Visar inlägg med etikett Saab. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Saab. Visa alla inlägg
söndag 23 oktober 2011
Inspiration
Lånade en fototidning av min bror och blev lite inspirerad. Måste försöka klura ut hur jag ska göra för att få mer skärpa i bilderna.
Känns otroligt konstigt att Sundsvall och Åtvidaberg! spelar i Allsvenskan nästa säsong och inte Halmstad.
Måste vara svårt för Moderaterna att reda ut striden med kritikerna som attackerar dem för att inte ha valt in någon med utomeuropeisk bakgrund i partistyrelsen samtidigt som de ska balansera det med beslutet att inte införa kvotering till styrelsen och dessutom väva in bilden av sig sjäva som historiskt framträdande i kampen mot Apartheid och för allmän rösträtt. Men visst måste det väl finnas underlag för att välja in kvinnor och invandrare utan kvotering, eller är Moderaterna så homogent samansatt (aka vit medelålders heteroman)? På twitter har det till och med uppstått en grupp #stuffmoderaternadid
Laholms kommun erbjuder sina anställda ögonoperation till halva priset, på samma villkor som de erbjuder leasingdator. Visst hade det varit skönt att slippa glasögon och linser, dyrt är det väl fortfarande men om arbetsgivaren hade betalat halva kostnaden så hade det kanske varit något att fundera på, men jag hade nog ändå inte vågat.
Hur objektivt och ovinklat var det av Mats Knutsson att i gårdagens Rapport tala om Carl Bildts presskonferens som "sedvanligt arrogant"? Fast å andra sidan kanske det faktiskt var en objektiv rapportering med tanke på Bildts sedvanliga arrogans?
Visst verkar det vara något skumt med dubbelmordet i Långared? Mannen som suttit häktad för skyddande av brottsling är gift med en av kvinnorna som var med och hittade den mördade mannen, kvinnan anser dessutom att paret uppträtt ovanligt under veckan före mordet, och vad gjorde dessa 9 körvännerna som skulle hämta dem, i deras garage?
Nu har Polisen valt bort Saab när de ska köpa in nya bilar, istället har man valt Passat. Vet inte, men känns inte det lite tantigt? Men å andra sidan får de ju samtidigt en ny image på köpet!
Häromdagen sas det att man begravt Kadaffi. I natt har man tydligen obducerat honom. Antar att man får ta allt som sägs i fallet Kadaffi med en hel skopa salt.
De blå dvärgpingvinerna i Nya Zeeland som blivit skadade efter ett oljeutsläpp ska nu räddas från att frysa ihjäl med hjälp av stickade tröjor. Nu finns mönstret till pingvintröjorna i Aftonbladet om man vill hjälpa till. Antar att de frusna pingvinerna snart snarare får räddas från att kvävas i ett berg av färgglada tröjor.
Nu är det snart julmarknadsdags. I morgon ska jag vara på ett helt nytt ställe och jobba. Alltid lika nervöst. Och vad gäller katten så mår han bra men ska vara kvar någon dag till för observation. Konstigt hur tomt det känns utan kattsällskap.
söndag 31 juli 2011
Hemma
Har varit i Köpenhamn nu några dagar, bara ren nöjestripp (här Nyhavn, från sightseingbåt!),
på nya huvudbiblioteket, den svarta diamanten
på hotellets (Clarion Mayfair) lobby
på The Elephant Parade, som ställer ut målade elefanter över hela köpenhamn till förmån för den indiska elefanten
Christianshavn
annan del av hotellets loungedel
Är det så att Köpenhamnarna är ovanligt påhittiga, eller är det de svenska byggreglerna som gör att såna här lägenheter inte byggs i Sverige? Här är det en gammal torpedbåtsfabrik i kanalen som blivit flerfamiljshus.
Men hur trevligt det än är att komma ut att se sig omkring, och hur mycket lappsjuka jag än får när jag är hemma för mycket, så är ändå det bästa med att åka bort, att komma hem igen. För det var väldigt mycket folk och stress i Köpenhamn, framförallt när det är byggnadsarbete överallt i centrum, både för citytunnels, och för att rensa upp efter de stora översvämningar som var i staden för ett litet tag sedan.
Även om jag inte varit borta mer än tre dagar, så har jag ändå missat vad som hänt på hemmaplan, därför kommer här en liten sammanfattning, lika mycket för min egen skull, som för eran.
Om vi börjar i fotbollens värld, så har det nu hänt igen; matchen mellan Malmö och Djurgården fick blåsas av i förtid efter att några futtigt fåniga ligister kastat in knallskott på plan. Det är så oerhört tröttsamt att det finns så många människor som inte har bättre saker för sig än att förstöra för fotbollen.
Och för att fortsätta på fotbollsspåret så var det igår lottning (med en fotbollsrund Ronaldo, kände knappt igen honom) till VM-kvalet inför VM 2014. Sverige hamnade i grupp C tillsammans med Irland, Kazakstan, Österrike, Färöarna och Tyskland. Tyskland lär väl bli svårt, emn resten borde vi väl kunna slå?
Anders Behring Breivik ska under förhören i fredags ställt krav på statsminister Jens Stoltenbergs avgång för att prata med polisen. Tydligen har han fortfarande inte förstått att han inte är i position att ställa några som helst krav. Till och med hans advokat menar att Breivik är verklighetsfrånvänd och galen, troligen ett sätt för att få Breivik klassad som psykiskt sjuk och därigenom få lägre straff, men tydligen ville inte advokaten försvara honom överhuvudtaget, och visst kan man förstå honom, vilket jäkla uppdrag!
Det säger väl en hel del om Republikanerna att de inte vill samarbeta tillräckligt för att få en överenskommelse om höjt skuldtak för att rädda USAs ekonomi?
Vladimir Antonov funderar på att kräva regeringen på pengar efter att ha blivit nekad att hjälpa till att finansiera Saab genom att köpa loss delar av tillverkningen. Antonovs advokater undersöker nu om man kan vidta rättsliga åtgärder gentemot Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson och Anders Björk, som de anser vara bovarna i dramat.
Idag ska jag bara ta det lugnt, vila mina fötter och försöka att inte missa Barbro Lindgrens Sommar.
onsdag 27 juli 2011
Så fel det klan bli
Lyssnade på Lars Ohlys Sommarprogram i förrgår (för övrigt ett utmärkt litet program som blandade skratt och gråt och bra musik i en trevlig stund framför radion) och fick lite dåligt samvete (som så ofta när ideologister på vänsterflanken pratar, de verkar vilja dela ut ett kollektivt Jesuskomplex till alla som har ett samvete, tyvärr). Ohly, liksom även många andra gjort, talade om att det är fel att vi tillskriver dåden i Norge en ensam galning. Han menade att om det hade varit en muslim som utfört detsamma så hade vi kallat det muslimskt terrordåd och beskyllt alla muslimer för det. Och visst har han rätt på sätt och vis, det är viktigt att vi tar avstånd från högerextrema uttryck. Men å andra sidan. Inte kan vi väl skylla alla högerextremister för detta (lika lite som vi hade kunnat skylla alla muslimer för det om det hade varit en muslim som gjort samma sak på samma sätt med samma bakgrund), det går inte att komma ifrån att det var en (troligen) ensam galning som planerat, utfört och haft sin egen mening med det han gjorde. Och även om det finns många högerextrema som håller med hans tankegångar, så krävs det en galen hjärna för att utföra ett sådant dåd, som för oss andra är så ofattbart, meningslöst och drabbar så många (alla) oskyldiga.
Men det verkar som att den norska domstolen går på Ohlys linje och kommer att åtala Behring Breivik för brott mot mänskligheten, ett brott som kan ge 30 års fängelse, till skillnad från de 21 år som annars är det norsk rättsväsendets maxstraff. Breivik själv erkänner dåden, men anser inte själv att han begått något brott, utan menar istället att han är i krig.
Och visst är det cyniskt att ens tala om vinnare i detta fruktansvärda som hänt Norge, men ändå; vinnare är Jens Stoltenberg, som verkligen klivit upp en nivå och blivit Norges landsfader under den senaste veckan, det kräver nog en hel del för att man ska knuffa ner honom från statsministerposten.
Och på tal om landsfäder, varför ska norrmännen, när de klappar sig själva på axeln för den snabba och välgjorda insatsen efter dåden, hela tiden jämföra med den usla insats den svenska polisen gjorde efter mordet på Olof Palme? Hello Norway, det var ju ändå 25 år sedan, och en helt annan sak.
Sverigedemokraten Erik hellsborn, som på sin blogg skrev att massakern är ett resultat av mångkulturen, tar nu en paus från bloggandet. Jo, det kanske var lämpligt. Lämpligt vore väl också om Sverigedemokraterna gjorde ett stort uttalande om att de helt tar avstånd från Breivik och det han gjort och sagt. Men så smarta verkar de inte vara.
En liten ljuspunkt i tillvaron, är att dödstalen från Utöya är nedskrivna, från 86 till 68 som hittills konstaterats döda.
Idag får jag min lön, det får inte Saabs anställda, inte denna månaden heller.
Nähä, det verkar inte heller som att Jens Gustafssons intåg som tränare hjälpte, 1-3 mot IFK Göteborg, men vi får ge killen en chans.
GP har en omröstning på sin hemsida om Västkustens bästa gästhamn, Gullholmen ligger bara i mitten med 18%, hur kan det vara? Inte för att jag åker båt, men Gullis är väl alltid bäst?!
Idag är jag glad för: att allt var bra på päronens läkaråterbesök, att jag har så goa vänner att ha trevligt tillsammans med, att jag ska på konsert ikväll och det verkar bli fint väder, människor som gör världen lite tjusigare, att jag fortfarande bara är halvvägs in i min första semestervecka, att jag ska till Köpenhamn i morgon, att jag hittade fina svarta gardiner, precis vad jag letade efter, och en snygg klänning, på 70%-rea. Livet är inte så dumt ändå (men det kan snart ändra sig, peppar, peppar).
Tjing!
Men det verkar som att den norska domstolen går på Ohlys linje och kommer att åtala Behring Breivik för brott mot mänskligheten, ett brott som kan ge 30 års fängelse, till skillnad från de 21 år som annars är det norsk rättsväsendets maxstraff. Breivik själv erkänner dåden, men anser inte själv att han begått något brott, utan menar istället att han är i krig.
Och visst är det cyniskt att ens tala om vinnare i detta fruktansvärda som hänt Norge, men ändå; vinnare är Jens Stoltenberg, som verkligen klivit upp en nivå och blivit Norges landsfader under den senaste veckan, det kräver nog en hel del för att man ska knuffa ner honom från statsministerposten.
Och på tal om landsfäder, varför ska norrmännen, när de klappar sig själva på axeln för den snabba och välgjorda insatsen efter dåden, hela tiden jämföra med den usla insats den svenska polisen gjorde efter mordet på Olof Palme? Hello Norway, det var ju ändå 25 år sedan, och en helt annan sak.
Sverigedemokraten Erik hellsborn, som på sin blogg skrev att massakern är ett resultat av mångkulturen, tar nu en paus från bloggandet. Jo, det kanske var lämpligt. Lämpligt vore väl också om Sverigedemokraterna gjorde ett stort uttalande om att de helt tar avstånd från Breivik och det han gjort och sagt. Men så smarta verkar de inte vara.
En liten ljuspunkt i tillvaron, är att dödstalen från Utöya är nedskrivna, från 86 till 68 som hittills konstaterats döda.
Idag får jag min lön, det får inte Saabs anställda, inte denna månaden heller.
Nähä, det verkar inte heller som att Jens Gustafssons intåg som tränare hjälpte, 1-3 mot IFK Göteborg, men vi får ge killen en chans.
GP har en omröstning på sin hemsida om Västkustens bästa gästhamn, Gullholmen ligger bara i mitten med 18%, hur kan det vara? Inte för att jag åker båt, men Gullis är väl alltid bäst?!
Idag är jag glad för: att allt var bra på päronens läkaråterbesök, att jag har så goa vänner att ha trevligt tillsammans med, att jag ska på konsert ikväll och det verkar bli fint väder, människor som gör världen lite tjusigare, att jag fortfarande bara är halvvägs in i min första semestervecka, att jag ska till Köpenhamn i morgon, att jag hittade fina svarta gardiner, precis vad jag letade efter, och en snygg klänning, på 70%-rea. Livet är inte så dumt ändå (men det kan snart ändra sig, peppar, peppar).
Tjing!
Etiketter:
Gullholmen,
HBK,
Lars Ohly,
Norge,
Rättsväsendet,
Saab,
Stoltenberg
fredag 8 januari 2010
Eller iallafall gravt irriterad
Idag är jag arg på: Nu sänker de pensionerna. Pensionerna! Puckon. Finns det några, förutom möjligen ensamstånde arbetslösa/sjukskrivna föräldrar, som har det sämre ställt redan, än våra pensionärer. Och för dem sänker de levnadsstandarden ytterligare. Hur tänker man då?!
Och så är jag arg på: Att fackförbundet kommunal tvångsansluter sina medlemmar till försäkringar genom Folksam, försäkringar som dessutom blir betydligt dyrare som en del av medlemsavgiften, än vad en normaltecknad försäkring hade blivit. Så det blir väl till att säga tack och hej till sitt lokala försäkringsbolag. Urdumt!
Verkar inte ens som om det finns något hopp kvar för Saab. GM har beslutat om avveckling. Trots att det faktiskt verkar finnas intressenter. Men som sagt, det går faktiskt rykten om att GM inte vill ha kvar Saab i livet, då det riskerar att bli en för stor konkurrent, och att det i så fall i slutändan kan kosta dem mer än vad en nedläggning gör.
Men, och nu är jag ju en idiot i sådana här frågor. Men om man har valt ett avtal med fast elpris, drabbas man ändå av dessa chockhöjningar av elpriset då? Och är det verkligen nödvändigt att trissa upp priserna Så mycket, eller är den kalla vintern ett bra svepskäl för elbolagen?
Var väl ett käckt initiativ av Mr Winner of the Nobel Peace Price att förklara krig mot al-Qaida...
Vinterkräksjukan är här, hoppas verkligen att det var min dos jag hade härom veckan.
Pauline är senaste tillskottet till Melodifestivalens jokrar, tror nog att jag hoppas på Anna-Maria Espinosa, även om en större del än vanligt av startfältet verkar bestå av kompetenta artister (men är Johannes Bah Kunke, ni vet, Alices man, verkligen sångare?, resten verkar vara samma inslängda tonårspoppynt som vanligt, och nån lustig amerikansk landsortsfrisersalong i form av Highlights & Mist).
Idag skulle Elvis fyllt 75, och här snurrar (?) In the Ghetto i högtalarna.
Mystiskt med det så kallade bagagemordet utanför Getinge, där två mördade personer återfunnits i en bil som höll på att brinna upp. Tyvärr för mördaren, bra för polisen var att brandkåren var snabbt på plats och kunde släcka bilen innan alla spår var utplånade.
Nej, nu ska jag (inlindad i så mycket kläder jag bara kan hitta) ge mig upp till mor och far för Taco och troligen Let´s Dance (hejar väl på herr poeten antar jag). Fredagsmys :)
I morgon hoppas vi på IKEA.
Och så är jag arg på: Att fackförbundet kommunal tvångsansluter sina medlemmar till försäkringar genom Folksam, försäkringar som dessutom blir betydligt dyrare som en del av medlemsavgiften, än vad en normaltecknad försäkring hade blivit. Så det blir väl till att säga tack och hej till sitt lokala försäkringsbolag. Urdumt!
Verkar inte ens som om det finns något hopp kvar för Saab. GM har beslutat om avveckling. Trots att det faktiskt verkar finnas intressenter. Men som sagt, det går faktiskt rykten om att GM inte vill ha kvar Saab i livet, då det riskerar att bli en för stor konkurrent, och att det i så fall i slutändan kan kosta dem mer än vad en nedläggning gör.
Men, och nu är jag ju en idiot i sådana här frågor. Men om man har valt ett avtal med fast elpris, drabbas man ändå av dessa chockhöjningar av elpriset då? Och är det verkligen nödvändigt att trissa upp priserna Så mycket, eller är den kalla vintern ett bra svepskäl för elbolagen?
Var väl ett käckt initiativ av Mr Winner of the Nobel Peace Price att förklara krig mot al-Qaida...
Vinterkräksjukan är här, hoppas verkligen att det var min dos jag hade härom veckan.
Pauline är senaste tillskottet till Melodifestivalens jokrar, tror nog att jag hoppas på Anna-Maria Espinosa, även om en större del än vanligt av startfältet verkar bestå av kompetenta artister (men är Johannes Bah Kunke, ni vet, Alices man, verkligen sångare?, resten verkar vara samma inslängda tonårspoppynt som vanligt, och nån lustig amerikansk landsortsfrisersalong i form av Highlights & Mist).
Idag skulle Elvis fyllt 75, och här snurrar (?) In the Ghetto i högtalarna.
Mystiskt med det så kallade bagagemordet utanför Getinge, där två mördade personer återfunnits i en bil som höll på att brinna upp. Tyvärr för mördaren, bra för polisen var att brandkåren var snabbt på plats och kunde släcka bilen innan alla spår var utplånade.
Nej, nu ska jag (inlindad i så mycket kläder jag bara kan hitta) ge mig upp till mor och far för Taco och troligen Let´s Dance (hejar väl på herr poeten antar jag). Fredagsmys :)
I morgon hoppas vi på IKEA.
Etiketter:
Elpris,
Elvis,
Fredagsmys,
Fredspristagare,
Melodifestival,
Pension,
Saab,
Tvångsförsäkrad
torsdag 3 december 2009
Julens baksidor
Var på brandskyddsutbildning för jobbet igår. Så nu vet jag iallafall vad jag vill ha i julklapp. Brandsläckare, brandfilt, extra brandvarnare... Jag undrar jag om brandförsvaret får provision på såld brandsläckningsutrustning, de lyckades iallafall sälja in till mig. Och det där med tända mysljus, nja det kommer kanske bli lite neddragning på det den närmsta tiden. Det vi fick mest inpräntat var iallafall: stäng dörren, och ska du tvunget råka ut för en bilolycka så gör det i Falkenberg, de är bäst i världen på sånt.
Fick iallafall en visning av Falkenbergs nya brandstation, snyggt. De hade till och med matchande handdukar råkade jag se.
Och så är det hyacinterna. De vackra väldoftande hyacinterna. Och allergitabletterna...
Janne slutar! Janne Andersson slutar nu sitt jobb som tränare för HBK. Huruvida han planerat att göra det ändå, eller om det beror på klubbens motgångar de senaste åren förtäljer dock inte historien. Nu får vi bara hoppas på en bra ersättare. Vi har ju en hel del gamla spelarhjältar med tränarambitioner; Anders Ante Smith, Torbjörn Tyson Arvidsson, Michael Svensson, Peter Lennartsson eller varför inte fortfarande spelaraktive Tommy Jönsson, listan kan naturligtvis göras milslång. Mats Jingblad är dessutom arbetslös. Ser ut att vara bäddat för en superkombo.
Känns nästan lite skönt att präktige Tiger Woods med sin rara familj faktiskt är en riktig människa som också kan göra fel. Synd om familjen naturligtvis. Och Jesper Parnevik (som ju var den som introducerade Woods med nuvarande frun Elin Nordegren) är arg. Jag undrar jag hur helylle Pernevik själv är?
Helena Jonsson blev det ju förresten. Som fick årets Bragdguld. Jag gissade på Söderling. Jag hade fel. Jonsson var också ett bra val.
Och Peter Jöback är klar för Melodifestivalen. Hoppas verkligen att han har sin lila kostym från förra gången på sig. Recycling is the shit...
Och dansparen till 2010 års Let´s Dance är:
Elin Kling (Stylist) & Daniel da Silva, Willy Björkman (snickaren i Bygglov) & Charlotte Sinclair, Gudrun Schyman & Björn Törnblom, Agneta Sjödin & Tobias Karlsson, Marcus Birro (!!) & Helena Fransson, Peter Wahlbeck & Maria Bild, Victoria Sandell Svensson & Anders Jacobson, Stefan Sauk & Malin Johansson, Molly Sandén & Jonathan Näslund, Claudia Galli & Tobias Wallin, Jan-Olof Hansson ("Bonde-Janne") & Maria Lindberg, Mattias Andréasson (E.M.D/Idol)& Cecilia Ehrling (tv4.se)
Idag är jag arg på: Hallands Nyheter har en pop-up-reklam-julkalender på sin web-tidning, framför allt annat material, och jag får iallafall inte bort den, den är framför och skymmer under hela läsningen på startsidan! Hallandspostens kalender gick iallafall att stänga.
Och ännu argare blir jag när jag hör att två handikappade barn som förlorade sin pappa i en arbetsplatsolycka, nekas skadestånd då de inte anses kunna känna sorg och saknad på samma sätt som en frisk person (Svt.se 2009.12.03)! Jag vet inte vilket handikapp barnen har, men för det första var det väl fruktansvärt att anta att de inte har samma förmåga till känslor bara för att de eventuellt inte kan uttrycka dem på samma sätt. Och för det andra kanske de har ännu större behov av ett skadestånd då deras pappa inte längre kan försörja dem, när de är handikappade?
Det finns trots allt spekulanter på Saab, men... frågan är hur seriösa de är. "Kinesiska Beijing Automotive, BAIC, som var medinvesterare i Koenigsegg-gruppens försök att köpa Saab är fortfarande i högsta grad intresserade [...] En helt ny intressent, som plötsligt dök upp igår, är den holländska sportbilstillverkaren Spyker [...] ett litet och djupt förlusttyngt bilföretag med drygt 100 anställda. Resultatet för första halvåret i år landade på minus 70 miljoner [...] En annan spekulant som tidigare var aktuell och som nu återkommit i diskussionerna är riskkapitalbolaget Renco [...] Bland annat är Renco delägare i General AM som tillverkar militärfordonet Humvee [...] En outsider som det också ryktats om är koreanska Hyundai/KIA. De uppges vara sugna på ett premium-märke i Europa, något som de saknar idag. Frågan är om GM kan acceptera dem som köpare, eftersom det är en direkt konkurrent på många marknader. " (SvD.se 2009.12.03). Nåja, vi får väl bara hoppas på det bästa, och hoppas på att så många som möjligt på Saab och deras hos deras leverantörer får behålla sina jobb.
Och det "internationella konsortiet Crown, med den före detta Volvo-chefen Roger Holtback" har nu höjt sitt bud på Volvo (GP.se). Hade väl varit spännande.
Ett flertal somaliska ministrar har precis blivit dödade av en bomb på ett hotell i Somalias huvudstad Mogadishu (Svt.se 2009.12.03).
Fick iallafall en visning av Falkenbergs nya brandstation, snyggt. De hade till och med matchande handdukar råkade jag se.
Och så är det hyacinterna. De vackra väldoftande hyacinterna. Och allergitabletterna...
Janne slutar! Janne Andersson slutar nu sitt jobb som tränare för HBK. Huruvida han planerat att göra det ändå, eller om det beror på klubbens motgångar de senaste åren förtäljer dock inte historien. Nu får vi bara hoppas på en bra ersättare. Vi har ju en hel del gamla spelarhjältar med tränarambitioner; Anders Ante Smith, Torbjörn Tyson Arvidsson, Michael Svensson, Peter Lennartsson eller varför inte fortfarande spelaraktive Tommy Jönsson, listan kan naturligtvis göras milslång. Mats Jingblad är dessutom arbetslös. Ser ut att vara bäddat för en superkombo.
Känns nästan lite skönt att präktige Tiger Woods med sin rara familj faktiskt är en riktig människa som också kan göra fel. Synd om familjen naturligtvis. Och Jesper Parnevik (som ju var den som introducerade Woods med nuvarande frun Elin Nordegren) är arg. Jag undrar jag hur helylle Pernevik själv är?
Helena Jonsson blev det ju förresten. Som fick årets Bragdguld. Jag gissade på Söderling. Jag hade fel. Jonsson var också ett bra val.
Och Peter Jöback är klar för Melodifestivalen. Hoppas verkligen att han har sin lila kostym från förra gången på sig. Recycling is the shit...
Och dansparen till 2010 års Let´s Dance är:
Elin Kling (Stylist) & Daniel da Silva, Willy Björkman (snickaren i Bygglov) & Charlotte Sinclair, Gudrun Schyman & Björn Törnblom, Agneta Sjödin & Tobias Karlsson, Marcus Birro (!!) & Helena Fransson, Peter Wahlbeck & Maria Bild, Victoria Sandell Svensson & Anders Jacobson, Stefan Sauk & Malin Johansson, Molly Sandén & Jonathan Näslund, Claudia Galli & Tobias Wallin, Jan-Olof Hansson ("Bonde-Janne") & Maria Lindberg, Mattias Andréasson (E.M.D/Idol)& Cecilia Ehrling (tv4.se)
Idag är jag arg på: Hallands Nyheter har en pop-up-reklam-julkalender på sin web-tidning, framför allt annat material, och jag får iallafall inte bort den, den är framför och skymmer under hela läsningen på startsidan! Hallandspostens kalender gick iallafall att stänga.
Och ännu argare blir jag när jag hör att två handikappade barn som förlorade sin pappa i en arbetsplatsolycka, nekas skadestånd då de inte anses kunna känna sorg och saknad på samma sätt som en frisk person (Svt.se 2009.12.03)! Jag vet inte vilket handikapp barnen har, men för det första var det väl fruktansvärt att anta att de inte har samma förmåga till känslor bara för att de eventuellt inte kan uttrycka dem på samma sätt. Och för det andra kanske de har ännu större behov av ett skadestånd då deras pappa inte längre kan försörja dem, när de är handikappade?
Det finns trots allt spekulanter på Saab, men... frågan är hur seriösa de är. "Kinesiska Beijing Automotive, BAIC, som var medinvesterare i Koenigsegg-gruppens försök att köpa Saab är fortfarande i högsta grad intresserade [...] En helt ny intressent, som plötsligt dök upp igår, är den holländska sportbilstillverkaren Spyker [...] ett litet och djupt förlusttyngt bilföretag med drygt 100 anställda. Resultatet för första halvåret i år landade på minus 70 miljoner [...] En annan spekulant som tidigare var aktuell och som nu återkommit i diskussionerna är riskkapitalbolaget Renco [...] Bland annat är Renco delägare i General AM som tillverkar militärfordonet Humvee [...] En outsider som det också ryktats om är koreanska Hyundai/KIA. De uppges vara sugna på ett premium-märke i Europa, något som de saknar idag. Frågan är om GM kan acceptera dem som köpare, eftersom det är en direkt konkurrent på många marknader. " (SvD.se 2009.12.03). Nåja, vi får väl bara hoppas på det bästa, och hoppas på att så många som möjligt på Saab och deras hos deras leverantörer får behålla sina jobb.
Och det "internationella konsortiet Crown, med den före detta Volvo-chefen Roger Holtback" har nu höjt sitt bud på Volvo (GP.se). Hade väl varit spännande.
Alla komersiella radiostationer höll idag, mellan 8-9, en timmes radiotystnad som protest mot de dåliga villkoren och de höga avgifterna för den komersiella radion.
Och favoriterna Anders och Måns återkommer med nytt radioprogram till nästa år. I Sveriges Radio såklart.
Ett flertal somaliska ministrar har precis blivit dödade av en bomb på ett hotell i Somalias huvudstad Mogadishu (Svt.se 2009.12.03).
Tjipp!
Etiketter:
Arg,
HBK-tränare,
Julstrul,
Let´s Dance,
Melodifestival,
Radio,
Saab,
Sport
fredag 12 juni 2009
Borta bra men hemma bäst
Kom hem i förrgår kväll och igår var det uppstigning halv fem för att åka till Floda och kusinernas skolavslutning och på kvällen var det firande av pappas födelsedag. Idag är jag LEDIG hela långa dagen. Och det är perfekt innesittarväder...
Och Linda Bengtzing har fått en dotter.
Verkar som att 1: Koenigsegg (!), den Ängelsholmska lyxbilstillverkaren, tillsammans med privata, främst norska investerare, kan komma att köpa Saab! (Koenigsegg har enligt morgonens TV4-nyheter tillverkat lika många bilar på 16 år, som Saab gör per dag!). Kan nog komma att bli riktigt bra även om det verkar som om de vill dra ner ännu mer, men iallafall bättre än konkurs.
Och att vänsterpartiets Jonas Sjöstedt är på väg tillbaka in i politiken efter några år som hemmapappa i New York tydligen. Och Lars Leijonborg lägger av. Undra om han ska vara hemmapappa i New York nu?
Och att vänsterpartiets Jonas Sjöstedt är på väg tillbaka in i politiken efter några år som hemmapappa i New York tydligen. Och Lars Leijonborg lägger av. Undra om han ska vara hemmapappa i New York nu?
Verkar som att 3: Real Madrid är på väg att köpa Christiano Ronaldo. För motsvarande 1 miljard Svenska kronor. Och Ronaldo själv erbjuds en lön som är lika stor, det vill säga motsvarande en miljard Svenska kronor. EN MILJARD! 1000 000 000!(?)
Idag är jag arg på: Läste om det förfärliga mordet 16-åriga Therese i Stureby. Där en annan 16-årig tjej misstänks ha övertalat, sin lika 16-åriga, pojkvän att bevisa sin kärlek till henne genom att mörda Therese! Det är så sorgligt att man inte vet riktigt hur man ska reagera. Hur kan man göra något sådant, och hur kan man, om nu så är fallet, få någon annan människa att göra det?! Ur led är tiden!
På tal om något diametralt skilt ämne, så har man nu presenterat artisterna till sommarens Allsång på Skansen (...!):
PROGRAM 1: tisdag 23 juniMåns Zelmerlöw, Tomas Ledin, Henrik Dorsin, Anna Maria Espinosa, Owe Thörnqvist. Får väl se duktiga Anna Maria Espinosa och stänga av resten.
PROGRAM 2: tisdag 30 juniA Camp, Malena Ernman, Lisa Ekdahl, Johan Palm, Ann-Louise Hanson, Mia Skäringer och Klara Zimmergren och här ser jag fram emot A Camp och Lisa Ekdahl (bara hon inte pratar...).
PROGRAM 3: tisdag 7 juliCaroline af Ugglas, John ME, Claes Eriksson, Anne-Lie Rydé och Lotta Ramel, Rolandz och Caroline af Ugglas och John ME !(Den gamle Motorhomeshunken).
PROGRAM 4: tisdag 14 juliAlexander Rybak, Larz Kristerz, Marcus Birro, Elisabeth Andreassen, Pauline, Anna Book, Stockholms Gosskör Ska Birro sjunga?! (annars är det ett program som jag nog kan tänka mig att hoppa över).
PROGRAM 2: tisdag 30 juniA Camp, Malena Ernman, Lisa Ekdahl, Johan Palm, Ann-Louise Hanson, Mia Skäringer och Klara Zimmergren och här ser jag fram emot A Camp och Lisa Ekdahl (bara hon inte pratar...).
PROGRAM 3: tisdag 7 juliCaroline af Ugglas, John ME, Claes Eriksson, Anne-Lie Rydé och Lotta Ramel, Rolandz och Caroline af Ugglas och John ME !(Den gamle Motorhomeshunken).
PROGRAM 4: tisdag 14 juliAlexander Rybak, Larz Kristerz, Marcus Birro, Elisabeth Andreassen, Pauline, Anna Book, Stockholms Gosskör Ska Birro sjunga?! (annars är det ett program som jag nog kan tänka mig att hoppa över).
PROGRAM 5: tisdag 21 juliLars Vegas Trio, Lili & Susie, Monica och Carl-Axel Dominique, Wille Crafoord, Magnus Carlsson, Jack Vreeswijk, Jonas Karlsson Ska Jonas Karlsson sjunga?! Annars lyssnar jag på Jack Vreeswijk (Lars Vegas Trio??!! Är inte det hundra år sen, men å andra sidan, Lila och Sussie är ju också med).
PROGRAM 6: tisdag 28 juliAfter Dark, Malena Tuvung, Timo Räisänen, Per Myrberg, Glada Hudik Teatern, H.E.A.T. Lyssnar väl på Timo och gör läser en bok under resten av programmet.
PROGRAM 7: tisdag 4 augusti FinalprogramSvenska Lyxorkestern, Allmänna Sången, Markus krunegård, Bosse Larsson, Björn Skifs Lite rädd för Markus Krunegård samtidigt som jag inte får den där vampyrlåten ur huvudet. Annars var det väl ett lite fattigt finalprogram?
PROGRAM 6: tisdag 28 juliAfter Dark, Malena Tuvung, Timo Räisänen, Per Myrberg, Glada Hudik Teatern, H.E.A.T. Lyssnar väl på Timo och gör läser en bok under resten av programmet.
PROGRAM 7: tisdag 4 augusti FinalprogramSvenska Lyxorkestern, Allmänna Sången, Markus krunegård, Bosse Larsson, Björn Skifs Lite rädd för Markus Krunegård samtidigt som jag inte får den där vampyrlåten ur huvudet. Annars var det väl ett lite fattigt finalprogram?
(All info svt.se, kommentarerna står jag för själv).
Ajöss!
tisdag 14 april 2009
Orientering
Idrottsföreningen hade ordnat så kallad cityorientering här i samhället, så den gick jag igår.
Förbi "Jennys backe", full av scilla och påskliljor
Vidare mot bron
och Sjöviken, där det tydligen ska vara stort hallaballoo med pub och underhållning av "Snowstorm" när samhället fyller 100 i sommar. Det vill säga ungefär lika gammalt som just snowstorm". Men innan dess blir det både fotbollsfest, hemmets midsommarfest, och Bluegrassfestival. Och pensionärsdans förstås.
Idag är jag arg på: folk som inte kan låta bli att skräpa ner överallt, ska det vara så förbannat svårt att ta med sig skiten hem?!Familjen Obamas nya hund, en portugisisk vattenhund, heter Bo.
På fredag får 701 personer på SAAB i Trollhättan sluta på sitt jobb. Förstår inte att det inte går att göra någonting åt den här krisen. Eller som min granne sa: "Det är väl bra med den här krisen, då blir bilarna billigare och höjdarna kommer ner på jorden". Kanske inte den skarpaste kniven i lådan... Det är väl knappast höjdarna som blir drabbade, och vem har råd att köpa de billigare bilarna när man är arbetslös och luspank?
På tal om grannar, så tror jag minsann att min granne ska flytta, tanten som bara har bott här sedan i höstas. Ska bli spännande att se vad som flyttar in istället. Ligister?
Men Kylie Minogue har tydligen köpt sig ett nytt ansikte. Trevligt för henne. Såg ni inte dokumentären som gick för några veckor sedan. Om en journalist som skulle undersöka hur människor kan bli beroende av botox och ansiktsinjektioner. Hon fastnade rejält själv och gjorde mellan 10-15 ingrepp på tre dagar. Dyrt blev det också. Kylie betalade motsvarande 500 000...
Största nöjesnyheten i dagens tidningar verkar dock vara att morgan alling ska bli barnprogramledare. Grattis...
Och Grattis Falkenbergs Volleyklubb som åter igen blev svenska mästare i (tro´t eller ej!) volleyboll. Finalmatcherna spelades mot Örkeljunga (som väl är tränaren Peltoarvos gamla klubb? Han bodde iallafall granne med en kompis i Örkeljunga om jag inte tar alldeles fel. Men vad hände med Hylte volley?).
Nästa stopp är Stockholm, och WICs match mot AIK där på lördag. Heja!
Ikväll ska jag på loppis, får se om jag gör några fynd. En kompis hade köpt 6 matsalsstolar för totalt 120 kronor, som hennes svärföräldrar sedan klädde om, tillsammans med en snygg 50-talsfåtölj, det tyckte jag var ett lagom pris.
Ha det gott
Etiketter:
Cityorientering,
Finaler,
Kylie och Bo,
Loppis,
Saab
måndag 16 februari 2009
Sitter och tittar i veckans skörd av reklamblad. Blir inte så farligt mycket när man bor på ett såhär litet ställe. Det var annat när jag bodde i stan. De sista åren hade jag visserligen en "Reklam - nej tack" på dörren, men det var inte alltid som reklamutdelarna var läskunniga. Jag bodde dessutom på tredje våningen så oftast låg det en hög reklam i trappan till våning två. Reklamutdelarna var tydligen inte så pigga på att springa i trappor. Hur som helst, när jag tittar i reklambladen (från fyra olika affärer, tre mat- och en möbel/säng/textilie-affärer) så kan man inte låta bli att fundera över hur det egentligen går till när butikerna och butikskedjorna väljer ut vilka som ska bli veckans varor, med tanke på att de alltid har rabatt på chips, godis, läsk, köttfärs, någon frukt, färdigmat, juice, kycklingdelar, kex och någon sorts bröd. Kostcirkeln komplett...
I lördags var det melodifestival:2. Hade lite kompisar här så vi hörde bara delar av låtarna. Å andra sidan blev de rejält analyserade. Tro´t eller ej, men den enda låt vi kunde enas om någotsånär var Lili och Sussie. 80-talspop går alltid hem i vår generation. Dessutom kunde vi enas om vad vi inte ville ha vidare: Markoolios lejonkungen-ballad, trots det spektakulära shownumret. Jennifer Brown, då somnade vi, likadant under Amy Diamond, vars röst dessutom lät ovanligt svajig och de så kallade hårdrockarna i HEAT, med sin cover på "I just died in your arms tonight". De rara flickorna i Cookies and Beans höll vi högt, men mer som pub-spelning än melodifestivalbidrag (om vi är konservativa? Ja, absolut. I alla fall när det gäller schlager). Den största osämjan oss emellan gällde Lasse Lind (som jag höll på) och Måns Zellmerlöw (som jag inte höll på). Men det gick som det gick och vi tröstade oss med rabarber/ björnbär/lingonsmulpaj, med hemmagjord vaniljkräm (skulle varit sås, men, tja, lite väl mycket potatismjöl kanske) och spettekaka! (tack Sofie och Anton...). Bäst var nog, liksom förra veckan, pausnumret. För övrigt ska jag se reprisen i eftermiddag.
Och så var det Saab. För eller emot statlig finansiering. Å ena sidan kan man tycka att ett privat bolag ska klara sig själv, och saab är ju inte ens svenskägt längre. Å andra sidan leder varje nedskärning till att den redan bräddfulla arbetslöshetsbägaren fylls på. Och nedskärningarna och kriserna för Saab drabbar inte bara dem utan naturligtvis också alla deras underleverantörer. Så jo, frågar ni mig (och det klart ni gör) så behövs det nog en viss statlig inblandning i Saabs finanser om det ska gå att vända situationen.
Vintersport-VM... Grattis Helena Jonsson som tog VM-guld i skidskytte. Heja! Men när det gäller herrarnas tävlingar kan man börja undra vad man håller på med, inte för bristen på svenska framgångar, utan för jurys och regler. Norrmannen Björndalen vann. Sen såg man att han och ett gäng andra åkare hade åkt fel väg. Man hade åkt mellan avspärrningarna istället för utanför, därför bestämde man sig för att ge felåkarna ett tidstillägg på en minut vardera, som straff. Det gjorde att ryssen Os tog hem det hela. Nu läser jag att man åter igen dömt Björndalen som vinnare (man, i det här fallet är skidskyttejuryn, med sin norske talesman...) eftersom det var så många som åkte fel. Bland annat för att det stod en snökanon på det rätta vägen. Det innebär också att Magnus Jonsson (som åkte rätt väg) faller tillbaka från sin 10:e plats till 15:e.
I slalomen gick det väl sådär. Herrarna hade väldigt bra chanser inför andra åket. Johan Brolenius låg tvåa. Men åkte ur, precis som mer än hälften av de övriga åkarna! Mattias Hargin tog dock en femteplats. Damerna då? Det kanske vi inte ska prata om alls.. Nu hoppas vi på Södergren och Kalla, som vanligt.
Arboga-mördaren, Christine Schurrer döms till livstids fängelse. Måste kännas skönt för de drabbade.
Idag är jag arg på: Konstfacks examensarbeten, klottra i tunnelbanan, stölder och spela psykiskt sjuk, och kalla det för konst. Är det konst(...)igt att konstnärer ses som konst(...)iga och extrema, när detta händer? Visst finns det ohyggligt många åsikter om vad konst är, men detta? Jag kan också tycka att graffiti är konst, och performanceuppträdanden, men detta var ju civil olydnad. Är det konst? Är det konst bara för att det har ett syfte att vara konst? Och vem bestämmer detta, är det konstnären eller publiken? Hur som helst, polisanmälan och risk för böter var vad det ledde till. Troligtvis är detta också en del i konstverket.
Och Fredrik Ljungberg köper krogen Gastons i Halmstad och får sjukgymnastik av HBKs Simon Bakkiou, känns det inte ändå som om han är på väg tillbaka till rötterna?
I morgon ska jag vara i hemtjänsten, spännande, och sedan snabbt hem för att sedan ge mig av på avtackningsmat- och bad, för en gammal jobbarkompis.
Adios Amigos
I lördags var det melodifestival:2. Hade lite kompisar här så vi hörde bara delar av låtarna. Å andra sidan blev de rejält analyserade. Tro´t eller ej, men den enda låt vi kunde enas om någotsånär var Lili och Sussie. 80-talspop går alltid hem i vår generation. Dessutom kunde vi enas om vad vi inte ville ha vidare: Markoolios lejonkungen-ballad, trots det spektakulära shownumret. Jennifer Brown, då somnade vi, likadant under Amy Diamond, vars röst dessutom lät ovanligt svajig och de så kallade hårdrockarna i HEAT, med sin cover på "I just died in your arms tonight". De rara flickorna i Cookies and Beans höll vi högt, men mer som pub-spelning än melodifestivalbidrag (om vi är konservativa? Ja, absolut. I alla fall när det gäller schlager). Den största osämjan oss emellan gällde Lasse Lind (som jag höll på) och Måns Zellmerlöw (som jag inte höll på). Men det gick som det gick och vi tröstade oss med rabarber/ björnbär/lingonsmulpaj, med hemmagjord vaniljkräm (skulle varit sås, men, tja, lite väl mycket potatismjöl kanske) och spettekaka! (tack Sofie och Anton...). Bäst var nog, liksom förra veckan, pausnumret. För övrigt ska jag se reprisen i eftermiddag.
Och så var det Saab. För eller emot statlig finansiering. Å ena sidan kan man tycka att ett privat bolag ska klara sig själv, och saab är ju inte ens svenskägt längre. Å andra sidan leder varje nedskärning till att den redan bräddfulla arbetslöshetsbägaren fylls på. Och nedskärningarna och kriserna för Saab drabbar inte bara dem utan naturligtvis också alla deras underleverantörer. Så jo, frågar ni mig (och det klart ni gör) så behövs det nog en viss statlig inblandning i Saabs finanser om det ska gå att vända situationen.
Vintersport-VM... Grattis Helena Jonsson som tog VM-guld i skidskytte. Heja! Men när det gäller herrarnas tävlingar kan man börja undra vad man håller på med, inte för bristen på svenska framgångar, utan för jurys och regler. Norrmannen Björndalen vann. Sen såg man att han och ett gäng andra åkare hade åkt fel väg. Man hade åkt mellan avspärrningarna istället för utanför, därför bestämde man sig för att ge felåkarna ett tidstillägg på en minut vardera, som straff. Det gjorde att ryssen Os tog hem det hela. Nu läser jag att man åter igen dömt Björndalen som vinnare (man, i det här fallet är skidskyttejuryn, med sin norske talesman...) eftersom det var så många som åkte fel. Bland annat för att det stod en snökanon på det rätta vägen. Det innebär också att Magnus Jonsson (som åkte rätt väg) faller tillbaka från sin 10:e plats till 15:e.
I slalomen gick det väl sådär. Herrarna hade väldigt bra chanser inför andra åket. Johan Brolenius låg tvåa. Men åkte ur, precis som mer än hälften av de övriga åkarna! Mattias Hargin tog dock en femteplats. Damerna då? Det kanske vi inte ska prata om alls.. Nu hoppas vi på Södergren och Kalla, som vanligt.
Arboga-mördaren, Christine Schurrer döms till livstids fängelse. Måste kännas skönt för de drabbade.
Idag är jag arg på: Konstfacks examensarbeten, klottra i tunnelbanan, stölder och spela psykiskt sjuk, och kalla det för konst. Är det konst(...)igt att konstnärer ses som konst(...)iga och extrema, när detta händer? Visst finns det ohyggligt många åsikter om vad konst är, men detta? Jag kan också tycka att graffiti är konst, och performanceuppträdanden, men detta var ju civil olydnad. Är det konst? Är det konst bara för att det har ett syfte att vara konst? Och vem bestämmer detta, är det konstnären eller publiken? Hur som helst, polisanmälan och risk för böter var vad det ledde till. Troligtvis är detta också en del i konstverket.
Och Fredrik Ljungberg köper krogen Gastons i Halmstad och får sjukgymnastik av HBKs Simon Bakkiou, känns det inte ändå som om han är på väg tillbaka till rötterna?
I morgon ska jag vara i hemtjänsten, spännande, och sedan snabbt hem för att sedan ge mig av på avtackningsmat- och bad, för en gammal jobbarkompis.
Adios Amigos
Etiketter:
Konst,
Ljungan,
Melodifestival,
Reklamblad,
Saab,
Vintersport
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)