Visar inlägg med etikett Melodifestival. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Melodifestival. Visa alla inlägg

söndag 11 mars 2012

Bilder

Här skulle jag ha haft bilder på de söta blommor som nu visar upp sina näpna nunor i min "trädgård", som ett tecken på den allt mer annalkande våren; lilarosa krokupan, snödroppar och vintergäck. Därefter skulle jag haft bilder som visar hur duktig jag varit och bakat makronerer, alldeles spröda utanpå med ett mjuksegt inre, som små rosa smyckesaskar. Men icke sa nicke, jag lyckas inte föra över bilder från kameran till datorn så det får helt enkelt va.

På tal om makroner, var ju tvungen att göra något av alla äggulorna som blev över; är det någon som vet vad det är för skillnad på sabayonne och äggtoddy? Och hur gör man för att det inte ska koagulera?

Och till det lite melodifestival! Det torde inte ha kommit som en överaskning för någon att Loreen vann, det var tydligen klart redan innan någon ens hade hunnit säga andra chansen. Stackars Danny som kom tvåa i år igen (jag hade visserligen blivit överlycklig för en andraplats i melodifestivalen, men så kanske man inte kan jämföra...). Samtidigt tycker jag att det är skönt med relativt etablerade artister som vågar visa sina känslor, så som nu Danny lät bli att dölja hur besviken han blev, och så som Lisa Miskovsky visade hur överlycklig hon blev över att gå vidare från delfinalen. Fast å andra sidan är det så som kvällstidningarna säger, att danny uttalat sig om att det var en miss att Loreen vann, och att hans nummer skulle haft störst chans i Baku, ja då är det känslor vi inte lika mycket uppskattar att ta del av.
Uppenbarligen är jag omusikalisk, för jag röstade på Lisas Bush-parafras och Thorstens proletär-bombastik. Det vill säga de låtar som kom näst, och tredje sist. Men hade jag kunnat rösta bort någon så skulle det vara programledarnas stylister. Hur tänkte de?! Stackars Helena Bergström kunde ju inte ens prata när hon skulle redovisa tittarnas röstning. Förmodligen var det samma tanke bakom hennes ridåklänning som bakom Molly Sandéns dräkt, och det smarta i att stänga av artisternas mikrofoner under intervjuerna från greenroom. Hur som helst, om man bortser från klädseln var programlederiet det bästa på länge. Gina Dirawi torde ha fått en betydligt större publik och Sarah Dawn Finer en helt annan publik; humorpubliken. BBC-sketchen där man skulle välkomna Sverige (eller om det var Schweitz) till Baku var extremt proffsig. Detsamma gällde röstmottagningen från de utländska jurygrupperna, när man kunde slappna av i att det var en programledare som kunde prata engelska på riktigt.

Idag är jag arg på: Miljonlotteriet. Mina morföräldrar håller på att flytta, och i en låda hittade de lotter från Miljonlotteriet som de köpt på det stora gula varuhuset. Lotterna var på väg att bli för gamla så därför tog jag dem med mig för att registrera på deras hemsida. Inte nog med att det man vann var i varuvinstformat (ni vet; äggklockor, uppblåsbara fotbad, tårtkupor...), för att få ut sina vinster måste man öppna ett konto hos Miljonlotteriet, och blir därmed prenummerant. Och ett tu tre, innan man hunnit få bekräftelse på att man sagt upp sin (tur att jag iallafall tänkte så långt att jag registrerade mig själv istället för dem, annars hade de väl fortfarande suttit fast i en dyr lottprenummeration) prenummeration (som jag gjorde inom en halvtimme från det jag tydligen startat den), så kommer där ett kuvert med sex lotter och en faktura på 250 kronor på posten. Häpp. Visst finns det många lurendrejarlotterier i landet, men det jag reagerar mest på är att det stora varuhuset säljer dessa lotter i sina kassor, utan att upplysa om hur systemet fungerar. Nu är jag som väl är en före detta prenummerant, en tårtkupa rikare, och mina morföräldrar är nu stolta innehavare av en kökstimer och ett presentkort på Euro Florist!

Nu lägger han av, Patrik Järbyn, och precis som förra gången han slutade så kan alpintpubliken dra en lättnadens suck att han inte hann skada sig mer än vad han gjort. I alla fall till nästa comeback.
Även Helena Ekholm avslutar sin skidskyttekarriär.

På tal om att lägga av; Sten Tolgfors... Att Svenska högt uppsatta försvarstjänstemän, till synes med alliansens goda minne, ens funderar på att starta vapentillverkning i Saudi-Arabien känns väl ytterst olustigt. Att man inte har försvarsministrar som klarar av att hantera media likaså.

Kanske beror det på Tolgfors, men visst har vi ändå blivit positivt överaskade av mediernas sätt att uppmärksamma, eller snarare, låta bli att grotta ner sig i Reifeldtarnas separation. All heder åt detta.

Det här med Kony, har inte riktigt hängt med där, men har förstått såpass att det handlar om en krigsmaskin som har åtskilliga liv på sitt samvete, framförallt barnsoldaters och barnsexslavars. Och när jag läser vidare lär jag mig att Kony heter Joseph i förnamn och det är Uganda som drabbats av hans och hans organisation, God´s Resistance Armys (visst är det lustigt, eller snarare olustigt, alla dessa våldsverkare som både på lokal och global nivå handlar i ondska i guds namn om jag nu ska fortsätta min PR-strategi för Svenska Kyrkan, så borde väl detta vara något man skulle engagera sig i och ta avstånd från), vrede. Detta har nu uppmärksammats i en film som visats över 50 miljoner gånger på you tube, och som syftar till att fånga in Kony innan året är slut.

Olyckligt sammanträffande att Lundin Oils grundare hette Adolf H Lundin... Går liksom inte att låta bli att dra paraleller.

Veckans #; Är det så att ni har twitter så skulle jag bara vilja rekomendera #absolutnärvaro, Stina Wollter ger och tar emot små korta ögonblicksbilder av hopp och förtvivlan. Tala om känslor som är "all over the place".

Ha nu en skön vårvecka

söndag 13 mars 2011

Eric Saade må ha vunnit...

...Melodifestivalen (lika förutsägbart som när Rybak vann Eurovision), tack vare horder av småtjejer som ringt upp sin veckopeng och barnbidrag. Men hade det varit SM i sängkammarblick hade han kunnat slänga sig i väggen!
I Melodifestivalen kom dock Brolle sist, min lista såg inte riktigt likadan ut som den slutgiltiga finallistan. På sistaplats hade jag istället placerat Danny (nu har det, nu har det, nu har det hakat upp sig, tyvärr, eftersom han verkar betydligt mer sympatisk än Saade), som nummer nio hade jag satt Sanna Nielsen (mycket beroende på det dåliga klänningsvalet), på plats nummer åtta hamnar Eric Saade (med sin tråk-låter-som-alla-andra-låtar-men-som-säkert-går-långt-i-Eurovision-med-tanke-på-schlagerpublikens-bara-att-inse-dåliga-smak), nummer sju på min mix-och-trixlista blir The Playtones (ärligt talat så ligger resten av låtarna på ungefär samma nivå, varken bra eller dåligt), nummer sex blir Linda Bengtzing (som faktiskt Skulle ha vunnit på att byta klänning), femma kommer Nicke Borg (var väl inte rock på rikitgt ändå), nummer fyra på min lista blir sänkammarblicka-SM-vinnaren Brolle (borde hänt mer i låten så hade det gått bättre) trea kommer The Moniker (man blir iallafall glad av fån-låten, dessutom är det hedervärt att Phil Collins-kopian ger sig in i branschen på allvar nu när original-Collins ska gå i pension), tvåa kommer, överraskande även för mig; Swingfly, och vinnare blir då, tada; Sara Varga, texten må ha varit en aning pretto trots det behjärtansvärda ämnet, men melodin, takten och svänget, heja! Även om jag helst hade sett Christian Walz eller Pernilla Andersson som vinnare. Totalt bäst under gårdagens final var (förutom det ironiska i att Saade fick glassplitter i ögat, förstår väl vem som helst att det där är farliga grejer, lämna sån´t till proffsen!) var ju Swingflys son som vant glossade läpparna under intervjun med hans mamma, cool kille! Och så förstås, kvällens röstkaos, de som har sms-röstat på Sanna Nielsen har tydligen fått svars-sms som tackar för deras röst på Swingfly, enligt SVT är det dock bara svarsmeddelandet som är felaktigt, rösterna ska ha registrerats på rätt artist. Själv tyckte jag det var mesigt med det nya systemet där man visade de utländska rösterna först (vilka satt i de juryerna?), blev ju inte alls spännande!

Men egentligen betyder en futtig Melodifestival ingenting med tanke på det som hänt i Japan. Nu verkar det dessutom som om den exploderade kärnkraftsanläggning i Fukushima, som man tidigare sagt inte ska innebära någon fara för allmänheten, inte är så ofarlig ändå. Man har problem med kylningen av reaktorerna, och tydligen har man bland annat tvingats släppa ut radioaktiv ånga för att inte trycket i reaktorn ska bli för högt. Dessutom ryktas det om att en härdsmälta kan ha inträffat. Och hela tiden fruktar man att en ny explossion ska inträffa.

Heja Anna Lindberg, både brons och guld i simhopps-EM, och nu är hon klar för deltagande i OS i London 2012. Tycker att det känns som om Anna hållt på hur länge som helst, och ändå är hon inte så hemskt gammal.

Jag har troligen drömt, men det kändes så verkligt, eller var det så att TV3 faktiskt visade information om att all produktplacering i deras program skulle markeras med en liten symbol. Detta bara dagar efter att jag här hade reagerat på den övertydliga reklamen för smartphones, och annan övertydlig produktplacering i bland annat Simon och Thomas program. Men det måste väl ändå ha varit en dröm? Hittar ingen information om det på TV3.s hemsida.

Dagens boktips: såhär när det snart är dags för Stockholmstripp så har jag läst Lars Bill Lundholms "Gamla Stan-morden", bra miljö- och personskildringar, men oj vad besviken man blev på det forcerade slutet. Tyvärr verkar det som om många deckar-krimförfattare gör samma misstag, att man bygger upp spänningen och händelserna kring huvudpersonerna, och så tänker de helt plötsligt att, nu måste boken snart ta slut, och då skyndar de sig med de sista självklara ledtrådarna, och sen är fallet löst och boken slut. Trist, men klart läsvärt.

Vore det inte dags för FN att ge sig in i Libyen nu, för nu verkar det ju som om Gadaffis styrkor tar tillbaka område efter område.

ajöken!

söndag 6 mars 2011

Vinnare


Jomen visst blev det både dammsugning och Gekå´s-tripp igår. Hittade både nya köksgardiner och en gummikorg som jag inte riktigt vet vad jag ska ha till än, men mer förvaring är ju aldrig fel. Köpte mig till och med lite kläder såhär inför våren som verkligen verkar vara på väg nu (märks på de allt tätare nysattackerna om inte annat). Och detsamma gäller folkströmmarna till plåtlådan, nu börjar man få trängas bland hyllorna igen, iallafall om man är där en helg.
Idag blir det emellertid inte mycket gjort, skidor både på längden och på tvären; Jörgen Brink (trots att han körde flera kilometer med bruten stav) och Jenny Hansson som vinnare i Vasaloppet. Kul att det inte var någon som tillhörde de nya lagformationerna som hade med sig "harar" till loppet, det vill säga åkare som skulle dra i början för att trötta ut konkurrenterna och bädda för de egna lagmedlemmarna. Brons för Helena Ekholm i skidskyttet, och nu går det bra för slalomherrarna också, roligt att Markus Larsson, som inte fick följa med till VM också åker bra idag. Till slut slutade det med Axel Bäck på andraplats. I femmilen hoppas vi på Rickardsson, och som vanligt Södergren. Men att Hellner just nu ligger i täten är inte heller fel.
Gårdagens andra chansen gick också ganska bra. Hade i och för sig hoppats på Pernilla Andersson vidare till Globen, men Sara Varga och The Moniker var ändå okej. Glad att inte Love Generation gick vidare iallafall. Förstår fortfarande inte vad den samlade kritikerkåren ser hos bidraget. Är de så förblindade av att det är en storproducent som varit med och skrivit bidraget? För i så fall så hjälpte det varken upp tråkfaktorn hos låten eller den bitvis ojämna sånginsatsen. Och enligt medierna kanske Love Generation skulle ha fått ännu färre röster, då skiftade dyra telefonnummer visades i rutan under delar av semifinalerna. Det nummer som stod under artistens namn gick till den artisten, men där det billiga numret slutade på en två, slutade det dyra på en etta. Så var man inte uppmärksam kan man alltså ha slagit fel nummer, och därmed röstat på fel artist, och därmed får man skylla sig själv om man inte har tittat ordentligt.
Nu verkar ett inbördeskrig vara nära förestående i Libyen, näst ut i arabrevolten är Brunei.
Berlusconi säger nu att han tänker närvara under alla de rättegångsdagar som kommer i rättegångarna mot honom. Som försvarare tänker han anlita... sig själv! Kan undra hur korrumperat det italienska rättsväsendet är, har han någon chans eller inte?
Kan det verkligen vara så att Carl Bildts ovilja att ta ställning i revolten i Libyen, har något att göra med hans tidigare(?) engagemang i Lundin Oil?!
Idag är jag arg på: Igår skrev jag om de missförhållanden som ibland råder på ungdomshemmen, de så kallade HVB-hemmen. Idag rapporterar Svenska Dagbladet om hemmen för de yngre barnen, det vill säga familjehemmen. Tydligen finns det så ont om sådana hem, att kommunerna tvingas anlita familjer som är inhyrda av privata företag. Det är väl i och för sig ingen nyhet att det finns människor som ser tar emot fosterbarn enkom för att tjäna pengar på det. Men att systematiskt, genom företagsverksamhet utnyttja den sårbara situationen som barnen befinner sig i, som en affärsidé, det är ju bara sorgligt.
Gillar verkligen Simaon och Thomas inredningsprogram (just nu "Rum för en stjärna"), det är bara lite löjligt med deras överdrivna produktplacering överallt, just nu när de med överdriven tydlighet visar upp en "smart" telefon (i stil med iPhone).
Ajöken!

lördag 5 mars 2011

Monarkiskrot

Det ser lite mörkt ut för bollklubben. Efter år 2010 ligger HBK 17 miljoner back, och redan innan konkurshotet låg man på grund av spelet på branten mot superettan. Tänk jag minns den tiden då både spelet och ekonomin låg i topp bland allsvenskans lag. Som tur är har man redan insett allvaret i situationen och bytte i januari ut klubbens styrelse och tillsatte några gamla hjältar i smeten. Vi får verkligen tro att detta, tillsammans med nye tränaren Joseph Clotet Ruiz, leder till både ekonomiska, och sportsliga framgångar, kanske med Michael Svensson tillbaka i elvan! Och som vanligt tror jag ju på SM-guld i år också.

Nu har Interpol utfärdat en efterlysning på K(G)hadaffi och hans familj och medarbetare. De anser att de utgör ett hot mot allmänheten. No shit Sherlock...

Idag är jag arg på: Nu vill hovet ha mer pengar. Går begäran igenom så får de 127,7 miljoner! i anslag till nästa år. Har tidigare tyckt att det är ett lite pitoreskt inslag med ett kungahus, och att det kanske har en viss betydelse för att marknadsföra Sverige utomlands, men nu får det nog vara nog! De har ju ingen som helst verklighetsuppfattning, och bara det faktum att de begär mer pengar är ju ett rent hån gentemot alla dem som har en trängd ekonomi. Okej att det kan finnas ett kungahus, men då sponsorfinansierat. Att ha en familj som utan egentlig anledning, mer än att de är födda till det, kan ha en sådan specialställning över alla andra, och dessutom får så mycket pengar av alla de andra som de står över, det är verkligen barockt! Nu har Daniel dessutom gjort fula tecken mot norska kronprinsparet på skidläktaren, ockockock, nu blir det stort rabalder!

Lasse Eriksson är död! Bara 61 år gammal föll han ihop och dog på scén. Känns lite kymigt på något sätt.

Men ärligt talat, är det något att bli så upprörd över; att Petter Northug gjorde en stoppsladd på mållinjen för att reta silvermedaljören Hellner, under gårdagens stafett? Som han själv sa, det var bara show. Så svenska sportjournalister - lägg ner. Det var väl jätteroligt att vi tog silver! Roligt dock av Expressen att ha minienkäten "Är Petter Northug en gris?" (som SVT.s Jonas Karlsson menar), och bara ha alternativet "Ja, absolut". Sverige-Norge 0-2.

Visst är det sorgligt med den 14-årige killen som inte har fått gå i skolan på flera år. Han har ett antal diagnoser och bokstavskombinationer som gör att han är väldigt stökig och bråkig i skolan. Och det kan man absolut förstå att det inte fungerar att placera honom i en "vanlig" klass. Men det måste väl finnas specialklasser? Inte kan det väl vara rätt att utestänga honom ur skolan i flera år? Det mest sorgliga var när man i radio frågade honom vad han ville bli när han blir stor och han svarade att han ville bli snickare, men nu visste han inte, nu kändes det som om han aldrig kommer bli något alls.

Och det här med barnen som kränks på barnhem och HVB-hem (den delen som är vårdboende, vad har de gjort för att hamna där? Och bor det barn där också som inte behöver vård?). Jag vet inte riktigt, nu vet man ju inte bakgrunden, det klart att om de gör saker de inte få, så måste de ju få bestraffas på något sätt, och då verkar det väl vara en bra metod att dra ner på veckopengen? Men det här med att de bestraffas genom att inte få träffa sina föräldrar verkar ju grymt. Och för den delen är jag övertygad om att många av barnen och ungdomarna som placeras på den här typen av hem, behandlas illa av personal och myndigheter och det är ju fruktansvärt, det lär de ju inte bli bättre samhällsanpassade av!

Den här Wikileaks-läckan, Bradley Manning, som misstänks ha läckt dokumenten om USAs agerande under krigen i Irak och Afghanistan. Nu riskerar han långt fängelsestraff, och till och med dödsstraff för läckorna, för att ha riskerat rikets säkerhet. Men hur är det egentligen, kan man inte avslöja sitt lands krigsbrott utan att straffas av staten? Hur hade samma händelse utvecklats om det hade hänt i Sverige?
På tal om det, nu har det kommit nya uppgifter som ska belägga att de svenska soldaterna som dödades i Afghanistan förra året, sköts av egna kulor. Men det klart, skulle det vara så så hemligstämplas det ju förstås, det kanske inte är så mycket bättre transparens i Sverige än i USA, iallafall inte så länge det gäller försvarsstyrkorna.

Borde man inte kunna koncentrera ut alkohol, och sälja det i brustablettsform i små doser på Systemet? I stället för vodka och liknande. Så att man själv kan blanda i i valfri vätska. Borde inte det vara en säljsuccé? Tänk så miljövänligt. Och tänk att slippa släpa dessa tunga flaskor. Nobelpriset nästa?

Kan undra om jag ska ta en vals med dammsugaren eller en tripp till Gekkan först? Ikväll håller jag på Pernilla Andersson!

måndag 28 februari 2011

Byråbesvär




Kom på när jag var på IKEA sist att jag nog skulle behöva en byrå. Samtidigt kom jag på att det ju finns en övergiven byrå i min gamla garderob hemma hos föräldrarna, och här är den nu, röd och grann. Får agera sminkbord tills jag kommit på någon bättre lösning.
Från radion just nu kom ett budskap som jag kommer att ta till mig; att man ska strunta i elaka syslöjdslärare som fått en att tro att man inte kan sy. Lite sugen på att köpa en symaskin faktiskt.
Största nyheten idag är att Olof Palme är död, om det nu var någon som hade missat det. Men trots att det just idag är 25 år sedan så är det en stor nyhet just för den påverkan det sägs ha fått på Sverige. Den distans det sägs ha skapat mellan folket och politikerna. Jag var bara knappt sex år när det hände, så jag har ingen egentlig uppfattning om hur det var före mordet. Vet bara att Socialdemokraterna nog skulle kunna vinna en hel del om de kunde locka Ingvar Carlsson till att göra comeback som partiledare. Och Lisbeth Palme säger sig fortfarande vara säker på att hon pekat ut mördaren för polisen, det vill säga Christer Pettersson. Kan det vara så att det faktiskt var han, en ensam galning? Kan det i så fall vara så att utredarna tycker att den lösningen är för enkel och att man av den anledningen inte vill godkänna det som förklaring?
Som jag trodde var det Nicke Borg och Linda Bengtzing som gick till Globenfinalen i Melodifestivalen, och Love Generation (med sina jätteläskiga dräkter) i övrigt var det inte många rätt, Linda Pritchard, som jag hade sist-stämplat, var den andra till andra chansen, märkligt, men å andra sidan var även denna deltävling under all kritik. I andra-chansen-finalen på lördag tror jag det går såhär: Jenny Silver vinner över Love Generation (tror jag inte egentligen, men jag hoppas), Loreen mot Sara Varga, hoppas jag på Varga, men tror tyvärr att det blir tvärtom, The Moniker mot Linda Pritchard, samma här; tror på Pritchard, men hoppas på The Moniker, och sist ut; Shirley´s Angels mot Pernilla Andersson, dött lopp, men jag kommer att rösta på Pernilla, så vinst till henne. Hoppas att Pernilla Andersson och Sara Varga går vidare, men tror snarare på Loreen och Love Generation.
Och långt mycket större än vår lilla musikgala, var nattens Oscarsgala. The King´s Speach vann det mesta, och Susanne Biers Hämden fick ett pris, King´s Speach-filmen får jag nog ta och se, och likadant, den flerfaldsnominerade The Kids are all allright. Mila Kunis vann röda-mattan-matchen med sin Elie Saab-klänning.
Se där ja, jag kanske inte ska kockettera med att jag bor i en avfolkningsbygd längre (det enda som växer är kyrkogårn, för att citera Perssons Pack), tydligen är den församlingen jag bor i, den församling i Falkenbergs kommun som växt mest i invånarantal det senaste året!
Ajöken

lördag 26 februari 2011

Så var det lörda igen

Var och kikade lite på bokrean igår, i allra finaste realokalen; Socitén i Varberg. Bra mycket bättre än utbudet i Falkenberg förra året, men ändock, bokrean är inte vad den brukade vara, så mycket mindre att välja bland, och så mycket dyrare.

Och så var det dags för sista Melodifestivalsdeltävlingen. Ikväll tävlar; Melody Club - lite tråkigt tycker jag, blir nog ingen höjdare. Näst ut är Julia Alvgard - Och det lilla jag hörde var iallafall inte värt de sistaplatstippningar alla gett henne, så illa var det väl inte, lite One More Time kanske? Sen Lasse Stefanz - det dansband jag har allra svårast för, men detta var ju We are all the Winners! Och jag klarar inte av hattkillens röst, så det hade inte spelat någon roll hur bra låten hade varit för hans låt förstör allt. Men det går säkert bra, dansbandspubliken tittar väl på Melodifestivalen? Linda Pritchard - Ännu en Fredrik Kempe-låt, och pust och stön så gammalt och tråkigt, detta blir nog sistaplatsen. Och därefter kommer eye-candiet Anders Fernette - de lite äldre flickornas Eric Saade, men rösten håller tyvärr inte för låten, får väl hoppas det blir bättre när det blir på riktigt, men det blir nog ingenting som går vidare. Och så Linda Bengtzing, gamlingen i gamet, och en typisk Bengtzing-låt, och det finns ju folk som gillar det. Fart och fläkt iallafall och en säker Globen-finalist. Kvällens Wild Card Nicke Borg därefter - en riktig 80-tals rockballad, det här var inte alls dumt, inte alls. Sist ut är recensenternas etta, Love Generation, och de hör säkert något som inte jag hör, för jag tycte detta var tråkigt, nej vet ni, inte på min lista. Så hur ska vi då sammanfatta det hela? Jo, Bengtzing och Nicke Borg direkt till Globen, och tyvärr Lasse Stefanz och Love Generation till andra chansen, femma: Melody Club, sexa: Anders Fernette (även om hans Jan Johansen-skinnjacka lovar bättre resultat), sjua: Julia Alvgard (eventuellt att hon och Anders kommer i omvänd ordning) och sist: Linda Pritchard. Och är detta det enda som Christer Björkman och kompani kan skrapa ihop så bör de nog fundera på om det inte är dags att gå tillbaka till systemet med bara en tävlingsomgång.

Samtidigt som det är fullt kaos i Libyen börjar nu grytorna bubbla alltmer i Jemen och Elfenbenskusten.

Landslagsspelaren (104 landskamper), och VM-medaljören i Handboll, Jonas Ernelind har dött i cancer, bara 34 år gammal. Som sagt; cancer måste vara den värsta sjukdomen i hela världen. Måtte den bara utrotas snart!

Nu äntligen åkte Alexandra Pascalidou ur Let´s dance.

Borgliga Fine Gael blir troligen de som tar över makten efter Fianna Fàil i Irland efter dagens val. Men förmodligen får de inte ensam majoritet utan får regera tillsammans med Labour.

Dior avskedar sin chefsdesigner John Galliano efter att han har gripits på en restaurang efter att ha varit inblandad i ett rasistbråk där han gjort antisemitiska uttalanden. Så kan det gå.

Tjing!

söndag 13 februari 2011

Pizza





Hade ju gäster igår och fick denna söta gåbortblomma. Tack för det. I övrigt gick det faktiskt riktigt bra med mitt pizzabak, så här kommer receptet på min långpannepizza, väldigt enkel att baka så det kommer jag nog att göra om. Till en långpanna använde jag:
7dl mjöl (använde vetemjöl special)
25 g. jäst (använde torrjäst)
2,5 dl. lite mer än fingervarmt vatten
en skvätt (ca. en halv deciliter) olivolja
lite salt och lite socker
blanda ihop mjöl, jäst, salt och socker. Häll sedan i vatten och olja, knåda till en deg, låt jäsa i ungefär en halvtimme, kavla ut direkt på ett bakplåtspapper på en plåt. Därefter gjorde jag en tomatsås på:
500g passerade tomater
ungefär 2 msk tomatpuré
salt, peppar och torkade örter och en nypa socker
tomatsås och riven ost på pizzan tillsammans med valfri fyllning. Jag gjorde två pizzor, en med mozarella, soltorkade tomater, oliver och lufttorkad skinka, och en med kräftstjärtar, sparris, musslor och ädelost.
sen schuss in i ugnen, ungefär 15 minuter (tills osten smält och fått fin färg) 225 grader (och vinet hette Douglas Green - Vinyard Creations; Cabernet Sauvignon, Merlot).
Till pizzan blev det Melodifestival, och ganska förutsägbart resultat med Brolle och Sanna (som verkar ha gjrt ett bra byte när hon bytte ut sin gamle norrman, eller om han var islänning, mot gitarristen) direkt till Globen, men mer oväntat var att The Moniker som fått så mycket kritik av schlagerexperterna, gick till andra chansen tillsammans med Loreen, men jag är inte helt säker på att Loreens Melloutstyrslar verkligen leder till ett karriärlyft för Bea Szenfelt (eller hur det nu stavas). Min favorit från gårdagkvällen, Christian Walz kom tyvärr bara femma. Men det var iallafall roligt att se att Marie Serneholt iallafall har en gnutta självdistans, vilket syntes i startsketchen där hon både var blond bimbobarbie, och stentuff rappare.
Jag gissade ju på Marocco, men nu ser det ut som att kuppvågen i arabvärlden har fortsatt till Algeriet och Jemen, men ni ska få se, Marocco är säkert också på gång. Och visst kan man förstå det förtryckta folkets glöd när de ser att länder i samma situation som deras egna, kan förändras, och att det kan vara de som ser till att det händer. Vi får bara hoppas att de får det bättre, och att det inte blir ännu sämre än vad det varit innan "revolutionerna". Och hoppas att Egyptierna får tillbaka de runt 450 miljarderna som Mubarak tros ha lurat av dem.
Nu äntligen verkar det som om Patrik Järbyn har gjort sitt sista världscupåk, det gick inte så bra, men Patrik som verkar ha haft världens otur i sin karrriär har därmed klarat livhanken, med bara några saknade framtänder som men efter karriären.
Chelsea Clinton skiljer sig. Efter ett halvårs äktenskap.
Tja Tja...

lördag 12 februari 2011

Kändisliv

Enveten som skam, men nu har han till slut avgått; Mubarak, och egyptierna jublar. Makten har tills vidare lämnats över till armén, som är en värnpliktsarmé och inte en grupp elitsoldater, och ska så småningom leda till ett fritt val är det sagt. Så vi får väl hoppas på det. Men nu är medias experter inne på samma spår som jag i ett tidigare inlägg; blir Marocco nästa del i den muslimska revolutionen i arabvärlden? Mubarak rapporteras nu ha lämnat Egypten och åkt till Förenade Arabemiraten.

Lite sent, men någon kanske har missat att gitarrlegenden Gary Moore avled häromdagen.

Nu är tågbiljetterna till Stockholmsresan beställda, tips på annorlunda shopping och sightseeing är fortfarande välkomna.

Fotbollsklubben Örgryte har gått i konkurs, och flyttas därmed också ned till division ett.

Snabba ryck för Let´s danceaktuella Figge Norling, som redan hunnit få barn ihop med, och planerar bröllop med Lo Kauppi! Kan inte ha varit mer än något år sedan han var gift med Tova Magnusson Norling? Förresten var det Andreas Weise som otippat åkte ur gårdagens program, nu borde det väl ändå snart vara Pascalidous eller Frank Anderssons tur att ryka?

Och Glenn Hyséns nya tandsköterska säger att Hyséns ex-fru ringer henne på nätterna, men det vill inte ex-fru Hysén, som enligt tidningarna dessutom vägrar skriva på skilsmässopapprena, kännas vid. Ja, jag undrar jag, och framförallt undrar jag vad de har att vinna på att dela allt med kvällsdrakarna?

Hur krisig är egentligen Pontus Kåmarks ekonomi som får honom att ena veckan göra spelreklam iklädd kvinnokläder, och andra som lättklädd hårdrockare. Eller börjar han tycka att han kommer för långt bort från rampljuset?

Dagens té-tips; har ni provat Pukkas téer? jättegoda, finns på hälsokosten, både betydligt godare och billigare än Kusmis téer, och nästan lika snygga förpackningar.

Och så var det schlagerdags igen, och efter en snabb genomlyssning av kvällens bidrag låter mitt omdöme såhär: Först ut Brolle, och Brolle är ju Brolle, och honom ska man ju både se och höra för att det ska bli så bra som möjligt. Klippet som svt.se förhandsvisar kanske inte var den bästa delen av låten dock. Loreen kommer sen, och det vet jag inte alls vad jag ska säga om, men de som sagt att det låter Toni Braxton sätter huvudet rätt på spiken, fast med lite etnoinfluenser, nog ingenting som tilltalar mellopubliken. Nummer tre ut är Babsan och hans/hennes spenjorer, och ja, pust... Hoppar snabbt över till nummer fyra som är Elisabeth Andreassen, och jösses så pompöst tråkigt! Nummer fem sen är Sanna Nielsen på snurrplatta och Evighetkopia, och det funkade ju sist så varför inte? Men var verkligen sexan, The Monikers låt så dålig? Den svängde ju iallafall rejält. Och det gör väl i och för sig Lena PH-kopian Aniella också, fast... jättekonstigt. Sist ut kommer favoriten 1.17 Christian Walz, och jag hoppas verkligen att han går vidare, tillsammans med Brolle. Och sen skickar vi väl Sanna och The Moniker till andra chansen. Men Elisabeth Andreassens Lars Wallin-klänning ser iallafall fin ut. Tillsammans med Sannas skor.

En man har försökt ta sig in hos Mona Sahlin, polisen eftersöker nu en mörkklädd man...

Spännade; Lindex har gått från klarhet till klarhet, nu ska de samarbeta med stylisten Rachel Zoe (och spännande för oss som följer de sporadiska avsnitt av serien The Rachel Zoe Project som sänds då och då i svensk Tv, så är hon nu höggravid), som ska styla kedjans vårkollektion. Dessutom samarbetar Marimekko med Converse, mer sånt!

Ikväll blir det melodifestivalkväll med vännerna, och jag tänker försöka ge mig på att baka pizza, får väl se hur det går, och till efterrätt, på begäran; chokladfondant.

söndag 6 februari 2011





Lite synd är det allt att man nu ska plocka bort de inristningar man har hittat inuti Lennart Johanssons pokal. Det började med att det gick rykten om att budskapet "Bajen forever" var inristat inuti pokalen, men eftersom pokalmakaren var död kunde man inte fråga honom utan då gick uppdraget till landslagsläkaren Magnus Forssblad att han skulle göra en titthålsoperation för att undersöka om det verkligen var så. Under operationen såg man att det stod "Djurgården är bäst" i pokalen, det blev för mycket och det bestämdes att pokalen skulle delas, då hittade man fler inskriptioner, bland annat namnen på pokalmakarens familj, och också "Heja Bajen", inskriptioner som nu ska slipas bort. Tråkmånsar.
Att Danny gick direkt till Globenfinal i Melodifestivalen var väl inte så överraskande, men Swingflys Teddybearstolkning var väl ändå lite otippat? Han den där killen med Jesuskomplex, som sjöng sticket, har inte han varit med i Idol? Och så Jenny Silver och Pernilla Andersson, de bidrag som jag tyckte var bäst kom iallafall till andra chansen. Och programledarna var inte så dåliga trots allt, till och med Marie Serneholt var ganska nedtonad. Största rubrikerna är om den miss som gjorde att man hoppade över ett moment och avslöjade båda andra chansen-deltagarna på en och samma gång. Humorinslagen i samband med artistgenomgångarna var väl lite roligt till och från, Peter Stormares insats förstod jag mig inte alls på. Men det kanske det är andra som gör.
Nu har SVT.s korrespondent Bert Sundström som rövades bort, och misshandlades, i Egypten, väckts upp ur sin nedsövning och har kunnat kommentera händelsen. Enligt läkarna på sjukhuset där han ligger kommer han inte få några bestående skador.
På något fördomsfullt sätt känns det inte jätteöverraskande att en Sverigedemokratisk riksdagsman i natt suttit i polisens fyllecell efter att ha slagit sönder ex-flickvännens hem.
Igår var det Berlusconi som hyllade Mubarak, idag är det Dick Cheney och Tony Blair som menar att Egyptenledaren är en bra kille. Det verkar inte som att Egyptierna håller med dem.
Okej, det blev ingen vidare storm i går, men nu gör SMHI ett nytt försök och lovar/hotar med stormbyar idag istället. Vi får väl se.
Ajöken!

lördag 5 februari 2011

Marocco

Jag funderar på Marocco... Jag tänker som så, att nu när Egypten och Tunisien gjort uppror mot sina diktaturliknande ledare, kan det vara Maroccos tur härnäst? Som statsvetare är det skandal att jag inte vet något om regimen i landet, måste kolla upp detta; Jo de har ett folkvalt parlament men det är kungen som är den egentlige ledaren i landet, och i det senaste valet var det bara 37% av befolkningen som deltog i valet (källa Wikipedia, så ta det med en nypa salt). Så nog kan det hända att det är nästa land på tur att försöka kuppa bort sin ledare, även om Svenska ambassaden menar att situationen i landet ses som lugn, även om det de senaste åren upptäckts flera nätverk som planerat attentat i Marocco. Skulle gärna vilja åka dit, men jag antar att det inte kommer hända på länge länge, så det hinner nog både vara uppror och lugna sig igen innan jag kommer dit.

Jo, nu har jag hört Dannys Melodifestivalbidrag också, men bara en minut, lyssnade på Ugglas genomgång igår, och jag måste säga att början var väldigt stark, kändes direkt som en vinnarlåt, men vad hände sen? Sen blev det bara samma, jättetjatigt, blir det inte bättre än så så hoppas jag inte att han går vidare. Så var det med det.

Berlusconi är inte den smidigaste människan man kan tänka sig. Nu tycker han att det bästa för Egypten vore om det kunde bli demokrati i landet fast Mubarak fortfarande sitter kvar eftersom han menar att Mubarak i väst anses som den "visaste av män" (dn.se)...

Mycket för Ebba von Sydow nu; nygift, höggravid, ny programledare för Go´Kväll, och dessutom har hon svininfluensan!

Kom precis på att jag har tips till Nobelpriskommitéen; nästa års kemipris borde gå till den som uppfunnit isskrapssprayet, det vill säga sprayet man använder istället för att skrapa bilrutorna, och isen försvinner på nolltid. Helt fantastiskt! Eller till dem som uppfunnit nässprayet (fast de kan ju lika gärna få priset i medicin) Otrivin Comp, som botar både nästäppa, OCH näsrinna!

Idag håller jag mig inne; städar, tittar på Melodifestival och väntar på stormen.

fredag 4 februari 2011

Journalister

Lustigt att den äldre damen som uttalar sig i Tv Halland angående någon ny modell för mathanteringen i äldrevården i Varberg ger sina vårdgivare ett stort A... Vet inte riktigt om det var en komplimang...?

Nu är det journalisterna som ligger risigt till i Egypten. Svt.s reporter Bert Sundström rövades i torsdags bort och misshandlades svårt i landet. Om jag skulle gissa vilt så borde det vara regeringssidan som rövade bort honom, jag kan inte se hur motståndarsidan skulle kunna vinna på att jaga ut media ur landet, de borde ju vilja att informationen om situationen i landet kommer fram till omvärlden. Sundströms läge sägs vara allvarligt men stabilt.


Nu tänker jornalisten Bo Holmström (ni vet han med "lägg ut") äntligen gå i pension, tycker det har verkat som att det har varit dags ett ganska bra tag redan.


Vaccinationen mot HPV-viruset som kan orsaka livmoderhalscancer, som erbjuds unga kvinnor, har inte varit den succé man kanske räknat med. Men nu har man forskat sig fram till att vaccinet även kan användas till att vaccinera män mot bland annat kondylom och även vissa cancerformer. Så nu vill man att vaccinet ska bli en del av det allmäna vaccinationsprogrammet. Såklart, när även männen kan få del av det...


Spännande, på dn.se ställer man frågan om huruvida man kommer att följa Melodifestivalen eller ej. 63% kommer absolut inte följa evenemanget, bara 14% ska absolut se det. Skulle vara spännande att se resultatet i samma fråga i Aftonbladet/Expressen.


Oj, Kajsa Bergquist och Måns Herngren skiljer sig, det var väl ändå otippat? Och Glenn Hysén, som tydligen träffat en ny flamma, en tandsköterska (och reklamfilmsstatist) från Stockholm, som gärna verkar vilja tala ut om relationen i media (jakten på 15 minutes of Fame fortsätter). Hysén själv verkar lite mer försiktig. Han tänker iallafall inte flytta till Stockholm.


Så tacksam över att det finns vaktmästare som skottar utanför så att jag slipper göra det själv. Just nu hade det väl varit okej, men tidigare i vinter när det kommit metervis (nåja) med snö, då har det verkligen varit fantastiskt att komma ut på morgonen och det redan varit skottat och grusat.


Vill Socialdemokraterna verkligen ha Tomas Östros som partiledare? Eller Sven-Erik Österberg för den delen? Tycker de kanske att Mona Sahlins karisma var så det räckte för flera år framöver?

Nu är de nya körledarna i "Körslaget" färdiga; Andreas Johnson (Järvsö), Gabriel Forss (Katrineholm, känns inte det lite fuskigt, med en riktig körledare? Fast å andra sidan så var väl Caroline af Ugglas med förra året?), Jakob Samuel (Sjöbo), Jasmine Kara (Örebro), Ann-Louise Hansson (Kristianstad), Casper Jarnebrink (Partille), och så favoriten Lisa Miskowsky (Umeå). Kan ju bli riktigt bra.

Och just precis nu fick vi reda på att Lena Nyman gått bort, dött alltså. Men visste ni att hon bara var 66 år gammal?!


Varit inne och tjuvlyssnat på Melodifestivalbidragen i Luleå (och ja, det går att spola förbi Elsa Billgren som är högljudd SVT på webben-programledare). Dilba är först ut, jättetråkig electropop helt enkelt, inget vinnarbidrag. Nästa ut är Swingfly boomchickabomckickabombombom i hip hop-tappning, med kids som springer runt med trummor runt honom. Kan aldrig tänka mig att det tilltalar schlagerpubliken. Jenny Silver är nummer tre, och nog lät det ABBA allt, ja varför inte, riktigt svängigt ju, men ska hon verkligen ha de kläderna? Nummer fyra på banan är web-vinnaren Jonas Matsson som kanske kan tävla med Danny om småtjejernas gunst, låten... Oj då! Ska Matsson fortsätta sin artistkarriär kanske han ska fundera på om han verkligen ska fortsätta springa runt samtidigt som han sjunger, det lät... inte så jättebra. Sen som nummer fem kommer Le Kid, med en sångerska som ser ut precis som Elsa Billgren fast kortare, låten låter lite Lili och Susie, och det tilltalar ju alltid några. Rasmus Wiberg heter killen som uppträder som nummer sex på lördag och vad ska man säga? Kanske att låten hade kunnat vara bra, kanske att man skulle ha satsat på en annan artist? Sen kommer min favorit Pernilla Andersson som nummer sju och lyckligtvis blev det ingen besvikelse. Så om inte Danny, som är sist ut, är en jättehöjdare så blir Pernilla Andersson vinnare på lördag. Och det vet jag faktiskt inte hur hans bidrag låter, för nu verkar mitt internet lägga ner, så det får bli en cliffhanger till i morgon.

Adios!

tisdag 1 februari 2011

Melodifestival

Idag är jag arg på: Hur i all världen kan det komma sig att dömda pedofiler och hallickar tillåts starta friskolor?! Nu reagerar skolminister Björklund och menar att det nog är bra om Skolinspektionen får tillåtelse att begära utdrag ur brottsregistret innan man tillåter någon att starta en skola. Men är det inte konstigt? Skolor och förskolor får begära utdrag ur polisregistret innan de anställer personal, men inte skolinspektionen när det gäller någon som vill starta en helt egen skola!

Nu har jag köpt årets specialbilaga om Melodifestivalen. Och såhär innan jag hört några av låtarna kommer en liten gissning om hur det kommer att gå. Om vi börjar i Luleå så hoppas jag verkligen att svenska melodifestivalfolket kommer rösta vidare Pernilla Andersson, förmodligen går också lågoddsaren Danny vidare. Tror inte att detta kommer bli Dilbas comeback. I Göteborg är det svårare att gissa. Jag hoppas verkligen på Christian Walz, kanske kan han bli årets Salem? I övrigt kan det bli vad som helst, från Brolle, Sanna Nielsen eller Babsan. Och Idol-publiken röstar kanske på Daniel Karlsson/The Moniker. Elisabeth Andreassen har nog gjort sitt i Schlagervärlden för länge sen. I Linköping vore det nog bra om Linda Sundblad gick vidare om man ska tänka taktiskt, men förmodligen blir det Saaaaade och Shirley, eller kanske Sebastian. Sista deltävlingen i Malmö blir förhoppningsvis en promenadseger för Nicke Borg, och som gammalt Fame Factory-fan så håller jag en tumme för Anders Fernette (f.d. Johansson), men är rädd att det blir något smörsliskigt då låten från början var skriven till Celine Dion. Även Melody Club, Linda Bengtzing och kanske till och med Lasse Stefanz lär ha en chans. Så okej, från deltäving 1: Pernilla Andersson och Danny, från tvåan: Christian Walz och Brolle, från nummer 3: Linda Sundblad och Eric Saade, och från fjärde deltävlingen: Nicke Borg och Linda Bengtzing. Tror dock tyvärr inte att det är någon av mina favoriter som vinner utan det blir nog Saade som vinner.

Polisen sköt inatt ihjäl en 26-årig man som misstänks ha mördat sin mamma. Inget annat än ren tragik.

Och så är jag arg på: För första gången på tio år så ökar barnfattigdomen i Sverige. Vi vuxna har ju ändå någon slags val i hur vi arbetar, hur vi röstar, hur vi bor och hur vi handlar, men barnen, de har ju inget val alls, de måste lite blint till sina föräldrars val.

Carlos Rojas föreslår att man skulle flytta ut myndigheterna till förorterna. Väldigt bra förslag. Integration i sin finaste form. Men inte vill väl myndigheternas tjänstemän sitta ute i förorten! varför inte placera ut några departement i glesbygden? Borde väl inte vara några större problem nu när större delen av arbetet kan göras via internet. Om man har täckning vill säga.

Verkar som att Egyptens president Mubarak är på väg bort nu. Och det kan väl vara bra att få bort diktaturlika styren. Men vad kommer komma härnäst? Kommer det bli anarki, teokrati eller demokrati? Som synes är det bara ett av tre alternativ som iallafall jag tycker vore lämpligt. En anarki utan egentligt styre är naturligtvis bäddat för kaos, en teokrati där religiösa ledare styr känns som att gå tillbaka flera decennier i tiden. Hade det verkligen inte varit möjligt för den egyptiska befolkningen att vänta till september då det skulle vara val i landet? De ovanliga konstföremålen som stulits och förstörts under den senaste veckan är väl egentligen ändå ingenting jämfört med alla de människor som fått sätta livet till.

En vecka som den som gick vill jag inte vara med om igen, lite väl mycket. Så förkylning och ont i rygg och skuldror kom väl som ett brev på posten. Gårdagens yoga rättade väl till det lite, men att somna på en spikmatta gjorde inte direkt saken bättre. Men jag fick iallafall ett fint mönster på ryggen, prickigt är ju alltid hett till våren.

Fridens!

lördag 22 januari 2011

Sjukt

Peppar peppar, tur att man inte behöver besöka Varbergs sjukhus för tillfället. Vinterkräksjukan som dragt in över sjukhuset är ingenting mot de konflikter som finns mellan läkarna på sjukhuset och som lett till att även patientsäkerheten drabbas. Det är så illa att ortopeden och kirurgen på akuten är stängda i helgen!

Bildt och Billström är de senaste offren i Wikileaksdrevet. Enligt Wikileaks ska de båda moderatpolitikerna 2007, ha tagit ett populistiskt ställningstagande och velat ha en överenskommelse med Irak om att skicka tillbaka irakiska flyktingar. Detta på grund av att sveriges befolkning tydligen vill ha en hårdare invandringspolitik framfrallt gentemot irakier på grund av deras hederskultur och de brott som begåtts på grund av denna.

Något annat som inte är så smart är att köra rattfull till jobbet. Ännu mer osmart är det om man är domare i ett stort mål om en stödhärva. Elisabeth Karlén som domaren heter har fråntagits ansvaret från målet. Visserligen menar Karlén att hon druckit dagen innan, och att det var det som fortfarande satt kvar i kroppen. Men man kan ju undra hur mycket hon egentligen hade druckit en vardagkväll innan arbetsdag om det fortfarande kan ge ett utslag på 0,36 promille dagen efter, någon som vet?

Ni har väl förresten inte missat "Texas" nya blogg? Måste vara en av sveriges bästa idrottsbloggar. Eller är det bara för att det är mycket HBK-nostalgi kanske?

Sverige vann mot Polen i torsdags och Robin Söderling är klar för åttondelen i Australian Open.

Var lite rädd att det var någon av mina favoriter som hoppade av Melodifestivalen sedan han blivit anmäld för grov kvinnofridskränkning. Som tur var, om man nu kan använda sådana begrepp i sammanhanget, så var det bara någon trummis i Melody Club.

Är det förresten någon som har några bra Stockholmstips, om man skulle få för sig att besöka huvudstaden någon gång i mars ungefär? Och om man har sett de där vanliga turistmålen och vill se något där bortom. Och så gärna inredningsbutiker förstås. Tack!

måndag 27 december 2010

Landsfäder

Julens roligaste måste väl vara den vegetariska sk*nkan. En sojaprodukt som griljeras som en vanlig julskinka. Men det som var roligt, eller egentligen inte alls roligt, men lite typiskt på något sätt, var att den var tillverkad i Taiwan. Hur var det nu, skulle vi sluta äta kött för miljöns skull...

Nu vill Ylva Johansson också vara med och leka, och ställer upp som kandidat för att ta över Socialdemokraternas ledning efter Mona Sahlin.

Och Fredrik Ljungberg verkar förhandla med Celtic!

Det senaste året har det skett en massflykt från Röda Korset, tiotusentals medlemmar har lämnat organisationen efter årets skandaler.

Sorgligt allt fler unga tjejer försöker ta livet av sig genom att överdosera vanliga receptfria värktabletter. I media skyller man det hela på avregleringen av Apoteket. Men jag vet inte jag, kan det vara så att det helt enkelt florerar en helt annan syn på självmord och självskadebeteende bland dagens unga? Eller mår de helt enkelt sämre?!
Ännu sorgligare är det att en 13(TRETTON!)-årig pojke (POJKE!) misstänks för våldtäkt på en 15-årig flicka.

Kungen har hållit det årliga jultalet. Inte ett ord, förstås, om boken om honom eller skandalerna i och kring kungahuset. Det mesta handlade som vanligt om miljön och om barn som det är synd om. Bland annat riktades kritik mot BP efter oljeutsläppet i Mexicanska golfen. Han kritiserar dessutom dem som ser bortom den exakta vetenskapen, bland annat dem som "inbillar sig att atsrologi är en vetenskap"! Och så sa han att jordens befolkning kommer att vara tre gånger så stor som nu, redan år 2050. Tre miljarder fler invånare ska tydligen den riktiga siffran vara. Hur var det nu med den exakta vetenskapen?

Oj, otippat; I denna veckas version av ICA-reklamen har man lyft bort humorn till förmån för den goda sakens skull. Och det är rökningen som får sin släng av sleven, och de alla rökare uppmanas nu att sluta röka tillsammans med ICA-Stig och Facebook. Eller om det är Hans Mossesson. Och nästa vecka har Aftonbladet en sluta-röka-bok som bilaga. Ja, det gäller att passa på sådär efter nyårslöftena.

Och inbrottsvågen här i byn fortsätter. Lite extra fräckt tycker jag när de passar på såhär i juletid.

I senaste numret av tidningen Magasin M så säger Agnetha Fältskog att hon gärna skulle se en återförening av ABBA. I alla fall för något enstaka tillfälle.

Funderar på om jag, när jag diskuterat 2011.s Melodifestivaldeltagare, sagt att jag inte hade någon aning om vem Anders Fernette är. Det har jag ju visst, det är ju Fame Factory-Anders, ni vet han som till slut blev ihop med Ida Hedberg eller vad hon nu hette, som också var med i Fame Factory (som för övigt var den bästa dokusåpan hittills!). Nu har han dock gift sig med en annan tjej och även bytt ut efternamnet Johansson till Fernette.

Afrikanska ledare hotar att avsätta Elfenbenskustens "president" Gbagbo om han inte lämnar sin post frivilligt. Gbagbo förlorade nämligen det senaste presidentvalet men vägrar erkänna sig besegrad.

Tjingeling!

måndag 22 november 2010

När man är en glad pensionär

Nu diskuterar politikerna om huruvida pensionsåldern ska höjas till 69 år. Hur dumma är de egentligen? Ungdomarbetslösheten har aldrig varit högre, och nu vill man göra det ännu svårare för ungdomarna att komma in på arbetsmarknaden. Detta samtidigt som de äldre generationerna ska tvingas jobba betydligt längre för att få en pension som går att leva ett drägligt liv på. Visst har vi i flera år nu hört skräcksenarierna om de stora pensionsavgångarna när 40-talisterna går i pension som i ett lämmeltåg, där det inte längre kommer att finnas personal till vård, skola, omsorg. Men än så länge har det väl inte märkts någonting åt det hållet. Och nu när hjärt- och kärlsjukdomar, och kanske även (andra?) stressrelaterade sjukdomar verkar gå ner i åldrarna, kanske det snarare skulle vara en bra idé att sänka pensionsåldrarna. Om man nu inte vill införa 30-timmars arbetsveckor.

Ja, detta Malmö. Rena rama vilda västern, eller södern rättare sagt. Nu har en kraftig sprängladdning exploderat i Rosengård. Ingen människa ska dock ha skadats.

Denna förbannade snö, nu kommer det mer. Enligt SMHI är snökaoset nu inte långt borta. Men det går iallafall bra för svenskarna på glid nu. Både herrarna och damerna gjorde väldigt bra ifrån sig i helgens Världskuppremiär för skidor i Gällivare. Marcus Hellner kan nog vinna det mesta i vinter,

Påven är ju för rar. Eller vad man nu ska säga... Nu säger han att Katolska kyrkan eventuellt kan godkänna kondomanvändning. Absolut inte som preventivmedel, men kanske för att förhindra spridning av sjukdomar. Tillexempel kan det vara okej för manliga prostituerade att använda kondom. Manliga prostituerade är tydligen inga konstigheter inom Katolska kyrkan?

Och två nya deltagare klara för Melodifestivalen; Jenny Silver, och förra (eller var det förr-förra?) årets Idol-deltagare Daniel Karlsson. Kan nog bli bra. Och så har feministisk front rasat, de tycker inte om programledarvalet; Marie Serneholt och Rickard Olsson, de menar att det är fel att ha en medelålders man och en ung kvinna som programledarpar. Nu får de väl ändå ge sig?

Årets Augustprisnominerade i den skönlitterära klassen är; Sigrid Combüchen - Spill, en damroman, Magnus Florin - Ränderna, Johan Jönsson - Livdikt, Sara Stridsberg - Darling River, Peter Törnqvist - Kioskvridning 140 grader, Magnus William-Olsson - Ingersonetterna. Säger mig egentligen ingenting, men jag borde nog ta och läsa något av Combüchen.

Inte roligt alls nu för domarna i gårdagens match mellan AIK och Skellefteå. Riktigt domartabbe att döma bort Skellefteås mål, trots målkameror. Dagen efter är nog en riktigt dålig dag idag.

I övrigt verkar kubmaneten vara det hetaste(!) just nu.

Tjingeling!

torsdag 18 november 2010

Imon

Idag är jag arg på; man ser det överallt i dessa "nya, sociala medier": uttrycket imon, alternativt i mon. Det betyder alltså i morgon. Och jag förstår det helt enkelt inte. Hur har det kommit till, för det är ju inte talspråk, det finns väl ingen som säger imon om de menar i morgon. Hade det ändå varit imorrn så hade jag förstått det, det använder jag ju till och med själv ibland. Men det är ju när man skriver som man pratar. Men just detta imon blir jag bara irriterad på. Är det någon som kan förklara?

Men det var väl roligt ändå, att det ska bli bröllop i England. Hoppas bara att William och Kate är mer hänsynsfulla gentemot statsfinanserna än vad vårt egna kungahus var. Det kan ju verkligen behövas i Storbrittanien så som läget ser ut just nu.

Dagens boktips: Jag sa ju att jag skulle hålla upp med deckarna nu ett tag, men så blev det inte, eller, ja det står ju utanpå att det är en dokumentärthriller, och jag skulle väl visserligen snarare kalla det en spänningsdokumentär; Karin Alfredssons "Kvinnorna på tionde våningen". Andra boken i serien om läkaren Ellen Elg, och överraskanske mycket bättre än den första "80 grader från varmvattnet". Ett kärleksfullt porträtt av Vietnam, samtidigt som det är en vass kritik mot korruptionen, sexhandeln och det ekonomiska styret i landet, och samtidigt en romanskildring om familjelivet för en läkarfamilj i ett i övrigt ganska fattigt land.

Nu har mannen som kidnappade och mördade en svenska i Sydafrika gripits och erkänt.

Ab Fabs - Helt hysteriskt med Patsy och Edina är på väg att återuppväckas - heja!

AIKs Dulee Johnson åtalas nu för våldtäkt. Skönt att se att rättssystemet iallafall oftast fungerar lika för alla. Och Wikileaks Julian Assange begärs häktad för våldtäkt.

Folket på Haiti skyller FN för den koleraepedemi som brutit ut i landet. De menar att sjukdomen kommit till landet med nepalesiska FN-soldater. Och med tanke på sjukdomen kom till landet samtidigt, och till samma ställe som soldaterna kan man ju börja undra. I så fall är det ju vedervärdigt! Samtidigt gör kravallerna mot FN det svårare att sprida läkemedel mot sjukdomen. Nu verkar det som om sjukdomen spridits till Florida, USA.

Nu kan ni börja rösta på årets Jerringpristagare, själv har jag lagt min röst på Robin Söderling.

Fler klara för Melodifestivalen; Ma(a)nboyen Eric Saade, och Marie Serneholt och Rickard Olsson, de båda sistnämnda dock som programledare. Kan bli ett rejält flamskalas (nu lät jag riktigt gammal och gnällig!), men jag hoppas att jag har fel.

Money talks... Det blir en tredje säsong av "Ullared". VD-Boris verkar vara en konsekvent man som står vid sitt ord. På samma sätt som när han lovade att varuhuset (Gekå´s) aldrig skulle ha söndagsöppet!

Enligt Socialstyrelsens oanmälda inspektion har sex av tio äldreboenden i landet ersatt personal med låsta dörrar och larm på nätterna. Så får det ju absolut inte vara. Larm är en fantasisk hjälp, men det ska ju fungera som ett komplement till personalen, inte ersätta den. Enligt Socialstyrelsen får man låsta dörrar, om personalen inom några få minuter kan uppmärksamma och kontakta den person som vill ut (men att kontakta innebär ju nödvändigtvis inte att personalen behöver vara på plats? Så där biter sig Socialstyrelsen i svansen), annars blir inlåsningen olaglig.

Skulle inte Mikael Damberg och Veronica Palm kunna leda Socialdemokraterna tillsammans?

Nu väntar tvättstugan och sedan målarkurs.
Fridens!

tisdag 9 november 2010

Dagens ungdom

Såg ni premäravsnittet av SVTs nya serie "Ung & bortskämd"? Ungdomar/unga vuxna som inte gjorde någonting själva, men vars föräldrar nu (när de var i 18-25årsåldern...) hade fått nog och anmält dem till programmet (eller hur det nu gått till, såg inte hela avsnittet), där de skulle leva tillsammans med andra unga i samma situation, och försöka klara sig utan sina föräldrar, med allt från att testa olika jobb till att städa, laga mat och handla (för sin lön som de eventuellt gjort sig förtjänta av för arbetet de gjorde). Där var bland annat cirka-20-tjejen som visserligen bodde i egen lägenhet (som föräldrarna betalat), men där hennes pappa kom hem till henne varje dag och lagade hennes mat, städade, tvättade hennes kläder, körde henne vart hon ville och betalade allt hon ville ha. där var också killen i samma ålder som bodde hemma, med full uppassning av sin mamma, det han själv gjorde var att sitta vid datorn och beställde kläder, hudvårdsprodukter och motorcykelsaker, allt på mammans konto(kredit?)kort. Nu skulle han också få en motorcykel. Betalas med ett lån på 100 000 som mamman hade tagit. Hur tänker dessa föräldrar? Hur har de tänkt sig framtiden? Beror deras agerande på dåligt samvete eller är det rädsla för att barnen ska flyga ur boet och inte behöva dem mer? Är det verkligen på riktigt? Och som vanligt blir jag lika rädd för mitt eget förfasande över dagens ungdom, framförallt när jag inser att jag inte längre hör dit själv.

Nu är Melodifestivalens web-jokervinnare utsedda; Jonas Matsson och Julia Avlgard, svängigt värre.

Och så snö igen, redan trött på den!

Hur tänker Expressen när de offentliggör namn och bild på den för skotten i Malmö misstänkte 38-åringen. Jo, såhär; uppenbart allmänintresse, och för att visa att det även är folk som du och jag och vem som helst, däribland, bland annat Mr Svennebanan, det vill säga människor med typiskt "etniskt svenskt utseende", som begår denna typen av brott. Här tycker jag att man från Expressens sida har gått för långt för att (över)bevisa sin antirasistiska ståndpunkt. Observera; MISSTÄNKT (även om nu misstankarna har stärkts) - inte dömd!

Hemtex går med storförlust och ber ägarna om en nyemission (har någonting att göra med att aktieägarna går in med nytt aktiekapital om jag inte minns fel från företagsekonomin). Och jag som hade hoppats på att det skulle gå så mycket bättre för Hemtex nu med den nya inriktningen, jag tycker iallafall att det har blivit mycket mer klass och stil på både produkterna och affärerna och handlar mycket hellre där nu än tidigare.

Den Burmesiska juntan har lovat att frige frihetskämpen, och Nobelfredspristagaren Aung San Suu Kyi, som suttit i husarrest efter sin valseger,i nästan 20 år, på lördag. Vi får verkligen tro att de håller vad de lovar.

Nu ska Fotbollförbundet öppna Lennart Johanssons pokal efter rykten om att smeden som gjort den ristat in citatet "Bajen forever" inuti pokalen. Det är så ett riktigt bus ska göras!

I morgon ska jag prova ett helt nytt område på jobbet, lite nervöst, men det ska nog gå bra. Dagen idag fortsätter nog inomhus, kanske med en bok och säkerligen med Tv, en stor del av dagen har i övrigt spenderats med Linda och snoriga charmtrollet Alice, skulle blivit promenad och shopping, men blev inte mycket med det, ibland kan det bli väl så bra med "bara" skvaller och mat inne i värmen, tack för det.

Ta det lugnt på vägarna! Tjing!

måndag 8 november 2010

Skåne och andra ställen

Skulle inte vilja vara polis i Göteborg idag. De har gjort bort sig lite grann kan man väl säga. Våldsamt gripande av en man som skulle höras som vittne i samband med bombhotet mot Göteborg. Dessutom stå med laddade vapen mot små barn, barn som dessutom förhördes utan sina föräldrar. Riktigt stor miss.

I Malmö har man nu gripit en man (38-åringen, man med vapenlicens...) för skottdåden i Malmö. Får verkligen hoppas att det är rätt person de har gripit. Och att de inte bara siktat (Sic!) in sig på någon som är lik hans medianamn "den nye lasermannen". Han är tydligen en svensk man som lever ensam och är "tystlåten och mager" (dn.se 2010.11.08) och enligt grannarna "lite märklig"/"lite udda" (SvD.se 2010.11.08).

Och på tal om Malmö: Ja, så jag hade fel. Spelar ingen roll alls, MFF SM-guld och Helsingborg silver. HBK vann sista matchen, mot Djurgården, och hamnade på tolfte plats, lååångt (...) över kvalstrecket , det är det enda som spelar roll i årets Allsvenska slutstrid. Nästa år tar vi hem guldet!

I norra Skåne, utanför Osby närmare bestämt, har en kraftverksdamm rasat och dragit med sig vägar och en bro, och ett flertal gårdar i närheten fick evakueras!

Berlusconi, ja vad ska man säga, nu har han gjort bort sig igen, men jag tror inte han förstår det själv. Nu har han ertappats med en ny ung kvinna, men han tar det hela med ro och säger att det är väl inte så konstigt, det hade varit värre om han hade varit bög... Munkavle på honom i fortsättningen kanske?

Funderar starkt på om det inte får bli Amir Chamdins Cornelisfilm på fredag, det är ju klart en måste-se-film.

Idag är jag arg på: det är väl jättebra att skoleleverna får egna datorer från skolan. Ett sätt att göra skolarbetet mer jämlikt, alla har ju faktiskt inte råd med datorer som är ett måste i dagens undervisning. Men lär ungarna att ta hand om sina saker, ställ krav, och se till att det blir konsekvenser om de är oförsiktiga med sina datorer. Här sitter de ute i regnet med sina datorer och klättrar upp på allehanda byggnader för att sitta där med datorerna. Om de går sönder? Ja det kan du ge dig på! Men de får sitt straff; tidningarna rapporterar "bärbara datorer i knät ger sämre spermier", så det så!

Såg ni Annika Andersson i "Robins" i lördags (ca 25 minuter in i klippet), med en pekpinne till alla som inte kan skilja mellan Ullared (samhället) och Gekå´s (varuhuset), tänk om Boris också kunde fatta skillnaden.

Ohoj! Nya artister klara för melodifestivalen; Babsan (Lars-Åke Wilhelmsson, med låten "Ge mig en spanjor"... inte så förvånande, mer förvånande om han deltagit som sig själv) och Nicke Borg! Det finns hopp för melodifestivalen, det ser jag fram emot nästan ännu mer än Pernilla Andersson (som ju är gift med Dregen som har spelat/spelar i Backyard Babies med Borg)! Och tydligen Elisabeth Andreassen också, men det mer väntat.

Jag har sagt det i flera år nu, och nu visar det sig att jag fick rätt, kanske skulle ta och satsa på en karriär som trendspanare. Furu. Det är furu som är det hetaste, senaste och hippaste, detvar väl det jag sa, luta av furun, men måla den inte, den kommer tillbaka. Tillsammans med renhorn och djurhudar. Och enligt Stefan Nilsson på Trendgruppen; Falcon Crest!

Visst måste väl svenska institutioner ha vetat om att USA har spionerat på svenskar, och inte kan det väl ha varit ågon som blivit förvånad över avslöjandet? Trodde visserligen inte att det fanns några svenskar som var såpass intressanta för den amerikanska försvarsmakten, att de ödslar tid och pengar på att spionera här.

Nu tror jag minsann att jag ska göra en rejäl rensning i garderoben.

Mors!

tisdag 19 oktober 2010

Talang 2011?

Jag vet, det är jättetråkigt att skriva om vädret, men nu räknar man med snö - "nu kommer snöovädret" - i stora delar av landet. Och jag tycker inte om snö, iallafall inte i oktober! Jag tycker bättre om regn och gråväder, kanske inte just över jul, men annars. Jag vill inte ha 15 minusgrader och rutskrap och halka. Jag vill inte ha januari, februari, mars om de ska vara inbäddade i termobyxor och chock-elräkningar!

Nu är några nya melodifestivaldeltagare presenterade. Några gissningar? Sanna Nielsen? - Rätt, Idol-Danny? - Rätt, och så Dilba (det var väl ett litet tag sedan)! A-teens Sara? - Rätt, och så en tjej som heter Laureen som tydligen var med i Idol 2004. Tänk vad roligt det hade varit med lite överaskningar. Men Melody Club ska också vara med (fast utan sin nya trummis som tycker att Melodifestivalen är för mesar, och att det ska bli skönt att slippa vara med i gruppen längre eftersom de är ett gäng snåla smålänningar...), det var iallafall en aning överaskande. Och Rasmus Viberg och Simon Forsberg, som jag nog aldrig har hört talas om. Och så troligen Caroline Wennergren (hon var med för några år sedan, ni känner säkert igen henne när ni ser henne). Låtskrivare då? Bobby Ljunggren, Tomas G:son och Fredrik Kempe... För övrigt håller jag på Pernilla Andersson.

B12 mot Alzheimers och Medelhavsdiet mot diabetes och hjärtsjukdomar. Dagens kostråd, imorgon är det nya rön.

Man ska vara snäll mot katter; den brittiska damen som slängde sin katt (Lola) i soptunnan döms nu till cirka 15 000 kronor i böter och rättegångskostnader. Hon åläggs dessutom med fem års djurförbud.

Det ser ljust ut för Mel Gibson igen. Nu ska han tydligen spela en liten roll som tatuerare i en film som heter "Baksmällan 2"...

Nu ställs bröllopsgåvorna till kronprinsessparet ut på slottet. Man undrar ju när man ser alla saker, vad händer med dem sen? Visst var väl glasservisen snygg och användbar, men allt det andra, alla grytlappar och broderade tavlor, och framförallt; hur tänker man när man skickar något sådant? Eller ännu värre; när man skickar vantar och sockor till de framtida barnen? Jag har sagt det förut, jag säger det igen; tänk om det inte blir några tramp av små barnafötter ute på Haga?!

Hoppelalla - de stora auktionshusen runt om i världen, bland annat Christie´s i London, har sålt förfalskad konst för 330 miljoner kronor.

Varit i staden. Köpt några penslar (solfjäder och en lite rakare som man ska kunna ha att sudda med) och färger (Cotman - Payne´s Gray och Kinesisk Vit), och blommaterial som ska bli inflyttningsblomma. Och så var jag på Ritz och åt bakad potatis med enorma mängder räkröra, och mår inte alls bra efter den, sitter någonstans i halsgropen. Men gratiskakan efteråt var god - gratis ÄR gott!

tisdag 12 oktober 2010

12.30

Då kommer Anders Borg gå sin budgetpromenad till Riksdagen, med förutsättningarna för anslagen till samhällets verksamhetsområden (senast den 27e oktober kan oppositionen komma med sitt motförslag, men eftersom oppositionen är mindre än alliansen, om de inte får stöd av Sverigedemokraterna, och det vill de inte ha, så känns det som att alliansens lagda kort ligger). Viktigaste frågan, som alltid den senaste tiden, är jobben, får väl tro att de lyckas bättre denna gången. Tittar ni på denna sammanfattning så ser ni att det bland annat dras ner på ekonomisk trygghet vid ålderdom, sjukdom och handikapp ( i ärlighetens namn ska sägas att anslaget till hälsovård, sjukvård och social omsorg ökar, antar att det innebär att det blir billigare för dem som har pengar, de som inte har får gå med rumpan bar), en aning på arbetsliv, arbetsmarknad och näringsliv, medans avgiften till EU ökar tillsammans med anslagen till bistånd och försvar.

Tydligen är det bråk bland de instängda Chilenska gruvarbetarna; alla vill upp sist! Klockan 5 natten som kommer räknar de iallafall med att börja upphissningen.

Nu har de äntligen gripit en man för de våldtäkter och våldtäktsförsök som ägt rum i Örebro de senaste åren, och som har lett till att polisen avråder kvinnor från att gå ute ensamma på natten. Hoppas de har fått fatt på rätt kille bara.

Såhär låter årets webbjokerbidrag till melodifestivalen från min del av världen (Saint Loaded, sisådär hundra meter bort). Tydligen på väg att slås ut (på plats mellan 100-150), men de har till den 18e på sig att värva röster, så även om det låter lite, tja, tjatigt kanske, så tänker iallafall jag rösta nu för den har ju fastnat, låten, och den kan säkert bli bättre med lite melodifestivalomsorg.

Energirådgivare tror att det kommer bli rekordhöga elpriser i vinter. Känns ändå lite skönt att ha ett bundet elpris.

Cortney Cox och David Arqette separerar.

Efter Jan Björklunds beslut att låta kristendomen ha kvar sin särställning i läroplanen så kontrar nu Vänsterpartiets skolpolitiska talesman Rossana Dinamarca och säger att man inte borde ha religionsundervisning alls i grundskolan. Dumt. Med tanke på hur många religioner som samlas i Sverige så är väl religionsundervisningen ett perfekt sätt att få en rättvisande bild av de olika religionerna. Det heter ju att man är rädd för sådant man inte känner till. Hur menar då Dimarca att man annars ska kunna känna till de olika religionerna? Hon säger sedan att det är svårt för skolan att hålla sig religiöst neutral i dessa frågor. Det känns lite väl konspiationsteoretiskt, såpass förtroende får vi väl ändå ge våra lärare, som att de inte är några kristendoms- eller islamistpropagandister. Nej, jag tror till och med att religionsundervisningen kan vara bland de viktigaste ämnena i vårt differentierade samhälle.

Chefen för det aliminiumverk som är ansvarigt för giftutsläppet i Ungern, är nu gripen. Borde de inte också gripa den som är ansvarig för dammbygget?

Idag blir jag arg på, tror jag: Hur kan man få för sig att ta livet av sig och samtidigt liverapportera om skedet på internet och filma med webkamera? Jag kan inte med min vildaste fantasi förstå hur mannen, i det här fallet, kan ha resonerat. Tar livet av sig gör man väl för att man mår så fruktansvärt dåligt att man inte någonstans kan se någon annan utväg, att i samma stund ha såpass sinnesnärvaro att man kan vara aktiv på internet, det känns nästan som ett hån. Men å andra sidan kan jag som sagt inte alls sätta mig in i mannens tänkanden och göranden, så jag ska inte döma, det finns säkert en anledning till varför han agerat som han gjort. Kanske var det för att bevisa för omvärlden att han vågade (!) eller som någon slags sätt att ge igen. I vilket fall är det oerhört tragiskt, egentligen inte mycket mer man kan säga om saken, mer än att i Sverige sker tre självmord varje dag.