en mörkklädd man...

Spännade; Lindex har gått från klarhet till klarhet, nu ska de samarbeta med stylisten Rachel Zoe (och spännande för oss som följer de sporadiska avsnitt av serien The Rachel Zoe Project som sänds då och då i svensk Tv, så är hon nu höggravid), som ska styla kedjans vårkollektion. Dessutom samarbetar Marimekko med Converse, mer sånt!

Ikväll blir det melodifestivalkväll med vännerna, och jag tänker försöka ge mig på att baka pizza, får väl se hur det går, och till efterrätt, på begäran; chokladfondant.

lördag 22 januari 2011

Sjukt

Peppar peppar, tur att man inte behöver besöka Varbergs sjukhus för tillfället. Vinterkräksjukan som dragt in över sjukhuset är ingenting mot de konflikter som finns mellan läkarna på sjukhuset och som lett till att även patientsäkerheten drabbas. Det är så illa att ortopeden och kirurgen på akuten är stängda i helgen!

Bildt och Billström är de senaste offren i Wikileaksdrevet. Enligt Wikileaks ska de båda moderatpolitikerna 2007, ha tagit ett populistiskt ställningstagande och velat ha en överenskommelse med Irak om att skicka tillbaka irakiska flyktingar. Detta på grund av att sveriges befolkning tydligen vill ha en hårdare invandringspolitik framfrallt gentemot irakier på grund av deras hederskultur och de brott som begåtts på grund av denna.

Något annat som inte är så smart är att köra rattfull till jobbet. Ännu mer osmart är det om man är domare i ett stort mål om en stödhärva. Elisabeth Karlén som domaren heter har fråntagits ansvaret från målet. Visserligen menar Karlén att hon druckit dagen innan, och att det var det som fortfarande satt kvar i kroppen. Men man kan ju undra hur mycket hon egentligen hade druckit en vardagkväll innan arbetsdag om det fortfarande kan ge ett utslag på 0,36 promille dagen efter, någon som vet?

Ni har väl förresten inte missat "Texas" nya blogg? Måste vara en av sveriges bästa idrottsbloggar. Eller är det bara för att det är mycket HBK-nostalgi kanske?

Sverige vann mot Polen i torsdags och Robin Söderling är klar för åttondelen i Australian Open.

Var lite rädd att det var någon av mina favoriter som hoppade av Melodifestivalen sedan han blivit anmäld för grov kvinnofridskränkning. Som tur var, om man nu kan använda sådana begrepp i sammanhanget, så var det bara någon trummis i Melody Club.

Är det förresten någon som har några bra Stockholmstips, om man skulle få för sig att besöka huvudstaden någon gång i mars ungefär? Och om man har sett de där vanliga turistmålen och vill se något där bortom. Och så gärna inredningsbutiker förstås. Tack!

måndag 8 december 2008

Tillbaka från storstan






Nu är jag alltså tillbaka efter en trevlig och julspäckad vistelse i Hufvudstaden. Lite shopping och mycket julkultur. Lördagen vigdes åt en dag på Djurgården; Rosendals trädgård och Skansen. Mycket Skansen, mycket gå, mycket regn, mycket frysa och mycket sång, bland annat i form av julkör i Seglora kyrka samt allsång med Niklas Strömstedt på allsångsscenen. Har aldrig varit på Skansen innan och blev förvånad över A: hur mycket plats det fanns att gå vilse på där, och B: hur liten plats det egentligen finns för allsångspubliken, det som på sommaren brukar se ut som en jätteyta!


Lite bekymrad dock, för Skansens djur. Vissa verkar ha det bättre än andra. Fjällugglan, tillexempel, och älgen, verkar ha det mindre bra, i sina små inhängnader. (nej, jag vet att bilden inte visar älgen, utan hästen, ett av djuren som verkar ha det bättre, då han får stå och vila mellan ridturerna med en liten regnjacka över sig).






Söndagen var hemresedag. Och!, Gudstjänstdag, var nämligen på högmässa (!) i Storkyrkan. Lite häftigt att vara med om. Var ganska annorlunda, men samtidigt inte alls, jämfört med landsortsgudstjänsterna. Och Storkyrkan är ju så maffig.

Mat då? Jo jag kan rekomendera restaurangerna Drottninggatan 6 (supergod laxplanka) och Paganini (en fantastisk pasta med oxfilé, bacon, kantareller och pesto, samt en efterrätt bestående av en underbar vit och brun chokladmousse).

Tack till sällskapet för en trevlig resa.
Nästa år lbir det troligtvis andra sidan sundet.
Aftonbladets fantastiska fotograf Magnus Wennman har fotograferat från en skönhetstävling för barn, och då menar jag verkligen barn, den yngsta är knappt ett år. När man ser det börjar man förstå varför världen ser ut som den gör; stundom vacker, men olycklig.
Och på tal om det: Samma tidning skriver om en flicka som kräver ett skadestånd på nära 240000 kronor av Göteborgs kommun, efter att ha blivit mobbad under flera års tid. "Kränkningarna bestod bland annat i att elever sjöng en nidsång om flickan och hennes familj och lade ut den på internet. Elever ska också ha hotat henne till livet, skurit sönder hennes skor och rotat i hennes skolväska. Enligt BEO har flickan också berättat att hon blivit fysiskt angripen" (www.aftonbladet.se 2008.12.08). Mobbing har alltid funnits, och kommer troligtvis alltid göra det. Men det måste ändå finnas någon som får ta på sig ansvaret för att det inte ska få hända. Man måste iallafall ha en vision om att det inte ska få finnas mobbing i skolan (eller någon annanstans, men man borde iallafall kunna börja med skolorna). Vem ska då ta på sig detta ansvar? I detta fall är det kommunen, kanske är det bra. Kanske borde det istället vara på ännu högre nivå; politikerna i utbildningsdepartementet? Eller på ännu lägre nivå; den enskilda skolan. Är det de högre politikerna som får stå för det inträffade får man därigenom delegera ut ansvaret till varje skola, sätta press genom lagar och förordningar. Är det på den lägre nivån, den enskilda skolan, blir pressen direkt, de måste göra något för att inte ett eventuellt straff ska läggas på dem. Straffet då? Pengar verkar vara det enda som hjälper i en liknande situation. Böter för en enskild skola kan dock bli ett mer kännbart straff än samma böter för ett departement.
Nu har oppositionen äntligen (?) enats. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det.
Nu krisar även det svenska stålet. SSAB varslar. (Men hur festligt är det inte att det har Helena Stålnert som informationschef!).
Och Idol då? Nja, hade nog hoppats att Alice skulle åkt.
Nu är det lunchdags. Känner förresten fortfarande av gunget från X2000.
O, förresten, Svenska skidlandslagets herrlag, med Anders Södergren i laget, blev tvåa i gårdagens staffett.
Vi hörs.








torsdag 4 december 2008

Det kan funka

För en liten stund sedan sänkte riksbanken sin styrränta till 2%. Detta för att folk ska ta fler lån, handla mer och på så sätt få igång konsumtionen som i sin tur ska få igång produktionen, som ska få företagen att satsa igen, som ska få företagen att behöva mer personal, som ska få företagen att sluta varsla, som ska få fler människor att få behålla sina jobb, vilket i sin tur leder till att dessa människor konsumerar mer, vilket i sin tur... I stora drag. Hoppas bara att det fungerar. Hoppas hoppas.
Å andra sidan borde någon gå in och köpa Saab och Volvo. Funderar på att göra det själv, men riktigt så bra lånevillkor tror jag inte den sänkta räntan leder till. Kanske inte ens blir beviljad ett så stort lån!

Nu är väskan packad, lägenhetsnyckel och biljetter sitter i ytterfacket på resväskan så jag inte ska glömma dem. Baguetter och lussekatter till tågmatsäcken är upptagna ur frysen. Jobbar till 21.30 ikväll så det gäller att ha allting förberett. Åker klockan 5 eller 5.30 i morgon, beroende på om jag får skjuts hela vägen till tåget eller om jag får köra en bit själv. Och katten ska till mor&far, vilket de inte verkar vara helt bekväma med såhär innan, trots att de brukar ha svårt att släppa honom ifrån sig när jag kommer hem igen.

För övrigt anser jag att tv4-bönderna gjorde bra val igår. Hoppas på Peter Forsberg och Elias. Alltså inte som ett par, men att de ska bli valda av sina respektive bönder. Är för övrigt gravt imponerad av Hanna (heter hon väl?) som driver ett helt lantbruk själv. Ung som hon är. Tänk om man hade varit så driftig själv!

John Harrysson är död. Brukar ni också känna så ibland, när ni hör om kändisar som gått ur tiden/ trillat av/ avlidit/ somnat in, att ni har trott att de har varit döda länge. Är Lennart Swan död tillexempel?

Idag är jag arg på: http://www.kristdemokraterna.se/PressOchMedia/Pressmeddelanden/KommunikationerOchIT/Stangintemackenibyn.aspx
Här om dagen hade riksdagsledamoten Lars Gustafsson (Kd) skrivit en debattartikel i Hallands Nyheter, länken ovan går till hans mer breda inlägg i frågan, men artiken i HN handalade om bensinmacken i just min by (vet inte riktigt varför han just valt detta som exempel, visserligen har han Halland som valkrets, men ändå, ni som vet får gärna tala om det, är ju lite nyfiken), som enligt Gustafsson riskerar nedläggning på grund av att för många tankar där, och att man därmed kommer över den gräns som kräver att man ska installera en etanolpump. Vet inte hur mycket av detta påstående som är sanning och hur mycket som är politiker som hotar för att få folk med sig, hur som haver, det mått av sanning som ändå finns däri är ju horribelt. Enligt Gustafsson beror det hela på den något felriktade omtanken om vår miljö som finns. Man är så mån om miljön att man uppenbarligen slutar tänka. Man ska alltså tvinga bensinmackar som överstiger en viss bensinförsäljning att instalera en etanolpump, genom att hota med att annars lägga ner hela bensinförsäljningen på macken. Visst, det hade säkert varit bra med etanolförsäljning (Men det råder starkt delade meningar även om detta), men tydligen är det inte en lönsam försäljning för bensinbolagen, och därmed är det svårt att tro att man skulle satsa på detta på en lite ort. Där jag bor har man för bara något år sedan byggt nya, och flyttat pumparna, då de tidigare stod för nära byggnaderna. Bensinspumparna på närmsta tankstället stängdes för ett tag sedan då dessa stod för nära byggnaderna, samt för nära sjön. Skulle bensinstationen här i byn har vi över en mil till närmaste bensinstation, en station som jag dock skulle tro ligger mer i riskzonen för nedläggning än den här i byn, då den ligger väldigt nära byggnaderna. Likadant är det med bensinstationen som ligger näst närmast. Därmed skulle den närmsta bensinstationen, med nedläggning av dessa andra, ligga 17km bort. Är det då miljövänligt, att behöva köra nästan två mil för att kunna tanka? Ja, men detär väl ingenting, det får vi ju alltid göra, säger säkert de som bor ännu längre ut på landet då. Men då handlar det om ett fåtal, här handlar det om arbetare och leverantörer till landets största företag i sina kategorier, det handlar om hemtjänst som tankar flera gånger dagligen, det handlar om samhället där man några gånger årligen har Sveriges största auktioner, det handlar om ett samhällehälften av besökarna till sveriges största lågprisvaruhus, tillika Sveriges största turistattraktioner, kör förbi. Det handlar om ett samhälle som med sin närmsta omkrets, har iallafall över 1000 invånare. Det handlar om ett samhälle, med en bensinstation där det helt enkelt tankas för mycket. Skulle då alla dessa bilägare köra två mil extra, fyra mil tur och retur, bara för att tanka?! Är det miljövänligt?! Dessutom skulle det troligtvis föra med sig att allt fler passar på att handla mat när de ändå är och tankar, det skulle innebära ett mindre kundunderlag för mataffären, som kan leda till en nedlagD mataffär (den ligger redan relativt risigt till), det i sin tur leder troligtvis, till att fler flyttar härifrån/färre flyttar hit. Vilket väl i och för sig är vad större delen av sveriges politiker och beslutsfattare eftersträvar. Men hur skulle det fungera. Nej, det är nog dags för mig att satsa på politiken. Se till att styra upp det lite... Ska bara hitta ett bra parti först.

Nu dröjer det inte så hemskt länge tills det är dags igen. Melodifestival. Hittills är följande artister färdiga för deltagande: Marie Serneholt (kan bli hur tråkigt som helst), Velvet (detsamma), Agnes (samma där), Sofia Berntsson (kan bli bra, har nämligen ingen aning om vem det ärmen ska tydligen vara en rock/popig etnolåt enl. svt.se), Malena Ernman (opera, är faktiskt lite rädd för henne), Shirley Clamp (fantastisk röst men brukar tyvärr ha tråkiga låtar), Amy Diamond (duktig men lite lilla melodifestivalen-varning. Fortfarande), Lili och Susie (oh, detta kan bli kul eller katastrof, hursomhelst blir det nostalgi), Rigo och company (hiphop har aldrig varit min kopp té), Jonathan Fagerlund, H.E.A.T och Next 3 (Har jag ingen aning om vilka det är, men H.E.A.T ska tydligen vara årets pudlar, de övriga ser ut att vara precis över gränsen att få deltaga här istället för i lilla melodifestivalen), Markoolio (vet inte riktigt vad jag ska säga), Maja Gullstrand (brukar ha små söta pärlor till låtar, och så har hon ett hår som kan göra vem som helst avundsjuk, men det kanske inte har med saken att göra?), Mikael Rickfors (Kan bli riktigt bra eller riktigt dåligt, rösten har han ju iallafall), Molly Sandén (återigen en lilla melodifestivalendeltagare som blivit för gammal för det formatet, men hon har en bra röst), Alcazar (låter väl som de brukar troligtvis, en gammal discodänga som de bytt ut några beats i), BWO (brukar alltid vara bra, bara de inte blir blasé), Carolin af Ugglas (ser jag fram emot), Emilia (bigbigworld-emilia, kan det bli annat än en mjäkig ballad?), Jennifer Brown (som emilia fast med lite mer soul och starkare röst), Lasse Lind (Mmmmmm, hoppas bara inte det regnar för då riskerar både artist och, troligtvis, låt att smälta, sockersött), Måns Zelmerlöw (Å nej. Roligt dock om valet från andra chansen till finalen står mellan honom och hans flickvän; Serneholt), Sarah Dawn Finer (Kommer förmodligen med precis samma låt, samma upplägg, samma kläder och samma röst som Shirley Clamp, this contest just aint big enough for both of them). Men, skulle inte det där boy-band-dansbandet från dansbandskampen vara med? Eller det kanske offentliggörs i den sista bidragspresentationen. (Info, men inte kommentarer, kommer från svt.se).

Nu blir det nog inte mer från mig förrän jag kommer hem från hufvudstaden. Hörs då. Tjing

söndag 23 november 2008

Alldeles för gammal

Var på 25årsfest för lillebror igår. Jösses. Mycket mat och dryck. Alldeles för mycket. Men väldigt trevligt.
Och idag ska jag på jul-allsång. Stor tantvarning, men kan bli väldigt bra. Väldigt nyfiken på vilka som kommer vara med.
Längtar till Stockholm nu. Ska dit med några kompisar helgen 5-7 december. Mycket julmarknad. Har rekat utbudet och det finns oerhört mycket att välja mellan, men det lutar åt Rosendals trädgårdar http://www.rosendalstradgard.se/section.php?id=0000000041, sådant som gör mig sugen på att flytta till storstan, om man nu kan kalla Stockholm för storstad, Skansen (på lördagen är det både adventskonsert, och. OCH! Allsång!), och förstås Gamla Stan. Vi ska bo i Gamla Stan, lyllos oss, så troligtvis har vi fått oss en överdos jul innan det är dags att åka hem igen.
Lars G Nordström, postens nya VD har fått mycket kritik för sin enorma lön på 900 000 kronor i månaden. Och nu avsäger han sig hela rubbet! Han har fortfarande kvar sin bonus från Nordea så det ska nog inte nöd på honom ändå. På något sätt känns det som han gör det hela mycket motvilligt och för att han känner sig inträngd i ett hörn, så det tar lite bort glorian kring hans välkammade skalle.

Idag är jag arg på: Debacklet på (kanske fel ord) äldreboendet på Bäckagård i Halmstad är naturligtvis hemskt. Men har det inte blivit uppförstorat? Vad vet vi egentligen? Man säger att personalen har lagt vårdtagarna efter fyra timmar uppe för att de själva skulle kunna titta på TV. De har stressat vårdtagarna på toaletten och de har kränkt dem. Hur menar man då? Nej, jag vet inte jag. Hur har det egentligen varit och hur sannolikt låter det hela. Vilka referensramar har de vikarier som har anmält? Hur länge har de jobbat i vården. Vilket förhållande har de i övrigt till avdelning 2 på Bäckagård som det handlade om. Hyser de ett agg gentemot avdelningen och personalen som jobbar där. Och framförallt; varför i all världen ska detta enskilda fall lägga sig som en skugga över hela äldrevården i landet? Har det nu varit som media har rapporterar så innebär ju inte detta på något sätt att det ser så ut överallt. Och det tror jag att vårdtagarna på mitt äldreboende med glädje skulle kunna stämma in i.
Jag vill inte döma någon, men http://www.aftonbladet.se/wendela/article3833374.ab när 28åriga Lisa Persdotter från Göteborg gifter sig med 60årige miljardären Charles Simonyi, känns det verkligen som äkta kärlek? Inte för att hon verkade vara i något större behov av pengarna, men, nej jag vet inte, jag har säkert fel.

Å, grattis Virpi, som fick en liten liten son häromdagen.