Visar inlägg med etikett Budget. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Budget. Visa alla inlägg

måndag 25 oktober 2010

Hoppas på 3-0!

Idag ramlade Jul-specialnumret av Allt i Hemmet ner i brevlådan, och som sagt så var det ju julmarknad i lördags. Och idag har jag varit på Gekås, också översvämmat med julpynt. Och julmarknadsresan är bokad sedan länge. Och jag som knappt tycker att det hunnit vara höst än. Hösten och våren känns nästan lite undanträngda, bara som en sluss på väg till vinter och sommar, lite orättvist känns det som. På Gekkan blev det dock inga julfynd, men en matta blev det äntligen, funderar på om den inte blev lite för liten och pluttrig för hallen, men det får bli bra såhär nu. Jag vet ju hurdan hall jag egentligen vill ha; med mörka väggar och panel och stuckatur och garderober att gömma alla kläder i, och så en stor spegel med barockram, och en sidenklädd pall och en trappa, meneeeh det känns som att det får vänta tills det välbetalda toppjobbet dyker upp.

Idag är jag arg på: Tydligen har övergrepp mot hästar ökat. På radion idag handlade det om det dräktiga stoet Persika som troligen fått en söndrig glasflaska eller något annat vasst föremål i underlivet. Enligt psykologen som uttalade sig i programmet så är det en väldigt störd person som utfört dådet. Vad i all världen är det som får en människa att göra något sådant?!

Och vad är det som gör att en människa kan hamna i Guinness rekordbok för att ha satt rekord i att samla navelludd?! Det är en australiensisk bibliotekarie som har samlat 26 års navelludd i burkar. Totalt har han fått ihop 22,1 gram...

Hur känns det egentligen för Henrik Lundquists sambo tro, med alla skvallertidningsrubriker om honom och prinsessan Madeleines "heta" träffar och kärleksfulla blickar?


Nu har det rödgröna blocket kommit med sin skuggbudget. Egentligen kan de väl lägga in precis vad som helst i den, utan att behöva ta något ansvar för hur en sådan budget skulle komma att slå ut. De vet väl redan från början att den aldrig kommer att komma till användning? Hur som helst så föreslår de 6,5 miljoner mer än regeringen till kommun och landsting, sänkta avgifter för pensionärer och småföretagare, däremot vill man höja skatterna för alkohol och tobak, samt för kärnkraft, koldioxid och vattenkraft (varför på vattenkraft?).

SVTs nyheter visade igår hur enkelt det är att kapa Smartphones, till exempel Iphone. Telefonerna fungerar ju i stort sett som en dator, men har inte till närmelsevis så bra säkerthetsrutiner, brandväggar eller virusprogram som en vanlig dator, därför är det också betydligt lättare att hacka, och därför är det viktigt att man tänker sig för en extra gång vad man använder sin smartphone till.

Och så kommer Ozzy Osborne till Sweden Rock i sommar.

Kalifornien röstar om huruvida delstaten ska godkänna cannabis (odling, marknadsföring och försäljning) eller ej. De drömmer om dagar då knarkturister ska komma till delstaten, och till exempel åka på knarkrovarresor likt dagens vinprovarresor.

HEJA HBK (snälla vinn nu ikväll)!! Men det allra bästa inför matchen var Radio Hallands intervju med gamle (!) hjälten från Gotland; Jesper Mattsson (som egentligen tycker att det räcker med Tommy Jönsson som back i kvällens match), saknar den tiden, tänk om dagens spelare vore som det gamla gardet!

Tjing!

tisdag 12 oktober 2010

12.30

Då kommer Anders Borg gå sin budgetpromenad till Riksdagen, med förutsättningarna för anslagen till samhällets verksamhetsområden (senast den 27e oktober kan oppositionen komma med sitt motförslag, men eftersom oppositionen är mindre än alliansen, om de inte får stöd av Sverigedemokraterna, och det vill de inte ha, så känns det som att alliansens lagda kort ligger). Viktigaste frågan, som alltid den senaste tiden, är jobben, får väl tro att de lyckas bättre denna gången. Tittar ni på denna sammanfattning så ser ni att det bland annat dras ner på ekonomisk trygghet vid ålderdom, sjukdom och handikapp ( i ärlighetens namn ska sägas att anslaget till hälsovård, sjukvård och social omsorg ökar, antar att det innebär att det blir billigare för dem som har pengar, de som inte har får gå med rumpan bar), en aning på arbetsliv, arbetsmarknad och näringsliv, medans avgiften till EU ökar tillsammans med anslagen till bistånd och försvar.

Tydligen är det bråk bland de instängda Chilenska gruvarbetarna; alla vill upp sist! Klockan 5 natten som kommer räknar de iallafall med att börja upphissningen.

Nu har de äntligen gripit en man för de våldtäkter och våldtäktsförsök som ägt rum i Örebro de senaste åren, och som har lett till att polisen avråder kvinnor från att gå ute ensamma på natten. Hoppas de har fått fatt på rätt kille bara.

Såhär låter årets webbjokerbidrag till melodifestivalen från min del av världen (Saint Loaded, sisådär hundra meter bort). Tydligen på väg att slås ut (på plats mellan 100-150), men de har till den 18e på sig att värva röster, så även om det låter lite, tja, tjatigt kanske, så tänker iallafall jag rösta nu för den har ju fastnat, låten, och den kan säkert bli bättre med lite melodifestivalomsorg.

Energirådgivare tror att det kommer bli rekordhöga elpriser i vinter. Känns ändå lite skönt att ha ett bundet elpris.

Cortney Cox och David Arqette separerar.

Efter Jan Björklunds beslut att låta kristendomen ha kvar sin särställning i läroplanen så kontrar nu Vänsterpartiets skolpolitiska talesman Rossana Dinamarca och säger att man inte borde ha religionsundervisning alls i grundskolan. Dumt. Med tanke på hur många religioner som samlas i Sverige så är väl religionsundervisningen ett perfekt sätt att få en rättvisande bild av de olika religionerna. Det heter ju att man är rädd för sådant man inte känner till. Hur menar då Dimarca att man annars ska kunna känna till de olika religionerna? Hon säger sedan att det är svårt för skolan att hålla sig religiöst neutral i dessa frågor. Det känns lite väl konspiationsteoretiskt, såpass förtroende får vi väl ändå ge våra lärare, som att de inte är några kristendoms- eller islamistpropagandister. Nej, jag tror till och med att religionsundervisningen kan vara bland de viktigaste ämnena i vårt differentierade samhälle.

Chefen för det aliminiumverk som är ansvarigt för giftutsläppet i Ungern, är nu gripen. Borde de inte också gripa den som är ansvarig för dammbygget?

Idag blir jag arg på, tror jag: Hur kan man få för sig att ta livet av sig och samtidigt liverapportera om skedet på internet och filma med webkamera? Jag kan inte med min vildaste fantasi förstå hur mannen, i det här fallet, kan ha resonerat. Tar livet av sig gör man väl för att man mår så fruktansvärt dåligt att man inte någonstans kan se någon annan utväg, att i samma stund ha såpass sinnesnärvaro att man kan vara aktiv på internet, det känns nästan som ett hån. Men å andra sidan kan jag som sagt inte alls sätta mig in i mannens tänkanden och göranden, så jag ska inte döma, det finns säkert en anledning till varför han agerat som han gjort. Kanske var det för att bevisa för omvärlden att han vågade (!) eller som någon slags sätt att ge igen. I vilket fall är det oerhört tragiskt, egentligen inte mycket mer man kan säga om saken, mer än att i Sverige sker tre självmord varje dag.

onsdag 15 april 2009

Loppisfynd

Var på Loppis igår, det är idrottsföreningen i Ullared som anordnar, hittade lite för mycket för att det skulle vara nyttigt för mina 63 kvadrat, jag begränsades dock av att allt skulle få plats i bilen, och den är inte stor. Till slut fick jag iallafall med mig; ett telefonbord, som passade som handen i handsken mellan toa- och förrådsdörrarna,
ett soffbord. Har levt utan ett riktigt soffbord ända sedan jag flyttade hit för ett och ett halv år sedan, och ett liknande detta har jag sedan länge försökt stjäla av en kompis utan att lyckas,

och en liten pinnstol, som jag först hade tänkt ha ute, men som blev så fin i sovrummet tillsammans med ett pelarbord som min farfar gjort. Men nu är här alltså fullt längs alla väggar, funderar på att åka tillbaka till loppisen nästa vecka och lämna in en del av mina gamla möbler, men tror inte jag har något jag vill göra mig av med.

Idag är jag arg på: Ungefär sådär så att jag blir torr i munnen och det känns som om hjärnan ska explodera. Ja, jag vet inte, det kan ju vara något sjukdomstecken också, men händer det inget allvarligare så skyller jag allt på BUDGETEN! Regeringen har lagt den så kallade vårbudgeten och oppositionen har lagt an svarsbudget (är det det som kallas skuggbudget?), och nu ska det satsa på arbetsmarknadspolitiska åtgärder säger man. Och sätter av pengar till arbetsförmedlingen och utbildningar och kurser. !!!! Det skapar väl för in i hxxxete inga jobb!! Det är väl bättre att först och främst se till att folk inte BLIR arbetslösa alls. Lägg istället de pengarna på att försöka rädda kvar de företag som är på väg i konkurs, eller varför inte min gamla käpphäst: 6 timmars arbetstid. Även om man skulle få behålla full lön, men gå ner i arbetstid hade ju staten fått in de pengarna igen genom att slippa betala ut lika mycket i a-kassa, plus att de hade fått in mer i skatteintäkter, från de personer som fått jobba de resterande"2 timmarna", under förutsättning att det anställs nya personer på dessa. Ska det vara så svårt?! Oppositionen vill krympa försvaret, och det är visserligen ett sätt att spara in på, kan tyckas, onödiga utgifter, men som läget ser ut idag är ju faktiskt även försvaret en arbetsgivare som ger välbehövliga jobb. Och varför kan inte regeringen och oppositionen försöka enas och tillsammans arbeta fram en lösning, man får väl trots allt säga att detta är ett krisläge.
Och så är jag arg på: Våldtäktsrättegången som lades ned på grund av att offret, en 15-årig flicka, boendes på ett behandlingshem, tog livet av sig natten innan rättegången. Åklagaren har dock avsagt sig fallet och krävt omprövning.
Och: på att den lille cancersjuke pojken i Håbo inte fick dö hemma på grund av att kommunen och landstinget där inte hade något avtal om hemsjukvård för personer under 18 år. Enligt överläkaren för avdelningen pojken låg på ser det tydligen ut så i vissa mindre kommuner eftersom det är en såpass ovanlig företeelse att man inte har någon plan för likande fall (P4Extra 2009-04-13). Brasklapp: Som alltid i liknande fall vet vi ju inte alla omständigheter, det kan förståss vara så att han behövde sådan vård som inte var möjlig i hemmet.
Nej, hörrni, nu är det dags för fotboll, Radiosporten (idag med förträfflige Paul Zyra istället för, som förra gången Mats-AIK-Strandberg), Halmstad - Brommapojkarna, 3-1, Heja!