Igår var det dags för årets besök på bokmässan. Kändisbonanza! Eftersom jag bara var där några timmar struntade jag så gott som i alla monterprogram, alla utom Nathan, ni vet Ninas Nathan, pepparkornsögda musikern Nathan Larson som nu även är författare och som berättade om sin bok, noir-deckaren Dewey Decimal, och sin dystopiska syn på framtidens New York. Istället gick jag runt runt och tittade och lyssnade en snutt på allt och alla. Mest Starstruck blev jag nog inför MA Nuuminen (!), Plura och Skavlan (som är betydligt längre och snyggare i verkligheten än i TV, och ser betydligt yngre ut, det var tyvärr precis motsatt med Thomas Bodström och Jonas Inde), och så Olle Ljungström som hade sin egen one-man-show (syns man inte så finns man inte) på stationen, och så hörde jag Mario Vargas Llosa, men det gick förståss inte att se något eftersom ungefär en fjärdedel av mässbesökarna flockades framför nobellpristagaren (det vill säga de som inte stod i kö till sigenringen med Leif GW Persson, för det var oroväckande många). Mest sympatisk, och det är här att lära av kulturen kommer in, var deckarförfattaren Ann Rosman, som förutom att lägga lite möda och en tjärad repstump i signeringen, var oerhört ödmjuk och verkade uppriktigt glad och lättad över att jag tyckte om hennes böcker. Visserligen är hon ganska ny i författarsvängen, men mitt andra exempel på att man kan vara ödmjuk trots att man har ett arbete som kräver vassa armbågar, är mer långvarig i kulturbranschen, nämligen favoriten och gårdagens "Tack för musiken" gäst Lars Winnerbäck. Och det är genom att lära av dessa människor man kan inse att man faktiskt inte behöver förändra sig och bli kall och hård för att man har ett arbete som kanske kräver det. Istället kan man göra sina mjuka armbågar till en tillgång och förändra det man gör utifrån det. Jag tror ju definitivt att sympatiska ödmjuka kulturutövare (även om det verkar gå ganska bra även för Ranelid och Dolph Lundgren) tjänar på att vara som de är och lockar till sig en större publik än om de hade anpassat sig till hur de borde agera för att få framgång och vässat armbågarna till vapen.
På tal om Lars Winnerbäck så skriver Aftonbladet att en spermabank i Danmark nu slutat ta emot bidrag från rödhåriga män eftersom det inte finns någon efterfrågan och att rödhårighet räknas som ett genetiskt handikapp. Själv räknar jag min rödhårighet till en av mina få fördelar. Så då kanske Danmark ändå inte är ett land för mig.
Lars Vilks hade tydligen varit på bokmässan ändå. Ni kan ju bara tänka er vad som hade kunnat hända om någon av hans "ovänner" fått för sig att utföra ett terrordåd där, nästan så man blir kallsvettig bara av tanken.
Och nu är bokmässan så stor att till och med SJ kostar på sig att göra ett extra stopp vid Lisebergs station för att alla som skulle till bokmässan kunde gå av där. Pluspoäng för sånt.
Förlagsredaktör kanske man skulle kunna bli? Fast enligt DIK finns det redan ett överskott på sådana, men visst har man en bild av att de flesta är snart pensionsfärdiga?
Idag är jag arg på: Användandet av nattbettskenor för att minska effekterna av sammanbitna käkar och tandgnisslan har ökat radikalt, bland tjejer runt 25 har det till och med fördubblats. Jag är en av dem som nobbat bettskenan trots att jag kanske hade behövt en, och jag förstår verkligen att det finns ett behov, och hoppas att det snart händer något i vårt samhälle som gör att det behov som går hand i hand med ökad stress och oro, minskar, annars riskerar vi snart att se ett Sverige där unga kvinnor börjar tappa tänder igen.
Inte för att vara sådan, men jag har en känsla av att Centerns nya partiledare Annie Lööf just nu har ett stort behov av en bettskena. Trots att hon enligt uppgifter i kvällsblaskorna till och med tjänar mer än Fredrik Reinfeldt.
Nu ansöker Palestina om att bli erkänt som stat och fullvärdig medlem av FN.
Och igår försvann allt hopp för att HBK ska kunna stanna kvar i Allsvenskan till nästa säsong. Superettan, here we come!
När fan blir gammal. Nu säger Moderaterna att det inte är tvunget att privatisera välfärden, det viktigaste är att den fungerar! Och i samband med det läggs tre av äldreboendena i Falkenbergs kommun ut på anbud. Antar att det inte är läge att kommentera det mer än så.
75 000 om dagen omsätter den 28-årige (28 verkar vara åldern som gäller för året om man vill vara framgångsrik, både Annie Lööf och Gustav Fridolin är 28) norrmannen bakom Wordfeud-appen på sin idé. Och det kan man förstå, det har ju blivit en Wordfeud-mani nu. Bara på tåget till Göteborg igår satt folk på vart och vartannat säte och jagade ord Men man måste väl ändå säga att det är en bra fluga. Att hitta ord kan väl aldrig vara fel, även om appens ordlista är mer än märklig, men nu ryktas det om att SAOL ska läggas in som ordlista istället för den nuvarande.
Idag är det ledig söndag och lite städning som står på programmet.
Visar inlägg med etikett Jobb. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Jobb. Visa alla inlägg
söndag 25 september 2011
lördag 23 april 2011
GLAD PÅSK!
| Whisky fick inte följa med till Blåkulla i år |
För en gångs skull är det en varm och solig påsk. Långfredagen tillbringade jag främst någonstans mellan under skuggan av en bok, och tvättstugan (och bytt plats på några fåtöljer). Jag har alltså tagit till mig påskkrim-traditionen från resten av Norden. Och mina påskkrimtips till dig är: Anna Janssons senaste "Drömmen förde dig vilse", och som vanligt i Janssons böcker är det barndomen som satt sina spår i den vuxna brottslingens psyke. "Drömmen förde dig vilse" är dessutom en bok som tar upp problemen med den ständiga satelitövervakning och registrering vi står under. Det är inte utan att man blir lite lätt paranoid efter att ha läst boken. Boken jag satt med näsan över igår var ännu en i serien om Martine Poirot i Vilette, Ingrid Hedströms "Blodröd måne över Vilette", Hedström är en fena på att väva ihop alla till synes lösa trådar till slut och samtidigt få med huvudpersonernas privata problem och glädjeämnen och så förstås mycket historia, mode och beskrivningar om den fiktiva staden Vilette som verkar som det perfekta semestermålet.
Fick besök av ett gäng påskkärringar igår (ja, igår!), men det verkar inte som om det är någon ordning med påskärringeriet nu för tiden, de hade visserligen målat påskkort, men de var lite hafsigt utklädda (varken sjalar eller kjolar), de hade inte ens någon kittel eller annat att stoppa godiset i.
Modo sparkar sin tränare Challe Berglund efter den senaste tidens kalkonspel.
Skådespelerskan Annalisa Ericson är död, hela 97 år var hon, det kunde man knappt tro.
Nu har Lernia annons för att rekrytera bemanningspersonal till Arla, i Hallands Nyheter, känns lite väl magstarkt nu så snart efter att Arla deklarerat att man ska lägga ner sin osttillverkningsfabrik i Falkenberg och 178 personer riskerar att bli utan jobb!
Kjoltvånget i badmintonvärlden som jag skrev om sist, skjuts nu upp, en månad. Men man får fortfarande ha shorts, under kjolen...
GP har en snabbenkät såhär i trädgårdstider, de frågar om man har köpt trädgårdsväxter än. Och 8% vet inte, ibland känns det där vet inte-alternativet lite malplacerat.
Det lät ju så bra inför nya säsongen av "Så mycket bättre" med Eva Dahlgren, Timbuktu och Mikael Wiehe, nu är dock nya namn klara; Lena Philipsson, som nu för tiden mest verkar sur, dryg och divig och bara muttrar i alla intervjuer hon är med i som om hon tvingats dit med våld, och så Thomas Ledin...
Nu Clarityn och Melodikryss, ha en riktigt GLAD PÅSK!
lördag 25 december 2010
Livet på luckan
Blev en lugn och trevlig julafton för min del, hälften firades på jobbet och hälften hemma hos föräldrarna med julmat och julklappar (inte bara en, utan TVÅ tékokare), tack för det, och tack för alla fina julkort, både analoga(?) och digitala.
Och så tänker man på dem som har det sämre. Till exempel på den stackars högvaktskillen i Stockholm som lyckades bli rånad på sitt tjänstevapen, en skarpladdad AK5.a med bajonett (bajonett! trodde jag inte ens fanns längre) av två tomtar! Kan man gissa på att det var sista vekten för hans del? Men ärligt talat, är det meningen på riktigt att högvakten faktiskt ska skydda slottet, eller är de bara där som utsmyckning. Inte kan man väl på allvar mena att man sätter smågrabbar som bara skjutit mot granar (ja inte vet jag, jag har ju aldrig gjort lumpen, men man har väl sett "Repmånad"...), att skydda slottet?! På natten finns det dessutom bara två vakter utplacerade.
Fint av Statsministern att säga att fler kvinnor ska(!) jobba heltid. Dumt bara att det skärs ner i de så kallade kvinnoyrkena, så att kvinnorna måste slåss om de jobb som finns, för ni tror väl inte att de tillgängliga heltiderna handlar om schemalagd arbetstid? Nej det handlar ju såklart om ett billigare sätt att få in personal på obekväma helger, lov och semesterdagar. Men visst lät det som omtanke...
Med tanke på bilden man har fått av svensk polis de senaste åren så låter förslaget om att polisen ska få begå brott i utredningssyfte, lite oroväckande.
Rektorn för en skola i Oskarsström har blivit hotad efter att ha beslutat att skolavslutningen inför jul inte ska förläggas till kyrkan. Förra året blev rektorn hotad efter att avslutningen skett i kyrkan. hur man än vänder sig...
Man vet att det är dåligt väglag när inte ens plogbilarna (som på Öland) vågar sig ut.
Tydligen vill 63% av de tillfrågade i en ny opinionsundersökning att Kungen ska lämna över tronen till Victoria. I en annan undersökning är förtroendet för Kungen fortfarande högt. Ja, jag säger då det.
Idag blir jag arg på: Efter nyår väger läkarnas ord fjäderlätt i Försäkringskassans utredningar om arbetsförmåga. Då kommer det vara kassans egna handläggare som helt och hållet får bestämma huruvida en sjukskriven person är arbetsför eller ej. Visst är det bra att försöka föhindra det såkallade utanförskapet i arbetslivets Sverige. Men man måste ju ändå förstå att det finns vissa människor som är för sjuka för att kunna ha något jobb alls. Och dessa människor måste ju naturligtvis kunna ha en acceptabel situation. Och jag säger det igen; och så tycker de att det är konstigt att socialbidragsberoendet och den psykiska ohälsan ökar!!
Nu ska jag göra ett nytt försök till blandbandsproduktion (gamla hederliga kasettband är det som gäller, börjar bli svårt att hitta sådana nu bara) och ikväll är det dags för årets obligatoriska juldagsdrabbning i NE-spelet.
Ha en fortsatt God Jul!
Och så tänker man på dem som har det sämre. Till exempel på den stackars högvaktskillen i Stockholm som lyckades bli rånad på sitt tjänstevapen, en skarpladdad AK5.a med bajonett (bajonett! trodde jag inte ens fanns längre) av två tomtar! Kan man gissa på att det var sista vekten för hans del? Men ärligt talat, är det meningen på riktigt att högvakten faktiskt ska skydda slottet, eller är de bara där som utsmyckning. Inte kan man väl på allvar mena att man sätter smågrabbar som bara skjutit mot granar (ja inte vet jag, jag har ju aldrig gjort lumpen, men man har väl sett "Repmånad"...), att skydda slottet?! På natten finns det dessutom bara två vakter utplacerade.
Fint av Statsministern att säga att fler kvinnor ska(!) jobba heltid. Dumt bara att det skärs ner i de så kallade kvinnoyrkena, så att kvinnorna måste slåss om de jobb som finns, för ni tror väl inte att de tillgängliga heltiderna handlar om schemalagd arbetstid? Nej det handlar ju såklart om ett billigare sätt att få in personal på obekväma helger, lov och semesterdagar. Men visst lät det som omtanke...
Med tanke på bilden man har fått av svensk polis de senaste åren så låter förslaget om att polisen ska få begå brott i utredningssyfte, lite oroväckande.
Rektorn för en skola i Oskarsström har blivit hotad efter att ha beslutat att skolavslutningen inför jul inte ska förläggas till kyrkan. Förra året blev rektorn hotad efter att avslutningen skett i kyrkan. hur man än vänder sig...
Man vet att det är dåligt väglag när inte ens plogbilarna (som på Öland) vågar sig ut.
Tydligen vill 63% av de tillfrågade i en ny opinionsundersökning att Kungen ska lämna över tronen till Victoria. I en annan undersökning är förtroendet för Kungen fortfarande högt. Ja, jag säger då det.
Idag blir jag arg på: Efter nyår väger läkarnas ord fjäderlätt i Försäkringskassans utredningar om arbetsförmåga. Då kommer det vara kassans egna handläggare som helt och hållet får bestämma huruvida en sjukskriven person är arbetsför eller ej. Visst är det bra att försöka föhindra det såkallade utanförskapet i arbetslivets Sverige. Men man måste ju ändå förstå att det finns vissa människor som är för sjuka för att kunna ha något jobb alls. Och dessa människor måste ju naturligtvis kunna ha en acceptabel situation. Och jag säger det igen; och så tycker de att det är konstigt att socialbidragsberoendet och den psykiska ohälsan ökar!!
Nu ska jag göra ett nytt försök till blandbandsproduktion (gamla hederliga kasettband är det som gäller, börjar bli svårt att hitta sådana nu bara) och ikväll är det dags för årets obligatoriska juldagsdrabbning i NE-spelet.
Ha en fortsatt God Jul!
Etiketter:
Brott och straff,
God jul,
Jobb,
Kungligt,
Sjukskrivningar,
Skolan,
Snö
fredag 26 november 2010
Vinterland
Bra val av SVT att välja André Pops till årets julvärd. Lägsta oddsen var annars på Fredrik Lindström, men Popsen blir säkert ett bra sällskap till Kalle och hans vänner. Tydligen är han inspirerad av OS för ljuständningen...
Men hur kan man tro att surfplattan ska bli årets julklapp. Hur många är det egentligen som köper julklappar för 6-7000 kronor? Tydligen är det alternativa julklappstipset en sMurfplatta. Smurfarna är på väg tillbaka. I Asien är bakmaskinen hetaste julklappstipset, i vissa fall är det sån efterfrågan på maskinerna att man får vänta på leverans ända till i april. Undrar om inte mina föräldrar har en gammal ståendes hemma, de kanske kan få mycket för den i Asien? Samtidigt blir svenska barn allt fattigare. Och i Halland har ansökningarna om försörjningsstöd (tidigare socialbidrag) ökat. Framförallt från människor som efter regeringens nya sjuk- och arbetslöshetsförsäkringssystem, inte längre har rätt till ersättning från dessa.
Det giftiga ämnet Bisfenol-A förbjuds nu i nappflaskor, inom EU.
Elektrolux nya VD Keith McLoughlin, får en lön på 74,5 miljoner nästa år. Vad ska han ha alla pengarna till? Samtidigt blir svenska barn allt fattigare, antar att BRIS kan vänta en stor gåva från McLoughlin i år...
Kan det verkligen stämma att det inte finns något krav på lastbilar och bussar att ha vinterdäck?! Det är ju livsfarligt, uppenbarligen, för det är ju framförallt dessa tunga fordon som glider som bambi på hal is på vägarna.
Fick inte jobbet - Bertil Ternert tar över som hovets presschef efter Nina Eldh.
För övrigt läser jag nu korrekturen till Sofie och companys jättespännande uppsats i Biblioteksvetenskap - om hur skolbibliotekarier kan främja läslusten hos elever med svenska som andraspråk, och hur läslusten sedan kan leda till att eleverna känner innanförskap istället för utanförskap i Sverige. Visst låter det som att det kan vara ett bra förslag för att främja integrationen i landet?
Och så tycker jag verkligen fruktansvärt illa om att skrapa bilrutor, och när fingrarna fryser så att det värker i dem fast man har vantar, och så ska det tydligen bli en lång vargavinter i år igen!
Men adventsstädandet- och pyntandet är iallafall färdigt, även om jag glömde att köpa fågelmat. Igen.
Ajöken!
Men hur kan man tro att surfplattan ska bli årets julklapp. Hur många är det egentligen som köper julklappar för 6-7000 kronor? Tydligen är det alternativa julklappstipset en sMurfplatta. Smurfarna är på väg tillbaka. I Asien är bakmaskinen hetaste julklappstipset, i vissa fall är det sån efterfrågan på maskinerna att man får vänta på leverans ända till i april. Undrar om inte mina föräldrar har en gammal ståendes hemma, de kanske kan få mycket för den i Asien? Samtidigt blir svenska barn allt fattigare. Och i Halland har ansökningarna om försörjningsstöd (tidigare socialbidrag) ökat. Framförallt från människor som efter regeringens nya sjuk- och arbetslöshetsförsäkringssystem, inte längre har rätt till ersättning från dessa.
Det giftiga ämnet Bisfenol-A förbjuds nu i nappflaskor, inom EU.
Elektrolux nya VD Keith McLoughlin, får en lön på 74,5 miljoner nästa år. Vad ska han ha alla pengarna till? Samtidigt blir svenska barn allt fattigare, antar att BRIS kan vänta en stor gåva från McLoughlin i år...
Kan det verkligen stämma att det inte finns något krav på lastbilar och bussar att ha vinterdäck?! Det är ju livsfarligt, uppenbarligen, för det är ju framförallt dessa tunga fordon som glider som bambi på hal is på vägarna.
Fick inte jobbet - Bertil Ternert tar över som hovets presschef efter Nina Eldh.
För övrigt läser jag nu korrekturen till Sofie och companys jättespännande uppsats i Biblioteksvetenskap - om hur skolbibliotekarier kan främja läslusten hos elever med svenska som andraspråk, och hur läslusten sedan kan leda till att eleverna känner innanförskap istället för utanförskap i Sverige. Visst låter det som att det kan vara ett bra förslag för att främja integrationen i landet?
Och så tycker jag verkligen fruktansvärt illa om att skrapa bilrutor, och när fingrarna fryser så att det värker i dem fast man har vantar, och så ska det tydligen bli en lång vargavinter i år igen!
Men adventsstädandet- och pyntandet är iallafall färdigt, även om jag glömde att köpa fågelmat. Igen.
Ajöken!
Etiketter:
Gift,
Jobb,
Julklappar,
Löneförhöjning,
Pops,
TV,
Uppsats,
Vintervägar
måndag 22 november 2010
När man är en glad pensionär
Nu diskuterar politikerna om huruvida pensionsåldern ska höjas till 69 år. Hur dumma är de egentligen? Ungdomarbetslösheten har aldrig varit högre, och nu vill man göra det ännu svårare för ungdomarna att komma in på arbetsmarknaden. Detta samtidigt som de äldre generationerna ska tvingas jobba betydligt längre för att få en pension som går att leva ett drägligt liv på. Visst har vi i flera år nu hört skräcksenarierna om de stora pensionsavgångarna när 40-talisterna går i pension som i ett lämmeltåg, där det inte längre kommer att finnas personal till vård, skola, omsorg. Men än så länge har det väl inte märkts någonting åt det hållet. Och nu när hjärt- och kärlsjukdomar, och kanske även (andra?) stressrelaterade sjukdomar verkar gå ner i åldrarna, kanske det snarare skulle vara en bra idé att sänka pensionsåldrarna. Om man nu inte vill införa 30-timmars arbetsveckor.
Ja, detta Malmö. Rena rama vilda västern, eller södern rättare sagt. Nu har en kraftig sprängladdning exploderat i Rosengård. Ingen människa ska dock ha skadats.
Denna förbannade snö, nu kommer det mer. Enligt SMHI är snökaoset nu inte långt borta. Men det går iallafall bra för svenskarna på glid nu. Både herrarna och damerna gjorde väldigt bra ifrån sig i helgens Världskuppremiär för skidor i Gällivare. Marcus Hellner kan nog vinna det mesta i vinter,
Påven är ju för rar. Eller vad man nu ska säga... Nu säger han att Katolska kyrkan eventuellt kan godkänna kondomanvändning. Absolut inte som preventivmedel, men kanske för att förhindra spridning av sjukdomar. Tillexempel kan det vara okej för manliga prostituerade att använda kondom. Manliga prostituerade är tydligen inga konstigheter inom Katolska kyrkan?
Och två nya deltagare klara för Melodifestivalen; Jenny Silver, och förra (eller var det förr-förra?) årets Idol-deltagare Daniel Karlsson. Kan nog bli bra. Och så har feministisk front rasat, de tycker inte om programledarvalet; Marie Serneholt och Rickard Olsson, de menar att det är fel att ha en medelålders man och en ung kvinna som programledarpar. Nu får de väl ändå ge sig?
Årets Augustprisnominerade i den skönlitterära klassen är; Sigrid Combüchen - Spill, en damroman, Magnus Florin - Ränderna, Johan Jönsson - Livdikt, Sara Stridsberg - Darling River, Peter Törnqvist - Kioskvridning 140 grader, Magnus William-Olsson - Ingersonetterna. Säger mig egentligen ingenting, men jag borde nog ta och läsa något av Combüchen.
Inte roligt alls nu för domarna i gårdagens match mellan AIK och Skellefteå. Riktigt domartabbe att döma bort Skellefteås mål, trots målkameror. Dagen efter är nog en riktigt dålig dag idag.
I övrigt verkar kubmaneten vara det hetaste(!) just nu.
Tjingeling!
Ja, detta Malmö. Rena rama vilda västern, eller södern rättare sagt. Nu har en kraftig sprängladdning exploderat i Rosengård. Ingen människa ska dock ha skadats.
Denna förbannade snö, nu kommer det mer. Enligt SMHI är snökaoset nu inte långt borta. Men det går iallafall bra för svenskarna på glid nu. Både herrarna och damerna gjorde väldigt bra ifrån sig i helgens Världskuppremiär för skidor i Gällivare. Marcus Hellner kan nog vinna det mesta i vinter,
Påven är ju för rar. Eller vad man nu ska säga... Nu säger han att Katolska kyrkan eventuellt kan godkänna kondomanvändning. Absolut inte som preventivmedel, men kanske för att förhindra spridning av sjukdomar. Tillexempel kan det vara okej för manliga prostituerade att använda kondom. Manliga prostituerade är tydligen inga konstigheter inom Katolska kyrkan?
Och två nya deltagare klara för Melodifestivalen; Jenny Silver, och förra (eller var det förr-förra?) årets Idol-deltagare Daniel Karlsson. Kan nog bli bra. Och så har feministisk front rasat, de tycker inte om programledarvalet; Marie Serneholt och Rickard Olsson, de menar att det är fel att ha en medelålders man och en ung kvinna som programledarpar. Nu får de väl ändå ge sig?
Årets Augustprisnominerade i den skönlitterära klassen är; Sigrid Combüchen - Spill, en damroman, Magnus Florin - Ränderna, Johan Jönsson - Livdikt, Sara Stridsberg - Darling River, Peter Törnqvist - Kioskvridning 140 grader, Magnus William-Olsson - Ingersonetterna. Säger mig egentligen ingenting, men jag borde nog ta och läsa något av Combüchen.
Inte roligt alls nu för domarna i gårdagens match mellan AIK och Skellefteå. Riktigt domartabbe att döma bort Skellefteås mål, trots målkameror. Dagen efter är nog en riktigt dålig dag idag.
I övrigt verkar kubmaneten vara det hetaste(!) just nu.
Tjingeling!
Etiketter:
Augustpris,
Hockey,
Jobb,
Malmö,
Melodifestival,
Påven,
Skidor
måndag 13 september 2010
Integritet?
Funderar på den psykiskt funktionshindrade kvinnan i Skåne som frös ihjäl, och som det nu är sådant rabalder om. Hon ville tvunget ha fönstret öppet, och elementet avstängt på natten, även när den kalla vintern kom. Hon ville absolut inte till läkare även fast hennes kroppstemperatur sjönk kraftigt. När hon väl skickades iväg akut gick hennes liv inte att rädda, hon var för nedkyld. Och i flera dagar har nu det bolag (för det var ett privat vårdbolag, hade det spelat någon roll, hade det gjort någon skillnad om det varit ett kommunalt vårdteam?) kritiserats starkt av alla som vill göra sin röst hörd såhär inför valet. Men skulle hennes vårdare ha vägrat följa hennes önskan? Skulle vården tvångsomhändertagit henne? Det hela beror förstås till viss del på hur svårt funktionshindrad hon var. Men tänk om hon visste precis vad hon höll på med? Tänk om hon ville frysa ihjäl då hon kanske ansåg att det var hennes enda chans att kunna slippa ifrån sitt liv om det nu var det hon ville. Hur långt vården gå i sin funktion att rädda liv. Ska den rädda liv som inte vill räddas, till varje pris?
Angående Demensboendet i Piteå som var ämnet i veckans "Agenda", där vårdtagarna låsts in på nätterna utan personal tillgänglig. Nu har Piteå kommun anmälts för olaga frihetsberövande.
Hemskt med olyckan mellan en traktorgrävare och ett x2000-tåg mellan Norrköping och Linköping igår, med ett flertal svårt skadade. Först gick det dessutom rykten om att tåget körde alldeles för fort, men tydligen finns det spärrar på tågen som förhindrar för höga hastigheter.
Arbetslösheten i Halland fortsätter att öka, och framförallt är det andelen kvinnor som drabbats. Tänk, det pratas det inte om i valspurten!
Se där ja, gick inte så där jättebra för Zlatan i premiären med Milan!
Jaha, då var det kört; ensamstående låginkomsttagare har större risk att dö i hjärtinfarkt...
Ikväll ska jag ge SVTs och Sissela Benns "I Annelie" en chans.
Här kommer dagens musiktips!
Nehej, nu är det dags för en ny tur till tvättstugan.
Etiketter:
Frihetsberövande,
Inredning,
Jobb,
Kultur,
Köpenhamn,
Liv till varje pris?,
Tåg,
Zlatan
fredag 10 september 2010
Äldrevården
Jag tittade inte på början av "Debatt" igår, och såg inte heller det "Uppdrag granskning" som man diskuterade, men är det så att jag lever i min naiva lilla bubbla, är det så att vi har det så mycket bättre på det äldreboendet där jag jobbar, eller är det så att man överdriver situationen en smula? Den hysteriska damen som var med från ett demensboende i Piteå, som hade anmält situationen på det boendet där hon jobbade menar att där hon jobbar har lås och larm helt ersatt personal nattetid. Jag undrar jag... I början av sommaren talade Socialstyrelsen om att de undantag som tidigare gjorts för att få lov att låsa vissa avdelningar där det finns risk för att de boende annars riskerar att skada sig, att dessa undantag tagits bort, det talades även om att man inte längre skulle tillåta larm (till exempel golvlarm, som främst ska leda till att man hör när vårdtagare som har stor risk att falla, går upp ur sängen). Finns det då boenden där man använder dessa lås och larm istället för personal, så förstår jag i viss mån att Socialstyrelsen tagit till dessa drastiska åtgärder. Å andra sidan säger den Medicinskt ansvariga sköterskan i Piteå kommun att på det boende som man larmat om i Piteå, rådde inga allvarliga missförhållanden, allvarliga missförhållanden är sådant som att vårdtagarna kan gå ut och riskera att frysa ihjäl. I gårdagens "Debatt" lovade äldreomsorgsminister Maria Larsson genast guld och gröna skogar (såklart, tio dagar till val!) och att det ska finnas personal som är med de gamla hela tiden. Vad Maria Larsson inte tänkte på var att hur mycket personal det än finns så kan man inte vara med varje enskild vårdtagare hela tiden, det är inte som på långvårdens tid då de gamla låg i sina sängar, praktiskt samlade i en stor sal där syster kunde gå runt och övervaka sina patienter. Idag har de flesta vårdtagarna ett eget rum, ett rum där iallafall jag anser att de ska ha möjlighet att få vara ifred ibland. Även om man är gammal och dement så borde man faktiskt ha rätt till ett privatliv. Därför är det ibland nödvändigt med larm, och kanske på vissa avdelningar till och med lås på ytterdörrar, för vi vet ju alla vad som skulle hända om någon gick ut och frös ihjäl eller blev påkörd. I dagens vårdarbete ingår det dessutom så mycket mer än bara omvårdnad om de boende. Idag ska är vårdpersonalen dessutom städerskor, ibland kockar, tvätterskor, sömmerskor, vaktmästare, men framförallt administratörer då en stor del av arbetsdagen ska läggas på pappersarbete. Och jag säger som jag har sagt innan, en månads praktik för varje riksdagspolitiker, under deras långa sommarlov, i någon del av den verkliga verkligheten, vården, barnomsorgen, fabrik, restaurang, varuhus..., det hade nog varit precis vad som hade behövts för att verklighetsanpassa politiken.
Och eftersom KD nu vill införa statliga bordeller så får väl KD-ledamöterna praktisera på en bordell under sommaren då.
Och ändå visar mätningar att Sverigedemokraterna är större än både Centerpartiet och Kristdemokraterna.
Visst borde väl Vänstern satsa på att profilera lagets två J:n, Jonas (Sjöstedt) och Josefine (Brink), lite mer? Bara ett litet tips från coachen.
Hallå, ni rekryterare därute; Jag skulle kunna tänka mig jobbet som Hovets press/informationschef nu när Nina Eldh slutar. Antar att det inte ligger ute på arbetsformedlingen.se?
Mordet på Hallandsåsen för några år sedan beskrivs nu av mördaren som "en impulsgrej", det är sådant som får mig att drömma mardrömmar!
Var i Halmstad igår, köpte höstväxter som jag hade tänkt plantera idag, men regnet det bara öser ner, så det får väl vänta till en annan dag då. Men jag kanske ändå får ge mig ut och hämta posten. 13.00 är det Sonic Syndicate på Expressens XL Live!
Och eftersom KD nu vill införa statliga bordeller så får väl KD-ledamöterna praktisera på en bordell under sommaren då.
Och ändå visar mätningar att Sverigedemokraterna är större än både Centerpartiet och Kristdemokraterna.
Visst borde väl Vänstern satsa på att profilera lagets två J:n, Jonas (Sjöstedt) och Josefine (Brink), lite mer? Bara ett litet tips från coachen.
Hallå, ni rekryterare därute; Jag skulle kunna tänka mig jobbet som Hovets press/informationschef nu när Nina Eldh slutar. Antar att det inte ligger ute på arbetsformedlingen.se?
Mordet på Hallandsåsen för några år sedan beskrivs nu av mördaren som "en impulsgrej", det är sådant som får mig att drömma mardrömmar!
Var i Halmstad igår, köpte höstväxter som jag hade tänkt plantera idag, men regnet det bara öser ner, så det får väl vänta till en annan dag då. Men jag kanske ändå får ge mig ut och hämta posten. 13.00 är det Sonic Syndicate på Expressens XL Live!
Etiketter:
Jobb,
Mardröm,
Politikpraktik,
Valspurt,
Äldrevården
måndag 5 januari 2009
Kallt liv
Det är vackert, kylan. Bara man slipper gå ut. Nu är här -14 grader, men som kallast har vi tydligen haft -19. -19!! Så kallt ska det inte bli så här långt söder ut. Men vackert är det. Sol på rimfrost och lite snö pudrat på backen. Bara man slipper gå ut.
Måste snart gå ut. Ska hämta posten. Har beställt några skivor som jag hoppas kommer idag. Cindy Lauper (upptäckte till min förskräckelse att jag inte har någon Lauperskiva innan, så en Cindy-samling fick det bli) och Katie Melua (soft sång), men hade glömt att jag hade tänkt köpa norskan Marit Larsens skiva. Riktigt bra ny upptäckt. En Annie Hall-DVD blev det också.
För övrigt har det inte hänt någonting än på det nya året. Skulle varit och firat kusin i lördags (GRATTIS MATILDA!) men insåg tidigt i fredags morse att jag nog hade tittat fel i schemat och skulle jobba hela helgen. Skönt att ha jobb, men synd att det alltid ska vara när andra är lediga. Måste förresten ge mig ut på arbetsförmedlingens hemsida och se om det finns minsta lilla tillstymmelse till jobb att söka.
Fick ett ryck på nyårsdagen. Kände mig lite rastlös och trött på julen. Så nu är alla tomtar (utom en utanför ytterdörren, och en som funderat som paraplyställ, som jag glömt) borta. "Jul"gardinerna, som får vara vintergardiner, får vara kvar, liksom ljusstakarna och stjärnorna, så att inte grannarna tror jag har blivit knäpp.
Nej, nu blir det nog till att stänga av radion, Radio Hallands "Frågvisan" folk som ringer in och sjunger i radio.
Idag är jag arg på: Sven-Otto Littorin som spår att 2009 ska bli ett "skitår" vad gäller abetsmarknaden. Visst är det bra att se sanningen i vitögat. Och våga tala om det för hela svenska folket. Men Totto, istället för att göra Sverige till en massdepression. Varför inte ta och försöka göra något åt situationen i stället??!! Är man arbetsmarknadsminister så är man och då borde man kunna göra någonting. En jobbarkompis talade om att A-kassan är så vänliga att de bara ger henne pengar de veckor hon inte jobbar någonting alls. Hon tjänar alltså mer på att inte jobba alls än att ta de jobbchanser hon får. Är det inte idiotiskt så säg. Likadant är det tydligen för dem som är långtidssjukskrivna, de tjänar bäst på att inte försöka jobba det lilla de kan, utan istället bara hålla sig hemma. Kanske inte Totto som har bestämt. Men det är väl ändå hans uppgift att försöka ändra situationen på arbetsmarknaden. Eller kanske tror också han att han tjänar mest på att inte göra någonting?
TV då? Stjärnorna på slottet; Gardell. Vet inte vad jag ska tycka om Jonas Gardell. Har sett honom live i shower några gånger, och då är han jättebra, rolig och sympatisk, men ibland undrar man. Såg reprisen av "Stjärnorna på slottet" igår, då Jonas fick ett hybrisanfall och blev upprörd och kränkt av att behöva vara med på den stråklektion som Staffan Scheija ordnat, och var otrevlig och sprang iväg som en barnunge med näsan högt upp i vädret. Snälla lilla Jonas. Har du inte själv valt att vara med i programmet? Får du inte betalt? Har det inte gått en säsong innan så du visste lite vad det handlade om? Var övningen en fråga om liv, död och framtida karriär? Blir så trött på alla dessa pretentiösa människor som tycker att de de gör och tycker om är så mycket bättre än det andra människor gör och tycker om. Oftast brukar det handla om kultur. Folk som ser ner på andra för att de lyssnar på så kallad komersiell musik eller ser på "komersiella" program på TV. Fy vad trött jag blir på sånt. Vem har bestämt att det som är svårt är bättre? Visserligen kan man förstå att de människor som sliter länge med sin musik, konst, scenframträdanden, bör premieras högre än dem som blir stjärnor genom att vara med i en dokusåpa, skriva en bok som refererar sms-kontakter med en annan "B-kändis", eller sjunga in en technoversion av någon gammal 80-talsdänga. Men att se ner på de personer som tycker om denna typ av underhållning tycker jag är dumt. (Samtidigt som jag inser att detta statement gjorde mig till ett pretto som ser ner på folk som ser ner på folk för deras underhållningspreferenser...)
Körslaget. Nu åkte Sundsvall och LaGaylia ut. Det tyckte jag var bra. De var sämst. I lördagens program var Falkenbergskören åter igen bäst. Men det klart nu har ju deras största hot Göteborg åkt ur.
För övrigt önskar vi småkronorna lycka till i nattens JVM-final. Heja.
Måste snart gå ut. Ska hämta posten. Har beställt några skivor som jag hoppas kommer idag. Cindy Lauper (upptäckte till min förskräckelse att jag inte har någon Lauperskiva innan, så en Cindy-samling fick det bli) och Katie Melua (soft sång), men hade glömt att jag hade tänkt köpa norskan Marit Larsens skiva. Riktigt bra ny upptäckt. En Annie Hall-DVD blev det också.
För övrigt har det inte hänt någonting än på det nya året. Skulle varit och firat kusin i lördags (GRATTIS MATILDA!) men insåg tidigt i fredags morse att jag nog hade tittat fel i schemat och skulle jobba hela helgen. Skönt att ha jobb, men synd att det alltid ska vara när andra är lediga. Måste förresten ge mig ut på arbetsförmedlingens hemsida och se om det finns minsta lilla tillstymmelse till jobb att söka.
Fick ett ryck på nyårsdagen. Kände mig lite rastlös och trött på julen. Så nu är alla tomtar (utom en utanför ytterdörren, och en som funderat som paraplyställ, som jag glömt) borta. "Jul"gardinerna, som får vara vintergardiner, får vara kvar, liksom ljusstakarna och stjärnorna, så att inte grannarna tror jag har blivit knäpp.
Nej, nu blir det nog till att stänga av radion, Radio Hallands "Frågvisan" folk som ringer in och sjunger i radio.
Idag är jag arg på: Sven-Otto Littorin som spår att 2009 ska bli ett "skitår" vad gäller abetsmarknaden. Visst är det bra att se sanningen i vitögat. Och våga tala om det för hela svenska folket. Men Totto, istället för att göra Sverige till en massdepression. Varför inte ta och försöka göra något åt situationen i stället??!! Är man arbetsmarknadsminister så är man och då borde man kunna göra någonting. En jobbarkompis talade om att A-kassan är så vänliga att de bara ger henne pengar de veckor hon inte jobbar någonting alls. Hon tjänar alltså mer på att inte jobba alls än att ta de jobbchanser hon får. Är det inte idiotiskt så säg. Likadant är det tydligen för dem som är långtidssjukskrivna, de tjänar bäst på att inte försöka jobba det lilla de kan, utan istället bara hålla sig hemma. Kanske inte Totto som har bestämt. Men det är väl ändå hans uppgift att försöka ändra situationen på arbetsmarknaden. Eller kanske tror också han att han tjänar mest på att inte göra någonting?
TV då? Stjärnorna på slottet; Gardell. Vet inte vad jag ska tycka om Jonas Gardell. Har sett honom live i shower några gånger, och då är han jättebra, rolig och sympatisk, men ibland undrar man. Såg reprisen av "Stjärnorna på slottet" igår, då Jonas fick ett hybrisanfall och blev upprörd och kränkt av att behöva vara med på den stråklektion som Staffan Scheija ordnat, och var otrevlig och sprang iväg som en barnunge med näsan högt upp i vädret. Snälla lilla Jonas. Har du inte själv valt att vara med i programmet? Får du inte betalt? Har det inte gått en säsong innan så du visste lite vad det handlade om? Var övningen en fråga om liv, död och framtida karriär? Blir så trött på alla dessa pretentiösa människor som tycker att de de gör och tycker om är så mycket bättre än det andra människor gör och tycker om. Oftast brukar det handla om kultur. Folk som ser ner på andra för att de lyssnar på så kallad komersiell musik eller ser på "komersiella" program på TV. Fy vad trött jag blir på sånt. Vem har bestämt att det som är svårt är bättre? Visserligen kan man förstå att de människor som sliter länge med sin musik, konst, scenframträdanden, bör premieras högre än dem som blir stjärnor genom att vara med i en dokusåpa, skriva en bok som refererar sms-kontakter med en annan "B-kändis", eller sjunga in en technoversion av någon gammal 80-talsdänga. Men att se ner på de personer som tycker om denna typ av underhållning tycker jag är dumt. (Samtidigt som jag inser att detta statement gjorde mig till ett pretto som ser ner på folk som ser ner på folk för deras underhållningspreferenser...)
Körslaget. Nu åkte Sundsvall och LaGaylia ut. Det tyckte jag var bra. De var sämst. I lördagens program var Falkenbergskören åter igen bäst. Men det klart nu har ju deras största hot Göteborg åkt ur.
För övrigt önskar vi småkronorna lycka till i nattens JVM-final. Heja.
Etiketter:
CD,
Gardell,
Hockey,
Jobb,
Kallt,
Kulturpretton,
Körslaget,
Tomtefritt
onsdag 29 oktober 2008
När blir vi vuxna?
Igår var jag som sagt på liten 25-årsfest för min bror, bara familjen, det vill säga jag, päronen och mormor och morfar, var bjudna, stora tjotabalongen kommer senare. Men är man 25 borde man väl vara någotsånär vuxen, och när man är 28 framförallt. Ändå verkar det inte som om man kan bli vuxen i sina föräldrars ögon. Gammalt problem, jag vet. Hur som helst var det mamma som bakat tårtan igår... Jag och min bror är iallafall sedan länge utflugna ur föräldrahemmet, och även om det inte känns så alla gånger, så har våra föräldrar släppt taget om oss helt och hållet om man jämför med det här: http://www.expressen.se/noje/fredag/1.1350289/fadde-mamma-sager-att-jag-maste-vara-hemma-fore-21
Oj, lyssnar på Lantz i p1 från igår, nu pratar Annika med en man som är professor i Media- och kommunikation på Högskolan i Halmstad. Jag känner så väl igen rösten, har troligtvis haft honom som lärare, men kommer inte på vad han heter. Häftigt iallafall.
Något annat som är häftigt är att Robert Wells, som ska vara med i nästa säsong av Körslaget i TV4, har valt att ha Falkenberg, där han bor till och från, som sin hemkommun. Det är alltså från Falkenbergs kommun han ska välja sina körmedlemmar. Är inte det tufft så säg, och här finns ju massvis med duktiga sångare och sångerskor. Det kan nog bli något att följa. Runt jul kommer första avsnittet.
Och på tal om Falkenberg, igår var jag i Falkenberg och shoppade loss (nåja, blev några växter, en köksbordsduk och ett hårspray) och var på Stålboms och lunchade. Deras sallader är helt fantastiska, laxsallad med laxsspett, marinerat ristorn, fetaost och soltorkad tomat, ruccola med vinägrett, kapris och valnötter, bitar av färsk sparris, och till detta nybakat bröd. Mmmmums. Och förutom denna fantastiska sallad bjuder de på en nästan lika fantastisk miljö, vitt, lite skavt, silver, grått, kakelugn och väggpanel. Nytt och gammalt i en fungerande symbios.
Idag är jag arg på: Konkurser, varslingar och så vidare och så vidare, idag var det, det Danska flygbolaget Sterlings tur. Och jag har fått ännu ett tack-men-nej-tack-mail angående ett jobb jag har sökt. Känns totalt hopplöst att få jobb, framförallt som läget ser ut nu. SUCK
Och så är jag arg, eller rättare sagt, besviken, på Halmstad; Per Gessle, har hört hans nya singel "Silly Really". Blev glad när jag hörde att hans nya skiva skulle vara på engelska, mer min kopp té än den svenska 2000-tals-Gessle. Gillar "Son of a Plumber". Men detta var en besvikelse, och något som hade passat betydligt bättre på en ny Roxetteskiva. Mer ljud än melodi.
Och, om igen Fredrik Ljungberg, USA!! Hur tänker man?
Och så kommer halkan, vintern, kylan, och ändå är det en hel månad kvar till advent, blir en lång månad.
Oj, lyssnar på Lantz i p1 från igår, nu pratar Annika med en man som är professor i Media- och kommunikation på Högskolan i Halmstad. Jag känner så väl igen rösten, har troligtvis haft honom som lärare, men kommer inte på vad han heter. Häftigt iallafall.
Något annat som är häftigt är att Robert Wells, som ska vara med i nästa säsong av Körslaget i TV4, har valt att ha Falkenberg, där han bor till och från, som sin hemkommun. Det är alltså från Falkenbergs kommun han ska välja sina körmedlemmar. Är inte det tufft så säg, och här finns ju massvis med duktiga sångare och sångerskor. Det kan nog bli något att följa. Runt jul kommer första avsnittet.
Och på tal om Falkenberg, igår var jag i Falkenberg och shoppade loss (nåja, blev några växter, en köksbordsduk och ett hårspray) och var på Stålboms och lunchade. Deras sallader är helt fantastiska, laxsallad med laxsspett, marinerat ristorn, fetaost och soltorkad tomat, ruccola med vinägrett, kapris och valnötter, bitar av färsk sparris, och till detta nybakat bröd. Mmmmums. Och förutom denna fantastiska sallad bjuder de på en nästan lika fantastisk miljö, vitt, lite skavt, silver, grått, kakelugn och väggpanel. Nytt och gammalt i en fungerande symbios.
Idag är jag arg på: Konkurser, varslingar och så vidare och så vidare, idag var det, det Danska flygbolaget Sterlings tur. Och jag har fått ännu ett tack-men-nej-tack-mail angående ett jobb jag har sökt. Känns totalt hopplöst att få jobb, framförallt som läget ser ut nu. SUCK
Och så är jag arg, eller rättare sagt, besviken, på Halmstad; Per Gessle, har hört hans nya singel "Silly Really". Blev glad när jag hörde att hans nya skiva skulle vara på engelska, mer min kopp té än den svenska 2000-tals-Gessle. Gillar "Son of a Plumber". Men detta var en besvikelse, och något som hade passat betydligt bättre på en ny Roxetteskiva. Mer ljud än melodi.
Och, om igen Fredrik Ljungberg, USA!! Hur tänker man?
Och så kommer halkan, vintern, kylan, och ändå är det en hel månad kvar till advent, blir en lång månad.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)