Visar inlägg med etikett USA-val. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett USA-val. Visa alla inlägg

torsdag 17 mars 2011

Nymålat igen



Har länge tänkt måla mitt gamla IKEA-skoskåp svart, (baksidan målades vit för något år sedan och så fick den förbli) men har inte blivit av att jag har köpt färg innan, men så häromdagen så köpte jag en burk blanksvart, och såhär blev det. Nu ska jag bara komma på var jag ska ställa det också. Börjar bli lite trångt med alla gamla möbler nu.
Nu säger Gadaffi att idag är dagen då han ska dra åt tumskruvarna och återta alla områden som rebellerna tagit över. FN funderar nu på om de kanske ska införa en resolution. Jag brukar verkligen inte vara den som förespråkar väpnade insatser, eller att "väst"-världen ska komma och tala om vad som är bäst för ett land, men i detta läget så verkar det faktiskt vara den enda räddningen för Libyens folk.
Idol-juryn byggs om, Andreas Carlsson hoppar av, och i hans ställe kliver Alexander Bard! och skivbolaget Universals artistansvarige Pelle Lidell in. Synd, jag tycker faktiskt att trion Bagge, Bagge, Carlsson har tagit in en gnutta seriositet i programmet. Baggarna sitter emellertid kvar i juryn.
I Stockholm har snön nu legat i 113 dagar. Det är alltså nästan ett halvår! Och kommer det då ny snö nu, och snö tidigt till nästa vinter, då är det ju faktiskt mer vinter än alla de andra årstiderna tillsammans!
Eva von Oelrich, som länge arbetat för Röda Korset och i annat humanitärt arbete, är valberedningens förslag till ny ordförande för Röda Korset efter Bengt Westerberg. I mitten
av juni väljs den nya ordföranden.
Om Obama väljs om 2012 (jag är inte rikitgt säker på att det kommer bli så dock, tyvärr, för han verkar ju riktigt vettig?) så eklaterar(!) nu Hillary Clinton att hon inte kommer fortsätta som utrikesminister, på grund av den stora press det innebär. Då antar jag också att hon inte längre är intresserad av presidenttiteln heller?!
Nu avråder UD och Strålsäkerhetsmyndigheten från alla resor till Japan (och till Bahrain, men av helt andra orsaker, där fruktar man nu folkmord. UD.s hemsida är faktiskt riktigt bra om man funderar på att resa till något lite osäkert land).
Nu funderar jag på promenad i solen, får väl passa på nu innan snön återtar sitt grepp om landet.
Tjing!

tisdag 4 januari 2011

Trender



Senaste numret av Allt i Hemmet listar inredningstrenderna 2011. Förutom det vi har kunnat läsa om innan, allt från fjällstuga/fäbod med rå träpanel och renhorn(!), till fransk brocante (loppis)/ det intelektuella Paris, industrirått, vetenskap och botanik, och Falcon Crest, förutom detta listar de som nummer 14 på sin lista; röda katter! Och insjöar. Så nu är jag superhipp!
Kaliforniens nye Guvenör, sedan Arnold Schwarzenegger slutat, blev Jerry Brown, som var Guvenör i delstaten mellan år 1975-83. Efter att ha deklarerat att det kommer ske stora besparingar i delstaten, så bjöds det på korv med bröd på installationslunchen!
Stefan Hanna, kommunalrådet i Uppsala, som tyckte att man skulle införa tjockis-skatt för överviktiga som äter onyttigt och inte motionerar, ber nu om ursäkt för sina "mindre lämpliga skrivningar" på sin blogg. Hanna har även många andra ehrm..kreativa.. förslag, bland annat tycker han att människor som fuskar med Assistansersättningen, förutom böter och fängelse, även ska stå utanför shoppingcenter iklädda hyenadräkt, med en skylt där det står att de stal från de svagaste i samhället. Dessutom anser han att det borde finnas "våldsbenägenhetsavtrappningsövningar" för de flyktingar som kommer hit från den undre världen i våldsutsatta länder. Hanna är nu JO-anmäld.
Parallell-slalom är min nya favorit-alpin-gren (inte att åka själv, OBS, men att titta på), visst ser det roligt ut. Och det är ju så snabbt avklarat och så tydligt. Och när då dessutom svenskar går och vinner, då är det ju ännu bättre.
Tour de ski går också riktigt bra nu.
Gekå´s motormuseum stängs nu för gott, det har helt enkelt varit för få besökare. Men då kan de väl göra om det till hotell om det nu är problem med tillstånd för att bygga hotell på den tomt de tänkt till hotellverksamhet? Hade väl varit perfekt, fast det klart, det ligger väl också för nära trafikled för farligt gods.
Vet inte riktigt, ungefär nu ska man kunna se solförmörkelsen. Men det är en massa otäcka moln som skymmer solen, men det lilla jag ser verkar inte vara förmörkat, kanske inte är än, eller så har det redan varit.
Nästa hälsotrend, och säljargument spås bli ännu mer protein. Dock menar experterna att det inte finns någon anledning att öka proteinintaget om man äter normal kost, dessutom kan ett alltför stort proteinintag fresta på njurarna. Men det jag undrar är; vart har järnrikebrödet tagit vägen? Gott och nyttigt!
Nu äntligen har det kommit en lag som ger föräldrar som har barn under 18 år som har dött, att få ta ut föräldrapenning och stanna hemma från jobbet (i högst tio dagar). det är ju helt barockt att det inte funnits någon lag som ger dem den rättigheten tidigare!
Tjing!

torsdag 4 november 2010

Dagens boktips

Ninaninaninanna; det har varit segt på bokläsarfronten på sista tiden, men nu är jag på gång igen. Fortfarande mest deckare dock. Först ut i höstläsningsraden var; Anna Bovaller - Svinajakten. Om advokaten, och ensamstående tonårsmamman Petra Wester och härjningarna på överklassens Österlen. Lättläst och bitvis väldigt spännande, lite känsla av att man har läst det förut och lite lösa trådar som envist hänger kvar även efter sista sidan, men absolut en författare jag ska läsa uppföljningar av.
Snackisen i bokvärlden är väl annars den "avslöjande" boken om kungen; "Den motvillige monarken", som riskerar att leda till förtalsrättegång. Men inte är det väl någon på riktigt som har trott att kungen är Guds bästa barn? Jag är inte anti-monarkist på något sätt (eller är jag kanske det?), Men vad är det för uråldriga tankar som får folk att tro att kungahuset ska kunna stå över all granskning (boken i sig verkar väl emellertid vara mer skvaller än granskning, men även mer seriös granskning kritiseras ju eftersom kungahuset tycks stå över sådant)? Fast, Camilla Henemark... Tror vi verkligen på det?!

Tack Mjällby; Åtvid ut, HBK in. Kan inte hjälpa att misstänka att det har med lagmoralen att göra. Nu är spelarna stjärnor, spelet sker på deras villkor. De är inte längre lastbilschaffisar, elektiker, målare, slaktare(...) (ja, med undantag för den där läkarkillen förstås, men se bara så bra det går för honom), de är fotbollsproffs och lever i en fotbollsvärld med fotbollsspelare som kollegor. Och då blir det som alltid när man hamnar i en alltför inskränkt värld, man riskerar att bli blasé och tröttna, kanske till och med vilja bort därifrån, då gör man inte heller längre ett bra jobb. Men det är bara min teori.

Förslaget om att legalisera Marijuana i Kalifornien röstades ner.

Kongressvalet i USA satte demokraterna och Obama på pottkanten, Obama tar på sig skulden för nederlaget och menar att det beror på att man inte lyckats göra någon snabb räddning av den ekonomiska situationen i landet. Men jag undrar om det verkligen är så enkelt. Jag var på en föreläsning i tisdags (Medborgardag för framtiden, alla kommunanställda i Falkenbergs kommun var inbjudna), där talades det om att dagens unga är äldre än sina far- och morföräldrar, de har mer gammaldags och konservativa ideal. Därför tror jag att även politiken kommer att vändas tillbaka till mer ideologibaserade frågor. Så om jag skulle ge ett tips till Socialdemokraterna inför nästa val så skulle jag säga att de ska ägna sig åt värderingsfrågor framför sakfrågor, på så sätt tror jag att de kommer att få de yngsta väljarna med sig. Och på samma sätt tror jag att det är den kristna högerns värderingar, ett mer ålderdomligt och konservativt tänkande, som har lett till deras framgångar, och till demokraternas motgångar.

Polisen i Göteborg medger nu att de gjorde fel när de grep en 39-årig man för bombhotet mot Göteborg (de övriga gripandena säger de ingenting om, så då får väl var och en dra sina egna slutsatser...).

Peter Forsberg är förlovad, det fick tidningarna reda på genom flickvännens (Nicole 22) ändrade Facebook-status!

Ojojoj, NKOTB (New Kids on the Block) och BSB (Backstreet Boys), tillsammans på turné. Jag har aldrig varit något stort Boyband-fan, men jag kan ju förstå att detta kan vara det största som har hänt vissa av oss 80-talisttjejer i musikväg sedan det begav sig på riktigt. På tisdag ska tydligen detaljerna kring eventet offentliggöras.

Tjipp!

tisdag 4 november 2008

Kommer drömma Genomförandeplaner

Har varit på kurs med jobbet idag. Skulle lära oss Social dokumentation. Om genomförandeplaner och daganteckningar. Hyfsat intressant, framförallt första delen som inte handlade om dokumentation... Men mer om själva omsorgs- och anhörigbiten. Damen som ledde utbildningen var dessutom brutalt svårflörtad. Men vilka goda frallor!
http://www.yttermera.se/index.html, lite humor såhär på kvällskanten. Mer humor just nu, lyssnar på lyssna-igen-arkiv-version av Lantz i P1 från tidigare idag. Tycker det är så rart att hon kallar Sven-Otto Littorin för Totto. Passar honom inte alls men tar ner hela politiker-von-oben-känslan på jorden med en smäll.
Igår var jag på Gekå´s, det är som en helt annan värld. Iallafall för dem som inte är där mer än någon gång per år. Det är verkligen laglöst land. För några dagar sedan skrev jag om kvinnan som blev påkörd på parkeringen för att hon vägrade flytta sig från den parkeringsruta hon höll åt sin man. Men att bli påkörd på den parkeringen är något man får ta med i beräkningen när man åker dit. Men å andra sidan, går man med alla sina vänninor och alla sina kundvagnar mitt i vägen, sakta, och utan minsta tanke på att flytta sig, så får man nästan skylla sig själv. Sen kommer man in på varuhuset, som alltså heter Gekå´s, och inte Ullared (Ullared är samhället), så blir det bara värre och värre. Försök ta dig igenom hela varuhuset utan att bli påkörd (tänk dig då hur det är att jobba där.. (Been there, done that). I min enfald försökte jag tränga mig fram till julavdelningen, men insåg ganska snart att det var lönlöst. Har man en viss teknik så går det ändå relativt bra (aldrig kundvagn, har man korg kan man dessutom ha den framför sig och putta sig fram, försök inte komma fram där någon provar eller har stannat för att titta på något, gå istället runt, det finns oftast flera vägar till samma ställe, du kommer ändå inte komma fram den andra vägen, bylsiga kläder, så det inte känns lika mycket när någon kör på dig, det finns två kassalinjer, har man tur står folk snett och förstår inte att det inte är samma kö till båda kassorna, då smiter man helt lugnt vid sidan av och kommer snart fram till den främre kassan, det orsakar många irriterande rop och mördande blickar, men det är ändå inga människor du kommer träffa igen, ställ kundvagn och korg utanför provrummet redan från början, du får ändå inte ta med dig den in och det vore ju onödigt om du fick ställa dig längst bak i kön igen, och tänk vad du vinner mycket genom att ta det som en lek istället för ett krig). Så genom denna teknik kom jag hem med både farsdagspresent, kofta, klänning och jul-köks-gardiner och lite annat smått och gott som kattmat och konserver.

Idag är jag arg på: Fast mest trött på: Människor som är negativa mot allt. Framförallt all förändring varesig det handlar om nya lösningar på saker eller om nya färger och moden. Kött och potatis ska det vara. De sprider ju naturligtvis denna negativism till alla andra, framförallt om dessa personer är någon form av ledargestalter. Var på kurs idag, på tal om ingenting alls...
Och så är jag arg på Halmstads BK, igen. 3-0 borta mot Elfsborg. Även om Elfsborg är mitt andralag och att jag hellre ser att de vinner än Kalmar så...
Och, återigen, arg på: Falkenbergs kommunpolitiker. Häromdagen röstade de för en nedläggning av Vinbygården, idag är det Tallgläntan som får sin släng av sleven. Inte nedläggning dock, renovering och utbyggnad är beslutad (såklart, allt ska ligga i stan, såklart, såklart att fler anhöriga och vänner ska ha det svårare att ta sig till vårdtagarna, såklart), men en betydligt mindre budget än vad som från början var meningen, och inga seniorbostäder (Enligt Hallands Nyheter 2008-11-04).
Arg är jag också på: som den surkärring jag är, Anglofieringen av ord. Alla svenska ord och uttryck som numera, utan att blinka, skrivs på engelska som norm. Värst är det dock om man gör en direkt översättning till eller från engelskan. Om man översätter engelska ord och begrepp direkt till svenskan så att meningen blir oförstålig och felgrammatisk. På tal om något helt annat hörde jag lördagens lördagsintervju i P1, med drottning Silvia. Och kan inte sluta se Christine Meltzers Silvia, från Hej Baberiba. Framförallt när drottningen, under ett allvarligt samtal om trafficing (se där, ännu en anglifiering), börjar prata om filmen "LiljaN forever". Sött på något sätt.
Mycket arg idag, mer på: Idol-Lars. Pretto!! Om man uttrycker sig miiilllt! Och han som från början var min favorit. Har nu gjort bort sig totalt. Både genom fredagens framträdande, hade väl gått att göra en stentuff version av "Det börjar verka kärlek", att göra en sådan låt till sin egen på ett bra sätt hade väl varit ett utmärkt sätt att visa sin talang och proffessionalitet. Att sedan gå ut i medierna och tala om att man bara utnyttjar Idol-konceptet för sina egna syften och för att man inte lyckas komma någon vart inom musiken på något annat sätt. Och att man ser ner på programmet och dess tittare, är ju att göra bort sig totalt och dessutom tala om för svenska folket hur dryg och pretentiös man är. Är det verkligen ett bra sätt att försöka få skivkontrakt och fans på? Han är 28 år, det vill säga lika gammal som mig. Men har tydligen levt i universitetets skyddade värld hela sitt vuxna liv, och jag har märkt det under min egen studietid, att i den skyddade världen tillåts man vara ung, omogen och utan direktkontakt med verkligheten, på ett helt annat sätt än ute i arbetslivet. Kan bli en hård verklighet att komma ut i. Nu håller jag på Robin E, E som i En riktig rocker. Tycker Kevin är bra också, redan färdig artist.

Idag är det val. Är tråkig och förutsägbar och håller på Obama. Tyvärr börjar jag 7 i morgon och kan inte sitta uppe och se valvakan. Hade förmodligen inte gjort det ändå, men jag hade kanske kunnat ha haft intentionen.
,........................... (oj, det blev en kommentar från katt).
Skulle vilja se nya uppsättningen av Jesus Christ Superstar i Malmö. Har den på video (Jodå, VIDEO), men har fortfarande inte sett den, Kanske skulle ta och göra det så länge.
Lite mer Körslag. Idag avslöjas vilka de nya körledarna ska bli. Robert Wells och Falkenberg var redan offentliggjort, de övriga är: Nanne Grönvall - Stockholm/Hägersten, Magnus Carlsson - Borås, Hanna Hedlund – Bollnäs, Erik Segerstedt – Uddevalla, LaGaylia Frazier – Sundsvall, och till min stora glädje: Timo Räisänen - Göteborg, som nog kan bli årets Joakim Cans och mormorfavorit.

tisdag 7 oktober 2008

Obama eller McCain

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/usavalet/2008/electoralcompass2008.html kan du tesata om du är mest Obama eller McCain, kanske inte ger några revolutionerande insikter, men lite kul är det. Hade egentligen tänkt gå in och göra DNs nutidsorientering, men den låg inte uppe på deras hemsida, kanske kommer. Alltid kul att se om man hänger med mer än höstadiekidsen. Det gör man (jag) troligtvis inte. Var som sagt iväg och firade födelsedag igår. Trevligt som vanligt och vansinnigt (jo nästan) god kräft- och skinklasange. Låter konstigt, smakar gott. Men sen blev jag arg, och...


Idag är jag arg på: dagens ungdom. Födelsedagsbarnets flickvän vikarierarar som lärare, och det hon berättar (ja, hon har tystnadsplikt, det var inte sådana saker hon pratade om) fick mig att bli överlycklig över att jag lade mina eventuella lärarplaner på hyllan. Fy fasen, vilka små gangsters det finns. Och ändå skulle jag kunna tänka mig att de exempel hon kom med bara var en piss i Nissan av vad somliga lärare har varit med om. Visserligen har jag varit i högljudda diskussioner med familjemedlemmar som har väldigt konservativa åsikter vad gäller skolan. Och som propagerar för betyg i ordning och uppförande (det ser jag väl i och för sig en poäng i), men även förbud mot kepsar och hängiga byxbakar, på lektionerna. Men, det måste ändå bli hårdare tag i skolan. och då menar jag inte dresscode, jag tror verkligen inte att klädseln påverkar ordningen i skolsalarna, det har väl alltid funnits mode, och en keps avgör inte om du är duktig och ordningsam eller inte. Jag menar absolut inte heller att aga ska tillåtas, det är ju bara idioti. Men jag pratar om respekt. Och den respekten ska vara ömsesidig, mellan elev och lärare. hur skapar man då sådan respekt? Hade jag vetat det hade jag troligtvis inte suttit här nu. Men först och främs måste det finnas regler, både för lärare och elever. och regler kan inte finnas utan att det finns straff om man inte följer reglerna. De elever som skiter i alla regler, skiter troligtvis, iallafall just nu, i sina betyg, om de ens kommit upp i de årskurserna att de har betyg. Att visas ut ur klassrummet då? Kanske ibland det de önskar, så det är ingen bra idé, men ibland är det helt enkelt nödvändigt för att det ska bli lugn och ro på lektionen. Skamvrå, tja, det kör man ju med i de populära nanny-programmen, men jag tror inte det skapar respekt att förnedra människor. Att ringa hem till föräldrarna? Tja, det beror på vilka föräldrarna är; går de att prata med? Bryr de sig? Är de kanske själva, elevernas största problem? Svaret är förståss starka ledare, både som lärare och inom elevgruppen, som inte behöver ta till hot och våld för att stärka sina elever och kamrater, och få dem att känna tillhörighet och trygghet. Precis som i Liam Norbergs, något saltade, krönika som jag refererade till igår. Hur man hittar dessa personer, och får dem att bli lärare, eller engagera sig som kamrater, beroende på vilken grupp det handlar om, tja, det är en fråga för rektorerna, eller skolcheferna, vilka naturligtvis också bör vara starka, förtroendeingivande ledare. Kanske är det sådant man bör satsa på från regeringens håll när man satsar mer pengar på högre utbildning (när ska de fatta att inte alla behöver/kan/vill gå på högskola eller universitet), men också, till deras försvar, också på mer lärlingsutbildning (De kanske har fattat ändå).


Jo, vi fick maräng- och dajmglasstårta till efterrätt. Och till det drack jag ett té (som faktiskt var en kräftskivepresent från mig och Linda, vilken god smak vi har..), med smak av kaktus (lite taggig eftersmak... eller hur smakar egentligen kaktus?) och apelsin. Det var väldans gott, behövde varken mjölk eller socker, vilka jag annars brukar behöva överdosera för att få ett riktigt gott té (iallafall svart eller, framförallt, grönt té), som den amatör jag är. Nu finns det tydligen téprovarkurser, det hade varit kul.
För övrigt. Har ni sett min nya blogglänk, till Broarne Blogg (har nätbutik också), visst får man ett rejält göra-om-sug. Trist att jag bor i en hyreslägenhet och inte har något överflöd av pengar och dessutom har tummen ganska nära mitten av näven. Så jag får väl nöja mig med hur jag har det för tillfället. Jag putsade fönster och bytte gardiner i sovrummet igår iallafall. Blev som ett helt nytt fönster, och matchade både katten, den höströda häcken (växthäcken alltså) och lägenheterna mittemot. Trodde jag kunde lagt in en bild, men hittar den inte någonstans på min dator, så ni får förestaälla er hur det ser ut. Tunna röda gardiner, rött "elementskydd" med IKEAs grönsaksmönster, röd matta och vit lampa med spetsmönster i skärmen och två vita snirkliga krukor med nedklippt doftpelargon, respektive döende miniorkidé i. Visst låter det fint. Kanske inte är riktigt lika fint i verkligheten, men det är ju så det är. Väntar med spänning på den dagen "val-av-omtapetsering-lappen" dimper ner. Ska beställa omtapetsering av köket först och främst, hade egentligen tänkt måla själv i somras, men då jobbade jag så mycket att det inte blev av. Och sen har det inte heller blivit av... Jo, förstår ni, i köket har jag gula tapeter med mönster i kubistiska kycklingar och tulpanet, och en likadan bård. Vem som haft den ytterst dåliga smaken att välja dessa tapeter vet jag inte, men jag vet vilket fastighetsbolag som haft den lika dåliga smaken att godkänna denna tapetsering överhuvudtaget. förhoppningsvis blir denna omtapetsering inte så dyr, det är gamla tapeter (men det förklarar det ändå inte). Har tänkt mig vitt i köket. Sovrummet blir nog tyvärr dyrare, men jag står snart inte ut längre med de små blå blommorna och ränderna, konstigt att jag ändå sover så gott som jag gör. Här hade jag iallafall tänkt mig mörkgrått, om det går att få igenom. Och om det finns sådana tapeter i Boråstapeters billighetsutbud, vilket de flesta bostadsbolag tillhandahåller.
Det om detta. Nyheter då? Aftonbladet rapporterar idag om: att svullen mage kan bero på för mycket fibrer (mycket fibrer kräver mycket vatten, kan leda till förstoppning annars (pardon my french...), en ny kille ihjälskjuten i Malmö (VARFÖR håller de på på det viset?!), Aftonbladets läsare tycker det är OK att blogga på jobbet (beror såklart på vad man jobbar med, men det är väl inte konstigt att det inte är ordning och reda i skolorna, när det inte är ordning och reda på arbetsplatserna, eller tvärtom), En kvinna blev av med sina äggstockar när man skulle operera bort hennes blindtarm (är det konstigt att man drar sig för att gå till doktorn?), 1500 har sökt till nya Robinson (ett bantningsknep så gott som något), och Morrisey åker på Turné och släpper två skivor nästa år (trevligt). Enligt Expressen släpper även Per Gessle en ny skiva nästa år (är den på engelska kan det bli riktigt bra, gillar "Son of a Plummer"), Man saknar en dement 82-åring i Ljusdal (han har alltså försvunnit från ett boende, visst är det hemskt, men frågan är om det hade varit bättre med låsta dörrar överallt och gps-sändare i skorna på de gamla, är det en värdig ålderdom?), och Anders Eklund kräver tvångsvård, hotar/varnar för att samma sak annars kan hända igen när han blir fri. Ni som läste mitt inlägg igår vet att jag efterfrågade samma sak. Här måste jag dock komma med en liten rättelse, enligt ett inslag i morgonens (alltså inte i morgon, utan idag på morgonen) rapport i SVT, så får även de som dömts till fängelse, vård, men de får inte samma exklusiva vård som dem som dömts till vård. Var väl egentligen självklart, men man kan aldrig vara säker på någonting nu för tiden. Huruvida Anders Eklund har rätt att kräva någonting överhuvudtaget kan man ju diskutera. Hallands Nyheter skriver om den omdiskuterade, f.d bandchefen i Falkenberg, Jerry Karlsson, som avskedades, eller iallafall omplacerades, för att han spred dålig stämning och propagerade mot ledningen, typ, (trodde inte det var lagligt att plocka bort någon från sitt jobb på grund av sådant, men vad vet jag, yttrandefrihetsgrundlagen anyone?). Han har iallafall fått ett nytt jobb. Som brandman. Och DN då, jo DN har nu lagt ut sin nutidsorientering, så nu ska jag gnugga hjärncellerna och se om jag är lika med som en 15-åring.
Tills nästa gång: Baka lite muffins. De jag bakade enligt receptet jag lade ut igår blev väldigt goda, hade i solrosfrön, men det tycker jag inte att ni ska ha, mosade i bananerna (tog två) och det blev perfekt och saftigt, och bytte ut hälften av sockret mot farinsocker, ummm. Men det bästa var nog ändå hallonen i botten.
Ha det GOTT
Förresten, har ni lagt märke till min nya layout? Riktigt nöjd själv faktiskt.