Visar inlägg med etikett Kändisdöd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kändisdöd. Visa alla inlägg

tisdag 16 augusti 2011

Blev trött på Måns

Den grå tegeldelen är inte tegel utan timrat, sådant får man veta om man följer med på den guidade visningen av slottet


Jo, jag blev trött på Måns (och folk tyckte att Anders Lundin var för mycket...!) och hans allsång, så jag satte mig här istället. Kan undra om Niklas Strömstedt tycker det är okej att se ut som sin pappa nu när han är gift?

Var på Gunnebo slott och trädgårdar i Mölndal idag (ett slott skulle man allt ha, och folk som hjälpte till att sköta om det). Riktigt mysigt ställe. Och beger ni er dit så rekomenderar jag verkligen att följa med på den guidade visningen av slottet, se- och hörvärt. (Det är ju ofta så att man får mycket mer ut av ett museiebesök eller likanade om man följer med de där guiderna som brukar finnas, man jag brukar nästan alltid vara lite för bekväm och vilja gå i min egen takt). För att inte tala om alla ljuvliga dofter från trädgårdslanden, och buffén var inte dum den heller, även om den kanske inte riktigt var värd sina 155 kronor.

Dagens bloggtips; Linda, som bloggar om tankarna kring sin Gastic Bypass.

Anledningen till att fantastiska Sif Ruuds död inte kom som en överraskning var, som vanligt, att jag redan trodde att hon var död. Men det var hon tydligen inte, inte förrän nu.

15-åringen man haffat för att ha lagt ut en sprängladdning på en lekplats (men som nekar), som skadade en 4-årig flicka, hade tydligen lagt ut en sprängladdning till i närheten av en lekplats. Hade det varit en vuxen människa som gjort det hade det ju enbart varit sjukt. Nu var det på något sätt mer sorgligt. Vad har skadat en sådan människa, och vad kommer att hända med honom i framtiden?`

Enligt studier från SMHI beror det på ändringar i klimatet att det kommit sådana stora mängder regn den sista tiden, men har det verkligen kommit så mycket regn att inte avlopp och vattenledningssystem är dimensionerade för det? Det verkar ju så eftersom det blivit sådana översvämningar, men samtidigt verkar det lite dåligt? Men jag är ju inte ingengör.

Idag är jag arg på: Telia. Inte nog med att de tog betalt för det Spotify som skulle vara gratis i ett halvår. Nu hade de tydligen fakturerat för mobilsurf också, trots att jag trodde att jag tecknat ett avtal med fri surf, men på grund av att Telia Falkenberg (som inte heller ringde upp som de lovat) skrivit fel i avtalet (men ändå tagit betalt för Prata på fri surf), och att jag inte fattade det förrän nu, så skulle jag fått betala 189 kronor extra i månaden. Men ibland har man tur och träffa på kompetent kundtjänstpersonal som kunde ordna upp det hela, och vips så blev min mobilräkning 300 kronor billigare. Tack för den Televerket!

Gymnasiefriskolegruppen Move It har gått i konkurs, och det har ställt hundratals gymnasieelever på bar backe såhär precis före skolstart. De vet helt enkelt inte om de får någon utbildningsplats. En av eleverna de pratade med i Västnytt som läst två år på ledarskapsprogrammet kan möjligtvis få plats på en komvux/folkhögskoleutbildning med vårdinriktning. Är det så det går när allt fler utbildningar ges på friskolor?

Inte lätt att heta Janne Andersson och vara fotbollstränare i dagens läge, till och med svårare än att heta Jens Gustafsson.

I morgon ska jag testa ny frisör, och förhoppningsvis även ny frisyr. Vi får väl se hur det går.

lördag 9 juli 2011

Fuglesang svävar

Såg ni "Debatt" nu när Christer Fuglesang var med och i Almedalsveckan hade överdoserat homeopatiska sömntabletter (han hade tagit 60 tabletter) för att kunna bevisa hur overksamma de var. Och för att därigenom ge sig in i debatten om huruvida alternativmedicin ska statssubventioneras eller ej.Visserligen hade inte Christer somnat, men så pratsam och avslappnad som han var efter tabletterna har allmänheten nog aldrig sett honom. Så nog gjorde tabletterna skillnad allt. Eller om Christer hade druckit sig lullig på rosé efteråt.

Idag är jag arg på: de undersköterskor på ett äldreboende i Norrköping som psykiskt och psykiskt hade misshandlat sina vårdtagare. Bland annat hade man tryckt tillbaka spyor in i munnen på dem och kört in handen i munnen på en tant. Där ser man, bara för att man har en undersköterskeutbildning behöver man inte vara lämpad att jobba i vården!

Hur ska det nu gå för de fänslade svenska journalisterna i Etiopien.

Ohoya; nu har Expressen en ny fotbollsbloggare!
Och HBK har nu äntligen gjort sig av med sin spanska pep-tränare. Honom har de ersatt med en gammal FFF-stjärna, tillika HBKs U-tränare Jens Gustafsson. Med Ante, Tyson och Michael Svensson som trygghet i ryggen tror jag det kan bli en alldeles utmärkt vändning för bollklubben. Det kan ju iallafall inte gå sämre. Om inte annat så har ju Gustafsson inside information om FF.

Och på tal om Falkenberg; tycker det är lite roligt, och lite typiskt Falkenbergskt, att restaurangen Gustaf Bratt tar 150 kronor i inträde när lokalstjärnan (och en av mina idoler) Johan Örjansson spelar där, och 60 kronor när Peter Wahlbeck uppträder! Se där, det går att bli profet i sin egen hemstad.

I min del av världen händer annars (eller det kanske det inte alls gör, men man kan ju hoppas) det här; skidskytteanläggning, det är stort det i en bygd där (för att citera Engmans Kapell) det enda som växer är kyrkogår´n (förlåt, det var väldigt överdrivet även om det är så det kan kännas ibland).
Men i helgen är det iallafall stor Bluegrassfestival!

Syd-Sudan har nu utropats till egen stat.

Mika Myllylä är ju död. Dopningskandalen tog tydligen knäcken på honom.
Han kanske skulle ha besökt en Betty Ford-kllinik, men nu är det dubbelt upp försent, för nu är grundaren, och förra presidenthustrun Betty Ford också död.

Nu tänkte jag ta mig hit.

lördag 25 juni 2011

Midsommarblomster






Försökte ta mig över nio gärsgårdar för att plocka nio sorters blommor på vägen hem i natt, men det är inte så lätt att hitta några gärsgårdar nu för tiden, så det blev bara denna näva. Och en någorlunda drömlös natt. Gick dessutom hem alldelses för tidigt för att kunna rulla mig i midsommardaggen.

Dagens boktips: Som oväxling till alla mord och ondska så ska jag tipsa om en rikitg feel-goodbok, inte det djupaste man kan hitta i bokfloden, men lättsamt och lättsmält, Carin Hjulströms "Finns inte på kartan". Känner man som jag en rejäl släng av lappsjuka då och då passar boken alldeles utmärkt eftersom huvudpersonen Frida hamnar på praktik från journalisthögskolan, på en tidningsredaktion långt ifrån all ära och redlighet, men när hon ser bortom den tråkiga ytan finns det en hel del hemligheter och äventyr.

Skådespelaren Peter Falk (Columbo) är död. Och tänk, det trodde jag han var för länge sen.

Sist jag var och handlade i en större mataffär hade jag tänkt köpa mig sommarens första styckköpsglass, och få välja mellan sommarens alla nyheter, men vet ni, inne i affären hade de bara paketglass, och ett litet urval av Siaglass styckglassar. De övriga fanns ute i förbutiken. Och där kände jag ju inte för att ställa mig i ny kö. Hur har man tänkt där? Det kan väl inte vara så bra för försäljningen? Tänk bara på alla föräldrar som mutar sina barn med glass för att få dem tysta och snälla under handlandet, jag antar att de inte heller känner för att ställa sig i kö till förbutiken. Fast det klart, då blir de ju tvugna att köpa ett helt paket glass istället.

Tänkte faktiskt passa på att göra en pudel. Har under flera år kallat Ernst Kirschteiger för klåpare (lite grann efter att han inrett ett hus utan att sätta räcke vid trappan, och efter att ha lagt dammsamlande stenar i mass som en kant vid franska fönster, det senare tipset har jag i miniversion tagit efter själv), men nu måste jag erkänna att jag faktiskt ser fram emot säsongsstarten av hans program. Program av den typen brukar dessutom sätta igång ett extra stort sug efter ett eget litet torp.

En snart sexårig flicka har blivit nekat förlängning av sin sjukförsäkring hos Folksam eftersom hon anses överviktig. Hon väger 25 kilo (120 cm lång) och räknas som normalviktig enlig BMI-skalan. Vad sänder det egentligen för signaler? Känns då lite konstigt att det är just till Folksam fackförbundet Kommunal tvångsansluter sina medlemmar.

Nu lyssnar jag på webradio-sändningen av säsongsavslutningen av favoritprogrammet "Spanarna" (tillbaka igen 26e augusti) innan det är dags att bänka sig för att lyssna på Mark Levengoods "Sommar". För vet ni, idag har jag faktiskt glömt Melodikrysset.

lördag 4 juni 2011

Konspirationer

Idag är jag arg på: Blir faktiskt förskräckt på riktigt när jag hör om DNs undersökning angående ungas (mellan 18 och 29 år) syn på demokrati. Där över en femtedel inte bryr sig om huruvida Sverige är en demokrati eller inte, skulle vilja ha en stark diktarorisk ledare och skulle kunna tänka sig att sälja sin röst i riksdagsval i utbyte mot en mindre summa pengar eller en present. Är det skolans samhällskunskaps- och historieundervisning det är fel på eller vad beror detta totala ointresse för frihet på?!

James Arness, alias Zeb Macahan är död, 88 år gammal.

Vem, förutom den närmaste familjen, bryr sig egentligen om vem som var Ingmar Bergmans biologiska mamma?

Nu åtalas Ratko Mladic för folkmord. Samtidigt finns det rykten som säger att det inte alls är den riktige Mladic man har gripit, utan en look-a-like, den riktige Mladic finns i USA.Troligen på Atlantis tillsammans med Elvis, Fotbolls-VM 58 och månlandningen...

Men mot Moldavien gick det bra! Verkar som att det går bra även utan Zlatan.

Maria Lundquist hoppar av "Stjärnorna på slottet", hon ersätts av Louise Hoffsten. Och programmet blev i ett huj betydligt mer sevärt.

Ehec i gurka, Salmonella i nötfärs, Dvärgbandmask i bär och svamp, Listeria i köttbullar och MRSA i mjölk, vad ska man nu äta?
Och skulle man äta något man blir sjuk av får man ju ingen ambulans heller, vad i hela friden håller SOS alarm på med?!

Idag är jag också arg på: Okej, enligt Henrik S Jerrel (som vi som är lite "äldre" kommer ihåg som programledare och programpresentatör), initiativtagare till riksdagens rojalistiska nätverk, finns det ett PR-nätverk som jobbar för att få bort kungen och införa republik, och det är de som sett till att alla komprometterande uppgifter om kungen kommit i dager. Enligt Järrel kan inte kungen rå för vad hans "skämt- och leklystna kompisgäng hittat på för att [...] överaska honom". Nej, stackars kungen... Det säger väl en hel del att riksrepublikanen Järrel inte tycker det är något konstigt alls att man i grabb(läs gubb-)gängen anordnar strippor som practikal jokes, eller att man bjuder in eskortflickor till surprise partyn och sällskapsmöten! Tycker det är illa nog att kungen och delar av sveriges övriga makt- och affärselit tillhör sådana sällskap där man ser detta som en del av dagordningen! Och att sådana personer som Järrel sedan tycker att denna elitistiska del av sveriges befolkning bör stå över medias granskning, och när de inte gör det börjar det talas om republikanska sammansvärjningar som vore de McCarthy-processer.


Nu ska jag strax ge mig ut i en ny ledig, solig helg

lördag 28 maj 2011

Språk(k)lådan

Bara en liten språkspaning. I många reklamfilmer och annonser för kläder hör och ser man ofta sägas att man har kläder för både han och hon. Vadå för både han och hon? Finns det något sammanhang överhuvudtaget då detta är korrekt svenska? För både honom och henne borde det väl heta om man nu tvunget vill komma bort från det som borde vara mest korrekt, nämligen; för både män och kvinnor/ tjejer och killar. Trodde väl ändå att det var någon slags krav på språkkunskap när man jobbar som copywriter? Är det så att några av reklamfirmorna känner sig träffade skulle jag kunna tänka mig att rycka in och göra en insats ;)
Och på tal om språk, idag har GP den här rubriken: "Hotell rånades med yxa och kniv". Tala om bäddat för syftningsfel!

Jaha, nu har Victoria uttalat sig om alla skriverier kring kungahuset den sista tiden. Hon tycker det är jobbigt. Ah, då vet vi. Och enligt diverse undersökningar vill svenska folket att kungen ska abdikera. Nåja, han får väl hålla något hjärtevärmande tal i stil med sitt tsunamital, så har han snart svenskarna på sin sida igen.

Nu har man till slut, efter 16 års jakt, gripit den serbiske krigsförbrytaren Ratko Mladic.

Skådespelaren Jeff Connway, som spelade Kenickie (ni vet han som var ihop med Rizzo) i Grease, har dött av en överdos.

Nu gör tydligen regeringen en utredning som ska göra det uttryckligen tillåtet för boenden på äldreboenden att dricka alkohol, tydligen har lagen därom varit lite luddig. Låter lite överarbetat tycker jag. Ett äldreboende är väl i de allra flesta fall ett eget boende, och de boendes hem. Då är det väl självklart att de får dricka alkohol om de vill? Vad kommer härnäst, en utredning om att de ska få äta choklad (ja, det klart att jag förstår att det handlar om att man inte får dricka alkohol på offentlig plats, men ett äldreboende är väl ändå ingen offentlig plats)?

Ha, badpojkstakterna sitter i, såhär poserar Thomas Bodström inför sitt nya boksläpp.

Bloggaren Kissie har tydligen fått någon slags anfall och kollapsat på öppen gata. Inte för att vara fördomsfull, men det kanske inte är så konstigt när man ser ut såhär. Det kanske inte är så nyttigt att spruta in nervgift i kroppen iallafall.

Peter Jöback ska spela "Fantomen på operan" i London. Grattis. Men efter det borde han klippa sig!
Och grattis Galenskaparnas "Macken"-låtskrivare, till alla STIM-pengar från dagens Melodikryss.

Idag är en sån där fullt-upp-dag, med både konstutställning och 30-årsfest, men vad roligt det ska bli, får bara tro att det blir lite bättre väder. Hoppas att även ni får en rolig dag.

Förresten; nu har jag haft precis 6000 besök på min blogg. En piss i Nissan mot exempelvis nämnda Bloggerska här ovan, men å andra sidan, ni ser ju hur det gick för henne... Tack iallafall alla ni som läser!

lördag 23 april 2011

GLAD PÅSK!



Whisky fick inte följa med till Blåkulla i år




För en gångs skull är det en varm och solig påsk. Långfredagen tillbringade jag främst någonstans mellan under skuggan av en bok, och tvättstugan (och bytt plats på några fåtöljer). Jag har alltså tagit till mig påskkrim-traditionen från resten av Norden. Och mina påskkrimtips till dig är: Anna Janssons senaste "Drömmen förde dig vilse", och som vanligt i Janssons böcker är det barndomen som satt sina spår i den vuxna brottslingens psyke. "Drömmen förde dig vilse" är dessutom en bok som tar upp problemen med den ständiga satelitövervakning och registrering vi står under. Det är inte utan att man blir lite lätt paranoid efter att ha läst boken. Boken jag satt med näsan över igår var ännu en i serien om Martine Poirot i Vilette, Ingrid Hedströms "Blodröd måne över Vilette", Hedström är en fena på att väva ihop alla till synes lösa trådar till slut och samtidigt få med huvudpersonernas privata problem och glädjeämnen och så förstås mycket historia, mode och beskrivningar om den fiktiva staden Vilette som verkar som det perfekta semestermålet.

Fick besök av ett gäng påskkärringar igår (ja, igår!), men det verkar inte som om det är någon ordning med påskärringeriet nu för tiden, de hade visserligen målat påskkort, men de var lite hafsigt utklädda (varken sjalar eller kjolar), de hade inte ens någon kittel eller annat att stoppa godiset i.

Modo sparkar sin tränare Challe Berglund efter den senaste tidens kalkonspel.

Skådespelerskan Annalisa Ericson är död, hela 97 år var hon, det kunde man knappt tro.

Nu har Lernia annons för att rekrytera bemanningspersonal till Arla, i Hallands Nyheter, känns lite väl magstarkt nu så snart efter att Arla deklarerat att man ska lägga ner sin osttillverkningsfabrik i Falkenberg och 178 personer riskerar att bli utan jobb!

Kjoltvånget i badmintonvärlden som jag skrev om sist, skjuts nu upp, en månad. Men man får fortfarande ha shorts, under kjolen...

GP har en snabbenkät såhär i trädgårdstider, de frågar om man har köpt trädgårdsväxter än. Och 8% vet inte, ibland känns det där vet inte-alternativet lite malplacerat.

Det lät ju så bra inför nya säsongen av "Så mycket bättre" med Eva Dahlgren, Timbuktu och Mikael Wiehe, nu är dock nya namn klara; Lena Philipsson, som nu för tiden mest verkar sur, dryg och divig och bara muttrar i alla intervjuer hon är med i som om hon tvingats dit med våld, och så Thomas Ledin...

Nu Clarityn och Melodikryss, ha en riktigt GLAD PÅSK!


söndag 10 april 2011

Helikoptrar

Försökte se den nya dramaserien om Kennedys igår, men jag tyckte den var långsam och lite tråkig, men jag tror jag ska göra ett nytt försök med reprisen idag. Tydligen har serien, som är kanadensisk, fortfarande inte visats i USA, eftersom den anses förvränga historien, men rykten säger att det är Kennedyklanen själva som stoppat serien.

Taskigt läge, Vickan och Daniel får bara gå på själva bröllopet i England, inte på festen efteråt. Var det engelska kungahuset bjudna till Victaniels efterfest tro? Nu valde de att gå på Fotbolls-VM istället, men om de hade varit med så hade de väl troligen varit medbjudna efteråt också?

Glömde ju säga igår att Burken (nej, inte den), ni vet han med Hey Baberiba, är ju också död nu, så nu är det bara Little Gerhard kvar av det forna Rockfolket.

Förra året var det Henrik, i år var det Daniel Sedin som vann NHLs poängliga.

Har det verkligen varit såhär innan, nu var det en ung man som sköt vilt omkring sig, så att sju personer (inklusive gärningsmannen) dog, på ett köpcentra i Holland, uppgifter tyder på att skotten främst var riktade mot hans föräldrar (mamman dog och pappan skottskadades), och att det sedan spårade ut. Och det är inte länge sedan en likanande massaker skedde på en skola i Sydafrika. Började det med skotten på Columbine eller har det varit lika vanligt med liknande skjutningar innan? Och, viktigast av allt; vad beror det på?

I morgon blir det förbjudet för kvinnor att bära heltäckande slöja i Frankrike, användande av burka eller niqab innebär böter. Att tvinga någon annan att bära heltäckande slöja kan ge betydligt strängare straff. Och jag har så svårt att bestämma mig för vad jag tycker om lagen. Å ena sidan tycker jag att man ska få ha vilka kläder, eller religiösa symboler man vill så länge det inte innebär kränkning mot någon annan, och det är säkert många kvinnor som bär heltäckande slöja för att de själva vill manifestera sin tro på det sättet. Å andra sidan vet vi ju också att det är många kvinnor som tvingas bära heltäckande slöja, och att lagen kan bli en befrielse för dem. Ur rent praktisk synvinkel så är det naturligtvis en fördel, och ibland även en förutsättning, att man ser ansiktet på dem man interagerar med.

Idag är jag arg på: Jag förstår inte riktigt; nu ska Sverige köpa 15 Black Hawk-helikoptrar från USA, bland annat för att möjliggöra en förlängd svensk insats i Afghanistan. Man kan ju tycka att det finns betydligt viktigare saker för Sverige att lägga pengarna (4,7 MILJARDER!) på. Det känns som att det viktigaste att lägga pengarna på här är social trygghet för oss som lever här? Att man ska kunna vara sjuk och svag, eller arbetslös och ändå veta att man kan ha kvar en skälig levnadsstandard. Hur kan man då välja att lägga pengarna på något som svenska folket, i ärlighetens namn, aldrig kommer att ha någon nytta av.

Igår köpte jag nya hemmagasinet "Isabellas", men det är ingenting jag rekomenderar, visst var det väl några små reportage, och en del recept, i övrigt kändes det mest som en lite uppsnyggad reklamtidning, direktöversatt från danska upplagan, det var till och med ord i tidningen de missat att översätta. Ska jag tipsa om mina favorithemtidningar så får det utan tvekan bli Sköna Hem, och Allt i Hemmet.

Den var lite het i Melodifestivalen - OnePiecen, ni vet sparkdräkten för vuxna. Igår såg jag den för första gången på riktigt... Jag kommer kanske att ändra mig (kan tycka jump-suit kan vara snyggt ibland, skulle till och med kunna tänka mig att köpa en helsvart själv, men tänk så jobbigt om man har bråttom till toaletten!), men så jäkla löjligt det såg ut! Det såg verkligen ut som en förvuxen sparkdräkt, det fanns till och med gott om plats för blöja!

Nej hörrni, nu ska jag ge mig ut i vårvärmen

Ville bara säga att jag verkligen har försökt att få texten att delas upp i stycken, hoppas att det fungerar nu, något har hänt som gör texten till en enda rinnande massa, eller så blir det jättehopp mellan styckena, vet inte hur jag ska göra för att ändra det. Någon av er kanske vet?

söndag 3 april 2011

Lojalitet vs Kreativitet





Nej det blev ingen fotboll iallafall igår, istället begav jag mig till Blomsterlandet, från början för ett massinköp av pelargoner, men kom på att jag inte har så mycket plats över för de stora praktexemplar de sålde, så det fick bli en liten minipelargon och ett gäng sammetsfärgade penséer istället.


Idag är jag arg på: I veckan hade lokaltidningen ett uppslag med några av näringsidkarna här i min lilla by, och några kritiserade lokalbefolkningen för att de inte var lojala och gynnade deras verksamhet. Visst är det viktigt att näringsverksamheten fungerar och kan överleva även på en liten ort, men samtidigt kan man inte ta för givet att man kan stå still i tiden och förvänta sig att man kan överleva på lokalbefolkningens lojalitet. Agerar man i en konkurentutsatt verksamhet krävs det ett stort mått av kreativitet för att överleva, man kan inte bara lita till gamla meriter och lokalpatriotism.


Och för att rikitgt motsäga mig själv, så var jag ju inte på fotboll igår men tvärtom vad som gäller för mina tankar om näringsidkarnas kreativitetskrav, så håller jag, trots dras ibland bristande kreativitet och spelskicklighet, på gamla Halmstad, just på grund av känsla, lojalitet och gamla meriter. Och igår blev det iallafall 0-0 mot Kalmar, det var väl ändå en okej start.


Mannen som nu sitter anhållen misstänkt för att ha haft en fånghåla där han spärrat in en kvinna och misshandlat och våldtagit henne, i ett ödehus strax utanför Halmstad, är tydligen en stor, rik och välkänd (ökänd) affärsman i Halmstad. Nu får han advokathjälp av Leif Silbersky, enligt uppgift eftersom inga halländska advokater vill försvara honom. Nu misstänker polisen att han även ska ha lett ett sex-tortyrnätverk, ja jösses, tror inte det är det som är meningen när det tjatas om att man ska nätverka för framgång i arbetslivet och det sociala livet!


Nu är Rock-Ragge död, det var väl inte så länge sen Rock-Olga dog, vilka är det kvar i Rock-epitetes-gebitet?


I går genomfördes det sista högskoleprovet i sin nuvarande form, med över 70 000 deltagare! I framtiden ska en större del vara inriktad på matematik, lika stor som nuvarande språkdelen. Så nu vet jag ju definitivt att det är kört för min del, det var ju språkbiten som var min styrka på provet, tror för övrigt att jag har glömt av all matematik från gymnasiet som skulle krävas för att klara av den delen av provet. Här kan ni själva testa er på orddelen (inte för att skryta, men jag fick alla rätt...).


Inte var det särskilt smart av det stora försäkringsbolaget att neka en lesbisk kvinna ersättning efter att hon blivit nedslagen på öppen gata efter att ha kysst sin flickvän, med motiveringen att homosexuella inte bör kyssas offentligt. Det har bolaget fått äta upp med råge nu.


Ajöken

lördag 5 mars 2011

Monarkiskrot

Det ser lite mörkt ut för bollklubben. Efter år 2010 ligger HBK 17 miljoner back, och redan innan konkurshotet låg man på grund av spelet på branten mot superettan. Tänk jag minns den tiden då både spelet och ekonomin låg i topp bland allsvenskans lag. Som tur är har man redan insett allvaret i situationen och bytte i januari ut klubbens styrelse och tillsatte några gamla hjältar i smeten. Vi får verkligen tro att detta, tillsammans med nye tränaren Joseph Clotet Ruiz, leder till både ekonomiska, och sportsliga framgångar, kanske med Michael Svensson tillbaka i elvan! Och som vanligt tror jag ju på SM-guld i år också.

Nu har Interpol utfärdat en efterlysning på K(G)hadaffi och hans familj och medarbetare. De anser att de utgör ett hot mot allmänheten. No shit Sherlock...

Idag är jag arg på: Nu vill hovet ha mer pengar. Går begäran igenom så får de 127,7 miljoner! i anslag till nästa år. Har tidigare tyckt att det är ett lite pitoreskt inslag med ett kungahus, och att det kanske har en viss betydelse för att marknadsföra Sverige utomlands, men nu får det nog vara nog! De har ju ingen som helst verklighetsuppfattning, och bara det faktum att de begär mer pengar är ju ett rent hån gentemot alla dem som har en trängd ekonomi. Okej att det kan finnas ett kungahus, men då sponsorfinansierat. Att ha en familj som utan egentlig anledning, mer än att de är födda till det, kan ha en sådan specialställning över alla andra, och dessutom får så mycket pengar av alla de andra som de står över, det är verkligen barockt! Nu har Daniel dessutom gjort fula tecken mot norska kronprinsparet på skidläktaren, ockockock, nu blir det stort rabalder!

Lasse Eriksson är död! Bara 61 år gammal föll han ihop och dog på scén. Känns lite kymigt på något sätt.

Men ärligt talat, är det något att bli så upprörd över; att Petter Northug gjorde en stoppsladd på mållinjen för att reta silvermedaljören Hellner, under gårdagens stafett? Som han själv sa, det var bara show. Så svenska sportjournalister - lägg ner. Det var väl jätteroligt att vi tog silver! Roligt dock av Expressen att ha minienkäten "Är Petter Northug en gris?" (som SVT.s Jonas Karlsson menar), och bara ha alternativet "Ja, absolut". Sverige-Norge 0-2.

Visst är det sorgligt med den 14-årige killen som inte har fått gå i skolan på flera år. Han har ett antal diagnoser och bokstavskombinationer som gör att han är väldigt stökig och bråkig i skolan. Och det kan man absolut förstå att det inte fungerar att placera honom i en "vanlig" klass. Men det måste väl finnas specialklasser? Inte kan det väl vara rätt att utestänga honom ur skolan i flera år? Det mest sorgliga var när man i radio frågade honom vad han ville bli när han blir stor och han svarade att han ville bli snickare, men nu visste han inte, nu kändes det som om han aldrig kommer bli något alls.

Och det här med barnen som kränks på barnhem och HVB-hem (den delen som är vårdboende, vad har de gjort för att hamna där? Och bor det barn där också som inte behöver vård?). Jag vet inte riktigt, nu vet man ju inte bakgrunden, det klart att om de gör saker de inte få, så måste de ju få bestraffas på något sätt, och då verkar det väl vara en bra metod att dra ner på veckopengen? Men det här med att de bestraffas genom att inte få träffa sina föräldrar verkar ju grymt. Och för den delen är jag övertygad om att många av barnen och ungdomarna som placeras på den här typen av hem, behandlas illa av personal och myndigheter och det är ju fruktansvärt, det lär de ju inte bli bättre samhällsanpassade av!

Den här Wikileaks-läckan, Bradley Manning, som misstänks ha läckt dokumenten om USAs agerande under krigen i Irak och Afghanistan. Nu riskerar han långt fängelsestraff, och till och med dödsstraff för läckorna, för att ha riskerat rikets säkerhet. Men hur är det egentligen, kan man inte avslöja sitt lands krigsbrott utan att straffas av staten? Hur hade samma händelse utvecklats om det hade hänt i Sverige?
På tal om det, nu har det kommit nya uppgifter som ska belägga att de svenska soldaterna som dödades i Afghanistan förra året, sköts av egna kulor. Men det klart, skulle det vara så så hemligstämplas det ju förstås, det kanske inte är så mycket bättre transparens i Sverige än i USA, iallafall inte så länge det gäller försvarsstyrkorna.

Borde man inte kunna koncentrera ut alkohol, och sälja det i brustablettsform i små doser på Systemet? I stället för vodka och liknande. Så att man själv kan blanda i i valfri vätska. Borde inte det vara en säljsuccé? Tänk så miljövänligt. Och tänk att slippa släpa dessa tunga flaskor. Nobelpriset nästa?

Kan undra om jag ska ta en vals med dammsugaren eller en tripp till Gekkan först? Ikväll håller jag på Pernilla Andersson!

måndag 28 februari 2011

Byråbesvär




Kom på när jag var på IKEA sist att jag nog skulle behöva en byrå. Samtidigt kom jag på att det ju finns en övergiven byrå i min gamla garderob hemma hos föräldrarna, och här är den nu, röd och grann. Får agera sminkbord tills jag kommit på någon bättre lösning.
Från radion just nu kom ett budskap som jag kommer att ta till mig; att man ska strunta i elaka syslöjdslärare som fått en att tro att man inte kan sy. Lite sugen på att köpa en symaskin faktiskt.
Största nyheten idag är att Olof Palme är död, om det nu var någon som hade missat det. Men trots att det just idag är 25 år sedan så är det en stor nyhet just för den påverkan det sägs ha fått på Sverige. Den distans det sägs ha skapat mellan folket och politikerna. Jag var bara knappt sex år när det hände, så jag har ingen egentlig uppfattning om hur det var före mordet. Vet bara att Socialdemokraterna nog skulle kunna vinna en hel del om de kunde locka Ingvar Carlsson till att göra comeback som partiledare. Och Lisbeth Palme säger sig fortfarande vara säker på att hon pekat ut mördaren för polisen, det vill säga Christer Pettersson. Kan det vara så att det faktiskt var han, en ensam galning? Kan det i så fall vara så att utredarna tycker att den lösningen är för enkel och att man av den anledningen inte vill godkänna det som förklaring?
Som jag trodde var det Nicke Borg och Linda Bengtzing som gick till Globenfinalen i Melodifestivalen, och Love Generation (med sina jätteläskiga dräkter) i övrigt var det inte många rätt, Linda Pritchard, som jag hade sist-stämplat, var den andra till andra chansen, märkligt, men å andra sidan var även denna deltävling under all kritik. I andra-chansen-finalen på lördag tror jag det går såhär: Jenny Silver vinner över Love Generation (tror jag inte egentligen, men jag hoppas), Loreen mot Sara Varga, hoppas jag på Varga, men tror tyvärr att det blir tvärtom, The Moniker mot Linda Pritchard, samma här; tror på Pritchard, men hoppas på The Moniker, och sist ut; Shirley´s Angels mot Pernilla Andersson, dött lopp, men jag kommer att rösta på Pernilla, så vinst till henne. Hoppas att Pernilla Andersson och Sara Varga går vidare, men tror snarare på Loreen och Love Generation.
Och långt mycket större än vår lilla musikgala, var nattens Oscarsgala. The King´s Speach vann det mesta, och Susanne Biers Hämden fick ett pris, King´s Speach-filmen får jag nog ta och se, och likadant, den flerfaldsnominerade The Kids are all allright. Mila Kunis vann röda-mattan-matchen med sin Elie Saab-klänning.
Se där ja, jag kanske inte ska kockettera med att jag bor i en avfolkningsbygd längre (det enda som växer är kyrkogårn, för att citera Perssons Pack), tydligen är den församlingen jag bor i, den församling i Falkenbergs kommun som växt mest i invånarantal det senaste året!
Ajöken

lördag 26 februari 2011

Så var det lörda igen

Var och kikade lite på bokrean igår, i allra finaste realokalen; Socitén i Varberg. Bra mycket bättre än utbudet i Falkenberg förra året, men ändock, bokrean är inte vad den brukade vara, så mycket mindre att välja bland, och så mycket dyrare.

Och så var det dags för sista Melodifestivalsdeltävlingen. Ikväll tävlar; Melody Club - lite tråkigt tycker jag, blir nog ingen höjdare. Näst ut är Julia Alvgard - Och det lilla jag hörde var iallafall inte värt de sistaplatstippningar alla gett henne, så illa var det väl inte, lite One More Time kanske? Sen Lasse Stefanz - det dansband jag har allra svårast för, men detta var ju We are all the Winners! Och jag klarar inte av hattkillens röst, så det hade inte spelat någon roll hur bra låten hade varit för hans låt förstör allt. Men det går säkert bra, dansbandspubliken tittar väl på Melodifestivalen? Linda Pritchard - Ännu en Fredrik Kempe-låt, och pust och stön så gammalt och tråkigt, detta blir nog sistaplatsen. Och därefter kommer eye-candiet Anders Fernette - de lite äldre flickornas Eric Saade, men rösten håller tyvärr inte för låten, får väl hoppas det blir bättre när det blir på riktigt, men det blir nog ingenting som går vidare. Och så Linda Bengtzing, gamlingen i gamet, och en typisk Bengtzing-låt, och det finns ju folk som gillar det. Fart och fläkt iallafall och en säker Globen-finalist. Kvällens Wild Card Nicke Borg därefter - en riktig 80-tals rockballad, det här var inte alls dumt, inte alls. Sist ut är recensenternas etta, Love Generation, och de hör säkert något som inte jag hör, för jag tycte detta var tråkigt, nej vet ni, inte på min lista. Så hur ska vi då sammanfatta det hela? Jo, Bengtzing och Nicke Borg direkt till Globen, och tyvärr Lasse Stefanz och Love Generation till andra chansen, femma: Melody Club, sexa: Anders Fernette (även om hans Jan Johansen-skinnjacka lovar bättre resultat), sjua: Julia Alvgard (eventuellt att hon och Anders kommer i omvänd ordning) och sist: Linda Pritchard. Och är detta det enda som Christer Björkman och kompani kan skrapa ihop så bör de nog fundera på om det inte är dags att gå tillbaka till systemet med bara en tävlingsomgång.

Samtidigt som det är fullt kaos i Libyen börjar nu grytorna bubbla alltmer i Jemen och Elfenbenskusten.

Landslagsspelaren (104 landskamper), och VM-medaljören i Handboll, Jonas Ernelind har dött i cancer, bara 34 år gammal. Som sagt; cancer måste vara den värsta sjukdomen i hela världen. Måtte den bara utrotas snart!

Nu äntligen åkte Alexandra Pascalidou ur Let´s dance.

Borgliga Fine Gael blir troligen de som tar över makten efter Fianna Fàil i Irland efter dagens val. Men förmodligen får de inte ensam majoritet utan får regera tillsammans med Labour.

Dior avskedar sin chefsdesigner John Galliano efter att han har gripits på en restaurang efter att ha varit inblandad i ett rasistbråk där han gjort antisemitiska uttalanden. Så kan det gå.

Tjing!

lördag 12 februari 2011

Kändisliv

Enveten som skam, men nu har han till slut avgått; Mubarak, och egyptierna jublar. Makten har tills vidare lämnats över till armén, som är en värnpliktsarmé och inte en grupp elitsoldater, och ska så småningom leda till ett fritt val är det sagt. Så vi får väl hoppas på det. Men nu är medias experter inne på samma spår som jag i ett tidigare inlägg; blir Marocco nästa del i den muslimska revolutionen i arabvärlden? Mubarak rapporteras nu ha lämnat Egypten och åkt till Förenade Arabemiraten.

Lite sent, men någon kanske har missat att gitarrlegenden Gary Moore avled häromdagen.

Nu är tågbiljetterna till Stockholmsresan beställda, tips på annorlunda shopping och sightseeing är fortfarande välkomna.

Fotbollsklubben Örgryte har gått i konkurs, och flyttas därmed också ned till division ett.

Snabba ryck för Let´s danceaktuella Figge Norling, som redan hunnit få barn ihop med, och planerar bröllop med Lo Kauppi! Kan inte ha varit mer än något år sedan han var gift med Tova Magnusson Norling? Förresten var det Andreas Weise som otippat åkte ur gårdagens program, nu borde det väl ändå snart vara Pascalidous eller Frank Anderssons tur att ryka?

Och Glenn Hyséns nya tandsköterska säger att Hyséns ex-fru ringer henne på nätterna, men det vill inte ex-fru Hysén, som enligt tidningarna dessutom vägrar skriva på skilsmässopapprena, kännas vid. Ja, jag undrar jag, och framförallt undrar jag vad de har att vinna på att dela allt med kvällsdrakarna?

Hur krisig är egentligen Pontus Kåmarks ekonomi som får honom att ena veckan göra spelreklam iklädd kvinnokläder, och andra som lättklädd hårdrockare. Eller börjar han tycka att han kommer för långt bort från rampljuset?

Dagens té-tips; har ni provat Pukkas téer? jättegoda, finns på hälsokosten, både betydligt godare och billigare än Kusmis téer, och nästan lika snygga förpackningar.

Och så var det schlagerdags igen, och efter en snabb genomlyssning av kvällens bidrag låter mitt omdöme såhär: Först ut Brolle, och Brolle är ju Brolle, och honom ska man ju både se och höra för att det ska bli så bra som möjligt. Klippet som svt.se förhandsvisar kanske inte var den bästa delen av låten dock. Loreen kommer sen, och det vet jag inte alls vad jag ska säga om, men de som sagt att det låter Toni Braxton sätter huvudet rätt på spiken, fast med lite etnoinfluenser, nog ingenting som tilltalar mellopubliken. Nummer tre ut är Babsan och hans/hennes spenjorer, och ja, pust... Hoppar snabbt över till nummer fyra som är Elisabeth Andreassen, och jösses så pompöst tråkigt! Nummer fem sen är Sanna Nielsen på snurrplatta och Evighetkopia, och det funkade ju sist så varför inte? Men var verkligen sexan, The Monikers låt så dålig? Den svängde ju iallafall rejält. Och det gör väl i och för sig Lena PH-kopian Aniella också, fast... jättekonstigt. Sist ut kommer favoriten 1.17 Christian Walz, och jag hoppas verkligen att han går vidare, tillsammans med Brolle. Och sen skickar vi väl Sanna och The Moniker till andra chansen. Men Elisabeth Andreassens Lars Wallin-klänning ser iallafall fin ut. Tillsammans med Sannas skor.

En man har försökt ta sig in hos Mona Sahlin, polisen eftersöker nu en mörkklädd man...

Spännade; Lindex har gått från klarhet till klarhet, nu ska de samarbeta med stylisten Rachel Zoe (och spännande för oss som följer de sporadiska avsnitt av serien The Rachel Zoe Project som sänds då och då i svensk Tv, så är hon nu höggravid), som ska styla kedjans vårkollektion. Dessutom samarbetar Marimekko med Converse, mer sånt!

Ikväll blir det melodifestivalkväll med vännerna, och jag tänker försöka ge mig på att baka pizza, får väl se hur det går, och till efterrätt, på begäran; chokladfondant.

fredag 4 februari 2011

Journalister

Lustigt att den äldre damen som uttalar sig i Tv Halland angående någon ny modell för mathanteringen i äldrevården i Varberg ger sina vårdgivare ett stort A... Vet inte riktigt om det var en komplimang...?

Nu är det journalisterna som ligger risigt till i Egypten. Svt.s reporter Bert Sundström rövades i torsdags bort och misshandlades svårt i landet. Om jag skulle gissa vilt så borde det vara regeringssidan som rövade bort honom, jag kan inte se hur motståndarsidan skulle kunna vinna på att jaga ut media ur landet, de borde ju vilja att informationen om situationen i landet kommer fram till omvärlden. Sundströms läge sägs vara allvarligt men stabilt.


Nu tänker jornalisten Bo Holmström (ni vet han med "lägg ut") äntligen gå i pension, tycker det har verkat som att det har varit dags ett ganska bra tag redan.


Vaccinationen mot HPV-viruset som kan orsaka livmoderhalscancer, som erbjuds unga kvinnor, har inte varit den succé man kanske räknat med. Men nu har man forskat sig fram till att vaccinet även kan användas till att vaccinera män mot bland annat kondylom och även vissa cancerformer. Så nu vill man att vaccinet ska bli en del av det allmäna vaccinationsprogrammet. Såklart, när även männen kan få del av det...


Spännande, på dn.se ställer man frågan om huruvida man kommer att följa Melodifestivalen eller ej. 63% kommer absolut inte följa evenemanget, bara 14% ska absolut se det. Skulle vara spännande att se resultatet i samma fråga i Aftonbladet/Expressen.


Oj, Kajsa Bergquist och Måns Herngren skiljer sig, det var väl ändå otippat? Och Glenn Hysén, som tydligen träffat en ny flamma, en tandsköterska (och reklamfilmsstatist) från Stockholm, som gärna verkar vilja tala ut om relationen i media (jakten på 15 minutes of Fame fortsätter). Hysén själv verkar lite mer försiktig. Han tänker iallafall inte flytta till Stockholm.


Så tacksam över att det finns vaktmästare som skottar utanför så att jag slipper göra det själv. Just nu hade det väl varit okej, men tidigare i vinter när det kommit metervis (nåja) med snö, då har det verkligen varit fantastiskt att komma ut på morgonen och det redan varit skottat och grusat.


Vill Socialdemokraterna verkligen ha Tomas Östros som partiledare? Eller Sven-Erik Österberg för den delen? Tycker de kanske att Mona Sahlins karisma var så det räckte för flera år framöver?

Nu är de nya körledarna i "Körslaget" färdiga; Andreas Johnson (Järvsö), Gabriel Forss (Katrineholm, känns inte det lite fuskigt, med en riktig körledare? Fast å andra sidan så var väl Caroline af Ugglas med förra året?), Jakob Samuel (Sjöbo), Jasmine Kara (Örebro), Ann-Louise Hansson (Kristianstad), Casper Jarnebrink (Partille), och så favoriten Lisa Miskowsky (Umeå). Kan ju bli riktigt bra.

Och just precis nu fick vi reda på att Lena Nyman gått bort, dött alltså. Men visste ni att hon bara var 66 år gammal?!


Varit inne och tjuvlyssnat på Melodifestivalbidragen i Luleå (och ja, det går att spola förbi Elsa Billgren som är högljudd SVT på webben-programledare). Dilba är först ut, jättetråkig electropop helt enkelt, inget vinnarbidrag. Nästa ut är Swingfly boomchickabomckickabombombom i hip hop-tappning, med kids som springer runt med trummor runt honom. Kan aldrig tänka mig att det tilltalar schlagerpubliken. Jenny Silver är nummer tre, och nog lät det ABBA allt, ja varför inte, riktigt svängigt ju, men ska hon verkligen ha de kläderna? Nummer fyra på banan är web-vinnaren Jonas Matsson som kanske kan tävla med Danny om småtjejernas gunst, låten... Oj då! Ska Matsson fortsätta sin artistkarriär kanske han ska fundera på om han verkligen ska fortsätta springa runt samtidigt som han sjunger, det lät... inte så jättebra. Sen som nummer fem kommer Le Kid, med en sångerska som ser ut precis som Elsa Billgren fast kortare, låten låter lite Lili och Susie, och det tilltalar ju alltid några. Rasmus Wiberg heter killen som uppträder som nummer sex på lördag och vad ska man säga? Kanske att låten hade kunnat vara bra, kanske att man skulle ha satsat på en annan artist? Sen kommer min favorit Pernilla Andersson som nummer sju och lyckligtvis blev det ingen besvikelse. Så om inte Danny, som är sist ut, är en jättehöjdare så blir Pernilla Andersson vinnare på lördag. Och det vet jag faktiskt inte hur hans bidrag låter, för nu verkar mitt internet lägga ner, så det får bli en cliffhanger till i morgon.

Adios!

lördag 8 januari 2011

Stackars uteliggardjuren

Över 4700 gårdar i Tyskland har nu stängts efter att man misstänker att giftet Dioxin kan finnas i djurfodret.
I Maryland, USA, har två miljoner fiskar spolats upp på stranden och frusit ihjäl! Lite osäker dock på om det var så att de frös ihjäl och spolades upp, eller om de spolades upp och frös ihjäl. I det senare fallet hade det väl varit lite konstigt att det var kylan som tog deras liv, och inte det faktum att de spolats upp på stranden.
8000 i Italien, 500 i Louisiana, flera tusen i Arkansas, ett hundratal i Falköping och nu även hundratals i Kanada. Fåglar som bara dör och ramlar ner på marken! I Falköping tror man att den mystiska fågeldöden beror på att fåglarna blivit skrämda mitt i natten, då de vanligtvis har svårt att orientera sig, och i dessa svåra vintertider, då de dessutom har svårt att hitta mat, är det än värre. Även i Arkansas tror man att fåglarna blivit skrämda, till exempel av fyrverkerier då fågeldöden där inträffade på nyårsafton.
I översvämningarnas Australien är det också många av de vilda djuren som drabbas. Men även de människor som träffar på de vilda djuren krokodil giftspindel och livsfarlig orm som simmar runt i vattenmassorna, är det synd om.

Och nu är det så bekräftat att det var Per Oscarsson och hans fru som hittades innebrända i sitt nedbrända hus på nyårsafton.
Även skidlegendaren Assar Rönnlund har gått bort.

Nu verkar det som att de kungliga tvillingarna i Danmark är på väg, Mary och Frederic har begett sig till Rigshospitalet.

Anders Bagge och hans fru har nu dragit tillbaka sin skilsmässoansökan. Samma dag som den lämnades in.

Nu har påven satt på sig hänslen och livrem. Han menar nämligen att det var Gud som skapade Big Bang, och sen var den frågan löst.

Tycker det verkar som att regnet redan dragit in över min del av världen.

Ajöss

PS. Det blev en av varje i det Danska kungahuset. Strax efter nyheten har Aftonbladet en enkät; Vad tror du att det blir för kön på barnen? Jag kryssade i "En pojke och en flicka", det var det många som hade gjort...

måndag 11 oktober 2010

Glampolitik?

Jaha, regissören Jasenko Selimovic (före detta konstnärlig ledare på Göteborgs stadsteater, nu chef för SRs Radioteater, ni känner säkert igen honom när ni ser honom) blir ny statssekreterare hos nye integrationsministern Erik Ullenhag (känns inte det lite typiskt på något sätt, att Ullenhag, om han själv fått välja, ville ha med lite glammig (?!) kulturelit i sitt departement? Han känns lite som den typen, lite som Leif Pagrotsky).

Soulprofilen Solomon Burke, 70, (Everybody needs Somebody to Love, Cry to Me) är död, han avled ombord på ett flygplan på väg till Amsterdam där han skulle uppträda, orsaken till dödsfallet är ännu inte klarlagd, men får jag gissa (på ett sådär icke-dömande Anna Skipper-sätt) så skulle jag tro att hans kroppshydda kan ha haft något med saken att göra. Möjligen kan det faktum att han har 21 barn och 90 barnbarn också ha tagit knäcken på honom?

Borrhålet ner till de instängda gruvarbetarna i Chile är nu klart, nu gäller det bara (!) att få upp dem (innan allt rasar).

Idag är jag arg på: Nu är de igång igen, har de förresten erkänt, djurrättsaktivisterna, kan de verkligen vara så dumma att de tror att de gör minkarna en tjänst när de släpper ut dem? DE KLARAR SIG INTE UTE I DET VILDA, dessutom FÖRSTÖR DE FÖR, OCH ÄTER UPP ANDRA DJUR! Fattar ni inte det? Och minkfarmsägarna blir visserligen ledsna, men de har ju minkarna försäkrade, så de köper ju bara in nya minkar (iallafall enligt den drabbade minkfarmsägaren i Vaggeryd) så de innebär ju ingen större förlust för minkfarmarna. De som drabbas mest är ju DJUREN, fattar ni inte det?! (Men det finns naturligtvis undantag)

19-åringen (hette han Rasmus?) som försvann efter en fest på Hisingen i Göteborg för två veckor sedan, har nu hittats död i Göteborgs fiskehamn. Polisen misstänker inget brott.

Skolverket har föreslagit att man i den nya läroplanen ska likställa de fem stora världsreligionerna, och inte, som nu, ge kristendomen särställning. Folkpartiet (och inte KD som man kanske skulle tro annars) säger nej till detta, och menar att kristendomen har så stor del i det svenska samhällets uppbygnad och historia att man inte kan ta bort tyngdpunkten på den. Visserligen är Sverige (i alla fall i teorin) ett sekulariserat samhället, men å andra sidan kan Björklund faktiskt ha lite rätti det han säger. För att förstå Sveriges uppbygnad och historia, så måste man nog sätta sig in mer i kristendomen än i de andra religionerna. Å tredje sidan kanske det skulle grundlägga en större förståelse och acceptans av andra kulturer och religioner om inte kristendomen i skolan sågs som den första och största? Huruvida det var rätt eller fel av Björklund att sätta sig upp mot Skolverkets förslag kan man däremot diskutera, dock inte jag, här och nu.

Idag var det premiär för älgjakten här, i min del av världen. Och visst är det väl så att det måste jagas för att hålla älg- och rådjurs- och vildsvins- och allt vad det nu är- stammen nere. Men inte är det väl någon som tror på att jägarna bara jagar för att vara goda viltvårdare, och för den härliga kamratskapen och närheten till naturen, visst är det väl så att de tycker det är kul när det pangar, och att de får status efter hur många taggar de har på väggen därhemma. I alla fall är det så det fungerar här, i min del av världen. Själv erkänner jag villigt att jag inte för allt smör i Småland skulle kunna vara med på en älgjakt, alldeles för blödig, tror förresten inte jag hade haft tålamod heller.

Detta tyckte jag var årets (okej, nu tar jag väl i lite) prestation av polisväsendet. Den gotländske polisen som rimmar ihop en händelserapport kring omhändertagandet av en kille på fyllan. Fram för mer rim i byråkratin!

Nobelsfredspristagaren, Liu Xiaobos fru sitter i husarrest efter att ha träffat sin man i fängelset och delgett honom nyheten om priset, nu får hon inte uttala sig till media eller träffa sina vänner. Nu är Vickan och Daniel på besök i Kina, visar upp sig på bilder från Kinasiska muren och så. Olika falla ödets lotter.

Oj då! Dammen som läckt ut giftig massa, och nu riskerar att rasa, i Ungern, är bygd direkt på lergrund, och orsaken till att muren spricker är att den glider! Japp... hur tänkte man här?!

Jag har sagt det förut, Nord-Korea, visst är det gräsligt grymt (se framförallt bild 9 och 11 och videon)?

Nu ger jag mig in i dimman för att hämta posten, ikväll Yoga

lördag 2 oktober 2010

Shine On

Var på konsert igår

Shine On i Falkhallen

Ruskigt bra som vanligt





Christina Tellquist ersatte Sara Carlsson med bravur, framförallt i underbara sticket på "Mother", som tributegänget gör ännu bättre än originalet (att svära i kyrkan...). Och kul att Magnus Nilsson fick visa att han förutom att vara en fenomenal gitarrist, kan komplettera Schakonat på sång.

Så har ni chansen så ges två föreställningar ikväll. Rekomenderas varmt!
Tror inte jag kommer att sakna den, 50-öringen, nu går den iallafall inte längre att handla för. Det har pratats om att det istället ska införas en tvåkrona, men tycker de verkligen att vi behöver fler mynt?
Tony Curtis och Martin Ljung är döda, själv kommer jag minnas Martin Ljung framförallt för sin roll som en av bröderna Lindberg i favoriten "Äppelkriget".
Nu har SÄPO höjt säkerhetsläget för Sverige, då de anser att terrorhotet mot oss är förhöjt. Tydligen finns det ett specifikt hot från islamistiska grupperingar. Men SÄPO-chefen Anders Danielsson understryker att de absolut inte vill skrämma upp någon... al-Qaidas Usama bin Ladin sägs nu dock vara mer oroad över miljön.
Någon mer än jag som har undrat vart Björn Gustafsson (d.y.) har tagit vägen? Nu är han iallafall tillbaka, nu som skådis i Ella Lemhagens nya film.
Sofia Arkelstan ersätter Per Schlingmann som pressekreterare för Moderaterna, Schlingmann ryktas nu bli statssekreterare, själv säger han dock att han avgår av familjeskäl. Anna Kinberg-Batra (ni vet David Batras fru, hon som sa att Stockholmare är smartare än Lantisar!) blir Moderaternas nya gruppledare, en post som sägs vara ett stort steg på vägen mot att bli partiledare!
Kan undra vad som kommer hända med de poliser som jagade rånarna som körde av vägen efter rånet mot en guldsmedsaffär i Varberg, där en av rånarna avled efter olyckan och de övriga sägs vara svårt skadade. Enligt vittnen körde polisen överdrivet fort i jakten inne i stan, och riskerade att övriga trafikanter skulle kunna komma till skada.
Emma Johansson tog brons i cykel-VM i Australien nu på morgonen.
Visst är bilderna som visats från Nord-Korea i samband med utnämnandet av Kim Jong II.s son till hans trolige efterträdare, hemska. Där invånarna som intervjuas är livrädda för att säga vad de tycker, och där bilderna från hyllningscermonier för ledaren visar ruskigt drillade dansare och människor som rör sig som robotar i takt.
Kan det verkligen vara rätt att ÖB kräver att svenska officerare ska godta utlandstjänstgöring om de ska få behålla sina jobb?!
Nu funderar man i Paris på att ta bort förbudet för kvinnor att bära byxor, som funnits kvar i lagtext sedan 1799...
Fridens!

måndag 16 augusti 2010

Ur led är tiden

Socialdemokraterna vill ha en butler i tunnelbanan! Som kan lämna tvätt, byta däck och handla middagsmaten tills man kommer tillbaka igen. Detta eftersom Stockholmarna har för lite tid att "älska, leka med barnen och drömma" (Carin Jämtin och Ilija Batljan, expressen.se 2010.08.16). Förlåt, men var det inte sossarna som ville ha bort "pig-avdraget"?! Vad är det för skillnad på en piga som är hemma hos folk och en butler som finns på tunnelbanestationen? Tror Carin Jämtin kommer att få äta upp att hon någonsin pratat om butlers.

Folkpartiets valaffisch; "Utan Mr Miyagi, ingen Danielsan - Inför lärlingsjobb för unga". Hur många, som inte är födda mellan 70- och 80-talet, vet vad det är frågan om? Visst var det kul, men bara för dem som sett Karate Kid. Och tror de att de lockar extra väljare genom att visa upp sin omslagspojke; Erik Ullenhag, på samma sätt som Socialdemokraterna när de stoltserade med Tomas Bodström.


Hur kan det komma sig att två deltagare i Midnattsloppet i Stockholm här om dagen, avled vid målgång? Enligt svt.se drabbades båda av härtproblem, men jag skulle nog våga mig på att gissa att det var hjärtat som ledde till döden. Efter loppet var det även många övriga deltagare som tvingats uppsöka sjukhus på grund av uttorkning.


Se där ja; Landsbygdsutveckling kallas det. Heja! Fast, komersiellt privatiserat är det väl ändå, det är väl inte välgörenhetsarbete de sysslar med?


Revyskådespelaren Anna Sundqvist är död.


Jädrar i min lilla låda. Gyllene Tider hade återföreningsspelning på Roxette-konserten i Halmstad igår. Men de hade iallafall inte tur med vädret.


Förstår inte varför tidningarna envisas med att kalla Gekå´s VD för Ullareds VD. Ska det vara så svårt att förstå vilket som är vilket?! Tveksam till om Ullaredsborna är lika förtjusta i tanken på Boris som borgmästare, som Boris själv.


Nu ska jag fundera på vad jag ska hitta på en ledig dag som idag.

söndag 30 maj 2010

Grattis


Grattis till alla mammor idag på Mors Dag. Och framförallt till Världens Bästa Mamma. 30-års-jubileum i år!



Tog så till slut tag i dagen som var igår. Och detsamma gjorde solen.



Åkte in till stan en sväng, lätt att få lite lappsjuka när man bor som man gör.



Och sen åkte jag ut till kossorna och havet vid Grimsholmen.



På kvällen blev det grill och Eurovisionsschlagerfestivalfinal. Och Tyskland för hela slaten. Lite roligt bidrag, svängde rejält, och lilla Lena som sjöng var ju bara ett enda stort leende. Mer sånt! Sämst var fjanten, "Jimmy Jump" som sprang upp på scen under Spaniens bidrag, bäst var de duktiga deltagarna i Spaniens nummer som gjorde att jag inte var riktigt säker på om det skulle vara så eller inte, förrän vakterna kom och körde ner knäppskallen från scen. Eller, förresten; sämst är de länder som varje år är direktkvalificerade till finalen bara för att de är stora, rika och mäktiga.
En äldre kvinna har troligtvis blivit mördad i skogen vid Kistinge industriområde i Halmstad!
Och även Easy Rider-Dennis Hopper är död.
Idag är det dags för lysning för Victoria och Daniel i Slottskyrkan. Har de totalt missat att vi lever år 2010?! Men har jag fel, eller är det inte konstigt att inte lysningen sker i samma kyrka, och av samma präst som bröllopet? Men visst borde det vara självklart att Daniel blir både kunglig höghet och prins. Hur ojämställt är det inte annars?!
Nu är det så bekräftat; Minst en av de svenska soldaterna som skjöts i Afghanistan blev offer för svenska kulor. Så oerhört tragiskt. Men jag säger det igen, hur kallt och cyniskt det än låter, åker man ner som soldat till ett land i krig så är det ju faktiskt något man får räkna med. Då känns det ju bara så onödigt att bli träffad av sina egna kulor.

Mats Alm som åtalats för mordet på sin fästmö, Linda Chen frikändes för brottet och fälldes istället för brott mot griftefriden. Det gick inte att bevisa att det var han som gjort det. Men han verkar vara en riktigt läskig kille. Hade det varit på film så hade det inte varit svårt att räkna ut att det var han som var den skyldige. Men nu är det inte film utan verklighet, och verkligheten är inte lika lätt. Men i verkligheten kan det få betydligt värre konsekvenser om det visar sig att domstolen dömt fel.
Funkade inte att trycka in lera och skrot i läckan på den läckande BP-riggen. Det läcker med andra ord fortfarande ut en massa olja i Mexikanska golfen.
Gick bra för landslaget mot Bosnien på Råsunda igår. Men det hjälper liksom inte, vi får ändå inte vara med i VM i år. Känns som om inte Sverige får vara med någonstans längre. Ja förutom Carl-Henric Svanberg då förstås, som får vara med och rädda BP från undergång.
Idag är jag arg på: all övertid som arbetas i Sverige motsvarar 100 000 jobb!!
24-åringen som mördades på en nattklubb i Göteborg häromdagen var tydligen grovt kriminell och hade redan tidigare blivit beskjuten.
Häromdagen skrev jag ju om Förkvällinslaget med Nathalie Schuterman och hennes 11-åriga faschionistadotter Chloé. Nu har det blivit väldig debatt om inslaget och dottern, på nätet. Fru Schuterman tar det dock med ro och säger att "Folk som inte känner en - deras åsikter kan man ju inte ta åt sig av. Det kan ju vara arbetslösa och outbildade - på nätet kan plötsligt vem som helst få en röst". Jodå, arbetslös och outbildad, då borde man inte få höras. Man kan ju må illa för mindre!
Ha en bra dag!

lördag 22 maj 2010

Hänryckningens tid











Oj; Anna-Lena "Lyckliga Gatan" Löfgren är död! Hon blev bara 66 år.

Var ju som sagt på ungdomsmusikalen "Over the Rainbow" i Falkenberg igår. Hade inga större förväntningar, men ack vad jag bedrog mig, vilka suveränt duktiga ungdomar! Och vilka röster! Musikalen spelas bara denna helgen också, men får ni chans att se den så ta den, rekomenderas verkligen!
Sedan mat på Källaren Laxen, åt kummel! Mysigt ställe, smaklös fisk, gott vin (Camas Pinot Noir - Anne de Joyeuse).
Jag har ju glömt att skriva att den försvunna tioåringen i Svenljunga är tillbaka, och hon vägrar tala om var hon har varit.
Detta tyckte jag var spännande, nu har man hittat det gamla klostret från 11-1500talet i Åskloster. En knapp halvmeter under marken.
Larmrapporter om att antalet hemlösa i Varberg ökar, och framförallt bland unga! Men å andra sidan så räknar man även in människor som hyr i andra hand bland de hemlösa. Uteliggare räknar man med att det finns tre stycken i staden, en siffra som inte ändrats under de senaste åren.
Klara för årets comeback av "Fångarna på Fortet" är Thomas Bodström, Andreas Andersson, Magnus Wislander, Willy Björkman (var ska sleven vara...), Bonde-Fredrik Karlsson, Sibel (kul att få se henne hos Fader Fourah...), Bloggerskan Felicia Book, Pernilla Wahlgren, Charlotte Kalla, Basshunter och Johan Palm. Nu hoppas jag också på Ebba Witt-Brattström, Plura och Lars Vilks, gärna i samma lag.
Önskar er en trevlig Pingsthelg!

måndag 17 maj 2010

Hoppsan! Black Sabbaths och Rainbows Ronnie James Dio har gått och dött i magcancer, 67 år gammal! Och nu blev jag sådär fördomsfull igen; kan det vara så att magcancer i vissa fall (OBS! I VISSA fall!) kan ha ett samband med ett oerhört osunt leverne? Hur som helst, hårdrocken har förlorat ev an sina största (jag menar; till och med jag vet ju vem han var) profiler.

Idag är jag arg på: Hade det inte varit så att jag inte brukar äta på macedonken så hade jag nog slutat med det nu. Det där som att de märker om mat kan väl vara sin sak, skulle förmoda att många restaurangkök, och uppenbarligen många livsmedelsaffärer gör samma sak. Men när man behandlar sina anställda som pest, då är det sluthandlat för min del (det är därför jag aldrig heller skulle sätta min fot på Liedel). Sen vet man ju aldrig, det kan mycket möjligt vara uppförstorat och skarvat, men så länge vi inte får bevis på motsatsen så tror jag på att McDonalds utnyttja det faktum att de flesta som jobbar hos dem är ungdomar som inte är så insatta i vilka rättigheter de har.

Ingen höjdare att turista utomlands i dessa tider, är det inte askmolnet som nu återtar sitt grepp över Europa, så är det regeringar som inte vill godkänna medlarhjälp av FN utan hellre förtsätta slåss till sista blodsdroppen, i Bangkok (34 av 35 döda var civila), eller olja i mass i mexikanska golfen (även om nu BP, Brittish Petrolium alltså, inte Brommapojkarna, säger att de har fått fast något rör som ska stoppa läckan, men det är ju en hel del olja redan). Nej, vet ni, det bästa för tillfället verkar vara en hemester, att turista i Sverige, nu sägs det att vi har kanonväder (ingenting jag märker här, "för jag har bara regn hos mig, och mer lär det bli, vilket lågtryck vi har hamnat i"... Även om det just för tillfället verkar vara uppehåll) och dessutom är hotell- och restaurangstrejken avvärjd.

Och hejaheja, årets guldpuck (tack vare mig? Jag röstade ju faktiskt på honom, och vid det tillfället låg han rejält under!) går till Linköpings Magnus Johansson. Inte för att jag vet så mycket om hockey, men jag vet iallafall att Magnus Johansson är en gammal (!) hjälte och att sådana bör premieras innan det är försent. Men om vi ska vara riktigt ärliga; det är inga större hausser kring priserna i hockeyn, om man jämför med fotbollen som har gala efter gala.

Och det är alltså såhär det går till när det är fest(ival) här ute i buskarna...

Nu ska jag snart åka och hämta sommarens förstinköpta konsertbiljetter. Förhoppningsvis blir det även mycket av detta, och lite detta, och mycket mer sång och dans i sommar.

Till sist: Grattis Norge!

PS. och grattis till mig som nu har haft över 3000 besök på min blogg, TACK för att ni kikar in DS.