Visar inlägg med etikett Julkonsert. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Julkonsert. Visa alla inlägg

torsdag 18 december 2008

Är det inte sant

Nej det är det tydligen inte. Enligt en artikel som kommenterades i dagens p4 extra är det nu bevisat att man 1. Inte blir överaktiv av socker! 2. Inte blir tjockare av att äta sent på kvällen. 3.Inte kan gå ut halvnaken i kylan bara för att man har mössa på sig, eftersom det faktiskt INTE är så att större delen av kroppsvärmen går ut genom huvudet. Dessutom läste jag, på tal om mytbildning, en intressant krönika av Karin Ahlborg i Aftonbladet (20081218). De senaste dagarna har det, som vanligt kring jul, varit hysteri i medierna angående hur julskinkan blir behandlad innan den blir julskinka, det vill säga grisuppfödning, slakt, tillsatser och dylikt. Och även jag har blivit påverkad och tänkt att det får kanske bli en krav-märkt skinka i år (men har samtidigt insett att min plånbok skulle nog föredra en icke-ekologisk skinka, dessutom tror jag inte de har så hemskt mycket att välja på i min lokala matbod. I själva verket hittade jag ingen skinka alls när jag var och handlade idag, så det kanske får räcka med skinkan som serveras hemma hos mor och far. Ett icke-val så gott som något). Enligt Ahlbergs krönika hade jag fått leta länge om jag skulle ha hittat någon Krav-märkt skinka. Eftersom det inte har funnits Krav-märkta skinkor sedan 2003. En anledning är att Krav-märkningen inte tillåter tillsats av Nitrit i skinkan. Nitrit är något som även det diskutterats häftigt de senaste dagarna och det verkar ju idiotiskt att tillsätta detta bara för att få en bättre färg på skinkan och för att den ska hålla sig några extra dagar, som det sagts i medierna. Enligt Ahlberg är Nitrit dock ingen nyhet utan har sedan länge använts i charkprodukter för att förhindra tillväxt av, den i vissa fall dödliga, bakterien Clostridium Botuinum! Där ser man. Men en skinka från en lokal gård där man vet att grisarna har haft det bra hade naturigtvis varit det ultimata. Men å andra sidan. Som någon sa. Är det inte grymt (grishumor) att köpa kött från "glada grisar" hade det inte varit bättre att de hade slaktat alla livströtta, ledsna och deprimerade grisar först...

Idag är jag arg på: Förstår inte hur mannen som varit dömd för våldtäkt och misshandel av sin gravida fru och misshandel av sin son, ändå kunnat få ut sin läkarlegitimation och idag arbetar som läkare. Och nej, det var inte 100 år sedan, han dömdes 1998. Visserligen kan man tycka att han har avtjänat sitt straff och borde därmed få en andra chans. Men jag vet inte jag, hade det varit ett inbrott, en rattfylla, en misshandel "ute på stan", bedrägeri, och det hade varit tio år sedan och han hade avtjänat sitt straff, ja då hade jag kunnat tänka i de banorna. Men misshandel av fru och barn och våldtäkt, nej, den läkaren skulle i alla fall inte jag vilja gå till.

Det blir Petra Mede som ska leda kommande Melodifestival. Har lite svårt för Petra Mede, men det blir nog bra. Även om jag hade hoppats på Kattis Ahlström, André Pops, Carina Berg, Lotta Bromé eller Hans Rosenfelt, nu när båda Kristian Luuk och Peter Settman hade tackat nej.
Och på tal om TV, dessa bönder, ja jösses... Enligt Expressen ska det skrudas till bröllop för Magnus och Emma redan i januari. Snabba ryck när TV4 betalar... Enligt Expressen var det dock det enda paret det blev något med, de andra har så småningom runnnit ut i sanden.

Och för er som fortfarande inte köpt mina julklappar kommer här ett tips: http://www.bjorgjewellery.com/new/

Idag har jag äntligen skickat iväg min beställning av tidigarelagt lägenhetsunderhåll, det vill säga tapetsering av kök och sovrum, någon gång under nästa år.

Ikväll är det julkonsert med kören, en annan kör på lördag. Ska bli spännande att jämföra. Tror dock att lördagens konsert blir betydligt bättre, men man vet aldrig.

tisdag 2 december 2008

Slask

Lila och svart, lite silver och lite grönt, så ser det ut när jag har adventspyntat i köket. Gardinerna är nya för i år, små grå och svarta ränder, brukar inte ha kappa i vanliga fall utan bara en eller två panellängder, men jag fick ett ryck, och gardinen var billig, så det blev som det blev. Dessutom ser ni mina fantastiska tapeter. Gula med hönor och tulpaner... Förhoppningsvis får jag bytt ut dem nästa år. Har tänkt mig ett svart/vitt kök.
Och såhär ser det ut på vardagsrumsbordet innan katten får dina ryck, äter julblommor och rycker upp pynt och mossa, suck. Men annars är han rar.

Och hallen. Inte så jätteroligt, men det får vara som det är så länge.

Tänker inte ge mig ut i första taget i detta slaskiga väder. Lite snö och mycket regn. Funderar däremot på att ge mig in i mitt förråd för en röjning. Men vet inte om jag kommer lyckas ta mig ut igen, väldigt mycket saker, skulle behöva en smartare förvaringslösning. Vi får väl se hur det går. Vore synd om det blev sånt här väder i Stockholm, ska ju vara ute hela lördagen, med besök på Rosendal och Skansen. Men jag får väl packa ned regnstället fall i fall.
Såg julkonserten med Shirley, Sonya och Sanna, på TV4 i går kväll. Är inte direkt mina favoritartister, men jag måste medge att jag blev imponerad. Shirley Clamp har en fantastisk röst, visste jag väl i och för sig sedan innan, men till julsånger passar den som en handske. Sonya Aldén har också en jättebra röst. Sanna försvann väl lite, men hon hade iallafall klippt en litet roligare frisyr. Kanske gjorde också glöggen sitt till.
Idag är jag arg på: Samma som igår fast ännu mer; arbetsmarknaden, fanns ju inte ett enda jobb att söka igår. Särskilt sorgligt blev det när jag tittade på alla lediga jobb i Gislaved (15st), Svenljunga (5st) och Tranemo (3st). Suck.
Sen blir jag också lite arg på: Tittade lite på Malou efter 10. Hon hade en man på besök som hade suttit i Guantanamo-fängelset, sedan han blivit såld dit. Med andra ord var han helt oskyldig till vad det nu kan vara de skulle ha kunna fängsla honom för, men han satt iallafall där i fyra år, eftersom Amerikas prestige förbjöd dem att erkänna att de hade fängslat en oskyldig. När han släpptes blev han tvingad att söka asyl i Albanien, vilket han också fick, men då han inte hade någon koppling dit reste han till Sverige, där han har sin syster, här får han dock inte asyl eftersom reglerna säger att man inte kan få asyl i mer än ett land. Sin familj, med fru och tre barn har han i Kina, men dit kan han inte återvända eftersom han då riskerar att fängslas, då han tillhör en folkgrupp som inte är så poppis i landet. Nå. Detta kan man ju i sig bli arg på; oskyldigt fängslad, inte frigiven på grund av USAs prestige, tvingad att söka asyl i Albanien. Men. Det jag blir irriterad över är att en del människor tycker att inte alla ska behandlas efter samma regler. Nu har Sveriges regering ett regelsystem som säger att man bara kan få asyl i det första land man kommer till. Då är det så. Och då ska det vara så för alla. Och inte andra regler för de flyktingar som kommer hit och uppmärksammas i media. Tänk på alla de tusentals flyktingar som har gått igenom samma eller liknande saker, och som inte får asyl, och som inte har hjälp av mediapersonligheter, riksdagsledamöter eller, som det har varit i närheten av mig, en hel by, ledd av den likala buskiseliten. Ska inte samma villkor gälla för dem. Ska de behöva lida för att de inte har en kändis som har fått upp ögonen för deras fall, och som kan företräda dem? Sen kan man naturligtvis diskutera regelverket, men det är en helt annan fråga.

Nu hade jag ju tänkt laga grönsakssoppa, då kanske det är bäst att jag sätter igång.
Fridens!