Visar inlägg med etikett Idol. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Idol. Visa alla inlägg

lördag 8 oktober 2011

Kvinnor kan!

Snälla Håkan Juholt, vi vet väl redan att alla politiker fuskar lite med bidrag, löner och skatter, det du fått sådan uppmärksamhet för är ju att du blivit påkommen. Men vilken bra retoriker han är, den där Juholt. Trots det tror jag faktiskt inte att han kommar sitta kvar till valet 2014.

Ellen Johnson Sirleaf, Leymah Gbowee och Tawakkul Karman, så heter de, Nobels Fredspristagare 2011. Tre kvinnor från Afrika och arabvärlden, som gjort skillnad. Ellen Johnson Sirleaf är Liberias första demokratiskt valda kvinnliga president som lugnat ner läget i landet genom samförstånd mellan militär och rebeller, och dessutom genomdrivit en FN-resolution till ökat skydd för kvinnor. Kritik har dock kommit mot henne både för sin bakgrund som stöttandes rebelledaren Charles Taylor, något hon senare tagit avstånd från, men också föt att hon just i detta ögonblick kandiderar för återval till presidentposten och man anser att detta är en orättvis fördel för henne. Även Leymah Gbowee är liberier och genom uppbyggandet av organisationen Women of Liberia Mass Action for Peace, var hon en del av att få slut på inbördeskriget i landet. Tawakkul Karma Jemenitisk journalist, människorättsaktivist och medlem av islamistpartiet Islah och ledde demonstrationer och bloggade om läget i landet vilket senare ledde till starten av den arabiska våren.

Att Anders Bagge i gårdagens Idol kallade Laila Bagge för sin fru var ju faktiskt roligt på riktigt. Tycker att Amanda Fondell är riktigt duktig, roligt att se hur mycket hon växer och utvecklas från program till program. Janten i mig tyckte det var bra att Roshana åkte ut, även om det fanns de som lät sämre igår.

Vi vann igår, trots regnet. Nu är vi klara tvåor, och klara för play-off och ska bara hoppas att Danmark förlorar så vi blir bästa tvåor och direktkvalificerar oss, för att hoppas på vinst mot Holland är rentav dumt. Men å andra sidan trodde jag ju inte på Tranströmer som litteraturpristagare heller...

Malmös socialdemokratiske kommunstyrelseordförande Ilmar Repalu tycker att invandrare ska ges prövotid på sin första tid som svenska medborgare, så att man kan utvisa dem om de visar sig vara kriminella element (eller iallafall om de döms för brott), men även för att kunna snabba på medborgarskapsprocessen. Hans partikamrat Morgan Johansson stödde först förslaget, men efter att Sverigedemokraterna gjort detsamma så drog han snabbt tillbaka stödet. Tala om att vända kappan efter motvinden!

Visst kan man se det som ett ställningstagande att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet hoppar av en "Agenda"-debatt eftersom de inte vill stå på samma sida i studion som Sverigedemokraterna, fast å andra sidan kan jag känna att Miljöpartiet som fortfarande kommer delta i debatten är modigare som vågar vara kvar, som inser att det ligger en vinst i att ta striden istället för att springa därifrån.

Idag Kräftskiva (bättre sent än aldrig!)

torsdag 17 mars 2011

Nymålat igen



Har länge tänkt måla mitt gamla IKEA-skoskåp svart, (baksidan målades vit för något år sedan och så fick den förbli) men har inte blivit av att jag har köpt färg innan, men så häromdagen så köpte jag en burk blanksvart, och såhär blev det. Nu ska jag bara komma på var jag ska ställa det också. Börjar bli lite trångt med alla gamla möbler nu.
Nu säger Gadaffi att idag är dagen då han ska dra åt tumskruvarna och återta alla områden som rebellerna tagit över. FN funderar nu på om de kanske ska införa en resolution. Jag brukar verkligen inte vara den som förespråkar väpnade insatser, eller att "väst"-världen ska komma och tala om vad som är bäst för ett land, men i detta läget så verkar det faktiskt vara den enda räddningen för Libyens folk.
Idol-juryn byggs om, Andreas Carlsson hoppar av, och i hans ställe kliver Alexander Bard! och skivbolaget Universals artistansvarige Pelle Lidell in. Synd, jag tycker faktiskt att trion Bagge, Bagge, Carlsson har tagit in en gnutta seriositet i programmet. Baggarna sitter emellertid kvar i juryn.
I Stockholm har snön nu legat i 113 dagar. Det är alltså nästan ett halvår! Och kommer det då ny snö nu, och snö tidigt till nästa vinter, då är det ju faktiskt mer vinter än alla de andra årstiderna tillsammans!
Eva von Oelrich, som länge arbetat för Röda Korset och i annat humanitärt arbete, är valberedningens förslag till ny ordförande för Röda Korset efter Bengt Westerberg. I mitten
av juni väljs den nya ordföranden.
Om Obama väljs om 2012 (jag är inte rikitgt säker på att det kommer bli så dock, tyvärr, för han verkar ju riktigt vettig?) så eklaterar(!) nu Hillary Clinton att hon inte kommer fortsätta som utrikesminister, på grund av den stora press det innebär. Då antar jag också att hon inte längre är intresserad av presidenttiteln heller?!
Nu avråder UD och Strålsäkerhetsmyndigheten från alla resor till Japan (och till Bahrain, men av helt andra orsaker, där fruktar man nu folkmord. UD.s hemsida är faktiskt riktigt bra om man funderar på att resa till något lite osäkert land).
Nu funderar jag på promenad i solen, får väl passa på nu innan snön återtar sitt grepp om landet.
Tjing!

söndag 12 december 2010

Oh Tannenbaum och Bombdåd


Såhär såg det ut på torget hemma i min by när jag strosade hemåt igår. Visst har vi en fin gran. All heder till samhällsföreningen för det. Nu skulle de bara byta ut välkomstskyltarna också...
Igår eftermiddag skedde det två explossioner inne i centrala Stockholm. I en av explossionerna var det en man som sprängde sig själv. Strax innan hade både SÄPO och TT fått detta hot-mail riktat mot Sverige och den svenska befolkningen som genom sina styrkor i Afghanistan, och genom Lars Wilks är ett hot mot Islam (ledande muslimer i Sverige tar starkt avstånd från dådet!). Och nu kopplar man från medias sida samman dessa händelser och befarar att det kommer ske fler terrordåd i Sverige den närmsta tiden (som av en händelse så visar TV4 ikväll Beck-filmen "I Guds namn", som har samma tema!). Även i sändningar från BBC och CNN kopplar man samman dåden med sveriges styrkor i Afghanistan, samt Lars Wilks Muhammed-teckningar. Båda nyhetskanalerna hänvisar också till Carl Bildts Twitter från i natt, där han skriver att det var ett oroande försök till terrordåd, som misslyckades men kunde ha slutat katastrofalt. Twittret var dittills den enda officiella källa de har haft att hänvisa till, fram tills polisens presskonferens nu klockan tio. Där säger man inte så mycket mer än att man behandlar det hela som ett terroristbrott, och att Säpo tagit över fallet. Man antar att det finns samband mellan de båda explossionerna igår, men manser inte någon koppling till bombhotet mot Göteborg för några veckor sedan. Hittills har man två spår man arbetar utifrån, men dem vill man inte uttala sig om. Man höjer iallafall inte terrorberedskapen, mer än vad man redan gjort i början av oktober.
TV4.s Nyhetsmorgon serverar ett program med sordin och ägnar hela programmet åt sorgstämt tema kring sprängningarna. Kan det vara så att man drar på för stora växlar kring det här. Kan det vara så att det hela bara rör sig om en ensam galning? Vi kan väl iallafall hoppas på det, även om det är sorgligt nog.
Det nya svenska dam-curling-landslaget tog igår EM-guld. Innebandy-herrarna klarade "bara" silver i VM mot Finland.
Och så blev det som väntat Jay som vann Idol. Men den senaste frågan blev inte vem som skulle vinna Idol-slaget, utan vem som skulle vinna slaget om Jays hjärta, sedan det ryktats om att Jay och Minnah hade någon slags kärleksförhållande, samtidigt som Jays av-och-till-fru hela tiden suttit i publiken och hejat fram sin av-och-till-man. Det blev nog till slut ändå Minnah som stod som förlorare av båda kamperna.
Samtidigt som Idol-kampen, stod också klänningskampen a.k.a Nobelfesten. Och med den uppstod som vanligt nya rykten om att Kronprinsessan Victoria kan vara gravid. För visst var det väl en klänningsskärning (empire) som skulle kunna dölja liten gravidmage, och visst var det väl så att hon tackade nej till vinet, och visst såg hon lite fylligare ut (var såg de den fylligheten?!), och var det inte då att hon strålade lite extra (jag tyckte snarare att hon såg trött ut, var det inte så att hon dessutom var väldigt mörk under ögonen, hon kanske inte mår riktigt bra, hon kanske är gravid?!) Stackars Victoria och Daniel, inte lätt att låta bli att känna pressen under sådana förhållanden.
Klänningskampen då? Jo den vann nog Vickan iallafall. Mona Sahlin var iallafall förlorare (eller om det var Tobias Billströms fru Sofia vars "frisyr" inte direkt gjorde saken bättre) med sin Barbie-klänning. Samtidigt var den ett tydligt statement över att hon nu inte längre bry sig om vad andra tycker, hon får ta på sig vad hon vill nu.
Idag är det val i Kosovo, det första sedan landet blev självständigt.
Kom på att det var länge sedan jag skrev, och mycket jag har missat. Bland annat har fotbollsspelaren Dulee Johnson friats från våldtäktsanklagelserna, men han har iallafall blivit sparkad från AIK och nu lämnat landet.
Och så har vi "Bonde söker fru"-tittare hunnit tycka rejält synd om bonde-Tomas vars inbjudna tjejer alla förklarat att de bara ser honom som en vän, och helst skulle vilja lämna gården redan nu, han har ingen chans. Och retat oss på Ann-Katrin som inte ens till en middagsdate på ett slott ansträngt sig mer än urtvättade shorts och T-shirt.
Mannen som misstänks för att vara inblandad i mordet på sin nyblivna fru, svenska Annie, på deras smekmånad i Sydafrika, han misstänks nu också för ett mord på en sydafrikansk läkare, vars fru är en bekant till den misstänkte mannen och hans familj.
Tracks har nu sänts för allra sista gången, Kaj Kindvall är nu fri att göra vad han vill. Men i januari kommer man sända tre minnesprogram. Etta på sista listan blev Daniel Adams-Ray.
Cissi Elwin Frenkel avgår som VD från Svenska filminstitutet, varifrån hon harit sjukskriven sedan ett i augusti, och blir istället chefredaktör för tidningen Chef. Som tillfällig efterträdare på Svenska filminstitutet får hon Bengt Toll.
Nu har Marcus Näslund gått i hockey-pension, och hans tröja har hissats upp i taket och därmed är även hans tröjnummer pensionerat.
HBKs Per "Texas" Johansson går däremot inte i pension utan fortsätter sin fotbollsfärd till Falkenbergs FF. Grattis FFF!
Snälla, ta det nu lugnt i halkan om ni ska ut på vägarna. Och ha en lugn och skön tredje advent!

lördag 4 december 2010

Fiskkorv?

Inte roligt att heta Urban Ahlin idag. Nu har Wikileaks spetsat in sig på Sverige, kan det månne ha med åtalet mot Assange att göra... Och nu är det som sagt Ahlin som är i blåsväder. Tydligen har han i möte med Amerikanska diplomater gjort bort sig lite. Att be om PR-stöd för opinionen för att de svenska styrkorna ska bli kvar i Afghanistan hade han väl troligen order på. Men att avslöja att Socialdemokraternas taktik mot Alliansen före valet var att misskreditera dem så gott de kunde genom rykten om skandaler, och att dessutom såga det egna partiet jäms fotknölarna, var kanske inte det han var där för att göra. Trots att han i stora delar har rätt i mycket av det han säger. Kanske hade det gått bättre för Socialdemokraterna i valet om de hade lyssnat på det Ahlin hade att säga. Då hade han dessutom sluppit att gå till amerikanarna och skvallra.

Jag lyssnade på Spanarna igår (P1 Fredag 15.03), och där spådde Göran Everdal bland annat att den nya trenden skulle bli korv, och då framförallt att tillverka egen korv. Och jag har misstänkt detta sedan jag såg en deltagare i "Halv åtta hos mig" göra egen korv, och det såg så enkelt ut, han använde någon slags Kitchen aid. Och det är ju så att allt mer och mer går tillbaka till basic, till det rena och naturliga, old style. Men så började jag fundera - finns det fiskkorv? Jag har inte hört talas om det, har ni? Och om det inte finns - varför inte, det borde väl vara samma princip som fiskfärsbiffar och bullar, eller? Tänk er laxkorv, kryddad med vin och citron, med chilli eller dill och paprika. Ni kan väl höra av er om ni har testat.


Det blev Jay och Minnah som gick till final i Idol igår. Hade visserligen hellre sett Jay och Olle i finalen, tyckte Minnah var lite tråkig, men det blir nog bra detta också. Det lär ju inte vara någon tvekan om vem som kommer att vinna. Framförallt inte efter Jays "In the Ghetto" igår. Fast mest blev det "På spåret igår" Peter Apelgren är ju helt genial.

För övrigt tycker jag att kylan borde försvinna nu.

Ajöss!

lördag 27 november 2010

Gamlingarna slår tillbaka

Först lite bilder från mitt adventspimpade hem.

Paradhanddukshängaren i köket.

Nya änglen(eln) från L Home.

Har ni märkt av den nya trenden, visserligen borde jag ha tre belägg för detta, men har bara två, men det lär komma mera. Först märktes det i kanal 5.s "Pensionärsjävlar", och häromdagen hittade jag en annons för Malmo Skyblue Tartan, som tydligen är ett hyllningsmönster till Malmö FF, i annonsen sitter två äldre damer i en busskur, den ena gör V-tecknet bakom huvudet på en man i kuren. Och har det väl börjat så lär det komma mer.
Och på tal om fotboll. Nu har HBKs ordförande Ingemar Broström sagt att han inte ställer upp för omval på årsmötet. Eventuellt funderar klubben nu också på att ombilda organisationen till ett bolag.
SJ hotar med att ställa in flera avgångar mellan Malmö - Köpenhamn. hoppas verkligen att de tänker köra ordinarie avgångar när jag ska söderut!
Linnéa åkte ur Idol igår, det var väl synd. Tyckte nog att Minnah borde åkt först.
Nu har domarna i Pirate Bay-rättegången kommit. Fängelsestraffen sänks, till mellan fyra och åtta månader, medans skadeståndet höjs, från 30 till 46 miljoner kronor. De döms för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen.
Man hade väl sina misstankar, för det lät ju ändå lite osannorlikt. Den blivande(!) maken, brittisk mångmiljonär, till svenskan som mördades i Sydafrika (på sin bröllopsresa!), missktänks nu vara inblandad i mordet. Låter det märkligt? Jo tydligen var det så att de ännu inte var vigda på riktigt, vigseln skulle ske i mars, men bröllopet var i slutet av oktober(!). Därefter åkte de på bröllopsresa, och när de var ute och åkte blev bilen kapad, de rånades, den blivande maken kastades ur bilen och svenskan mördades. Och nu misstänks han alltså för att vara inblandad i mordet.

Det var allt för mig för idag
Ha en riktigt skön första advent!

lördag 20 november 2010

Ledarbyten


Nu har jag också anmält min katt till Hallands Nyheters Lussekattstävling.
Det var väl ganska väntat, HBK har nu sparkat(!) tränaren Lasse Jacobsson. Och Per "Texas" Johansson slutar spela, och ska gå tränarutbildning nu. Var inte det en händelse som såg ut som en tanke. Han och Michael Svensson, det hade väl passat utmärkt!? Men ärligt talat, det räcker ju inte med att byta tränare, vi måste ju ha bättre spelare. Försök köpa hem någon gammal hjälte (läs Fredrik Ljungberg och Mikael Nilsson) som kan hjälpa upp lagmoralen. Men enligt Tommy Jönsson som fick äran att föra spelarnas talan i radio så kom avskedandet som en överraskning.
Nu spekuleras det om huruvida även Kristdemokraterna ska ta och byta ut sin partiledare, man föreslår Mats Odell istället för Göran Hägglund. Det tycker jag verkar jättedumt; Hägglund är väl det vettigaste de har satsat på i det partiet.

Och nu är det snö igen. Riktigt mycket denna gången. Och visst var det fint igår kväll när jag gick hem från jobbet och det knarrade under skorna och det glittrade på marken. Men jag tycker inte om det!

Tusentals illegalt aborterade foster har hittats invirade i plastpåsar i ett tempelområde i centrala Thailand. I Thailand är abort bara tillåtet när kvinnan blivit våldtagen, eller när hennes liv hotas. Och då kan det uppenbarligen bli såhär istället.

Nu har Ullared äntligen fått sin nya idrottshall. En liten ynklig sak. Bedrövligt, kunde det inte gjorts ordentligt när det ändå skulle göras?

Jaha, Idol-Jay har tydligen testats positivt för hash under Idol-tiden. Det kanske inte var det smartaste draget. Nu har han tydligen fått ett ultimatum; sök hjälp, eller åk ut. Kanske är vad han behöver?

Bra intryck av den kommande radio-julkalendern
" - Du behöver inte skrika så högt, jag är död, inte döv.
- Men du har ju hörapparat".
Låter som om det kan bli lyssningsvärt.

Grattis Sofie och Anton till nya leegenheten!

lördag 6 november 2010



Det är väldans tjafs om den här kungaboken nu. Men för tillfället handlar det mestadels om hur illa hovet hanterat uppgifterna i boken. Såg bara en liten snutt av kungens icke-intervju från jakten på Halle- och Hunne berg, en intervju där kungen lovat att kommentera boken, men där han väl bara sa att han inte hunnit läsa boken (han har faktiskt annat att göra och kan inte sitta och läsa hela dagarna som journalisterna, som han sa). Och att det som stod i boken handlade om gamla tider, och att det borde vara glömt nu, något som PR-experterna menar innebar att han faktiskt erkände att det som står i boken är sant.
Nästa ord som borde komma in i SAOL är Hemnetknarkande, där finns till exempel sådanahär hus. Undrar bara lite över hur i helsike de lyckats få bygglov för det DÄR! Och menar de varkligen att Alla detaljer på entréplan är i koppar?! Ja, det är väl så; mycket pengar garanterar inte god smak.

Grattis till Frida Svensson (från Falkenberg) som tagit guld i Rodd-VM i Nya Zeeland!
Och i Allsvenska tror jag nog ändå att Helsingborg slår Malmö.
Idag är jag arg på: de arbetsgivare som utnyttjar de nya reglerna om arbetskraftsinvandring för egen vinning. Att människor får betala eller utnyttjas för att få komma till Sverige och få ett anställningsavtal.

Undrar om hemma-hos-reportaget med Idol-Geir i badet var orsaken till att han åkte ut?
Ha nu en lugn och skön Alla Helgon

söndag 31 oktober 2010

Glad Halloween

Det blev inga sprängningar igår, varken i Göteborg eller i USA. I Göteborg har man gripit fyra "familjefäder" (varför måste man skriva ut att de var familjefäder, menar man att det innebär att det är mindre sannorlikt att det är de som bombhotat?), kanske var det helt enkelt ett gäng män som ville slippa falkmassorna såhär en lönehelg. I Jemen har man anhållit en kvinna för att ha försökt skicka sprängmedel till synagogor i USA. Däremot har det varit bombdåd i centrala Istanbul.
Själv var jag i Varberg igår, själv i Hunnestad på L Home (se blogg-länkarna här till höger), å vad mycket fina saker det finns, blev en liten ängel till slut, sen in till staden och trängas med massorna. Hemkommen på kvällen blev det glöggpremiär (Blossas Vinter 06 - enbär och lingon från samlingskollektionen), med pepparkaka och mögelost, och sparris, ingen jättelyckad kombo...

Inte märkte jag av någon extra timme, och inte har jag hittills märkt av att det är Halloween idag, hoppas inte det kommer några barn och ska ha godis, jag har ju bara choklad som jag ska baka med och nötter hemma, och jag vet att frukt är godis, men frukten är ju så dyr nu för tiden så den vill jag inte göra mig av med, undrar vad de egentligen hittar på om de inte får något godis?

Blir riktigt rädd när jag hör om Tea Party-rörelsen i USA, en extremkonservativ rörelse som kan vara på väg mot Vita huset med Sarah Palin i spetsen. De vill ha en minskad statsapparat där var och en ska få sköta sig själv utan sjukvårdsreformer och socialförsäkringssystem, de tror inte heller på att klimatet är hotat, däremot ser de invandrare, abort, homoäktenskap, och en svart man som president, som ett hot.

Daniel åkte ur Idol i fredags, det var väl ändå jättedumt, han var ju riktigt bra.

Sofia Arkelsten, vet inte riktigt hur hon har tänkt. Skumma lägenhetsaffärer, sponsrade resor och lånade bilar. Kanske borde tänka sig för lite om man tänker satsa på att bli topp-politiker. Men det är väl ändå inte någon som längre tror att den svenska politiken är fri från mygel och mutor?

Idag är jag arg på: Förra helgen var det tre inbrott i samhället, natten till igår ett nytt, att man till och med här ska behöva vara rädd att gå hemifrån för att det finns risk att man kommer hem till en sönderröjd lägenhet. Det är absolut inget nytt under solen, men jag blir bara så arg.

Här är de, 45 år senare; Oprah Winfrey har samlat hela familjen von Trapp från Sound of Music.

Nu ska jag baka till torsdagens målarkurs, det senaste i baksvängen är tydligen Cake pops - klubbor med kakor på, meneeh, det känns lite väl ambitiöst, det får nog bli äppelkaksmuffins och kokoskakor med mintchoklad, kanske doppade i nougat.

Och idag MÅSTE Halmstad vinna mot Helsingborg!!

fredag 22 oktober 2010

Malmö

Vad är det egentligen de håller på med i Malmö?! Skjuter och har sig. Nu är det ju till och med två kvinnor som blivit skjutna inne i en lägenhet, in genom sitt fönster. Polisen kan inte uttala sig om huruvida det är en och samma person som utfört attentaten, eller om man har att göra med flera gärningsmän. Men de verkar vara tveksamma till om den senaste skjutningen, den in i lägenheten, har samband med de övriga skjutningarna. Tydligen har man nu iallafall gått ut med att de flesta av dem som blivit beskjutna har haft invandrarbakgrund. Och de är också tydliga med att säga att det absolut inte är polisen som skickat sms som varnar folk för att gå ut. Men man har tydliga signalement; mannen är mellan 20-40 år, dessutom var han svartklädd...

Kommer ni ihåg isbjörnsungen Knut? Nu har han växt och bor tillsammans med tre äldre honor, och blir utmobbad! Stackars Knut.

Alice, ni vet hon med rockrösten och hårbandet, har bestämt sig för att hoppa av Idol, hon tycker inte att hon känner någon glädje i musiken när hon varit med i programmet. Synd, hon var bra. Några av de andra Idolerna menar att det var dåligt gjort eftersom det stör deras uppladdning. Minnah som åkte ur senast får Alices plats.

EU-minister Cecilia Malmström vill att EU ska återinföra visumkravet från Serbien och Makedonien efter det att ett stort antal asylsökanden kunnat därifrån kommit över gränsen till Sverige. Malmström menar att visumfriheten missbrukas.

Men vad sjutton var det för väder vi hade igår?! Först snöflingor stora som, ja om inte dasslock så iallafall som mandelskorpor, och mycket, sen regn och storm, och nu sol med snöblandat regn, kanske dags att fundera på utlandsflytt iallafall.

Bra att veta, Magnus Hedman är tar starkt avstånd till all form av sexhandel... Han kan inte heller förstå varför inte åklagaren vill släppa fallet gällande honom och hans eventuella sexköp som han blivit friad från. Men allt är inte regn och rusk för målisen, nu har han gästDJ.at i Gislaved (Gisleparken månne?) och festat med deltagarna i "Kungarna av Tylösand", men musiken är bara en kul grej.

Och nu avgår så då till slut även Bengt Westerberg som ordförande för Röda Korset efter alla skandaler kring organisationen.

Moss å Grankott!

lördag 9 oktober 2010

Fel, fel, fel

Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén

Men jag kunde bara inte låta bli

Att visa er katten Whisky

När han tittar på naturprogram

Men vart tar fåglarna vägen när de flyger ur bild?
Och så måste jag ju rätta mig själv riktigt ordentligt. Det var ju inte alls i går kväll Anders Svenssons fru skulle låta bli att föda barn, det var ju inte alls igår kväll Fotbollslandslaget skulle möta Holland. Tisdag är mitt nya bud. Förlåt mig.
Menar Laila Bagge Wahlgren att det inte var meningen att man skulle se hennes underkläder-eller-vad-det-var, i Idol igår? Nåväl, då var det ju tur att hon valde den modellen, jag trodde väl att det var cykelbyxor eller nåt, kanske inte så snyggt, men det kanske är modernt. Och så åkte Sassa ut igår. Det var nog rätt val, nästa vecka åker troligen Minnah om det inte är någon annan som gör bort sig helt. Vinner det hela gör säkert Daniel, eller möjligtvis Jay.
Det är inte bara Thomas Bodström som får maka på sig i utskotten. Nya namn är Maryam Yazdanfar (född 1980, det är det jag säger, det är nu det är dags för mig i politiken) - Civilutskottet, Håkan Juholt - Försvarsutskottet, Matilda Ernkrans - Miljö- och jordbruksutskottet, Gamle SSU-ordföranden Mikael Damberg - Utbildningsutskottet, Peter Hultqvist - konstitutionsutskottet, Morgan Johansson - som som sagt tar Bodströms plats i Justitieutskottet. Dessutom lämnar Leif Pagrotsky Kulturdepartementet för att ta större plats i riksbanksutskottet och Socialdemokraternas gruppstyrelse, och Ylva Johansson byter utskott till Arbetsmarknadsutskottet.

Inte bra, Anselmo är missnöjd med HBK-tränaren Lasse Jacobsson, och lämnar nu klubben som Bosmanfall, det vill säga gratis. Känns som att även Lasse hänger löst. Vad sägs om Michael Svensson och Tommy Jönsson/Anders Smith/Petter Hansson/Torbjörn Arvidsson som tränare till nästa säsong?
Nu "kräver" Barack Obama (och Dalai Lama) att Nobelfredspristagaren Liu Xiaobo släpps ur fängelset.
Lär bli dyrt för aluminiumfabriken i Ungern vars avfallsreservoar läckt ut stora mängder giftigt vatten/sörja, som lett till att hittills sju människor (och en mängd djur och växter) dött. Nu har giftet dessutom nått Donau. Totalt har 700 000 kubikmeter gift läckt ut, men nu evakueras den närmst liggande byn i rädsla för att hela dammen ska brista.
Hoppla, det har varit disco på Grand i Falkenberg, det spårade väl ur lite grann kan man väl säga. Socialtjänsten fick köra skytteltrafik för skjutsa hem ungdomar, man fick rada upp fulla kids längs ett staket, och man fick spola bort spyor från gatorna i området. Tydligen var det främst ungdomar från södra delen av länet som var värst däran, eftersom de haft förfest på bussen till Falkenberg, inne på Grand serverades ingen alkohol.
Oj då, bloggaren Kenza avslöjar nu annonsintäkterna för hennes blogg i september; 213 927 kronor! Men då har hon å andra sidan lite fler läsare (runt 100 000 i veckan) än vad min blogg har... Dessutom har jag ju inga annonser på min, men det kanske är en luckurativ idé, så det kanske man skulle börja med? Men jag tänker iallafall inte länka till henne, så det så!
Enligt Aftonbladet börjar män bli allt grinigare efter 52 års ålder. Kan det vara därför Nyamko Sabuni (41år) och hennes man (63 år) flyttat isär?
Sådär, då var Melodikrysset färdigt och ivägskickat (i mammas namn såklart, jag vill ju inte att folk ska veta att jag löser Melodikrysset!).
Trevlig fortsättning på helgen!

söndag 26 september 2010

Bokmässa

Lite smått mörbultad efter att ha blivit anfallen av horder av Gudrun Sjödén-tanter under gårdagens bokmässa, men trevligt var det. Och här kommer en liten listning av plus och minus från mässan.
Bästa pratet: Markus Birro och Bob Hansson.
Bokfynd: Gunnel Carlson - Gröna Hjälpen (30 kronor), Ingrid Hedström (en del författare ska man nog inte träffa, mer en tyst tant än en Martine Poirot) - Under jorden i Villette, Bob Hansson - Vips så blev det liv, Jonas Sjöstedt - Sammanflöden. Annars blev det mycket tidningar i år, ja, och så en gammal gratisbok från Hotell Gästis i Varberg, men den är mer tänkt som dekoration, och så kanske en födelsedagspresent...
Kändisspot: Ja, var ska vi börja, alla var där; Markus Birro, Bob Hansson, Ingrid Hedström, Gunnel Carlson, Stefan Sundström, Carl-Einar Häckner, Jan Eliasson, Gunilla Bergström, Inger Sandberg, Emma Hamberg, Björn Ranelid, Ernst Kirsteiger, Hans Rosenfeldt, Jan Guillo, Täppas Fogelberg, Henning Mankell, Gösta Ekman, Karin Alvtegen, Leila Lindholm, Mari Jungstedt, Tomas Tengby, Leif GW Persson, Björn Hellberg (som precis som Kalle Lind skriver i "En man med ett skägg", satt på precis samma plats varenda gång man gick förbi!), med flera, med flera.
Missar med mässan: Logistiken; köerna in, köerna till författarna, köerna till kassorna, köerna till maten, och så på sina ställen; helt tomt, positioneringen - var är jag-systemet. Och så missade jag både Jan Stenmark, Erik Eriksson och Monica Ahlberg.

Jo, det var ju Magnus Hedman som var den före detta landslagsspelaren som var inblandad i sexsköpsrättegången. Nu har han talat ut i kvällstidningarna, och han visste ju naturligtvis inte att den rumänska kvinnan var prostituerad. Inte ens när hon tog betalt?

Jaha, nu har det varit snöstorm i Norrland, och i nätinredningsbutikerna börjas det säljas adventspynt.

Håkan Hellström anser att Idol-juryn är ren ondska och tycker att de borde ha både stryk och fängelse. Håkan, Håkan, varför så upprörd!

Fridens!

onsdag 4 augusti 2010

Kändispolitik

Allsång på Skanen igår körde retrotema. Linda Sundblad; Kylie Minough 1990 (alt. Leila K) ringde och ville ha tillbaka sina kläder, eller kanske rättare sagt, sin brist på kläder. Hur kommer det sig att SVT väljer att köra tre låtar med en finsk skrikkör när man har exklusive (nyblivna pappan) Jakob Hellman på besök? Och faktiskt, för alla åldringars (!) skull, varför bara en låt med Gösta Linderholm (som uppenbarligen inte alls är död, utan verkar leva i all välmåga, troligen gömd i Provence, det var därför jag trodde att han var död)? Är Vanessa Falk, som sjöng ihop med Mange Schmidt, månne dotter till Christian Falk? Uj vad gammal jag kände mig plötsligt.

Wyclef Jean ställer upp som presidentkandidat på (i?) Haiti. DN frågar vilka svenska artister vi web-läsare skulle kunna tänka oss som statsminister i Sverige. Som alternativ har man: Robyn, Björn Skifs, Carola, Lill-Babs, Håkan Hellström och Timbuktu... Tror hellre jag skulle sett Dregen som statsminister, Lars Winnerbäck som socialminister och Stefan Sundström som finansminister. Och varför inte Pandora som utrikesminister...

Jan Björklund, och Folkpartiet får man anta, vill införa burkaförbud i skolans värld. Känns det som att folkpartiet blivit ett enfrågeparti, eller är det bara jag som har missat när de har talat om annat än skolan i valdebatten? Och ärligt talat, hur många burkabärare finns det bland svenska lärare och elever? Känns det verkligen som en viktig fråga just nu? Men det klart, det lockar nog en och annan väljare.

Idol-Calle Kristiansson slår väl alla klantighetsrekord. Han döms till 30 dagsböter efter att han skjutsat hem en kompis som druckit alkohol. Gott så. Calle Kristiansson har dock inget körkort. Som försvar säger han att han inte trodde att polisen skulle stå just där, just då. Hoppsan.

Nu ska alla hästar ha egna boxar istället för spiltor, och möjlighet till nos(mule?)-kontakt med andra hästar under hela dagen. Vad är det som gör att hästar ska särbehandlas gentemot tillexempel kor?! Ibland känns det som om de som som fattar dessa beslut är ute efter att det ska vara så få som möjligt som ska ha möjlighet att ha djur, eftersom det hela tiden fattas nya beslut som tvingar till om- och tillbyggnader av stall och lagårdar för att få lov att hålla djur.

Under Boule-SM för veteraner i Falun utbröt tumult och stor dramatik när en 77-årig spelare skallade sin 76-årige motspelare som han tyckte spelade ojust.

Ajöss!

söndag 14 december 2008

Mest TV nu

När det blir en lång räcka med jobbdar känns det inte som att jag orkar mycket mer än att dunsa ner i soffan när jag kommer hem, och då är TVn en kär vän. Alltid är där nåt. Fredagkvällen tillbringade jag tillsammans med familjen på lite mat, lite mer vin, och finalen av Idol. Kevin vann, well hell, I´m the big surprise. Men det var rätt (Borg är förresten tydligen ett vanligt namn på Malta och har inget som helst med Sverige att göra). Tyckte dessutom inte lika illa om årets vinnarlåt som jag gjort tidigare år. Den hade något, något som kan göra den till ett örhänge.

Igår kväll kände jag mig tvungen att titta på dansbandskampen. Har inte sett ett helt avsnitt förut, men nu förstår jag varför jag undviker dansbandshak. Anledningen till varför jag hade bestämt mig för att titta på gårdagens avsnitt var för att Jenny Sahléns skulle vara med (känns som om jag har talat om detta för er förut, om det är så så får detta bli en repris, `schäkta). Jenny Sahlén kommer härifrån, nja inte riktigt, men nästan, eller inte kommer härifrån, men bor här, eller iallafall inte så långt härifrån. Dessutom har jag jobbat ihop med henne en liten sväng för några år sedan, så man är ju lite nyfiken. Dessutom sa de Torup i TV, pch det är ju kul i sig bara det. Men. Men, för det första blev Jenny Sahléns, med Jenny Sahlén, en besvikelse, uj vad lamt! Och vad tantigt (sorry). Men det var ju inte det värsta, det värsta var att alla banden var likadana, alltså inte utseendemässigt, men lika långsamma och mesiga. Dessutom var huvuddelen ledda av medelålders män som flörtade sliskigt med tv-publiken och verkade vara försedda med ett enormt förstorat ego. Och jag tar detta som en bekräftelse på att mina fördomar om att dansbandshakspubliken är likadan, stämmer.

Något mer? Ja, zappade över en sväng till faddergalan. Tittade lite på Rami Shaaban och lite på Dregen och Pernilla. Har blivit allt mer förtjust i hennes "Johnny Cash och Nina P", dessutom är hon ju ihop med Dregen, då kan man ju inte vara annat än tuff. Men jag undrar om hon verkligen är religiös? Jag och min mamma har nämligen utvecklat en teori, som ständigt verifieras, men nu undrar jag alltså om vi inte har fått en avvikelse. Teorin är att alla som har glugg mellan tänderna är religiösa och i detta lägger vi inga som helst värderingar, vare sig vad det gäller gluggar mellan tänder eller religiositet så länge det inte skadar andra). Har ni några iaktagelser i fallet är ni hjärtligt välkomna att höra av er.

Samtidigt som jag har ägnat all denna tid till TVn har jag också hunnit spela in årets blandband till Sofie. Kan tyvärr inte komma med några avslöjanden om vad det innehåller förrän efter jul, men jag kan tala om att jag är mest nöjd med sida ett/A, det brukar bli så, man samlar alla de bästa låtarna där (iiiihk, nu kom jag på att jag hade glömt en låt, hur ska jag göra, revidera eller strunta i den?!) så man är helt säker på att de ska få plats. Dessutom har jag lite problem med volymsynk, då stereon tydligen inte justerar detta själv. Dumt. Men det är en kul tradition. Kul att försöka göra ett band som den som ska få den ska gilla, samtidigt som man vill ha med några låtar som har en viss, oftast nostalgisk, betydelse, samtidigt som man vill visa upp några nya låtar och samtidigt som man vill ha med några låtar och artister som man själv tycker är jättebra.

Annars händer det inte så mycket i nyhetsvärlden. Markus Larsson klättrar i den alpina världskuppen, kul. Annika Sörenstam lägger av. Mustafa Muhammed blv trea i EM i terränglöpning (som jag inte ens visste var en sport). Mjältbrand i Veddige. Det har varit tragiska bränder i både Oslo och Borås, är väl tyvärr ofta så när det börjar närma sig jul, även om branden i Oslo misstänks vara anlagd. Enligt bondepraktikan kommer det bli blidväder till jul. Tomas Quick verkar galnare än vanligt. Britney Spears matvägrar, då hon tycker att hennes pappa styr hennes liv. Det har varit en stor bussolycka i Kairo, minst 52 döda. 13åring avled efter olycka under en dyklektion i Norrtälje. Ryktas om att E.M.D ska vara sista jokern i Melodifestivalen. Någon går runt och kapar ned älgatorn i närheten av Ullared (kan man misstänka "militanta" veganer och djurrättsaktivister? jovisst, visst finns det säkert jägare som inte bryr sig ett dugg om jakten som viltvård utan som tycker det är kul att få komma ut i skogen, träffa polarna, skjuta lite, men hur skulle det se ut om inte älgjakten var tillåten? Jag vet inte, det var bara en stilla undran). Misshandel på Grand och McDonalds i Luciahelgen.

Thats it fo´ks

måndag 8 december 2008

Tillbaka från storstan






Nu är jag alltså tillbaka efter en trevlig och julspäckad vistelse i Hufvudstaden. Lite shopping och mycket julkultur. Lördagen vigdes åt en dag på Djurgården; Rosendals trädgård och Skansen. Mycket Skansen, mycket gå, mycket regn, mycket frysa och mycket sång, bland annat i form av julkör i Seglora kyrka samt allsång med Niklas Strömstedt på allsångsscenen. Har aldrig varit på Skansen innan och blev förvånad över A: hur mycket plats det fanns att gå vilse på där, och B: hur liten plats det egentligen finns för allsångspubliken, det som på sommaren brukar se ut som en jätteyta!


Lite bekymrad dock, för Skansens djur. Vissa verkar ha det bättre än andra. Fjällugglan, tillexempel, och älgen, verkar ha det mindre bra, i sina små inhängnader. (nej, jag vet att bilden inte visar älgen, utan hästen, ett av djuren som verkar ha det bättre, då han får stå och vila mellan ridturerna med en liten regnjacka över sig).






Söndagen var hemresedag. Och!, Gudstjänstdag, var nämligen på högmässa (!) i Storkyrkan. Lite häftigt att vara med om. Var ganska annorlunda, men samtidigt inte alls, jämfört med landsortsgudstjänsterna. Och Storkyrkan är ju så maffig.

Mat då? Jo jag kan rekomendera restaurangerna Drottninggatan 6 (supergod laxplanka) och Paganini (en fantastisk pasta med oxfilé, bacon, kantareller och pesto, samt en efterrätt bestående av en underbar vit och brun chokladmousse).

Tack till sällskapet för en trevlig resa.
Nästa år lbir det troligtvis andra sidan sundet.
Aftonbladets fantastiska fotograf Magnus Wennman har fotograferat från en skönhetstävling för barn, och då menar jag verkligen barn, den yngsta är knappt ett år. När man ser det börjar man förstå varför världen ser ut som den gör; stundom vacker, men olycklig.
Och på tal om det: Samma tidning skriver om en flicka som kräver ett skadestånd på nära 240000 kronor av Göteborgs kommun, efter att ha blivit mobbad under flera års tid. "Kränkningarna bestod bland annat i att elever sjöng en nidsång om flickan och hennes familj och lade ut den på internet. Elever ska också ha hotat henne till livet, skurit sönder hennes skor och rotat i hennes skolväska. Enligt BEO har flickan också berättat att hon blivit fysiskt angripen" (www.aftonbladet.se 2008.12.08). Mobbing har alltid funnits, och kommer troligtvis alltid göra det. Men det måste ändå finnas någon som får ta på sig ansvaret för att det inte ska få hända. Man måste iallafall ha en vision om att det inte ska få finnas mobbing i skolan (eller någon annanstans, men man borde iallafall kunna börja med skolorna). Vem ska då ta på sig detta ansvar? I detta fall är det kommunen, kanske är det bra. Kanske borde det istället vara på ännu högre nivå; politikerna i utbildningsdepartementet? Eller på ännu lägre nivå; den enskilda skolan. Är det de högre politikerna som får stå för det inträffade får man därigenom delegera ut ansvaret till varje skola, sätta press genom lagar och förordningar. Är det på den lägre nivån, den enskilda skolan, blir pressen direkt, de måste göra något för att inte ett eventuellt straff ska läggas på dem. Straffet då? Pengar verkar vara det enda som hjälper i en liknande situation. Böter för en enskild skola kan dock bli ett mer kännbart straff än samma böter för ett departement.
Nu har oppositionen äntligen (?) enats. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det.
Nu krisar även det svenska stålet. SSAB varslar. (Men hur festligt är det inte att det har Helena Stålnert som informationschef!).
Och Idol då? Nja, hade nog hoppats att Alice skulle åkt.
Nu är det lunchdags. Känner förresten fortfarande av gunget från X2000.
O, förresten, Svenska skidlandslagets herrlag, med Anders Södergren i laget, blev tvåa i gårdagens staffett.
Vi hörs.








lördag 29 november 2008

Snott

Var inne på Soffipropps blogg och var tvungen att sno hennes länk http://www.stockholmfilmfestival.se/festival/2008/1_km_film/skrapsaar/ för här är något som bör skrivas. Är kompisen Gabrielas examensfilm från regissörsinriktningen på Göteborgs filmskola. Var där vid examinationsvisningen och blev starkt berörd av denna lilla fina film. Hoppas och tror att ni blir detsamma.
Nu har jag lyckats bli färdig med adventspyntet. Började i torsdags efter utbildningen men blev trött efter kök och hall och lade ner. Fortsatte med sovrum och toalett i går efter jobbet, men blev uppbjuden till mormor och morfar på kvällsmat, Idol och pepparkaksbak med kusin Josefin. Hon är åtta år och drillflicka!! Jäklar vad den lilla människan snurrade med den lilla pinnen. Nu är alltså även vardagsrummet färdigt. Blev hyfsat bra, men känns ändå inte som om känslan av advent har infunnit sig än, kanske blir det bättre när alla fönsterljus och såsmåningom även adventsljuset tänds, men känns fortfarande lite tomt. Ska ju snart till Stockholm, så då finns det stor risk att det får följa med en hel del pynt hem.
Och Johan åkte ur Idol igår. Kändes ganska naturligt. Men han fick iallafall träffa Carola. Vet inte riktigt vad jag ska säga om Carola, hon är som hon är.

Blir en sen middag idag, har haft förmiddagsfika med kusin, morbror och mamma. Med ugnsvärmda marshmallows, ummm, så nu är det dags att äta riktig mat.
Moss och Grankott

söndag 16 november 2008

Gala

Vid den här tiden på året duggar galorna lika tätt som regnet utanför fönstret. Igår var det dags för den Halländska fotbollsgalan. Där hade man lyckats samla gräddan av det halländska fotbollsundret. Pär Zetterberg (som tydligen fick en insulinkänning mitt under galan, men lite druvsocker räddar allt, och Pär är väl tuffare än att avbryta en gala för en sådan struntsak, så han dök strax upp igen) och Niclas Alexandersson var prisutdelare och Fredrik Ljungberg dök upp (och försvann lika snabbt igen) som överraskning och hedersprismottagare. Tyvärr fick inte Ätrans FF det pris de var nominerade till. Och tyvärr hade min inbjudan till galan troligtvis kommit bort i postgången, för jag var inte där utan satt hemma hos päronen och avnjöt falsk fläskfilé och en mischmasch av dansbandskampen (med Falkenbergsbandet Nizeguys, eller hur de nu stavar) och Stjärnor på is, med min idol Carina Berg.

Och på tal om Idol! I fredags åkte årets favorit ut. RockRobin! Skandal.



Idag är jag arg på: mellanchefer. Man pratade med Lidls chef. Han hade inte hunnit prata med alla sina anställda än (kanske hade det räckt att prata med dem i den berörda butiken, eller agerar man likadant i alla butiker). Men enligt honom handlar det naturligtvis om en enskild händelse, av enskilda medarbetare, och deras chefer har naturligtvis inte haft en aning om vad som har inträffat... Jo, tack. Det måste var lätt att vara mellanchef när man kan skylla allt som händer på sin personal. Detsamma hände under den såkallade köttfärsskandalen på ICA. Där var det naturligtvis också bara enskilda medarbetare som tagit sig friheter och deras chefer hade naturligtvis ingen aning om vad som försiggick. Pyttsan!! Det handlar förstås inte om en enskild händelse, utan är något som, vad jag har fått höra av före detta butikspersonal, något som tillhör legio. Det händer överallt och cheferna är fullt medvetna om vad som händer. Varför i all världen skulle butikspersonal stå och packa om gammal köttfärs, eller hälla gift på mat för att inte obehöriga ska vara där och plocka, på eget initiativ?! De har ju ingen del i butikens vinstintresse. De som är intresserade av att butiken ska gå med vinst är naturligtvis cheferna. Tror man något annat förstår jag inte riktigt hur man tänker. Men det måste vara lätt att vara mellanchef om man kan skylla allt som händer på sin personal. Framförallt i dessa tider då alla är livrädda för att förlora sina jobb, och inte vågar stöta sig med sina chefer.
Och så är jag arg på: Sverige. Nu har man beslutat att Sverige ska skriva på (lilla landet Sverige tar upp sin stora gåspenna och sätter sin signatur) avtalet mot Klusterbomber. Och det är ju bra. Men detta avtal har skrivits på efter stor tvekan (enligt Dagens Eko idag). Vinstintresse, vinstintresse, vinstintresse. Ni som inte vet vad klusterbomber är kan läsa ett av mina tidigare inlägg där jag försöker beskriva detta fenomen, men jag kan bara säga att det är ruggigt, lömskt och överraskande. Lite som ett kinderägg, men där överraskningen kan slita bort både ben och huvud.
Sen är jag arg på: eller jag vet inte riktigt om jag verkligen är arg. Det kan var bra om det används på rätt sätt. Läkarna i Hallands län kommer att kunna bli bestraffade, till exempel genom att deras vårdinrättning får böta, om de skriver ut för mycket antibiotika. Visst, för mycket antibiotika kan leda till resistens. Men hur mycket är för mycket? Vem bestämmer det? Och för mycket är ju väldigt olika från person till person. Tänk om man redan har skrivit ut sin ranson antibiotika, och det kommer in en patient som verkligen behöver. Vad göra, man riskerar ju böter. Det finns faktiskt människor som av en eller annan anledning ständigt, eller iallafall väldigt ofta behöver stå på antibiotika. Tar man med detta i sina beräkningar?
Nej, nu ska jag snart gå och jobba, så jag får väl ta och leta upp mig lite middagsmat.
Hej svejs

måndag 10 november 2008

Sicken Storm!

Var i tvättstugan på jobbet när jag hörde hur det började ösregna. När jag kom till matsalen var det riktig uppståndelse. Det gick knappt att se ut för blåsten, regnet och haglet. En lucka hade blåst av taket och fågelbordet en av jobbarkompisarna hade satt upp och dekorerat med granris hade flugit all världens väg. Ja mer behövs det inte för att liva upp vardagen för vårdpersonal. Har iallafall strömmen kvar, men det låter som att vinden börjar ta till igen så vi får väl se hur länge vi klarar oss.
Och Lars åkte ur Idol, han skärpte sig visserligen i fredags, men han var faktiskt ändå bland de sämsta.
Och Kalmar FF blev svenska mästare i herrfotboll. Kändes inte riktigt bra att någon, som inte var HBK firade SM-guld på Örjans Vall (Kalmars sista match var mot Halmstad, i Halmstad). Har upplevt en tokigt kul SM-guldmatch för HBK på Örjans Vall, och en på bortaplan i Borås, och jag kan verkligen känna med Kalmarsupportrarna, för det är verkligen en upplevelse att vara med när domaren blåser av en match som leder till guld för det egna laget. Så mycket glädje som väcks av en liten boll.

Idag är jag arg på: Folk som inte kan hålla ordning ute i den offentliga hemmamiljön. Vad jag menar? Bara på väg hem från jobbet hann jag bli riktigt upprörd på hur det såg ut i samhället där jag bor, och då är det en promenad på mindre än fem minuter. Gick om posten på vägen. Här har vi nämligen ett system som innebär att alla som bor i samhället har en postbox i ett litet rum mitt i centrum, dit all post kommer (Så för oss är det fullkomligt omöjligt att förstå alla de gnällspikar som så högljutt har protesterat mot att det skulle införas postfack i varje trapphus i hyresfastigheter. Orkar man verkligen inte ens ta sig ner för trappan för att hämta sin post, inte undra på att fetman verkar öka i landet. Det skulle ju göras undantag för äldre och rörelsehindrade). Dit kommer också all reklam. Och det finns några människor som inte vill ha sin reklam, och som inte har förstått att man har möjlighet att tacka nej till reklam (Så är det förståss inte, de vet mycket väl att de kan tacka nej till reklam, de får man reda på när man blir tilldelad en box). Därför lägger de denna reklam (eventuellt, och som det är i de flesta fall, sorterar de ut den reklam de inte vill ha) på golvet, eller på den pall som används för att nå de boxarna som sitter lite högre upp.
Bara några meter blev jag upprörd för andra gången under min promenad. Några meter från posten finns nämligen offentliga toalettter (vi ska inte ens tala om hur det ser ut på dem!!) och en lekplats. Och i anslutning till dessa finns en soptunna. Denna soptunna, som ska användas till glasspapper och annat som man behöver slänga när man är på lekplatsen, är knöfull och mer därtill, av soppåsar. Hushållssopor. Alla betalar vi ju för sophämtningen, för oss som bor i lägenhet ingår det i hyreskostnaden, villaägare betalar för sina sopkärl, ju mer ju större soptunna. Har man ingen sophämtning behöver man inte heller betala för sådan. Och slänger man alla sina sopor i offentliga papperskorgar behöver man ingen soptunna. En vacker natt kommer jag att förvandlas till en rasande lappskrivare och beväpna mig med papper och en vass penna och ge mig ut i samhället så invånarna kan vakna upp till en värld full av arga lappar.
Och så blev jag arg: Slog på radion för att lyssna på Lantz i P1, men tror jag stänger av igen. Är ju inte Lantz på måndagar utan brukar vara någon annan flane. Idag har det nog slagit över helt. Det första programledardamen säger när man puffar för ett senare program där man kommer prata om att allt fler vill bo i stora städer, är: SJÄLVKLART, med ett skratt som talar om för oss att det klart, det finns väl ingen som vill bo i något annat än stora städer. Lilla gumman... Dessutom verkar hon pladdrig och flamsig. Och då jämför jag ändå med Annika Lantz...

Känner att jag också börjar bli pladddrig, så nu får det nog vara bra för idag.
Fridens Liljor!

fredag 3 oktober 2008

Idag är jag arg på: Gud, eller ödet eller vad det nu är som bestämmer att vissa människor ska behöva leva långt längre än de någonsin önskat, tills de överlevt alla sina vänner och ibland till och med sina barn. I min bok har det inget som helst egenvärde att leva tills man är 100 om de sista åren är bräddfyllda av smärta och meningslöshet. Medan andra människor rycks bort från sin familj och sina vänner, mitt i livet. Men livet är stundom grymt, och det är ingen som har sagt att det ska vara rättvist.

Var ju på kryddparty igår. Köpte mina Hirskapslar och grönsaksbuljong, men innan vi ens hade hunnit göra våra beställningar drog världens oväder in över inre Halland. Var länge sedan jag var med om ett sådant åskväder, tillsammans med hagel, rejäla regnskurar och strömavbrott. Men vi led ingen nöd. Téet var färdigkokt och frallorna och den goda pajen var framdukade och åts i skenet från stearinljus och när jag kommit hem och gått och lagt mig så kom också strömmen.
Efter jobbet idag, där vi faktiskt blev utan tårta, hur det nu kunde komma sig, var jag hos optikern; Bosse. Bosse har varit min optiker sedan jag fick mina första glasögon när jag var tio, men nu är det mest linser det handlar om när jag kommer dit. Inte för att jag inte skulle vara i stort behov av ett par nya glasögon, ett par svarta, de jag har nu har antireflexbehandling. antireflexbehandling håller tydligen inte hur länge som helst utan leder till slut till att glasögonen ser otroligt repiga ut, det har hänt med mina glasögon, men att det skulle kunna hända var det ingen som hade talat om för mig! Men det är ju så in i helsike dyrt med glasögon, så det får vänta tills mitt flashiga, roliga, välbetalda jobb dyker upp. Dessutom håller min syn sakta, men säkert, på att förbättras, så så småningom kanske jag ser helt perfekt... Nej, naturligtvis inte, framförallt med tanke på att jag väl har snäppet bättre syn än ledsyn, utan mina glasögon eller linser. Det är jag förresten också arg på. Att man inte får bidrag till glasögon och linser när det är ett handikapp så gott som något. Visserligen fick man, åtminstonde när jag var ung, yngre, barn, bidrag för glasögon fram tills man fyllde 16 eller något liknande, tror inte det var ända tills man fyllde 18 iallafall. Men även som vuxen kan ju synen och glasögonen bevisligen förändras, så en liten slant som hjälp på vägen, någon slags subventionering, av synhjälpmedel vore väl kanske på sin plats.
Och dagens Idol då? De är faktiskt riktigt duktiga de som är kvar nu. Är lite rädd att Lars riskerar att åka, eftersom han betér sig som en obstinat barnunge och det verkar som om han har tröttnat på hela cirkusen som är Idol, och faktiskt vill åka ur, min helt personliga teori. I så fall tror jag att jag hejar på en ljuse Robin (inte han från Svenljunga, tyvärr) och på Alice.
Nu ska jag och katten gå och dricka ur resten av mitt vin och se om det hänt något nytt i världen.
ta hand om varandra, så hörs vi i morgon.

tisdag 30 september 2008

Grannar

Idag är jag arg på: Min granne, den lilla pingstliljan, och min bovärd som är hennes hejduk. Träffade på grannen idag och nu hade hon samlat tillräckligt med mod för att gå på mig om min katt, som hon och bovärden har för sig skiter i hennes land. Hade det nu varit så hade det kanske inte varit hela världen, det är liksom nedbrytbart och inte mer smutsigt än jorden för man gräver väl ändå inte direkt med händerna. Men nu är det så att jag har en innekatt som inte varit ute på några längre utflykter så han har haft tillfälle att uträtta sina behov, på nästan ett år. Har i och för sig ingenting emot att de frågar, eftersom de vet att jag har katt. Han har nämligen smitit ut ibland när jag öppnat dörren, men då har han inte hunnit göra något innan han varit inne igen och det är flera månader sedan sist. Det som gör mig arg och ledsen, är att de inte tror mig när jag talar om detta. Åldersdiskriminering är i och för sig, säkert ingenting som är något nytt för någon i min ålder. Det talas om åldersdiskriminering när det gäller äldre, men det är sällan, om än någonsin man hör om åldersdiskriminering mot yngre, och då har jag ändå uppnått den respektabla åldern av 28år. Men det händer fortfarande att människor ser ned på mig och inte tycker att mina åsikter och vad jag säger, är lika mycket värt, som någon som är lite äldre. Redan när jag flyttade in fick jag höra att det kanske inte var så viktigt hur lägenheten såg ut, eftersom jag var ung!!! Och det är jag inte ensam om.
Och så är jag arg på, återigen: Rättsväsende och poliser. Skrev för ett tag sedan om Malmöpolisen, som under upploppen där blev beordrade att ta på sig sina vanliga mössor, istället för skyddshjälmar. Nu har det riktats kritik mot polisen eftersom de varit för passiva under upploppen. Jag blir så trött. Och så rättsväsendet; det är väl inte konstigt att det finns kriminalitet i landet, när domstolarna fäller utslag som är helt orimliga och till och med uppmuntrar till fortsatt brottslig verksamhet. Att människor kan hota och lura gång efter annan, och dessutom vinna på det i rätten. Det är för jävligt.

Och så var det det där brödet. Njo, det blev snyggt. Men det var nog mest luft och lite svampigt, men det duger när det blir lite skralt i kassan, eller till lite soppa eller sallad. Och Idol. Mina favoriter kommer idag. alltid lite roligare, av någon konstig anledning, att se killarna, men de är inte bara roligare att titta på, utan även att lyssna på. Tjejerna låter ju nästan likadant, även om det faktiskt var lite bättre i år. loulou Lamotte (är det taget!) har ju en fantastisk pipa när hon väljer rätt låtar. Annars är min favorit Lars, som sjunger dylan mer Dylan än dylan själv, även om jag tyckte det var bättre när han sjöng annat. Och så den lille Johan, som det förhoppningsvis kommer gå bra för även efter Idol och målbrott.
Idag har jag varit på Gekå's, men som tur var var jag inte på riktigt shoppinghumör, så det blev inte så farligt dyrt, men nya dukar och schampo och balsam fick jag iallafall handlat in. Och ett litet tjusigt, rutigt paraply. rutigt ska ju vara höstens nya svarta. Och på tal om det så var Aftonbladets lilla modebäver, Sofi Fahrman, med hos Malou på 4an i dag på morgonen, hon påstod att hon hade över 160 000 läsare på sin blogg och över 600 000 på bloggen hon har på Aftonbladets sida. Antar att jag har lika många läsare, men jag kan inte klura ut hur man ska få igång något slags räkneverk för besökare, så jag vet bara inte om det.Hur som haver talade hon om att man ska ha svart på fötterna i höst. Och att man, hör och häpna, kan använda även sommarens skor i höst, och ha till exempel ett par knästrumpr under. Tror dock inte att det gällde ballerinaskor eller sandaler, vilker var det enda jag lyckades köpa till sommaren, så det får väl bli mina gamla stövlar i höst också. Och lila superspetsiga, superute kängor med dålig klack. Så kan det va. Nu får det vara bra för idá. Ajöken