Visar inlägg med etikett Bönder. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bönder. Visa alla inlägg

fredag 3 december 2010

Adventsblomster





Wikileaks har släppt nya uppgifter, nu gäller det Jas Gripen-affär versus Norge-USA (Norge låtsades att de var lite sugna på att köpa Jas-plan för 55 miljoner, men det hela var tydligen bara riggat av Amerikanska flygvapnet). Och innan dess var det samarbete mellan Sverige och USA som förintar bilden av Sverige som neutralt/alliansfritt. Och då får det mig att börja fundera, vad är det egentligen som skiljer dessa avslöjanden/läckor från spionage? Just nu är dessutom Wikileaks hemsida nedstängd.
Är det inte bättre att Bönde-söker-fru-bönderna Tomas och Ann-Katrin satsar på en framtid tillsammans, kanske inte lika TV-mässig spänning, men oväntat och de verkar ha ungefär samma livssyn.
Det kommer nog mer eller mindre bli gilliotin på torget om man kommer på vem eller vilka som är ansvariga för parasitsmittan cryptosporidium i vattnet i Östersund! För tillfället är det ungefär 6000 östersundsbor som drabbats av magsjuka, och nu tror man att man kan ha funnit smittkällan.
I Ystad har man troligen "fångat" den så kallade Gryningspyromanen efter nya bränder igår natt.
Ganska naturligt har det blivit rabalder kring att surfplattan utsetts till årets julklapp, själv tror jag att det kommer vara en mjuk klapp som kommer bli årets julklapp - filtar, lakan, kuddar är ju riktigt hett just nu.
Det verkar som om Lennart Johanssons pokal klarar sig från öppning och att man istället kan använda sig av titthålskirurgi för att utröna om huruvida det verkligen står "Bajen forever" inuti eller inte.
Idag är jag arg på: Nu vill ekonomiska experter ersätta bostadsbidrag med stöd till ensamståede föräldrar, och även i viss mån med ändrade bidragssystem för pensionärer. Detta för att främja arbetsviljan. Jag blir så förbannad på att människor som inte har någon som helst verklighetsuppfattning ska få kalla sig experter, och få vara med och utforma systemen i samhället. Det är väl för i hexxxxx inte bara ensamstående föräldrar och pensionärer som behöver bostadsbidrag. Och det främjar väl inte arbetsviljan för människor som har det svårt att få en etter värre situation? Menar man verkligen att det är något positivt att lågavlönade ska tvingas till dubbla eller kanske till och med tredubbla anställningar (samtidigt efterlyser kulturministern fler volontärer inom kulturen!)?! Och när man väl gått in i väggen så får man inte lov att vara sjukskriven heller. Och så tycker man att det är konstigt att den psykiska ohälsan, och de allt grövre våldsdåden (OBS! Jag menar absolut inte att alla som mår psykiskt dåligt begår våldsdåd, däremot förutsätter jag att de som begår grova våldsdåd har psykiska störningar) i landet ökar. Skyll er själva - Svenska beslutsfattare (men det är väl ändå inte ni som drabbas)!!
Nu är både Joan Jett and the Balckhearts, och Ozzy Osborne klara för Sweden Rock!
Troligen har man gripit fel haj för attackerna på ryska turister i Sharm el-Sheik.
Hade tänkt ta mig till stan för julshopping idag, men det verkar bli ändrade planer, hoppas bara inte att även Köpenhamnsresan blir drabbad. Men istället kan idag vara en bra dag för blandbandstillverkning! För till råga på allt är det fruktansvärt kallt ute, rekordet hos mig denna vecka är -18, så kallt borde det inte få vara såhär långt söderut!
Hajk!

torsdag 18 december 2008

Är det inte sant

Nej det är det tydligen inte. Enligt en artikel som kommenterades i dagens p4 extra är det nu bevisat att man 1. Inte blir överaktiv av socker! 2. Inte blir tjockare av att äta sent på kvällen. 3.Inte kan gå ut halvnaken i kylan bara för att man har mössa på sig, eftersom det faktiskt INTE är så att större delen av kroppsvärmen går ut genom huvudet. Dessutom läste jag, på tal om mytbildning, en intressant krönika av Karin Ahlborg i Aftonbladet (20081218). De senaste dagarna har det, som vanligt kring jul, varit hysteri i medierna angående hur julskinkan blir behandlad innan den blir julskinka, det vill säga grisuppfödning, slakt, tillsatser och dylikt. Och även jag har blivit påverkad och tänkt att det får kanske bli en krav-märkt skinka i år (men har samtidigt insett att min plånbok skulle nog föredra en icke-ekologisk skinka, dessutom tror jag inte de har så hemskt mycket att välja på i min lokala matbod. I själva verket hittade jag ingen skinka alls när jag var och handlade idag, så det kanske får räcka med skinkan som serveras hemma hos mor och far. Ett icke-val så gott som något). Enligt Ahlbergs krönika hade jag fått leta länge om jag skulle ha hittat någon Krav-märkt skinka. Eftersom det inte har funnits Krav-märkta skinkor sedan 2003. En anledning är att Krav-märkningen inte tillåter tillsats av Nitrit i skinkan. Nitrit är något som även det diskutterats häftigt de senaste dagarna och det verkar ju idiotiskt att tillsätta detta bara för att få en bättre färg på skinkan och för att den ska hålla sig några extra dagar, som det sagts i medierna. Enligt Ahlberg är Nitrit dock ingen nyhet utan har sedan länge använts i charkprodukter för att förhindra tillväxt av, den i vissa fall dödliga, bakterien Clostridium Botuinum! Där ser man. Men en skinka från en lokal gård där man vet att grisarna har haft det bra hade naturigtvis varit det ultimata. Men å andra sidan. Som någon sa. Är det inte grymt (grishumor) att köpa kött från "glada grisar" hade det inte varit bättre att de hade slaktat alla livströtta, ledsna och deprimerade grisar först...

Idag är jag arg på: Förstår inte hur mannen som varit dömd för våldtäkt och misshandel av sin gravida fru och misshandel av sin son, ändå kunnat få ut sin läkarlegitimation och idag arbetar som läkare. Och nej, det var inte 100 år sedan, han dömdes 1998. Visserligen kan man tycka att han har avtjänat sitt straff och borde därmed få en andra chans. Men jag vet inte jag, hade det varit ett inbrott, en rattfylla, en misshandel "ute på stan", bedrägeri, och det hade varit tio år sedan och han hade avtjänat sitt straff, ja då hade jag kunnat tänka i de banorna. Men misshandel av fru och barn och våldtäkt, nej, den läkaren skulle i alla fall inte jag vilja gå till.

Det blir Petra Mede som ska leda kommande Melodifestival. Har lite svårt för Petra Mede, men det blir nog bra. Även om jag hade hoppats på Kattis Ahlström, André Pops, Carina Berg, Lotta Bromé eller Hans Rosenfelt, nu när båda Kristian Luuk och Peter Settman hade tackat nej.
Och på tal om TV, dessa bönder, ja jösses... Enligt Expressen ska det skrudas till bröllop för Magnus och Emma redan i januari. Snabba ryck när TV4 betalar... Enligt Expressen var det dock det enda paret det blev något med, de andra har så småningom runnnit ut i sanden.

Och för er som fortfarande inte köpt mina julklappar kommer här ett tips: http://www.bjorgjewellery.com/new/

Idag har jag äntligen skickat iväg min beställning av tidigarelagt lägenhetsunderhåll, det vill säga tapetsering av kök och sovrum, någon gång under nästa år.

Ikväll är det julkonsert med kören, en annan kör på lördag. Ska bli spännande att jämföra. Tror dock att lördagens konsert blir betydligt bättre, men man vet aldrig.

torsdag 11 december 2008

28 Miljarder!

28 Miljarder! Det är vad regeringen har lagt fram som stödpaket till bilindustrin. Det är siffror som inte riktigt går att tänka sig. Pengarna ska framförallt användas till att främja forskning för miljövänligare fordon. Låter helt fantastiskt bra. Hoppas bara att det fungerar.

Gekå´s ska bli dokusåpa. Ja iallafall om Boris får bestämma. Just nu förhandlar man med två produktionsbolag. De vill visa att Gekå´s är något annat än en låda i skogen full med kacklande kärringar (när blev det något annat? Är där flera gånger i månaden, har jobbat där i något år, det var en låda i skogen, eller, tja, inte långt därifrån iallafall, full av tjattrande kärringar, det var det då, det är det nu, var där senast förra veckan, har det hänt stordåd sedan dess?) Men när Hallands Nyheter (som för övrigt har en helt ny Layout på sin hemsida, som gör mig alldeles förvirrad, men den är säkert fin) ville prata med personalen blev det stopp. http://hn.se/kulturnoje/tv/1.70007, ja jag säger då det, han är då för charmig den där Boris (eller inte). Kan inte sluta tänka negativt ändå när det gäller Gekå´s och detta storhetsvansinne, nu har man ju snart köpt upp hela Ullared. Tar det aldrig stopp någon gång? Hur var det nu, det där med den som gapar över mycket...?

Idag hade vi besök av luciatåg på jobbet. de kom från skolan och var förvånansvärt musikaliska, de hade till och med stämmor. Och tänk så glada och tacksamma de var för clementinerna de fick. och tänk vilken tur att en av våra anhöriga lyckades hitta en soppåse på toaletten så inte alla clementinskalen blev kvar på golven. Men finnt var det. Tack för det.

Min Nobelmeny bestod av pasta med pesto, champinjoner, tonfisk och en liten skvätt matlagningsgrädde, blev inte lika gott som i Stockholm, var kanske lite för lite pesto. Och det var inte den enda besvikelsen för kvällen; vilka trååkiga klänningar. Ja de var säkert jättefina och välskräddade, men när man sitter och har laddat för något alldeles extra så nöjer man sig ju inte med något som ser ut som de bara hade plockat fram ur garderoben därhemma. Silvias lite ljusblå tråkklänning, gäsp, satt illa gjorde den också. Viktoria, i och för sig lite färg och en volang, och tydligen några kristaller också när man såg den i närbild, men den jobbade inte bra i TV, gäsp, men den hade en snygg rygg. Lilla prinsessan Madelaine. Från mitt håll såg det ut som en klänning i chokladmoussefärgat ormskinn, men den var tydligen rosa med brunt tyll ovanpå, och till detta en puderrosa pluffsig bolero. Det hände ju lite, men blev lite kaka på kaka. De andra då? Syntes inte så många andra, jo, Kristina Lugn, hon hade en blå, oformlig, ja, poncho, på sig. Som hon avslöjade att hon hade fått låna ur en teaterföreställning, då blåsan hon köpt till tillställningen hade blivit dissad av någon "vänlig" själ, som hade talat om för henne att hon var för gammal för sådant. Den hade varit översållad av rosor, talade Kristina om, jag hade hemskt gärna velat se henne i den. Hade ju kunnat varit årets grej. Årets grej, eftersom lilla Flippan Reinfeldt hade fått på sig något som hade kunnat vara jättesnyggt, speciellt på henne som ser så pimpinett ut, men som blev lite overkill, med både bolero, skärp, glitter, tyll och broderier. därför, iallafall, blev årets grej Lena Adehlsson-Liljerot, så tufft, så inne. En Vivienne Westwood-inspirerad sak, röd-skottskrutig, med snyggt fall, och! och ena axeln bar. Hipt! Själv har jag tänkt mig gult. Med tyll undertill och lite broderier på kjolen. Så nu vet ni det, ni som tänkt bjuda med mig till nästa år. Eller ni, i Nobelstiftelsen som tänkt ge mig pris. Fast, jag har ju tänkt mig fredspriset. Och då får jag ju inte gå med på den stora balunsen. Nej, istället får jag gå på fredspriskoncerten och frottera mig med Hollywoodgräddan. Kan funka det också.

När jag inte tittade på Nobel igår så zappade jag över till bönderna. Ett riktigt spännande avsnitt, det börjar ju närma sig nu. Eller det var väl kanske inte så spännande, Magnus skickade hem Linn för han hade gått och kärat ner sig i den lilla saken, hette hon Emma? Inte ett dugg förvånande, rart så länge det varar (låter jag cynisk? bitter? nej då, inte jag, aldrig!!). Hos Per verkar det vara damerna so får bestämma vem han ska välja, men nu har han gjort båda glada genom att ta med dem både till Vallarna och Stefan och Krister, och till Falsterbo och hästarna, dessutom har de fått vara med i TV, jag i min fördomsfullhet hade ju trott att det var de unga gardet som var med för att få synas i TV, men det verkar vara de medelålders damerna som panikslaget ser detta som sin sista chans till sina 15 minutes of Fame. Tycker synd om Hanna, hon vill inte göra någon ledsen, men jag tror och hoppas att hon kommer att välja Elias. Tror tyvärr att Peter kommer att välja Ville, och nu är det för sent för mig att ge honom ett gott råd (nämligen GÖR DET INTE) den andra killen verkar ju vara så mycket bättre, dessutom heter de båda Peter (kan de ju ha hur roligt som helst åt när de inte längre hittar några samtalsämnen), den ene Peter heter ju dessutom Forsberg, och kommer från Norrland (tror ni han kan få fördelar när han ringer och bokar bord och hotellrum eller?). Det som skrämmer mig mest är att jag faktiskt har lärt mig namnen på dem allihopa.

Nej, nu ska jag nog ta och ringa min bror, behöver låna hans skivsamling. Här är det blandbandsproduktion i sikte...