Visar inlägg med etikett Religion. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Religion. Visa alla inlägg

söndag 10 april 2011

Helikoptrar

Försökte se den nya dramaserien om Kennedys igår, men jag tyckte den var långsam och lite tråkig, men jag tror jag ska göra ett nytt försök med reprisen idag. Tydligen har serien, som är kanadensisk, fortfarande inte visats i USA, eftersom den anses förvränga historien, men rykten säger att det är Kennedyklanen själva som stoppat serien.

Taskigt läge, Vickan och Daniel får bara gå på själva bröllopet i England, inte på festen efteråt. Var det engelska kungahuset bjudna till Victaniels efterfest tro? Nu valde de att gå på Fotbolls-VM istället, men om de hade varit med så hade de väl troligen varit medbjudna efteråt också?

Glömde ju säga igår att Burken (nej, inte den), ni vet han med Hey Baberiba, är ju också död nu, så nu är det bara Little Gerhard kvar av det forna Rockfolket.

Förra året var det Henrik, i år var det Daniel Sedin som vann NHLs poängliga.

Har det verkligen varit såhär innan, nu var det en ung man som sköt vilt omkring sig, så att sju personer (inklusive gärningsmannen) dog, på ett köpcentra i Holland, uppgifter tyder på att skotten främst var riktade mot hans föräldrar (mamman dog och pappan skottskadades), och att det sedan spårade ut. Och det är inte länge sedan en likanande massaker skedde på en skola i Sydafrika. Började det med skotten på Columbine eller har det varit lika vanligt med liknande skjutningar innan? Och, viktigast av allt; vad beror det på?

I morgon blir det förbjudet för kvinnor att bära heltäckande slöja i Frankrike, användande av burka eller niqab innebär böter. Att tvinga någon annan att bära heltäckande slöja kan ge betydligt strängare straff. Och jag har så svårt att bestämma mig för vad jag tycker om lagen. Å ena sidan tycker jag att man ska få ha vilka kläder, eller religiösa symboler man vill så länge det inte innebär kränkning mot någon annan, och det är säkert många kvinnor som bär heltäckande slöja för att de själva vill manifestera sin tro på det sättet. Å andra sidan vet vi ju också att det är många kvinnor som tvingas bära heltäckande slöja, och att lagen kan bli en befrielse för dem. Ur rent praktisk synvinkel så är det naturligtvis en fördel, och ibland även en förutsättning, att man ser ansiktet på dem man interagerar med.

Idag är jag arg på: Jag förstår inte riktigt; nu ska Sverige köpa 15 Black Hawk-helikoptrar från USA, bland annat för att möjliggöra en förlängd svensk insats i Afghanistan. Man kan ju tycka att det finns betydligt viktigare saker för Sverige att lägga pengarna (4,7 MILJARDER!) på. Det känns som att det viktigaste att lägga pengarna på här är social trygghet för oss som lever här? Att man ska kunna vara sjuk och svag, eller arbetslös och ändå veta att man kan ha kvar en skälig levnadsstandard. Hur kan man då välja att lägga pengarna på något som svenska folket, i ärlighetens namn, aldrig kommer att ha någon nytta av.

Igår köpte jag nya hemmagasinet "Isabellas", men det är ingenting jag rekomenderar, visst var det väl några små reportage, och en del recept, i övrigt kändes det mest som en lite uppsnyggad reklamtidning, direktöversatt från danska upplagan, det var till och med ord i tidningen de missat att översätta. Ska jag tipsa om mina favorithemtidningar så får det utan tvekan bli Sköna Hem, och Allt i Hemmet.

Den var lite het i Melodifestivalen - OnePiecen, ni vet sparkdräkten för vuxna. Igår såg jag den för första gången på riktigt... Jag kommer kanske att ändra mig (kan tycka jump-suit kan vara snyggt ibland, skulle till och med kunna tänka mig att köpa en helsvart själv, men tänk så jobbigt om man har bråttom till toaletten!), men så jäkla löjligt det såg ut! Det såg verkligen ut som en förvuxen sparkdräkt, det fanns till och med gott om plats för blöja!

Nej hörrni, nu ska jag ge mig ut i vårvärmen

Ville bara säga att jag verkligen har försökt att få texten att delas upp i stycken, hoppas att det fungerar nu, något har hänt som gör texten till en enda rinnande massa, eller så blir det jättehopp mellan styckena, vet inte hur jag ska göra för att ändra det. Någon av er kanske vet?

lördag 8 januari 2011

Stackars uteliggardjuren

Över 4700 gårdar i Tyskland har nu stängts efter att man misstänker att giftet Dioxin kan finnas i djurfodret.
I Maryland, USA, har två miljoner fiskar spolats upp på stranden och frusit ihjäl! Lite osäker dock på om det var så att de frös ihjäl och spolades upp, eller om de spolades upp och frös ihjäl. I det senare fallet hade det väl varit lite konstigt att det var kylan som tog deras liv, och inte det faktum att de spolats upp på stranden.
8000 i Italien, 500 i Louisiana, flera tusen i Arkansas, ett hundratal i Falköping och nu även hundratals i Kanada. Fåglar som bara dör och ramlar ner på marken! I Falköping tror man att den mystiska fågeldöden beror på att fåglarna blivit skrämda mitt i natten, då de vanligtvis har svårt att orientera sig, och i dessa svåra vintertider, då de dessutom har svårt att hitta mat, är det än värre. Även i Arkansas tror man att fåglarna blivit skrämda, till exempel av fyrverkerier då fågeldöden där inträffade på nyårsafton.
I översvämningarnas Australien är det också många av de vilda djuren som drabbas. Men även de människor som träffar på de vilda djuren krokodil giftspindel och livsfarlig orm som simmar runt i vattenmassorna, är det synd om.

Och nu är det så bekräftat att det var Per Oscarsson och hans fru som hittades innebrända i sitt nedbrända hus på nyårsafton.
Även skidlegendaren Assar Rönnlund har gått bort.

Nu verkar det som att de kungliga tvillingarna i Danmark är på väg, Mary och Frederic har begett sig till Rigshospitalet.

Anders Bagge och hans fru har nu dragit tillbaka sin skilsmässoansökan. Samma dag som den lämnades in.

Nu har påven satt på sig hänslen och livrem. Han menar nämligen att det var Gud som skapade Big Bang, och sen var den frågan löst.

Tycker det verkar som att regnet redan dragit in över min del av världen.

Ajöss

PS. Det blev en av varje i det Danska kungahuset. Strax efter nyheten har Aftonbladet en enkät; Vad tror du att det blir för kön på barnen? Jag kryssade i "En pojke och en flicka", det var det många som hade gjort...

måndag 11 oktober 2010

Glampolitik?

Jaha, regissören Jasenko Selimovic (före detta konstnärlig ledare på Göteborgs stadsteater, nu chef för SRs Radioteater, ni känner säkert igen honom när ni ser honom) blir ny statssekreterare hos nye integrationsministern Erik Ullenhag (känns inte det lite typiskt på något sätt, att Ullenhag, om han själv fått välja, ville ha med lite glammig (?!) kulturelit i sitt departement? Han känns lite som den typen, lite som Leif Pagrotsky).

Soulprofilen Solomon Burke, 70, (Everybody needs Somebody to Love, Cry to Me) är död, han avled ombord på ett flygplan på väg till Amsterdam där han skulle uppträda, orsaken till dödsfallet är ännu inte klarlagd, men får jag gissa (på ett sådär icke-dömande Anna Skipper-sätt) så skulle jag tro att hans kroppshydda kan ha haft något med saken att göra. Möjligen kan det faktum att han har 21 barn och 90 barnbarn också ha tagit knäcken på honom?

Borrhålet ner till de instängda gruvarbetarna i Chile är nu klart, nu gäller det bara (!) att få upp dem (innan allt rasar).

Idag är jag arg på: Nu är de igång igen, har de förresten erkänt, djurrättsaktivisterna, kan de verkligen vara så dumma att de tror att de gör minkarna en tjänst när de släpper ut dem? DE KLARAR SIG INTE UTE I DET VILDA, dessutom FÖRSTÖR DE FÖR, OCH ÄTER UPP ANDRA DJUR! Fattar ni inte det? Och minkfarmsägarna blir visserligen ledsna, men de har ju minkarna försäkrade, så de köper ju bara in nya minkar (iallafall enligt den drabbade minkfarmsägaren i Vaggeryd) så de innebär ju ingen större förlust för minkfarmarna. De som drabbas mest är ju DJUREN, fattar ni inte det?! (Men det finns naturligtvis undantag)

19-åringen (hette han Rasmus?) som försvann efter en fest på Hisingen i Göteborg för två veckor sedan, har nu hittats död i Göteborgs fiskehamn. Polisen misstänker inget brott.

Skolverket har föreslagit att man i den nya läroplanen ska likställa de fem stora världsreligionerna, och inte, som nu, ge kristendomen särställning. Folkpartiet (och inte KD som man kanske skulle tro annars) säger nej till detta, och menar att kristendomen har så stor del i det svenska samhällets uppbygnad och historia att man inte kan ta bort tyngdpunkten på den. Visserligen är Sverige (i alla fall i teorin) ett sekulariserat samhället, men å andra sidan kan Björklund faktiskt ha lite rätti det han säger. För att förstå Sveriges uppbygnad och historia, så måste man nog sätta sig in mer i kristendomen än i de andra religionerna. Å tredje sidan kanske det skulle grundlägga en större förståelse och acceptans av andra kulturer och religioner om inte kristendomen i skolan sågs som den första och största? Huruvida det var rätt eller fel av Björklund att sätta sig upp mot Skolverkets förslag kan man däremot diskutera, dock inte jag, här och nu.

Idag var det premiär för älgjakten här, i min del av världen. Och visst är det väl så att det måste jagas för att hålla älg- och rådjurs- och vildsvins- och allt vad det nu är- stammen nere. Men inte är det väl någon som tror på att jägarna bara jagar för att vara goda viltvårdare, och för den härliga kamratskapen och närheten till naturen, visst är det väl så att de tycker det är kul när det pangar, och att de får status efter hur många taggar de har på väggen därhemma. I alla fall är det så det fungerar här, i min del av världen. Själv erkänner jag villigt att jag inte för allt smör i Småland skulle kunna vara med på en älgjakt, alldeles för blödig, tror förresten inte jag hade haft tålamod heller.

Detta tyckte jag var årets (okej, nu tar jag väl i lite) prestation av polisväsendet. Den gotländske polisen som rimmar ihop en händelserapport kring omhändertagandet av en kille på fyllan. Fram för mer rim i byråkratin!

Nobelsfredspristagaren, Liu Xiaobos fru sitter i husarrest efter att ha träffat sin man i fängelset och delgett honom nyheten om priset, nu får hon inte uttala sig till media eller träffa sina vänner. Nu är Vickan och Daniel på besök i Kina, visar upp sig på bilder från Kinasiska muren och så. Olika falla ödets lotter.

Oj då! Dammen som läckt ut giftig massa, och nu riskerar att rasa, i Ungern, är bygd direkt på lergrund, och orsaken till att muren spricker är att den glider! Japp... hur tänkte man här?!

Jag har sagt det förut, Nord-Korea, visst är det gräsligt grymt (se framförallt bild 9 och 11 och videon)?

Nu ger jag mig in i dimman för att hämta posten, ikväll Yoga

torsdag 20 november 2008









Så kom jag iallafall ut på min skogs- och advetspyntrunda. Inte mycket skog kvar, men lyckades iallafall samla ihop mossa så det borde räcka över advent och jul. Sämre gick det med lingonriset, men men det får gå bra utan. Enda fördelen med att all skog ligger som ved på marken är att jag kunde klippa granris och kottar med gott samvete.
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=371121 HBK söker ny ordförande, vore ju ett helt perfekt jobb för mig! Så hör upp HBKs styrelse, här sitter en pigg och glad tjej och bara väntar på att ni ska höra av er och tala om att jobbet är mitt. Lång utbildning, erfarenhet från äldrevården och full koll på HBK. Vad mer månde krävas?
Idag är jag arg på: Postens nya vd Lars G Nordströms får 900 000 kr i månadslön. Det innebär att han får 900 000 kronor varje månad! Nu vet jag inte hur mycket skatt som dras av det, men även om det så skulle vara 50% så får han ändå ut 450 000 varje månad! Det är ungefär 20 gånger vad en vanlig arbetare får ut före skatt. Enligt Expressen idag blir postens anställda i år utan julbord. Charmigt på något sätt.
Är också arg på: Den 51årige såkallade Rödebypappan döms till skadestånd. Han sköt ihjäl en 15-årig pojke och skadesköt en annan, vilka i och för sig hade jävlats med familjen under en längre tid, men han dömdes till skadestånd. Eftersom han enligt domen var psykiskt otillräknelig vid dådet kan han inte dömas till fängelse och eftersom han nu räknas som frisk kan han inte heller dömas till tvångsvård. Alltså, jag har sagt det förut, detta rättsväsende!
Och så är jag arg på, eller i själva verket rädd för: Alla människor har naturligtvis rätt till sin egen tro så länge man inte pådyvlar (!) andra den. Och ingen ska behöva försvara sig på grund av sin religion. Men. Ibland finns det människor som tror så blindt på vad andra säger åt dem att de ska tro. Och som kan gå från att vara en självständigt tänkande människa till att bara prata utifrån sin religion. Då är det så man kan bil mörkrädd.
Och Lasse Kronér är årets julvärd, det kan nog bli bra.
Fridens liljor