Visar inlägg med etikett Loppis. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Loppis. Visa alla inlägg

onsdag 15 april 2009

Loppisfynd

Var på Loppis igår, det är idrottsföreningen i Ullared som anordnar, hittade lite för mycket för att det skulle vara nyttigt för mina 63 kvadrat, jag begränsades dock av att allt skulle få plats i bilen, och den är inte stor. Till slut fick jag iallafall med mig; ett telefonbord, som passade som handen i handsken mellan toa- och förrådsdörrarna,
ett soffbord. Har levt utan ett riktigt soffbord ända sedan jag flyttade hit för ett och ett halv år sedan, och ett liknande detta har jag sedan länge försökt stjäla av en kompis utan att lyckas,

och en liten pinnstol, som jag först hade tänkt ha ute, men som blev så fin i sovrummet tillsammans med ett pelarbord som min farfar gjort. Men nu är här alltså fullt längs alla väggar, funderar på att åka tillbaka till loppisen nästa vecka och lämna in en del av mina gamla möbler, men tror inte jag har något jag vill göra mig av med.

Idag är jag arg på: Ungefär sådär så att jag blir torr i munnen och det känns som om hjärnan ska explodera. Ja, jag vet inte, det kan ju vara något sjukdomstecken också, men händer det inget allvarligare så skyller jag allt på BUDGETEN! Regeringen har lagt den så kallade vårbudgeten och oppositionen har lagt an svarsbudget (är det det som kallas skuggbudget?), och nu ska det satsa på arbetsmarknadspolitiska åtgärder säger man. Och sätter av pengar till arbetsförmedlingen och utbildningar och kurser. !!!! Det skapar väl för in i hxxxete inga jobb!! Det är väl bättre att först och främst se till att folk inte BLIR arbetslösa alls. Lägg istället de pengarna på att försöka rädda kvar de företag som är på väg i konkurs, eller varför inte min gamla käpphäst: 6 timmars arbetstid. Även om man skulle få behålla full lön, men gå ner i arbetstid hade ju staten fått in de pengarna igen genom att slippa betala ut lika mycket i a-kassa, plus att de hade fått in mer i skatteintäkter, från de personer som fått jobba de resterande"2 timmarna", under förutsättning att det anställs nya personer på dessa. Ska det vara så svårt?! Oppositionen vill krympa försvaret, och det är visserligen ett sätt att spara in på, kan tyckas, onödiga utgifter, men som läget ser ut idag är ju faktiskt även försvaret en arbetsgivare som ger välbehövliga jobb. Och varför kan inte regeringen och oppositionen försöka enas och tillsammans arbeta fram en lösning, man får väl trots allt säga att detta är ett krisläge.
Och så är jag arg på: Våldtäktsrättegången som lades ned på grund av att offret, en 15-årig flicka, boendes på ett behandlingshem, tog livet av sig natten innan rättegången. Åklagaren har dock avsagt sig fallet och krävt omprövning.
Och: på att den lille cancersjuke pojken i Håbo inte fick dö hemma på grund av att kommunen och landstinget där inte hade något avtal om hemsjukvård för personer under 18 år. Enligt överläkaren för avdelningen pojken låg på ser det tydligen ut så i vissa mindre kommuner eftersom det är en såpass ovanlig företeelse att man inte har någon plan för likande fall (P4Extra 2009-04-13). Brasklapp: Som alltid i liknande fall vet vi ju inte alla omständigheter, det kan förståss vara så att han behövde sådan vård som inte var möjlig i hemmet.
Nej, hörrni, nu är det dags för fotboll, Radiosporten (idag med förträfflige Paul Zyra istället för, som förra gången Mats-AIK-Strandberg), Halmstad - Brommapojkarna, 3-1, Heja!

tisdag 14 april 2009

Orientering

Idrottsföreningen hade ordnat så kallad cityorientering här i samhället, så den gick jag igår.
Förbi "Jennys backe", full av scilla och påskliljor
Vidare mot bron
och Sjöviken, där det tydligen ska vara stort hallaballoo med pub och underhållning av "Snowstorm" när samhället fyller 100 i sommar. Det vill säga ungefär lika gammalt som just snowstorm". Men innan dess blir det både fotbollsfest, hemmets midsommarfest, och Bluegrassfestival. Och pensionärsdans förstås.
Idag är jag arg på: folk som inte kan låta bli att skräpa ner överallt, ska det vara så förbannat svårt att ta med sig skiten hem?!
Familjen Obamas nya hund, en portugisisk vattenhund, heter Bo.
På fredag får 701 personer på SAAB i Trollhättan sluta på sitt jobb. Förstår inte att det inte går att göra någonting åt den här krisen. Eller som min granne sa: "Det är väl bra med den här krisen, då blir bilarna billigare och höjdarna kommer ner på jorden". Kanske inte den skarpaste kniven i lådan... Det är väl knappast höjdarna som blir drabbade, och vem har råd att köpa de billigare bilarna när man är arbetslös och luspank?
På tal om grannar, så tror jag minsann att min granne ska flytta, tanten som bara har bott här sedan i höstas. Ska bli spännande att se vad som flyttar in istället. Ligister?
Men Kylie Minogue har tydligen köpt sig ett nytt ansikte. Trevligt för henne. Såg ni inte dokumentären som gick för några veckor sedan. Om en journalist som skulle undersöka hur människor kan bli beroende av botox och ansiktsinjektioner. Hon fastnade rejält själv och gjorde mellan 10-15 ingrepp på tre dagar. Dyrt blev det också. Kylie betalade motsvarande 500 000...
Största nöjesnyheten i dagens tidningar verkar dock vara att morgan alling ska bli barnprogramledare. Grattis...
Och Grattis Falkenbergs Volleyklubb som åter igen blev svenska mästare i (tro´t eller ej!) volleyboll. Finalmatcherna spelades mot Örkeljunga (som väl är tränaren Peltoarvos gamla klubb? Han bodde iallafall granne med en kompis i Örkeljunga om jag inte tar alldeles fel. Men vad hände med Hylte volley?).
Nästa stopp är Stockholm, och WICs match mot AIK där på lördag. Heja!
Ikväll ska jag på loppis, får se om jag gör några fynd. En kompis hade köpt 6 matsalsstolar för totalt 120 kronor, som hennes svärföräldrar sedan klädde om, tillsammans med en snygg 50-talsfåtölj, det tyckte jag var ett lagom pris.
Ha det gott