Vid den här tiden på året duggar galorna lika tätt som regnet utanför fönstret. Igår var det dags för den Halländska fotbollsgalan. Där hade man lyckats samla gräddan av det halländska fotbollsundret. Pär Zetterberg (som tydligen fick en insulinkänning mitt under galan, men lite druvsocker räddar allt, och Pär är väl tuffare än att avbryta en gala för en sådan struntsak, så han dök strax upp igen) och Niclas Alexandersson var prisutdelare och Fredrik Ljungberg dök upp (och försvann lika snabbt igen) som överraskning och hedersprismottagare. Tyvärr fick inte Ätrans FF det pris de var nominerade till. Och tyvärr hade min inbjudan till galan troligtvis kommit bort i postgången, för jag var inte där utan satt hemma hos päronen och avnjöt falsk fläskfilé och en mischmasch av dansbandskampen (med Falkenbergsbandet Nizeguys, eller hur de nu stavar) och Stjärnor på is, med min idol Carina Berg.
Och på tal om Idol! I fredags åkte årets favorit ut. RockRobin! Skandal.
Idag är jag arg på: mellanchefer. Man pratade med Lidls chef. Han hade inte hunnit prata med alla sina anställda än (kanske hade det räckt att prata med dem i den berörda butiken, eller agerar man likadant i alla butiker). Men enligt honom handlar det naturligtvis om en enskild händelse, av enskilda medarbetare, och deras chefer har naturligtvis inte haft en aning om vad som har inträffat... Jo, tack. Det måste var lätt att vara mellanchef när man kan skylla allt som händer på sin personal. Detsamma hände under den såkallade köttfärsskandalen på ICA. Där var det naturligtvis också bara enskilda medarbetare som tagit sig friheter och deras chefer hade naturligtvis ingen aning om vad som försiggick. Pyttsan!! Det handlar förstås inte om en enskild händelse, utan är något som, vad jag har fått höra av före detta butikspersonal, något som tillhör legio. Det händer överallt och cheferna är fullt medvetna om vad som händer. Varför i all världen skulle butikspersonal stå och packa om gammal köttfärs, eller hälla gift på mat för att inte obehöriga ska vara där och plocka, på eget initiativ?! De har ju ingen del i butikens vinstintresse. De som är intresserade av att butiken ska gå med vinst är naturligtvis cheferna. Tror man något annat förstår jag inte riktigt hur man tänker. Men det måste vara lätt att vara mellanchef om man kan skylla allt som händer på sin personal. Framförallt i dessa tider då alla är livrädda för att förlora sina jobb, och inte vågar stöta sig med sina chefer.
Och så är jag arg på: Sverige. Nu har man beslutat att Sverige ska skriva på (lilla landet Sverige tar upp sin stora gåspenna och sätter sin signatur) avtalet mot Klusterbomber. Och det är ju bra. Men detta avtal har skrivits på efter stor tvekan (enligt Dagens Eko idag). Vinstintresse, vinstintresse, vinstintresse. Ni som inte vet vad klusterbomber är kan läsa ett av mina tidigare inlägg där jag försöker beskriva detta fenomen, men jag kan bara säga att det är ruggigt, lömskt och överraskande. Lite som ett kinderägg, men där överraskningen kan slita bort både ben och huvud.
Sen är jag arg på: eller jag vet inte riktigt om jag verkligen är arg. Det kan var bra om det används på rätt sätt. Läkarna i Hallands län kommer att kunna bli bestraffade, till exempel genom att deras vårdinrättning får böta, om de skriver ut för mycket antibiotika. Visst, för mycket antibiotika kan leda till resistens. Men hur mycket är för mycket? Vem bestämmer det? Och för mycket är ju väldigt olika från person till person. Tänk om man redan har skrivit ut sin ranson antibiotika, och det kommer in en patient som verkligen behöver. Vad göra, man riskerar ju böter. Det finns faktiskt människor som av en eller annan anledning ständigt, eller iallafall väldigt ofta behöver stå på antibiotika. Tar man med detta i sina beräkningar?
Nej, nu ska jag snart gå och jobba, så jag får väl ta och leta upp mig lite middagsmat.
Hej svejs
Visar inlägg med etikett ICA. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ICA. Visa alla inlägg
söndag 16 november 2008
tisdag 14 oktober 2008
Schlaaager!!!
Nu är det snart (...) dags igen, melodifestival. Och idag presenterades vilka låtar som kommer med. Dessa är de lyckliga, till dem kommer det tillkomma fyra jokrar,:
#Rodrigo Pencheff, Tobias Karlsson # Anders Hansson, Mårten Sanden, Andreas Lundstedt, Tess Merkel och Lina Hedlund. (Alcazar) # Anders Hansson. # Sussie Päivärinta, Kalle Kindblom, Tomas G:son # Ingela "Pling"Forsman, Bobby Ljunggren. #"What if?" #Ingela Pling Forsman, Bobby Ljunggren, Marcos Ubeda. # Ingela Pling Forsman, Bobby Ljunggren, Henrik Wikström. # Jennifer Brown, Peter Kvint # Johan Riander, Matti Alfonsetti # Amir Ali, Henrik Wikström, Tobbe Pettersen. # Alexander Bard, Bobby Ljunggren, Oskar Holter. # Sarah Dawn-Finer, Fredrik Kempe. # Fredrik Kempe, Måns Zelmerlöw, Henrik Wikström # Johan Fjällström, Joakim Udd, Johan Becker.# Fredrik Kempe, Alexander Bard, Anders Hansson # Caroline af Ugglas, Heinz Liljedal. # Tomas G:son, Marcos Ubeda. # Lasse Lindh. # Tomas G:son. # Lars Dille Didriksson, Martin Hedström, Ingela Pling Forsman # Michael Xavier Barrazza, Jimmy Almgren, Adam Soleiman # Martin Jarl, David Stenmark # Emilia Rydberg, Fredrik Figge Bodström. # Tony Nilsson, Henrik Jansson. # Samuel Waemö, Didrik Thott. # Lina Eriksson, Mollgan B:son.
Och här kommer dagens räkneövning; Hur många gånger hittar du namnen: Ingela Pling Forsman, Bobby Ljunggren, Tomas G:son, Fredrik Kempe, Henrik Wikström?
Dagens överraskning var väl ändå Sussie Päivärinta, alias ena halvan av Lili och Sussie, kan det borga för en poppig 80-talsschlager?!
Dagens roligaste måste väl vara det sista namnet i listan!
Själv ser jag mest fram emot Caroline af Ugglas med man, och Lasse Lindh. Båda brukar betyda sväng.
Var som sagt i Halmstad på lunch idag, Gulasch på Broktorpsgården, aldrig blivit av att jag varit där innan trots att jag skullat (heter det så?), tyvärr, för åh vad mysigt. Dessutom lyckades jag bli av med två av mina gamla kursböcker, ekonomistyrning, och fick istället ett litet tillskott i kassan. Anna visade sig dessutom vara gravid, grattis. I övrigt blev det inte mycket shopping i stan, mer än lite rökelse på Indiska och lite mat på ICA, plus deras husman-kokbok, som jag köpte för en gammal 25-rabattkupong, plus att jag köpte ett "rosa band" och rosa disktrasor. Även om disktrasföretaget troligen tjänar mer på att stödja "rosa bandet", än vad de förlorar på att skänka 50 öre per förpackning. Försäljningen lär ju öka drastiskt. Smart drag, samtidigt som de får en liten gloria runt sitt varumärke.
Idag dömdes den så kallade "Tyskan" till livstid för morden på Max och Saga och mordförsök på deras mamma. Ett rättvist straff förvisso, men man kan undra hur påverkad domen var av massmediernas rapportering?
http://www.expressen.se/1.1333154?articlePopup=true, sött som socker!
Och min gamla media- och svenskalärare från högstadiet var med i "Studio ett" i P1 idag, tufft, pratade om gymnasiemässan som just nu håller på i Göteborg. Jag avundas verkligen inte 9orna som ska göra det val som kan vara det viktigaste de någonsin gör i sitt arbetsliv.
Nej, vet ni, nu måste jag nog ge mig ut för att få ner den nyinköpta ljungen, och ta in dörrkransen för att se vad jag kan göra åt den. Eller ska jag vänta till advent?
Peace and Love /Sandra
#Rodrigo Pencheff, Tobias Karlsson # Anders Hansson, Mårten Sanden, Andreas Lundstedt, Tess Merkel och Lina Hedlund. (Alcazar) # Anders Hansson. # Sussie Päivärinta, Kalle Kindblom, Tomas G:son # Ingela "Pling"Forsman, Bobby Ljunggren. #"What if?" #Ingela Pling Forsman, Bobby Ljunggren, Marcos Ubeda. # Ingela Pling Forsman, Bobby Ljunggren, Henrik Wikström. # Jennifer Brown, Peter Kvint # Johan Riander, Matti Alfonsetti # Amir Ali, Henrik Wikström, Tobbe Pettersen. # Alexander Bard, Bobby Ljunggren, Oskar Holter. # Sarah Dawn-Finer, Fredrik Kempe. # Fredrik Kempe, Måns Zelmerlöw, Henrik Wikström # Johan Fjällström, Joakim Udd, Johan Becker.# Fredrik Kempe, Alexander Bard, Anders Hansson # Caroline af Ugglas, Heinz Liljedal. # Tomas G:son, Marcos Ubeda. # Lasse Lindh. # Tomas G:son. # Lars Dille Didriksson, Martin Hedström, Ingela Pling Forsman # Michael Xavier Barrazza, Jimmy Almgren, Adam Soleiman # Martin Jarl, David Stenmark # Emilia Rydberg, Fredrik Figge Bodström. # Tony Nilsson, Henrik Jansson. # Samuel Waemö, Didrik Thott. # Lina Eriksson, Mollgan B:son.
Och här kommer dagens räkneövning; Hur många gånger hittar du namnen: Ingela Pling Forsman, Bobby Ljunggren, Tomas G:son, Fredrik Kempe, Henrik Wikström?
Dagens överraskning var väl ändå Sussie Päivärinta, alias ena halvan av Lili och Sussie, kan det borga för en poppig 80-talsschlager?!
Dagens roligaste måste väl vara det sista namnet i listan!
Själv ser jag mest fram emot Caroline af Ugglas med man, och Lasse Lindh. Båda brukar betyda sväng.
Var som sagt i Halmstad på lunch idag, Gulasch på Broktorpsgården, aldrig blivit av att jag varit där innan trots att jag skullat (heter det så?), tyvärr, för åh vad mysigt. Dessutom lyckades jag bli av med två av mina gamla kursböcker, ekonomistyrning, och fick istället ett litet tillskott i kassan. Anna visade sig dessutom vara gravid, grattis. I övrigt blev det inte mycket shopping i stan, mer än lite rökelse på Indiska och lite mat på ICA, plus deras husman-kokbok, som jag köpte för en gammal 25-rabattkupong, plus att jag köpte ett "rosa band" och rosa disktrasor. Även om disktrasföretaget troligen tjänar mer på att stödja "rosa bandet", än vad de förlorar på att skänka 50 öre per förpackning. Försäljningen lär ju öka drastiskt. Smart drag, samtidigt som de får en liten gloria runt sitt varumärke.
Idag dömdes den så kallade "Tyskan" till livstid för morden på Max och Saga och mordförsök på deras mamma. Ett rättvist straff förvisso, men man kan undra hur påverkad domen var av massmediernas rapportering?
http://www.expressen.se/1.1333154?articlePopup=true, sött som socker!
Och min gamla media- och svenskalärare från högstadiet var med i "Studio ett" i P1 idag, tufft, pratade om gymnasiemässan som just nu håller på i Göteborg. Jag avundas verkligen inte 9orna som ska göra det val som kan vara det viktigaste de någonsin gör i sitt arbetsliv.
Nej, vet ni, nu måste jag nog ge mig ut för att få ner den nyinköpta ljungen, och ta in dörrkransen för att se vad jag kan göra åt den. Eller ska jag vänta till advent?
Peace and Love /Sandra
Etiketter:
"Tyskan",
Broktorpsgården,
ICA,
Rosa Bandet,
Schlager
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)