Visar inlägg med etikett Skolan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skolan. Visa alla inlägg

tisdag 1 februari 2011

Melodifestival

Idag är jag arg på: Hur i all världen kan det komma sig att dömda pedofiler och hallickar tillåts starta friskolor?! Nu reagerar skolminister Björklund och menar att det nog är bra om Skolinspektionen får tillåtelse att begära utdrag ur brottsregistret innan man tillåter någon att starta en skola. Men är det inte konstigt? Skolor och förskolor får begära utdrag ur polisregistret innan de anställer personal, men inte skolinspektionen när det gäller någon som vill starta en helt egen skola!

Nu har jag köpt årets specialbilaga om Melodifestivalen. Och såhär innan jag hört några av låtarna kommer en liten gissning om hur det kommer att gå. Om vi börjar i Luleå så hoppas jag verkligen att svenska melodifestivalfolket kommer rösta vidare Pernilla Andersson, förmodligen går också lågoddsaren Danny vidare. Tror inte att detta kommer bli Dilbas comeback. I Göteborg är det svårare att gissa. Jag hoppas verkligen på Christian Walz, kanske kan han bli årets Salem? I övrigt kan det bli vad som helst, från Brolle, Sanna Nielsen eller Babsan. Och Idol-publiken röstar kanske på Daniel Karlsson/The Moniker. Elisabeth Andreassen har nog gjort sitt i Schlagervärlden för länge sen. I Linköping vore det nog bra om Linda Sundblad gick vidare om man ska tänka taktiskt, men förmodligen blir det Saaaaade och Shirley, eller kanske Sebastian. Sista deltävlingen i Malmö blir förhoppningsvis en promenadseger för Nicke Borg, och som gammalt Fame Factory-fan så håller jag en tumme för Anders Fernette (f.d. Johansson), men är rädd att det blir något smörsliskigt då låten från början var skriven till Celine Dion. Även Melody Club, Linda Bengtzing och kanske till och med Lasse Stefanz lär ha en chans. Så okej, från deltäving 1: Pernilla Andersson och Danny, från tvåan: Christian Walz och Brolle, från nummer 3: Linda Sundblad och Eric Saade, och från fjärde deltävlingen: Nicke Borg och Linda Bengtzing. Tror dock tyvärr inte att det är någon av mina favoriter som vinner utan det blir nog Saade som vinner.

Polisen sköt inatt ihjäl en 26-årig man som misstänks ha mördat sin mamma. Inget annat än ren tragik.

Och så är jag arg på: För första gången på tio år så ökar barnfattigdomen i Sverige. Vi vuxna har ju ändå någon slags val i hur vi arbetar, hur vi röstar, hur vi bor och hur vi handlar, men barnen, de har ju inget val alls, de måste lite blint till sina föräldrars val.

Carlos Rojas föreslår att man skulle flytta ut myndigheterna till förorterna. Väldigt bra förslag. Integration i sin finaste form. Men inte vill väl myndigheternas tjänstemän sitta ute i förorten! varför inte placera ut några departement i glesbygden? Borde väl inte vara några större problem nu när större delen av arbetet kan göras via internet. Om man har täckning vill säga.

Verkar som att Egyptens president Mubarak är på väg bort nu. Och det kan väl vara bra att få bort diktaturlika styren. Men vad kommer komma härnäst? Kommer det bli anarki, teokrati eller demokrati? Som synes är det bara ett av tre alternativ som iallafall jag tycker vore lämpligt. En anarki utan egentligt styre är naturligtvis bäddat för kaos, en teokrati där religiösa ledare styr känns som att gå tillbaka flera decennier i tiden. Hade det verkligen inte varit möjligt för den egyptiska befolkningen att vänta till september då det skulle vara val i landet? De ovanliga konstföremålen som stulits och förstörts under den senaste veckan är väl egentligen ändå ingenting jämfört med alla de människor som fått sätta livet till.

En vecka som den som gick vill jag inte vara med om igen, lite väl mycket. Så förkylning och ont i rygg och skuldror kom väl som ett brev på posten. Gårdagens yoga rättade väl till det lite, men att somna på en spikmatta gjorde inte direkt saken bättre. Men jag fick iallafall ett fint mönster på ryggen, prickigt är ju alltid hett till våren.

Fridens!

lördag 25 december 2010

Livet på luckan

Blev en lugn och trevlig julafton för min del, hälften firades på jobbet och hälften hemma hos föräldrarna med julmat och julklappar (inte bara en, utan TVÅ tékokare), tack för det, och tack för alla fina julkort, både analoga(?) och digitala.
Och så tänker man på dem som har det sämre. Till exempel på den stackars högvaktskillen i Stockholm som lyckades bli rånad på sitt tjänstevapen, en skarpladdad AK5.a med bajonett (bajonett! trodde jag inte ens fanns längre) av två tomtar! Kan man gissa på att det var sista vekten för hans del? Men ärligt talat, är det meningen på riktigt att högvakten faktiskt ska skydda slottet, eller är de bara där som utsmyckning. Inte kan man väl på allvar mena att man sätter smågrabbar som bara skjutit mot granar (ja inte vet jag, jag har ju aldrig gjort lumpen, men man har väl sett "Repmånad"...), att skydda slottet?! På natten finns det dessutom bara två vakter utplacerade.

Fint av Statsministern att säga att fler kvinnor ska(!) jobba heltid. Dumt bara att det skärs ner i de så kallade kvinnoyrkena, så att kvinnorna måste slåss om de jobb som finns, för ni tror väl inte att de tillgängliga heltiderna handlar om schemalagd arbetstid? Nej det handlar ju såklart om ett billigare sätt att få in personal på obekväma helger, lov och semesterdagar. Men visst lät det som omtanke...

Med tanke på bilden man har fått av svensk polis de senaste åren så låter förslaget om att polisen ska få begå brott i utredningssyfte, lite oroväckande.

Rektorn för en skola i Oskarsström har blivit hotad efter att ha beslutat att skolavslutningen inför jul inte ska förläggas till kyrkan. Förra året blev rektorn hotad efter att avslutningen skett i kyrkan. hur man än vänder sig...

Man vet att det är dåligt väglag när inte ens plogbilarna (som på Öland) vågar sig ut.

Tydligen vill 63% av de tillfrågade i en ny opinionsundersökning att Kungen ska lämna över tronen till Victoria. I en annan undersökning är förtroendet för Kungen fortfarande högt. Ja, jag säger då det.

Idag blir jag arg på: Efter nyår väger läkarnas ord fjäderlätt i Försäkringskassans utredningar om arbetsförmåga. Då kommer det vara kassans egna handläggare som helt och hållet får bestämma huruvida en sjukskriven person är arbetsför eller ej. Visst är det bra att försöka föhindra det såkallade utanförskapet i arbetslivets Sverige. Men man måste ju ändå förstå att det finns vissa människor som är för sjuka för att kunna ha något jobb alls. Och dessa människor måste ju naturligtvis kunna ha en acceptabel situation. Och jag säger det igen; och så tycker de att det är konstigt att socialbidragsberoendet och den psykiska ohälsan ökar!!

Nu ska jag göra ett nytt försök till blandbandsproduktion (gamla hederliga kasettband är det som gäller, börjar bli svårt att hitta sådana nu bara) och ikväll är det dags för årets obligatoriska juldagsdrabbning i NE-spelet.

Ha en fortsatt God Jul!

måndag 8 november 2010

Skåne och andra ställen

Skulle inte vilja vara polis i Göteborg idag. De har gjort bort sig lite grann kan man väl säga. Våldsamt gripande av en man som skulle höras som vittne i samband med bombhotet mot Göteborg. Dessutom stå med laddade vapen mot små barn, barn som dessutom förhördes utan sina föräldrar. Riktigt stor miss.

I Malmö har man nu gripit en man (38-åringen, man med vapenlicens...) för skottdåden i Malmö. Får verkligen hoppas att det är rätt person de har gripit. Och att de inte bara siktat (Sic!) in sig på någon som är lik hans medianamn "den nye lasermannen". Han är tydligen en svensk man som lever ensam och är "tystlåten och mager" (dn.se 2010.11.08) och enligt grannarna "lite märklig"/"lite udda" (SvD.se 2010.11.08).

Och på tal om Malmö: Ja, så jag hade fel. Spelar ingen roll alls, MFF SM-guld och Helsingborg silver. HBK vann sista matchen, mot Djurgården, och hamnade på tolfte plats, lååångt (...) över kvalstrecket , det är det enda som spelar roll i årets Allsvenska slutstrid. Nästa år tar vi hem guldet!

I norra Skåne, utanför Osby närmare bestämt, har en kraftverksdamm rasat och dragit med sig vägar och en bro, och ett flertal gårdar i närheten fick evakueras!

Berlusconi, ja vad ska man säga, nu har han gjort bort sig igen, men jag tror inte han förstår det själv. Nu har han ertappats med en ny ung kvinna, men han tar det hela med ro och säger att det är väl inte så konstigt, det hade varit värre om han hade varit bög... Munkavle på honom i fortsättningen kanske?

Funderar starkt på om det inte får bli Amir Chamdins Cornelisfilm på fredag, det är ju klart en måste-se-film.

Idag är jag arg på: det är väl jättebra att skoleleverna får egna datorer från skolan. Ett sätt att göra skolarbetet mer jämlikt, alla har ju faktiskt inte råd med datorer som är ett måste i dagens undervisning. Men lär ungarna att ta hand om sina saker, ställ krav, och se till att det blir konsekvenser om de är oförsiktiga med sina datorer. Här sitter de ute i regnet med sina datorer och klättrar upp på allehanda byggnader för att sitta där med datorerna. Om de går sönder? Ja det kan du ge dig på! Men de får sitt straff; tidningarna rapporterar "bärbara datorer i knät ger sämre spermier", så det så!

Såg ni Annika Andersson i "Robins" i lördags (ca 25 minuter in i klippet), med en pekpinne till alla som inte kan skilja mellan Ullared (samhället) och Gekå´s (varuhuset), tänk om Boris också kunde fatta skillnaden.

Ohoj! Nya artister klara för melodifestivalen; Babsan (Lars-Åke Wilhelmsson, med låten "Ge mig en spanjor"... inte så förvånande, mer förvånande om han deltagit som sig själv) och Nicke Borg! Det finns hopp för melodifestivalen, det ser jag fram emot nästan ännu mer än Pernilla Andersson (som ju är gift med Dregen som har spelat/spelar i Backyard Babies med Borg)! Och tydligen Elisabeth Andreassen också, men det mer väntat.

Jag har sagt det i flera år nu, och nu visar det sig att jag fick rätt, kanske skulle ta och satsa på en karriär som trendspanare. Furu. Det är furu som är det hetaste, senaste och hippaste, detvar väl det jag sa, luta av furun, men måla den inte, den kommer tillbaka. Tillsammans med renhorn och djurhudar. Och enligt Stefan Nilsson på Trendgruppen; Falcon Crest!

Visst måste väl svenska institutioner ha vetat om att USA har spionerat på svenskar, och inte kan det väl ha varit ågon som blivit förvånad över avslöjandet? Trodde visserligen inte att det fanns några svenskar som var såpass intressanta för den amerikanska försvarsmakten, att de ödslar tid och pengar på att spionera här.

Nu tror jag minsann att jag ska göra en rejäl rensning i garderoben.

Mors!

tisdag 12 oktober 2010

12.30

Då kommer Anders Borg gå sin budgetpromenad till Riksdagen, med förutsättningarna för anslagen till samhällets verksamhetsområden (senast den 27e oktober kan oppositionen komma med sitt motförslag, men eftersom oppositionen är mindre än alliansen, om de inte får stöd av Sverigedemokraterna, och det vill de inte ha, så känns det som att alliansens lagda kort ligger). Viktigaste frågan, som alltid den senaste tiden, är jobben, får väl tro att de lyckas bättre denna gången. Tittar ni på denna sammanfattning så ser ni att det bland annat dras ner på ekonomisk trygghet vid ålderdom, sjukdom och handikapp ( i ärlighetens namn ska sägas att anslaget till hälsovård, sjukvård och social omsorg ökar, antar att det innebär att det blir billigare för dem som har pengar, de som inte har får gå med rumpan bar), en aning på arbetsliv, arbetsmarknad och näringsliv, medans avgiften till EU ökar tillsammans med anslagen till bistånd och försvar.

Tydligen är det bråk bland de instängda Chilenska gruvarbetarna; alla vill upp sist! Klockan 5 natten som kommer räknar de iallafall med att börja upphissningen.

Nu har de äntligen gripit en man för de våldtäkter och våldtäktsförsök som ägt rum i Örebro de senaste åren, och som har lett till att polisen avråder kvinnor från att gå ute ensamma på natten. Hoppas de har fått fatt på rätt kille bara.

Såhär låter årets webbjokerbidrag till melodifestivalen från min del av världen (Saint Loaded, sisådär hundra meter bort). Tydligen på väg att slås ut (på plats mellan 100-150), men de har till den 18e på sig att värva röster, så även om det låter lite, tja, tjatigt kanske, så tänker iallafall jag rösta nu för den har ju fastnat, låten, och den kan säkert bli bättre med lite melodifestivalomsorg.

Energirådgivare tror att det kommer bli rekordhöga elpriser i vinter. Känns ändå lite skönt att ha ett bundet elpris.

Cortney Cox och David Arqette separerar.

Efter Jan Björklunds beslut att låta kristendomen ha kvar sin särställning i läroplanen så kontrar nu Vänsterpartiets skolpolitiska talesman Rossana Dinamarca och säger att man inte borde ha religionsundervisning alls i grundskolan. Dumt. Med tanke på hur många religioner som samlas i Sverige så är väl religionsundervisningen ett perfekt sätt att få en rättvisande bild av de olika religionerna. Det heter ju att man är rädd för sådant man inte känner till. Hur menar då Dimarca att man annars ska kunna känna till de olika religionerna? Hon säger sedan att det är svårt för skolan att hålla sig religiöst neutral i dessa frågor. Det känns lite väl konspiationsteoretiskt, såpass förtroende får vi väl ändå ge våra lärare, som att de inte är några kristendoms- eller islamistpropagandister. Nej, jag tror till och med att religionsundervisningen kan vara bland de viktigaste ämnena i vårt differentierade samhälle.

Chefen för det aliminiumverk som är ansvarigt för giftutsläppet i Ungern, är nu gripen. Borde de inte också gripa den som är ansvarig för dammbygget?

Idag blir jag arg på, tror jag: Hur kan man få för sig att ta livet av sig och samtidigt liverapportera om skedet på internet och filma med webkamera? Jag kan inte med min vildaste fantasi förstå hur mannen, i det här fallet, kan ha resonerat. Tar livet av sig gör man väl för att man mår så fruktansvärt dåligt att man inte någonstans kan se någon annan utväg, att i samma stund ha såpass sinnesnärvaro att man kan vara aktiv på internet, det känns nästan som ett hån. Men å andra sidan kan jag som sagt inte alls sätta mig in i mannens tänkanden och göranden, så jag ska inte döma, det finns säkert en anledning till varför han agerat som han gjort. Kanske var det för att bevisa för omvärlden att han vågade (!) eller som någon slags sätt att ge igen. I vilket fall är det oerhört tragiskt, egentligen inte mycket mer man kan säga om saken, mer än att i Sverige sker tre självmord varje dag.

måndag 11 oktober 2010

Glampolitik?

Jaha, regissören Jasenko Selimovic (före detta konstnärlig ledare på Göteborgs stadsteater, nu chef för SRs Radioteater, ni känner säkert igen honom när ni ser honom) blir ny statssekreterare hos nye integrationsministern Erik Ullenhag (känns inte det lite typiskt på något sätt, att Ullenhag, om han själv fått välja, ville ha med lite glammig (?!) kulturelit i sitt departement? Han känns lite som den typen, lite som Leif Pagrotsky).

Soulprofilen Solomon Burke, 70, (Everybody needs Somebody to Love, Cry to Me) är död, han avled ombord på ett flygplan på väg till Amsterdam där han skulle uppträda, orsaken till dödsfallet är ännu inte klarlagd, men får jag gissa (på ett sådär icke-dömande Anna Skipper-sätt) så skulle jag tro att hans kroppshydda kan ha haft något med saken att göra. Möjligen kan det faktum att han har 21 barn och 90 barnbarn också ha tagit knäcken på honom?

Borrhålet ner till de instängda gruvarbetarna i Chile är nu klart, nu gäller det bara (!) att få upp dem (innan allt rasar).

Idag är jag arg på: Nu är de igång igen, har de förresten erkänt, djurrättsaktivisterna, kan de verkligen vara så dumma att de tror att de gör minkarna en tjänst när de släpper ut dem? DE KLARAR SIG INTE UTE I DET VILDA, dessutom FÖRSTÖR DE FÖR, OCH ÄTER UPP ANDRA DJUR! Fattar ni inte det? Och minkfarmsägarna blir visserligen ledsna, men de har ju minkarna försäkrade, så de köper ju bara in nya minkar (iallafall enligt den drabbade minkfarmsägaren i Vaggeryd) så de innebär ju ingen större förlust för minkfarmarna. De som drabbas mest är ju DJUREN, fattar ni inte det?! (Men det finns naturligtvis undantag)

19-åringen (hette han Rasmus?) som försvann efter en fest på Hisingen i Göteborg för två veckor sedan, har nu hittats död i Göteborgs fiskehamn. Polisen misstänker inget brott.

Skolverket har föreslagit att man i den nya läroplanen ska likställa de fem stora världsreligionerna, och inte, som nu, ge kristendomen särställning. Folkpartiet (och inte KD som man kanske skulle tro annars) säger nej till detta, och menar att kristendomen har så stor del i det svenska samhällets uppbygnad och historia att man inte kan ta bort tyngdpunkten på den. Visserligen är Sverige (i alla fall i teorin) ett sekulariserat samhället, men å andra sidan kan Björklund faktiskt ha lite rätti det han säger. För att förstå Sveriges uppbygnad och historia, så måste man nog sätta sig in mer i kristendomen än i de andra religionerna. Å tredje sidan kanske det skulle grundlägga en större förståelse och acceptans av andra kulturer och religioner om inte kristendomen i skolan sågs som den första och största? Huruvida det var rätt eller fel av Björklund att sätta sig upp mot Skolverkets förslag kan man däremot diskutera, dock inte jag, här och nu.

Idag var det premiär för älgjakten här, i min del av världen. Och visst är det väl så att det måste jagas för att hålla älg- och rådjurs- och vildsvins- och allt vad det nu är- stammen nere. Men inte är det väl någon som tror på att jägarna bara jagar för att vara goda viltvårdare, och för den härliga kamratskapen och närheten till naturen, visst är det väl så att de tycker det är kul när det pangar, och att de får status efter hur många taggar de har på väggen därhemma. I alla fall är det så det fungerar här, i min del av världen. Själv erkänner jag villigt att jag inte för allt smör i Småland skulle kunna vara med på en älgjakt, alldeles för blödig, tror förresten inte jag hade haft tålamod heller.

Detta tyckte jag var årets (okej, nu tar jag väl i lite) prestation av polisväsendet. Den gotländske polisen som rimmar ihop en händelserapport kring omhändertagandet av en kille på fyllan. Fram för mer rim i byråkratin!

Nobelsfredspristagaren, Liu Xiaobos fru sitter i husarrest efter att ha träffat sin man i fängelset och delgett honom nyheten om priset, nu får hon inte uttala sig till media eller träffa sina vänner. Nu är Vickan och Daniel på besök i Kina, visar upp sig på bilder från Kinasiska muren och så. Olika falla ödets lotter.

Oj då! Dammen som läckt ut giftig massa, och nu riskerar att rasa, i Ungern, är bygd direkt på lergrund, och orsaken till att muren spricker är att den glider! Japp... hur tänkte man här?!

Jag har sagt det förut, Nord-Korea, visst är det gräsligt grymt (se framförallt bild 9 och 11 och videon)?

Nu ger jag mig in i dimman för att hämta posten, ikväll Yoga

måndag 23 augusti 2010

Tv-kväll

Söndag igår, och en eftermiddag/kväll framför TV.n. Tänk vad mycket olika program det finns! Började med reprisen av dokumentären "Vikarien", som handlade om läraren Max som i frustrationen över situationen på skolan där han jobbar, ringer upp sin gamla lärare Folke, för att han ska få agera vikarie på skolan. För ett ögonblick är jag beredd att omvärdera min uppfattning om att inte de gamla lärarmetoderna som innebär skräck för läraren, snarare än intresse och samförstånd. För det verkar faktiskt fungera, iallafall i början. Folke kommer in, passivt aggressiv och säger åt eleverna att ta av sig kepsen, stå upp och hälsa, och spotta ut tuggumit. Men det visar sig vara nyhetens behag. Efter en vecka där eleverna blir eleverna från helvetet och slutar med att Folke upptäcker att de har fuskat, ger han upp. Den moderna läraren, Max, som står för den nya medmänniska-lärarmetoden, ger sig däremot på att resa på klassresa, som ensam vuxen, med sin klass, en resa som går över förväntan, och med elever som så småningom blir godkända i sina ämnen. Max däremot får sluta på skolan på grund av nedskärningar.
Som en total kontrast till detta ser jag sedan en liten del av dokusåpan Glamourama, om tre blogg-tjejer kring Stureplan. Och om jag blir rädd när jag ser hur ungdomarna i "Vikarien" beter sig, ett oaccepterat uppförande, så blir jag ännu mer förskräckt när jag ser det allmänt accepterade betéende som blogg-tjejerna ägnar sig åt, eller framförallt deras attityder. Men framförallt har jag ju förstått att det liv jag lever inte fungerar om man ska ha en blogg. Jag måste bara boka tid för botox-behandling. Nu!
Sedan såg jag en kvart av "Tatuerad torso" och den verkade faktiskt riktigt bra, även om karaktärerna inte var som jag föreställt mig dem från böckerna. Men eftersom valspecialvarianterna av Agenda nu kört igång, så slog jag över och tittade på det istället. Förstår inte Jimmie Åkesson att han förlorar på att vara så oerhört osympatisk som han verkar? Tror jag hade röstat på Bengt Westerberg om han hade ställt upp i år. Han verkar vara en sund och sansad människa.
Tv nu också, och det lär bli stora rubriker i morgon, efter det blodbad som just inträffat i Tv4.s Nyhetsmorgon, då programledaren Anders Kraft blivit biten av en surikat under Skansen-Jonas besök i studion. Jag förstår inte hur programmen kan fortsätta släppa in Jonas i sina sändningar, jag tycker inte det verkar som han har en gnutta empati gentemot sina medmänniskor.
Ikväll är det nypremiär på "Fångarna på fortet", som tur är var det inga roliga deltagare idag när jag jobbar kväll. Onsdag 25 augusti däremot, är det handbollslaget mot fotbollslaget, då tänker jag sitta bänkad.

Och på tal om värsting-elever, så är var tredje elev rädd inför skolstarten, var tredje elev har varit utsatt för mobbing. Tydligen ökar mobbingen i skolorna kraftigt. Jag vet inte om jag verkligen tror det. Tror det har varit ganska illa sedan urminnes tider. Däremot kanske inställningen till mobbing, och i vilken utsträckning det uppmärksammas, har förändrats.
För dem som ska börja högskola och universitet är det andra problem som är i fokus. Bostadsbristen. Som vanligt.En fråga som helt verkar glömmas bort en bit in på terminen, då de sista eleverna har lämnat gympasalsgolv och tält och hittat klasskompisar som har en soffa att hyra ut.

Jag förstår inte vad de ska lägga sig i allt för, PRO, Pensionärernas Riksorganisation. Nu har de upptäckt att maten på äldreboendena är mycket dyrare i Falkenbergs kommun, än i Hylte. Nu anser politikerna att maten i Falkenbergs kommun är för dyr. Jaha, då ks ade väl dra in på det då. Jäkla PRO!

Ni vet den där vanGogh-målningen jag skrev om igår, som blev stulen från ett museun i Kairo mitt på ljusa dagen. Runt fyrahundra miljoner kronor är den värd!

Oj då, stort pådrag: Thomas Bodström ville inte göra drogtest för ett program i P3 när han fick höra att testet gällde amfetamin, hasch, opiater, bensodiazepiner. Enligt Bodström själv berodde det hela på att han var för svettig (och det var han också), och inte ville lämna ett urinprov inför en främmande person, och det kan man väl förstå så länge det handlar om ett försök i ett radioprogram. Men tänk om det är så att Bodström hade åkt dit i testet! Det kan ju faktiskt vara så att det handlar om läkemedel som han tar av medicinsk anledning, även ett sådant faktum hade ju fått medierna att gå i taket. Eller så är han helt enkelt en vanlig knarkare, tycker han har sett lite sliten ut de senaste åren... Verkar inte som om ingenting går socialdemokraternas väg nu för tiden.

Nu är åklagaren som anhöll Wikileaks grundare Julian Assange för våldtäkt och ofredande, JO-anmäld.

Här om dagen var det en tjur som hoppade (ja faktiskt) upp på läktaren under en tjurfäktning, nu har en matador blivit allvarligt skadad efter att ha blivit spetsad i ansiktet och halsen av ett tjurhorn. Det är väl bara att inse att det är en del av en kultur som jag nog aldrig kommer förstå mig på.

En före detta polis har kapat en turistbuss i Manila, Filipinerna. För att släppa sin gisslan kräver han att få sitt jobb tillbaka. Hm, att kapa en buss är kanske inte världens bästa merit för att jobba som polis?

Sådär ja! Äntligen en reaktion, och en förklaring. Ni vet det där om att socialstyrelsen förbjudit larm och låsta dörrar på äldreboendena. Nu har reaktionerna kommit. Men det var ju inte riktigt så som det sades; "skydds- och säkerhetsrutinerna" är inte förbjudna, MEN det finns inget lagstöd för att använda dem. Samma samma kan man tycka, men inte alls så. Det socialstyrelsen motsätter sig är ett generellt användande av tvångsmetoderna, men i de fall det är nödvändigt finns det alltså inget förbud mot att använda skyddsåtgärder (hp.se 2010.08.23).

Nu ska jag ge mig ut i solen. Hoppas det är sol även hos er!

tisdag 7 oktober 2008

Obama eller McCain

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/usavalet/2008/electoralcompass2008.html kan du tesata om du är mest Obama eller McCain, kanske inte ger några revolutionerande insikter, men lite kul är det. Hade egentligen tänkt gå in och göra DNs nutidsorientering, men den låg inte uppe på deras hemsida, kanske kommer. Alltid kul att se om man hänger med mer än höstadiekidsen. Det gör man (jag) troligtvis inte. Var som sagt iväg och firade födelsedag igår. Trevligt som vanligt och vansinnigt (jo nästan) god kräft- och skinklasange. Låter konstigt, smakar gott. Men sen blev jag arg, och...


Idag är jag arg på: dagens ungdom. Födelsedagsbarnets flickvän vikarierarar som lärare, och det hon berättar (ja, hon har tystnadsplikt, det var inte sådana saker hon pratade om) fick mig att bli överlycklig över att jag lade mina eventuella lärarplaner på hyllan. Fy fasen, vilka små gangsters det finns. Och ändå skulle jag kunna tänka mig att de exempel hon kom med bara var en piss i Nissan av vad somliga lärare har varit med om. Visserligen har jag varit i högljudda diskussioner med familjemedlemmar som har väldigt konservativa åsikter vad gäller skolan. Och som propagerar för betyg i ordning och uppförande (det ser jag väl i och för sig en poäng i), men även förbud mot kepsar och hängiga byxbakar, på lektionerna. Men, det måste ändå bli hårdare tag i skolan. och då menar jag inte dresscode, jag tror verkligen inte att klädseln påverkar ordningen i skolsalarna, det har väl alltid funnits mode, och en keps avgör inte om du är duktig och ordningsam eller inte. Jag menar absolut inte heller att aga ska tillåtas, det är ju bara idioti. Men jag pratar om respekt. Och den respekten ska vara ömsesidig, mellan elev och lärare. hur skapar man då sådan respekt? Hade jag vetat det hade jag troligtvis inte suttit här nu. Men först och främs måste det finnas regler, både för lärare och elever. och regler kan inte finnas utan att det finns straff om man inte följer reglerna. De elever som skiter i alla regler, skiter troligtvis, iallafall just nu, i sina betyg, om de ens kommit upp i de årskurserna att de har betyg. Att visas ut ur klassrummet då? Kanske ibland det de önskar, så det är ingen bra idé, men ibland är det helt enkelt nödvändigt för att det ska bli lugn och ro på lektionen. Skamvrå, tja, det kör man ju med i de populära nanny-programmen, men jag tror inte det skapar respekt att förnedra människor. Att ringa hem till föräldrarna? Tja, det beror på vilka föräldrarna är; går de att prata med? Bryr de sig? Är de kanske själva, elevernas största problem? Svaret är förståss starka ledare, både som lärare och inom elevgruppen, som inte behöver ta till hot och våld för att stärka sina elever och kamrater, och få dem att känna tillhörighet och trygghet. Precis som i Liam Norbergs, något saltade, krönika som jag refererade till igår. Hur man hittar dessa personer, och får dem att bli lärare, eller engagera sig som kamrater, beroende på vilken grupp det handlar om, tja, det är en fråga för rektorerna, eller skolcheferna, vilka naturligtvis också bör vara starka, förtroendeingivande ledare. Kanske är det sådant man bör satsa på från regeringens håll när man satsar mer pengar på högre utbildning (när ska de fatta att inte alla behöver/kan/vill gå på högskola eller universitet), men också, till deras försvar, också på mer lärlingsutbildning (De kanske har fattat ändå).


Jo, vi fick maräng- och dajmglasstårta till efterrätt. Och till det drack jag ett té (som faktiskt var en kräftskivepresent från mig och Linda, vilken god smak vi har..), med smak av kaktus (lite taggig eftersmak... eller hur smakar egentligen kaktus?) och apelsin. Det var väldans gott, behövde varken mjölk eller socker, vilka jag annars brukar behöva överdosera för att få ett riktigt gott té (iallafall svart eller, framförallt, grönt té), som den amatör jag är. Nu finns det tydligen téprovarkurser, det hade varit kul.
För övrigt. Har ni sett min nya blogglänk, till Broarne Blogg (har nätbutik också), visst får man ett rejält göra-om-sug. Trist att jag bor i en hyreslägenhet och inte har något överflöd av pengar och dessutom har tummen ganska nära mitten av näven. Så jag får väl nöja mig med hur jag har det för tillfället. Jag putsade fönster och bytte gardiner i sovrummet igår iallafall. Blev som ett helt nytt fönster, och matchade både katten, den höströda häcken (växthäcken alltså) och lägenheterna mittemot. Trodde jag kunde lagt in en bild, men hittar den inte någonstans på min dator, så ni får förestaälla er hur det ser ut. Tunna röda gardiner, rött "elementskydd" med IKEAs grönsaksmönster, röd matta och vit lampa med spetsmönster i skärmen och två vita snirkliga krukor med nedklippt doftpelargon, respektive döende miniorkidé i. Visst låter det fint. Kanske inte är riktigt lika fint i verkligheten, men det är ju så det är. Väntar med spänning på den dagen "val-av-omtapetsering-lappen" dimper ner. Ska beställa omtapetsering av köket först och främst, hade egentligen tänkt måla själv i somras, men då jobbade jag så mycket att det inte blev av. Och sen har det inte heller blivit av... Jo, förstår ni, i köket har jag gula tapeter med mönster i kubistiska kycklingar och tulpanet, och en likadan bård. Vem som haft den ytterst dåliga smaken att välja dessa tapeter vet jag inte, men jag vet vilket fastighetsbolag som haft den lika dåliga smaken att godkänna denna tapetsering överhuvudtaget. förhoppningsvis blir denna omtapetsering inte så dyr, det är gamla tapeter (men det förklarar det ändå inte). Har tänkt mig vitt i köket. Sovrummet blir nog tyvärr dyrare, men jag står snart inte ut längre med de små blå blommorna och ränderna, konstigt att jag ändå sover så gott som jag gör. Här hade jag iallafall tänkt mig mörkgrått, om det går att få igenom. Och om det finns sådana tapeter i Boråstapeters billighetsutbud, vilket de flesta bostadsbolag tillhandahåller.
Det om detta. Nyheter då? Aftonbladet rapporterar idag om: att svullen mage kan bero på för mycket fibrer (mycket fibrer kräver mycket vatten, kan leda till förstoppning annars (pardon my french...), en ny kille ihjälskjuten i Malmö (VARFÖR håller de på på det viset?!), Aftonbladets läsare tycker det är OK att blogga på jobbet (beror såklart på vad man jobbar med, men det är väl inte konstigt att det inte är ordning och reda i skolorna, när det inte är ordning och reda på arbetsplatserna, eller tvärtom), En kvinna blev av med sina äggstockar när man skulle operera bort hennes blindtarm (är det konstigt att man drar sig för att gå till doktorn?), 1500 har sökt till nya Robinson (ett bantningsknep så gott som något), och Morrisey åker på Turné och släpper två skivor nästa år (trevligt). Enligt Expressen släpper även Per Gessle en ny skiva nästa år (är den på engelska kan det bli riktigt bra, gillar "Son of a Plummer"), Man saknar en dement 82-åring i Ljusdal (han har alltså försvunnit från ett boende, visst är det hemskt, men frågan är om det hade varit bättre med låsta dörrar överallt och gps-sändare i skorna på de gamla, är det en värdig ålderdom?), och Anders Eklund kräver tvångsvård, hotar/varnar för att samma sak annars kan hända igen när han blir fri. Ni som läste mitt inlägg igår vet att jag efterfrågade samma sak. Här måste jag dock komma med en liten rättelse, enligt ett inslag i morgonens (alltså inte i morgon, utan idag på morgonen) rapport i SVT, så får även de som dömts till fängelse, vård, men de får inte samma exklusiva vård som dem som dömts till vård. Var väl egentligen självklart, men man kan aldrig vara säker på någonting nu för tiden. Huruvida Anders Eklund har rätt att kräva någonting överhuvudtaget kan man ju diskutera. Hallands Nyheter skriver om den omdiskuterade, f.d bandchefen i Falkenberg, Jerry Karlsson, som avskedades, eller iallafall omplacerades, för att han spred dålig stämning och propagerade mot ledningen, typ, (trodde inte det var lagligt att plocka bort någon från sitt jobb på grund av sådant, men vad vet jag, yttrandefrihetsgrundlagen anyone?). Han har iallafall fått ett nytt jobb. Som brandman. Och DN då, jo DN har nu lagt ut sin nutidsorientering, så nu ska jag gnugga hjärncellerna och se om jag är lika med som en 15-åring.
Tills nästa gång: Baka lite muffins. De jag bakade enligt receptet jag lade ut igår blev väldigt goda, hade i solrosfrön, men det tycker jag inte att ni ska ha, mosade i bananerna (tog två) och det blev perfekt och saftigt, och bytte ut hälften av sockret mot farinsocker, ummm. Men det bästa var nog ändå hallonen i botten.
Ha det GOTT
Förresten, har ni lagt märke till min nya layout? Riktigt nöjd själv faktiskt.