Visar inlägg med etikett Fotboll. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fotboll. Visa alla inlägg
söndag 23 oktober 2011
Inspiration
Lånade en fototidning av min bror och blev lite inspirerad. Måste försöka klura ut hur jag ska göra för att få mer skärpa i bilderna.
Känns otroligt konstigt att Sundsvall och Åtvidaberg! spelar i Allsvenskan nästa säsong och inte Halmstad.
Måste vara svårt för Moderaterna att reda ut striden med kritikerna som attackerar dem för att inte ha valt in någon med utomeuropeisk bakgrund i partistyrelsen samtidigt som de ska balansera det med beslutet att inte införa kvotering till styrelsen och dessutom väva in bilden av sig sjäva som historiskt framträdande i kampen mot Apartheid och för allmän rösträtt. Men visst måste det väl finnas underlag för att välja in kvinnor och invandrare utan kvotering, eller är Moderaterna så homogent samansatt (aka vit medelålders heteroman)? På twitter har det till och med uppstått en grupp #stuffmoderaternadid
Laholms kommun erbjuder sina anställda ögonoperation till halva priset, på samma villkor som de erbjuder leasingdator. Visst hade det varit skönt att slippa glasögon och linser, dyrt är det väl fortfarande men om arbetsgivaren hade betalat halva kostnaden så hade det kanske varit något att fundera på, men jag hade nog ändå inte vågat.
Hur objektivt och ovinklat var det av Mats Knutsson att i gårdagens Rapport tala om Carl Bildts presskonferens som "sedvanligt arrogant"? Fast å andra sidan kanske det faktiskt var en objektiv rapportering med tanke på Bildts sedvanliga arrogans?
Visst verkar det vara något skumt med dubbelmordet i Långared? Mannen som suttit häktad för skyddande av brottsling är gift med en av kvinnorna som var med och hittade den mördade mannen, kvinnan anser dessutom att paret uppträtt ovanligt under veckan före mordet, och vad gjorde dessa 9 körvännerna som skulle hämta dem, i deras garage?
Nu har Polisen valt bort Saab när de ska köpa in nya bilar, istället har man valt Passat. Vet inte, men känns inte det lite tantigt? Men å andra sidan får de ju samtidigt en ny image på köpet!
Häromdagen sas det att man begravt Kadaffi. I natt har man tydligen obducerat honom. Antar att man får ta allt som sägs i fallet Kadaffi med en hel skopa salt.
De blå dvärgpingvinerna i Nya Zeeland som blivit skadade efter ett oljeutsläpp ska nu räddas från att frysa ihjäl med hjälp av stickade tröjor. Nu finns mönstret till pingvintröjorna i Aftonbladet om man vill hjälpa till. Antar att de frusna pingvinerna snart snarare får räddas från att kvävas i ett berg av färgglada tröjor.
Nu är det snart julmarknadsdags. I morgon ska jag vara på ett helt nytt ställe och jobba. Alltid lika nervöst. Och vad gäller katten så mår han bra men ska vara kvar någon dag till för observation. Konstigt hur tomt det känns utan kattsällskap.
lördag 8 oktober 2011
Kvinnor kan!
Snälla Håkan Juholt, vi vet väl redan att alla politiker fuskar lite med bidrag, löner och skatter, det du fått sådan uppmärksamhet för är ju att du blivit påkommen. Men vilken bra retoriker han är, den där Juholt. Trots det tror jag faktiskt inte att han kommar sitta kvar till valet 2014.
Ellen Johnson Sirleaf, Leymah Gbowee och Tawakkul Karman, så heter de, Nobels Fredspristagare 2011. Tre kvinnor från Afrika och arabvärlden, som gjort skillnad. Ellen Johnson Sirleaf är Liberias första demokratiskt valda kvinnliga president som lugnat ner läget i landet genom samförstånd mellan militär och rebeller, och dessutom genomdrivit en FN-resolution till ökat skydd för kvinnor. Kritik har dock kommit mot henne både för sin bakgrund som stöttandes rebelledaren Charles Taylor, något hon senare tagit avstånd från, men också föt att hon just i detta ögonblick kandiderar för återval till presidentposten och man anser att detta är en orättvis fördel för henne. Även Leymah Gbowee är liberier och genom uppbyggandet av organisationen Women of Liberia Mass Action for Peace, var hon en del av att få slut på inbördeskriget i landet. Tawakkul Karma Jemenitisk journalist, människorättsaktivist och medlem av islamistpartiet Islah och ledde demonstrationer och bloggade om läget i landet vilket senare ledde till starten av den arabiska våren.
Att Anders Bagge i gårdagens Idol kallade Laila Bagge för sin fru var ju faktiskt roligt på riktigt. Tycker att Amanda Fondell är riktigt duktig, roligt att se hur mycket hon växer och utvecklas från program till program. Janten i mig tyckte det var bra att Roshana åkte ut, även om det fanns de som lät sämre igår.
Vi vann igår, trots regnet. Nu är vi klara tvåor, och klara för play-off och ska bara hoppas att Danmark förlorar så vi blir bästa tvåor och direktkvalificerar oss, för att hoppas på vinst mot Holland är rentav dumt. Men å andra sidan trodde jag ju inte på Tranströmer som litteraturpristagare heller...
Malmös socialdemokratiske kommunstyrelseordförande Ilmar Repalu tycker att invandrare ska ges prövotid på sin första tid som svenska medborgare, så att man kan utvisa dem om de visar sig vara kriminella element (eller iallafall om de döms för brott), men även för att kunna snabba på medborgarskapsprocessen. Hans partikamrat Morgan Johansson stödde först förslaget, men efter att Sverigedemokraterna gjort detsamma så drog han snabbt tillbaka stödet. Tala om att vända kappan efter motvinden!
Visst kan man se det som ett ställningstagande att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet hoppar av en "Agenda"-debatt eftersom de inte vill stå på samma sida i studion som Sverigedemokraterna, fast å andra sidan kan jag känna att Miljöpartiet som fortfarande kommer delta i debatten är modigare som vågar vara kvar, som inser att det ligger en vinst i att ta striden istället för att springa därifrån.
Idag Kräftskiva (bättre sent än aldrig!)
Ellen Johnson Sirleaf, Leymah Gbowee och Tawakkul Karman, så heter de, Nobels Fredspristagare 2011. Tre kvinnor från Afrika och arabvärlden, som gjort skillnad. Ellen Johnson Sirleaf är Liberias första demokratiskt valda kvinnliga president som lugnat ner läget i landet genom samförstånd mellan militär och rebeller, och dessutom genomdrivit en FN-resolution till ökat skydd för kvinnor. Kritik har dock kommit mot henne både för sin bakgrund som stöttandes rebelledaren Charles Taylor, något hon senare tagit avstånd från, men också föt att hon just i detta ögonblick kandiderar för återval till presidentposten och man anser att detta är en orättvis fördel för henne. Även Leymah Gbowee är liberier och genom uppbyggandet av organisationen Women of Liberia Mass Action for Peace, var hon en del av att få slut på inbördeskriget i landet. Tawakkul Karma Jemenitisk journalist, människorättsaktivist och medlem av islamistpartiet Islah och ledde demonstrationer och bloggade om läget i landet vilket senare ledde till starten av den arabiska våren.
Att Anders Bagge i gårdagens Idol kallade Laila Bagge för sin fru var ju faktiskt roligt på riktigt. Tycker att Amanda Fondell är riktigt duktig, roligt att se hur mycket hon växer och utvecklas från program till program. Janten i mig tyckte det var bra att Roshana åkte ut, även om det fanns de som lät sämre igår.
Vi vann igår, trots regnet. Nu är vi klara tvåor, och klara för play-off och ska bara hoppas att Danmark förlorar så vi blir bästa tvåor och direktkvalificerar oss, för att hoppas på vinst mot Holland är rentav dumt. Men å andra sidan trodde jag ju inte på Tranströmer som litteraturpristagare heller...
Malmös socialdemokratiske kommunstyrelseordförande Ilmar Repalu tycker att invandrare ska ges prövotid på sin första tid som svenska medborgare, så att man kan utvisa dem om de visar sig vara kriminella element (eller iallafall om de döms för brott), men även för att kunna snabba på medborgarskapsprocessen. Hans partikamrat Morgan Johansson stödde först förslaget, men efter att Sverigedemokraterna gjort detsamma så drog han snabbt tillbaka stödet. Tala om att vända kappan efter motvinden!
Visst kan man se det som ett ställningstagande att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet hoppar av en "Agenda"-debatt eftersom de inte vill stå på samma sida i studion som Sverigedemokraterna, fast å andra sidan kan jag känna att Miljöpartiet som fortfarande kommer delta i debatten är modigare som vågar vara kvar, som inser att det ligger en vinst i att ta striden istället för att springa därifrån.
Idag Kräftskiva (bättre sent än aldrig!)
Etiketter:
Fotboll,
Idol,
Medborgarskap,
Nobel,
Politik,
Socialdemokrater
onsdag 17 augusti 2011
Senaste Nytt
Jag har alltså varit och klippt mig. Kort. Känns väldigt ovant än, och lite läskigt, men jag vänjer väl mig. Om inte annat så växer håret så fort så det är snart lite längd på det igen. Var hos en ny frisör denna gången. Jag är väldigt kräsen när det gäller frisörer, och tycker inte att min gamla frisör förnyat sig som jag skulle velat. Men jag vet inte om det blir något nytt besök hos denna heller, känns inte riktigt bra när de tittar på klockan hela tiden.
Men det är väl ingen som bryr sig om min nya frisyr en dag som idag när vi fått reda på att Victoria och Daniel väntar barn, snacka om att de haft press på sig. Men behövde vi verkligen få reda på det redan? Knappt nattagammalt, de ska alltså ha i mars, var väl knappt så att de hade hunnit få reda på det själva än, och det hinner hända en hel del på den tiden. Stackare.
När jag pratade om trender sist, så glömde jag ju en som ni säkert lagt märke till, det går ju knappt att undvika. Jag nämnde visserligen flygfän, och störst av alla i höst är ugglan, ugglor överallt. Fick Panduros höstkatalog idag, och även den var fylld av ugglor i alla dess former. Ugglor och papper, origami är nämligen också hett i höst.
Nu går vänsterpartiets vice ordförande, Rossanna Dinamarca ut och kandiderar till posten som ny ordförande efter Lars Ohly. Ung och kvinna, nästan lika bra som ung och homosexuell (populist, javisst?).
Zlatan stukade tydligen foten i låtsasmatchen mot MFF (som möter Dinamo Zagreb ikväll) härom veckan, och riskerar därmed att missa EM-kvalmatchen mot Ungern. Även om inte Erik Hamren säger sig vara ett dugg orolig för att Zlatan ska missa matchen.
Nu planeras Annika Östbergs liv att bli film, dessutom skriver hon på en självbiografi. Och har avslöjat att hon knarkade fyra av sina år i fängelse. Såpass.
Nyligen Statsvetaren Jörgen Johansson (som var opponentsmoderator när jag skrev min C-, eller om det möjligtvis var B-uppsats) i Radio Halland, med sin gamla käpphäst att det inte borde genomföras några folkomröstningar eftersom vi har representativ demokrati (det vill säga, att vi har valt våra politiker, vi vet vad de står för, och då ska de kunna representera våra viljor). Förstår hur han tänker, det är ju faktiskt politikernas jobb att fatta beslut baserade på betydligt mer kunskap och information än vad de flesta av oss vanliga dödliga har lust eller möjlighet att ta oss till del.
Fridens!
Ps. Läste kommentarerna till mitt förra inlägg, Telias kundtjänst har lagt en kommentar, tack för det, allting har ordnat sig. Ds.
Etiketter:
Fotboll,
Frisyr,
Kungafamiljen,
Politik,
Trender
tisdag 16 augusti 2011
Blev trött på Måns
| Den grå tegeldelen är inte tegel utan timrat, sådant får man veta om man följer med på den guidade visningen av slottet |
Jo, jag blev trött på Måns (och folk tyckte att Anders Lundin var för mycket...!) och hans allsång, så jag satte mig här istället. Kan undra om Niklas Strömstedt tycker det är okej att se ut som sin pappa nu när han är gift?
Var på Gunnebo slott och trädgårdar i Mölndal idag (ett slott skulle man allt ha, och folk som hjälpte till att sköta om det). Riktigt mysigt ställe. Och beger ni er dit så rekomenderar jag verkligen att följa med på den guidade visningen av slottet, se- och hörvärt. (Det är ju ofta så att man får mycket mer ut av ett museiebesök eller likanade om man följer med de där guiderna som brukar finnas, man jag brukar nästan alltid vara lite för bekväm och vilja gå i min egen takt). För att inte tala om alla ljuvliga dofter från trädgårdslanden, och buffén var inte dum den heller, även om den kanske inte riktigt var värd sina 155 kronor.
Dagens bloggtips; Linda, som bloggar om tankarna kring sin Gastic Bypass.
Anledningen till att fantastiska Sif Ruuds död inte kom som en överraskning var, som vanligt, att jag redan trodde att hon var död. Men det var hon tydligen inte, inte förrän nu.
15-åringen man haffat för att ha lagt ut en sprängladdning på en lekplats (men som nekar), som skadade en 4-årig flicka, hade tydligen lagt ut en sprängladdning till i närheten av en lekplats. Hade det varit en vuxen människa som gjort det hade det ju enbart varit sjukt. Nu var det på något sätt mer sorgligt. Vad har skadat en sådan människa, och vad kommer att hända med honom i framtiden?`
Enligt studier från SMHI beror det på ändringar i klimatet att det kommit sådana stora mängder regn den sista tiden, men har det verkligen kommit så mycket regn att inte avlopp och vattenledningssystem är dimensionerade för det? Det verkar ju så eftersom det blivit sådana översvämningar, men samtidigt verkar det lite dåligt? Men jag är ju inte ingengör.
Idag är jag arg på: Telia. Inte nog med att de tog betalt för det Spotify som skulle vara gratis i ett halvår. Nu hade de tydligen fakturerat för mobilsurf också, trots att jag trodde att jag tecknat ett avtal med fri surf, men på grund av att Telia Falkenberg (som inte heller ringde upp som de lovat) skrivit fel i avtalet (men ändå tagit betalt för Prata på fri surf), och att jag inte fattade det förrän nu, så skulle jag fått betala 189 kronor extra i månaden. Men ibland har man tur och träffa på kompetent kundtjänstpersonal som kunde ordna upp det hela, och vips så blev min mobilräkning 300 kronor billigare. Tack för den Televerket!
Gymnasiefriskolegruppen Move It har gått i konkurs, och det har ställt hundratals gymnasieelever på bar backe såhär precis före skolstart. De vet helt enkelt inte om de får någon utbildningsplats. En av eleverna de pratade med i Västnytt som läst två år på ledarskapsprogrammet kan möjligtvis få plats på en komvux/folkhögskoleutbildning med vårdinriktning. Är det så det går när allt fler utbildningar ges på friskolor?
Inte lätt att heta Janne Andersson och vara fotbollstränare i dagens läge, till och med svårare än att heta Jens Gustafsson.
I morgon ska jag testa ny frisör, och förhoppningsvis även ny frisyr. Vi får väl se hur det går.
lördag 13 augusti 2011
Moneybrother
var på Stålboms, Falkenberg igår. Och plötsligt såg jag på konsertkonceptet på ett helt nytt sätt. För det är ju inte bara sången och instrumenten som spelar roll (ringrostigt sa han själv, och det kunde vi väl bara instämma i), det andra; låtval, intensitet och interaktion med publiken är ju minst lika viktigt och det gjorde att det trots ringrostigheten blev en helt fantasktisk liten konsert (dessutom har han tydligen bott i Svenljunga som liten, av alla ställen!). Bandet som spelade sen (tänk att ha Moneybrother som förband!), Paintbox, från Halmstad, var också en trevlig ny bekantskap. Men skulle verkligen Moneybrother till Way out West och spela sen? Nej, det var nog bara Hallands Nyheter som fått det hela om bakfoten.
Norrmannen Idar Vollvik vill köpa Allsvenskan för en knapp miljard kronor. Att ingen tänkt på det innan? Ska han betala polisbevakningen kring matcherna då också förresten?
Funderar faktiskt på att gå på fotboll i eftermiddag. Nu ska vi knäcka Häcken!
Hur tänker en människa som lägger ut en sprängladdning, eller om det var knallskott, på en förskolelekplats?! Som tur är verkar den fyraåriga flicka som höll i den när den sprängdes klara sig, och till och med få behålla funktionen i sina händer.
På tal om sprängladdningar så akutröntgade man Anders Bering Breivik strax före det att man häktade honom eftersom man trodde att han svalt en utlösare till en sprängladdning. Det hade han tydligen inte. Däremot har nya uppgifter kommit fram om att han ringde larmcentralen och polisen ett tiotal gånger från Utöya för att ge upp, och för att slippa bli skjuten. Då tyckte han att han dödat tillräckligt många för att få fram sitt budskap. Kan undra hur många som dödades därefter, fast det är förmodligen lika bra att inte veta. Och även om det låter cyniskt, så kanske inte norrmännen ska vara så kaxiga över hur de klarade att fånga Breivik, medans Sverige fortfarande inte tagit fast Palmes mördare.
Nu börjar även danskarna bli trötta på kostnaderna för kungahuset, och de som sägs vara såna rojalister.
Hoppla, nu har man kommit på att spridningen av resistenta bakterier på sjukhusen minskar om vårdplatserna är enkelrum med egen toalett. Tänk, det sa väl nästan sig självt?
Men å andra sidan säger sig forskare i Boston ha upptäckt en medicin mot alla virus. Alla virus! Från förkylning och fågelinfluensa till HIV. Tydligen ska medicinen tvinga de sjuka cellerna att förstöra sig själva innan de sprider viruset vidare i kroppen.
Bästa(?!) Aftonbladetskvallret just nu (förutom ALLT om Måns och Marie förstås) är ju det om (Rednex-)Annika(-Jo) Ljungberg som kallar "väninnan" Anna Book flodhäst efter att hon ställt sig framför alla och filmat, samt hållit två tal, som enligt Ljungberg mest handlat om Books magsäcksoperation, på Ljungbergs bröllop. Ja se kändisar, allt för uppmärksamhet. Och både Ljungberg och Book har väl haft långt mer än sina 15 minuter i rampljuset nu. Eller gör de en gemensam cover på Cottoneye Joe/ABC till nästa sommarplåga månne?
Lars Bern, som utreder miljöfrågor för företag, menar på Newsmill, att den "groteskt" överdrivna (den "globala vänsterelitens [...] skrämselpropaganda") miljö- och klimatpolitiken har lett till att världsekonomin har försämrats. Han menar att genom att varna för allt som människan behöver (dåliga energiformer, dålig mat - kött, även om han anser att korna ska äta gräs istället för spannmål, genmodifierade grödor, bekämpningsmedel) genom propaganda i den av "vänstereliten" övertagna "gammelmedian", så skapas bristsituationer som annars inte hade tillkommit. Och om dessa miljökämpar får som de vill så kommer västvärldens industrisamhälle att kollapsa. Han säger också att hotet om ökade koldioxidvärden som är grunden i propagandan är helt meningslös, koldioxid är inte alls farligt, utan tvärtom är livgivande. Hm, ska bli spännande att se vad han får för svar på det.
Tror faktiskt att jag struntar i Sjönevads marknad i år.
onsdag 3 augusti 2011
Semesterproblematik
Vet inte riktigt vad jag ska göra av min semester. Hade ju tänkt att hela mitt liv skulle förändras, och att jag skulle veta vad jag ska göra av det, under denna semester. Är det sådant som kallas orimliga semesterförväntningar? Men jag har ju fortfarande två och en halv vecka kvar, så det hinner fortfarande hända. Jag har iallafall varit och beställt en ny omgång linser. Och gjorde faktiskt några sit-ups till Hercule Poirots mysterier igår. Och köpt ett gäng nya pocketböcker (Eat, Live, Pray - Elisabeth Gilbert, för att komma någonvart med frågeställningen om min framtid), så nu skulle jag bara behöva två stora träd att hänga upp en hängmatta i. Men det verkar vara svårt att få plats med här. Och som Hasse Alfredsson säger; det är lång leveranstid på hundraåriga träd.
Andra boktips: Karin Alfredsson; Klockan 21:37, Alfredssons böcker är ju inte deckare i egentlig mening, utan istället dokumentärskildringar förklädda till spänningsromaner. Och egentligen är de ju så bra, men det är bara så plågsamt att ta sig igenom dem eftersom man vet att det hon skriver om baseras på verkligheten. Det ÄR synd om människorna!
Och : Arne Dahl; Viskleken, en fristående fortsättning om personerna i nu nedlagda A-gruppen. Sympatiska personer och spännande handling om vad som är på väg att hända med vår värld, om det nu är någon nyhet att pengar är viktigare än allt annat. Skönt också med en kriminalhistoria som inte bygger på brottslingarnas tragiska barndom (beror det på att det är en manlig författare?).
Nu har någon eldat upp Gustaf Bratt! (Gustaf) Bratt är en av Falkenbergs riktigt gamla bar/restauranginstitutioner (och Europas nordligaste korsvirkeshus), och i natt är det någon som fått för sig att elda upp hela stället. Det känns nästan lite sentimentalt. Och jag gick ju därförbi så sent som igår, så det känns lite märkligt att det nu bara är skalet kvar. Tur dock att det iallafall inte var någon som kom till skada.
I måndags började Ramadan (samtidigt som Pridefestivalen, lämpligt nog, hur kommer det sig förresten att man inte tagit bort tvånget på sterilisering för transexuella, hallå 1800-tal!), stackars Muslimer, mitt i sommarn. På nyheterna pratade de med några norrländska muslimer... Midnattssol!
Hur menar Aftonbladet när de säger att Grotesco ("Det är bögarnas fel") kuppade sig in på Allsång på Skansen igår? Tror verkligen Aftonbladet att Grotescos medverkan var oplanerad? De tyckte säkert det var en bra rubrik, men hur dumma är Aftonbladet egentligen, eller rättare sagt, hur dumma tror Aftonbladet att deras läsare är?!
Norge stoppar World of Warcraft efter att massmördaren i Oslo angett att han spelat spelet (och för att känna sig som i spelet under attentaten så hade han hörlurar med hög musik på, knäppgök!). Och visst är det säkert så att våldsspel och filmer kan påverka (i Sverige sägs 40000 unga män vara spelberoende av olika slag), men jag tror ju inte att de påverkar dem som inte från början har ett stört förhållande till verkligheten. Så vísst, förbjud spelen, men framförallt; mer pngar till psykiatrin!
Och visst blir man lite extra lättskrämd när något som det i Norge har hänt. Nu när jag åkte till Köpenhamn så satt jag mittemot en man med vit keps som hela resan rabblade tider och kommenerade de andra passagerarnas göranden och låtanden, för sig själv. Kändes lite otryggt. Och bättre blev det inte av de Muslimer och Falun Gong-anhängare (två vitt skilda grupper, men på samma plats och lika aggressiva i sina försök att tala för sin sak) som stod på Rådhuspladsen och i stort sett slog sig fram med sina åsikter. Kanske blev det extra påträngande eftersom hela Rådhuspladsen är en enda stor byggarbetsplats så man får trängas extra mycket för att komma över och förbi torget.
När fan blir gammal... kents Jocke Berg sjunger, tillsammans med bröderna Rongedal(!), in en låt till Disney´s "Bilar 2". Nästan så man kunde tro att det var första april.
Nu har två svenskar erkänt mordet på den 25årige svensk som mördades i Phuket, Thailand. Enligt polis och rättsväsende var alla tre inblandade i ljusskygga ekonomiska affärer.
Jag förstår väl också att det är så mycket pengar i fotbollen nu för tiden att den inte kan lämnas ifred, men man kan väl iallafall låta spelarnas familjer va. Nu är det någon som mordhotat Anders Svensson och hans familj. Tydligen som efterspel efter Elfsborgs match mot AIK, då Svensson tydligen skulle varit vittne till att AIKs Teteh Bangura fick rasistiska glåpord mot sig.
Expressens förstasidekommentarer från Anna Anka som ska vara med i Let´s Dance - "Asbra", och från Ola Selmén (tidigare barnprogramledare från SVT) som ska leda TV3s True Talent - "Härligt". Känns skönt att veta att Expressen har uttrycksfulla journalister på plats även på sommaren (man har även reportage om hur Vladimir Putin på ett ungdomsläger försöker böja en stekpanna som partytrick...).
Samtidigt som alla våldsdåd och otäckheter, så har det de senast åren även dykt upp en ny trend - snälltrenden. Vi har idoler som Håkan Hellström/Timo Räisänen och Underbara Clara, Allsångsprogrammen leds av snällisar som Lotta Engberg, Anders Lundin och nu Måns Zellmerlöv (som helt körde över den kaxige ungtuppen Eric Saade i medierna. Och som dessutom tydligen har gjort slut med, eller om det var tvärtom, Marie Serneholt). Det skrivs till och med böcker om snällhet, och nu har journalisten och bloggaren Jonas Adner uppmanat folk att köpa Kicki Danielssons Papaya Coconut, på iTunes för att få upp den i topp på iTunes-listan, vilket den nu är. Bara för att Adner tyckte synd om Kicki när han läste hennes Twitter. Och jag tror inte ens det är ironi, ironin är död och ger plats åt snällheten. Karma.
Idag hoppas jag att Alice Bah Kunke är mer intressant och inspirerande än vad Birgitta Ohlsson var i förrgår.
Andra boktips: Karin Alfredsson; Klockan 21:37, Alfredssons böcker är ju inte deckare i egentlig mening, utan istället dokumentärskildringar förklädda till spänningsromaner. Och egentligen är de ju så bra, men det är bara så plågsamt att ta sig igenom dem eftersom man vet att det hon skriver om baseras på verkligheten. Det ÄR synd om människorna!
Och : Arne Dahl; Viskleken, en fristående fortsättning om personerna i nu nedlagda A-gruppen. Sympatiska personer och spännande handling om vad som är på väg att hända med vår värld, om det nu är någon nyhet att pengar är viktigare än allt annat. Skönt också med en kriminalhistoria som inte bygger på brottslingarnas tragiska barndom (beror det på att det är en manlig författare?).
Nu har någon eldat upp Gustaf Bratt! (Gustaf) Bratt är en av Falkenbergs riktigt gamla bar/restauranginstitutioner (och Europas nordligaste korsvirkeshus), och i natt är det någon som fått för sig att elda upp hela stället. Det känns nästan lite sentimentalt. Och jag gick ju därförbi så sent som igår, så det känns lite märkligt att det nu bara är skalet kvar. Tur dock att det iallafall inte var någon som kom till skada.
I måndags började Ramadan (samtidigt som Pridefestivalen, lämpligt nog, hur kommer det sig förresten att man inte tagit bort tvånget på sterilisering för transexuella, hallå 1800-tal!), stackars Muslimer, mitt i sommarn. På nyheterna pratade de med några norrländska muslimer... Midnattssol!
Hur menar Aftonbladet när de säger att Grotesco ("Det är bögarnas fel") kuppade sig in på Allsång på Skansen igår? Tror verkligen Aftonbladet att Grotescos medverkan var oplanerad? De tyckte säkert det var en bra rubrik, men hur dumma är Aftonbladet egentligen, eller rättare sagt, hur dumma tror Aftonbladet att deras läsare är?!
Norge stoppar World of Warcraft efter att massmördaren i Oslo angett att han spelat spelet (och för att känna sig som i spelet under attentaten så hade han hörlurar med hög musik på, knäppgök!). Och visst är det säkert så att våldsspel och filmer kan påverka (i Sverige sägs 40000 unga män vara spelberoende av olika slag), men jag tror ju inte att de påverkar dem som inte från början har ett stört förhållande till verkligheten. Så vísst, förbjud spelen, men framförallt; mer pngar till psykiatrin!
Och visst blir man lite extra lättskrämd när något som det i Norge har hänt. Nu när jag åkte till Köpenhamn så satt jag mittemot en man med vit keps som hela resan rabblade tider och kommenerade de andra passagerarnas göranden och låtanden, för sig själv. Kändes lite otryggt. Och bättre blev det inte av de Muslimer och Falun Gong-anhängare (två vitt skilda grupper, men på samma plats och lika aggressiva i sina försök att tala för sin sak) som stod på Rådhuspladsen och i stort sett slog sig fram med sina åsikter. Kanske blev det extra påträngande eftersom hela Rådhuspladsen är en enda stor byggarbetsplats så man får trängas extra mycket för att komma över och förbi torget.
När fan blir gammal... kents Jocke Berg sjunger, tillsammans med bröderna Rongedal(!), in en låt till Disney´s "Bilar 2". Nästan så man kunde tro att det var första april.
Nu har två svenskar erkänt mordet på den 25årige svensk som mördades i Phuket, Thailand. Enligt polis och rättsväsende var alla tre inblandade i ljusskygga ekonomiska affärer.
Jag förstår väl också att det är så mycket pengar i fotbollen nu för tiden att den inte kan lämnas ifred, men man kan väl iallafall låta spelarnas familjer va. Nu är det någon som mordhotat Anders Svensson och hans familj. Tydligen som efterspel efter Elfsborgs match mot AIK, då Svensson tydligen skulle varit vittne till att AIKs Teteh Bangura fick rasistiska glåpord mot sig.
Expressens förstasidekommentarer från Anna Anka som ska vara med i Let´s Dance - "Asbra", och från Ola Selmén (tidigare barnprogramledare från SVT) som ska leda TV3s True Talent - "Härligt". Känns skönt att veta att Expressen har uttrycksfulla journalister på plats även på sommaren (man har även reportage om hur Vladimir Putin på ett ungdomsläger försöker böja en stekpanna som partytrick...).
Samtidigt som alla våldsdåd och otäckheter, så har det de senast åren även dykt upp en ny trend - snälltrenden. Vi har idoler som Håkan Hellström/Timo Räisänen och Underbara Clara, Allsångsprogrammen leds av snällisar som Lotta Engberg, Anders Lundin och nu Måns Zellmerlöv (som helt körde över den kaxige ungtuppen Eric Saade i medierna. Och som dessutom tydligen har gjort slut med, eller om det var tvärtom, Marie Serneholt). Det skrivs till och med böcker om snällhet, och nu har journalisten och bloggaren Jonas Adner uppmanat folk att köpa Kicki Danielssons Papaya Coconut, på iTunes för att få upp den i topp på iTunes-listan, vilket den nu är. Bara för att Adner tyckte synd om Kicki när han läste hennes Twitter. Och jag tror inte ens det är ironi, ironin är död och ger plats åt snällheten. Karma.
Idag hoppas jag att Alice Bah Kunke är mer intressant och inspirerande än vad Birgitta Ohlsson var i förrgår.
Etiketter:
Allsång på Skansen,
Boktips,
Fotboll,
Gustaf Bratt,
Jocke Berg,
Kicki D,
Kvällstidningar,
Köpenhamn,
Norge,
Pride,
Psykiatri,
Ramadan,
Semesterångest,
Skummisar,
Snällhet,
Våldsspel
söndag 31 juli 2011
Hemma
Har varit i Köpenhamn nu några dagar, bara ren nöjestripp (här Nyhavn, från sightseingbåt!),
på nya huvudbiblioteket, den svarta diamanten
på hotellets (Clarion Mayfair) lobby
på The Elephant Parade, som ställer ut målade elefanter över hela köpenhamn till förmån för den indiska elefanten
Christianshavn
annan del av hotellets loungedel
Är det så att Köpenhamnarna är ovanligt påhittiga, eller är det de svenska byggreglerna som gör att såna här lägenheter inte byggs i Sverige? Här är det en gammal torpedbåtsfabrik i kanalen som blivit flerfamiljshus.
Men hur trevligt det än är att komma ut att se sig omkring, och hur mycket lappsjuka jag än får när jag är hemma för mycket, så är ändå det bästa med att åka bort, att komma hem igen. För det var väldigt mycket folk och stress i Köpenhamn, framförallt när det är byggnadsarbete överallt i centrum, både för citytunnels, och för att rensa upp efter de stora översvämningar som var i staden för ett litet tag sedan.
Även om jag inte varit borta mer än tre dagar, så har jag ändå missat vad som hänt på hemmaplan, därför kommer här en liten sammanfattning, lika mycket för min egen skull, som för eran.
Om vi börjar i fotbollens värld, så har det nu hänt igen; matchen mellan Malmö och Djurgården fick blåsas av i förtid efter att några futtigt fåniga ligister kastat in knallskott på plan. Det är så oerhört tröttsamt att det finns så många människor som inte har bättre saker för sig än att förstöra för fotbollen.
Och för att fortsätta på fotbollsspåret så var det igår lottning (med en fotbollsrund Ronaldo, kände knappt igen honom) till VM-kvalet inför VM 2014. Sverige hamnade i grupp C tillsammans med Irland, Kazakstan, Österrike, Färöarna och Tyskland. Tyskland lär väl bli svårt, emn resten borde vi väl kunna slå?
Anders Behring Breivik ska under förhören i fredags ställt krav på statsminister Jens Stoltenbergs avgång för att prata med polisen. Tydligen har han fortfarande inte förstått att han inte är i position att ställa några som helst krav. Till och med hans advokat menar att Breivik är verklighetsfrånvänd och galen, troligen ett sätt för att få Breivik klassad som psykiskt sjuk och därigenom få lägre straff, men tydligen ville inte advokaten försvara honom överhuvudtaget, och visst kan man förstå honom, vilket jäkla uppdrag!
Det säger väl en hel del om Republikanerna att de inte vill samarbeta tillräckligt för att få en överenskommelse om höjt skuldtak för att rädda USAs ekonomi?
Vladimir Antonov funderar på att kräva regeringen på pengar efter att ha blivit nekad att hjälpa till att finansiera Saab genom att köpa loss delar av tillverkningen. Antonovs advokater undersöker nu om man kan vidta rättsliga åtgärder gentemot Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson och Anders Björk, som de anser vara bovarna i dramat.
Idag ska jag bara ta det lugnt, vila mina fötter och försöka att inte missa Barbro Lindgrens Sommar.
lördag 4 juni 2011
Konspirationer
Idag är jag arg på: Blir faktiskt förskräckt på riktigt när jag hör om DNs undersökning angående ungas (mellan 18 och 29 år) syn på demokrati. Där över en femtedel inte bryr sig om huruvida Sverige är en demokrati eller inte, skulle vilja ha en stark diktarorisk ledare och skulle kunna tänka sig att sälja sin röst i riksdagsval i utbyte mot en mindre summa pengar eller en present. Är det skolans samhällskunskaps- och historieundervisning det är fel på eller vad beror detta totala ointresse för frihet på?!
James Arness, alias Zeb Macahan är död, 88 år gammal.
Vem, förutom den närmaste familjen, bryr sig egentligen om vem som var Ingmar Bergmans biologiska mamma?
Nu åtalas Ratko Mladic för folkmord. Samtidigt finns det rykten som säger att det inte alls är den riktige Mladic man har gripit, utan en look-a-like, den riktige Mladic finns i USA.Troligen på Atlantis tillsammans med Elvis, Fotbolls-VM 58 och månlandningen...
Men mot Moldavien gick det bra! Verkar som att det går bra även utan Zlatan.
Maria Lundquist hoppar av "Stjärnorna på slottet", hon ersätts av Louise Hoffsten. Och programmet blev i ett huj betydligt mer sevärt.
Ehec i gurka, Salmonella i nötfärs, Dvärgbandmask i bär och svamp, Listeria i köttbullar och MRSA i mjölk, vad ska man nu äta?
Och skulle man äta något man blir sjuk av får man ju ingen ambulans heller, vad i hela friden håller SOS alarm på med?!
Idag är jag också arg på: Okej, enligt Henrik S Jerrel (som vi som är lite "äldre" kommer ihåg som programledare och programpresentatör), initiativtagare till riksdagens rojalistiska nätverk, finns det ett PR-nätverk som jobbar för att få bort kungen och införa republik, och det är de som sett till att alla komprometterande uppgifter om kungen kommit i dager. Enligt Järrel kan inte kungen rå för vad hans "skämt- och leklystna kompisgäng hittat på för att [...] överaska honom". Nej, stackars kungen... Det säger väl en hel del att riksrepublikanen Järrel inte tycker det är något konstigt alls att man i grabb(läs gubb-)gängen anordnar strippor som practikal jokes, eller att man bjuder in eskortflickor till surprise partyn och sällskapsmöten! Tycker det är illa nog att kungen och delar av sveriges övriga makt- och affärselit tillhör sådana sällskap där man ser detta som en del av dagordningen! Och att sådana personer som Järrel sedan tycker att denna elitistiska del av sveriges befolkning bör stå över medias granskning, och när de inte gör det börjar det talas om republikanska sammansvärjningar som vore de McCarthy-processer.
Nu ska jag strax ge mig ut i en ny ledig, solig helg
James Arness, alias Zeb Macahan är död, 88 år gammal.
Vem, förutom den närmaste familjen, bryr sig egentligen om vem som var Ingmar Bergmans biologiska mamma?
Nu åtalas Ratko Mladic för folkmord. Samtidigt finns det rykten som säger att det inte alls är den riktige Mladic man har gripit, utan en look-a-like, den riktige Mladic finns i USA.Troligen på Atlantis tillsammans med Elvis, Fotbolls-VM 58 och månlandningen...
Men mot Moldavien gick det bra! Verkar som att det går bra även utan Zlatan.
Maria Lundquist hoppar av "Stjärnorna på slottet", hon ersätts av Louise Hoffsten. Och programmet blev i ett huj betydligt mer sevärt.
Ehec i gurka, Salmonella i nötfärs, Dvärgbandmask i bär och svamp, Listeria i köttbullar och MRSA i mjölk, vad ska man nu äta?
Och skulle man äta något man blir sjuk av får man ju ingen ambulans heller, vad i hela friden håller SOS alarm på med?!
Idag är jag också arg på: Okej, enligt Henrik S Jerrel (som vi som är lite "äldre" kommer ihåg som programledare och programpresentatör), initiativtagare till riksdagens rojalistiska nätverk, finns det ett PR-nätverk som jobbar för att få bort kungen och införa republik, och det är de som sett till att alla komprometterande uppgifter om kungen kommit i dager. Enligt Järrel kan inte kungen rå för vad hans "skämt- och leklystna kompisgäng hittat på för att [...] överaska honom". Nej, stackars kungen... Det säger väl en hel del att riksrepublikanen Järrel inte tycker det är något konstigt alls att man i grabb(läs gubb-)gängen anordnar strippor som practikal jokes, eller att man bjuder in eskortflickor till surprise partyn och sällskapsmöten! Tycker det är illa nog att kungen och delar av sveriges övriga makt- och affärselit tillhör sådana sällskap där man ser detta som en del av dagordningen! Och att sådana personer som Järrel sedan tycker att denna elitistiska del av sveriges befolkning bör stå över medias granskning, och när de inte gör det börjar det talas om republikanska sammansvärjningar som vore de McCarthy-processer.
Nu ska jag strax ge mig ut i en ny ledig, solig helg
tisdag 24 maj 2011
Slipsigt
Jodå, det blev Gustav Fridolin och Åsa Romson som blev nya språkrör för Miljöpartiet. Allra mest imponerande var det nog att Fridolin bytte slips mellan sittningarna i Tv4s Nyhetsmorgon, och SVTs God Morgon-program.
Det är väl klart att kungen vetat om att vännen Anders Lettström, som nu tar på sig allt ansvar för tilltaget, förhandlat med gangsterkungar om bilderna på kungen i olämpliga situationer. Idag ska kungen ta ställning till om han ska uttala sig om situationen.
Nu tror man att det nya Isländska vulkanutbrottet från Grimsvötn är kraftigare än Eyjafjallajökulls förra året. Nu befinner sig askmolnet över Norge och är på väg mot västsverige.
2-3 mot Elfsborg!
Dagens boktips - Kriminalromanen "Det fördolda" av Hans Rosenfeldt och Michael Hjort. Jag var från början lite tveksam till en bok med två författare, trodde det skulle märkas att det var två personer som skrivit, men det gjorde det faktiskt inte. Iallafall inte vad jag kunde märka. I nästa bok "Lärjungen" som kommer i höst tror jag till och med att sympatin för den nonchalanta kvinnotjusaren till kriminalpsykolog, Sebastian Bergman, som är seriens huvudperson, och hans brister och sorger, kommer öka.
Stockholm kommer nu på prov införa ett sprututbytesprogram. Där man kommer dela ut gratis rena sprutor till missbrukare för att förhindra de smittor som sprids när de delar sprutor. Vilket även var en del av nya Miljöpartiets valmanifest (tillsammans med att "befria" jägarna från sitt "uppdrag" som viltvårdare, och istället tillsätta professionella viltvårdare, och att utöka rökförbudet på offentliga platser).
Nu uttalar sig Maradona igen, och det är inte alltid det är så bra. Nu hävdar han att hela det Argentinska laget dopat sig inför en kvalmatch till VM 94.
Nu har Thomas Bodström skrivit en ny bok. Och inte en deckare den här gången. I stället en Surt-sa-räven-bok där han beskriver sin tid i riksdag och regering. Boken verkar slå vilt kring sig och kritiserar både partikamrater, andra politiker, kungen, det Socialdemokratiska partiet, spelet inom det, och dess framtid. Bodström blir naturligtvis lika kritiserad tillbaka från alla håll.
Efter en granskning av den Svarta lådan i det Air France-plan som störtade efter en drabbning med ett oväder, för två år sedan, visar det sig att kaptenen inte var i cockpit när planet störtade. Det var väl inte så bra.
Kan undra om min arbetsplats blir inspirerad av den personalfest det lokala karosseriföretaget SKAB (borde de inte skaffa sig en ny hemsida?) hade i söndags?! Och det behöver inte tvunget vara Status Quo...
Och på tal om Status Quo, och lokala förmågor, så släpper nu Saint Loaded sin debut-ep.
Jaha, mannen som förutspådde jordens undergång till i lördags hade tydligen räknat fel på fem månader, nu kommer undergången den 21 oktober istället.
Grattis Bob Dylan som fyller 70 år idag. The Times They Are A-Changing!
Det är väl klart att kungen vetat om att vännen Anders Lettström, som nu tar på sig allt ansvar för tilltaget, förhandlat med gangsterkungar om bilderna på kungen i olämpliga situationer. Idag ska kungen ta ställning till om han ska uttala sig om situationen.
Nu tror man att det nya Isländska vulkanutbrottet från Grimsvötn är kraftigare än Eyjafjallajökulls förra året. Nu befinner sig askmolnet över Norge och är på väg mot västsverige.
2-3 mot Elfsborg!
Dagens boktips - Kriminalromanen "Det fördolda" av Hans Rosenfeldt och Michael Hjort. Jag var från början lite tveksam till en bok med två författare, trodde det skulle märkas att det var två personer som skrivit, men det gjorde det faktiskt inte. Iallafall inte vad jag kunde märka. I nästa bok "Lärjungen" som kommer i höst tror jag till och med att sympatin för den nonchalanta kvinnotjusaren till kriminalpsykolog, Sebastian Bergman, som är seriens huvudperson, och hans brister och sorger, kommer öka.
Stockholm kommer nu på prov införa ett sprututbytesprogram. Där man kommer dela ut gratis rena sprutor till missbrukare för att förhindra de smittor som sprids när de delar sprutor. Vilket även var en del av nya Miljöpartiets valmanifest (tillsammans med att "befria" jägarna från sitt "uppdrag" som viltvårdare, och istället tillsätta professionella viltvårdare, och att utöka rökförbudet på offentliga platser).
Nu uttalar sig Maradona igen, och det är inte alltid det är så bra. Nu hävdar han att hela det Argentinska laget dopat sig inför en kvalmatch till VM 94.
Nu har Thomas Bodström skrivit en ny bok. Och inte en deckare den här gången. I stället en Surt-sa-räven-bok där han beskriver sin tid i riksdag och regering. Boken verkar slå vilt kring sig och kritiserar både partikamrater, andra politiker, kungen, det Socialdemokratiska partiet, spelet inom det, och dess framtid. Bodström blir naturligtvis lika kritiserad tillbaka från alla håll.
Efter en granskning av den Svarta lådan i det Air France-plan som störtade efter en drabbning med ett oväder, för två år sedan, visar det sig att kaptenen inte var i cockpit när planet störtade. Det var väl inte så bra.
Kan undra om min arbetsplats blir inspirerad av den personalfest det lokala karosseriföretaget SKAB (borde de inte skaffa sig en ny hemsida?) hade i söndags?! Och det behöver inte tvunget vara Status Quo...
Och på tal om Status Quo, och lokala förmågor, så släpper nu Saint Loaded sin debut-ep.
Jaha, mannen som förutspådde jordens undergång till i lördags hade tydligen räknat fel på fem månader, nu kommer undergången den 21 oktober istället.
Grattis Bob Dylan som fyller 70 år idag. The Times They Are A-Changing!
Etiketter:
Askmoln,
Boktipset,
Flygproblem,
Fotboll,
Jordens undergång,
Kungligt,
Lokalt,
Musik i Halland,
Politik
tisdag 12 april 2011
Blev ännu ett besök på Gekås igår, skulle ha ramar till vår kommande utställning, men som vanligt så plockar man på sig en hel del annat. Till exempel en téburk, åter en ljuslykta, en ny (provisorisk, det fanns inte mycket att välja bland) halltavla efter tavelomflyttningen, och förstås, ett påskägg, och därunder en tablett i skinnstil.
Äntligen; nu har regeringen tagit sitt förnuft till fånga och ändrar i sjukskrivningsreglerna. Det verkar som att de till slut har insett att många svårt sjuka människor har drabbats svårt av deras regler.
Och på tal om politik, så handlar dagens boktips till viss del om politik, det är vänsterpolitikern och EU-parlamentarikern Jonas Sjöstedt som har skrivit kriminalromanen "Sammanflöden" om ett brott i Europaparlamentarisk miljö. Helt okej skriven för att vara av en amatörförfattare, och är man, som jag, intresserad av de politiska systemen så är det en riktigt bra bok. Till och med så att jag, eftersom jag dessutom tittade på ett gammalt avsnitt av Spin City (från Michael J Fox tid), blev lite sugen på att slå mig in på den politiska banan, men jag skrotade den tanken ganska fort igen.
Från början sa man att kärnkraftsolyckan i Japan inte skulle kunna komma att komma upp på samma nivå som Tjernobyl, de sa att nutidens kraftverk är betydligt säkrare, och att man har mycket större säkerhetssyste runt om. Men nu har Fukoshima uppgraderats till en sjua på den internationella skalan, samma nivå som Tjernobyl. Och i natt drabbades Japan av ytterligare två jordbävningar.
Idag är jag arg på: Malmö FF - Halmstads BK 3-1, skärpning!
Skulle ha sett premiären av Filip&Fredriks nya NittiLeaks igår, men då sov jag så gott i soffan... Men den där serien, Total Blackout, där allting sker i mörker, och deltagarna springer omkring i osmickrande åtsittande trikåer (har sett trailern) ska jag verkligen försöka undvika.
Ajöken
söndag 3 april 2011
Lojalitet vs Kreativitet
Nej det blev ingen fotboll iallafall igår, istället begav jag mig till Blomsterlandet, från början för ett massinköp av pelargoner, men kom på att jag inte har så mycket plats över för de stora praktexemplar de sålde, så det fick bli en liten minipelargon och ett gäng sammetsfärgade penséer istället.
Idag är jag arg på: I veckan hade lokaltidningen ett uppslag med några av näringsidkarna här i min lilla by, och några kritiserade lokalbefolkningen för att de inte var lojala och gynnade deras verksamhet. Visst är det viktigt att näringsverksamheten fungerar och kan överleva även på en liten ort, men samtidigt kan man inte ta för givet att man kan stå still i tiden och förvänta sig att man kan överleva på lokalbefolkningens lojalitet. Agerar man i en konkurentutsatt verksamhet krävs det ett stort mått av kreativitet för att överleva, man kan inte bara lita till gamla meriter och lokalpatriotism.
Och för att rikitgt motsäga mig själv, så var jag ju inte på fotboll igår men tvärtom vad som gäller för mina tankar om näringsidkarnas kreativitetskrav, så håller jag, trots dras ibland bristande kreativitet och spelskicklighet, på gamla Halmstad, just på grund av känsla, lojalitet och gamla meriter. Och igår blev det iallafall 0-0 mot Kalmar, det var väl ändå en okej start.
Mannen som nu sitter anhållen misstänkt för att ha haft en fånghåla där han spärrat in en kvinna och misshandlat och våldtagit henne, i ett ödehus strax utanför Halmstad, är tydligen en stor, rik och välkänd (ökänd) affärsman i Halmstad. Nu får han advokathjälp av Leif Silbersky, enligt uppgift eftersom inga halländska advokater vill försvara honom. Nu misstänker polisen att han även ska ha lett ett sex-tortyrnätverk, ja jösses, tror inte det är det som är meningen när det tjatas om att man ska nätverka för framgång i arbetslivet och det sociala livet!
Nu är Rock-Ragge död, det var väl inte så länge sen Rock-Olga dog, vilka är det kvar i Rock-epitetes-gebitet?
I går genomfördes det sista högskoleprovet i sin nuvarande form, med över 70 000 deltagare! I framtiden ska en större del vara inriktad på matematik, lika stor som nuvarande språkdelen. Så nu vet jag ju definitivt att det är kört för min del, det var ju språkbiten som var min styrka på provet, tror för övrigt att jag har glömt av all matematik från gymnasiet som skulle krävas för att klara av den delen av provet. Här kan ni själva testa er på orddelen (inte för att skryta, men jag fick alla rätt...).
Inte var det särskilt smart av det stora försäkringsbolaget att neka en lesbisk kvinna ersättning efter att hon blivit nedslagen på öppen gata efter att ha kysst sin flickvän, med motiveringen att homosexuella inte bör kyssas offentligt. Det har bolaget fått äta upp med råge nu.
Ajöken
lördag 12 februari 2011
Kändisliv
Enveten som skam, men nu har han till slut avgått; Mubarak, och egyptierna jublar. Makten har tills vidare lämnats över till armén, som är en värnpliktsarmé och inte en grupp elitsoldater, och ska så småningom leda till ett fritt val är det sagt. Så vi får väl hoppas på det. Men nu är medias experter inne på samma spår som jag i ett tidigare inlägg; blir Marocco nästa del i den muslimska revolutionen i arabvärlden? Mubarak rapporteras nu ha lämnat Egypten och åkt till Förenade Arabemiraten.
Lite sent, men någon kanske har missat att gitarrlegenden Gary Moore avled häromdagen.
Nu är tågbiljetterna till Stockholmsresan beställda, tips på annorlunda shopping och sightseeing är fortfarande välkomna.
Fotbollsklubben Örgryte har gått i konkurs, och flyttas därmed också ned till division ett.
Snabba ryck för Let´s danceaktuella Figge Norling, som redan hunnit få barn ihop med, och planerar bröllop med Lo Kauppi! Kan inte ha varit mer än något år sedan han var gift med Tova Magnusson Norling? Förresten var det Andreas Weise som otippat åkte ur gårdagens program, nu borde det väl ändå snart vara Pascalidous eller Frank Anderssons tur att ryka?
Och Glenn Hyséns nya tandsköterska säger att Hyséns ex-fru ringer henne på nätterna, men det vill inte ex-fru Hysén, som enligt tidningarna dessutom vägrar skriva på skilsmässopapprena, kännas vid. Ja, jag undrar jag, och framförallt undrar jag vad de har att vinna på att dela allt med kvällsdrakarna?
Hur krisig är egentligen Pontus Kåmarks ekonomi som får honom att ena veckan göra spelreklam iklädd kvinnokläder, och andra som lättklädd hårdrockare. Eller börjar han tycka att han kommer för långt bort från rampljuset?
Dagens té-tips; har ni provat Pukkas téer? jättegoda, finns på hälsokosten, både betydligt godare och billigare än Kusmis téer, och nästan lika snygga förpackningar.
Och så var det schlagerdags igen, och efter en snabb genomlyssning av kvällens bidrag låter mitt omdöme såhär: Först ut Brolle, och Brolle är ju Brolle, och honom ska man ju både se och höra för att det ska bli så bra som möjligt. Klippet som svt.se förhandsvisar kanske inte var den bästa delen av låten dock. Loreen kommer sen, och det vet jag inte alls vad jag ska säga om, men de som sagt att det låter Toni Braxton sätter huvudet rätt på spiken, fast med lite etnoinfluenser, nog ingenting som tilltalar mellopubliken. Nummer tre ut är Babsan och hans/hennes spenjorer, och ja, pust... Hoppar snabbt över till nummer fyra som är Elisabeth Andreassen, och jösses så pompöst tråkigt! Nummer fem sen är Sanna Nielsen på snurrplatta och Evighetkopia, och det funkade ju sist så varför inte? Men var verkligen sexan, The Monikers låt så dålig? Den svängde ju iallafall rejält. Och det gör väl i och för sig Lena PH-kopian Aniella också, fast... jättekonstigt. Sist ut kommer favoriten 1.17 Christian Walz, och jag hoppas verkligen att han går vidare, tillsammans med Brolle. Och sen skickar vi väl Sanna och The Moniker till andra chansen. Men Elisabeth Andreassens Lars Wallin-klänning ser iallafall fin ut. Tillsammans med Sannas skor.
En man har försökt ta sig in hos Mona Sahlin, polisen eftersöker nu en mörkklädd man...
Spännade; Lindex har gått från klarhet till klarhet, nu ska de samarbeta med stylisten Rachel Zoe (och spännande för oss som följer de sporadiska avsnitt av serien The Rachel Zoe Project som sänds då och då i svensk Tv, så är hon nu höggravid), som ska styla kedjans vårkollektion. Dessutom samarbetar Marimekko med Converse, mer sånt!
Ikväll blir det melodifestivalkväll med vännerna, och jag tänker försöka ge mig på att baka pizza, får väl se hur det går, och till efterrätt, på begäran; chokladfondant.
Lite sent, men någon kanske har missat att gitarrlegenden Gary Moore avled häromdagen.
Nu är tågbiljetterna till Stockholmsresan beställda, tips på annorlunda shopping och sightseeing är fortfarande välkomna.
Fotbollsklubben Örgryte har gått i konkurs, och flyttas därmed också ned till division ett.
Snabba ryck för Let´s danceaktuella Figge Norling, som redan hunnit få barn ihop med, och planerar bröllop med Lo Kauppi! Kan inte ha varit mer än något år sedan han var gift med Tova Magnusson Norling? Förresten var det Andreas Weise som otippat åkte ur gårdagens program, nu borde det väl ändå snart vara Pascalidous eller Frank Anderssons tur att ryka?
Och Glenn Hyséns nya tandsköterska säger att Hyséns ex-fru ringer henne på nätterna, men det vill inte ex-fru Hysén, som enligt tidningarna dessutom vägrar skriva på skilsmässopapprena, kännas vid. Ja, jag undrar jag, och framförallt undrar jag vad de har att vinna på att dela allt med kvällsdrakarna?
Hur krisig är egentligen Pontus Kåmarks ekonomi som får honom att ena veckan göra spelreklam iklädd kvinnokläder, och andra som lättklädd hårdrockare. Eller börjar han tycka att han kommer för långt bort från rampljuset?
Dagens té-tips; har ni provat Pukkas téer? jättegoda, finns på hälsokosten, både betydligt godare och billigare än Kusmis téer, och nästan lika snygga förpackningar.
Och så var det schlagerdags igen, och efter en snabb genomlyssning av kvällens bidrag låter mitt omdöme såhär: Först ut Brolle, och Brolle är ju Brolle, och honom ska man ju både se och höra för att det ska bli så bra som möjligt. Klippet som svt.se förhandsvisar kanske inte var den bästa delen av låten dock. Loreen kommer sen, och det vet jag inte alls vad jag ska säga om, men de som sagt att det låter Toni Braxton sätter huvudet rätt på spiken, fast med lite etnoinfluenser, nog ingenting som tilltalar mellopubliken. Nummer tre ut är Babsan och hans/hennes spenjorer, och ja, pust... Hoppar snabbt över till nummer fyra som är Elisabeth Andreassen, och jösses så pompöst tråkigt! Nummer fem sen är Sanna Nielsen på snurrplatta och Evighetkopia, och det funkade ju sist så varför inte? Men var verkligen sexan, The Monikers låt så dålig? Den svängde ju iallafall rejält. Och det gör väl i och för sig Lena PH-kopian Aniella också, fast... jättekonstigt. Sist ut kommer favoriten 1.17 Christian Walz, och jag hoppas verkligen att han går vidare, tillsammans med Brolle. Och sen skickar vi väl Sanna och The Moniker till andra chansen. Men Elisabeth Andreassens Lars Wallin-klänning ser iallafall fin ut. Tillsammans med Sannas skor.
En man har försökt ta sig in hos Mona Sahlin, polisen eftersöker nu en mörkklädd man...
Spännade; Lindex har gått från klarhet till klarhet, nu ska de samarbeta med stylisten Rachel Zoe (och spännande för oss som följer de sporadiska avsnitt av serien The Rachel Zoe Project som sänds då och då i svensk Tv, så är hon nu höggravid), som ska styla kedjans vårkollektion. Dessutom samarbetar Marimekko med Converse, mer sånt!
Ikväll blir det melodifestivalkväll med vännerna, och jag tänker försöka ge mig på att baka pizza, får väl se hur det går, och till efterrätt, på begäran; chokladfondant.
söndag 6 februari 2011
Lite synd är det allt att man nu ska plocka bort de inristningar man har hittat inuti Lennart Johanssons pokal. Det började med att det gick rykten om att budskapet "Bajen forever" var inristat inuti pokalen, men eftersom pokalmakaren var död kunde man inte fråga honom utan då gick uppdraget till landslagsläkaren Magnus Forssblad att han skulle göra en titthålsoperation för att undersöka om det verkligen var så. Under operationen såg man att det stod "Djurgården är bäst" i pokalen, det blev för mycket och det bestämdes att pokalen skulle delas, då hittade man fler inskriptioner, bland annat namnen på pokalmakarens familj, och också "Heja Bajen", inskriptioner som nu ska slipas bort. Tråkmånsar.
Att Danny gick direkt till Globenfinal i Melodifestivalen var väl inte så överraskande, men Swingflys Teddybearstolkning var väl ändå lite otippat? Han den där killen med Jesuskomplex, som sjöng sticket, har inte han varit med i Idol? Och så Jenny Silver och Pernilla Andersson, de bidrag som jag tyckte var bäst kom iallafall till andra chansen. Och programledarna var inte så dåliga trots allt, till och med Marie Serneholt var ganska nedtonad. Största rubrikerna är om den miss som gjorde att man hoppade över ett moment och avslöjade båda andra chansen-deltagarna på en och samma gång. Humorinslagen i samband med artistgenomgångarna var väl lite roligt till och från, Peter Stormares insats förstod jag mig inte alls på. Men det kanske det är andra som gör.
Nu har SVT.s korrespondent Bert Sundström som rövades bort, och misshandlades, i Egypten, väckts upp ur sin nedsövning och har kunnat kommentera händelsen. Enligt läkarna på sjukhuset där han ligger kommer han inte få några bestående skador.
På något fördomsfullt sätt känns det inte jätteöverraskande att en Sverigedemokratisk riksdagsman i natt suttit i polisens fyllecell efter att ha slagit sönder ex-flickvännens hem.
Igår var det Berlusconi som hyllade Mubarak, idag är det Dick Cheney och Tony Blair som menar att Egyptenledaren är en bra kille. Det verkar inte som att Egyptierna håller med dem.
Okej, det blev ingen vidare storm i går, men nu gör SMHI ett nytt försök och lovar/hotar med stormbyar idag istället. Vi får väl se.
Ajöken!
Etiketter:
Egypten,
Fotboll,
Melodifestival,
Pokaloperation,
Politiker
söndag 9 januari 2011
Januari
Inför ett politiskt möte i Tuscon, Arizona sköt en 22-årig man ner kongressledamoten Gabrielle Giffords, och ytterligare 17 personer, 6 av dem dog, bland annat en 9-årig flicka och en federal domare, för Giffords, som sköts genom huvudet är tillståndet fortfarande väldigt kritiskt. Giffords har tidigare förekommit som någon som borde elimineras på flera republikanska, och Tea-partyanknutna hemsidor sedan hon vann valet till kongressen framför Tea Partyföreträdaren Jesse Kelly. Även en 50-årig man eftersöks nu för inblandning i dådet.
Dagens boktips: Karin Wahlbergs senaste "Matthandlare Olssons död" var riktigt bra. Även om kanske inte kriminalgåtan i den var så överraskande, så är Wahlberg expert på mysdeckargenren, med mysiga personer och mysiga miljöer. Dessutom blev jag sugen på att åka till Turkiet. Och att köpa mig en Kelimmatta.
Lotta Engberg hoppar av Bingolotto efter vårsäsongen.
Och Ingvar Oldsberg har drabbats av cancer. Tänk om man ändå kunde utrota cancern!
Liverpool sparkar Roy Hodgson, synd synd att HBK redan skaffat sig en ny tränare. Det gick ju så bra sist annars.
Tittade på reprisen av veckans "Bygglov" igår. Och hittade mitt drömhus. Otroligt fint!
Papa Dee (Daniel Wahlgren) och hans fru som han anmäldes för misshandel på förra året, är nu tillbaka tillsammans. Det klart, nu har han ju verkligen omgivningens ögon på sig, så kanske att det kan fungera. Även om jag är tveksam.
Robin Söderling vann Brisbanes ATP-turnering mot Andy Roddick. Heja, och hoppas verkligen att han får Jerring-priset.
Ska ni ge er ut på vägarna så kör försiktigare än försiktigast. Gick hem genom samhället igår och funderade allvarligt på att sätta mig ner och kasa ner för backarna. Tror knappt jag varit med om sådan halka förr.
Hej hopp!
Dagens boktips: Karin Wahlbergs senaste "Matthandlare Olssons död" var riktigt bra. Även om kanske inte kriminalgåtan i den var så överraskande, så är Wahlberg expert på mysdeckargenren, med mysiga personer och mysiga miljöer. Dessutom blev jag sugen på att åka till Turkiet. Och att köpa mig en Kelimmatta.
Lotta Engberg hoppar av Bingolotto efter vårsäsongen.
Och Ingvar Oldsberg har drabbats av cancer. Tänk om man ändå kunde utrota cancern!
Liverpool sparkar Roy Hodgson, synd synd att HBK redan skaffat sig en ny tränare. Det gick ju så bra sist annars.
Tittade på reprisen av veckans "Bygglov" igår. Och hittade mitt drömhus. Otroligt fint!
Papa Dee (Daniel Wahlgren) och hans fru som han anmäldes för misshandel på förra året, är nu tillbaka tillsammans. Det klart, nu har han ju verkligen omgivningens ögon på sig, så kanske att det kan fungera. Även om jag är tveksam.
Robin Söderling vann Brisbanes ATP-turnering mot Andy Roddick. Heja, och hoppas verkligen att han får Jerring-priset.
Ska ni ge er ut på vägarna så kör försiktigare än försiktigast. Gick hem genom samhället igår och funderade allvarligt på att sätta mig ner och kasa ner för backarna. Tror knappt jag varit med om sådan halka förr.
Hej hopp!
lördag 13 november 2010
SJ, SJ, gamle vän
SJ har tydligen ändrat sina tidtabeller hux och flux, så då skickar de ett mail där de ber en ringa och boka om sina biljetter. Men de vill ju inte svara, men jag har iallafall dykt från plats 30 till 9 nu. Och nu verkar batteriet i telefonen tryta så de får snabba sig nu. Tuut - tuut, nu var det ordnat, säga vad man vill, men när det gäller såhär enkla saker, som de dessutom har orsakat, så är de verkligen serviceminded.
Carola Häggkvist var ju på besök hos Skavlan igår. Jag kan undra om hon var ironisk, eller om hon verkligen menade, det lät faktiskt som att hon menade det. I samband med att det var tal om huruvida hon var diva eller inte. Hon svarade att hon för ett tag sedan varit inne i en underklädesaffär och butiksbiträdet frågade om hon skulle köra ut de övriga kunderna och låsa affären så att Carola fick handla själv. Men Carola svarar att det behövdes inte, och menar då att "då är man ju ingen diva"...
Och så ett boktips på det. Eller närapå en varning för dem som läst hans tidigare böcker; Kjell Eriksson - Öppen grav. Kriminalroman, sista boken i serien om Ann Lindell. Men oj vilken besvikelse, så många lösa trådar som inte vävs ihop, och inte alls ett sådant slut man hoppats på. Ska ni läsa hans böcker så sluta i mitten av serien, då är de verkligen läsvärda, men utan att säga alltför mycket; när Edvard försvinner så försvinner även spänningen och känslan. Nu funderar jag på att släppa deckarträsket för ett tag, kanske lite Bob Hansson?
Socialdemokraterna sitter verkligen inte still i båten just nu. Pariledningen har ställt sina platser till förfogande. Experterna tror på en ny partiledare, själv vet jag inte, kan det vara ett enkelt tricks bara för att visa att man gör något, och att bevisa att Mona Sahlin verkligen har stöd från partiet? Eller så blir det helt enkelt en nystart, med ny ledning; Mikael Damberg, Jytte Guteland, Ibraham Baylan, Veronika Palm, Ardalan Shekarabi, Anna Johansson, Luciano Astudillo och Ilija Batljan. Nu verkar det som att extrakongressen kan bli av redan i februari.
Nu bekräftar Camilla Henemark att hon har haft ett förhållande med kungen. I den situation hon befinner sig i just nu, utanför rampljuset och med ekonomiska problem, så har hon väl en hel del publicitet att vinna på sina uttalanden. Just nu.
Janne Andersson får sparken som tränare från Örgryte. De säger att det är på grund av ekonomiska skäl, men jag vet inte jag. Det har ju inte gått så bra för lagen som Janne tränat de senaste åren. Tyvärr!
En av mammorna till ungdomarna i "Ung & bortskämd" anmäler SVT till Gransknngenämnden (Myndigheten för radio och tv) eftersom hon tycker att de har framställt henne på fel sätt, och att det var de som sa att hon skulle diska och städa åt son dotter, något som hon menar att hon nästan aldrig gör i vanliga fall. Kan det vara så att anmälan beror på att det var hennes dotter som åkte ur programmet först? För med tanke på programmets namn, så kan det väl inte ha kommit som någon direkt överraskning vilken vinkeln skulle vara? Några andra av seriens medverkanden var med i veckans "Debatt", och kunde inte överhuvudtaget förstå folks upprördhet över deras agerande. De menar helt enkelt att det handlar om kärlek till barnen, och att man nu för tiden inte behöver kunna städa och diska, det kan man anställa folk till. De var väldigt övertygande dessutom, det var till och med så att jag satt och höll med dem för ett ögonblick. För det kanske är så, att om man har väldigt gott om pengar så kanske det inte finns någon anledning att inte skämma bort sina barn omåttligt, eller att se till att de är rustade för den riktiga verkligheten, de kanske inte kommer att behöva vistas i den? Det kanske är privilegium som inte alls kommer att straffa sig senare i livet att kunna ägna sig åt annat än städ och disk. Just nu skulle jag inte ha något alls emot att någon kom och diskade och städade åt mig. Fast jo, det skulle jag nog inte vilja, men en diskmaskin kanske?
För övrigt ska jag nog tillbringa helgen i soffan tillsammans med min dunderförkylning, ömsom varm, ömsom kall.
Ajöken
Carola Häggkvist var ju på besök hos Skavlan igår. Jag kan undra om hon var ironisk, eller om hon verkligen menade, det lät faktiskt som att hon menade det. I samband med att det var tal om huruvida hon var diva eller inte. Hon svarade att hon för ett tag sedan varit inne i en underklädesaffär och butiksbiträdet frågade om hon skulle köra ut de övriga kunderna och låsa affären så att Carola fick handla själv. Men Carola svarar att det behövdes inte, och menar då att "då är man ju ingen diva"...
Och så ett boktips på det. Eller närapå en varning för dem som läst hans tidigare böcker; Kjell Eriksson - Öppen grav. Kriminalroman, sista boken i serien om Ann Lindell. Men oj vilken besvikelse, så många lösa trådar som inte vävs ihop, och inte alls ett sådant slut man hoppats på. Ska ni läsa hans böcker så sluta i mitten av serien, då är de verkligen läsvärda, men utan att säga alltför mycket; när Edvard försvinner så försvinner även spänningen och känslan. Nu funderar jag på att släppa deckarträsket för ett tag, kanske lite Bob Hansson?
Socialdemokraterna sitter verkligen inte still i båten just nu. Pariledningen har ställt sina platser till förfogande. Experterna tror på en ny partiledare, själv vet jag inte, kan det vara ett enkelt tricks bara för att visa att man gör något, och att bevisa att Mona Sahlin verkligen har stöd från partiet? Eller så blir det helt enkelt en nystart, med ny ledning; Mikael Damberg, Jytte Guteland, Ibraham Baylan, Veronika Palm, Ardalan Shekarabi, Anna Johansson, Luciano Astudillo och Ilija Batljan. Nu verkar det som att extrakongressen kan bli av redan i februari.
Nu bekräftar Camilla Henemark att hon har haft ett förhållande med kungen. I den situation hon befinner sig i just nu, utanför rampljuset och med ekonomiska problem, så har hon väl en hel del publicitet att vinna på sina uttalanden. Just nu.
Janne Andersson får sparken som tränare från Örgryte. De säger att det är på grund av ekonomiska skäl, men jag vet inte jag. Det har ju inte gått så bra för lagen som Janne tränat de senaste åren. Tyvärr!
En av mammorna till ungdomarna i "Ung & bortskämd" anmäler SVT till Gransknngenämnden (Myndigheten för radio och tv) eftersom hon tycker att de har framställt henne på fel sätt, och att det var de som sa att hon skulle diska och städa åt son dotter, något som hon menar att hon nästan aldrig gör i vanliga fall. Kan det vara så att anmälan beror på att det var hennes dotter som åkte ur programmet först? För med tanke på programmets namn, så kan det väl inte ha kommit som någon direkt överraskning vilken vinkeln skulle vara? Några andra av seriens medverkanden var med i veckans "Debatt", och kunde inte överhuvudtaget förstå folks upprördhet över deras agerande. De menar helt enkelt att det handlar om kärlek till barnen, och att man nu för tiden inte behöver kunna städa och diska, det kan man anställa folk till. De var väldigt övertygande dessutom, det var till och med så att jag satt och höll med dem för ett ögonblick. För det kanske är så, att om man har väldigt gott om pengar så kanske det inte finns någon anledning att inte skämma bort sina barn omåttligt, eller att se till att de är rustade för den riktiga verkligheten, de kanske inte kommer att behöva vistas i den? Det kanske är privilegium som inte alls kommer att straffa sig senare i livet att kunna ägna sig åt annat än städ och disk. Just nu skulle jag inte ha något alls emot att någon kom och diskade och städade åt mig. Fast jo, det skulle jag nog inte vilja, men en diskmaskin kanske?
För övrigt ska jag nog tillbringa helgen i soffan tillsammans med min dunderförkylning, ömsom varm, ömsom kall.
Ajöken
tisdag 9 november 2010
Dagens ungdom
Såg ni premäravsnittet av SVTs nya serie "Ung & bortskämd"? Ungdomar/unga vuxna som inte gjorde någonting själva, men vars föräldrar nu (när de var i 18-25årsåldern...) hade fått nog och anmält dem till programmet (eller hur det nu gått till, såg inte hela avsnittet), där de skulle leva tillsammans med andra unga i samma situation, och försöka klara sig utan sina föräldrar, med allt från att testa olika jobb till att städa, laga mat och handla (för sin lön som de eventuellt gjort sig förtjänta av för arbetet de gjorde). Där var bland annat cirka-20-tjejen som visserligen bodde i egen lägenhet (som föräldrarna betalat), men där hennes pappa kom hem till henne varje dag och lagade hennes mat, städade, tvättade hennes kläder, körde henne vart hon ville och betalade allt hon ville ha. där var också killen i samma ålder som bodde hemma, med full uppassning av sin mamma, det han själv gjorde var att sitta vid datorn och beställde kläder, hudvårdsprodukter och motorcykelsaker, allt på mammans konto(kredit?)kort. Nu skulle han också få en motorcykel. Betalas med ett lån på 100 000 som mamman hade tagit. Hur tänker dessa föräldrar? Hur har de tänkt sig framtiden? Beror deras agerande på dåligt samvete eller är det rädsla för att barnen ska flyga ur boet och inte behöva dem mer? Är det verkligen på riktigt? Och som vanligt blir jag lika rädd för mitt eget förfasande över dagens ungdom, framförallt när jag inser att jag inte längre hör dit själv.
Nu är Melodifestivalens web-jokervinnare utsedda; Jonas Matsson och Julia Avlgard, svängigt värre.
Och så snö igen, redan trött på den!
Hur tänker Expressen när de offentliggör namn och bild på den för skotten i Malmö misstänkte 38-åringen. Jo, såhär; uppenbart allmänintresse, och för att visa att det även är folk som du och jag och vem som helst, däribland, bland annat Mr Svennebanan, det vill säga människor med typiskt "etniskt svenskt utseende", som begår denna typen av brott. Här tycker jag att man från Expressens sida har gått för långt för att (över)bevisa sin antirasistiska ståndpunkt. Observera; MISSTÄNKT (även om nu misstankarna har stärkts) - inte dömd!
Hemtex går med storförlust och ber ägarna om en nyemission (har någonting att göra med att aktieägarna går in med nytt aktiekapital om jag inte minns fel från företagsekonomin). Och jag som hade hoppats på att det skulle gå så mycket bättre för Hemtex nu med den nya inriktningen, jag tycker iallafall att det har blivit mycket mer klass och stil på både produkterna och affärerna och handlar mycket hellre där nu än tidigare.
Den Burmesiska juntan har lovat att frige frihetskämpen, och Nobelfredspristagaren Aung San Suu Kyi, som suttit i husarrest efter sin valseger,i nästan 20 år, på lördag. Vi får verkligen tro att de håller vad de lovar.
Nu ska Fotbollförbundet öppna Lennart Johanssons pokal efter rykten om att smeden som gjort den ristat in citatet "Bajen forever" inuti pokalen. Det är så ett riktigt bus ska göras!
I morgon ska jag prova ett helt nytt område på jobbet, lite nervöst, men det ska nog gå bra. Dagen idag fortsätter nog inomhus, kanske med en bok och säkerligen med Tv, en stor del av dagen har i övrigt spenderats med Linda och snoriga charmtrollet Alice, skulle blivit promenad och shopping, men blev inte mycket med det, ibland kan det bli väl så bra med "bara" skvaller och mat inne i värmen, tack för det.
Ta det lugnt på vägarna! Tjing!
Nu är Melodifestivalens web-jokervinnare utsedda; Jonas Matsson och Julia Avlgard, svängigt värre.
Och så snö igen, redan trött på den!
Hur tänker Expressen när de offentliggör namn och bild på den för skotten i Malmö misstänkte 38-åringen. Jo, såhär; uppenbart allmänintresse, och för att visa att det även är folk som du och jag och vem som helst, däribland, bland annat Mr Svennebanan, det vill säga människor med typiskt "etniskt svenskt utseende", som begår denna typen av brott. Här tycker jag att man från Expressens sida har gått för långt för att (över)bevisa sin antirasistiska ståndpunkt. Observera; MISSTÄNKT (även om nu misstankarna har stärkts) - inte dömd!
Hemtex går med storförlust och ber ägarna om en nyemission (har någonting att göra med att aktieägarna går in med nytt aktiekapital om jag inte minns fel från företagsekonomin). Och jag som hade hoppats på att det skulle gå så mycket bättre för Hemtex nu med den nya inriktningen, jag tycker iallafall att det har blivit mycket mer klass och stil på både produkterna och affärerna och handlar mycket hellre där nu än tidigare.
Den Burmesiska juntan har lovat att frige frihetskämpen, och Nobelfredspristagaren Aung San Suu Kyi, som suttit i husarrest efter sin valseger,i nästan 20 år, på lördag. Vi får verkligen tro att de håller vad de lovar.
Nu ska Fotbollförbundet öppna Lennart Johanssons pokal efter rykten om att smeden som gjort den ristat in citatet "Bajen forever" inuti pokalen. Det är så ett riktigt bus ska göras!
I morgon ska jag prova ett helt nytt område på jobbet, lite nervöst, men det ska nog gå bra. Dagen idag fortsätter nog inomhus, kanske med en bok och säkerligen med Tv, en stor del av dagen har i övrigt spenderats med Linda och snoriga charmtrollet Alice, skulle blivit promenad och shopping, men blev inte mycket med det, ibland kan det bli väl så bra med "bara" skvaller och mat inne i värmen, tack för det.
Ta det lugnt på vägarna! Tjing!
torsdag 4 november 2010
Dagens boktips
Ninaninaninanna; det har varit segt på bokläsarfronten på sista tiden, men nu är jag på gång igen. Fortfarande mest deckare dock. Först ut i höstläsningsraden var; Anna Bovaller - Svinajakten. Om advokaten, och ensamstående tonårsmamman Petra Wester och härjningarna på överklassens Österlen. Lättläst och bitvis väldigt spännande, lite känsla av att man har läst det förut och lite lösa trådar som envist hänger kvar även efter sista sidan, men absolut en författare jag ska läsa uppföljningar av.
Snackisen i bokvärlden är väl annars den "avslöjande" boken om kungen; "Den motvillige monarken", som riskerar att leda till förtalsrättegång. Men inte är det väl någon på riktigt som har trott att kungen är Guds bästa barn? Jag är inte anti-monarkist på något sätt (eller är jag kanske det?), Men vad är det för uråldriga tankar som får folk att tro att kungahuset ska kunna stå över all granskning (boken i sig verkar väl emellertid vara mer skvaller än granskning, men även mer seriös granskning kritiseras ju eftersom kungahuset tycks stå över sådant)? Fast, Camilla Henemark... Tror vi verkligen på det?!
Tack Mjällby; Åtvid ut, HBK in. Kan inte hjälpa att misstänka att det har med lagmoralen att göra. Nu är spelarna stjärnor, spelet sker på deras villkor. De är inte längre lastbilschaffisar, elektiker, målare, slaktare(...) (ja, med undantag för den där läkarkillen förstås, men se bara så bra det går för honom), de är fotbollsproffs och lever i en fotbollsvärld med fotbollsspelare som kollegor. Och då blir det som alltid när man hamnar i en alltför inskränkt värld, man riskerar att bli blasé och tröttna, kanske till och med vilja bort därifrån, då gör man inte heller längre ett bra jobb. Men det är bara min teori.
Förslaget om att legalisera Marijuana i Kalifornien röstades ner.
Kongressvalet i USA satte demokraterna och Obama på pottkanten, Obama tar på sig skulden för nederlaget och menar att det beror på att man inte lyckats göra någon snabb räddning av den ekonomiska situationen i landet. Men jag undrar om det verkligen är så enkelt. Jag var på en föreläsning i tisdags (Medborgardag för framtiden, alla kommunanställda i Falkenbergs kommun var inbjudna), där talades det om att dagens unga är äldre än sina far- och morföräldrar, de har mer gammaldags och konservativa ideal. Därför tror jag att även politiken kommer att vändas tillbaka till mer ideologibaserade frågor. Så om jag skulle ge ett tips till Socialdemokraterna inför nästa val så skulle jag säga att de ska ägna sig åt värderingsfrågor framför sakfrågor, på så sätt tror jag att de kommer att få de yngsta väljarna med sig. Och på samma sätt tror jag att det är den kristna högerns värderingar, ett mer ålderdomligt och konservativt tänkande, som har lett till deras framgångar, och till demokraternas motgångar.
Polisen i Göteborg medger nu att de gjorde fel när de grep en 39-årig man för bombhotet mot Göteborg (de övriga gripandena säger de ingenting om, så då får väl var och en dra sina egna slutsatser...).
Peter Forsberg är förlovad, det fick tidningarna reda på genom flickvännens (Nicole 22) ändrade Facebook-status!
Ojojoj, NKOTB (New Kids on the Block) och BSB (Backstreet Boys), tillsammans på turné. Jag har aldrig varit något stort Boyband-fan, men jag kan ju förstå att detta kan vara det största som har hänt vissa av oss 80-talisttjejer i musikväg sedan det begav sig på riktigt. På tisdag ska tydligen detaljerna kring eventet offentliggöras.
Tjipp!
Snackisen i bokvärlden är väl annars den "avslöjande" boken om kungen; "Den motvillige monarken", som riskerar att leda till förtalsrättegång. Men inte är det väl någon på riktigt som har trott att kungen är Guds bästa barn? Jag är inte anti-monarkist på något sätt (eller är jag kanske det?), Men vad är det för uråldriga tankar som får folk att tro att kungahuset ska kunna stå över all granskning (boken i sig verkar väl emellertid vara mer skvaller än granskning, men även mer seriös granskning kritiseras ju eftersom kungahuset tycks stå över sådant)? Fast, Camilla Henemark... Tror vi verkligen på det?!
Tack Mjällby; Åtvid ut, HBK in. Kan inte hjälpa att misstänka att det har med lagmoralen att göra. Nu är spelarna stjärnor, spelet sker på deras villkor. De är inte längre lastbilschaffisar, elektiker, målare, slaktare(...) (ja, med undantag för den där läkarkillen förstås, men se bara så bra det går för honom), de är fotbollsproffs och lever i en fotbollsvärld med fotbollsspelare som kollegor. Och då blir det som alltid när man hamnar i en alltför inskränkt värld, man riskerar att bli blasé och tröttna, kanske till och med vilja bort därifrån, då gör man inte heller längre ett bra jobb. Men det är bara min teori.
Förslaget om att legalisera Marijuana i Kalifornien röstades ner.
Kongressvalet i USA satte demokraterna och Obama på pottkanten, Obama tar på sig skulden för nederlaget och menar att det beror på att man inte lyckats göra någon snabb räddning av den ekonomiska situationen i landet. Men jag undrar om det verkligen är så enkelt. Jag var på en föreläsning i tisdags (Medborgardag för framtiden, alla kommunanställda i Falkenbergs kommun var inbjudna), där talades det om att dagens unga är äldre än sina far- och morföräldrar, de har mer gammaldags och konservativa ideal. Därför tror jag att även politiken kommer att vändas tillbaka till mer ideologibaserade frågor. Så om jag skulle ge ett tips till Socialdemokraterna inför nästa val så skulle jag säga att de ska ägna sig åt värderingsfrågor framför sakfrågor, på så sätt tror jag att de kommer att få de yngsta väljarna med sig. Och på samma sätt tror jag att det är den kristna högerns värderingar, ett mer ålderdomligt och konservativt tänkande, som har lett till deras framgångar, och till demokraternas motgångar.
Polisen i Göteborg medger nu att de gjorde fel när de grep en 39-årig man för bombhotet mot Göteborg (de övriga gripandena säger de ingenting om, så då får väl var och en dra sina egna slutsatser...).
Peter Forsberg är förlovad, det fick tidningarna reda på genom flickvännens (Nicole 22) ändrade Facebook-status!
Ojojoj, NKOTB (New Kids on the Block) och BSB (Backstreet Boys), tillsammans på turné. Jag har aldrig varit något stort Boyband-fan, men jag kan ju förstå att detta kan vara det största som har hänt vissa av oss 80-talisttjejer i musikväg sedan det begav sig på riktigt. På tisdag ska tydligen detaljerna kring eventet offentliggöras.
Tjipp!
söndag 24 oktober 2010
Jul jul, strålande höst
Wikileaks har nu kommit med en ny stor rapport, nu om USAs och Iraks agerande under Irakkriget. Framförallt talar man om enormt många fler dödade, och då främst (60%) civila offer, än vad som tidigare offentliggjorts, och att det förekommit grov tortyr, även med USAs goda minne. Och dessutom rapporter om att civila, och däribland barn utnyttjats och utsatts för extrema faror, såsom bombröjning. Och när man ser dessa rapporter så undrar man hur mycket sanning det egentligen låg i våldtäktsanmälan mot wikileaksgrundaren Assange, man förstår ju att det är många som skulle vinna mycket på att ha honom ur vägen.
Igår var det shopping hela dagen, först var det dags för årets första julmarknad, på Hjulebergs slott (eller inte på slottet, tyvärr, men i stallarna), kändes väldigt mycket förtidigt i regnrusket, och sedan bar det av till stan för snabbkik in på Gallerian och sedan thai-lunch. Och som jag shoppade; en burk whisky-senap, tre småtvålar och en Aftonbladet med hemma-bilaga (skulle kvällstidningarna vilja ha hjälp med att piffa till sina bedrövliga inredningsbilagor så hör av er, någonting borde jag väl ha lärt mig under mina år som inredningstidningsjunkie, tänk Sköna hem)!
Kvällen bestod sedan av TV, tittade på premiären av TV4.s "Så mycket bättre". Jag är inte säker på om man har köpt samma programformat som "Stjärnorna på slottet" eller hur det kan vara tillåtet att göra i stort sett samma program? Det enda som skilde programmen åt, och det som också var bäst, var musikdelarna, då alla medverkanden skulle göra sina versioner av kvällens huvudpersons verk. Gårdagen var enkel, då var det Lasse Berghagen, och han har ju en rejäl sångskatt att ösa ur, men jag funderar på vad de ska kunna hitta på med Septembers hits... Blev lite nervös av Christer Sandelins medverkan också, känns lite som om han skulle kunna bilda bolag med Magnus Hedman och Andreas Kleerup, och väntar bara på att han ska bryta ihop. Sedan "Robins" och funderade på hur tittarna hade reagerat om det hade varit två äldre män som hade haft samma attityd till en ung kvinnlig programledare, som den Lill-Babs och Lotta Engberg hade gentemot Robin, men då är det inga rabiatfeminister som larmar inte.
Och så har det skjutits i Malmö igår igen. Och nu har de iallafall tagit in en man till förhör, men varit tvugna att släppa honom igen eftersom de inte hade tillräckligt som pekade mot honom. Samtidigt så känns det inte som att det verkligen är samma person som utfört alla dåden (fem dåd av 15 kan man hittills kan man koppla till samma vapen), jag tror snarare att det är andra skumma typer som hoppar på vågen. Dessutom verkar nu många av Malmös invånare gå omkring på helspänn och larmar polis så fort de hör en dörr slå igen.
Jaha, så var det med den Krav-märkningen. Tydligen ska Krav-märket också garantera att det inte ska ha förekommit några brott mot mänskliga rättigheter i tillverkningen av varorna. Men i Kravgodkänd blåbärssylt finns det bär inblandade(!) från de utländska bärplockarna som levde i Sverige under hemska förhållanden och sedan fick åka hem med skulder och utan lön, men det tar Krav-märkningen tydligen inte någon hänsyn till.
Syrianska och Norrköping är nu klara för Allsvenskan 2011.
Idag är jag arg på: En mellanstadie-elev på en skola i Linköpings kommun blev upphängd i ribbstolar av sina klass"kamrater", senare försökte han hänga sig med hjälp av en gymnastikpåse. Alltihopa filmades av en annan elev. Att barn och ungdomar kan vara så fruktansvärt grymma! Enligt rektorn var detta en enskild händelse, pojken är tillbaka i skolan och fungerar på ett bra sätt!! Vilket uridiotiskt uttalande; fungerar på ett bra sätt!
Ha en fortsatt trevlig helg!
Igår var det shopping hela dagen, först var det dags för årets första julmarknad, på Hjulebergs slott (eller inte på slottet, tyvärr, men i stallarna), kändes väldigt mycket förtidigt i regnrusket, och sedan bar det av till stan för snabbkik in på Gallerian och sedan thai-lunch. Och som jag shoppade; en burk whisky-senap, tre småtvålar och en Aftonbladet med hemma-bilaga (skulle kvällstidningarna vilja ha hjälp med att piffa till sina bedrövliga inredningsbilagor så hör av er, någonting borde jag väl ha lärt mig under mina år som inredningstidningsjunkie, tänk Sköna hem)!
Kvällen bestod sedan av TV, tittade på premiären av TV4.s "Så mycket bättre". Jag är inte säker på om man har köpt samma programformat som "Stjärnorna på slottet" eller hur det kan vara tillåtet att göra i stort sett samma program? Det enda som skilde programmen åt, och det som också var bäst, var musikdelarna, då alla medverkanden skulle göra sina versioner av kvällens huvudpersons verk. Gårdagen var enkel, då var det Lasse Berghagen, och han har ju en rejäl sångskatt att ösa ur, men jag funderar på vad de ska kunna hitta på med Septembers hits... Blev lite nervös av Christer Sandelins medverkan också, känns lite som om han skulle kunna bilda bolag med Magnus Hedman och Andreas Kleerup, och väntar bara på att han ska bryta ihop. Sedan "Robins" och funderade på hur tittarna hade reagerat om det hade varit två äldre män som hade haft samma attityd till en ung kvinnlig programledare, som den Lill-Babs och Lotta Engberg hade gentemot Robin, men då är det inga rabiatfeminister som larmar inte.
Och så har det skjutits i Malmö igår igen. Och nu har de iallafall tagit in en man till förhör, men varit tvugna att släppa honom igen eftersom de inte hade tillräckligt som pekade mot honom. Samtidigt så känns det inte som att det verkligen är samma person som utfört alla dåden (fem dåd av 15 kan man hittills kan man koppla till samma vapen), jag tror snarare att det är andra skumma typer som hoppar på vågen. Dessutom verkar nu många av Malmös invånare gå omkring på helspänn och larmar polis så fort de hör en dörr slå igen.
Jaha, så var det med den Krav-märkningen. Tydligen ska Krav-märket också garantera att det inte ska ha förekommit några brott mot mänskliga rättigheter i tillverkningen av varorna. Men i Kravgodkänd blåbärssylt finns det bär inblandade(!) från de utländska bärplockarna som levde i Sverige under hemska förhållanden och sedan fick åka hem med skulder och utan lön, men det tar Krav-märkningen tydligen inte någon hänsyn till.
Syrianska och Norrköping är nu klara för Allsvenskan 2011.
Idag är jag arg på: En mellanstadie-elev på en skola i Linköpings kommun blev upphängd i ribbstolar av sina klass"kamrater", senare försökte han hänga sig med hjälp av en gymnastikpåse. Alltihopa filmades av en annan elev. Att barn och ungdomar kan vara så fruktansvärt grymma! Enligt rektorn var detta en enskild händelse, pojken är tillbaka i skolan och fungerar på ett bra sätt!! Vilket uridiotiskt uttalande; fungerar på ett bra sätt!
Ha en fortsatt trevlig helg!
Etiketter:
Christer Sandelin,
Fotboll,
Julmarknad,
Kravmärkt,
Lill-Babs,
Malmö,
Mobbing,
Tv Tv Tv,
Wikileaks
lördag 9 oktober 2010
Fel, fel, fel
Ni får ursäkta den dåliga bildkvalitén
Men jag kunde bara inte låta bli
Att visa er katten WhiskyOch så måste jag ju rätta mig själv riktigt ordentligt. Det var ju inte alls i går kväll Anders Svenssons fru skulle låta bli att föda barn, det var ju inte alls igår kväll Fotbollslandslaget skulle möta Holland. Tisdag är mitt nya bud. Förlåt mig.
Menar Laila Bagge Wahlgren att det inte var meningen att man skulle se hennes underkläder-eller-vad-det-var, i Idol igår? Nåväl, då var det ju tur att hon valde den modellen, jag trodde väl att det var cykelbyxor eller nåt, kanske inte så snyggt, men det kanske är modernt. Och så åkte Sassa ut igår. Det var nog rätt val, nästa vecka åker troligen Minnah om det inte är någon annan som gör bort sig helt. Vinner det hela gör säkert Daniel, eller möjligtvis Jay.
Det är inte bara Thomas Bodström som får maka på sig i utskotten. Nya namn är Maryam Yazdanfar (född 1980, det är det jag säger, det är nu det är dags för mig i politiken) - Civilutskottet, Håkan Juholt - Försvarsutskottet, Matilda Ernkrans - Miljö- och jordbruksutskottet, Gamle SSU-ordföranden Mikael Damberg - Utbildningsutskottet, Peter Hultqvist - konstitutionsutskottet, Morgan Johansson - som som sagt tar Bodströms plats i Justitieutskottet. Dessutom lämnar Leif Pagrotsky Kulturdepartementet för att ta större plats i riksbanksutskottet och Socialdemokraternas gruppstyrelse, och Ylva Johansson byter utskott till Arbetsmarknadsutskottet.
Inte bra, Anselmo är missnöjd med HBK-tränaren Lasse Jacobsson, och lämnar nu klubben som Bosmanfall, det vill säga gratis. Känns som att även Lasse hänger löst. Vad sägs om Michael Svensson och Tommy Jönsson/Anders Smith/Petter Hansson/Torbjörn Arvidsson som tränare till nästa säsong?
Inte bra, Anselmo är missnöjd med HBK-tränaren Lasse Jacobsson, och lämnar nu klubben som Bosmanfall, det vill säga gratis. Känns som att även Lasse hänger löst. Vad sägs om Michael Svensson och Tommy Jönsson/Anders Smith/Petter Hansson/Torbjörn Arvidsson som tränare till nästa säsong?
Nu "kräver" Barack Obama (och Dalai Lama) att Nobelfredspristagaren Liu Xiaobo släpps ur fängelset.
Lär bli dyrt för aluminiumfabriken i Ungern vars avfallsreservoar läckt ut stora mängder giftigt vatten/sörja, som lett till att hittills sju människor (och en mängd djur och växter) dött. Nu har giftet dessutom nått Donau. Totalt har 700 000 kubikmeter gift läckt ut, men nu evakueras den närmst liggande byn i rädsla för att hela dammen ska brista.
Hoppla, det har varit disco på Grand i Falkenberg, det spårade väl ur lite grann kan man väl säga. Socialtjänsten fick köra skytteltrafik för skjutsa hem ungdomar, man fick rada upp fulla kids längs ett staket, och man fick spola bort spyor från gatorna i området. Tydligen var det främst ungdomar från södra delen av länet som var värst däran, eftersom de haft förfest på bussen till Falkenberg, inne på Grand serverades ingen alkohol.
Oj då, bloggaren Kenza avslöjar nu annonsintäkterna för hennes blogg i september; 213 927 kronor! Men då har hon å andra sidan lite fler läsare (runt 100 000 i veckan) än vad min blogg har... Dessutom har jag ju inga annonser på min, men det kanske är en luckurativ idé, så det kanske man skulle börja med? Men jag tänker iallafall inte länka till henne, så det så!
Enligt Aftonbladet börjar män bli allt grinigare efter 52 års ålder. Kan det vara därför Nyamko Sabuni (41år) och hennes man (63 år) flyttat isär?
Sådär, då var Melodikrysset färdigt och ivägskickat (i mammas namn såklart, jag vill ju inte att folk ska veta att jag löser Melodikrysset!).
Trevlig fortsättning på helgen!
fredag 8 oktober 2010
Mario Vargas Llosa
Var det som fick årets Nobelpris i litteratur. Har inte läst något av honom, men trevligt med ett namn man iallafall känner igen ("Bockfesten"). Men som sagt så är jag nu för tiden väldigt enkelspårig i mitt läsande; ingenting som jag inte fastnar vid på de första tio sidorna. Med andra ord blir det mycket svenska deckare. Just nu Anna Bovallers "Svinajakten". America Vera-Zavala (å vad Hon måste hata sitt förnamn!) menar dock att valet av årets pristagare är ett hån mot alla latinamerikaner, eftersom hon menar att Vargas Llosa är en "politiskt impotent", "antidemokratisk" höger-kuppförespråkare. Hon medger dock att en författare inte enbart kan bedömas utifrån sina politiska ställningstaganden, och att hon faktiskt tycker om Vargas Llosas böcker. Men nu var det väl för sin litteratur han fick priset, inte för sina politiska ställningstagande (ibland blir jag så trött på alla pretentiösa vänsterextremister!)?
Att Linda Bengtzing gör det var väl ingen större överraskning, inte heller Lasse Stefanz eller någon obskyr (?) rappare. Men Pernilla Andersson i Melodifestivalen!! Otippat, men HEJA Pernilla (som jag tyvärr missar på Stålboms på lördag)!
Och Irma sjunger Joni Mitchell, som ljus i höstmörkret. Men jag tror ändå att jag kommer hålla mig till originalet även i fortsättningen.
Är så glad att min målarkurs är på torsdagar, så jag inte riskerar att hamna i Robinson-träsket, verkar bara bli sämre, tillika mer extremt för varje år.
Tydligen är det Anders Svenssons fru (Emma) vi ska hoppas på inför kvällens EM-kvalmatch mot Holland, så att hon inte får för sig att föda just när Anders ska till att spela.
Hej svejs!
Att Linda Bengtzing gör det var väl ingen större överraskning, inte heller Lasse Stefanz eller någon obskyr (?) rappare. Men Pernilla Andersson i Melodifestivalen!! Otippat, men HEJA Pernilla (som jag tyvärr missar på Stålboms på lördag)!
Och Irma sjunger Joni Mitchell, som ljus i höstmörkret. Men jag tror ändå att jag kommer hålla mig till originalet även i fortsättningen.
Är så glad att min målarkurs är på torsdagar, så jag inte riskerar att hamna i Robinson-träsket, verkar bara bli sämre, tillika mer extremt för varje år.
Tydligen är det Anders Svenssons fru (Emma) vi ska hoppas på inför kvällens EM-kvalmatch mot Holland, så att hon inte får för sig att föda just när Anders ska till att spela.
Hej svejs!
Etiketter:
Fotboll,
Irma gör Joni,
Melodifestival,
Nobel,
Robinsson
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

