Visar inlägg med etikett Bilhandel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bilhandel. Visa alla inlägg
torsdag 29 september 2011
Bil(ligt)
Sådär ja, då var den såld, min gamla trotjänare. Min bil som jag haft i tio år och som startat i vått och torrt. Till och med efter att ha stått still ute hela vintern. Men nu var det alltså stopp och den skulle skrotas. Utanför skroten stod det dock en kille som vill köpa, så nu är den såld istället för skrotad. Iallafall för ögonblicket.
Dagens I-lands-problem: Jag tycker verkligen inte om den nya Facebook-designen!
Nu har regeringen skärpt sig och tack och lov ändrat sig i frågan om ersättning till de misskötta barn- och fosterhemsbarnen. 250 000 kronor var ska de få, men det gäller fortfarande barn som vanvårdats fram till 1980.
Det blev ändå ministerposter till de flesta av Centerns partiledarkandidater; Lena Ek blir ny Miljöminister (och jag som tyckte att Andreas Carlgren, som nu själv säger att han inte planerat att sluta nu, verkade tillhöra en av de vettiga i regeringen), och Anna-Karin Hatt blir ny IT- och energiminister. Partiledare Lööf själv blir även näringsminister.
Dagens boktips: som tur var var den riktigt bra, sympatiska Ann Rosmans signerade, tjärdoftande "Porto Francos väktare", mycket Bohushistoria blandat med kvinnohistoria, spänning och familjedramatik. Hoppas bara på mer Karin Adler och hennes kompisar i nästa bok, som tydligen redan låg färdig i datorn.
Förre Sverigedemokratiske riksdagsledamoten William Petzäll som efter en lite väl blöt kväll (som tydligen inte bara varit En kväll) blandat med tabletter, lägg till en blackout och ett svinaktigt beteende, och behandling på det, lämnar partiet, väljer nu att bli politisk vilde i riksdagen. Han säger att han nu ska fokusera enbart på beroende- och alkohol/drogrelaterade frågor. När Gudrun Schyman fick uttala sig i ärendet ansåg hon inte att Petzäll var redo för att agera i dessa frågor redan. Ibland känns Gudrun lite besservisser? Dessutom säger Borås Tidning att Petzäll krävt 3 miljoner av Sverigedemokraterna för att avstå sin riksdagsplats. Jodå, det gäller att veta sitt värde (och tydligen tyckte inte SD att Petzäll, eller iallafall inte hans riksdagsplats, var värd 3 miljoner!).
Tjing!
torsdag 19 februari 2009
Snö och driv-is
Det är kallt nu. Ordentligt kallt, även om termometern idag har stannat på -4 grader. Här har varit betydligt kallare. Ända ner till -18 har jag hört. I tisdags. Och i tisdags var min första dag i hemtjänsten. Spännande och annorlunda mot vad det är att jobba inne på avdelningarna. Efter en lång arbetsdag där blev det en snabb sväng hemåt innan det var dags för avtackningsfest. God mat, trevliga arbetskamrater, en glad stämning och badtunnebad. Såå mysigt att bada varmt under en stjärnklar himmel, och med istappar i hårtoppar. Det om detta.
Och i Naimakka var det -38,5!
Idag är jag arg på: GM kanske? Eller SAAB? Eller regeringen? Känns som att det är på riktigt nu. Rekonstruktion. Ett ord jag aldrig ens hört i liknande sammanhang tidigare. Det innebär att "en rekonstruktör som utses av tingsrätten hjälper företaget att ändra verksamheten och få fordringsägare att skriva av delar av företagets skulder. Under tiden kan inga fordringsägare göra några utmätningar eller ansöka om konkurs" (Aftonbladet 2009.02.19). Man pratar om vindkraft. Att Saab ska sluta bygga bilar och börja bygga vindkraftverk. Samtidigt visar TV bilder på de nya Saabmodellerna. Snygga. Innebär rekonstruktion att de kommer att börja chock-rea sina bilar nu?
På tal om bilförsäljning så hade jag i söndags två besök av mina grannar som ville köpa min bil, som de hade sett på parkeringen. Vid första besöket talade jag vänligt men bestämt om att jag inte hade någon bil som jag ville sälja. Vid andra besöket var de mer bestämda och talade om att de verkligen behövde köpa min bil eftersom det blev så dyrt att åka buss... Att även jag behövde min bil hade de tydligen inte en tanke på. Men det hade jag, så bilen är fortfarande min. Kansek var dumt att inte passa på att få bilen såld. De kanske hade betalat bra.
En änka till en rökare som dött i lungcancer har stämt Philip Morris, och vunnit. 8 miljoner. Dollar. Kravet på 130 miljoner dollar avslogs dock. Eftersom mannen rökt tre paket om dagen i 40 år och därför ansågs ha viss medverkan till sin egen död...
Sverige tog precis silver i mixt-stafetten i skidskytte. Heja!
Och Simon & Garfunkel planerar för ny turné. Dyrt och utsålt förstås.
Nu ska jag ut och göra snöänglar.
Fridens!
Och i Naimakka var det -38,5!
Idag är jag arg på: GM kanske? Eller SAAB? Eller regeringen? Känns som att det är på riktigt nu. Rekonstruktion. Ett ord jag aldrig ens hört i liknande sammanhang tidigare. Det innebär att "en rekonstruktör som utses av tingsrätten hjälper företaget att ändra verksamheten och få fordringsägare att skriva av delar av företagets skulder. Under tiden kan inga fordringsägare göra några utmätningar eller ansöka om konkurs" (Aftonbladet 2009.02.19). Man pratar om vindkraft. Att Saab ska sluta bygga bilar och börja bygga vindkraftverk. Samtidigt visar TV bilder på de nya Saabmodellerna. Snygga. Innebär rekonstruktion att de kommer att börja chock-rea sina bilar nu?
På tal om bilförsäljning så hade jag i söndags två besök av mina grannar som ville köpa min bil, som de hade sett på parkeringen. Vid första besöket talade jag vänligt men bestämt om att jag inte hade någon bil som jag ville sälja. Vid andra besöket var de mer bestämda och talade om att de verkligen behövde köpa min bil eftersom det blev så dyrt att åka buss... Att även jag behövde min bil hade de tydligen inte en tanke på. Men det hade jag, så bilen är fortfarande min. Kansek var dumt att inte passa på att få bilen såld. De kanske hade betalat bra.
En änka till en rökare som dött i lungcancer har stämt Philip Morris, och vunnit. 8 miljoner. Dollar. Kravet på 130 miljoner dollar avslogs dock. Eftersom mannen rökt tre paket om dagen i 40 år och därför ansågs ha viss medverkan till sin egen död...
Sverige tog precis silver i mixt-stafetten i skidskytte. Heja!
Och Simon & Garfunkel planerar för ny turné. Dyrt och utsålt förstås.
Nu ska jag ut och göra snöänglar.
Fridens!
torsdag 4 december 2008
Det kan funka
För en liten stund sedan sänkte riksbanken sin styrränta till 2%. Detta för att folk ska ta fler lån, handla mer och på så sätt få igång konsumtionen som i sin tur ska få igång produktionen, som ska få företagen att satsa igen, som ska få företagen att behöva mer personal, som ska få företagen att sluta varsla, som ska få fler människor att få behålla sina jobb, vilket i sin tur leder till att dessa människor konsumerar mer, vilket i sin tur... I stora drag. Hoppas bara att det fungerar. Hoppas hoppas.
Å andra sidan borde någon gå in och köpa Saab och Volvo. Funderar på att göra det själv, men riktigt så bra lånevillkor tror jag inte den sänkta räntan leder till. Kanske inte ens blir beviljad ett så stort lån!
Nu är väskan packad, lägenhetsnyckel och biljetter sitter i ytterfacket på resväskan så jag inte ska glömma dem. Baguetter och lussekatter till tågmatsäcken är upptagna ur frysen. Jobbar till 21.30 ikväll så det gäller att ha allting förberett. Åker klockan 5 eller 5.30 i morgon, beroende på om jag får skjuts hela vägen till tåget eller om jag får köra en bit själv. Och katten ska till mor&far, vilket de inte verkar vara helt bekväma med såhär innan, trots att de brukar ha svårt att släppa honom ifrån sig när jag kommer hem igen.
För övrigt anser jag att tv4-bönderna gjorde bra val igår. Hoppas på Peter Forsberg och Elias. Alltså inte som ett par, men att de ska bli valda av sina respektive bönder. Är för övrigt gravt imponerad av Hanna (heter hon väl?) som driver ett helt lantbruk själv. Ung som hon är. Tänk om man hade varit så driftig själv!
John Harrysson är död. Brukar ni också känna så ibland, när ni hör om kändisar som gått ur tiden/ trillat av/ avlidit/ somnat in, att ni har trott att de har varit döda länge. Är Lennart Swan död tillexempel?
Idag är jag arg på: http://www.kristdemokraterna.se/PressOchMedia/Pressmeddelanden/KommunikationerOchIT/Stangintemackenibyn.aspx
Här om dagen hade riksdagsledamoten Lars Gustafsson (Kd) skrivit en debattartikel i Hallands Nyheter, länken ovan går till hans mer breda inlägg i frågan, men artiken i HN handalade om bensinmacken i just min by (vet inte riktigt varför han just valt detta som exempel, visserligen har han Halland som valkrets, men ändå, ni som vet får gärna tala om det, är ju lite nyfiken), som enligt Gustafsson riskerar nedläggning på grund av att för många tankar där, och att man därmed kommer över den gräns som kräver att man ska installera en etanolpump. Vet inte hur mycket av detta påstående som är sanning och hur mycket som är politiker som hotar för att få folk med sig, hur som haver, det mått av sanning som ändå finns däri är ju horribelt. Enligt Gustafsson beror det hela på den något felriktade omtanken om vår miljö som finns. Man är så mån om miljön att man uppenbarligen slutar tänka. Man ska alltså tvinga bensinmackar som överstiger en viss bensinförsäljning att instalera en etanolpump, genom att hota med att annars lägga ner hela bensinförsäljningen på macken. Visst, det hade säkert varit bra med etanolförsäljning (Men det råder starkt delade meningar även om detta), men tydligen är det inte en lönsam försäljning för bensinbolagen, och därmed är det svårt att tro att man skulle satsa på detta på en lite ort. Där jag bor har man för bara något år sedan byggt nya, och flyttat pumparna, då de tidigare stod för nära byggnaderna. Bensinspumparna på närmsta tankstället stängdes för ett tag sedan då dessa stod för nära byggnaderna, samt för nära sjön. Skulle bensinstationen här i byn har vi över en mil till närmaste bensinstation, en station som jag dock skulle tro ligger mer i riskzonen för nedläggning än den här i byn, då den ligger väldigt nära byggnaderna. Likadant är det med bensinstationen som ligger näst närmast. Därmed skulle den närmsta bensinstationen, med nedläggning av dessa andra, ligga 17km bort. Är det då miljövänligt, att behöva köra nästan två mil för att kunna tanka? Ja, men detär väl ingenting, det får vi ju alltid göra, säger säkert de som bor ännu längre ut på landet då. Men då handlar det om ett fåtal, här handlar det om arbetare och leverantörer till landets största företag i sina kategorier, det handlar om hemtjänst som tankar flera gånger dagligen, det handlar om samhället där man några gånger årligen har Sveriges största auktioner, det handlar om ett samhällehälften av besökarna till sveriges största lågprisvaruhus, tillika Sveriges största turistattraktioner, kör förbi. Det handlar om ett samhälle som med sin närmsta omkrets, har iallafall över 1000 invånare. Det handlar om ett samhälle, med en bensinstation där det helt enkelt tankas för mycket. Skulle då alla dessa bilägare köra två mil extra, fyra mil tur och retur, bara för att tanka?! Är det miljövänligt?! Dessutom skulle det troligtvis föra med sig att allt fler passar på att handla mat när de ändå är och tankar, det skulle innebära ett mindre kundunderlag för mataffären, som kan leda till en nedlagD mataffär (den ligger redan relativt risigt till), det i sin tur leder troligtvis, till att fler flyttar härifrån/färre flyttar hit. Vilket väl i och för sig är vad större delen av sveriges politiker och beslutsfattare eftersträvar. Men hur skulle det fungera. Nej, det är nog dags för mig att satsa på politiken. Se till att styra upp det lite... Ska bara hitta ett bra parti först.
Nu dröjer det inte så hemskt länge tills det är dags igen. Melodifestival. Hittills är följande artister färdiga för deltagande: Marie Serneholt (kan bli hur tråkigt som helst), Velvet (detsamma), Agnes (samma där), Sofia Berntsson (kan bli bra, har nämligen ingen aning om vem det ärmen ska tydligen vara en rock/popig etnolåt enl. svt.se), Malena Ernman (opera, är faktiskt lite rädd för henne), Shirley Clamp (fantastisk röst men brukar tyvärr ha tråkiga låtar), Amy Diamond (duktig men lite lilla melodifestivalen-varning. Fortfarande), Lili och Susie (oh, detta kan bli kul eller katastrof, hursomhelst blir det nostalgi), Rigo och company (hiphop har aldrig varit min kopp té), Jonathan Fagerlund, H.E.A.T och Next 3 (Har jag ingen aning om vilka det är, men H.E.A.T ska tydligen vara årets pudlar, de övriga ser ut att vara precis över gränsen att få deltaga här istället för i lilla melodifestivalen), Markoolio (vet inte riktigt vad jag ska säga), Maja Gullstrand (brukar ha små söta pärlor till låtar, och så har hon ett hår som kan göra vem som helst avundsjuk, men det kanske inte har med saken att göra?), Mikael Rickfors (Kan bli riktigt bra eller riktigt dåligt, rösten har han ju iallafall), Molly Sandén (återigen en lilla melodifestivalendeltagare som blivit för gammal för det formatet, men hon har en bra röst), Alcazar (låter väl som de brukar troligtvis, en gammal discodänga som de bytt ut några beats i), BWO (brukar alltid vara bra, bara de inte blir blasé), Carolin af Ugglas (ser jag fram emot), Emilia (bigbigworld-emilia, kan det bli annat än en mjäkig ballad?), Jennifer Brown (som emilia fast med lite mer soul och starkare röst), Lasse Lind (Mmmmmm, hoppas bara inte det regnar för då riskerar både artist och, troligtvis, låt att smälta, sockersött), Måns Zelmerlöw (Å nej. Roligt dock om valet från andra chansen till finalen står mellan honom och hans flickvän; Serneholt), Sarah Dawn Finer (Kommer förmodligen med precis samma låt, samma upplägg, samma kläder och samma röst som Shirley Clamp, this contest just aint big enough for both of them). Men, skulle inte det där boy-band-dansbandet från dansbandskampen vara med? Eller det kanske offentliggörs i den sista bidragspresentationen. (Info, men inte kommentarer, kommer från svt.se).
Nu blir det nog inte mer från mig förrän jag kommer hem från hufvudstaden. Hörs då. Tjing
Å andra sidan borde någon gå in och köpa Saab och Volvo. Funderar på att göra det själv, men riktigt så bra lånevillkor tror jag inte den sänkta räntan leder till. Kanske inte ens blir beviljad ett så stort lån!
Nu är väskan packad, lägenhetsnyckel och biljetter sitter i ytterfacket på resväskan så jag inte ska glömma dem. Baguetter och lussekatter till tågmatsäcken är upptagna ur frysen. Jobbar till 21.30 ikväll så det gäller att ha allting förberett. Åker klockan 5 eller 5.30 i morgon, beroende på om jag får skjuts hela vägen till tåget eller om jag får köra en bit själv. Och katten ska till mor&far, vilket de inte verkar vara helt bekväma med såhär innan, trots att de brukar ha svårt att släppa honom ifrån sig när jag kommer hem igen.
För övrigt anser jag att tv4-bönderna gjorde bra val igår. Hoppas på Peter Forsberg och Elias. Alltså inte som ett par, men att de ska bli valda av sina respektive bönder. Är för övrigt gravt imponerad av Hanna (heter hon väl?) som driver ett helt lantbruk själv. Ung som hon är. Tänk om man hade varit så driftig själv!
John Harrysson är död. Brukar ni också känna så ibland, när ni hör om kändisar som gått ur tiden/ trillat av/ avlidit/ somnat in, att ni har trott att de har varit döda länge. Är Lennart Swan död tillexempel?
Idag är jag arg på: http://www.kristdemokraterna.se/PressOchMedia/Pressmeddelanden/KommunikationerOchIT/Stangintemackenibyn.aspx
Här om dagen hade riksdagsledamoten Lars Gustafsson (Kd) skrivit en debattartikel i Hallands Nyheter, länken ovan går till hans mer breda inlägg i frågan, men artiken i HN handalade om bensinmacken i just min by (vet inte riktigt varför han just valt detta som exempel, visserligen har han Halland som valkrets, men ändå, ni som vet får gärna tala om det, är ju lite nyfiken), som enligt Gustafsson riskerar nedläggning på grund av att för många tankar där, och att man därmed kommer över den gräns som kräver att man ska installera en etanolpump. Vet inte hur mycket av detta påstående som är sanning och hur mycket som är politiker som hotar för att få folk med sig, hur som haver, det mått av sanning som ändå finns däri är ju horribelt. Enligt Gustafsson beror det hela på den något felriktade omtanken om vår miljö som finns. Man är så mån om miljön att man uppenbarligen slutar tänka. Man ska alltså tvinga bensinmackar som överstiger en viss bensinförsäljning att instalera en etanolpump, genom att hota med att annars lägga ner hela bensinförsäljningen på macken. Visst, det hade säkert varit bra med etanolförsäljning (Men det råder starkt delade meningar även om detta), men tydligen är det inte en lönsam försäljning för bensinbolagen, och därmed är det svårt att tro att man skulle satsa på detta på en lite ort. Där jag bor har man för bara något år sedan byggt nya, och flyttat pumparna, då de tidigare stod för nära byggnaderna. Bensinspumparna på närmsta tankstället stängdes för ett tag sedan då dessa stod för nära byggnaderna, samt för nära sjön. Skulle bensinstationen här i byn har vi över en mil till närmaste bensinstation, en station som jag dock skulle tro ligger mer i riskzonen för nedläggning än den här i byn, då den ligger väldigt nära byggnaderna. Likadant är det med bensinstationen som ligger näst närmast. Därmed skulle den närmsta bensinstationen, med nedläggning av dessa andra, ligga 17km bort. Är det då miljövänligt, att behöva köra nästan två mil för att kunna tanka? Ja, men detär väl ingenting, det får vi ju alltid göra, säger säkert de som bor ännu längre ut på landet då. Men då handlar det om ett fåtal, här handlar det om arbetare och leverantörer till landets största företag i sina kategorier, det handlar om hemtjänst som tankar flera gånger dagligen, det handlar om samhället där man några gånger årligen har Sveriges största auktioner, det handlar om ett samhällehälften av besökarna till sveriges största lågprisvaruhus, tillika Sveriges största turistattraktioner, kör förbi. Det handlar om ett samhälle som med sin närmsta omkrets, har iallafall över 1000 invånare. Det handlar om ett samhälle, med en bensinstation där det helt enkelt tankas för mycket. Skulle då alla dessa bilägare köra två mil extra, fyra mil tur och retur, bara för att tanka?! Är det miljövänligt?! Dessutom skulle det troligtvis föra med sig att allt fler passar på att handla mat när de ändå är och tankar, det skulle innebära ett mindre kundunderlag för mataffären, som kan leda till en nedlagD mataffär (den ligger redan relativt risigt till), det i sin tur leder troligtvis, till att fler flyttar härifrån/färre flyttar hit. Vilket väl i och för sig är vad större delen av sveriges politiker och beslutsfattare eftersträvar. Men hur skulle det fungera. Nej, det är nog dags för mig att satsa på politiken. Se till att styra upp det lite... Ska bara hitta ett bra parti först.
Nu dröjer det inte så hemskt länge tills det är dags igen. Melodifestival. Hittills är följande artister färdiga för deltagande: Marie Serneholt (kan bli hur tråkigt som helst), Velvet (detsamma), Agnes (samma där), Sofia Berntsson (kan bli bra, har nämligen ingen aning om vem det ärmen ska tydligen vara en rock/popig etnolåt enl. svt.se), Malena Ernman (opera, är faktiskt lite rädd för henne), Shirley Clamp (fantastisk röst men brukar tyvärr ha tråkiga låtar), Amy Diamond (duktig men lite lilla melodifestivalen-varning. Fortfarande), Lili och Susie (oh, detta kan bli kul eller katastrof, hursomhelst blir det nostalgi), Rigo och company (hiphop har aldrig varit min kopp té), Jonathan Fagerlund, H.E.A.T och Next 3 (Har jag ingen aning om vilka det är, men H.E.A.T ska tydligen vara årets pudlar, de övriga ser ut att vara precis över gränsen att få deltaga här istället för i lilla melodifestivalen), Markoolio (vet inte riktigt vad jag ska säga), Maja Gullstrand (brukar ha små söta pärlor till låtar, och så har hon ett hår som kan göra vem som helst avundsjuk, men det kanske inte har med saken att göra?), Mikael Rickfors (Kan bli riktigt bra eller riktigt dåligt, rösten har han ju iallafall), Molly Sandén (återigen en lilla melodifestivalendeltagare som blivit för gammal för det formatet, men hon har en bra röst), Alcazar (låter väl som de brukar troligtvis, en gammal discodänga som de bytt ut några beats i), BWO (brukar alltid vara bra, bara de inte blir blasé), Carolin af Ugglas (ser jag fram emot), Emilia (bigbigworld-emilia, kan det bli annat än en mjäkig ballad?), Jennifer Brown (som emilia fast med lite mer soul och starkare röst), Lasse Lind (Mmmmmm, hoppas bara inte det regnar för då riskerar både artist och, troligtvis, låt att smälta, sockersött), Måns Zelmerlöw (Å nej. Roligt dock om valet från andra chansen till finalen står mellan honom och hans flickvän; Serneholt), Sarah Dawn Finer (Kommer förmodligen med precis samma låt, samma upplägg, samma kläder och samma röst som Shirley Clamp, this contest just aint big enough for both of them). Men, skulle inte det där boy-band-dansbandet från dansbandskampen vara med? Eller det kanske offentliggörs i den sista bidragspresentationen. (Info, men inte kommentarer, kommer från svt.se).
Nu blir det nog inte mer från mig förrän jag kommer hem från hufvudstaden. Hörs då. Tjing
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)