Visar inlägg med etikett Krig. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Krig. Visa alla inlägg

onsdag 7 januari 2009

Snö och is. Hade jag varit smart så hade jag gått ut och lagt över min bil när det fortfarande var någorlunda tinade rutor, men det kom jag inte på förrän det var försent. Ska iväg till stan för klippning i morgonbitti, men får väl ge mig ut lite tidigare för att skrapa. Har tänk mig samma frisyr som jag alltid tänker mig när jag ska klippas, men som jag ändå aldrig kommer hem med. En page/bob med kortare i nacken, lite uppklippt så det blir en rund och mjuk nacke. Och sedan snett fram mot längre längder på sidorna. Förstår ni? Det gör tydligen inte min frisör. Får hoppas att de har några bilder jag kan visa på. Har haft sån frisyr för några år sedan och det trivdes jag hemskt bra i. Men vi får se, alltid lika spännande. Ska försöka köpa mig en köksduk också, sist jag var ute på jakt var det bara utreade juldukar kvar. Vill ha en i lila. Lade på en vårigare duk när jag röjt undan julen, men så åt jag Gulaschsoppa...

Men här är HALT!! så ta det lugnt i trafiken. Men jag planerar för våren, kunde inte låta bli när jag fick ett erbjudande i min mailbox, trots att jag hade sagt att jag bara skulle köpa färdiga plantor i år. Men en backsippa, en blomma för dagen, en stockros och en..som jag inte kommer ihåg men som skulle, jo just det; Lövkoja.

Kunde bara inte undanhålla er denna rara historia. Om barnen som skulle åka till Afrika för att gifta sig, men blev stoppade. Till och med ett bröllopsvittne hade de fått med sig. http://www.aftonbladet.se/wendela/article4128442.ab
På tal om det, har jag berättat att jag är bjuden på bröllop? Inte förrän i maj visserligen, men ändå, vad ska man köpa i present? Vad ska man ha på sig? Roligt iallafall.

Annat som är roligt är skidsäsongen. Vi har fått snö i våra spår här i byn, nästa helg är det ungdomstävling. Johan Brolenius kom på en imponerande 5eplats i gårdagens slalom, det blev riktigt spännande där på slutet när allt fler av de bästa åkarna kom ner på sämre tider. Björn Ferry är tuff. Inte nog med att han har gått och gift sig med sveriges starkaste armbryterska från Ensamheten, nu planerar han dessutom att vika ut sig för att kontra mot de Ryska och Kanadensiska damstjärnorna. Men framförallt gillar jag svt´s Vinterstudioblogg, tror jag har den bland mina bloggfavoriter här vid sidan, men om inte, varsågoda: http://vinterstudion.wordpress.com/

Let´s Dance-deltagaren Elisabeth Höglund berättade i dagens P4 Extra om sin tunga barndom, då hon på grund av sin övervikt blev mobbad från tidig ålder. Hennes mamma var sjuk så Elisabeth bodde till och från på barnhem, där tvingades hon bland annat äta stående när de andra satt ner och åt, för att hon skulle gå ner i vikt. Ja det är inte konstigt att världen ser ut som den gör. För övrigt tror jag att jag hejar på Magnus Samuelsson i Let´s Dance. Har ni sett honom lyfta långtradare med bara lillfingrarna? (OK, kanske lite överdrivet, men inte mycket).

Och ännu en motorcyklist har avlidit i Dakarrallyt. Hade inte ens uppfattat att det hade kört igång. Thina Thörner ligger tvåa! och Eje Elgh 114:e i bilklassen efter fjärde etappen. I motorcykelklassen ligger Thomas Berglund på 14e-plats, Annie Seel 111:a och Henrik Rahm 135:a. Häftigt ändå med två tjejer på plats.

Hur förbannad man än kan vara på Gaza, Israel och Palestina är det ändå förvånande att de nu gått med på att upphöra med stridigheterna 3 timmar varje dag för att låta transporter för mat och sjukvård komma in på området. Såg förresten TV 4:s nyhetsmorgon igår, där deras (liksom flera andra som befann sig på samma plats) reportageteam bara var en lite bit från eldstriden och var tvugna att dra sig undan. Då känns det verkligen att det är på riktigt. Ett boktips förresten om ni är nyfikna på krigs- och utrikeskorrespondenternas och fotografernas vardag men har tröttnat på Åsne Seierstad och Morgan Pålsson; Shutterbabe, kommer tyvärr inte på vad författaren heter, men det bygger på hennes egna upplevelser och fick iallafall mig att bli sugen på yrket för ett tag.

Har förresten fler bildbevis på att det springer katter här på området, så beware... (Att användas när granntanten och bovärden anklagar min (inne-)katt för att skita i landen).

Ikväll ser jag Grammisgalan, hoppas på mycket Hello Saferide.

tisdag 23 september 2008

Boomtown Rats

Boomtown Rats och "I don´t like Mondays" måste vara världens bästa låt just nu. Javisst, det är en låt från förra istiden, helt rätt, men just nu är den ändå bäst. Tisdagar är bättre. Än måndagar alltså. Iallafall om man har jobbat sju dagar i sträck och är ledig idag. Sovmorgon, till halv nio, då den nya grannen bestämt sig för att flytta soffan, moraklockan och bokhyllan från ena hörnet av rummet till hörnan som ligger vägg i vägg med min huvudända av sängen. Och då bor jag ändå i en relativt ljudisolerad lägenhet. Ljudet utifrån kommer visserligen in genom de dåligt isolerade fönstrena men ljudet från lägenheterna intill brukar stanna på andra sidan väggen. Ja, nu verkar det allts som att hon har flyttat in, tanten. En till dörrmatta har tillkommit, liksom lampor och tygpelargoner i fönstrena (heter det verkligen fönstrena?) och utemöbler på uteplatsen. Får gå dit med flyttgröt en dag.

En rolig sak är Tzipi Livni, som har tagit över ledningen för Israels regeringsparti. En kvinna kan alltså inom kort bli Israels premiärminister. Men så blir jag arg igen;



Idag är jag arg på Israel och Palestina, Iran och Irak, USA, Sudan, ja, egentligen alla länder och organisationer och terrorgrupper och falanger som inte kan lära sig att försöka komma överens. Inte så lätt som det låter? Nej naturligtvis inte, men ibland kan man undra om de ens försöker. I många fall kan man till och med få för sig att de inte ens längre kommer ihåg vad de egentligen är osams om. Kriget har helt enkelt blivit ett sätt att leva. Lätt för mig att säga naturligtvis som sitter i min lilla skyddade del av världen och kan få ur mig min ilska här utan att någon kommer och kastar mig i fängelse eller ställer upp mig mot en vägg och sätter ett nätt skott mellan ögonen. Och då blir jag arg på en annan sak också; Dawit Isaak, nej inte på honom men på Eritreas regering som nu hållit Isaak och hans journalistkollegor fängslade i sju år. Och vid samma tid som fängslandet passade på att förbjuda all fri press i landet.

Jag är också arg på: Svensk psykvård och rättsväsende. Att en nu mordmisstänkt kvinna skrevs ut från psykiatrisk klinik för bara två veckor sedan, att en man som försökt mörda sin före detta fru får sänkt straff eftersom hans förestående utvisning anses kunna vara skadlig för hans psykiska hälsa. Mordförsöket var förmodligen inte skadligt för ex.fruns hälsa... Att människor som söker psykiatrisk hjälp inte får det och riskerar att gå ut och skada andra eller sig själva. Indragningar och nedskärningar. Jag blir så trött!

Och så blir jag naturligtvis, som så ofta, arg på: HBK!! 1-2, hemma mot Örebro, ja kära nån. Verkar som att fredrik Ljungberg (enligt Aftonbladet, och de har ju alltid rätt...) kan vara på väg till någon liga i Arabvärlden. Och bli bästis med Christian Willhelmsson och skaffa sig en fotomodell vars namn han kan tatuera in på smalbenet. Inte trodde jag väl att Fredrik var så hagalen! Har nu Aftonbladet fel kanske han kan tänka sig att komma hem till Halmstad (inte det minsta troligt) och hjälpa till att hålla kvar bollklubben i allsvenskan några år till.

Är tillsammans med Malmös poliskår arg på polisledningen i Malmö, som under upploppen där förra veckan, beordrade poliserna att ta av sig hjälmarna och sätta på sig sina vanliga mössor i stället (inte toppluvor utan polismössor. Antar jag?), med risk för polismännens hälsa. hade väl varit käckt om de fått gatstenar i huvudet då. Men, ser man det ur polisledningens synvinkel kanske de har tänkt att en polismössa ser mindre hotfull ut än en hel kravallutrustning, och på det viset kanske man kan låta bli att trigga de arga ungdomarna. Fungerade det? Var det värt det? Vet ej.



Läser som sagt Aftonbladets hemsida. Där finns mycket spännande idag; Dolph Lundgren som bulgarisk rockstjärna, tvillingarna Olsen, de små penntrollen, kommer inte överens längre och den ena av dem har sparkat den andra (vem som är vem är det väl ändå ingen som vet?). Håkan Hellström har blivit pappa igen, och på tal om det har baby-spice bytt frisyr. aftonbladet - en aldrig sinande källa till förvåning. Och "man ska aldrig sluta förvåna sig".



Själv är jag snart på väg till stora staden Varberg. Presentshopping. Det är mycket nu. Och en fika på Mignon. trevligt.

Fridens!