Visar inlägg med etikett Lidl. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Lidl. Visa alla inlägg

söndag 16 november 2008

Gala

Vid den här tiden på året duggar galorna lika tätt som regnet utanför fönstret. Igår var det dags för den Halländska fotbollsgalan. Där hade man lyckats samla gräddan av det halländska fotbollsundret. Pär Zetterberg (som tydligen fick en insulinkänning mitt under galan, men lite druvsocker räddar allt, och Pär är väl tuffare än att avbryta en gala för en sådan struntsak, så han dök strax upp igen) och Niclas Alexandersson var prisutdelare och Fredrik Ljungberg dök upp (och försvann lika snabbt igen) som överraskning och hedersprismottagare. Tyvärr fick inte Ätrans FF det pris de var nominerade till. Och tyvärr hade min inbjudan till galan troligtvis kommit bort i postgången, för jag var inte där utan satt hemma hos päronen och avnjöt falsk fläskfilé och en mischmasch av dansbandskampen (med Falkenbergsbandet Nizeguys, eller hur de nu stavar) och Stjärnor på is, med min idol Carina Berg.

Och på tal om Idol! I fredags åkte årets favorit ut. RockRobin! Skandal.



Idag är jag arg på: mellanchefer. Man pratade med Lidls chef. Han hade inte hunnit prata med alla sina anställda än (kanske hade det räckt att prata med dem i den berörda butiken, eller agerar man likadant i alla butiker). Men enligt honom handlar det naturligtvis om en enskild händelse, av enskilda medarbetare, och deras chefer har naturligtvis inte haft en aning om vad som har inträffat... Jo, tack. Det måste var lätt att vara mellanchef när man kan skylla allt som händer på sin personal. Detsamma hände under den såkallade köttfärsskandalen på ICA. Där var det naturligtvis också bara enskilda medarbetare som tagit sig friheter och deras chefer hade naturligtvis ingen aning om vad som försiggick. Pyttsan!! Det handlar förstås inte om en enskild händelse, utan är något som, vad jag har fått höra av före detta butikspersonal, något som tillhör legio. Det händer överallt och cheferna är fullt medvetna om vad som händer. Varför i all världen skulle butikspersonal stå och packa om gammal köttfärs, eller hälla gift på mat för att inte obehöriga ska vara där och plocka, på eget initiativ?! De har ju ingen del i butikens vinstintresse. De som är intresserade av att butiken ska gå med vinst är naturligtvis cheferna. Tror man något annat förstår jag inte riktigt hur man tänker. Men det måste vara lätt att vara mellanchef om man kan skylla allt som händer på sin personal. Framförallt i dessa tider då alla är livrädda för att förlora sina jobb, och inte vågar stöta sig med sina chefer.
Och så är jag arg på: Sverige. Nu har man beslutat att Sverige ska skriva på (lilla landet Sverige tar upp sin stora gåspenna och sätter sin signatur) avtalet mot Klusterbomber. Och det är ju bra. Men detta avtal har skrivits på efter stor tvekan (enligt Dagens Eko idag). Vinstintresse, vinstintresse, vinstintresse. Ni som inte vet vad klusterbomber är kan läsa ett av mina tidigare inlägg där jag försöker beskriva detta fenomen, men jag kan bara säga att det är ruggigt, lömskt och överraskande. Lite som ett kinderägg, men där överraskningen kan slita bort både ben och huvud.
Sen är jag arg på: eller jag vet inte riktigt om jag verkligen är arg. Det kan var bra om det används på rätt sätt. Läkarna i Hallands län kommer att kunna bli bestraffade, till exempel genom att deras vårdinrättning får böta, om de skriver ut för mycket antibiotika. Visst, för mycket antibiotika kan leda till resistens. Men hur mycket är för mycket? Vem bestämmer det? Och för mycket är ju väldigt olika från person till person. Tänk om man redan har skrivit ut sin ranson antibiotika, och det kommer in en patient som verkligen behöver. Vad göra, man riskerar ju böter. Det finns faktiskt människor som av en eller annan anledning ständigt, eller iallafall väldigt ofta behöver stå på antibiotika. Tar man med detta i sina beräkningar?
Nej, nu ska jag snart gå och jobba, så jag får väl ta och leta upp mig lite middagsmat.
Hej svejs

fredag 14 november 2008

Mördande underhållning




Tror verkligen inte att det är några av mina jobbarkompisar som läser detta innan ikväll, skulle det mot förmodan vara så, så ber jag om ursäkt till dem som inte var med igår utan ska gå ikväll, och säger ssscchhhhh!! För nu ska jag nämligen tala om vart vår höstmys- och mystikresa bar. I vanliga fall blir vi av jobbet bjudna på julbord, en väldigt fin gest tycker jag. I privatägda företag är det en självklarhet att personalen bjuds på utflykter och presenter, men vi som jobbar i den kommunala sektorn är inte lika bortskämda med detta, men tydligen finns det en hemlig kassa någonstans som gör att även vi visas uppskattning på ett väldigt konkret sätt, någon gång under året. I år hade man dock bestämt sig för att skippa julbordet, till förmån för höstmys- och mystik. Som vanligt var det ingen mer än våra chefer som visste vart resan skulle bära hän. På bussen fick vi dock en ledtråd; Pistol och Öland. Här hamnade vi: http://www.wapno.se/MordpaWapno.htm På Wapnö slott, utanför Halmstad, där det bjöds på mord till middagen. En föreställning där scenen var mellan våra stolar, där skådespelarna serverade maten och där vi själva skulle vara med och lösa mysteriet. Ett väldigt annorlunda och roligt alternativ till julbord. Med fantastiskt god förrätt (lime- och stjärnanismarinerad kallrökt (?) lax på ett grovt bröd fyllt av nötter och frukter, och med en senaps- och mangochutneysås, ni kan ju bara tänka er vilken smakexplosion!) och efterrätt (Panacotta med kardemummaäpplen, finns det något som överhuvudtaget går upp mot panacotta?), huvudrätten glömmer jag helst snabbt och lätt, men jag förstår verkligen inte "all the fuzz about" majskyckling, föll iallafall inte mig i smaken. Men som alltid, det finns säkert en och annan som vaknade upp med farbror Ågren sittande som en smäck på det tyngda huvudet. Är det "firmafest" så är det...
Har ju lagt in några bilder också idag, och nu kanske ni undrar varför. Var ju i Falkenberg och klippte mig i onsdags, jättenöjd ibland, och ibland tycker jag att jag är väldigt lik en ung Jocke Berg i kent... Men då passade jag på att gå in på Blomsterlander och proviantera. Blev en sån där växt som ser ut som ett förvuxet lingonris med bär, som jag hade tänkt sätta tillsammans med mossa på mitt planteringsbord, kommer förhoppningsvis bilder om det blir bra. Och så köpte jag en amaryllislök, som bor i mitt köksfönster. Och så denna muterade hyacint, som jag tyckte blev fin i en hög glasskål, och som jag snart måste leta upp en ny plats till, men som, sålänge den inte blommar, får ha sin plats i mitt sovrumsfönster.
Katten då? Jo, jag har ju haft lite problem med mina grannar, eller rättare sagt, en av mina grannar, som är arg för att min katt (som är en innekatt, och med andra ord inte brukar vara ute!) bajsar i hennes land. Har försökt tala om för henne, och min bovärd, att det faktiskt finns andra som har katter, och som har sina katter ute, men de tror mig inte, vet inte vad jag har gjort dem för ont. Därför passade jag nu på att ta kort på grannens katt när den satt och luktade på min buxbom. Ett väldigt suddigt kort, taget i mörker, genom ett fönster, men jag tror ändå det ska kunna fungera som bevis om det skulle komma att behövas. Är det krig de vill ha...
Idag är jag arg på: Nej, jag är förbannad på: Västerås IKs hockeyklubbs (där förresten min gamle favorit Patrik Juhlin är lagkapten!) tränare Johan Tornberg (också en favorit) har avgått som tränare eftersom idioter till huliganer har hotat honom och hans familj. Visst kan jag förstå att sport, och ens favoritlag kan väcka stora känslor. Men hur i helvete kan man vara så dum att man blandar ihop yrkesroll, som tränare, med den som hans roll som privatperson, hur kan man vara så dum att man drar in hans familj i detta. Hade det varit en diktator i ett land utan fri- och rättigheter, med hot och tortyr, så hade det varit en sak. Men detta är ISHOCKEY, ishockey är en sport. Att Västerås inte har spelat så bra som de skulle i år innebär inte en fara för människors liv och hälsa. Det handlar om en säsong av evigheter av säsonger. Usch för sånt!! Fint är det dock av VIKs riktiga supporters, som (enligt Aftonbladet) planerar en manifestation för Tornberg under dagens hemmamatch.
Och så är jag arg på: Den del av personalen på Lidl i Solna, som hade tröttnat på att hemlösa åt av butikens kasserade varor, och därför hällde frätande rengöringsmedel på varorna. Har visserligen hört mycket om Lidls förkastliga människosyn, men detta var väl ändå droppen. Visserligen hade man satt upp en lapp om att maten var giftig, men hur kan man riskera människors liv för att de rotar i butikens sopor??!! Tycker man nu att det är så jobbigt (man kunde förstås inte se det som att man gjorde en god gärning och helt enkelt låta de hemlösa fortsätta att äta av soporna? Nej, det finns säkert regler mot sånt, jag vet) så borde det väl ändå finnas andra sätt att stänga ute obehöriga personer, det borde inte krävas någon direkt tankemöda eller styrkekraft för att ordna en annan lösning. Usch för sånt!
Jag är också arg på: Mer varsel, såklart. Och upp på det, ett regn, som letar sig ner innanför kragen, tag mig tusen dagar härifrån (Perssons Pack & Jakob Hellman - en av tidernas bästa svensaka låtar).
Adios!