Visar inlägg med etikett Musik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Musik. Visa alla inlägg

lördag 13 augusti 2011

Moneybrother


var på Stålboms, Falkenberg igår. Och plötsligt såg jag på konsertkonceptet på ett helt nytt sätt. För det är ju inte bara sången och instrumenten som spelar roll (ringrostigt sa han själv, och det kunde vi väl bara instämma i), det andra; låtval, intensitet och interaktion med publiken är ju minst lika viktigt och det gjorde att det trots ringrostigheten blev en helt fantasktisk liten konsert (dessutom har han tydligen bott i Svenljunga som liten, av alla ställen!). Bandet som spelade sen (tänk att ha Moneybrother som förband!), Paintbox, från Halmstad, var också en trevlig ny bekantskap. Men skulle verkligen Moneybrother till Way out West och spela sen? Nej, det var nog bara Hallands Nyheter som fått det hela om bakfoten.

Norrmannen Idar Vollvik vill köpa Allsvenskan för en knapp miljard kronor. Att ingen tänkt på det innan? Ska han betala polisbevakningen kring matcherna då också förresten?
Funderar faktiskt på att gå på fotboll i eftermiddag. Nu ska vi knäcka Häcken!

Hur tänker en människa som lägger ut en sprängladdning, eller om det var knallskott, på en förskolelekplats?! Som tur är verkar den fyraåriga flicka som höll i den när den sprängdes klara sig, och till och med få behålla funktionen i sina händer.

På tal om sprängladdningar så akutröntgade man Anders Bering Breivik strax före det att man häktade honom eftersom man trodde att han svalt en utlösare till en sprängladdning. Det hade han tydligen inte. Däremot har nya uppgifter kommit fram om att han ringde larmcentralen och polisen ett tiotal gånger från Utöya för att ge upp, och för att slippa bli skjuten. Då tyckte han att han dödat tillräckligt många för att få fram sitt budskap. Kan undra hur många som dödades därefter, fast det är förmodligen lika bra att inte veta. Och även om det låter cyniskt, så kanske inte norrmännen ska vara så kaxiga över hur de klarade att fånga Breivik, medans Sverige fortfarande inte tagit fast Palmes mördare.

Nu börjar även danskarna bli trötta på kostnaderna för kungahuset, och de som sägs vara såna rojalister.

Hoppla, nu har man kommit på att spridningen av resistenta bakterier på sjukhusen minskar om vårdplatserna är enkelrum med egen toalett. Tänk, det sa väl nästan sig självt?
Men å andra sidan säger sig forskare i Boston ha upptäckt en medicin mot alla virus. Alla virus! Från  förkylning och fågelinfluensa till HIV. Tydligen ska medicinen tvinga de sjuka cellerna att förstöra sig själva innan de sprider viruset vidare i kroppen.

Bästa(?!) Aftonbladetskvallret just nu (förutom ALLT om Måns och Marie förstås) är ju det om (Rednex-)Annika(-Jo) Ljungberg som kallar "väninnan" Anna Book flodhäst efter att hon ställt sig framför alla och filmat, samt hållit två tal, som enligt Ljungberg mest handlat om Books magsäcksoperation, på Ljungbergs bröllop. Ja se kändisar, allt för uppmärksamhet. Och både Ljungberg och Book har väl haft långt mer än sina 15 minuter i rampljuset nu. Eller gör de en gemensam cover på Cottoneye Joe/ABC till nästa sommarplåga månne?

Lars Bern, som utreder miljöfrågor för företag, menar på Newsmill, att den "groteskt" överdrivna (den "globala vänsterelitens [...] skrämselpropaganda") miljö- och klimatpolitiken har lett till att världsekonomin har försämrats. Han menar att genom att varna för allt som människan behöver (dåliga energiformer, dålig mat - kött, även om han anser att korna ska äta gräs istället för spannmål, genmodifierade grödor, bekämpningsmedel) genom propaganda i den av "vänstereliten" övertagna "gammelmedian", så skapas bristsituationer som annars inte hade tillkommit. Och om dessa miljökämpar får som de vill så kommer västvärldens industrisamhälle att kollapsa. Han säger också att hotet om ökade koldioxidvärden som är grunden i propagandan är helt meningslös, koldioxid är inte alls farligt, utan tvärtom är livgivande. Hm, ska bli spännande att se vad han får för svar på det.

Tror faktiskt att jag struntar i Sjönevads marknad i år.

onsdag 20 juli 2011

På Majas



Igår var det dags för åter en världsklasskonsert på Majas i Apelviken, Varberg. Vet inte om det är havet, den litet slitet, avslappnat välkomnande stämningen (tänk surfarbar i Kalifornien/Hawaii fast med lite lägre celsius) eller den väntande rundpingisen efteråt, som får konserterna att kännas som (ovanligt proffsiga) jamsessions på en stor efterfest hemma i någons inrökta vardagsrum. Igår var det under tre korta timmar, Weeping Willows´ Magnus Carlson, och The Soundtrack of our Lives´ Ebbot Lundberg som stod för skönsången. En salig blandning, en Afterbeach för musikintresserade som Magnus Carlson uttryckte det, med allt från obskyra signaturmelodier till allsången i Boomtown Rats "I don´t like Mondays", Carlsons ljuvliga versioner av "Allways on my Mind" och "The Drugs don´t work", att dessutom avsluta första (eller om det var tredje, eller fjärde) settet med Lou Reeds "Perfekt Day" och sedan hela konserten med ännu mer allsång i "Jag ska fånga en ängel" där überproffsiga Martin Shaub (som spelade både keyboard, gitarr, dragspel och fiol och dessutom hoppade in som ljudtekniker när inte barkillen hann, tydligen var det även han som körde, väl investerade pengar som Magnus sa) tog över sången, eller Hey Jude med Ebbot som allsångsledare, och lägg därtill till en barfota gitarrvirituos av gud nåde i Tommy Sahlin. En fantastisk kväll.

När jag kom hem upptäckte jag att P1 sänder vågskvalp i radion på nätterna!

Tydligen breder sig mässlingen ut över Europa, en smitta som man tidigare trott varit så gott som utrotad i "väst", och man uppmanas att se över sina vaccineringar, framförallt personer födda mellan 69 (de födda tidigare har enligt smittskyddsinstitutet redan en immunitet mot sjukdomen) och 82 (då man började vaccinera småbarn mot sjukdomen), om man då är född, säg 1980, var kollar man upp sådant?

Den siste på FNs serbiska krigsförbrytarlista, Goran Hadzic har nu gripits och ska ställas inför krigsförbrytartribunalen i Haag för brott mot mänskligheten under kriget i Kroatien 1991-95. Tänk, visst är det fantastiskt att det finns en sådan brottsrubricering; brott mot mänskligheten!

Nu har experter undersökt Salvador Allendes kvarlevor och kommit fram till att han verkligen tog sitt liv när soldaterna närmade sig presidentpalatset under militärkuppen i Chile 1973, precis som man tidigare trott. Det har dock funnits de som varit övertygade om att han blivit mördad, de har nu blivit motbevisade.

Idag kommer den Engelske premiärministern David Cameron förhöras i samband med mut- och avlyssningsskandalen kring Murdochmedierna News Corporation. Nu har också News of the World-reportern som avslöjade avlyssningarna efter att blivit avskedad på grund av drogmissbruk, Sean Hoare, hittats död.

Hoppla, det nygifta monegaskiska fursteparet bor tydligen på varsitt hotell, 15 kilometer ifrån varandra, under sin bröllopsresa i Wittstocks hemland Sydafrika.

Nu är även tågbiljetterna till Köpenhamn bokade, och nu är det snart dags för middag innan det är dags att gå till jobbet, nu blir det jobba varenda dag fram till semestern, men redan på måndag börjar den, ledigheten!

tisdag 18 januari 2011

Galatime

Januari är galamånad. Och igår var det dags för två av de stora galorna. Samtidigt. Idrottsgalan på SVT och Grammisgalan, bara för dem som var där. Men det är ändå ingen risk att vi lär missa vad som hände, allt står i dagens tidningar. Idrottsgalan igår hade hastigt och lustigt blivit skidgala, och framförallt herrstafettgala. Men de gör sig ju så bra i TV. Men varför i all världen gick inget pris till Robin Söderling? Och på tal om Robin, så gjorde sig Robin Paulsson riktigt bra som galavärd. Men inte lika bra som Robyn gjorde som grammisvinnare, som fick ta emot fyra priser på gårdagens gala. Håkan Hellström fick bara tre. Eva Dahlgren gjorde tydligen (självklart) ett bra jobb som galavärd II, för musikgalan. Gårdagens frågetecken löd; Var Jerringpristagaren Alshammar verkligen nöjd med, ibland alltför pratglade, och dansande, Hans Krunak som stand-in? Och visste inte Björn Ferry att han skulle bli pappa innan armbrytarfrun (väldigt tidigt) talade om det för hela svenska folket i TV?! Och har man verkligen så svårt att få tag på prisutdelare att man behövde anlita SIBA-chefen Fabian Bengtsson (ni vet han som kidnappades), vad hade han med idrott att göra? Modevinkeln på kvällen visade att alternativt, och knall- lite mattröda läppar verkar vara det senaste för tjejerna både i idrotts- och musikvärlden. På herrfronten verkade (tyvärr) mustasch, hatt och fluga vara flugan.

Upplopp i Rosengård i natt. Uppbrända bilar och avfyrande av raketer mot poliser och förbipasserande bilar. Suck, så tjatigt. Idioter!

Ännu en vinst för Sverige i Handbolls-VM!

Tillståndet för USA-kongressledamoten Gabrielle Giffords som sköts i huvudet under ett attentat vid ett politiskt möte för någon vecka sedan, har försämrats.

Nu är lilla prinsessan Madeleine tydligen ihop med någon inne-finansman från USA, vars mamma tydligen har haft ihop det med Prins Charles en gång i tiden. Han är lik någon av hennes (Maddes) ex. Och lik Jonas Berggren i Ace of Base!

Enligt nya rykten i Tyska tidningen Focus var Olof Palmes mördare en jugoslavisk torped, och finns nu i Zagreb.

Nu ska jag gå och byta tvättid, så spännande kan det vara att leva mitt liv.

Tjing

onsdag 12 januari 2011

Kejsarens nya kläder

H&M satsar mycket på sina samarbeten med kända designers. Nu ska de samarbeta med mode-bloggare, och först ut är Elin Kling. Är det verkligen så enkelt att designa kläder? Bara rita lite och sen häpp är det färdigt. Undrar just vad de riktiga designersen med åratal av utbildning och lärlingsplatser bakom sig, säger om det? Men den beige draperade klänningen var faktiskt riktigt snygg.

Verkar nu som att Michael Douglas tumör är borta.

Hur kommer det sig att man inte har med Dan Beutler i VM-truppen till handbolls-VM? Hade de valt att ta med Gentzel och Tomas Svensson istället hade jag visserligen kunnat förstå det, men två ungtuppar (okej, jag är inte alls insatt, men jag vet iallafall att Beutler varit riktigt bra tidigare).

Danmarks Prins Henrik avslöjar glatt att hans nya tvillingbarnbarn är fula, precis som alla andra nyfödda. Ehrm... kanske inte riktigt tänkte innan han pratade där eller?

Kan undra vad det är för sjukdom Ulf Lundell har drabbats av som gjort att han ställer in hela sin turné (23 konserter)?

Den försvunna 51-åriga kvinnan i Örebro verkar ha blivit styckmördad!

Spännande; nu påstår både Expressen och Aftonbladet att de är störst och har flest läsare dagligen. Vet inte riktigt hur de räknar. Men som sagt, allt går att bevisa med statistik.

Tjing!

söndag 5 april 2009

Nåja

Det är nog bara ett tillfälligt bakslag.
Har iallafall fått vår- och påskfint inne. Bland annat med hjälp av en bunt ris med svartvita fjädrar. Fjädrar som nu ligger utspridda över hela golvet. det var den städningen det. Kattkräk. Idag är jag arg på: Och då är jag ändå inte lika irriterad på katt som vad mina grannar är. Inte på min katt, även om de tror det, honom håller jag ju instängd, men på andra katter. Eftersom de GÅR i deras land. Visserligen borde man kanske vara tacksam över att folk har så lite att irritera sig på, men det borde vara tröttsamt. Lika tröttsamt som den felstavade skylten vår lilla pingstlilja har satt upp på sin vägg där hon förfasas över hur "HEMST HEMST HEMST" det är med dessa katter. Och ja, ni har rätt, min irritation över denna grava felstavning är precis lika löjlig. Tänk vilket lätt liv jag lever trots allt...

Och ännu argare på: Och lika tröttsamt som dessa petitessirritationer är det med dem som troligtvis kommer mail/ telefon/brevbomba TV4 angående dagens intervju med kronprinsessan Victoria, där Anders Kraft, idolen från TV4 Halland, "duar" och "Victoriar" lilla prinsessan. Har till och med för mig att hon för något år sedan uttalade sig om att hon tar illa upp, och tycker det är respektlöst när man kallar henne du. Så trött man blir. Är det inte höjden av respektlöshet gentemot sina "undersåtar" att anse vara förmer än dem?! Lika respektlöst som jag tycker det är när man i, till exempel en affär, blir kallad ni, trots att man är helt ensam. Är det inte iallafall 40 år sedan du-reformen genomfördes i Sverige? Oftast är det unga människor (jodå, jag är visst mycket äldre), i 18-22årsåldern som håller på med dessa dumheter. Oftast för att ge sken av att de är lite "finare" och troligtvis oftast på uppmaning av en inte bättre förstående chef. LÄGG AV MED DET DÄR, OMEDELBART!

Lyssnade på Anne-Lie Rydés fenomenala variant på P4 Retro igår kväll. Mycket bra musik med många bra sveska kvinnliga artister. En fröjd för örat. Likaväl som Miss Li´s aukustiska framträdande i gårdagens Babben & Co (tantvarning, jovisst, men hellre det än Robinsson, såg dessutom därefter ett rörande program om rivningen av Kvarteret Mullvaden i Stockholm 1978, så jo det är nog snart dags att ta och skaffa sig ett liv).

Men jag var ju ute och såg mig omkring också, var på Annas Krukor och Fat någonstans i obygden mellan Morup, Långås och Tvååker. Kors vilka fina saker de har. Så om det återigen är någon som är sugen på att köpa presenter till mig så vet ni var ni ska leta, gärna en av skålarna eller kannorna med guldtulpaner. Eller den där resan till Kap Verde eller New York. Ska ju till Malmö och Köpenhamn i juni men det smäller liksom inte riktigt lika högt. Men på min födelsedag önskar jag mig en trädgårdsbänk/soffa.

Nu tycker LO och Socialdemokraterna att Wanja Lundby-Wedin ska avgå både som ordförande för LO och i AMFs styrelse. Skönt det måste kännas att ha en syndabock som man kan lasta över allt ansvar för att det går dåligt, på. Förvånad över att inte Östersjön och världsekonomin också hakar på tåget.

Och i eftermiddag 15.00 är det premiär!! Borta mot AIK. SM-Guld, SM-Guld, SM-Guld!! Men varför i all världen har Kvastarna bytt namn till "Bollklubben Support"?! Ett beslut som jag absolut inte stödjer, lika lite som att man har slutat använda den fenomenala ramsan "Tokiga bönder", men det är väl bara ännu ett exempel på Halmstads löjliga Stockholmskomplex (1-5).
Päronen ska på kombinerad 50-årsfest/Nya-gamla-nyaUllevi-premiär idag, kan det bli största publiksiffran för Gais på många år?

Danske statsministern Anders Fogh-Rasmussen blir ny generalsekreterare för NATO. Känns bra för en Dankofil som mig, men de muslimska länderna är inte riktigt lika nöjda med tanke på de så kallade Muhammed-karikatyrerna, men ta ett råd från en gammal medievetare: Det är en svår balansgång mellan Yttrandefrihet och "hets-mot-folkgrupp", så ska det nog gå bra.

Nu är det nog middagsdags.
Ha en fortsatt lugn och skön söndag (och glöm inte radiosporten 15.00).

torsdag 15 januari 2009

Gamlingarna slår tillbaka

Kissekatt sover. Så ser det dock inte ut ofta. Har för mig att det är tulpanens dag på lördag, men inte för mig. Har slutat köpa tulpaner (nästan, ibland kan jag bara inte låta bli) eftersom de inte får stå mer än några timmar innan de äts upp eller välts ut. Hjälper inte ens med sprayflaska. Den nya Saint Paulian har inte heller längre några blommor. Eller dekorationer. Eller någon större mängd mossa. Bladen sitter dock kvar.

Tittade på Nyhetsmorgon i TV4 idag. Union Square uppträdde. De kommer tydligen (hördes tydligt när de pratade) från Falkenberg. Mycket talang i den falkenbergska musikvärlden nu. Har ni till exempel missat Johan Örjansson http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=128475511 (lite Kjellvander, lite Cornelis, lite country, lite blues, mycket rock, fantastiskt). Eller Sonic Syndicate http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=205280938 (om de bara kunde sluta skrika). Så är det väl lyssningsvärt. Union Square menade att det fanns två alternativ för ungdomarna i Falkenberg; spela musik eller ta livet av sig. Nåja, kanske lite drastiskt, tror de syftade på att det dåliga utbudet av nöjen för unga i kommunen leder till att de måste börja spela rock. Gott så. Gårdagens dokumentär om Lars Winnerbäck kom förresten, som av en händelse, strax efter ett program om Cornelis. Mycket TV igår med andra ord.

Mycket Halland nu. En man i 95årsåldern togs av polisen i Laholm då han återigen körde utan körkort. Han hade kört från kyrkan och trafikanterna bakom hade blivit irriterade då han körde både sakta och vingligt. När polisen pratade med honom och insåg att han för länge sedan bilvit av med körkortet sa mannen att han inte insett att han blivit av med körkortet, att han ofta var ute och körde, och att han planerade att fortsätta med det.
Och Halmstad kommun delar ut gratis busskort till Halmstadbor över 75 år. Det hela hade dock blivit så populärt att när 75+arna kom för att hämta sina busskort hade det blivit kaos och inträffat både rollatorkrockar, handgemäng och busskontorets gran hade klyvts i två delar då den blivit svårt påkörd av ivriga pensionärer. (Allt enligt TV4 Halland 2009.01.15)

http://www.expressen.se/sport/Vintersport/1.1432567/markus-larsson-brot-nasan-pa-tio-stallen. Angående gårdagens inlägg om Markus Larsson och den farliga störtloppsåkningen. Den sista meningen säger en hel del "Just att slå i huvudet är farligt."...

Enligt svt.se är det ovanligt lätt att säga upp personal i Sverige. Tänk, jag kommer ihåg bara för några månader sedan då regeringen föreslog att man skulle göra det lättare för företagen att avskeda sina anställa, de menade att det skulle få företagen att våga anställa fler. Nja, jag vet inte jag...
10 skolor får lov att starta elitklasser. För särskilt smarta barn. Kan det verkligen vara en så bra idé?
Och kan det verkligen vara en så bra idé och ringa och försöka sälja en strumpprenummeration (39.90 för två par) till någon som bor ett stenkast från Gekå´s? Försäljardamen blev sur när jag sa att jag tyckte det var dyrt...

Nog snart dags för en promenad i det vackra vädret. Och så skulle jag ju ringa optikern.
Adios